arrow_drop_up arrow_drop_down
3 May 2020 

Slippertje 4: Een reis door de e-commerce funnels met Youri Meuleman

Yes, daar zijn we weer! Het is weer tijd voor een gloednieuwe aflevering van de Ondernemen op Slippers podcast! In alweer het vierde slippertje is het de beurt aan Youri Meuleman, Bas spreekt met hem over zijn ervaringen in de e-commerce en de bedrijven die hij heeft opgestart.

Youri Meuleman is slechts 23 jaar oud en is eigenaar van Traffic Leaders, Mail Blue en OVA, hij is de expert op het gebied van Facebook Ads, conversie funnels en e-commerce.

Youri verteld in deze podcast onder andere over:

  • Zijn plan als hij nog maar 3 maanden te leven zou hebben
  • Hoe begonnen is met ondernemen
  • Het feit dat hij meer dan 10 miljoen heeft uitgegeven aan Facebook Ads
  • Zijn ondernemingen (Mail Blue, Traffic Leaders en OVA)
  • Best practices binnen de e-commerce
  • Én hoe heet de customer lifetime value meetbaar maakt

Laten we gaan starten met de introductie van Youri, let’s go!

Transcriptie podcast:

(Bas) Dames en heren vandaag heb ik voor mij:Youri Meuleman. Youri Meuleman is slechts 23 lentes jong maar desalniettemin zit hij al meer dan 10 jaar in het e-commerce vak want hij startte op zijn 12e in de e-commerce. Hij is eigenaar van onder andere Traffic leaders, Mail Blue en OVA wat staat voor Omzet Verhogende Activiteiten. Binnen 4 jaar bouwde hij dus 3 miljoen bedrijven en hij spendeerde meer dan 10 miljoen inmiddels aan Facebook Ads. Ik kan hem wel de Facebook Ads goeroe noemen. Youri we gaan starten met de Ondernemen Op Slippers podcast. Zing gerust mee met de jingle want het gaat helemaal los. Daar gaan we (JINGLE) Ja hoor Youri welkom in de Ondernemen Op Slippers podcast!

(Youri) Kijk eens aan, dank je wel voor de mooie introductie al.

(Bas) Ja zeker dat doet ie gewoon even. Youri wij kennen elkaar al wat langer. Ja misschien kun je kort nog even iets over jezelf vertellen, voordat we helemaal los barsten. En dan gaan we helemaal los!

Even voorstellen..wie is Youri Meuleman?

(Youri) Ik ben Youri Meuleman. Ik woon op dit moment in Breda. Ik heb geen idee of we daar nog lang blijven maar dat zullen we tegen die tijd wel gaan zien. En ik ben inderdaad op mijn 12 e gestart met het handelen van productjes wat begonnen is op Koninginnedag op de kleedjes dat ik de Donald Duckjes bij mijn buurman kocht voor 10 cent en uiteindelijk voor 20 cent weer doorverkocht op mijn eigen kleedje. en dat dus uitgebouwd tot een web winkel waarbij ik tweedehands producten verkocht. Waarbij ik merkte dat wanneer ik in Nederland een Donald Duck pocket kocht die waren hier 4.75 Dat ik hem zelf kon lezen en voor 4.95 kon doorverkopen, dat was op 12 jarige leeftijd natuurlijk een hartstikke leuk zakcentje. In België werden die Donald Duck pockets tweedehands meer gekocht dan dat ik ze hier nieuw kon kopen in de supermarkt. En daarmee is het begonnen en later is dat uitgelopen tot faillissement partijen opkopen en inkopen in China. Daarna nog een kleine tussen periode gehad waarbij ik in loondienst ben gegaan bij Eelko de Boer en daarna mijn business gestart en dat is inderdaad in drie en een half jaar tijd nu uitgegroeid tot 3 bedrijven waarbij ik het meer zie als producten van een bedrijf  dus zoals KPN telefonie televisie en wat hebben ze nog meer: internet. Heb ik dan inderdaad de online trainingen de software en de uitvoering.

(Bas) Cool man. Heel Cool. Dank je wel. Donald Duck heb je die zelf ook of ben je geabonneerd nog steeds?

(Youri) Nee, niet meer inmiddels.

(Bas) Ik wel!

(Youri) Bij mij zijn ze allemaal verkocht.

Wat zou je doen als je nog drie maanden te leven had?

(Bas)Ik stel altijd iedereen dezelfde vraag en dat is een heel erg intense. Wat zou je doen als je nog drie maanden te leven had?

(Youri) Das een goeie vraag.

(Bas) Ja je wordt er stil van..

(Youri) Ik zit even te denken. Ik weet namelijk niet of ik perse echt iets heel anders zou gaan doen. Ik denk dat als je me deze vraag 4 maanden geleden had gesteld dan had dik 100% gezegd dat ik was gaan reizen en weet ik het wat. En nu zou ik zeggen, ja ik denk dat ik door zou gaan. Ik zou echt wel iets afstand nemen van het werk maar juist om hier meer bij de dierbaren te zijn en bij de mensen te zijn om wie ik geef en die om mij geven zou op dit moment voor mij ook denk ik inhouden dat ik hier in Nederland zou blijven en dan ga je niet 24 uur per dag hele ander dingen doen heb ik het idee. Ik denk dat ik gewoon door zou gaan.

(Bas) Maar je zegt net 4 maanden geleden zou ik gaan reizen. Wat is er de afgelopen 4 maanden gebeurd waardoor je nu iets anders gaat doen dan 4 maanden geleden.

(Youri) Ik denk dat ik zelf een enorme switch heb gemaakt in de zin van vroeger zei ik altijd ik wil geen personeel ik wil alle vrijheid hebben. Ik wil kunnen reizen en vanuit het buitenland kunnen werken. Daar heb ik eigenlijk de afgelopen jaren de business ook naartoe opgebouwd en eigenlijk is die knop volledig omgegaan 4 maanden geleden en dat ik iets had van oke wil ik dat wel echt en wat ga ik dan doen in het buitenland als ik alleen maar aan het reizen ben? Waarop uiteindelijk mijn beslissing is geweest van nou ja dat reizen is een beeld geweest van mij waar ik naartoe wilde leven alleen waar ik echt gelukkig van word, is bedrijven bouwen en daar is de knop omgegaan van reizen hoeft voor mij niet perse. Natuurlijk af en toe een weekendje weg een lekkere vakantie daar zeg ik echt geen nee tegen. Maar ik wil een team gaan bouwen; ik wil een bedrijf gaan bouwen en daaruit is dan ook gekomen dat ik de partners uit het derde bedrijf wat ik heb uitgekocht om te kunnen gaan bouwen aan mijn bedrijf. Ik denk dat dat er alles mee te maken heeft.

(Bas) Wauw, cool! Nou ja goed, jij wordt blijkbaar nog wel heel erg gelukkig van personeel. Maar nee goed, misschien is het goed om even kort je drie bedrijven toe te lichten wat ze doen en misschien hoe je ermee gestart bent en hoe ze nu zijn zeg maar en dat is misschien ja: de luisteraar weet natuurlijk nog niet wat jij exact doet.

Hoe begonnen de ondernemingen?

(Youri) Nee dus 3,5 jaar geleden ben ik uit loondienst gegaan en ben ik gestart als freelancer op het gebied van Facebook marketing

(Bas) 3.5 jaar geleden. Deze jongeman was toen 19 jaar oud jongens.

(Youri) Dus daar hebben wij elkaar ook leren kennen.

(Bas) Klopt

(Youri) En wat ik eigenlijk merkte is mijn uren die zaten ongelofelijk snel vol dus ik ben onwijs snel van startende ondernemer naar 60 uur per week freelance vol en dat zijn alleen de klanten en dan heb je natuurlijk ook nog je administratie en alles wat er omheen komt. Dus je bent nooit vrij. Op dat moment op een mastermind hadden we het erover hoe ga je nu dan verder want dat was letterlijk na drie weken al het geval. Toen ben ik online trainingen gaan maken en heb ik uiteindelijk een samenwerking gezocht voor al die klanten want ik wil deze klanten afbouwen en die online programma’s uiteindelijk gaan opbouwen. Nou met die samen werking zijn we verder gegaan dus wat ik deed. Ik ging me focussen op de online programma’s en alle klanten die kwamen die wilden het uitbesteden die bracht ik onder bij mijn marketing agency in Breda en daar zou ik dan een commissie over krijgen en op die manier weer de ultieme vrijheid van die business ervaren. Die samenwerking die heeft uiteindelijk geleid tot bedrijf 2 dat is Mailblue dus waar we enerzijds met de online trainingen de ondernemer echt wel konden helpen: dit is hoe je het het beste kunt aanpakken dit is hoe je het meeste resultaat gaat behalen met je business en die ondernemer die groeit door dus die wil het uiteindelijk gaan uitbesteden dat hadden we gecoverd. Vervolgens zagen we we kunnen nog zoveel mogelijk Facebook advertentie smaken en die Facebook advertenties kunnen nog zo goed zijn alleen als de achterkant van de business niet goed converteert als daar die bezoeker simpel weg niet koopt; ja dan houdt het ergens op een punt op. Toen zijn we begonnen met het implementeren van marketing automation van funnels en op dat moment was ik zelf bezig en volgens mij hebben wij het ook nog over gehad: wilde ik heel graag een software bedrijf gaan starten.

(Youri) Eigenlijk met het idee van daar zitten wederkerige inkomsten in en dat is natuurlijk de ideale business, zo dacht ik. Dus ik wilde heel graag een software-bedrijf gaan starten en ik startte met  ik had wat offertes opgevraagd want ik dacht  aan een opt-in, lead pages in Amerika en ik denk nou ja als we dat nou in het Nederlands gaan maken dat moet wel aansluiten. Want Nederlanders die blijven toch het liefst een Nederlandstalig product gebruiken. Veel Nederlanders hebben toch moeite met een creditcard gebruiken of ik denk dat zal het wel moeten worden. Een paar offertes later en allemaal: een ton, 120.000, 140.000 euro, dacht ik van ok ik begin een klein beetje te twijfelen hoe rendabel het dan gaat worden want het idee wat ik aan die programmeurs liet zien was nog echt het basis idee. Dus dat was een pagina waar je je naam en email adres kon invullen een paar templates kon selecteren en dat was het terwijl ik later nog betaal pagina’s erin wilde en dat helemaal wilde uitbouwen. Dat is het uiteindelijk niet geworden maar die partner waarmee ik toen samenwerkte vanuit de agency dus waar ik de klanten naartoe stuurde die kwam op een gegeven moment met het aanbod van ik ken twee gasten die hebben een bedrijf een email marketing software die zijn in principe of reseller van Active Campagne vanuit Amerika. Email marketing software met inmiddels meer dan 80.000 klanten. Dat kunnen we ook gaan bieden. En dat bedrijf de een die wordt vader en de ander heeft nog een parttime baan in loondienst naast zijn bedrijf dus die willen er wel vanaf. Dus toen zijn we die gesprekken uiteindelijk ingegaan en hebben we uiteindelijk dat bedrijf overgekocht . Stelde niet heel veel voor. Een bedrijf overkopen dan denk je aan overnames waar flink geld mee gemoeid gaat met dit was een bedrijf met nog geen 20 volgens mij hadden ze 16 klanten en na overname stopten er ook nog 8 want de support die was allemaal niet goed gebleken in het verleden.

(Bas) Voor een kratje bier en een portie bitterballen heb je een business overgenomen!

(Gelach)

Marketing Automation & Funnels – Mailblue

(Youri) Wel een aantal kratjes bier maar goed daar kun je jaren mee doorkomen. Maar goed daar is Mailblue dus door ontstaan en met Mailblue dat is dus de software waarmee we dus de marketing automation en funnels kunnen opstellen en wat we nu zagen is Ok. We hebben de online training; we leren mensen hoe ze via Facebook Ads mensen naar hun website kunnen krijgen en hoe ze die kunnen converteren. Daarbij ga je funnels gebruiken. Dus vervolgens hadden we al een upsell maar je kan ook de software bij ons afnemen. Vervolgens de grotere klanten die begonnen het uit te besteden en nou ja ons advies je kan ook de software afnemen. Dus eigenlijk door alles wat daarna er om heen is gekomen groeide dat tweede bedrijf. Nou inmiddels hebben we meer dan 1800 klanten in dat bedrijf zitten en eigenlijk is dat op dit moment het meest winstgevende bedrijf althans qua waarde: het groeit goed, omzetten zijn goed en de winstmarges zijn goed.

(Bas) Stabiele business met recurring revenues.

(Youri) Ja en het kan geleid worden door een ander, dus bij OVA. OVA is volledig afhankelijk van mij want ik geef de trainingen aan mensen die komen voor mij want ik heb al geadverteerd onder mijn naam en dus mensen die zijn bekend met mij maar als iemand uit mijn team het doet dan krijg je al snel een reactie van is Youri het hier ook mee eens…overal mee eens. Terwijl Mailblue is echt een op zichzelf staand bedrijf en daar kunnen we vanuit het team ook gewoon in adviseren en kunnen we alles opbouwen. En op een gegeven moment merkten we van ok die agency die ja je kan op een bepaalde manier groeien het is niet zo als met online producten. Je kan niet onbeperkt blijven verkopen en in een agency heb je te maken met capaciteit je moet personeel aannemen. Op het moment dat je de capaciteit hebt en personeel hebt dan kom je tegen management uitdagingen aan.Dus we merkten dat die samen werking op een gegeven moment op de max zat qua groei. Terwijl ik nog wel onwijs veel leads had liggen vanuit de online training business die geholpen konden worden met het uitvoerende stuk van de online marketing. Dus toen heb ik besloten om inderdaad zelf ook nog een agency te starten, waarbij ik denk dat die partner toen onwijs goed is in het managen en het opzetten van die business en het beheren van die business en dat ik daarin net iets meer risico durf te nemen en durf te zeggen van ok we zetten hier nog twee drie mannetjes bij en we gaan ze opleiden en we kunnen knallen. En als er een keer een cashflow uitdaging is; dan kunnen we dat opvangen met andere business.

Traffic Leaders

(Bas) Ja cool man! Dus je hebt drie business traffic leaders daar. Eigenlijk help je mensen daar om hun ads neer te zetten met name op Facebook. Je hebt Mailblue daar doe je email marketing software eigenlijk, en OVA dat zijn de omzetverhogende activiteiten daar kun je je e-learner kopen hoe je je omzet kan verhogen.

(Youri) Precies!

(Bas) En welke van die drie activiteiten want ik begreep dat ze alle drie wel een miljoen plus zijn qua omzet maar welk van die drie activiteiten is nou het meest winstgevende voor jou? Daar ben ik benieuwd naar.

(Youri) Het meest winstgevende voor mij op dit moment is nog OVA met eigenlijk als reden dat ik daar niet met een partner in zit.

(Bas) Dat is een omzet verhogende activiteit.

(Gelach)

(Youri) Precies, ja, nee, OVA is super relaxed omdat het een online business is en mensen die kopen een trainingsprogramma en die krijgen online toegang dus er zitten geen kosten aan behalve een aantal freelancers waarmee ik werk. Maar verder zit er geen personeel in; er zitten op de ad-spend na, geen kosten in.

10 miljoen uitgegeven aan Facebook Ads

(Bas) Ja dat is interessant die ad-spend want je hebt meer dan 10 miljoen uitgegeven aan Facebook ads voor klanten maar ook spendeer je zelf wel aardig wat geloof ik. Ik ben benieuwd ik denk dat dit ook heel praktisch moet zijn voor degene die dit luistert van hoe maak ik van een euro twee euro drie euro wat voor product ik ook verkoop. Neem ons eens mee op die reis.

(Youri) Yes, dus voor mij is het onwijs belangrijk om het verschil te gaan zien in wat is de voorkant van de business en wat is de achterkant van de business. Dus als ik kijk naar het adverteren op Facebook dan wat ik heel veel ondernemers zie doen is: die adverteren direct na een aanbod en op het moment dat het dan niet direct winstgevend is dan werkt Facebook ads niet. Terwijl als ik kijk naar een business dan die eerste klant die hoeft helemaal niet winstgevend te zijn. Dus om het praktisch te maken voor OVA. Daar adverteer ik met een White paper een checklist over Facebook adverteren, hoe je dus zelf kunt adverteren op Facebook en daar doe ik aanbod: die is 67 euro voor een jaar programma en daarin leer ik je de basis van adverteren op Facebook. Op dit moment is die niet winstgevend maar doordat ik daarna mensen aan het opwarmen ben mensen meeneem in mijn verhaal, mensen deel wat werkt, zie ik dat ze ook een tweede programma kopen en dat ze ook op mijn events uiteindelijk komen en dat ze uiteindelijk klant bij Mailblue en uiteindelijk klant worden bij Traffic leaders. En op die manier verhoogt die klantwaarde extreem. Dat zelfde geld eigenlijk voor e-commerce. In de cosmetica branche bijvoorbeeld als iemand eenmaal een crèmepje  heeft gekocht en is daar tevreden over dan koopt die ook een derde vierde vijfde. Dus die eerste crème is voor mij prima om daar break even op te zijn. In e-commerce zou ik noot verlies gevend willen adverteren maar break even prima. In informatie producten vind ik het zelfs prima om daar al een stukje verlies te nemen aan de voorkant

(Bas) Maar je hebt dus twee dingen je hebt dus e-learning en fysieke producten zeg maar in E-commerce. Ik ben wel benieuwd hoe jij dat verschil zou aanpakken, want je zei net van ok even platgeslagen je doet eigenlijk een checklist. Daar adverteer je op. Die is niet betaald?

(Youri) Nee, die is gratis. Daarna heb je eigenlijk een email adres en die gaan vervolgens zeg maar Mailblue de email funnel in en idee krijgen. Dan geautomatiseerd gedurende x dagen zoveel mails waardoor ze de customer value na 180 dagen. Nou dan stop je er een in en dan komen er zes uit. Althans dat is optimaal.

Best practices voor e-commerce

(Bas) Ok helder! Maar ik ben heel benieuwd in e-commerce dus mensen die een webshop hebben ga je dan ook adverteren op een white paper of een checklist? Of ga je juist iets meer adverteren in de beauty zou ik misschien meer adverteren op een sample of weet ik veel wat.  Heb je daar nog wat best practices voor?

(Youri) Het is heel erg afhankelijk van de business zelf en hoe iemand klant wordt. Als je caravans online verkoopt dat traject is langer dan wanneer je inderdaad een crèmepje verkoopt. Dus voor iedere business is het anders. Op dit moment voor de cosmetica klant adverteren we direct op de producten omdat we zien dat dat al werkt. Dan is het niet nodig om het moeilijker te maken dan dat het is. Terwijl met voedingssupplementen bijvoorbeeld daarin zaten we juist veel meer in de informatieve kant. Dat we juiste informatie boden aan de voorkant wat allemaal gezondheids- voordelen zijn en wat je moet doen om af te vallen, fitter te worden lekkerder in je vel te zitten. En vanuit daar bouwden we eigenlijk ook weer de funnel naar we gaan daad werkelijk een aankoop doen.

Andere voorbeelden zijn dat we in plaats van, dus voor mij is het belangrijk om eigenlijk dat email adres zo snel mogelijk in die funnel te krijgen. Simpel weg omdat iemand die komt op je website die koopt wel of die koopt niet. In e-commerce is het gemiddelde volgens mij 2% die wel koopt en de rest zou niet kopen. Dat zijn 98 van de 100 klikken. Waarvoor je dus eigenlijk voor niks betaald. Terwijl als ik met een goeie landingspagina adverteer dan ben ik in staat om 50 van die 100 klikken in ieder geval een email adres te krijgen en op langere termijn te converteren nar een betalende klant. Dus we hebben een tijdje kersttruien verkocht. Wat we daar deden was dat in plaats van een informatie product of verzin het maar aan de slag gingen is dat we hebben gezegd ok je maakt kans op een van de 12 kersttruien vul je email adres in om daar kans op te maken en vervolgens begon er een radje te draaien en was het: oh jij hebt niet gewonnen. Gefeliciteerd je hebt 40% korting; je kent de marges op kersttruien. Die 40% korting die maakt nog steeds niet zo heel veel uit. En op die manier maakten we het en een stukje leuker om uiteindelijk bij ons te kopen. En mensen hadden allemaal het idee dat ze iets gewonnen hadden. Dus of je won 40% korting of je won de tweede gratis of verzin het maar. Maar we hadden ook het email adres, dus vervolgens deze actie deden we dan al in oktober, november. Deden we eind november nog een keer een lancering waarbij je kersttrui met 25% korting kon kopen vlak voor Sinterklaas. Waardoor het het ideale sinterklaas cadeau was . En vlak voor kerst iedereen die nog een kerst  trui nodig had en bij alle normale winkels waren ze al uitverkocht, konden we nog een keer diezelfde aanbieding doen en daar uiteindelijk nog een keer die verkopen uithalen. Dus eigenlijk voor mij is het iedere keer van ok: Hoe kan de klant ik zo snel mogelijk informatie krijgen en wat is dan het traject waar iemand doorheen gaat voordat iemand een aankoop gaat doen. Hoe groot is het product, dan is er mee informatie nodig wat zijn de bezwaren van de klant en die verwerk ik in die film.

“Sell like crazy”

(Bas) Juist! Ik heb toevallig recentelijk een boek gelezen, ik ben effe de schrijver kwijt maar hij heet Sell like crazy. Volgens mij een Amerikaanse of Australische gozer. En beetje vergelijkbaar proces zeg maar. Dus je gaat adverteren op een e-book en vooral ik heb het nu zelf getest een e-book met een soort van schokkende titel of iets waarvan mensen denken oh shit dit moet ik echt hebben want als ik dit niet heb zeg maar dan gaat het verkeerd. Dus ik ben het nu zelf ook aan het testen. En ik heb bijvoorbeeld 25 schokkende dingen die je moet weten voordat je gaat verkopen op Amazon want ja dan denken mensen van ok wacht effe dit zijn schokkende dingen als ik dit niet weet dan ga ik waarschijnlijk een beetje op die angst zitten want dan ga je het waarschijnlijk verkeerd doen. Dus dat vind ik wel heel cool om te zien dat het een vergelijkbaar proces is, maar eigenlijk waar het kort op neerkomt: je gaat de email adressen afvangen en vervolgens gaan ze de funnel in en is de customer lifetime value eigenlijk het belangrijkste waar je op moet gaan sturen over de long term.

(Youri) Ja, want iedereen zit op een ander moment op als we het puur over Facebook hebben dan zit iedereen op een ander moment op Facebook. En wat ik eigenlijk bedoel dat ik die interesse die wil ik in ieder geval meetbaar maken. Dus iemand die zijn naam en email adres achterlaat die is in ieder geval geïnteresseerd in een product of dienstverlening. En die meest geïnteresseerden daar wil ik op lange termijn contact mee op bouwen en uiteindelijk de customer lifetime value verhogen.

Customer Lifetime Value meetbaar maken

(Bas) En dan nog een ander belangrijk ding denk ik. Je kan alles natuurlijk meten op het internet. Hoe meet jij de customer lifetime value. Heb je daar bepaalde software tools voor of kijk jij gewoon simpel ik heb er 50.000 euro ingestoken en na 180 dagen staat het dubbele op mijn rekening.

(Youri) Een beetje van beiden, nee lifetime value is natuurlijk gewoon onwijs lastig want ja wanneer stop je met meten want lifetime is een lifetime. Het gaat om mijn lifetime of, nee wat ik doe is ik heb mijn email marketing software zo ingericht dat de eerste source die staat eigenlijk in de software en vervolgens kan ik alle orders bij een klant meten. Dus dat komt daar uit dus dan kan ik het rekensommetje doen iedereen die het eerste contact moment had via Facebook of die het eerste contact moment had via Google Ads of Via deze campagne en die hebben vervolgens deze producten gekocht en dan is het producten keer order waarde en dan weet ik in ieder geval wat het heeft opgeleverd. En dan deel ik dat weer door het aantal contacten waarmee het is berekend en dan heb ik in principe de lifetime value so far. Waar ik specifieker op zit is wat is de value van een klant binnen twee weken en binnen een maand. Dus daar heb ik de funnel voor ingericht en dat wordt allemaal bijgewerkt in spread sheets om uiteindelijk te sturen op twee weken en een maand want daarin wil ik eigenlijk break even zijn en alles wat daarna komt vind ik in die zin minder interessant. Ik weet dat het geld oplevert dus dat is onwijs waardevol. Alleen op het moment dat ik die eerst twee weken of maand winstgevend kan zijn of break even kan zijn dan kan ik onbeperkt opschalen en de extra omzetten die daarna komen daarmee betaal ik mijn eigen salaris uit en daarmee ga ik groeien. Dus dat zit wel goed. En dat is inderdaad meer kijken dit is de omzet dit zijn mijn contact en dus dat is de lifetime value die erbij komt  maar de basis voor mij is twee weken en een maand.

(Bas) Juist ja je stuurt erop op het moment dat je een lead hebt afgevangen dat je eigenlijk binnen twee weken die lead wilt terugverdienen eigenlijk of in ieder geval wat de kosten waren om die advertentie te draaien. En daar stuur je 100% op en dan weet je dat je die database kan bouwen en daaraan weet je dat je meer aan diezelfde database kan verkopen. Ja helder.

(Youri) Ja het is, het zijn nu drie bedrijven alleen ik zie dat ik de klanten die ik met OVA heb binnengehaald dat die, of die kennen mijn naam of die hebben een keer een mail gestuurd voor bedrijf twee en die waarde die neem ik natuurlijk niet mee want dat zit in een ander bedrijf. Dus dat kan ik helemaal niet op die manier meten maar ik weet dat een klant die via OVA is binnen gekomen ook via Mailblue een onwijs grote waarde heeft. Dus dat is sowieso koffiedik kijken.

Facebook Ads tips

(Bas) Ja, en veel bedrijven zijn natuurlijk met Facebook Ads bezig en ik denk dat het een steeds belangrijker item wordt in de mix voor welke business dan ook. Welke tip zou je hebben als jij iemand wil hebben of in ieder geval hoe zou jij nu vanaf scratch af aan Facebook aanpakken en welke stappen zou je nemen om zo snel mogelijk dat hele spel te masteren buiten zeg maar om naar Traffic Leaders te gaan en daar iemand in te huren.

(Youri) Dat is uiteindelijk de beste optie. Nee wat ik in ieder geval zou doen is van kijken of wat ik merk bij heel veel ondernemers is die hebben iets gezien en die zeggen dit wil ik ook. Dus die komen inderdaad met een complete funnel aan met een front end product en dan een duurder product en nog een duurder product en nog een duurder product en die gooien hun hele business om terwijl ze al omzet hebben om dat te gaan doen want ja ,´dat heb ik ergens in een cursus gezien´. Terwijl bij mij is altijd nummer een startpunt hoe wordt op dit moment een klant klant bij jou? Want heel veel mensen die zijn nu allemaal 47 euro productjes aan het maken omdat ze hebben gezien dat dat werkt. Terwijl zij hun uiteindelijke sales allemaal telefonisch doen. Dan denk ik waarom een 47 euro programma bouwen op het moment dat je een telefoonnummer wil. Laten we dan afspraken gaan inplannen die qua waarde gelijk zijn aan die 47 euro waarmee we wel kunnen rekenen, maar daarvoor hoeven we geen andere producten te maken. Want dit heeft zich al bewezen dit werkt al voor je. Dus voor mij is het eigenlijk kijken van hoe wordt iemand op dit moment en wat zijn dan de stappen die ik meetbaar kan maken. En zeker met een Facebook. Die advertenties draaien allemaal met het algoritme en daarvan wil je eigenlijk zoveel mogelijk conversies gaan halen zodat Facebook daar zo goed mogelijk op kan gaan sturen. Dus als ik het heb over een recentelijk voorbeeld een hotel keten. Die wil meer zalen gaan verhuren. Het heeft voor mij weinig zin om via Facebook te gaan meten hoeveel zalen er verhuurd zijn. Want ik weet via Facebook business 2 business markt: die kan ik niet direct verhuren. Maar op het moment dat ik zeg van ok mensen wat doe je op het moment dat je een zaal gaat huren. Eigenlijk iedereen vraagt eerst een brochure aan en dan vindt er een telefonisch contactmoment plaats. Dus wat we zijn gaan doen is: we hebben een business to business brochure ontwikkeld en daarvoor hebben we gevraagd wat is je bedrijfs- naam, je voornaam, achternaam, mailadres en telefoonnummer. Dus vervolgens zien we van ok, de downloads die gaan we meten daar kan ik goed op sturen op Facebook en het is aan hun om uiteindelijk die klant ook daadwerkelijk te gaan closen. Dus dat kan door middel van email marketing om die klant op te volgen. We kunnen proberen om proactief vanuit de klant een afspraak te laten schieten. Maar neemt de klant geen contact meer met ons op dan hebben we nog steeds het telefoonnummer en dat doen we op dit moment niet, omdat er al voldoende aanvragen uitkomen maar uiteindelijk zouden we dus ook nog pro-actief de klant terug kunnen bellen van hey je hebt twee weken geleden een brochure aangevraagd. Ik zag dat je nog een afspraak hebt ingepland maar wat zijn je plannen wat voor evenement ben je aan het organiseren en hoe zouden wij daarin eventueel kunnen ondersteunen. Dus dat zou een van de voorbeelden zijn. Dus dat je eigenlijk iedere keer kijkt wat zijn de micro conversies als het ware die we kunnen meten waarop we al enigszins kunnen sturen.

De perfecte Facebook ad

(Bas) Cool. En als je dat heel praktisch aanpakt hoe ziet de perfecte Facebook ad volgens jou eruit en welke elementen heeft die?

(Youri) Facebook advertentie, het eerste wat opvalt is, dus Facebook heeft dat nu recentelijk weer gewijzigd dus eigenlijk zie je enkel nog maar de eerste-, anderhalve zin, twee zinnen max dus. Die eerst zin daardoor moet iemand stoppen met scrollen en beginnen met lezen. Dus die eerst zin is vaak of een schokkende opening of verzin het maar. Ik heb een advertentie met: stop met adverteren op Facebook. Wat een Facebook advertentie is..

(Bas) Nice!

(Youri) Stop met het verspillen van geld aan Facebook advertenties. En dan heb je heel veel mensen die niet verder lezen en die inderdaad een opmerking plaatsen over wat zelf een Facebook advertentie is als je dan die inhoud leest dan gaat het er natuurlijk over dat je niet de fouten moet maken die iedereen maakt waardoor je geen geld meer verspilt maar waardoor je Facebook voor je laat werken. Maar eigenlijk een goeie opening en dat kan inderdaad of iets nieuwswaardigs. Nu met een corona virus in China bijvoorbeeld.

(Bas) Drink meer Corona.

(Youri) Daar zou je bijvoorbeeld op kunnen inspelen. Of we hebben een klant die zat in de beleggingswereld. Het aandeel Tesla ging omhoog. Dus dat hebben we gebruikt om de advertentie te openen. En vervolgens gingen we naar een beleggingscursus toeschrijven. In E-commerce kan dat zijn, een nieuw product of hoe nou ja hoe je dat kunt gebruiken. Of het 100% natuurlijk is, verzin het maar. Daar kun je een titel mee beginnen. Vervolgens benoem je eigenlijk de benefits. Story telling werkt vaak goed. Dus dat en inderdaad iets meer meeneemt in hoe ga je het gebruiken. Dus in plaats van om een dagcrème te gaan verkopen met dit zit er allemaal in. Juist erin te zetten hey wordt je ook ‘s ochtends wakker en sta je dan weer een half uur voor de spiegel terwijl dat met dit crèmepje in drie minuten zou kunnen. Heel makkelijk omschreven maar goed.

Vervolgens wat vaak goed werkt zijn video advertenties en daarin juist het product laten zien en ook daar weer de voordelen in benoemen. Dus idealiter wil je eigenlijk een video waarin het product continu in beeld is en waarin je de benefits laat invliegen in de video zelf.

Nou is video vaak toch net weer wat lastiger om te creëren. Dus met heel veel klanten starten we met vaste beeld materialen. Enerzijds omdat het veel makkelijker is om te krijgen en anderzijds omdat een video bestaat uit tienduizenden beelden kunnen dus ook 10.000 fouten in zitten. Terwijl met een afbeelding kun je letterlijk kijken wat doet het licht bijvoorbeeld. Is een lichte foto beter dan een donkere foto. Of converteert het witte product beter dan het zwarte product en daar kun je dan veel sneller veel meer mee gaan testen. Ja en emoji’s.

Maak je advertenties opvallend en aantrekkelijk

(Bas) En emoji’s in de foto of alleen in tekst?

(Youri) In de tekst..

(Bas) Ja, want je ziet ook heel vaak dat mensen van die video’s gebruiken en dan boven en onder van die zwarte balken van 6000 euro in 3 dagen allemaal dat soort dingen .

(Youri) Dat trekt wel de aandacht dus dat is eigenlijk omdat als je door de tijdlijn scrolt. Het eerste wat je ziet is het beeldmateriaal en daarin lees je eigenlijk de kop titel in de Facebook advertentie een daarna pas de inhoud. Dus beeld materiaal is eigenlijk het belangrijkst. Daarmee wil je dat iemand stopt met scrollen en de eerste titel die moet ervoor zorgen dat je daadwerkelijk doorgaat lezen.

(Bas) Volgens mij doe je dat ook omdat je realistisch moet blijven in je tekst. Want je kan niet zeggen van 0 naar 1 miljoen in twee maanden en download hier de White paper. Dan zegt Facebook: Ja dit is niet realistisch dus.

Afgekeurde advertenties

(Youri) Werkt nu nog wel af en toe maar wordt wel steeds minder. Want Facebook die scant wel het idee tegenwoordig ook en Facebook scant ook de landingspagina. Dus het kan zijn. Wat je vaak merkt is met dat soort video’s dat ze in eerste instantie worden goedgekeurd. Alleen na twee weken dat ze dan alsnog worden afgekeurd op basis van de landingspagina of op basis van de video. Dus de tekst die kan Facebook gelijk scrollen of doorlezen zeg maar en de video en de landingspagina. Daar zijn gewoon robots die dat checken alleen dat gebeurt niet op het moment dat je de advertentie publiceert. Dus als je advertentie wordt goedgekeurd dan kan het heel goed zijn dat die twee weken later alsnog wordt afgekeurd.

(Bas) Maar als ik zeg van 0 naar 1 miljoen in drie maanden ga, wordt mijn advertentie dan direct afgekeurd of kan het zijn dat die een paar weken loopt en daarna wordt afgekeurd?

(Youri) Ja het kan zijn dat die een paar weken loopt en dan wordt afgekeurd.

(Bas) maar stel het is realistisch. Ik bedoel het is daadwerkelijk aan te tonen. Dan gaat hij alsnog af worden gekeurd toch?

(Youri) Meestal wel en dan krijg je allemaal automatische reacties en daar kom je bijna niet doorheen. Ja je moet hem inderdaad dan nog een stuk specifieker maken. Dus dan kun je wel bijvoorbeeld een eigen voorbeeld noemen alleen op het moment dat je zegt van 0 naar 1 miljoen in drie maanden of 3 weken of 3 dagen of weet ik het wat.

(Bas) 3 uur

(Gelach)

(Youri) Dan suggereer je nog steeds dat het om een ander kan gaan. Dus als jij zegt van hoe ik mijn bedrijf van nul naar een biljoen heb gebouwd met deze uitdaging dan maak je het realistisch.

(Bas) O ja, je gaat een beetje uit de derde persoon praten in je advertenties. Ja cool, cool man.

Het doel van ondernemen

(Bas) Ja ik had nog meer: ik vraag me af kijk uiteindelijk wat is jouw, dat klinkt misschien een beetje raar, maar wat is jouw doel met ondernemen? Uiteindelijk, je begint tenminste als ik naar mezelf kijk, je wilt gewoon geld verdienen en vrijheid. Alleen toch merk ik dan gaandeweg dat dat verandert in wat echt belangrijk voor je is. En hoe kijk je daar zelf tegenaan? Volgens mij ben je redelijk vrij maar je hebt toch drie bedrijven dus je bent toch wel met veel dingen bezig. Maar wat is echt belangrijk voor jou als ondernemer of persoon?

(Youri) Ik denk inderdaad dat dat gaandeweg heel erg verandert. Toen ik startte was het inderdaad van hey ik wil die financiële vrijheid ervaren. Ik wil kunnen reizen. Ik wil kunnen doen wat ik wil. Terwijl het nu al veel meer is van hey ik wil een tof bedrijf bouwen. Waarbij dan inderdaad de vraag is van wanneer is genoeg genoeg en wanneer wil je wel door rammen?  Voor mij is het,  ja de reden dat ik het doe is eigenlijk om nu de basis te leggen zodat ik daar later geen zorgen over heb. Als ik straks huisje-boompje-beestje heb dat ik daarbij  daar volledig kan zijn en niet perse door hoef te gaan hoewel ik mezelf wel ken en weet dat ik dan ook niet stil ga zitten, dus ja. Dat. Dus het is begonnen met echt wel, geld georiënteerd, van hey ik wil die vrijheid hebben. Ik wil niet tegen financiële uitdagingen aanlopen en dit is de manier hoe dat kan. Alleen ik merk nu eigenlijk heel mooi voorbeeld denk is de afgelopen vijf zes jaar. Ik heb altijd gezegd ik wil een Audi A3 en allemaal prima. Ja nu is het geld er en dan denk ik iedereen heeft een Audi A3 dus het hoeft eigenlijk niet meer.

(Bas) Ja doe maar Tesla

(Gelach)

(Youri) Ik rijd nog steeds een Suzuki Alto. Nee, maar de dingen waar je waarde aan hecht die veranderen ook op het moment dat jij als persoon groeit of jij met je business groeit. En ik denk dat dat heel erg het geval is. En mijn eigen doel is om gewoon een relaxed leven te kunnen leiden. En er te kunnen zijn voor de mensen om me heen. En ik denk dat dat uiteindelijk het belangrijkste is.

Het dieptepunt voor Youri Meuleman

(Bas) En je bent nog steeds maar 23 jaar. Je hebt al volgens mij best wel veel gedaan en meegemaakt zeg maar. Kun je een dieptepunt beschrijven in je bestaan? Mag zakelijk, mag ook privé zijn wat veel impact op je heeft gemaakt. Hoe je nu de dingen anders aanpakt door dat dieptepunt.

(Youri) Het zijn er genoeg denk ik. Nee, als ik kijk naar een dieptepunt, tegen een hoogtepunt dan in die zin, toen ik startte met mijn webwinkels dat is eigenlijk voortgekomen vanaf mijn twaalfde: zijn mijn ouders gescheiden, opzich, je zou het een diepte punt kunnen noemen.

(Bas) Ja, krijgt twee keer zakgeld..

(Gelach)

(Youri) Dat was niet helemaal het geval, maar het moment dat mijn ouders gingen scheiden ben ik onwijs teruggetrokken geworden en ben ik op mijn slaapkamer gaan zitten en dat heeft er wel voor gezorgd dat ik alles zelf ben gaan uitzoeken. En dat ik uiteindelijk die webwinkel online had en dat ik die regeltjes ben gaan uitzoeken en ben gaan kijken van ok waar kan ik nog meer inkopen. Dus enerzijds diepte punt, anderzijds vind ik het een hoogtepunt.

Een dieptepunt gebruiken voor een hoogtepunt

(Bas) Ja eigenlijk het dieptepunt heeft je uiteindelijk er toe gezet om naar het hoogtepunt te komen.

(Youri) En ik denk dat dat eigenlijk met het geval is, zo kijk ik eigenlijk naar alle dieptepunten. Op een gegeven moment leerde mijn moeder een nieuwe vriend kennen. Wij daar met zijn allen bij inwonen dat klikte niet helemaal. Dus ik stond van de ene op de andere dag in eens op straat. Nou ja enerzijds dieptepunt anderzijds dus na de scheiding heb ik een periode minder contact gehad met mijn vader. Anderzijds was het moment dat ik op straat stond, was mijn vader de eerste die ik belde en sindsdien is het contact weer goed. Sindsdien ben ik op mezelf, althans ik heb eerst dan een half jaar bij mijn vader weer gewoond en daarna ben ik op mezelf gaan wonen, waar ik ineens veel meer ruimte had. Thuis zou ik nooit een webinar gaan geven en nu woonde ik op mezelf en had ik alle ruimte om webinars te gaan geven wat gewoon de basis is geweest van mijn onderneming. Dus eigenlijk iedere keer met een dieptepunt wat op dat moment echt wel een dieptepunt is, merk ik dat er daarna dingen gebeuren en ik vind altijd achteraf kun je uit elk dieptepunt wel een les halen. Maar ik heb echt wel het idee dat dat op die manier ook werkt. Dat je ook wel nodig hebt. En als je dan hoort dat iedere ondernemer een paar keer op zijn bek moet gaan dan denk ik van nou ja laat dit dan mijn keer op mijn bek gaan zijn. Dan ben ik daar behoorlijk tevreden mee.

(Bas) Das mooi dat je dat zegt. Ik denk ook dat dat daad werkelijk wel zo is. Dat op het moment dat je in een dieptepunt zit zeg maar, voel je je de meest ongelukkige en denk je dat alles mislukt is, zeg maar in je leven maar als je daar dus een paar jaar later op terugkijkt dan denk je misschien wel dat, het klinkt raar, maar misschien wel het beste is wat je is overkomen. Als je daarna die meters hebt gemaakt zeg maar.

(Youri) Dus groeit er enorm door en ik denk dat dat nodig is om naar het volgende niveau te komen.

(Bas) Maar je ging dus super jong op jezelf wonen zeg maar.

(Youri) Nou ja niet perse super jong. 17-18 volgens mij. Dus dat, ja niet meer dan normaal op zich. Alleen de omstandigheden waren iets anders. Het was s’ochtends dat ik met een vriend weg zou gaan en dat de vriend van mijn moeder ineens met mijn sleutelbos in zijn hand stond om mijn sleutel eraf te draaien. Dus het was niet dat ik even kon voorbereiden en even iets al kon sparen en bij de Ikea kon halen. Voordat het gebeurde, nee.

Hoogtepunten

(Bas) Bijzonder man. Nou dan gaan we naar de champagne momenten. Want we willen natuurlijk ook hoogtepunten weten. We hebben geen twee uur Youri.

(Youri) Wat ik zelf een hele mooie vind is met Mailblue. Ik denk het eerste jaar zijn we gegroeid naar 200-300 klanten en toen hebben we op een gegeven moment bij een borrel een keer gezegd samen met de mede-eigenaar van nou ja als we aankomend jaar naar 1200 klanten groeien dan komen wij in jurkje en op hakken naar kantoor. Ik weet niet waarom we dat zeiden maar het is er zelfs opgeschreven en het team wilde daar ook wel een handtekening onder hebben en vervolgens afgelopen november zaten we op 1400 klanten. Toen moesten we daar maar aan geloven. Dus wij inderdaad met kerst in een kerstjurkje naar kantoor maar wel voor ons was dat al een hele stretch in het doel. Want als we hadden geweten dat we het zouden halen, hadden we het doel wel iets hoger gelegd.

(Bas) Tuurlijk, altijd een nulletje bij toch.

(Youri) Precies, nee ik dacht weet je als we verdubbelen is het mooi maar dan zouden we op 600 klanten uitkomen dus dit was al keer 4 dus dat is echt wel een heel mooi moment geweest. Nou ja voor mij ook wel het uitkopen van mijn partners uit bedrijf 3. Wat ik ook wel weer heel erg merkte dat ook voor mezelf een enorme groei heeft meegebracht. Daarvoor zei ik altijd ik wil geen personeel en nu leid ik ineens een team van 9 man. Ja, Mailblue groeit door. OVA groeit lekker door. Voor mij ook wel een hele fijne is afgelopen jaar dat ik een freelancer heb aangenomen die eigenlijk de business in OVA draait waardoor ik mezelf kan focussen op de andere twee bedrijven en daardoor zie ik inderdaad een enorme groei in die bedrijven. Plus het geeft mij heel veel rust dat ik weet dat alles gedaan wordt ook als ik er een keer niet ben.

“You need to water the plants”

(Bas) Cool. Ik zeg altijd: You need to water the plants dus als je de plant geen water geeft groeit ie niet. En in jouw geval zeg je ook je gaat je meer focussen op de dingen waar je je op wil focussen en je laat eigenlijk een business runnen door iemand anders waardoor die ook door draait, maar waardoor die andere businesses twee keer zo hard gaan omdat jij daar wat aangeeft. Dat is mooi man. En je noemde net effe kort van ik heb wat compagnons uitgekocht. Dat is toch altijd wel een bijzonder proces denk ik. Ik bedoel ik heb zelf ook een paar .. geslikt in mijn ondernemers bestaan. Maar kun je daar wat over vertellen hoe dat proces ging en je hoeft niet in detail te treden maar ik ben gewoon benieuwd ik denk dat het een heel leerzaam proces is ook en dat alles samenkomt van geld, emoties, ondernemen, het hele spektakel zeg maar. En dat is denk ik heel leerzaam.

Ondernemen met partners

(Youri) Het is zeker een periode geweest waar heel veel lessen uitgehaald konden worden. Ik denk dat het al begint bij het vinden van de juiste partners en wat verwacht je van een partner en wat heb je ook nodig van een partner. Ik denk dat als ik kijk naar Mailblue bijvoorbeeld dan, ik was echt de creatieveling, ik zette alles op. En als je mij nu zou vragen kan dit, dan zou ik ja zeggen en dan zou ik het hun laten oplossen zeg maar. Terwijl mijn compagnon in Mailblue die is veel meer operationeel en ik moest echt niet denken aan een team leiden. Terwijl ik daar dus onwijs veel van hem heb geleerd. En hij leidt operationeel dat team. Toen ik startte met Traffic Leaders. Toen dachten we van: ok we gaan met zijn drieën ik heb de mailing lijst, ik heb de kennis, dus ik ga het team begeleiden.

Hetzelfde met een andere partner en de derde partner die had juist operationeel ook weer veel ervaring met het runnen van teams het management dus die kon dat onwijs goed doen. En ik heb die stap echt nodig gehad want anders had ik niet op die manier personeel aangenomen. Dus ja als je erop terugkijkt nog steeds vind ik dat dat een goeie stap is geweest om met hun te starten.

Afscheid nemen van partners

Alleen op een gegeven moment merkte ik gewoon maar ik wil het net een andere richting op doen. Ik wil een andere richting op gaan en ik heb er een andere kijk op. En eigenlijk wil ik het ook zelf gaan doen. In plaats dat ik het weer bij iemand anders leg dus bij mij was het inderdaad van nou ja het spelletje van klanten krijgen dat snap ik wel. Alleen het spelletje management heb ik geen ervaring mee. Laat ik dat ook eens gaan ervaren en tuurlijk ik ken ook de verhalen van ondernemers met 30 man personeel, met 50 man personeel die dat absoluut afraden. En ik denk ja misschien moet ik het wel zelf meemaken.  Dus ik denk weet je ik ga dat doen. Ja en dan komt er natuurlijk een periode aan dat je dat naar buiten moet gaan brengen dus eerst met de partner zelf natuurlijk. En dat dat een van de moeilijkste gesprekken is geweest. Omdat ik zelf heel erg het idee had van hey ik laat anderen in de steek. Maar ja uiteindelijk voor iedereen beter. Dus dat gesprek en daarna komen onderhandelingen en merk je toch dat het bijna meer een emotioneel spelletje wordt dan een zakelijk spelletje. Dus dat is wel heftig geweest die periode ging ook mijn toenmalige relatie uit. Dus dat was echt wel even als je het over diepte- en hoogtepunten hebt, wat dat betreft wel een dieptepunt. Ik merkte ook, ik ben echt de beroerdste niet om keihard te werken maar na 4 uur ‘s middags ik kwam niet meer van de bank af. Dus energiepeil was echt beneden nul. Door de grond gezakt. En eigenlijk op het moment dat we zeiden van ok het bedrag is rond. Afspraak is gepland bij de notaris vanaf dat moment merkte ik weer van ok, prima ik werk weer 6, 7 dagen in de week en we gaan weer rammen.

(Bas) Ja, cool.

(Youri) Dus voor mij onwijs leerzaam in de zin van ok wat zoek je in een partner en is het partnerwaardig wat je zoekt. Ga je met een partner om meer klanten te krijgen bijvoorbeeld. Ja zou ik nu minder snel doen. Meer in de zin van ok een partner die heb je in principe voor het leven. Terwijl klanten daar kan ik ook met een commissie of een kick back fee. Dat kan je kopen. Dus zou je dan met ene partner in zee gaan alleen om klanten te krijgen. ik heb echt het idee dat een partner je veel meer moet aanvullen op het moment dat je daarmee op die manier in zee zou gaan.

Heb je last van stress? Hoe ga je hiermee om?

(Bas) Ja, dus die periode was  natuurlijk ook dan heel erg stressvol voor je en dat vreet heel erg energie. Mijn ervaring is ook de conflicten met mensen kosten het meeste energie. En hoe ga je om met stress en hoe probeer je dat zo laag mogelijk te houden?

(Youri) Ja ik vind stress altijd een moeilijke. Ik weet niet, ik ervaar het zelf nooit echt als stres.

(Bas) Je bent nooit gestresst?

(Youri) Ik kan heel veel dingen heel makkelijk van me afzetten. Ik heb ook nooit slapeloze nachten, op een nacht na, maar goed dat is die periode wel geweest. Ging toch iets meer stress dan ik had verwacht. Nee, ja wat ik merk dat stress juist heel erg wordt veroorzaakt doordat er allerlei dingen van je worden verwacht en vaak maken we het onszelf er ook naar. Dus als ik kijk naar  iedereen in mijn omgeving die reageren altijd trekt op appjes en verzin het maar. Als je nu op mijn telefoon zou kijken, ik heb 28 ongelezen gesprekken. En ik kan daar afstand van nemen. En ik hoef niet iedere minuut te reageren en ik denk dat dat wel heel veel scheelt. Dus dat ik zelf bepaal in de zin van ok hier ligt mijn prioriteit; dit pak ik op. En dat daar ook al heel veel stress wegvalt en dat ik steeds meer bezig ben met tot waar gaat mijn verantwoordelijkheid. En vanaf waar is het niet meer mijn verantwoordelijkheid. Voorheen kon ik me er heel erg druk om maken als een klant dan niet deed wat ik zei. Dus dan was je bezig en dan hadden we een strategie ontwikkeld en wij zagen dit zijn de resultaten we zouden nu dit moeten doen om meer sales te halen, maar dat de klant dan dat stukje niet deed, waar ik dan geen invloed op had waardoor ik minder goede resultaten behaalde waar ik dan weer op afgerekend werd. En nu denk ik van ja maar op dit stuk heb ik invloed. Ik heb dit advies gegeven ik stuur twee, drie reminders en dan houdt het ook wel een keer op. Want ja meer kan ik ook niet doen. En anders had ik net zo goed zelf die business kunnen starten. Even heel lomp gezegd.

Creëer rust in je hoofd

(Bas) Ja ik snap het. Maar is wel mooi wat je net zei over je telefoon en dat je dat links legt, ik denk dat dat heel belangrijk is in deze tijd. Ik heb er zelf ook mee geëxperimenteerd dat je prikkels moet elimineren om uiteindelijk minder druk of stress te ervaren van binnen . Dus als je de hele dag ad hoc gaat reageren op alles wat er gebeurt ja dan… ben je ten eerste niet productief en ten tweede ja je wordt er ook misschien wel gestrest van. Terwijl het nergens over gaat . Want je krijgt de hele tijd allemaal prikkels binnen die eigenlijk nergens over gaan. Dus als je een experiment zou doen en een week lang je telefoon niet zou gebruiken dan ben je na die week waarschijnlijk veel relaxter. Maar goed in jouw geval kun je daar dus heel goed mee omgaan. Maar ik kan me voorstellen dat er heel veel mensen zijn die daar niet goed mee om kunnen gaan. En ik zie dat zeker ook bij de jongere generatie dat die letterlijk overprikkelt is. Weet je de burn out ratio’s zijn volgens mij het hoogste ooit onder jongeren.

(Youri) Maar ook echt bij jongeren tussen de 18 en 25; dat denk ik.

Definitie van succes

(Bas) Dat is echt bizar. Cool man en ik vind het wel een interessante vraag om te stellen zeg maar: wat is jouw definitie van succes?

(Youri) Ja mijn definitie, ik denk als je, ja voor mij is succes in die zin dat ik me geen zorgen hoef te maken over financiën, over privé, dus alles wat je eigenlijk nodig hebt en dat je lekker in je vel zit. Dat je kunt bouwen dat je groeit als persoon. Ja dat is voor mij succes. Dus dat ik kan doen waar mijn eigen behoeftes liggen. Dat mijn leven niet wordt geleid door alles wat er bijkomt en dat ik er echt kan zijn voor de mensen om me heen.

Voel je jezelf succesvol?

(Bas) Ja mooi en als ik je dan de vraag stel: Voel je jezelf succesvol?

(Youri) Vind ik wel een hele aparte om te zeggen maar: ja, ja. Zeker als ik terug kijk wat is er dan allemaal neergezet dan denk ik nou ja, schouderklopje. En ja tuurlijk ik heb nog onwijs mooie plannen om door te groeien en dat ga ik ook zeker doen. Maar op dit moment zou ik wel zeggen dat ik mezelf succesvol voel.

Voel je je eenzaam als ondernemer of op privé gebied?

(Bas) En heb je wel eens eenzaam gevoeld in die reis? Het kan ook heel eenzaam zijn.

(Youri) Ja, maar misschien meer in de periode van 12-16 in de periode dat echt niemand in je omgeving er mee bezig is. Mijn ouders zitten ook allebei in de zorg. Dus ook daar kon ik niet echt terecht met ondernemersvragen. En vanaf mijn 14e ben ik met persoonlijke ontwikkelings- seminars en met Eelko de Boer dan in aanraking gekomen dus ik had al vrij snel eigenlijk dat ik de mensen om me heen verzamelde waarmee ik verder kon. Of althans in ieder geval mensen die hetzelfde deden; gelijkgestemden waar mee ik over dit soort dingen kon praten. Dus ik heb me in die reis niet perse eenzaam gevoeld, behalve op het moment dat ik zelf die eenzaamheid opzocht.

Eenzaamheid opzoeken

( Bas) Ja, maar doe je dat regelmatig dan? Eenzaamheid opzoeken?

(Youri) Ja ik vind het wel lekker, ja om af en toe of thuis te gaan zitten en werken. Of in een koffiebarretje maar dat je even weg bent van wat er normaal gesproken dagelijks gebeurt. En het kan ook best wel zijn dat ik af en toe twee weken niet, als het belangrijk is reageer ik altijd, maar als het voor mij niet urgent zou zijn dan zou het best kunnen zijn dat ik twee weken niet zou reageren. En dan zoek ik het toch min of meer op.

Ideale werkpatroon

(Bas) Ja, want hoe ziet jouw ideale dag, week, maand eruit zeg maar. Is dat ben je dan 6, 7 dagen aan het knallen of wat is het?

(Youri)  Voor mij is het meer, ik heb het inderdaad over 6, 7 dagen werken. Voor mij is dat het. Ik werk liever dan dat ik me verveel of voor de tv hang. Dus dat maakt die 7 dagen. Maar in principe is het voor mij ok. Je kan alles in mijn agenda inplannen dus vrienden kennissen familie dat gaat voor en daar omheen plan ik eigenlijk de business. En ja op het moment dat ik niks te doen heb, dan ga ik werken. Dus voor mij ideale dag. Ik geniet van lekker uit eten gaan, terrasje pakken en dat soort dingen. Verder ook niet veel ingewikkelder dan dat het is. Dus voor mij de ideale dag is lekker om 9,10 uur op kantoor binnen wandelen, wat klanten helpen. In de zin van ik vind het lekker om zelf ook nog een stukje in de uitvoering te zitten. En daarnaast beschikbaar te zijn voor alle vragen vanuit het team om hen verder te helpen en ja dan is het klaar als het klaar is. Of dat nou om 3 uur is of om 8 uur dat maakt me dan niet zoveel uit. En om dan nog lekker ergens hapje te eten. Drankje te doen.

Ondernemen op slippers

(Bas) Ja cool. Hey Youri, we hebben elkaar ook ontmoet op verschillende plekken in de wereld. Dus volgens mij hebben we elkaar op Bali getroffen en een keer in Amerika in Austin volgens mij nog een keertje.

(Youri) Klopt!

(Bas) Dat vind ik wel interessant een beetje het ondernemend slippers aspect ook aan te snijden. Want je bent natuurlijk een soort van op zoek naar ook wel inspiratie maar ook van hoe kan ik next level gaan. Wat gebeurt er in de hele wereld op het gebied van online marketing: ik denk dat dat je heel erg bezig houdt. En kun je een beetje vertellen van hoe die reis eruitziet. Hoe jij je inspiratie haalt of je nieuwe technieken en hoe je dat vervolgens toepast voor je klanten.

(Youri) Ja, dus wat ik inderdaad doe is regelmatig naar seminars gaan. Het is eigenlijk steeds minder geworden omdat ik heel erg merkte van hiervoor zou ik inderdaad naar een seminar gaan. Ik zou alles opschrijven wat de spreker zou zeggen. En vervolgens eindigt dat in een notitie boekje en zet ik dat weer in de kast. Ik denk dat ik nu maximaal 2 seminars per jaar bezoek maar wel kom ik dan terug met concrete actiepunten. Ik weet wat er speelt ik weet wat we kunnen gaan implementeren en dat ga ik testen. En wat ik vaak merk bij zowel ondernemers. Ja klanten zijn natuurlijk ook ondernemers althans de meeste klanten. Maar wat ik vaak merk is dat iemand teveel informatie wil opdoen. Terwijl je heel veel dingen wel al weet. Alleen het belangrijkste is dat je het gaat toepassen. En daar zie ik bij heel veel mensen de fout. Ze denken ja ik heb continu meer informatie nodig want stel je voor dat ik ergens een fout zou maken. Terwijl op het moment dat je het zou doen dan ga je die resultaten wel zien en dan komt dat wel. Ja dus voor mij is het inderdaad ik ga naar een seminar. Ik werk wat strategieën uit. ik heb dan de klanten waarbij ik zelf dan enigszins contact heb of waarbij ik vanuit het team een vraag heb gekregen die zitten natuurlijk in mijn hoofd. Dus ik kan of kijken van ok is dit voor OVA geschikt, is dit voor Mailblue geschikt is dit voor Traffic leaders geschikt. Of is dit voor een van de klanten geschikt en dan zet ik naampje ervoor en denk ik hey daarmee gaan we daar testen. En werkt het dan kunnen we die case studie ook delen met andere klanten en dan kunnen we dat ook op gaan zetten.

Waardevolle seminars

(Bas) Cool. Heb je favoriete seminars waar je elk jaar heen gaat of welke vind je zelf het meeste waardevol waar je naar toe gaat?

(Youri) Elk jaar niet, ik vind funnel hacking live vind ik heel gaf en traffic conversion summit. Dus dat zijn twee Amerikaanse seminars. In ieder geval alleen daar zou ik inderdaad allebei om het jaar heen gaan. Dus het ene jaar doe ik funnel hacking live ander jaar traffic en conversion summit.  Eigenlijk omdat ik merk dat als je echt ieder jaar gaat dat de nieuwigheden wel meevallen.

(Bas) En er is misschien een overkill in hetzelfde jaar. Hoor je twee keer hetzelfde van dit is nieuw en dat is nieuw.

(Youri) Ze zijn ook 2 weken na elkaar volgens mij en regelmatig hebben ze dezelfde sprekers dus. Ja dus die twee die zou ik zeker aanraden en verder ben ik inderdaad van steeds meer als iemand een training geeft wil ik proberen om een 1 op 1 te boeken. Betaal je vaak tien keer zoveel voor. Alleen het gaat dan wel over jouw business en die mensen ja je gaat niet naar een seminar op het moment dat je denkt van jou hoef ik niets te leren. Je wilt van die persoon leren en in mijn ogen kun je dat het beste doen door direct met die persoon te zitten. En in plaats van al die algemeen informatie te krijgen, juist echt informatie te krijgen voor jouw business. En dan heb je vaak ook geen 3 of 4 dagen nodig. Dan heb je ook genoeg aan een halve dag en dan weet je exact wat jouw volgende stappen zijn.

(Bas) Juist, ja want je zegt zelf toepassen van die dingen die je daar allemaal leert is heel belangrijk. Ik geloof dat ook 95% van de mensen die daarheen gaat die zitten daar die schrijven echt hele boeken vol en die er vervolgens helemaal niks aan hebben. Daar gaat het fout!

(Youri) Dat zie je ook bij online trainingsprogramma. Ook bij OVA als ik daar kijk  hoeveel mensen überhaupt het trainingsprogramma kopen en gewoon niet inloggen. Dan denk ik ook van ja..

(Bas) Bedankt voor je geld)

(Youri) Daar stopt ook ergens mijn verantwoordelijkheid.

Youri Meuleman’s pretpakket

(Bas) Leuk man! Misschien ga ik je een beetje op de spot zetten, want is er iets wat jij kan weggeven aan degene die nu de oortjes in heeft en naar ons aan het luisteren is. Want je hebt een mooie OVA misschien zitten daar koele leadmagnets heb je gave e-books waar je nu top of mind denkt van top die gaan we even aan de man brengen. Gaan we even Mailblue campagne aanhangen en dan.

(Youri) Nee ik heb sowieso de Facebook advertising checklist. Over alles wat je kan adverteren. Dus die heb ik. Mailblue heeft natuurlijk een proefaccount dus dat die mag altijd en ik heb mijn boek: Doe mij maar klanten. Wel iets meer geschreven richting de startende ondernemer maar wel een hele introductie in advertising in funnels en ook in die customer lifetime value.

En dat boek dat is een fysiek boek dus. Die kun je op OVA.nl/boek tegen verzendkosten aanvragen. Checklist kunnen we nog effe een los linkje van maken.

(Bas) Ja ik maak effe een paginaatje aan: ondernemenopslippers.nl/youri Youri is met een Y toch?

(Youri) Juist, Youri

(Bas) Dan gaan we het hele spektakel even uitleggen en dan kunnen mensen mooie dingen krijgen van jou dus. We hadden het over Facebook checklist, boek tegen verzend kosten: Doe mij maar klanten en eventueel een proefabonnementje op Mailblue.

(Youri) Het hele pretpakket!

(Bas) Het hele pretpakket. Nou ja goed we kunnen misschien een standaardmailtje maken dat ze daarna kunnen kiezen wat ze willen is misschien waardevol voor ze denk ik. Mooi man. Waar kunnen mensen nog meer over jou lezen, vinden, zien?

(Youri) Ja je kan op OVA.NL daar staat eigenlijk mijn verhaal

(Bas) Top ova.nl check it out. Youri hartstikke bedankt dat je hier in de podcast was. Ik vond het een leuk gesprek en ik denk ook een heel praktisch gesprek voor veel luisteraars en tot snel.

(Youri)Yes. Onwijs bedankt voor de uitnodiging en we spreken elkaar.

(Bas) Daar gaan we: (Jingle) jawel dames en heren dat was Youri Meuleman. Hij zit nog live voor me en hij heeft een ontzettend mooi weggevertje voor jullie allemaal. Hij heeft een Facebook checklist. Toch?

(Youri) Dat klopt helemaal!

(Bas) Een boek heeft, hij heet: Doe mij maar klanten. En je kan een Mailblue proefaccount gratis bemachtigen via: ondernemenopslippers.nl/youri. Ik hoop jullie de volgende keer weer live hier mee te maken. En tot snel.

Place comment