Slippertje 76: Marketingstrategieën & Winstgevende funnels met Ryan Koenen
01 augustus 2022 
53 min. read

Slippertje 76: Marketingstrategieën & Winstgevende funnels met Ryan Koenen


YES! Deze week is funnelhacker Ryan Koenen te gast in de Ondernemen Op Slippers podcast! Ryan Koenen groeide op in Alkmaar in een ondernemende familie, zijn droom was om officier te worden bij defensie, maar hij hechtte meer waarde aan vrijheid en is uiteindelijk ondernemer geworden.

Ryan Koenen was altijd met geld bezig, startte tijdens zijn studie op zijn 18e zijn eerste bedrijf in de social media. Inmiddels helpt hij bedrijven met funnels en automatiseringen voor duurzame opvolging voor meer leads en klanten.

In Slippertje 76 vertelt Ryan Koenen onder andere over:

- Hoe hij opgroeide in een ondernemersfamilie
- Waarom creativiteit zo belangrijk voor hem is
- De reden waarom hij ondernemer werd
- De moeilijke start als ondernemer en hoe dit snel beter ging
- Wat de voordelen van funnels zijn
- Marketing trends uit de VS
- Én hij deelt tips voor het opzetten van jouw eerste funnel

Laten we snel gaan luisteren naar Ryan Koenen, LET'S GO!

Podcast transcriptie

Bas:    Vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast the one and only Ryan Koenen. Hij groeide op in Alkmaar in een ondernemende familie en kon dagenlang alleen maar met lego spelen. Zijn droom was om officier te worden bij defensie, maar hij hechtte meer waarde aan vrijheid en is uiteindelijk ondernemer geworden. Hij was altijd met geld bezig, startte tijdens zijn studie op zijn 18e zijn eerste bedrijf in de social media. Inmiddels helpt hij bedrijven met funnels en automatiseringen voor duurzame opvolging voor meer leads en klanten. Welkom Ryan.

Ryan:    Thanks Bas, leuk om hier te zijn.

Bas:    Kun je de jingle al meezingen?

Ryan:    Nou ja, eerlijk gezegd niet. Ik ben natuurlijk wel achter de schermen voor jou bezig, maar de jingle ken ik nog niet uit mijn hoofd.

Je schuift je shit opzij, en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij.

Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd. Je kraakt de code van het leven met zekerheid.

Bas:    We gaan de code kraken van het leven, van de funnels, de automatiseringen.

Ryan:    De vrijheid.

Bas:    En de vrijheid. Welkom man, welkom in de podcast.

Ryan:    Ja, tof om hier te zijn Bas, dank je wel.

Bas:    Ja, je hebt wel een paar podcasts van mij geluisterd geloof ik.

Ryan:    Ja.

Wat zou je doen als..?

Bas:    Dan weet je mijn eerste vraag ook.

Ryan:    Ja, dat is een lastige vraag, ik heb er zelfs vanmorgen nog over nagedacht.

Bas:    Wat is de vraag?

Ryan:    De vraag is inderdaad als dit je laatste drie maanden zou zijn, wat zou je inderdaad dan doen.

Bas:    Kijk.

Ryan:    Ik heb zelfs nog met mijn vriendin inderdaad erover nagedacht en de meesten antwoorden ook dan dat ze dan zouden reizen. Ik denk toch dat mijn keuze uitgaat naar het reizen inderdaad ja, dat we de aankomende drie maanden inderdaad een soort van bucketlist gaan maken, ok, welke landen ik inderdaad heen wil gaan, ook inderdaad familie, vrienden, dat ik iedereen uitnodig en sowieso ook inderdaad mijn vriendin om inderdaad samen te gaan reizen en leuke dingen te gaan ontdekken voor de laatste drie maanden, ja.

Bas:    Cool. Dus toch even een bucketlist afstrepen.

Ryan:    Ja, klopt inderdaad ja, ja, inderdaad.

Bas:    En dan is de volgende vraag wat weerhoudt je ervan om die bucketlist niet nu al af te strepen?

Ryan:    Die had ik inderdaad ook verwacht inderdaad dat klopt. Wat weerhoudt mij. Nou ja, stiekem heb ik toch ook wel de behoefte inderdaad om vette dingen neer te zetten en zolang ik inderdaad niet weet dat ik inderdaad of dat ik inderdaad hier nog ben of weet ik het wat allemaal heb ik toch wel de behoefte inderdaad om vette dingen te bouwen, projecten te bouwen en noem het maar op. Dus ja, dat ja, ja.

Bas:    Cool, cool. Je bent opgegroeid in het welkbekende Alkmaar.

Ryan:    Ja, Alkmaar.

De jeugd van Ryan Koenen

Bas:    Een ondernemende familie en je speelde alleen maar met de lego vroeger. Hoe was je als kind?

Ryan:    Hoe was ik als kind. Nou ja, ik denk als mijn moeder inderdaad hier bij de podcast zat waarschijnlijk vervelend. Asociaal.

Bas:    Denkt ze dat inmiddels ook nog of?

Ryan:    Nee, nee, dat is wel--

Bas:    Ben je minder vervelend geworden.

Ryan:    Ja, minder vervelend inderdaad ja, nee, volwassenheid heet inderdaad zo zijn voordelen.

Bas:    Mooi.

Ryan:    Nee, hoe was ik als kind, ik was als kind echt urenlang was ik gewoon boven op mijn kamer inderdaad met lego aan het spelen. Ik weet nog wel ik had inderdaad een stapelbed, onderaan had ik mijn legoplank en op een gegeven moment had ik inderdaad per maand inderdaad thema’s. Het ene thema bijvoorbeeld Star Wars. Ik had nog heel veel Star Wars pakketjes inderdaad vroeger.

Bas:    Cool.

Ryan:    Ja, defensie inderdaad, leger, wat heb ik nog meer gehad, steden inderdaad en op een gegeven moment had ik inderdaad mijn eigen pc inderdaad ook gekocht, vervolgens in elkaar gezet en toen ja, schakelde ik eigenlijk een beetje om naar City Skylines, dat zeg maar een spel om dan eigenlijk steden te bouwen op je pc. Legerspelletjes, Shooters, Call of Duty, noem het maar op heb ik allemaal gedaan. Dus ja, ik was denk ik vooral wel heel erg stil als kind, heel erg op mijzelf. Dat maakte het ook wel denk ik wel lastig voor mijn moeder om ja.

Introvert

Bas:    Kwam dat ergens vandaan dat je heel erg op jezelf was?

Ryan:    Ja, nou ja, ik denk vanuit mijn jeugd denk ik, ik heb ook wel een beetje een lastige jeugd gehad dus ik keerde heel erg naar mijzelf toe en maar ik denk dat ik sowieso van nature ook wel heel erg een introvert persoon ben en ik denk dat het alleen nog maar ja, extremer is geworden dus op een gegeven moment ja, was ik inderdaad, ik was wel weinig buiten inderdaad. Op een gegeven moment veranderde dat wel hoor naarmate ik inderdaad ouder werd. Was ik inderdaad 16 of 17 en toen ging ik wel wat meer naar buiten toe, maar daarvoor was ik inderdaad vooral binnen bezig.

Bas:    Kun je daar iets over vertellen over die lastige jeugd zoals jij het omschrijft?

Ryan:    Ja, nou ja, kijk, mijn vader, mijn ouders zijn gescheiden toen ik 4 was dus dat maakte wel heel veel impact op mij. Ik denk dat mijn vader gewoon heel weinig tijd had. Die zat destijds was die ook zijn bedrijf aan het uitbouwen, had heel weinig tijd inderdaad. Mijn vader en moeder zaten in een scheiding en op een gegeven moment was ik inderdaad naar Alkmaar verhuisd. Mijn vader is naar Wormerveer verhuisd en ik denk dat ik iedere keer ging ik dan wel tweewekelijks ging ik dan naar mijn vader toe, maar merkte ik zeg maar de aanwezigheid van het vader zijn dat ontbrak eigenlijk. En dat nee, dat zorgde er eigenlijk voor dat ik zelf inderdaad wat meer terughoudender werd inderdaad.

Bas:    Ja, ja. Ok, dus ging je maar veel met de lego spelen.

Ryan:    Klopt inderdaad.

Bas:    Dan kon je ergens je tijd in kwijt.

Ryan:    Ja.

Creativiteit als basis

Bas:    Heb je voor je idee skills geleerd uit die legotijd? Dat je als kind zo veel met de lego was waar je nu nog iets aan hebt in het dagelijks leven?

Ryan:    Ja, ik denk het wel. Ik denk de creativiteit sowieso en dat je vanuit je eigen mind inderdaad bepaalde dingen kan bouwen en dat je eigenlijk je fantasie eigenlijk los kan laten inderdaad waar ik dan nu ook heel veel aan heb inderdaad ja. Bepaalde strategieën, wel vooruitdenken inderdaad, het uitdenken inderdaad. Dus ja, ja.

Bas:    Het is eigenlijk een soort van 1.0 versie van de metaverse dus.

Ryan:    Ja, klopt inderdaad, daar begon ik eigenlijk mee.

Droom om officier te worden

Bas:    Je eigen wereld. Ja, ja, cool man. Maar goed, je droom was om officier te worden bij defensie en waar kwam dat vandaan?

Ryan:    Ja, nou ja, vroeger keek ik echt heel veel, dan ging ik inderdaad in het weekend naar mijn vader toe en dan keek ik inderdaad heel veel Band of Brothers, Saving Private Ryan, dat soort films en dat intrigeerde mij wel. Dus vandaar dat ik inderdaad dacht van nou, dat is inderdaad wat ik dan wou worden. We gingen ook naar de Landmachtdagen, nu is dat volgens mij bijna niet meer of dat is dan omgewisseld dan heb je de Landmachtdagen heb je dan bijvoorbeeld in, je hebt dan de Landmachtdagen, heb je de Luchtmachtdagen, je hebt natuurlijk de Marinedagen en dat wisselen ze nu af.

Bas:    Tegenwoordig jagen ze dat allemaal een beetje aan door Kamp van Koningsbrugge bijvoorbeeld, dat kijk je ook met plezier?

Ryan:    Ja, zeker, 100%, geniaal om te zien.

Bas:    Ja en dan afgemat te worden.

Ryan:    Ja.

Bas:    Zou je daaraan meedoen of?

Ryan:    Ja, ik denk het eerlijk gezegd wel inderdaad. Ik zou daar wel aan mee willen doen inderdaad ja. Ik heb zelf inderdaad ook dan inderdaad een vooropleiding gedaan voor defensie. Dus ik denk ja, 100%.

Bas:    En dat doe je dan waarschijnlijk uur om te bewijzen dat je het kan of zo?

Ryan:    Ja, ik denk dat het wel een stukje bewijsdrang is ook richting mijn vader toe, maar ook inderdaad naar mijzelf. Ik ben vanaf jongs af aan ben ik sowieso al heel erg gedreven, gemotiveerd, gedisciplineerd al mag ik het zelf zeggen. Dus ik denk dat het inderdaad ook wel is om te kijken hoe ver ik kan gaan. Het is natuurlijk iedere keer toch wel het punt ook van ja.

Bas:    De grens.

Ryan:    Ja, waar ligt de grens en dat kan misschien ook zijn omdat ik nu jong ben, maar ja, nee, klopt inderdaad.

Bewijsdrang

Bas:    Je zei kort iets net ook al bewijzen aan je vader. Zit daar een bepaalde, heb je iets nog te bewijzen aan je vader denk je?

Ryan:    Nee, ik denk dat ik voor nu inderdaad dat ik het al bewezen heb. Maar ik denk dat zeg maar ook een stukje, nou, dat je een bepaalde aandacht mist inderdaad van je vader, wat je dan iedere keer op zoek bent om dat zeg maar op te vullen.

Bas:    Ik snap het.

Ryan:    Dus nee, ik denk dat het deels wel is, deels ook weer niet. Toen ik inderdaad dat ik inderdaad mijn bedrijf begon zocht ik ook wel een bepaalde validatie, of bepaalde bevestiging, confirmatie, maar nee, nu niet meer inderdaad.

Bas:    Maar goed, je zou wel trots zijn op jezelf en je vader ook als jij bij de finale uit die Apache rent zo.

Ryan:    Ja, nee, klopt inderdaad.

Bas:    Dat iedereen staat te juichen van Ryan heeft de eindstreep gehaald.

Ryan:    Ja, nee, 100% hoor, 100%, ja.

Vrijheid bovenaan

Bas:    Ja, want toen ben je eigenlijk, de defensiedroom had je een soort van laten varen.

Ryan:    Ja.

Bas:    En waardoor kwam dat?

Ryan:    Ja, nou ja, dat kwam echt puur omdat ik merkte dat vrijheid toch echt wel bovenaan stond aan mijn lijstje en bij defensie ben je natuurlijk heel erg beperkt in je vrijheden. Je moet te allen tijde in ieder geval beschikbaar zijn.

Bas:    Je moet in ieder geval uren maken voor je centen.

Ryan:    Uren maken inderdaad, ja, klopt inderdaad ja. En dat besteed ik liever aan mijzelf. Dus ik vond het zelf leuk om zeg maar mijn ideeën inderdaad en niet dat je dan inderdaad moet verantwoorden aan een bepaalde persoon. Dus ja, binnenin merkte ik toch wel dat het ondernemen toch wel meer in me zat. En ik denk ook dat het mede door mijn familie is gekomen. Mijn opa die is zelf ook een ondernemer geweest, mijn vader is inderdaad een ondernemer. Mijn andere opa die helaas overleden is was inderdaad ook een ondernemer. Mijn moeder is zelfs nog een tijdje inderdaad ondernemer, dus ja.

Bas:    Wow. Ja, dat is nice. Dus je hechtte eigenlijk meer waarde aan de vrijheid en uiteindelijk dacht je van ja, ok, dan hoef ik niet te gaan werken want dan heb ik niet veel vrijheid.

Ryan:    Ja, klopt inderdaad, nee, klopt.

Maatschappij & School

Bas:    Maar goed, en toen, want je had zeg maar, je had nog niet de vrijheid, maar wel de drive om meer vrijheid te creëren. Waar ben je begonnen?

Ryan:    Ja, nou ja, kijk, ik werd eigenlijk wel een beetje verplicht om zeg maar een opleiding af te ronden.

Bas:    Door je ouders?

Ryan:    Ouders, ja, mijn ouders, ja, ja.

Bas:    Had je dat anders gedaan dan als dat niet verplicht werd? Zeg ik even tussen haakjes.

Ryan:    Ik denk inderdaad dat een stimulans zeker goed is en ook het doorzetten ervan, alleen aan de andere kant moet je natuurlijk ook wel om iemands geluk denken en daar kan natuurlijk ook een grens aan zitten inderdaad ja. Dus ik denk dat al zou ik inderdaad later inderdaad vader zijn dat ik het wel anders zou doen, dat je daar toch wel flexibeler in kan zijn. Anderzijds wil ik inderdaad diegene ook wel stimuleren om toch iets af te ronden of iets in die trant. Ja, nee, ik zou het inderdaad anders doen, ja.

Bas:    Je zou eerder stoppen met je school en sneller beginnen met ondernemen.

Ryan:    Nou ja, ik denk dat zeg maar ik denk dat je, dat vanuit de overheid dat het wel wat beter gestimuleerd kan worden om meer opties aan te bieden. Dat je niet zeg maar in een box geplaatst moet worden. Dat er meer keuzes moeten zijn die makkelijker zijn. Er zijn heel veel privéscholen die inderdaad ondernemerschap inderdaad wel aanbieden, maar dat de kosten echt gewoon torenhoog zijn omdat je inderdaad ouders hebt die niet vermogend zijn. Dan is het inderdaad veel lastiger inderdaad om dan daar ja, te joinen inderdaad of in ieder geval daarin een opleiding te volgen.

Bas:    Ja.

Ryan:    Dus ja.

Bas:    En als je vrijheid wil is geld natuurlijk een soort van topic. Want ja, veel mensen denken en misschien is het ook wel zo dat je geld nodig hebt om vrij te kunnen zijn. Dat kent natuurlijk allemaal gradaties hè. Ik bedoel ja, als je nu een tentje op je rug bindt en je gaat in Frankrijk in de bergen lopen heb je ook alle vrijheid.

Ryan:    Vrijheid, ja.

De rol van geld

Bas:    Geen geld nodig, kun je een paar bessen plukken en water drinken uit het bronnetje, ben je ook vrij. Maar daar had je uiteindelijk een ander beeld bij toen je begon met het verdienen van geld en geld was ook een groot topic in je leven zei je eerder.

Ryan:    Ja.

Bas:    Ja, hoe ben je daarmee eigenlijk verder gegaan?

Ryan:    Nou ja, ik zag inderdaad bij mijn vader inderdaad en ook mijn opa, mijn opa heeft best wel wat geld gehad zeg maar, dus ik merkte ook gewoon ik lieerde zeg maar ook geld of koppelde geld inderdaad aan vrijheid. Dus initieel dacht ik dat dus ook. Alleen gaandeweg ben ik er inderdaad achter gekomen dat geld inderdaad dat het niet alles is. Voor mij is inderdaad vrijheid inderdaad bovenop en zoals je net heel mooi zegt je kan inderdaad ook in een heel mooi hutje op de hei zitten en dan heb je ook alle vrijheid.

Bas:    Ja.

Ryan:    Maar ik ben toch maar, ik dacht eerst dat dat mijn drijfveer was, geld inderdaad, maar toen ben ik er echter achter gekomen dat mijn passie echt ligt bij het bouwen van dingen, het maken van dingen, het creëren van dingen. Je eigenlijk een soort van legacy voor jezelf, ja, creëert. Dus dat is eigenlijk wel dat ik er gaandeweg inderdaad ook wel achter gekomen ben en geld heeft ook zijn downsides en dat heb ik dus ook inderdaad wel gemerkt bij mijn opa. Ja, het kan je echt wel--

Bas:    In welke zin dan?

Ryan:    Sorry?

Bas:    In welke zin?

Ryan:    Nou ja, echt wel ook dat het je heel eenzaam kan laten voelen en ook heel ongelukkig kan maken.

Bas:    Als je alleen maar gefocust bent op geld?

Ryan:    Ja, als je alleen maar gefocust op geld bent.

Bas:    Dan heb je veel geld, ik zeg altijd je laatste broek heeft geen zakken dus dan lig je daar eenzaam op je sterfbed, veel geld, weinig vrienden.

Ryan:    Ja.

Bas:    Dat is dan de uitkomst van het leven.

Ryan:    Ja, en dan in tegenstelling zeg maar tot mijn andere opa die had dan zeg maar een vlaggenbedrijf en die was dan niet heel vermogend, maar er waren best wel wat mensen zeg maar op zijn crematie aanwezig en dan zie je ook wel weer de andere kant inderdaad van ja, het was echt een man die ja, van iedereen hield, die ook voor iedereen klaarstond. Dus dan zie je ook wel weer de hele andere kant inderdaad van ja, wat voor persoon wil je zijn en daar ben ik nu zelf ook inderdaad achter aan het komen van ja, wie wil ik zijn? Wie is Ryan inderdaad ja en daar struggle ik op dit moment wel nu mee inderdaad ja, van welke kant wil ik opgaan. Want de andere kant inderdaad geld intrigeert me wel, zeg maar het bouwen van bedrijven iets groots, iets groots neerzetten. Maar aan de andere kant inderdaad ja, zie ik inderdaad ook mensen om me heen zoals mijn moeder bijvoorbeeld die echt een heel warm hart heeft inderdaad ja. Dus ja, dat vind ik dan op dit moment nog heel lastig inderdaad.

Zoekend naar doelen

Bas:    Ja, ja, dus je bent nog een beetje zoekende of zo of hoe moet ik het zeggen?

Ryan:    Ja, ik denk dat ik nog wel zoekende ben ja. Ik denk wel dat mijn passie echt ligt bij het bouwen van bedrijven, maar puur om een bepaalde oplossing voor mensen aan te bieden. Dat merk ik wel, ik hou er echt van om bepaalde oplossingen te vinden.

Bas:    Juist.

Ryan:    Ook thuis ook, dan als er bepaalde problemen waren ik was altijd degene die dacht van ja, ok, hoe kan ik zeg maar zo snel mogelijk een oplossing bedenken?

Bas:    Ja, creatief.

Ryan:    Creatief inderdaad ja aangelegd. En dat kan inderdaad verschillende branches kan het inderdaad zijn. Dus ik denk dat dat wel mijn uitgangspunt is. Maar tegelijkertijd ook nog wel mijn ja, mijn ik inderdaad ontdekken en wie is Ryan inderdaad en hoe kan ik er zeg maar zo voor gaan dat mijn drijfveer dan niet geld wordt, maar echt puur bij passie ligt en tegelijkertijd ook wel ja, een goede vriend kan zijn of een goede vader uiteindelijk kan zijn of nou ja, noem het maar op.

Bas:    Ja.

Ryan:    Dat ik inderdaad ook een warm hart heb.

Bas:    Want je bent nog vrij jong toch?

Ryan:    Ja, klopt inderdaad ja. Ja, ik ben 22.

Bas:    22, ok.

Ryan:    Ja, ja.

Bas:    Dus vier jaar geleden op je 18e, kun je uitrekenen, begon je je eerste bedrijf.

Ryan:    Klopt inderdaad ja.

De start als ondernemer

Bas:    Ja, waar kwam die drijfveer vandaan en hoezo startte je, ja, wat had je toen gestart?

Ryan:    Nou ja, ik--

Bas:    Ben je generatie XYZ, hoe noem je dat? Whatever.

Ryan:    X, nee wat--

Bas:    Je ziet wel de jongere generatie zie je zeg maar een stuk handiger zijn met de nieuwe technologie, met de metaverse en social tiktokjes en weet ik het allemaal voor spektakel en ik denk dat daar ook een groot deel van die kracht zit met wat je op je 18e start dan, denk ik, of hoe zie jij dat?

Ryan:    Ja, 100%. Ik denk ik kan dat zeker beamen inderdaad ja, klopt inderdaad. Nee, ok, vroeger was het al zo met de Playstation, computers bouwen, zijn heel erg innovatief inderdaad als generatie zijnde. Dus daar ligt inderdaad heel mooi ook de kracht en op een gegeven moment ga je dan puur uit fun ga je dan eigenlijk ja, ben je natuurlijk ontdekkend. Je wilt inderdaad dingen ontdekken, je wilt inderdaad erachter komen van hé, wat, hoe werkt dit en daarom ben ik ook begonnen met Instagram pages, begon ik inderdaad met posten ook samen met een vriend van mij van auto’s. Uiteindelijk ben ik ook een eigen page gestart.

Bas:    Dat was je business.

Ryan:    Ja, dat was mijn business inderdaad ja.

Bas:    Hoe, leg eens uit?

Ryan:    Nou ja, je had dus verschillende pages daar begon je dan mee en je verdiende eigenlijk aan shoutouts. Dus dan kwamen weer de andere partijen die waren bijvoorbeeld geïnteresseerd in een bepaalde shoutout omdat ze meer volgers wouden of meer likes of nou ja, noem het maar op.

Bas:    Maar wat is een shoutout dan? Dus jij hebt gewoon een pagina waar je allemaal auto’s post?

Ryan:    Ja, klopt inderdaad.

Bas:    En wat is dan de shoutout?

Ryan:    En de shoutout is eigenlijk dat je hun dan weer doorverwijst. Bijvoorbeeld kijk op deze webshop want hier heb je dan bijvoorbeeld autospulletjes. Dus je had dan bijvoorbeeld een autopage en daar deed je dan een shoutout op voor webshops die dan autoproducten verkochten.

Bas:    Dus een beetje influencerachtig rolletje.

Ryan:    Ja, klopt inderdaad. Destijds het groeide echt enorm snel op Instagram.

Bas:    Met een pagina met alleen maar auto’s.

Ryan:    Ja, ja, klopt inderdaad ja.

Bas:    Dit is early days Instagram een soort van, vier jaar geleden.

Ryan:    Ja, klopt inderdaad. Dus je had grote pagina’s zoals Luxury Houses, Wannahaves. Wannahaves is dan inderdaad nu helemaal omgedraaid tot een bepaalde social media agency. Dus ja, in die niche zat ik inderdaad ja, ja.

Bas:    Cool. Dus maar kreeg je organisch die volgers? Hoe werkte dat in het begin dan?

Ryan:    Nou ja, in het begin kwam je dan zeg maar op ontdekken kwam je dan terecht en ook organisch, maar ook weer van andere pages. Dus je had bepaalde groepen had je dan, DM-groups en daar ging je dan, die joinden dus met elkaar en op een gegeven moment zei je dan van ik heb hier gepost, like mijn shoutout even, comment even en op een gegeven moment had je dan een bepaalde algoritme dat je zeg maar ja, hoe meer likes je zeg maar binnen een bepaalde minuut hebt des te meer je zeg maar explodeerde op de ontdekken page. En uiteindelijk had ik dan zelf er een webshop aan gekoppeld en toen kwam zeg maar kwam de dropshipping al best wel op gang. Dus ik had toen een luxury brand Verante had ik inderdaad gekoppeld aan mijn luxury page en daar verkocht ik dan tassen op, horloges allemaal uit China. Dus ja.

Dropshipping vanuit AliExpress

Bas:    Gedropshipt vanuit AliExpress of zo?

Ryan:    Ja, AliExpress inderdaad, ja, klopt inderdaad ja.

Bas:    Hoe ging dat dan?

Ryan:    Ja, nou ja, dat is ook een heel bijzonder verhaal. Echt de ballen verstand van, had ik weer een course gekocht van iemand anders en die deed dat al. Die had ook bepaalde Instagram pages en die guy die had ook echt nou, een miljoen volgers plus en die verkocht dan ook courses over Instagram growth, dropshipping en nog wat andere dingetjes. Dus ik had inderdaad die van dropshipping gekocht en die van Instagram en toen had ik inderdaad mijn Shopify store had ik inderdaad gekoppeld aan Oberlo en Oberlo inderdaad weer gekoppeld aan AliExpress en toen begon mijn journey inderdaad met het verkopen van producten. Ben ik ook het marketingwereldje helemaal ingerold. Wilde ik inderdaad meer weten over SEO, Facebook Ads, SEA inderdaad uiteraard en nou ja, op een gegeven moment, ja, je doet maar wat dus op een gegeven moment ben je natuurlijk aan het adverteren en dan leid je echt naar een bepaalde page toe en dan heb je een bepaalde ad en dat gebruik je dan weer van iemand anders weet je wel en op een gegeven moment krijg je een beetje traffic. Nou, je krijgt natuurlijk te maken met klantenservice, nou, pakketje inderdaad die dan vertraagd is, dus ja, nee, dat had inderdaad heel veel gebreken, dat liep op een gegeven moment ook gewoon helemaal stuk.

Bas:    Maar waar liep het op stuk dan?

Ryan:    Ja, klantenservice, gewoon inderdaad--

Bas:    Dus al dat dropship spektakel is gewoon het wordt verzonden vanuit China, het duurde 6 weken voordat het aankwam of nog langer.

Ryan:    Ja, inderdaad, ja, veel langer.

Bas:    En in de tussentijd zeiden mensen ja, ik wil mijn geld terug en dan is het al onderweg en dan kreeg je dat soort ellende.

Een wijze les

Ryan:    Ja, en dan ben je 18, ben je 19 en dan denk je shit, wat moet ik eigenlijk nu doen?

Bas:    Ja, wijze les dus.

Ryan:    Ja, hele wijze les inderdaad ja, ja.

Bas:    Dus toen alle ellende onder de bank geschoven.

Ryan:    Nou ja, onder de wijn inderdaad ja. Nee, het was niet dat het supergrote aantallen waren of zo hoor, maar daar begon echt mijn journey en op een gegeven moment kwam ik er al heel snel achter van ja, dit is niet echt de persoon die ik wil zijn. Ik wil wel iets doen waar ik me ook zelf goed bij voel en ik voelde totaal niet dat het rechtvaardig was ook naar die mensen toe.

Bas:    Nee.

Passie ontwikkelt voor marketing

Ryan:    Dus op een gegeven moment heb ik daarvoor nog zeg maar een tijdje in Nederland gedaan, aroma diffusers ook nog verkocht. Dat liep wel echt wel aardig.

Bas:    Die kocht je wel zelf in.

Ryan:    Ja, ja.

Bas:    Of was dat ook dropshopping?

Ryan:    Ja, nee, eerst dropshipping en toen heb ik het zelf ingekocht en toen op een gegeven moment dacht ik bij mijzelf van ja, ik weet niet, e-commerce was dan echt niet zeg maar voor mij weggelegd om ja, ik ben niet zo’n mensenmens als het ware, meer een introvert en ik vind het veel leuker om zeg maar voor klanten dan iets op te zetten zoals Facebook Ads of bepaalde campagnes en nou, noem het maar op en toen ben ik eigenlijk daar op voort gaan borduren.

Bas:    Juist, dus eigenlijk dropshipverhaal, e-commerce.

Ryan:    Marketing.

Bas:    Marketing en toen ben je je verder gaan verdiepen in.

Ryan:    In marketing.

Bas:    In marketing.

Ryan:    Ja, klopt.

Kennis vergaren over marketing

Bas:    En hoe is je onderzoek daarin gegaan zeg maar? Deed je boeken, courses, funnels, YouTube, hoe ging jouw reis naar de nou ja, marketingexpert tussen haakjes die je nu bent zeg maar?

Ryan:    Ja, ik ben dus destijds zeg maar begonnen met verschillende boeken inderdaad opzoeken en voor mijzelf heb ik inderdaad een top 10 lijst gemaakt inderdaad van welke boeken wil ik lezen. Ik weet nog wel ik had zo’n waslijst aan boeken van nou, die moet ik inderdaad kopen, moet ik aanschaffen.

Bas:    Aan welke boeken heb je het meest gehad?

Ryan:    Aan welk boek. Dat vind ik een hele lastige, maar ik denk dat ik voor mijzelf toch qua starten het lean startup model van Eric Ries dat vond ik echt een hele interessante methodologie.

Bas:    Ja, de basis daaruit is gewoon zo snel mogelijk MVP zeg maar of iets de lucht in gooien.

Ryan:    Juist.

Bas:    Waar je iets mee kan en dan pivot along the way. Dus een beetje bijsturen gaandeweg.

Ryan:    Ja, want ik ben van nature toch wel gewoon een heel perfectionistisch persoon, dus voor mij moet het echt wel perfect zijn voordat het pas live kan. Maar je kan inderdaad beter beginnen met 80% dan dat je inderdaad niet begint met 100%. Dus daar heb ik inderdaad wel heel veel aan gehad. Van Russell Brunson dat is echt een heel interessant persoon voor funnelmarketing.

Bas:    Oh ja.

Ryan:    Ook een hele interessante methode want destijds heb ik zelf ook nog websites gebouwd, maar op een gegeven moment kwam ik er dan achter dat een website niet alles was. Want iedereen stuurde maar traffic naar je webshop toe en ja, traffic moet het maar zelf uitzoeken waar ze dan op klikken. Dus op een gegeven moment ben ik inderdaad op funnelmarketing voort gaan borduren en waar heb ik nog meer aan gehad. Daniel Conman van hoe heet ie ook alweer, ik weet even niet de titel ervan. Maakt ook niet uit.

Bas:    Ok, whatever.

Ryan:    Ik heb in ieder geval echt heel veel boeken, courses gehad, Russell Brunson inderdaad en weet ik veel Grant Cardone voor salestrainingen. Nou ja, dat soort basale trainingen.

Bas:    Gewoon alle trainingen kijken, boeken lezen.

Ryan:    Klopt inderdaad.

Bas:    Om je gewoon helemaal in het marketingspektakel te verdiepen zeg maar.

Ryan:    Juist, ja.

Free plus shipping funnel

Bas:    Wij zijn een paar jaar geleden natuurlijk ook in contact gekomen toen ik op zoek was naar een funnelboy zeg maar, zo noem ik jou even, de funnelboy. Mooie naam toch?

Ryan:    Mooie naam, zeker.

Bas:    Ja, want ik ging mijn boek lanceren en ja, uiteindelijk ja, hebben we daar samen of in ieder geval heb jij daar de funnels omheen bedacht hè, want dat kwam ook een beetje uit het Amerikaanse model hè, de free plus shipping.

Ryan:    Ja.

Bas:    Misschien kun je daar wat meer over vertellen hoe dat is, wat dat is en hoe je, hoe dat werkt?

Ryan:    Ja, nee, zeker. Ja, een free plus shipping offer komt dan eigenlijk ook wel van Russell Brunson vandaan, of in ieder geval hij introduceerde het zeg maar in de marketingwereld en je ziet ook in Amerika dat de marketing inderdaad gewoon ver vooruitloopt ten opzichte van Europa en zeker dan Nederland. En het free plus shipping offer model is eigenlijk puur een model waar je eigenlijk een offer voor bedenkt, waar het offer eigenlijk gewoon gratis is en waar je dan enkel betaalt voor de verzendkosten. En de kunst is eigenlijk om zeg maar nou ja, sowieso dat iemand bekend wordt met je bedrijf, dat die weet dan wat de oplossingen zijn, wat zijn of haar pijnpunten zijn en wat jij inderdaad aanbiedt. Dus inderdaad welke producten jij aanbiedt, welke diensten jij aanbiedt en de kunst is eigenlijk om dan daar weer break-even op te draaien. Dus daar wil je eigenlijk voor zorgen dat je, nou ja, voor iedere euro die je dan zeg maar terugkrijgt van het boek dat je dan daar je advertentiekosten dan van dekt. Maar eigenlijk de gedachtegang is dat iemand al betrokken raakt bij je bedrijf en dat je diegene dan in de tussentijd helemaal kan opvolgen met verschillende automatiseringen, e-mails, nou ja, sms, noem het maar op. Dus dat is eigenlijk een beetje een beknopt verhaal van een funnel, of in ieder geval een free plus shipping funnel.

Bas:    Ja, en er zitten dan nog een soort van extra kassakoopjes en upsells in de funnel.

Ryan:    Ja, precies, juist.

Bas:    En dat is om het gemiddelde bestelbedrag te verhogen zeg maar.

Ryan:    Ja.

Bas:    Ja, want zo hebben we ook mijn boek in de markt gezet, nu of nooit op Amazon. Ik denk dat we daar--

Ryan:    Meer dan 16.000?

Bas:    Meer dan 16.000 verstuurd hebben ja. Dus ja, dat is, volgens mij kun je vanaf 5.000 al zeggen dat je een bestseller bent of zo in Nederland. Geen idee hoe dat precies werkt. We hebben hem zelf uitgegeven dus je krijgt geen onderscheiding of bekroning of awards ja, daar zit ik ook niet op te wachten. Maar goed, het geeft aan dat het werkt want op die manier heb je dus de klantdata waar uiteindelijk de waarde in zit en dan ga je opvolgen met e-mail, sm of whatever hoe je het opvolgt, post, om uiteindelijk de customer lifetime value van je klant te gaan verhogen. Dus zo hadden we dat toen ingeregeld. En want ja, neem ons even mee aan de achterkant zeg maar, dus mensen kopen een boek, hoe zien die funnels en automatisering er aan de achterkant, nou, laten we zeggen grosso modo uit om daar meer uit te, nou, noem het even persen.

Ryan:    Ja, inderdaad, ja, kijk, mensen kopen gemiddeld tussen het 4e en het 7e contactmoment. Dus het contactmoment van een customer journey is gewoon langer. Dus je ziet inderdaad dat direct adverteren, zeg maar koud adverteren op een webshop gewoon niet werkt, of in ieder geval dat je gemiddeld een conversiepercentage van 2% hebt. Wat vrij laag is. Dus je wilt iets doen met die 98%, maar wat ga je er nou mee doen dan. Nou, dan kunnen ze inderdaad dan natuurlijk dan die gegevens verzamelen, gegevens dan verzamelen en diegene dan op te volgen inderdaad met verschillende e-mails inderdaad ja. Maar bij een free plus shipping offer is het eigenlijk zo dat je natuurlijk een bepaald offer hebt wat dan laagdrempelig is. Vervolgens heb je dan op de check-out heb je eigenlijk een kassakoopje wat eigenlijk een complementair product is aan het eerste product.

Bas:    Die je gewoon kan aanvinken.

Ryan:    Wat je kan aanvinken.

Bas:    Ik wil dit erbij voor x euro.

Ryan:    Juist, en in bij ons in dit geval was het dan zeg maar het boek was inderdaad puur bekend worden met e-commerce. Wat is dan de volgende stap, ja, het zoeken van producten. Dus we hadden Sourcing Secrets hadden we als kassakoopje hadden we inderdaad erop staan en vervolgens hebben we dan zodra je het aangevinkt hebt ga je eigenlijk door naar de upsell page. De eerste upsell page kan je meerdere upsells achter plaatsen en wij hadden dan Amazon Game Planner of E-Commerce Game Planner hadden we inderdaad in zijn totaliteit inderdaad hoe je dan zeg maar ja, je strategie inderdaad kon vormen. En zodra diegene dan dat allemaal afgenomen had gingen we diegene eigenlijk benaderen met e-mails. Dus we zorgen er eigenlijk voor dat die een soort van strategiesessie ging afnemen waardoor jouw dienst inderdaad of in ieder geval jouw product inderdaad, dat ze zeg maar daar bekend mee werden en waardoor het ook zeg maar een no-brainer werd voor hun om dan zeg maar die diensten dan aan te schaffen.

Bas:    Ja.

Ryan:    Want zou je in een keer bij wijze van spreken 1.000 euro in je gezicht krijgen dan zou je natuurlijk ook nee zeggen. Maar als het inderdaad logisch klinkt en ze een bepaalde epiphany inderdaad een aha-moment voor zichzelf hebben gehad dan is het inderdaad ook logisch om dat product inderdaad aan te schaffen want ze zitten al in het traject.

Kansen voor e-commerce ondernemers

Bas:    En als we dit vertalen een beetje voor meer luisteraars die zitten waarschijnlijk in de e-commerce zeg maar of hebben een webwinkel of dat soort dingen. Ik zie veel te weinig e-commerce bedrijven gebruik maken van nou, laten we zeggen goede funnels en hoe die achterkant eruitziet. Hè, maar heb je daar case studies van waar je aan gewerkt hebt en leg eens meer uit wat je daar voor elkaar hebt gekregen met de funnels die je gebouwd hebt.

Ryan:    Nee, zeker, nee, heel vet, ook bij Dwarfs inderdaad heb ik inderdaad ook meerdere funnels gebouwd. Toevallig voor een verzwaringsdeken brand hebben we inderdaad ook een survey funnel hebben we gebouwd, we hebben product launches hebben we gedaan en die survey funnel hebben we eigenlijk die mensen, zeg maar heel veel mensen zijn al bekend zeg maar met slaapproblemen en dat er oplossingen zijn, maar de totale markt die dan bekend zijn met verzwaringsdekens dat is dan vrij nihil. Dus je wil natuurlijk die populatie wil je natuurlijk gaan vergroten en dat hebben we eigenlijk gedaan door middel van een survey funnel. Dus wat hebben we gedaan, we hebben eigenlijk zeg maar een landingspagina hebben we opgesteld met inderdaad herken je dit probleem, dat is zeg maar een slaapprobleem bijvoorbeeld ’s avonds of ’s morgens, hebben we ook gesplittest en daarachter verschillende vragen gesteld, vier of vijf vragen van hé, wat merk je inderdaad, waar heb je inderdaad last van, wat hebben we nog meer als vraag gesteld, ja, welke problemen heb je, waarom kom je slecht in slaap, nou ja, een ex-aantal vragen een aan de hand van die vragen kregen ze een bepaald resultaat toegestuurd, kregen een bepaalde e-box en ook bepaalde oplossingen wat ze dan zeg maar konden doen tegen hun slaapprobleem. En vervolgens hebben wij natuurlijk inderdaad gezegd van ja, inderdaad en verzwaringsdeken dat is de oplossing om zeg maar jouw slaapproblemen inderdaad op te lossen dus toen hebben we daarna een soort van hoe het werkt pagina hebben we erachter gecreëerd hoe die mensen inderdaad dan bekend konden worden met het product zelf. Waardoor ze voor zichzelf inderdaad een epiphany konden krijgen van hé, ok, aha, een verzwaringsdeken is de oplossing voor mijn probleem. Dus op een gegeven moment hebben we dan daarachter ook weer een Black Friday campagne erachter gelanceerd en daar draaien we inderdaad dan een bepaalde ROAS op inderdaad, behalen we bepaalde resultaten inderdaad mee. Dus dat is inderdaad een voordeel van een funnel, maar ook inderdaad van een productlancering met een bepaald product inderdaad dat we dan gelanceerd hebben wat dan zeg maar ook weer complementair was aan zo’n verzwaringsdeken. Ik ben inderdaad nu ook bezig met wat past het best bij jou inderdaad, dus mensen kunnen dan een bepaalde survey ingaan. Aan de hand van bepaalde vragen kunnen ze een bepaald resultaat krijgen en daar wordt dan weer een product aan gekoppeld. Want als je meteen op een webshop terecht komt en je biedt al meteen 30+ producten aan dan kan het heel overweldigend ervaren worden dat mensen inderdaad een keuzeparadox krijgen en dat ze inderdaad bij zichzelf denken van ja, welk product moet ik nou, wat past nou bij mij? En dan verlaten ze eigenlijk de pagina meteen omdat ze eigenlijk te gestrest inderdaad raken. Dus dat zijn inderdaad wel bepaalde cases inderdaad die ik als voorbeeld kan noemen voor e-commerce ondernemers waarom het ook zo essentieel is voor e-commerce ondernemers om inderdaad zo’n funnel inderdaad op te zeggen. Dus ja, dat zijn wel bepaalde resultaten inderdaad ja.

Bas:    Ja, want stel whatever, ik heb ik noem een getal, 20.000 klanten gehad in het verleden dus daar heb ik allemaal gegevens van, data misschien ook wel per opt-in zeg maar of e-mailadressen en dat soort dingen. En stel ik heb die nog nooit, of ik stuur een keer in de week of een keer in de maand of zo stuur ik eens een keer een nieuwsbrief met hé, ik heb weer een nieuw product of zo. En dan komt er een laten we zeggen een funnelstrategie bij kijken. Ja, hoe, ja, het is moeilijk te zeggen waarschijnlijk, hoeveel kun je eruit halen tussen haakjes, dat is  natuurlijk afhankelijk van de klanten en weet ik veel wat.

Ryan:    Ja, klopt inderdaad. Ja, kijk bijvoorbeeld je hebt een bepaald product.

Funnels voor iedereen toepasbaar?

Bas:    Bij welke bedrijven zie je dat het beste werken? Misschien is dat een betere vraag.

Ryan:    Ja, eigenlijk bij producten die hoe zeg je dat, het kan vrijwel op alle bedrijven wel toegepast worden. Het is alleen meer relevant bij producten die ja, die eigenlijk heel erg aansluiten op je eerste hoofdoffer zeg maar. Dus je hebt bijvoorbeeld, wat is een mooi voorbeeld, bepaalde make-up, je hebt een concealer bijvoorbeeld en je wil dan diegene wil je ook eye lashes bijvoorbeeld verkopen of je hebt bijvoorbeeld een verzwaringsdeken inderdaad en je wilt er bijvoorbeeld een matras bij verkopen of je wilt er inderdaad een kussen bij verkopen.

Bas:    Gewoon complementaire producten.

Ryan:    Complementaire producten inderdaad die aansluiten en wat dan ook logisch is. Dus ik wil eigenlijk een soort van action model creëren. Dus je komt eigenlijk initieel voor één product en eigenlijk gedurende ja, je route kom je eigenlijk achter producten die dan ook relevant zijn. Bijvoorbeeld ah, dat is ook wel handig, dat is ook wel handig. En dan eindstand net zoals bij IKEA eindig je altijd met meer producten.

Bas:    Juist. Dat is eigenlijk is IKEA de hele straat waar je doorheen moet lopen is een soort van de funnel want je kijkt de hele tijd om je heen, oh, dit is ook wel, dat is ook wel handig. En dat zijn allemaal complementaire producten.

Ryan:    Juist, en ik zorg er inderdaad voor inderdaad dat die mails dan aansluiten op jouw behoefte. Dus het is echt ja, gepersonaliseerde marketing inderdaad. Een bepaalde productlancering is bijvoorbeeld we gaan een kussen lanceren, dan ga ik met jou inderdaad helemaal door het hele traject heen inderdaad wat een customer dan moet doorlopen en dan gaan we diegene gaan we helemaal opwarmen met verschillende mails, dus bepaalde zaadjes dan planten en vervolgens kunnen ze als ze dan op tijd aanmelden kunnen ze weer op een early bird kunnen ze dan weer kans maken. Dus dan krijgen ze weer meer korting en dat zorgt dan weer voor schaarste en dat resulteert inderdaad dat mensen inderdaad hoe zeg je dat, op een logische wijze eigenlijk bekend worden met het product.

Bas:    Juist.

Ryan:    En die productlancering dat wordt dan eigenlijk weer evergreen en evergreen betekent eigenlijk dat het geheel gedurende een jaar dat het gewoon doorloopt.

Bas:    Dat de funnels altijd lopen.

Ryan:    Ja, precies. Dus wat ik dan kan doen bijvoorbeeld als iemand één product heeft, bijvoorbeeld een kussen, dat we dan daarna gaan kijken bijvoorbeeld naar een matras. We lanceren inderdaad het matras en de matras zorgen we er weer voor dat dat weer zeg maar in de eerste funnel komt van je kussen en dat je dan bijvoorbeeld eerst een kussen aanschaft voor 70 euro, ik zeg maar wat, en dat je daarna inderdaad een matras aanschaft voor ja, noem maar, x, en dat je dan daar weer een bepaalde funnel opbouwt waardoor je een soort van, naarmate zeg maar de waarde dan stijgt dat je dan steeds meer ja, steeds hogere prijzen inderdaad aanbiedt qua producten inderdaad ja.

Value ladder van Russell Brunson

Bas:    Ja, volgens mij noemt Russell Brunson dat de value ladder, dat principe, leg dat eens uit?

Ryan:    Ja, de waardeladder inderdaad. Dus je, hoe kun je dat mooi in het Nederlands verwoorden, naarmate inderdaad dat de waarde stijgt zeg maar wat je aanbiedt des te meer zeg maar de prijs dan ook stijgt. Dus je hebt bijvoorbeeld begint eerst met een heel simpel product, dus inderdaad bijvoorbeeld een kussen van 70 euro, nou ja, en daarna koop je een bed, wat logisch is inderdaad ook want als je een kussen wilt dan is er ook een grote kans dat je ook misschien ook voor een bed zoekt. Dus je wilt eigenlijk zeg maar bijvoorbeeld als ik mijn hele tuin wil inrichten wil je eigenlijk iemand steeds meer upsellen aan de hand van verschillende producten inderdaad ja.

Bas:    Ja, ja, en aan de andere kant dan? Want ik bedoel dan heb je funnels, stel je hebt al een database kun je heel veel naar mijn idee met funnel marketing winnen aan de achterkant. Hè, dus ik zeg ook altijd de winst zit hem aan de achterkant. Soms spreek ik weleens mensen die meer dan 20.000 boeken hebben verkocht en die gewoon nul gegevens hebben van de mensen die een boek hebben gekocht dat ik denk van ja, dit is gewoon een gemiste kans.

Ryan:    Ja, is echt een gemiste kans ja.

Bas:    Want ja, het was al een oude uitspraak van dat komt ook een beetje uit Amerika van the money is in the list.

Ryan:    Ja, ja.

Bas:    En dat is ook daadwerkelijk zo.

Ryan:    Dat is ook zo, ja.

Bas:    Want de data is gewoon uiteindelijk het goud zeg maar. Ja, ik had een vraag in mijn hoofd maar ik ben hem alweer vergeten. Nee, oh ja, de voorkant. Ik was aan de voorkant, ok, uiteindelijk zeg maar is het mooi om die value ladder wil je natuurlijk aan de voorkant vullen.

Ryan:    Ja.

Tips voor adverteren

Bas:    En wat zie je dat daar goed werkt zeg maar om te adverteren en welke platformen gebruik je, hoe pak je dat een beetje aan?

Ryan:    Ja, dat is ook alweer per bedrijf verschillend want een doelgroep verschilt ook heel erg, het verschilt heel erg per product wat je inderdaad, waar je dan zeg maar op gaat adverteren. Nu zeg ik inderdaad ook wil ik wel meegeven zorg ervoor dat je eigenlijk je risico verspreid, dat je ervoor zorgt dat je inderdaad meerdere kanalen hebt en dat je niet enkel afhankelijk bent van Google of van een Facebook en dat je in een keer in 2018 of 2019 met Cambridge Analytica dat je Facebook account dan geblokkeerd wordt of dat je in een keer een Google slap krijgt.

Bas:    Ja, dat is natuurlijk een hekel punt van veel ondernemers, hebben we zelf ook last van gehad. Ook zeker toen de verkiezingen waren in de States werd in een keer alles veel strikter op Facebook, werden ongeveer de helft van de Facebook accounts geblokkeerd en als je dan afhankelijk bent van je Facebook ads dan ben je dus in de aap gelogeerd.

Ryan:    Ja. Dat dus, maar die spreiding is belangrijk, maar inderdaad ja, dat je echt ja, we zien het toch vaak dan bij producten zoals nou, laatst toevallig mijn vriendin die had een Monday gekocht. Die kwam ze tegen op TikTok.

Bas:    Monday?

Ryan:    Monday inderdaad, dat is ook een haarproduct inderdaad, shampoo, dat is een natuurlijke shampoo.

Bas:    Dat is volgens mij ook een software toch? Monday?

Ryan:    Ja, is ook een--

Bas:    Een projectmanagementsoftware daar moet ik aan denken.

Ryan:    Oh.

Bas:    Maar het is ook shampoo.

Ryan:    Het is ook shampoo inderdaad ja.

Bas:    Ok, die je alleen op maandag mag gebruiken.

Ryan:    Ja, inderdaad.

Bas:    Dan heb je ook Tuesday en Wednesday.

Ryan:    Ja, dat mag dan niet, alleen Monday inderdaad.

Bas:    Ok, alleen Monday.

Ryan:    Nee, inderdaad, nee, dat is een heel relevant product zeg maar bijvoorbeeld TikTok dat is meer een jongerendoelgroep, maar bijvoorbeeld als je bijvoorbeeld een slaapprobleem hebt, ja.

Bas:    Ik ben dan wel heel erg benieuwd, dan denk je dat is toch relatief saai, shampoo, wat doet dan jouw vriendin of misschien weet je het niet, besluiten om dan toch die shampoo te nemen? Want het gaat uiteindelijk toch om ja, je hebt shampoo, maar je moet er iets over hebben verteld of misschien zo vaak hebben laten zien dat de kracht van herhaling zo groot was dat ze denkt van ja, ok, nu ga ik het gewoon kopen.

Ryan:    Ja, nou ja, ik denk dat daar ook wel zeker de kracht is. Kijk, dat je onbewust inderdaad dat zaadjes geplant worden en dat je op een gegeven moment dat je in een keer het brand ziet, dat je in een keer bijvoorbeeld bij Coca Cola of bij Red Bull, dat Red Bull trouwens een hele mooie strategie hadden zij, zij hadden op een gegeven moment toen Red Bull nog niet zo bekend was hadden ze gewoon lege Red Bull blikjes hadden ze zeg maar in vuilnisbakken geplaatst. Dus op een gegeven moment begonnen mensen dat allemaal te zien, Red Bull. Dus zij dachten in een keer onbewust inderdaad oh, dat wordt heel veel gebruikt. Dus op een gegeven moment als je dan Red Bull in de winkel ziet liggen dan denk je bij jezelf oh, hé, dat wordt veel gebruikt dus dan koop ik het ook. Dus ik denk dat dat inderdaad onbewust is ook inderdaad een funnel dat je inderdaad ook getriggerd wordt waardoor je uiteindelijk inderdaad eerst aware wordt, dat je daarna bijvoorbeeld dan achter de oplossing komt, je hebt eerst een probleem, dan een oplossing, dan heb je inderdaad de producten die je dan zeg maar als oplossing fungeren.

Bas:    Ja.

Ryan:    Maar ik denk dat inderdaad door het herhalen dus ook het Mere exposure effect, hoe meer je dan ziet dat je steeds, dat het steeds aantrekkelijker wordt voor jou.

Bas:    Ja, dus de vraag is inderdaad ja, eigenlijk ook het halve tandwiel op een gegeven moment hoe pas je het toe op een relatief mainstream product.

Funnels voor een mainstream product

Ryan:    Hoe pas je dat toe op een mainstream product. Heb je een voorbeeld qua product?

Bas:    Nou, zoals de shampoo bijvoorbeeld, maar het ging meer om de kracht van herhaling dus ik moest ook aan Coca Cola denken. Ik denk van ja, ik bedoel Coca Cola is het duurste suikerwater met prik ter wereld en de reden daarvoor is dat ze op elke hoek van de straat een advertentie hebben hangen.

Ryan:    Dat klopt, maar dus je ziet het heel vaak. Dus je ziet het heel vaak voorbij komen en dan op een gegeven moment wordt het inderdaad normaal voor jou en ik denk ook naarmate dus ook meer mensen het gebruiken dat je dan steeds, ja, dat je dan ook more likely inderdaad dan daarvoor kiest. Dat je met UGC, user generated content dat dat supergoed werkt voor e-commerce bedrijven. Je ziet dat andere mensen het gebruiken en dan op een gegeven moment kom je er zelf achter van oh, dat is ook de reden waarom we het gebruiken. Maar ik denk dat mensen sowieso een beetje monkey see, monkey do principe overal toepassen. Dus naarmate ze het inderdaad meer zien dat ze inderdaad ook dat hoogstwaarschijnlijk zullen aanschaffen inderdaad.

Bas:    Ja, ja.

Ryan:    Dus je wilt eigenlijk zoveel mogelijk in die awareness fase wil je bepaalde funnels opzetten om ervoor te zorgen dat ze heel erg bekend worden en met de mogelijke problemen inderdaad ja die er dan zijn. En dat je dan eigenlijk steeds meer gaat funnelen als het ware en ook weer verschillende systemen kan toepassen die dan weer aansluiten op de mindset van de customer.

Bas:    Juist.

Ryan:    Dus je begint ook helemaal cold, begint bovenaan, awareness fase begin je natuurlijk heel vaak het product inderdaad te laten zien en dan op een gegeven moment worden mensen steeds meer bewust inderdaad van wat het product dan doet daadwerkelijk en dat ze dan daarna voor zichzelf kunnen rationaliseren van oh, ok, dus dit is dus de reden waarom ik het eigenlijk aanschaf of ik denk dat mensen altijd sowieso een reden moeten hebben om het te kopen.

Bas:    Ja.

Ryan:    En ja.

Bas:    Nou, nee, ik was even, je had het net over user generated content.

Ryan:    Ja.

Mini casestudy

Bas:    Even snel zei je dat tussen neus en lippen door. Maar heb je ook nog voorbeelden of case studies of ideeën daarbij hoe je dat het beste kan toepassen? Want het klinkt in de praktijk heel erg mooi hè, dus dat je gebruikers content gaan creëren voor jou. Maar ja, dat is ook niet, dat is geen makkelijk proces zeg maar. Hoe zou je dat het beste aanpakken aan de achterkant dan?

Ryan:    Ik zou sowieso, nou ja, misschien een heel mooie productlancering heb ik recent gedaan met Niels toevallig, die is ook in jullie podcast geweest. Waarschijnlijk mag ik dat wel vertellen, maar we hebben in ieder geval een kinderspeelbank hebben we net inderdaad gelanceerd. Dus we hebben een mooie productlancering gedaan, we hebben op een gegeven moment zijn we erachter gekomen dat in Amerika dat het super goed werkte en op een gegeven moment zijn we dus inderdaad strategieën gaan uitwerken dat we inderdaad, bijvoorbeeld we zijn heel erg op moeders gericht, dus we zijn toen gaan advertisen op Facebook. We hebben natuurlijk een bepaalde doelgroep inderdaad gedefinieerd en op een gegeven moment puur zag je gewoon kinderen spelen inderdaad. Je ziet het nog niet zo heel veel dus je wilt mensen wel een beetje warm maken van het product, maar je wilt ze nog niet te veel vertellen en op een gegeven moment willen ze natuurlijk meer weten. Maar ja, om meer te weten moet je eigenlijk e-mailadres invullen en dan kon je zeg maar via e-mails kon je ze dan zeg maar weer opvolgen om ze weer warm te maken voor het product, wat het product dan daadwerkelijk was. Dus de kunst is eigenlijk om zeg maar om het zo interessant te maken dat ze inderdaad hun e-mail achterlaten waardoor je ze weer kan opvolgen en uiteindelijk ook weer de reden kan geven waarom ze zeg maar iets moeten aanschaffen.

Bas:    Ja, ok, maar hoe gaat de user dan content creëren?

Ryan:    Hoe de user content gaat creëren.

Bas:    Ja, dat is toch user generated content?

Ryan:    Ja, nee, kijk, daar ben ik natuurlijk geen specialist in, user generated content. Dus ik werk dan ook samen met agencies die dat wel kunnen.

Bas:    Check.

Ryan:    Dat is voor mij ook weer een uitgangspunt van ja, ik ben een specialist in funnelmarketing, daar weet ik enorm veel over en daar wil ik ook gewoon alles over weten. Maar buiten dat om als het buiten mijn kaders om gaat dan wil ik liever gewoon samenwerken met mijn partners.

Bas:    Natuurlijk.

Ryan:    En dat is ook iets wat ik n de aankomende jaren ook op wil gaan zetten. Dat ik inderdaad verschillende partners heb die dan ook de specialist zijn in X, want je ziet heel veel marketingbureaus die dan echt van alles doen, en SEO en SEA en nou, noem het maar op. En dat het vrij ongeloofwaardig overkomt wat je nou daadwerkelijk dan, waar je nou daadwerkelijk goed in bent. Dus vandaar dat ik inderdaad nu ook aangeef van ja, dat is inderdaad niet waar mijn specialisme ligt, maar wel inderdaad, ik werk ewl samen met specialisten die het wel weer kunnen.

Bas:    Juist, jij bent gewoon een funnel boy.

Ryan:    Juist, inderdaad alles aan de achterkant inderdaad, daar kan je alles over vragen, maar als je iets een vraag hebt over ja, UGC of over Facebook ads of over traffic over nou, viral marketing, noem maar op, dan moet je inderdaad niet bij mij wezen.

Bas:    Ja, want je bent nu al vier jaar bezig een soort van aan het ondernemen zeg maar.

Ryan:    Ja.

Dieptepunten als ondernemer

Bas:    Heb je ook bepaalde dieptepunten gekend of dat je dacht van hmm, of het levert je stress op of?

Ryan:    Nou ja, laatst ook, we zijn ook met een heel mooi project bezig en dan ben je daar inderdaad ok wel gewoon de hele dag ben je gewoon bezig aan zo’n pagina te werken en dat is dan ook wel een dieptepunt want dan wil je toch wel leuke dingen doen met vrienden inderdaad, in het weekend wil je dan leuke dingen doen, maar soms heb je gewoon bepaalde projecten die gewoon af moeten en dan ben je ook urenlang ben je dan achter je laptop ben je bezig. En ja, uiteraard heb ik inderdaad ook dieptes gekend, ook financieel gezien dat inderdaad dat het minder gaat, dat je inderdaad ook klanten verliet inderdaad die inderdaad dan toch niet de waarde inzien of dan toch niet aansluiten bij je servicemodel wat je dan aanbiedt. Maar ik denk dat vooral het dieptepunt is dat je toch wel bepaalde relaties dan moet laten gaan om dan zeg maar voor je, nou, succes als het ware te gaan.

Bas:    Ja.

Ryan:    Ik denk dat dat voor mij wel echt een dieptepunt--

Bas:    En stress?

Ryan:    Ja, stress 100%. Ja, natuurlijk ook gewoon, kijk, op jonge leeftijd heb je al met serieuze partijen te maken. Dus je moet het wel, je moet wel gewoon leveren. Als je inderdaad niet levert dan kunnen ze snel voor iemand anders kiezen bij wijze van spreken, dus ja, uiteraard levert dat heel veel stress op inderdaad. Maar tegelijkertijd wil je dan ook wel weer, hoe zeg je dat, toch wel stress ook op meer ja, je hebt zeg maar slechte stress en ook wel goede stress. Daar probeer ik ook juist weer motivatie uit vandaan te halen om het juist weer om te zetten inderdaad naar een goede stress inderdaad.

Bas:    Ja.

Ryan:    Maar zoals met het project van laatst had ik inderdaad wel even stress inderdaad ja. Dat je inderdaad wel op tijd alles af moet krijgen. Je moet zorgen dat alle componenten werken. Want als bijvoorbeeld de advertentie niet werkt dan kan het zo zijn dat de landingspagina ook niet werkt. Dus alles zeg maar een soort van synergie, het moet allemaal op elkaar aangesloten zijn. Het is allemaal coherent, dus ja, dan ervaar ik zeker stress inderdaad ja.

Succeshabits

Bas:    Ja, ja, en heb je een bepaald patroon of zo of bepaalde habits voor jezelf die zorgen dat je zo goed mogelijk kan presteren?

Ryan:    Nou ja, het komt een beetje met vlagen. Af en toe vind ik het dan leuk om dan een koude douche te nemen, te mediteren.

Bas:    Af ent oe.

Ryan:    Af en toe inderdaad ja, ja, af en toe, ja.

Bas:    Als je er zin in hebt.

Ryan:    Als ik er zin in heb, ja.

Bas:    Als het 30 graden buiten is dan heb jij wel zin in een koude douche.

Ryan:    Ja, het is niet dat ik er heel erg in geloof inderdaad van je moet per se een koude douche nemen om zeg maar succes te behalen. Dat is gewoon echt dikke bullshit. Maar nee, ik heb wel bepaalde vaste routines voor mijzelf. Sowieso mediteren, omdat ik dan zo lang bezig ben achter een pagina dan moet ik op een gegeven moment ervoor zorgen dat ik gewoon even--

Bas:    Afstand neem.

Ryan:    Afstand neem inderdaad van mijn schermpje. Maar sporten sowieso, dat kan ik iedereen sowieso aanraden. Boeken lezen uiteraard.

Bas:    Lees je ook veel doordeweeks ook dan?

Ryan:    Ja, wanneer het--

Bas:    Of ga je echt gewoon ga je echt om 2 uur ’s middags zitten met een boek en kun je twee uur lang lezen?

Ryan:    Nee, nee, het is wel ad hoc. Het is wel inderdaad dat ik af en toe inderdaad denk van ok, dus nu ga ik inderdaad lezen. Vaak wel voornamelijk ’s avonds. Dan komt mijn mind, dan komt zeg maar mijn gedachtegang komt dan zeg maar tot rust en dan denk ik bij mijzelf van of nou ja, in ieder geval, dan kom je zeg maar een beetje in de thetafase weet je wel, als je dan zeg maar onder de douche staat dat je dan tot je beste ideeën komt. Dat heb ik dan ook voor mijzelf. Dus dan kom ik heel makkelijk tot rust en dan kan ik dan zeg maar ’s avonds dan over bepaalde dingen dromen, net als met Walt Disney, die kwam ook zeg maar daardoor op zijn ideeën.

Bas:    In de douche.

Ryan:    Nee, tijdens het slapen, dromen.

Bas:    Oh, tijdens het slapen, oh ja, ja.

Ryan:    Ja, nee, niet onder de douche nee.

Bas:    Nee, ja.

Ryan:    Nee, maar klopt inderdaad en dan kom ik eigenlijk voor mijzelf tot rust en dan kan ik weer meteen aan de volgende dag beginnen. Want ik merk wel als ik dan ’s avonds nog met, als mijn hoofd dan overvol is, als ik zeg maar een bepaalde waas voor mijn ogen heb dan kom ik wel slecht in slaap en dat zorgt er ook weer voor dat ik dan ’s morgens ook weer slecht wakker word en dan heb je een bepaalde, ja--

Bas:    Verkeerde spiraal te pakken.

Ryan:    Ja, verkeerde spiraal inderdaad, ja.

Bas:    Ja, dat herken ik wel. Dat is op een gegeven moment dan gaat je hoofd zo, je praat megasnel ook dus dat proces denk ik in je bovenkamer gaat ook heel snel.

Ryan:    Klopt, gaat heel snel, klopt.

Bas:    En de verbindingen leg je heel snel en daardoor ben je ook creatief en dat is een sterkte, maar aan de andere kant merkte ik bij mijzelf in ieder geval dat het ook weer een zwakte was omdat je hoofd nooit uit staat.

Ryan:    Klopt, ja.

Bas:    Dan word je helemaal koekoek.

Ryan:    Word je helemaal gek van.

Bas:    En dan blijf je 24/7 doorgaan terwijl dat afschalen zo belangrijk is voor je prestatie als je hoofd wel aan staat.

Ryan:    Ja.

Bas:    Dus.

Ryan:    Ja, heel herkenbaar inderdaad. Je hoofd staat echt 24/7 staat het gewoon aan en dan blijf je maar denken, denken, denken en daarom, ik denk misschien ook vanaf kinds af aan dat ik dan daar ook meer een introvert ben geworden, dat ik daarom wat meer op mijzelf ben geworden en dat ik heel erg inderdaad, hoe zeg je dat, een beetje een soort van binnenvetter als het ware ben die heel erg op zichzelf is.

Bas:    Ja, ja.

Ryan:    Maar daar zie ik wel de downsides ook wel van in hoor. Dus ook met bepaalde relaties dat het ook wel heel lastig is om zeg maar dan ja, je emoties dan te uiten omdat je zo erg met jezelf bezig bent.

Bas:    Ja, als niemand naar je emoties vraagt dan zul je er niet over beginnen zeg maar.

Ryan:    Nee, exact, ja, exact.

Bas:    Maar goed, hè, moet je de juiste persoon aan de andere kant hebben die dat natuurlijk wel vraagt.

Ryan:    Die heb ik inderdaad.

Dromen voor de nabije toekomst

Bas:    Dat is mooi. Lachen man, en dromen, over 2, 3 jaar, heb je bepaalde dromen? Ik bedoel je bent redelijk jong en dan heb je iets in je hoofd dat je denkt van nou, hier ben ik nu naartoe aan het werken of dit wil ik heel graag?

Ryan:    Nou ja, ik vind dat Harvey Specter van Suits een hele mooie quote heeft van ik heb geen dromen maar ik heb doelen.

Bas:    Ja.

Ryan:    Dat geldt ook wel een beetje voor mij. Ik merk toch wel van ja, dat heel veel mensen inderdaad dromen hebben maar dan eigenlijk niet nagaan of achteraan gaan. Dus of ik echt grote doelen heb, nou ja, uiteindelijk lijkt het me heel vet om eigenlijk meerdere bedrijven te hebben onder één kap en die allemaal complementair aan elkaar zijn. Wat elkaar dan weer versterkt. En eigenlijk om vette partners dan te vinden die ook dezelfde passie delen. Dus dat heb ik wel voor mijzelf wel uitgestippeld. Maar voor de rest heb ik het nog niet heel erg concreet gemaakt. Dus het is niet dat ik dan één specifiek doel heb. Ja, private equity, ik denk dat dat toch wel een beetje de richting is waar ik naartoe wil gaan. Zoals Dwarfs eigenlijk ongeveer zoiets gelijks, maar dan op het gebied van verschillende agencies.

Bas:    Marketing.

Ryan:    Ja, marketing, ja, dus verschillende agencies onder één kap en allemaal specialisten die dan op elkaar aansluiten.

Bas:    Ja, ja, maar je wil, at the end of the day wilde je meer vrijheid. Denk je dan dat het een goed idee is om heel veel bedrijven bij elkaar te kopen?

Ryan:    Nou ja, eerlijk gezegd niet. Maar ja, dan is het weer een beetje van ja, wil je vrijheid of wil je inderdaad je doelen achterna gaan.

Bas:    Of is het ook een fase in je leven dat je denkt van ja.

Ryan:    Dat denk ik inderdaad ja, ja, voor nu denk ik dat niet echt iets specifieks heb van dat moet ik dan per se behalen. Dat had ik dus eerst wel. Ik dacht eerst van ja, ik moet per se een onderneming opzetten en er moet dan dit draaien en er moet dan dat draaien, maar nu merk ik inderdaad dat ik echt, dat passie belangrijker is inderdaad ja.

Bas:    Ja, want ik bedoel met private equity bedrijven kopen, daar één van maken, klinkt in de praktijk natuurlijk tof, maar je kan het ook op kleinere schaal doen zeg maar als je gewoon nu de funnels en iemand anders doet deze ads of doet whatever, zo kun je ook eigenlijk één paraplu maken met alle specialisten zeg maar die elk hun eigen, dat zie je ook vaak bij advocatenkantoren natuurlijk hè, dus elke advocaat heeft weer zijn eigen rechtenstudie. Zo kun je het natuurlijk ook voor een agency doen. Tof man. Even kijken, als bedrijven nou funnels willen of whatever, iets met funnels willen.

Ryan:    Iets met funnels willen.

Gratis funnel strategie van Ryan Koene

Bas:    Dan kunnen ze vast contact leggen met jou ergens?

Ryan:    Nee, klopt, ik heb inderdaad een hele mooie funnel ontwikkeld inderdaad. Dus je kunt door mijn funnel heen gaan.

Bas:    Test de funnel van Ryan.

Ryan:    Ja, je kunt mijn funnel hacken, zo was een Brunson ook door mijn funnel heen gegaan. Nee, ze kunnen bij mij een gratis funnelstrategie eigenlijk krijgen. Ik heb eigenlijk door middel van een aantal--

Bas:    Dat is natuurlijk alleen voor deze luisteraars.

Ryan:    Ja, dat is alleen voor deze, ja, inderdaad ja, zeer exclusief, ja, klopt inderdaad.

Bas:    Mooi.

Ryan:    Nee, er zijn een aantal vragen inderdaad en aan de hand van die vragen komt er eigenlijk een bepaald funnelresultaat naar boven. Je hebt verschillende funnels, je hebt bijvoorbeeld de webinarfunnel, je hebt inderdaad een survey funnel, je hebt inderdaad een free plus shipping funnel. Nou, aan de hand van de antwoorden zeg maar die jij geeft krijg je van mij inderdaad een gratis funnelstrategie en aan de hand daarvan kun je eigenlijk een funnel session bij mij inplannen van 30 minuten en daarin gaan we inderdaad kijken wat ik voor jou kan betekenen.

Bas:    Tof.

Ryan:    Ja.

Bas:    En waar vinden mensen dat?

Ryan:    www.funnelcreators.nl/strategie.

Bas:    Funnelcreators.nl/strategie.

Ryan:    Ja.

Bas:    Ok, en daar komen mensen dus eigenlijk achter welke funnelstrategie, nee, ze krijgen een funnelstrategie.

Ryan:    Ja.

Bas:    Ze krijgen dus een gratis funnelstrategie.

Ryan:    Ja, meteen na twee minuten.

Bas:    En een gesprek met jou.

Ryan:    Ja, klopt inderdaad.

Bas:    Ok, en dan kunnen ze een beetje bomen over--

Ryan:    Ja, beetje bomen, klankborden inderdaad.

Bas:    Hoeveel meer geld ze kunnen verdienen met funnels.

Ryan:    Ja, heel platgeslagen wel ja.

Kansen voor ondernemers

Bas:    Ok, en dan de volgende vraag is voor welk bedrijf is dit het meest geschikt of waarschijnlijk kun je de meeste upside realiseren?

Ryan:    De meeste upside voor e-commerce bedrijven, voor coaches inderdaad, voor info products en voor SaaS bedrijven.

Bas:    Ja, en met klantdata.

Ryan:    Ja, uiteraard.

Bas:    Daar begint het mee.

Ryan:    Daar begint het wel mee inderdaad ja.

Bas:    Anders moet je beginnen met ads draaien en dat is eigenlijk weer, dat is weer de voorkant zeg maar.

Ryan:    Ja, inderdaad. Dus nee, de kunst eigenlijk is om zeg maar een heel digitaal ecosysteem te ontwikkelen voor jezelf waarin je eigenlijk zeg maar alle vlakken gedekt hebt. Dus je begint inderdaad met traffic, nou ja, dat voedt dan weer de funnels, de systemen, dat voedt dan weer inderdaad de follow-ups. Dus je kan via e-malmarketing kan alles weer aanwakkeren en dan daarna wil je ervoor zorgen dat er eigenlijk weer referrals weer vandaan komen. Dus je wilt er weer voor zorgen dat één iemand bijvoorbeeld drie mensen bij wijze van spreken aandraagt ja.

Bas:    Ja.

Ryan:    En dat zet ik helemaal voor je op.

Bas:    Ja, tof. Ja, goed, ik bedoel ik kan alleen maar beamen dat het goed werkt. Ik bedoel in de free plus shipping funnel die wij gelanceerd hadden, ja, daar hebben we meer dan een miljoen omzet mee gedaan en ik denk dat het heel erg goed werkt voor andere bedrijven ook, e-commercebedrijven en ja.

Ryan:    Ja, het is vrijwel nog onontdekt. Kijk, je ziet in Amerika zie je dan wel dat het heel goed werkt en op e-commerce ook. Dan zie je gewoon landing pages die gewoon conversie behalen van 8% terwijl je normaliter dan met een webshop maar 2% behaalt. Dus daar zie je al echt een enorm verschil.

Bas:    Ja, en welke trends zie je dan nu uit Amerika in die funnels of misschien andere type marketing overkomen die hier nu te weinig worden toegepast of die jij gaat toepassen?

Ryan:    Dat is inderdaad koud adverteren op een landingspagina. In plaats van dat ze dan koud adverteren op een webshop. Dus je wilt er eigenlijk voor zorgen dat iemand dan eerst bekend wordt met één product of in ieder geval met een e-book of in ieder geval wat informatie. Ja, dat als je dan zeg maar meteen inderdaad al je producten inderdaad in iemands gezicht duwt dan kan het inderdaad overweldigend ervaren worden. Dus dat is inderdaad een trend die ik heel veel zie en dat waait nu langzamerhand een beetje over naar Europa, naar Nederland, en zelf doe ik dat al en dat werpt inderdaad zeker zijn vruchten af inderdaad ja als je er nu mee begint, dus ja.

Bas:    Ja, je laat je advertentie zoveel mogelijk aansluiten op de landingspagina.

Ryan:    Juist.

Bas:    In plaats van dat je koud adverteert naar een webshop ga je veel meer toegespitst van hé, de hondenliefhebber die komt op een supermooie hondenpagina, die ga je capturen en die ga je vervolgens alles voor de hond--

Ryan:    Alle--

Bas:    En door de funnel heen halen.

Ryan:    Door de funnel heen halen. Dus bijvoorbeeld tandpasta dan kan je natuurlijk helemaal upsellen met een abonnement inderdaad. Bijvoorbeeld een theeproduct wat je dan inderdaad, als je bijvoorbeeld in de thee niche zit kan je inderdaad meerdere producten, als je dan bijvoorbeeld een andere productlijn kan je natuurlijk als je dat uitbrengt kan je natuurlijk meerdere producten inderdaad dan upsellen aan de backend.

Bas:    Ja, ja. Ik zeg altijd het is een beetje net zoals Apple, je probeert meerdere producten aan dezelfde klant te verkopen.

Ryan:    Ja.

Bas:    En dan Apple doet het dan op de meest winstgevende manier ter wereld.

Ryan:    Ja.

Bas:    Maar dat heeft ook wel te maken met de toegevoegde waarde van de software en alles wat daar achter zit natuurlijk.

Ryan:    Ja.

Outro

Bas:    Maar dat is een beetje het idee. Tof man, tof. Poeh, heb ik nog iets niet gevraagd wat ik had moeten vragen Ryan? Of wil je nog iets waarde geven, toevoegen, whatever?

Ryan:    Waarde geven. Ja, nee, zeker, kijk sowieso even dat van stap uit, landingspagina, ik weet niet of je een linkje kan delen, www.basdeeltuit.nl.

Bas:    Ja, we hebben inderdaad nu ook een, samen een campagne gelanceerd die heet basdeeltuit.nl. ja, mooier wordt het niet want Bas deelt dus uit. Daarmee inderdaad kunnen we echt, ja, daarmee heb ik het voor elkaar gekregen om eigenlijk met een subsidie, ja, letterlijk onze cursussen en coaching gratis aan te kunnen bieden waarbij wij de helft van de duiten in het zakje doen en de andere helft door de subsidie. Dus basdeeltuit.nl dan kun je een beetje kijken wat Ryan in elkaar heeft gedraaid.

Ryan:    Juist.

Bas:    Dan kun je ook even funnel hacken, dus meld je aan. Nee, dat is zeker top, ja.

Ryan:    Ja, dat is inderdaad wel het enige inderdaad ja. Ik denk wel het belangrijkste inderdaad ja.

Bas:    Ja, tof man. Ja, dank voor je komst.

Ryan:    Ja, nee, zeker.

Bas:    En check dus funnelcreators.nl/strategie voor jouw gratis funnelstrategie.

Ryan:    Ja, klopt inderdaad.

Bas:    En een sessie met jou.

Ryan:    In ieder geval thanks dat ik hier mocht zijn Bas.

Bas:    Ja, graag gedaan man.

Ryan:    En dan hoop ik inderdaad tot de volgende keer misschien.

Bas:    Yes, tot snel man.

Ryan:    Alright, ciao.

Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!

Bas:    Ja, zeker. Dat was Ryan Koenen over funnels, lego, defensie en andere fratsen. Ja, ik ben mega enthousiast over funnels. Het heeft echt voor mij een megagroot verschil gemaakt in mijn business, in mijn info business en voor mijzelf. Dus check funnelcreators.nl/strategie als je daar meer over wil weten, je funnelstrategie wilt downloaden en een gesprek met Ryan wil aangaan over funnels. Nogmaals dank Ryan en allemaal tot de volgende keer.

w

Place comment