Slippertje 13: Internationaal ondernemen met Wilco de Kreij
05 juli 2020 
60 min. read

Slippertje 13: Internationaal ondernemen met Wilco de Kreij

Yes, dames en heren, het is weer tijd voor een nieuw Slippertje in de Ondernemen Op Slippers podcast! Deze week heb ik Wilco de Kreij te gast, Wilco begon al jong met ondernemer, hij verkocht zonnebrillen uit zijn favoriete film The Matrix. Het succes dat hij hiermee had wakkerde zijn ondernemersbloed aan!

Na dit succes begon Wilco geld te verdienen met Adsense op een hele slimme manier, hij verdiende in zijn hoogtij dagen maar liefst 2000 dollar per dag hiermee. Maar waarom moest hij hier noodgedwongen mee stoppen, je hoort het allemaal in deze podcast!

Verder vertelt Wilco, in alweer het 13e Slippertje, over:

  • zijn jeugdtijd en de wijze les die hij kreeg van zijn opa
  • hoe school combineerde met ondernemen
  • of hij werkt voor geld of plezier
  • zijn reis door Australië en het succes dat hij had gedurende deze reis
  • hoe hij nieuwe klant vindt
  • én waarom hij werkt met een virtueel team

Laten we snel gaan luisteren naar de verhalen van Wilco de Kreij, ik kan niet wachten, let’s go!

Podcast transcriptie

Bas:        Dames en heren, vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast de one and only Wilco de Kreij! Ik zeg altijd Wilco de Kreij [met Engels accent] in het Engels want zo noemt hij zichzelf altijd in zijn video’s, maar deze jongen is begonnen met het verkopen van Matrix zonnebrillen. Daarna ging hij vol de Adsense in en toen hij dat had opgeblazen ging hij de affiliate marketing in. Daar was hij iets beter in en daarna is hij vol op reis gegaan, heeft hij een WordPress plugin ontwikkeld en verkocht in de Verenigde Staten uiteraard. Daarna ging die door met SaaS-oplossingen. Zoals je hier ook ziet voor mensen die op YouTube kijken, het UpViral logo dat is een van zijn bedrijven. We gaan hem eens flink aan de tand voelen. Daarna heeft hij een echte business gebouwd die volledig virtueel is trouwens, altijd, en daarover gaan we hem ook eens even goed aan de tand voelen.

Je schuift je shit opzij en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij. Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd, je kraakt de code van het leven met zekerheid.

Bas:        Jawel, Wilco, welkom man.

Wilco:     Dank je wel man.

Bas:        In de Ondernemen op Slippers podcast.

Wilco:     Zeker.

Bas:        Je hebt je slippers aan?

Wilco:     Absoluut.

Wie is Wilco de Kreij

Bas:        Lekker man. Ja, welkom. Ja joh, ik heb natuurlijk net even kort de introductie gedaan, maar ja, vertel even anders zelf kort even wie is Wilco de Kreij?

Wilco:     Wie is Wilco de Kreij [Engels accent] zoals jij me altijd noemt. Ja, als ik mijzelf omschrijf dan komt dat eigenlijk op één heel simpel ding neer en dat is ik ben een marketing nerd. Ik vind het echt gewoon super tof om te kijken wat beweegt mensen om wat te doen. En eigenlijk al van jongs af aan, vanaf mijn 16e aan het ondernemen en nou, jij zegt vat het even kort samen, ik ben momenteel als ik even hardop denk volgens mij 33, dus vanaf 16 tot 33 heel veel verschillende dingen gedaan en ooit begonnen met fysieke producten en daarna eigenlijk meer naar digitale producten gegaan, gecombineerd met veel reizen wat jij zegt en zodoende dus een digitaal team opgezet all over the world. En nu met name bezig met verschillende software oplossingen zoals je het al noemt, ook weer binnen het marketing vakgebied. Dus eigenlijk echt van alles en ja, lekker aan het online spelen zoals ik het zelf weleens noem.

Virtueel team

Bas:        Ja, tof man. Nee, want in deze tijden is natuurlijk virtueel werken helemaal de bomb en jij bent daar echt super vroeg mee begonnen toch?

Wilco:     Ja, ik heb nooit anders gedaan. Ik heb nog nooit mensen hier in Nederland aangenomen, never, ooit.

Bas:        Mooi. Ja, daar gaan we het dadelijk even wat langer over hebben over die virtual teams en hoe je dat doet allemaal. Ik stel altijd eigenlijk één vraag in het begin en dat is natuurlijk een redelijk intense vraag, want wat zou je doen als je nog drie maanden te leven hebt?

Wilco:     Ha, een hele goede vraag. Ik heb toevallig net een paar weken terug een heel mooi prachtig dochtertje gekregen dus ik zou haar drie maanden lang heel veel knuffelen en ik zou zeker weer even lekker op reis gaan en weggaan, maar dat is nu met Corona misschien lastig, maar dan als je nog drie maanden te leven hebt dan moet je niet echt naar de regels luisteren misschien of in ieder geval iets minder, dus ik zou heel veel knuffelen met mijn dochter en mijn vrouw en lekker op reis gaan en qua werk waarschijnlijk nog gewoon wel hetzelfde doen. gewoon ik vind het echt super tof wat we aan het doen zijn, wat ik aan het doen ben en ja, gewoon genieten van het leven.

Bas:        Ja, ja, vet man. Dat is toch genieten man. Maar slaap je nog een beetje nu met die kleine of?

Wilco:     Ja, best wel goed eigenlijk. Ik heb de eerste twee weken volledig vrij genomen zeg maar, gewoon even alles offline en gewoon telefoon uit en gewoon genieten. Dus toen was ik er overal volle bak bij en nu ben ik wel weer aan het werk en dan doet mijn vrouw de night shift om het maar zo te zeggen dus dat scheelt heel veel en ze slaapt verder goed en ja, en weet je, je bent vrij. Dus als ik ’s ochtends denk van goh, weet je, ik wil wel echt scherp zijn, dat was een ding waar ik me wel druk om maakte, van ja, je hebt straks een kleintje, je slaapt minder, maar het meeste van mijn werk is denkwerk hè, ik wil high performance zijn in mijn hoofd en dan is het soms gewoon lekkerder om ’s ochtends te denken weet je wat, ik pak er gewoon even een uurtje extra bij dan heb ik daar meer aan en dan ben ik in ieder geval scherp vandaag omdat je ja, gewoon een volle 8 uur werk pakt, maar eigenlijk slaaptekort hebt. Dus soms dan ja, dan draai ik mijzelf nog even een keertje om.

Bas:        Maar je zegt zelf je wil high performance zijn in je hoofd en wat doe je allemaal om high performance te kunnen zijn in je hoofd dan?

Wilco:     Ja, nou, zo allereerst in ieder geval heel bewust bezig zijn met wat je wel en niet doet, er zijn heel veel dingen die je zelf kan doen maar als een ander dat ook kan dan is het eigenlijk al genoeg reden om het niet zelf te doen op een bepaald moment, uiteraard hè, in welke fase in je business je bent. Dus daar is denk ik de eerste stap mee. Iedereen heeft het altijd over de morning routine en allemaal, allerlei dingen daar ben ik zelf misschien iets minder van. Wat ik wel consequent doe is bijvoorbeeld opschrijven waar ik dankbaar voor ben in de ochtend. Gewoon even weer scherp zijn op goh, ja, wat heb je en wat wil je vandaag bereiken? Wat zou vandaag een topdag maken om het maar zo te zeggen en goed voorbereid zijn dat ik van tevoren al weet wat ik die dag ga doen en dan ’s ochtends zoveel mogelijk alle high performing, echt het denkwerk doen waar je nog heel scherp bent en dan kan ik ’s middags als ik wat calls moet maken of ja, toch wat simpeler werk of wat dan ook of wat minder focus dan doe ik dat in de middag.

Bas:        Ja, en wat heb je vanochtend opgeschreven?

Wilco:     Ik ben vanmorgen, we zijn met een nieuwe funnel bezig en ik wil, vroeger deden we daar maandenlang over om alles te maken, een heel product en alles en nu willen we hem eigenlijk eind van de week live hebben. Dus dat wordt nog even knallen, maar ik heb dus eigenlijk alle content daarvoor uit mijn gedachten geschreven en in mindmap en dan kan ik morgen in één ruk op de plek waar we nu staan in de studio alle video’s eruit knallen.

Bas:        Ja.

Wilco:     Dus ook dat weer, ook een onderdeel ervan is dingen in batches doen, dus in plaats van dat ik denk dan die video, dan die video ga ik nu alles in een keer voorbereiden en dan schiet ik morgen 30 video’s in een stuk, ik druk één keer op de recordknop en dan heb ik gewoon alle video’s in een keer en ook dat soort dingen gewoon door dingen in batches te doen net zoals met content. Ik doe vaak in een middag de content en dan heb ik misschien daarna ben ik anderhalve maand ben ik niet meer met content bezig omdat alles in een keer is opgenomen.

De jeugd van Wilco de Kreij

Bas:        Ja, ja, vet man. Maar je zei het zelf al, je bent dus begonnen in fysieke producten. Laten we nog een stapje teruggaan, de kleine Wilco zeg maar, je groeide ergens op op een boerderij geloof ik?

Wilco:     Klopt ja.

Bas:        Vertel even van de kleine Wilco tot je eerste business ongeveer.

Wilco:     Ja, leuk man, ja. Ik kom inderdaad van een boerderij dus mijn ouders waren in die zin ondernemend en ook wel ouderwetser misschien en ik weet nog op een gegeven moment dat ik, toen was de film de Matrix was super populair, elk karakter heeft een eigen zonnebril en Neo had het en Morpheus en wat dan allemaal nog meer. Ik dacht wow, die wil ik ook hebben en die waren in Nederland nergens te koop en op dat moment was online kopen was nog een beetje als je iets online koopt, mijn ouders geloofden dat echt, als je iets online koopt dan krijg je een virus op je computer. Zeg maar automatisch gelinkt aan elkaar. Dat was niet, weet je, je had nog, dat was niet een ding nog online kopen toen. Dus die waren in Nederland niet te koop, ik ben toch gaan zoeken en toen had ik een bedrijf gevonden uiteindelijk in Amerika die die dingen wel verkocht, maar ja, vet hoge verzendkosten en al dat soort dingen dus ik dacht hoe ga ik dat aanpakken? En toen had ik ergens een advertentie geplaatst, dat noemden ze toen inkoopacties en dan kon je zeg maar één inkoopactie doen en dan plaats ik die advertentie, dat was stap 1 en dan stap 2 mensen konden die bij mij kopen en ook aan mij betalen hè, en dan na een maand of twee dan stopte ik die actie en dan had ik dus een x-aantal dingen verkocht en die ging ik dan in een keer in Amerika kopen en dat was dan ook weer, dat duurde ook weer een of twee maanden verzendtijd omdat het allemaal zo goedkoop mogelijk moest en dan kon ik die brillen kwamen dan bij mij aan en die kon ik dan weer doorsturen en ik had gehoopt ik koop er een aantal en dat waren een brilletjes van een paar euro per stuk, 4, 5 euro per stuk, niet veel, ik verkoop er een aantal en dan heb ik zelf misschien mijn zonnebrillen gratis en toen, ik had het niet meer tegen mijn ouders verteld en dat ging eigenlijk opeens rete hard waardoor ik toen voor 17.000 euro aan zonnebrillen had ik toen verkocht en toen moest ik het mijn ouders gaan vertellen van pa, ma, mensen hebben mij, wildvreemde mensen hebben mij 17.000 euro overgemaakt om allemaal zonnebrillen te kopen en die moet ik nu in Amerika gaan inkopen. En mijn ouders dachten ja, maar dan krijg je toch een doos met stenen thuis? Ja, misschien, maar ik heb dat geld nu al, ik moet er iets mee doen. En toen moest je dat nog cash moest je dat gaan betalen dus toen ging mijn ouders zij gingen mee, moest je naar Western Union heet dat volgens mij.

Bas:        Oh ja, ja.

Wilco:     Moest je dat nog cash moest je dat meenemen en die 17.000 was deels voor de verzendkosten dus volgens mij was er 11.000 of 12.000 moest ik dan over gaan maken en dat was natuurlijk een heel ding en mijn ouders die zeiden ja, die stonden er echt niet achter, maar ook weer ondernemend dus we gaan het gewoon proberen. Nou, zo gezegd zo gedaan, ik heb geen stenen binnengekregen, ik had echt brillen binnen dus dat was echt goud en ja, je bent 16 dus ik voelde me helemaal het mannetje en super tof en vriendjes die mee brillen gingen inpakken en dat soort dingen en ik dacht ik had er een leuke cent aan overgehouden, niet gedacht dat je blijkbaar dingen als belasting had en allemaal dingen die achteraf kwamen. Dus uiteindelijk had ik er geen rode rotcent aan overgehouden, maar echt super veel van geleerd en toen heb ik dat eigenlijk de zomers daarna ben ik dat elke zomer blijven doen dat ik dus zonnebrillen ben gaan inkopen en elke keer weer vriendjes die dan mee gingen inpakken en dat soort dingen.

Bas:        Diezelfde Matrix bril?

Wilco:     Diezelfde Matrix bril en ook andere brillen en daarna ben ik ook andere producten gaan doen. Ik heb bestuurbare helikoptertjes en vliegtuigen heb ik gedaan, ik heb oordopjes, weet je, voor muziek, high-end oordopjes van een paar honderd euro per stuk heb ik toen gedaan. Allemaal dingen waar ik dacht dat een beetje marge op zat wat in Nederland niet zo goed te koop was en dat heb ik dus de jaren daarop gedaan. Dat was steeds een zomerproject om dan eigenlijk, ja, daar kon ik dan de rest van het jaar weer een beetje op teren zeg maar.

Bas:        Vet.

Wilco:     Maar ja, uiteindelijk krijg je ook zoveel dingen van ja, ik had eigenlijk die blauwe verwacht en niet die rode bril of ja, mijn pootje staat scheef en allemaal eigenlijk dat soort geneuzel zoals ik het noem, en ik kwam erachter dat ik het hele online verkopen eigenlijk gewoon super tof vind, maar al die pakketjes echt gewoon, daar was ik niet voor gemaakt, laten we het dan zo zeggen.

Bas:        Maar je was 16 toen je die eerste actie deed met die Matrix bril, dat was eigenlijk welk jaartal was dit? Dat is dus 17 jaar geleden.

Wilco:     Ja, ik kom uit ’86, dus wat is dat, 2002 dan of zo?

Bas:        ja, zoiets ja. Dus eigenlijk was het een beetje de voorloper van de dagdeal site.

Wilco:     Ja, die bestond toen nog niet, nee, die bestond toen nog niet.

Bas:        Want jij deed de dag deal, eigenlijk deed je die deal en een paar weken later of een paar maanden later leverde je die dingen uit.

Wilco:     Ja, ja.

Bas:        En had je je geld binnen dus dat is top.

Wilco:     En wat ik nog bizar vond, dat weet ik nog wel, dat de mensen, ik woon in de middle of nowhere op een boerderij, dat sommige mensen die willen dan zo graag dir bril, dat vonden ze leuk om met die actie mee te doen en dan kwamen ze hem lopend ophalen. Maar het dichtstbijzijnde station, want dan kwamen ze met het station kwamen ze naar ons toe, het dichtstbijzijnde station was 20 minuten fietsen voor mij en zij kwamen lopend van dat station kwamen ze naar huis om een bril op te halen van 4, 5 euro en dan gingen ze weer weg. Echt, maar dat laat zien dat mensen het toch leuk vinden om met zo’n actie mee te doen. Het is gewoon door zo’n knaapje van 16 jaar, en dat gebruikte ik toen ook van ja, ik ben 16, op dat moment had ik geen idee dat dat zou werken, maar blijkbaar had dat een soort van effect dat mensen dachten ah, wat leuk weet je, zo’n knaapje van 16 die laten we eens even gaan supporten zeg maar.

School en ondernemen combineren

Bas:        Ja, vet man. Maar 16, toen zat je nog op school of wat deed je?

Wilco:     Ja, ik zat toen gewoon op de middelbare school, zeker, ja. En daarom deed ik het ook in de zomervakanties want verder was ik eigenlijk veel bij mijn vader aan het helpen op de boerderij uiteraard.

Bas:        Ja.

Wilco:     Dus daar heb ik het harde werken geleerd om het maar zo te zeggen.

Bas:        En wat deed je voor werk daar dan?

Wilco:     Ja, wat er maar moest gebeuren.

Bas:        Een beetje poep scheppen en zo?

Wilco:     Ja, ook, het maakte allemaal niet uit.

Bas:        Want dat was een koeienboerderij of?

Wilco:     Ja, koeien, melkvee, dus alles wat er maar moest gebeuren van kuilen, hooien tot aan inderdaad de koeien melken of wat dan ook zeg maar waar ik mee kan helpen. En ik weet nog goed, dat is misschien nog wel een van de beste lessen die ik heb gehad van mijn opa. Je gaat misschien denken nou, dat is een beetje gek, maar goed, we kregen dan op een gegeven moment kregen we alle neefjes en nichtjes en ook ik kregen dan 50 cent per uur of zo dat je dan hè, toen waren we nog jonger, en dan moest je dat in je boekje bijhouden en dan mijn opa, dan ging je eind van de maand ging je naar je opa toe en dan ging je dat afrekenen. En die was dan zo dat als je dan bijvoorbeeld voor 12 euro had verdiend zeg maar dan rondde hij dat af naar 10 euro, hè, want dat was afronden. Dus en als kind denk je van zo, heb ik zo mijn best gedaan, dan ben je voor wat aan het sparen voor snoep of weet ik veel waar je dan naar spaart, dat is nog, weet ik veel, ik was 12 of weet ik veel hoe oud en dan wordt het naar beneden afgerond, maar dat is uiteindelijk wel een hele goede les geweest, je moet gewoon werken voor je centen en ja, dat neem je dan verder mee.

Werken voor geld of plezier?

Bas:        Ja, Robert Kiyosaki van Rich Dad, Poor Dad die zegt volgens mij alleen werknemers werken voor geld, ondernemers die doen gewoon iets wat ze leuk vinden en daar verdienen ze geld mee.

Wilco:     100%, ja.

Bas:        Dus als je gewend bent om je uren te ruilen voor geld zeg maar, ja, dat is natuurlijk nooit heel erg schaalbaar.

Wilco:     Nee.

Bas:        Dus dat is wel grappig. Maar het is mooi dat hij dat naar beneden afrondt want eigenlijk was je steeds teleurgesteld dus.

Wilco:     Ja, en dan deed mijn moeder nog weleens nou, hier heb je dan die twee euro dan.

Bas:        Of deed hij het ook naar boven afronden? Als het 17 was dan maakte hij er 20 van?

Wilco:     Nee, nee.

Bas:        Altijd naar beneden.

Wilco:     Ja.

Bas:        Mooi. Ja, dus je had je Matrix zonnebrilletjes en dat soort dingen zeg maar en vanaf daar ben je wel gaan studeren op een gegeven moment of?

Wilco:     Ja, ik heb toen eigenlijk de studie, ik ben toen eigenlijk, op een gegeven moment ga je dan rondkijken waar ga je dan studeren hè, wat ga je dan doen? En ik ben bij die open dagen en zo ging ik dan kijken en dan was mijn eerste vraag was: welke studie kan ik doen met zo min mogelijk input? Dat ik er zo min mogelijk hoef te zijn en dat ik eigenlijk gewoon mijn online dingetjes, want toen was ik inmiddels al wat meer online aan het doen, dat ik dat eigenlijk kan blijven doen, maar ik wilde eigenlijk ook gewoon de studie doen als een vangnet, hè, een sociaal vangnet dat mocht het allemaal toch niet lukken zoals ik het in mijn hoofd heb en ook gewoon gezelligheid en sociaal met, ja, het studentenleven erbij. Dus toen ben ik bedrijfskunde gaan doen wat sommigen wel zeggen dat is een cursus, en ja, nou, dat klopt eigenlijk wel. Maar dat was voor mij echt wel ideaal dat je dat gewoon, ik ben iemand die dan, ik ben op een gegeven moment, dat weet ik nog, één jaar heb ik gewoon een challenge voor mijzelf gezet, ik ga niet meer naar college en ik doe enkel de tentamens, behalve de verplichte dingen, en dan niet op elk vak was dat gelukt, dan moest je soms eens een keertje bijspijkeren. Nou ja, dat is dan zo, maar verder had ik gewoon steeds een gat van drie maanden waar ik gewoon alles kon doen en dan had ik gewoon een aantal weken waar ik gewoon niks anders deed dan studie zeg maar en voor mij ook dat weer in batches werken.

Bas:        Ja, dus het systematisch werken zat er toen al in dus.

Wilco:     Ja, alles draait om efficiëntie bij mij. Mijn team klaagt ook vaak van we willen wat meer tijd met je. Nee, dat is niet nodig, efficiëntie.

Bas:        Ja, kan niet. Vet man. Maar en toen heb je die opleiding heb je afgemaakt, bedrijfskunde.

Wilco:     Ja.

Bas:        En waar heb je dat?

Wilco:     In Rotterdam, ja.

Bas:        Rotterdam.

Wilco:     Ja.

Bas:        Was dat leuk om te wonen daar?

Wilco:     Ik heb er niet gewoond eigenlijk, nee.

Bas:        Oh.

Wilco:     Ik ben er uiteindelijk niet gaan wonen. Nee, ik heb daarvoor heb ik een half jaartje even in Amsterdam iets gedaan een studie, filmacademie, toen dacht ik nog van mijn hobby mijn werk te maken, gelukkig niet doorgezet. Toen heb ik wel een jaartje in Amsterdam gewoond, dat was vet leuk, maar Rotterdam, voor de mensen die daar wonen, maar ik heb er niet zo veel mee.

Bas:        Ok, nee. Ja, nou goed, sommige mensen hebben er iets mee, sommigen niet. Zo werkt het nu eenmaal.

Wilco:     Ja, zo werkt dat.

Eerste ondernemingen

Bas:        Maar goed, toen heb je die studie afgemaakt en tijdens je studie nog meer bedrijfjes, dingen gaan ondernemen of was het elk jaar zonnebrillen en het werd steeds spannender of?

Wilco:     Nou, eigenlijk ik denk al voor mijn studie ben ik al gestopt met de zonnebrillen. Ik had die zonnebrillen en daar was ik zo zat van al die fysieke dingen dat ik op een gegeven moment toen ben ik eigenlijk online gaan kijken van hoe kun je nou eigenlijk zonder al die fysieke producten toch online wat centen verdienen? En dan ga je zoeken op dingen als online geld verdienen en daar ga je dan, hè, zo werkt dat dan als nog steeds aardig jong knaapje, ik was misschien 18, 19, 20, weet ik veel, en toen kwam ik in aanraking met Google Adsense. Dat is dus dat je advertenties op je website kan plaatsen en dan als iemand dan op jouw advertentie klikt dan krijg je daar geld voor en toen kwam ik erachter als je dan bepaalde categorieën had, bepaalde luxe matrassen en zo dan kreeg je gewoon meer dan een dollar per klik, dus dat is natuurlijk best casi. Dus ik dacht hé, daar ga ik meer werk van maken dus toen ben ik daar, toen ja, je bent nog jong, je bent een beetje aan het pionieren en dan neem je het soms niet altijd even nauw met alle regeltjes. Dus toen ben ik vooral op de blackhead SEO gaan inzetten. Dus toen ben ik allemaal sites gaan maken eigenlijk in één dag kon ik met een druk op de knop kon ik 200 sites maken met elke site meer dan 1.000 pagina’s unieke content. Dan weet je al dat het niet helemaal koosjer is natuurlijk en dat stond dan vol met advertenties en zodoende kreeg ik dus traffic van Google en mensen klikten op de advertentie en daar kreeg je dan omzet uit. En daarnaast, dat is ook nog wel een grappig verhaal, wat ik ook deed is domeinnamen registreren met typfouten van bijvoorbeeld marktplaat.nl en als mensen dat intypten in hun browser, maakten ze een typefout per ongeluk en dan zien ze advertenties, daar klikken ze op en ja, kaassie, Wilco krijgt weer een paar centen.

Bas:        Kaassie?

Wilco:     Kaassie.

Bas:        Dat zeg je als het kassa is?

Wilco:     Nou, bijvoorbeeld, kan.

Bas:        Waar komt dat woord vandaan dan?

Wilco:     Ik heb geen idee eigenlijk, geen idee. Waarschijnlijk misschien ook wel toch die boeren achtergrond.

Bas:        Het is meer ktsjing is dat of zo?

Wilco:     Ja, kaassie is gewoon ja, het is klaar, het werkt. Ja, zoiets.

Bas:        Had jij niet ook thuisbezorgd?

Wilco:     Nee, die had ik niet, maar ik had wel, ik weet nog een andere, ik zal de bedrijfsnaam maar niet noemen, maar ik weet nog wel op een gegeven moment ik heb het nog steeds, ik heb op een gegeven moment een pakketje gekregen met 550 pagina’s aan juridische shit en toen ben ik dus voor het gerecht gedaagd en weet ik het wat. Echt, ik heb het in een doos bewaard, ik vond het achteraf te prachtig, maar op dat moment natuurlijk iets minder, dus toen had ik al het geld wat ik eigenlijk had verdiend met die zonnebrillen en wat ik in eerste instantie dat online werk, alles wat ik toen had gespaard, ik had best wel voor die leeftijd leuk spaargeld, en dat heb ik toen allemaal in een keer door kunnen schuiven om die rechtszaak af te kopen. Dus ook dat was weer eigenlijk een super goede les, doe niet wat niet 100% koosjer is en blijf altijd above board om het zo maar te zeggen.

Bas:        Ja, ja, ik zeg altijd in de grijze zone is het meeste geld te verdienen dus het moet zeg maar net wel kloppen en dan, ja, hoe zeg je dat, scherp aan de wind. Maar goed, toen had je dus duizenden sites gecreëerd, affiliate, of hoe noem je dat, adsense geld opgezet en op een gegeven moment ging dat fout of?

Google Adsense – van succes naar drama

Wilco:     Ja, dat was echt kansloos.

Bas:        Dus toen kwam Google met een update en toen was jouw site stond ergens op pagina 100.000.

Wilco:     Ja, nog niet eens dat, nog erger, op één dag hadden ze en mijn Google Adsense account geblokkeerd en alle pagina’s niet eens naar beneden gegooid maar gewoon verwijderd. Gewoon dag op nacht, in een nacht, en het ging daarvoor echt goed, zeker voor die leeftijd, maar zeker iedereen zou daar echt dik van kunnen leven, het ging echt hard.

Bas:        Noem eens wat getallen?

Wilco:     Volgens mij deed ik daar toen mee zeg maar zo’n kleine 2.000 dollar per dag.

Bas:        Per dag?

Wilco:     Ja, en daar was nul kosten aan, dus dat ging echt als een malle. En ik moet wel zeggen die 2.000 dat was niet voor een lange tijd. Het gaat dan natuurlijk omhoog, misschien heb ik echt de piektijd, dat is misschien een maand, volgens mij heel lang heb ik het tussen de 500 en 800 dollar per dag heb ik heel lang structureel gehad en op een gegeven moment dan word je dan, ja, misschien een beetje hebberig en dan ga je er volle bak op inzetten en dan waarschijnlijk ben ik daardoor dus door een trigger gekomen dat ze dan een manuele check doen dat ze zeggen hé, waarom gaat iemand meer dan 50.000 dollar per maand verdienen aan die advertenties? Laten we dat eens eventjes gaan stop zetten. Dus toen is dat eigenlijk in een keer naar beneden geknald en ja.

Bas:        En hoe ga je om met die teleurstelling dan? Of teleurstelling? Of had je zoiets van ja, je wist eigenlijk stiekem wel vroeg of laat dat dit ging gebeuren? Of was het echt een teleurstelling?

Wilco:     Nee, dat was wel echt een teleurstelling, ja.

Bas:        Dat kan ik mij wel voorstellen, want als je op niveautje 2.000 dollar per dag zit en in een keer gaat het naar zero.

Wilco:     En ook omdat je nooit een tegenvaller had gehad dacht je gewoon je zit gewoon op die roze wolk en je denkt gewoon weet je, ik was gewoon het mannetje en niemand kon mij wat maken weet je wel.

Bas:        Je was al aan het uitrekenen wanneer je miljonair werd?

Wilco:     Ik dacht gewoon dit is het begin, het gaat alleen maar groeien en dit is top weet je wel? Je ziet, die downside zie je nog helemaal niet op die leeftijd. Dus dat was echt, nou ja, even in een hoekje zitten kniezen zeg maar. Dat was echt, dat was niet altijd even leuk.

Bas:        Ja.

Wilco:     En het heeft ook best wel een tijdje geduurd voordat ik dat dan weer om kon zetten of zo, dat ik dat, dat heeft het wel weer een tijd geduurd en toen dacht ik weet je wat, ik kan dus niet meer mijn Google Adsense account gebruiken, wat mijn inkomstenbron was, toen ben ik gaan kijken hoe kan ik dat verbeteren? Toen ben ik als affiliate erin gaan zitten in Nederland via Daisycon, al dat soort partijen.

Bas:        Ja.

Wilco:     Dus voor Sunweb en voor Vodafone deed ik dan en toen ben ik Google Adwords ben ik gaan inkopen. Dat duurde dan een tijdje, er zitten allerlei stapjes tussen, maar uiteindelijk kwam ik erachter dat Google Adwords, Google Ads heet dat nu tegenwoordig, goed werkt waardoor ik dus advertenties inkocht bij Google Ads naar mijn website en op die website was eigenlijk gewoon een simpele lijst waar ze door konden klikken naar Sunweb of Vodafone, wat dan ook, waar het dan ook om ging en dat ging na een tijdje ook, daar zit natuurlijk weer eventjes een tijdje tussen, maar dat ging na een tijdje ook echt wel echt super goed. Dat ik ook op een gegeven moment weer zo rond de 50K per maand eruit haalde, ik dacht van wow, en toen voelde ik me weer helemaal dat mannetje, en je voelt hem al aankomen, ook op dat moment was het weer terug naar nul. En dat was niet in een dag, dat was geloof ik verdeeld over een dag of 3 of zo.

Bas:        Maar dat kwam meer omdat die grotere partijen daarna Adwords uitsluiten van affiliate marketing?

Wilco:     Nee, een verandering bij Google. Ze hadden dus, mijn pagina was eigenlijk niets meer dan gewoon een pagina waar gewoon links waren naar die affiliate pagina en toen hadden ze een update uitgerold met quality score en dan moest je dus eigenlijk een wat nu bij Facebook de relevance score is, dat je dus, je pagina moet zeg maar meerwaarde leveren en mijn pagina’s hadden niet echt meerwaarde.

Bas:        Jouw pagina leverde minderwaarde.

Wilco:     Juist.

Bas:        Maar meerwaarde voor jou.

Wilco:     Juist. Zo is het. Dus dat was eigenlijk ronde 2 waardoor ik dus echt naar nul ben geknald en dat is ook wel, toen heb ik wel door gekregen dat denk ik de eerste keer was ik 100% van Google Adsense afhankelijk en de tweede keer 100% van Google Adwords.

Bas:        Ja.

Reis naar Australië

Wilco:     En dat was het punt dat ik besefte ik mag niet meer van één ding afhankelijk zijn want zolang je dat bent is het gewoon, dan kan het gewoon zomaar weer alles onder je voeten vandaan glijden en ja, en toen had ik, toen dat gebeurde was het net in het afstudeerjaar van bedrijfskunde waar we het net over hadden en toen had ik zoiets van nou, weet je wat, ik ben er even helemaal klaar mee, ik ga eerst gewoon even die studie afmaken en dan boek ik een enkeltje naar Australië, daar had ik een tijdje daarvoor een half jaar gewoond tijdens de studie en lekker rondgereisd en ik boek een enkeltje en ik zie het allemaal wel, ik ga daar weer wat nieuws starten. Ik geef mijzelf even een paar maanden rust en dan zien we het wel weer.

Bas:        Ja, want volgens mij is dat hoe ik jou heb leren kennen want ik heb een wereldreis gemaakt en in Australië, precies in Sydney waar jij gewoond hebt daar heb jij Ralph Kooi leren kennen of niet?

Wilco:     Klopt, ja.

Bas:        Ja, en Ralph Kooi die tipte mij want daar heb ik mee in Haarlem gestudeerd, die zei van ja, coole gast Wilco de Kreij, gave, ja, misschien moet je eens een mailtje, en toen heb ik jou volgens mij gewoon heel koud een mailtje gestuurd van hoi, ik ben Bas, ik ben op reis.

Wilco:     Klopt.

Bas:        En zo zijn we volgens mij voor het eerst in contact gekomen.

Wilco:     Ja, ja, de eerste keer, ja, ik weet nog dat ik met jou aan het chatten was, dat was vanuit Sydney inderdaad, ja, zeker.

Bas:        ja, vet man.

Wilco:     Ja.

Bas:        Maar daar in Sydney daar zat jij in een co-working en wat was je daar aan het opzetten dan?

Wilco:     Nou, toen had ik dus, toen was ik dus twee keer terug naar nul geknald en wat jij in het begin al zei van ondernemers die zitten niet voor om geld te verdienen, maar in ieder geval er moet uiteindelijk resultaat worden. Ik had toen, toen ik erheen ging had ik zoiets van ik wil weer online iets geld verdienen en dat was volledig mijn focus. Dus ik was van alles aan het proberen en eigenlijk allemaal trucjes en dingetjes die een jaar daarvoor ook werkten, maar al die trucjes zoals met SEO en al dat soort fratsen dat werkt vaak niet zo heel lang. Dus het was eigenlijk een half jaar lang aanklooien zonder enig resultaat. Ik was alleen maar gefocust op hoe kan ik online geld verdienen? En dat werkte ook echt dus voor geen ene meter en toen had ik als side hussle, als side projectje had ik toen, kwam ik toen, toen was net Facebook had je nog van die pagina’s die je op je, een welkomstpagina die je op je Facebook pagina kan zetten. Nou, voor de OG’s hier, de mensen die al een tijdje meegaan die weten dat misschien nog, maar het komt erop neer er was iets in Facebook wat tof was, wat je kon doen, maar het was nog best wel moeilijk en technisch om het op te zetten. Dus toen heb ik, dat was ook de eerste keer dat ik iemand in had gehuurd via Upwork of was het toen nog Elance volgens mij of zo waar je dan ontwikkelaars en zo aan kan nemen voor een freelance projectje. Dus toen had ik dat laten bouwen, een klein WordPress pluginnetje en dat was gewoon gratis, dat was een hobbyprojectje van mij van hoe ga ik dat eens even aanpakken? En nou ja, dat kostte mij volgens mij 450 dollar of zo en die had dat dan in elkaar gezet, hartstikke leuk, ik denk hé, misschien als ik dat wil hebben dan willen andere mensen dat misschien ook wel en misschien willen ze wel een e-mailadres invullen. Ik had nog nooit een e-maillijst gehad, maar ik had jarenlang gehoord ook van bijvoorbeeld mensen als Eelco de Boer die je misschien ook wel kent en ja, je moet een e-maillijst hebben. En al jarenlang wist ik het en dan zei ik ja, dat moet je hebben, maar ik had er geen. Dus ik dacht weet je wat, dat tooltje wat ik had laten bouwen die ga ik dan online zetten en dan moeten mensen hun naam en e-mailadres achterlaten en dat had ik dan zo gezet dat als je dat dan, als je je naam en e-mailadres achter had gelaten dan moest je ook nog even iets delen op Facebook en dan kon je die plugin downloaden. Nou ja, helemaal top, niks meer eigenlijk mee gedaan, dat was gedurende dat half jaar dat ik in Australië was en zo richting het einde kwam ik erachter hé, ik heb een paar duizend man, ik weet niet meer exact hoeveel, maar een paar duizend man die dat hebben gedownload. Ik denk tof, daar moet ik iets mee doen. Weet je wat? Ik vraag weer aan die kerel die dit gebouwd heeft: kun je daar niet deze, deze en deze features bij zetten? Extra dingen die het kon doen en dan noem ik hem de pro-versie, hè, de betaalde versie. Want misschien willen de mensen er wel voor betalen. En dat had ik, ik had voor mijzelf de deadline gezet nog dat ik, ik wou dat in Australië nog live hebben staan en ik had op een gegeven moment had ik het kantoortje had ik die vrijdag had ik op het allerlaatst, want het weekend, die zondag zou ik naar huis toe vliegen. Dus vrijdag ik moest gewoon live gaan en ik had geen idee hoe je online iets verkoopt en het was niet, ik had niet zoiets van je moet over de benefits praten of het probleem, nee, ik had gewoon een pagina met een lijst met features eigenlijk wat het deed en dan stuurde ik een mail uit naar dat klantenbestand, naar dat e-mailbestand van hé, ik heb nu een pro-versie, als je wilt kan je het kopen, maar hoeft niet hoor, hoeft echt niet, weet je, het was echt zo laid back.

Bas:        Ja.

Wilco:     En heel de dag mee bezig geweest, eigenlijk die hele week, maar die vrijdag dus om het die dag nog live te krijgen en de hele coworking space was helemaal leeg, iedereen was al weg. Het was een uurtje of 18:00 vrijdagmiddag en die avond had ik al gepland om met vrienden een afscheidsfeest te geven omdat ik dus wegging uit Australië en een uurtje of 18:00, 18:30 uur was eindelijk die mail klaar en ik druk op verzenden en ik had haast want ik moest nel weg, dus ik druk op verzenden en ik ga snel mijn tafeltje opruimen, alle spulletjes weer netjes doen want het was de laatste dag dat ik daar was en even het keukentje, even alles even schoonmaken en ik loop terug naar mijn laptop en ik zie, ik kijk zo, ik zie zo in het scherm zo van die pop-ups komen van new order, new order, allemaal mailtjes dat mensen dat al gekocht hadden echt binnen al zoveel minuten. Ik dacht wat is dit nou? Weet je, en dat is dus na een half jaar lang gewoon niets lukt, alles wat ik probeerde gewoon driemaal piep, niks lukte en mensen kochten dat gewoon. En ik zo nee joh, wat is dit nou weer? Dus toen ik gelijk mijn vriendin inmiddels vrouw gebeld, die was nog in Nederland van ik heb iets, weet je, het is gelukt weet je, ze kopen het weet je. Ja, ik vergeet het, je ziet het misschien ook, je vergeet dat moment nooit meer. Ik krijg er gewoon rillingen van man en toen ben ik direct ben ik in plaats van direct naar huis te gaan, met huisgenoten zouden we een feestje vieren, eerst even naar de liquor store gegaan, eventjes goed spul–

Bas:        Champagne.

Wilco:     Goed spul ingekocht om een goede avond te vieren en ik weet nog, ’s avonds dan checkte ik op mijn telefoon tijdens dat we aan het stappen waren en toen had ik uiteindelijk die eerste 24 uur iets meer dan 10.000 dollar verkocht en dat was voor mij gewoon echt gewoon ja, meesterlijk.

Bas:        Bizar man.

Wilco:     Dat ik dacht van wow, mensen kopen gewoon een online product wat ik heb laten maken en daar is blijkbaar interesse in. En dat was voor mij wel echt een game changer.

Bas:        En dit was die plugin om een Facebook paginaatje te bouwen.

Wilco:     Ja.

Bas:        Wat vroeger, dat bestaat niet meer volgens mij toch?

Wilco:     Nee, bestaat volgens mij niet meer, dat heette WordPress for Facebook.

Bas:        Ja, dat weet ik nog ja.

Wilco:     Ik heb dat later verkocht ook het hele project. Dus dat is ook, dus dat was tijdens een andere reis, dat weet ik nog, ergens uit een internetcafeetje vanuit Thailand moest ik dan alles afmaken, toen heb ik nog tegen die eigenaar gezegd van mag ik alsjeblieft ’s nachts blijven werken? Had ik de sleutel van de tent, ben ik heel de nacht daar blijven werken want er was geen internet in het hostel waar we sliepen en toen heb ik heel de nacht, tot een uurtje of half 5 en toen was alles af en toen heb ik dus die hele business verkocht. Maar dat was weer een paar jaar later tijdens een andere reis.

Verkopen van de onderneming

Bas:        Wow, maar dat business verkocht zeg je dan heel snel, maar dat is toch een heel traject zou ik zeggen.

Wilco:     Ja, dat was wel een heel traject.

Bas:        Het is niet van ik gooi even een advertentie online en ik druk op een knopje.

Wilco:     Absoluut niet. Nee, dat was wel een heel traject, maar dat was eigenlijk misschien wel, dat was een van de twee cruciale momenten. Dat was het moment dat alles echt af moest zijn en werd aangeboden aan eigenlijk een soort van makelaar om het zo maar te zeggen en toen het daadwerkelijk echt rond ging dat was weer een, ik denk wel een maand of 1 of 2 later, daar zit nog een stuk tussen en toen waren we net weer in Nederland, dan waren we, hadden we net een huis gekocht, dat weet ik nog, toen waren we aan het schilderen alles en in het midden van de kamer had ik een verfemmer op zijn kop staan en daar stond een laptop op om de berichten te checken want ik moest ook nog eens een keer, want ik had verschillende Filipijnse mensen aan dat project werken en die moesten allemaal akkoord geven dat ze ook voor de nieuwe eigenaar wilden blijven werken en die moest ik toen ook allemaal rond krijgen en dat was ook zo’n punt van ja, gaan ze ja zeggen of niet? Dus dan was ik aan het verven en dan keek ik zo en dan was ik op de laptop aan het kijken van goh, gaat alles goed? Weet je, dat zijn dan weer de mooie momenten die je dan bij blijven en dan gewoon uiteindelijk doe je gewoon wat er moet gebeuren als ondernemer en ja, zo gaat dat.

Bas:        Vet, maar je hebt uiteindelijk een makelaar in handen genomen die dus jouw business heeft verkocht eigenlijk en jij moest alleen het papierwerk regelen of hoe moet ik het zien?

Wilco:     Ja, zij pakken dus het hele, zij hebben dus een boel potentiële kopers, zij maken een goede brochure op, zij controleren of alle cijfers die ik zeg dat het echt klopt, zij duiken diep in alle statistieken waardoor de potentiële kopers ook weten ok, het is door hun gecontroleerd, het klopt ook allemaal en dan nemen zij alle juridische rompslomp en alle escrow, dus waar het geld tussen komt te staan en dat soort dingen. En uiteindelijk was het niet zo’n hele grote verkoop zou ik zeggen, maar op dat moment was dat wel, ja, we hadden net een huis gekocht en het was wel de helft van mijn huis, dus het was wel, weet je, het was wel kicken in die zin, ja.

Bas:        Is toch lekker.

Wilco:     Ja, het is toch lekker, ja.

SaaS oplossingen ontwikkelen

Bas:        Mooi man. Ja, echt super vet. En sowieso, ja, misschien moet je iets, want daarna ben je eigenlijk meer andere SaaS oplossingen gaan ontwikkelen toch?

Wilco:     Ja, klopt, ja, toen ben ik meer software oplossingen gaan maken. De eerste keer was dus een WordPress plugin, gewoon een technisch dingetje, echt nadelig was er kunnen heel veel dingen fout gaan omdat mensen heel veel verschillende WordPress plugins hebben en dan kan het soms zijn dat je WordPress plugin niet samenwerkt met een andere, dus dan had ik zoiets van weet je wat, ik ga niet meer WordPress doen, maar gewoon volledig SaaS oplossingen, dus gewoon dat je ergens, je gebruikt je, je krijgt een gebruikersnaam en wachtwoord, je kunt inloggen en zolang je betaalt kun je dat gebruiken. In eerste instantie deed ik dat eigenlijk niet op recurring basis, niet op abonnementsbasis maar was het gewoon je betaalt eenmalig en dan heb je toegang, en met name omdat ik eigenlijk op een gegeven moment heel goed was geworden in het lanceren van producten. Dus wat ik dan deed is ik had een nieuw idee wat nog niet bestond, dat ging ik dan laten bouwen en dan de paar maanden voordat het live ging dan ging ik eigenlijk een beetje een hype eromheen bouwen, had ik heel veel partners die dat dan konden gaan promoten en in een week tijd ging iedereen dat promoten aan hun klantenbestand van ja, we hebben nu een speciaal introductieaanbod en dan deed je gewoon in één week deed je vet veel omzet en daarna kakte het een beetje in omdat dat eigenlijk mijn trucje was die ik kon.

Bas:        Ja, maar even voor de duidelijkheid, want jij denkt heel groot, jij lanceert bijna alles in de States, ook al die plugin WordPress for Facebook was eigenlijk allemaal internationaal en dat verkocht je in meerdere landen en het is niet alleen maar een beetje pielen in Nederland zeg maar, toch?

Wilco:     Klopt, ja, nee, ik wilde heel graag in de Amerikaanse markt starten en dat lukte eigenlijk nooit en dat was eigenlijk de reden ook dat met die WordPress plugin die ik net noemde, dat was de eerste keer dat het me wel lukte en sindsdien, Nederland is volgens mij 2% of zo van de omzet, maar het is echt met name, ja, eigenlijk alles is Engelstalig. Ik had vorig jaar gecheckt en dan hadden we in 108 of 118 landen verkocht. In ieder geval heel veel.

Acquisitie met affiliate marketing

Bas:        Bizar, 118 landen. Maar om terug te komen, je vertelde net natuurlijk iets interessants over die manier hoe je dat verkoopt en ik denk dat dat nog steeds een van de super goede manieren is om überhaupt iets te lanceren hè, of het nou een eenmalige aankoop is of een recurring iets, kun je misschien nog iets gedetailleerder vertellen zeg maar hoe je die mensen vindt die jouw producten gaan promoten, wat voor deals je ermee maakt en hoe dat proces een beetje eruitziet?

Wilco:     Ja, zeker. Dus nou, wie zoek ik daarvoor? In eerste instantie zoek ik dus mensen die al klanten hebben die eigenlijk overeenkomen met mijn potentiële klanten en in mijn geval waren daar gelukkig wel netwerken voor, dus ook wel Facebook groepen of Skype groepen waar je dan via-via in komt en dat is wel heel veel netwerken. Dus ik ging ook naar wat congressen en dat soort dingen en heel veel netwerken. En eigenlijk de allereerste lancering heb je dat nog niet dat netwerk van mensen. Wat ik toen heb gedaan is ik heb toen iemand, ik ben met iemand in contact gekomen die dus al in zo’n netwerk zat en dan kun je heel hard je best gaan doen om daarbij te komen of je kan zeggen wat ik heb gedaan, ik zeg weet je wat? Ik heb een product, wij gaan het samen lanceren, hè, jij gebruikt het netwerk, ik doe al het andere werk, alle verkooppagina’s, alles wat erbij moet komen dus het is voor jou easy money, maar daardoor had ik wel een way in zeg maar in zijn netwerk.

Bas:        En je gaf hem een extra commissie of zo.

Wilco:     Ja, ik gaf een hele goede commissie. Hoe het normaal gesproken werkt op het moment dat je dan dat soort affiliates hebt hoe het dan heet hè, wat ik altijd deed is 50-50, dus 50% commissie wat mensen denken oh, dat is vet veel, maar op het moment dat je goed betaalt dan krijg je ook makkelijk meer affiliates. Ik deed dan 50-50, maar wat ik dan dus deed toen ik met een andere partij, een andere kerel samen lanceerde dan was het eigenlijk 25-25-50. Dus de affiliate kreeg 50 en die launch partner die krijgt 25 en ik krijg 25.

Bas:        Ja.

Wilco:     Maar daar bovenop moesten we ook nog eens een keertje vaak doe je dan prijzengeld en dan zeg je van hé, voor de affiliate die in die lanceringweek de meeste omzet genereert die krijgt dan nog x-dollar bonus.

Bas:        Ja, een iPhone.

Wilco:     Ja, ja, en de top 10 kregen ook nog wat. Dus dat komt dan uit je eigen pocket. Dus die eerste lancering had ik best wel wat omzet, maar niet heel veel aan verdiend, maar omdat die lancering zo goed ging, het is heel erg een wereldje ook van ja, een affiliate wil graag dat het goed converteert, dat als ze een mailing doen dat ze er wat aan overhouden en omdat die lancering zo goed liep hadden ze mij een keer gepromoot van wow, hé, die Wilco die snapt het wel en dan ben je opeens one of the cool kids en dan heb je dus zeg maar dat netwerk. En hoe dat dan verder werkt, je vroeg wat meer details, nou, wat altijd heel belangrijk was, dat we dus eigenlijk al twee maanden van tevoren waren we al, zei ik niets anders dan hé, deze datum gaat het gebeuren, die datum gaat het gebeuren en ik liet filmpjes zien op Facebook en waarom het wel niet zo’n tof product is en ik bleef er maar over praten, maar in het hoofd van iedereen die dat zag werd het een heel ding van wow, dit zal dan wel een heel groot ding worden en dat was dan die datum ging alles live en had ik dan dus een speciaal aanbod die dan maar 5 of 6 dagen geldig was, niet langer. Daarna zetten we vaak die pagina helemaal dicht.

Bas:        En wat voor aanbod was dat? Lifetime offer voor je tool of?

Wilco:     Ja, tussentijds was dat vaak een lifetime offer en dan soms wat bonus erbij, maar echt een goede deal, bijvoorbeeld 200 of 300 dollar waarbij je dat dus zo krijgt en dan vaak ook nog als ze dat dan kochten was er vaak nog een upsell achteraan met als reden dat het dan eigenlijk meer omzet per klant kreeg en dus ook meer commissie aan die affiliate kon krijgen want hoe meer commissie die affiliate krijgt des te harder gaan ze promoten. Zo werkt het vaak wel een beetje omdat ze hebben zoveel dingen die ze kunnen promoten dus ze kiezen toch degene die het meest winstgevend is en nog misschien wel een leuke truc voor de luisteraars die het willen gaan doen, een van de trucs die echt super goed werkt is een bepaalde manier van Facebook advertenties. Dus op het moment dat je die affiliate partners wil krijgen wat dan handig is al je een pagina maakt op je website, bijvoorbeeld jouw website/partners of /affiliates waarbij je weet als iemand op die pagina landt dan zijn ze daarnaar geïnteresseerd. En als je bijvoorbeeld mensen contact en je zegt hé, wil je dit promoten? Dan stuur je ze ook naar die link. Op die pagina zet je dus je Facebook pixel dat je die dus kunt retargetten, dat je dus advertenties kan laten zien aan mensen die dat, die pagina bezocht hebben. Uiteindelijk mensen die potentieel jou willen gaan promoten, die promoten om verschillende redenen. Sommigen promoten puur omdat ze zoveel mogelijk geld eraan over willen houden. Hè, dat is reden 1. Anderen puur omdat ze gewoon een vet goed product aan hun klant willen doen, dus dat is het belangrijkste voor hun en sommige mensen puur omdat ze eigenlijk vriendjes willen promoten, jij promoot mij, ik promoot jou. Ik heb mij altijd gericht op die eerste twee, affiliates die zoveel mogelijk omzet willen hebben en zoveel mogelijk, een zo goed mogelijk product willen creëren. Wat ik dan deed, dan creëerde ik meerdere video’s, de eerste video was waar ik laat zien hoe geweldig dat product wel niet is, demonstraties en hoe goed het wel niet werkt, en die draaide ik dan als advertentie als mensen op die pagina geweest waren. Dus die mensen waren daar geweest en vervolgens krijgen ze die video te zien. Op het moment dat mensen die video gezien hebben kun je die kijken, is om ook weer een retarget market aan te maken.

Bas:        Ja.

Wilco:     Dus als ze dat gezien hadden kregen ze de volgende video te zien, dat ging over op dat ik ze overtuigde waarom het zo goed ging converteren. Hé, mijn vorige lancering converteerde zo en zo goed, we hebben het al getest, gemiddeld, weet ik veel, 10% van de mensen koopt het en zo weet je, dus dat ze zeggen van wow, dat gaat vet goed converteren en dan had ik nog een derde video waar ik ze dan herinnerde, als ze die twee filmpjes hadden gezien, hé, op die en die dag gaat het live, het wordt de grootste lancering ever, we hebben een goede bonuswedstrijd als je zeg maar de nummer 1 omzet bent dan krijg je die bonus, nummer 2 krijgt dit, dus en al die advertenties krijgen nu langzaamaan op hun Facebook timeline krijgen ze die filmpjes te zien waarvoor in hun gedachten continu zagen ze die berichten langskomen en dan was het gewoon super makkelijk. Als je dan nog op Facebook vroeg van hé, wil je promoten? Was het ja, natuurlijk wil ik het promoten.

Bas:        Ja, ja, je zegt ik heb je de afgelopen 6 weken elke dag op mijn Facebook tijdlijn voorbij zien komen en laat maar komen.

Wilco:     Exact, en omdat het zo weinig mensen zijn eigenlijk kostte het eigenlijk maar, die advertenties kosten bijna niks.

Bas:        Pennies.

Wilco:     Ja, als je 5 dollar per dag draait dan is het vaak al meer dan voldoende.

Bas:        Ja, het is meer de tijd die je in de video’s moet stoppen, maar ja, goed.

Wilco:     Exact.

Bas:        Als je dat dan even–

Wilco:     Eenmalig doet, ja.

Bas:        Ja, nice man, dat is een goede tip. Maar nog steeds gebruik je die methode als je een product lanceert toch? Of minder?

Wilco:     Nou, ik lanceer eigenlijk niet echt meer producten. Op een gegeven moment was ik daar een beetje mee bezig dat ik steeds een nieuw product aan het lanceren was en dat was ook een beetje een trap zoals ik het noem, want na één keer…

Bas:        Een dopamine shotje.

Wilco:     Ja, ja, heb je één product, dan heb je er twee, dan heb je er drie en je moet ze allemaal bijhouden en toen heb ik op een gegeven moment in 2015 meen ik toen had ik zowel UpViral als ConnectLeads gelanceerd en direct daarna zei ik van weet je, dit is het, vanaf nu niet meer, ik ga nu op deze twee ga ik mij volledig richten en ik ga gewoon hierop doorpakken en doorgroeien en niet meer steeds een nieuw product lanceren en dat is echt de beste decision ever geweest. Dat is focus is uiteindelijk toch echt key.

De huidige ondernemingen

Bas:        Ja, want die twee die je net noemde is je huidige business, misschien kun je vertellen wat die tools zijn en doen?

Wilco:     Ja, natuurlijk. UpViral is een tool om eigenlijk, je kent Dropbox wel toch?

Bas:        Ja.

Wilco:     Dat is vaak het makkelijkst om het mee uit te leggen.

Bas:        Ja.

Wilco:     En wat Dropbox deed om groot te worden is dat ze hebben gezegd iedereen die bij hun een account had die kreeg hun eigen unieke uitnodigingslink en zeiden hé, als jij je link uitzet bij je vrienden en elke keer dat een vriend zich inschrijft dan krijg je meer ruimte in je Dropbox account en dat principe is wat UpViral doet voor onze klanten. Dus je kunt bijvoorbeeld zeggen hé, op het moment dat je inschrijft bij onze nieuwsbrief, op het moment dat je drie mensen uitnodigt dan krijg jij deze kortingscoupon, dan krijg je dit en dat. Of hoe meer mensen je uitnodigt des te meer kans je hebt om iets te winnen. Je kunt er ook wedstrijden mee houden. Met andere woorden, je maakt, je gebruikt je eigen doelgroep om te zorgen dat zij al hun vrienden gaan uitnodigen en vervolgens gaan zij hun vrienden weer uitnodigen etc. etc.

Bas:        Sneeuwbal.

Wilco:     Sneeuwbaleffect, exact. Dus dat werkt echt megagoed. Dat is ook waar ik zelf het grootste deel van mijn e-maillijst mee op heb gebouwd, door UpViral te gebruiken. Dus dat is echt wel super kicken en het andere product wat ik zei, Connectio dat zijn eigenlijk verschillende producten binnen een platform, allemaal gericht voor Facebook adverteerders, dus om te zorgen dat je advertenties winstgevender zijn en ook meer geautomatiseerd, bijvoorbeeld, ja, noem eens een voorbeeld, je kunt automatisch zorgen, je beste organische post, jij plaatst deze video misschien op Facebook, je kunt af en toe zeggen hé, ik boost deze advertentie of ik boost deze, je kunt het volledig automatiseren waardoor gewoon een algoritme checkt van hé, welke post is eigenlijk het best? Welke krijgt het meeste engagement? Meeste likes, daar gaan we wat dollars achter zetten om te adverteren en als dat niet zo is dan doen we dat niet en is het gewoon hands off. Dat is een voorbeeld en dan zijn er verschillende tools om je Facebook advertenties meer te optimaliseren eigenlijk.

Bas:        Ok, vet. Ja, dat is natuurlijk tof want ja, nogmaals, die tools die verkoop je net in wat zei je net, 108 landen of zo of 118, whatever, het is gewoon bizar dat het zo’n schaal heeft zeg maar toch?

Wilco:     ja, dat is, ja, daar heb ik mijzelf ook weleens over verbaasd.

Bas:        Ja.

Wilco:     Maar uiteindelijk zijn er echt, wat is het, miljoenen adverteerders op Facebook om dat al aan te geven. Als je bijvoorbeeld kijkt Shopify, als je kijkt hoe groot Shopify is en soms verbaast me dat gewoon, hoeveel mensen er wel niet zijn die een online business hebben of aan het starten zijn.

Bas:        Ja.

Wilco:     Dat is gigantisch schaalbaar, ja.

Bas:        Ja, maar als we het over ondernemen op slippers hebben dan ben jij natuurlijk ook wel een klassiek voorbeeldje, want ik bedoel je heb een virtueel team altijd gehad dus vanaf je businesses en je staat hier op je slippers en ja, we staan hier op jouw landgoed in een studiootje dus het is wel het klassieke voorbeeld van ondernemen op slippers, hoe je zelf optimaal vrij bent en gewoon een virtual team het grootste deel van het werk laten doen en ja, toch ben je de architect van je eigen business eigenlijk meer en werk je aan je business en niet in je business. Dat denk ik dan.

Wilco:     Ja, nee, klopt, zeker. Dat is uiteraard ook een lange weg geweest want je weet zelf, je begint altijd, je werkt altijd in eerste instantie in je business, je ontkomt er niet aan, je hebt alle hoeden op je hoofd zitten eigenlijk en ik weet nog de allereerste keer moet ik eerlijk zeggen, de allereerste keer dat ik iemand aangenomen heb of aangenomen, dat je zo’n freelancer dan inhuurt wat ik net bijvoorbeeld al zei, was het eigenlijk gewoon puur een knakenkwestie, een kostenkwestie. Hè, je wil iets dan voor zo min mogelijk toch laten bouwen of laten maken en dan kwam je logischerwijs uit bij landen waar het salaris lager is dan in Nederland en dat was de allereerste reden, maar heel snel kwam ik erachter dat ik het zo fijn vond om, dat was ook het moment dat ik meer ging reizen, dat ik gewoon mijn koffer kon pakken en kon gaan en dat als ik maar een laptop bij me had dat het niet uitmaakte. Dus dat was, heel snel werd het voor mij uiteindelijk ik wil geen kantoor in Nederland, ik wil geen mensen hier in Nederland en ik hou best wel van gewoon ja, die rust ook gewoon weet je, ik hoef niet al die mensen continu om me heen, ik vind het ook prima. Dus zodoende ben ik dat toen op gaan bouwen en ja, in eerste instantie doe je natuurlijk dingen die je zelf niet kan, hè, ik kan niet programmeren, k kan niet heel veel dingen kan ik niet en langzaamaan ga je ook dingen doen die je wel kan, maar ja, die je misschien beter niet kan doen zeg maar.

Bas:        Ja, maar ik vind het wel echt bijzonder want je hebt heel snel gekeken van wie jij bent en wat echt bij jou past en daar ben je meteen naar gaan leven zeg maar en heel veel mensen die blijven heel lang doen wat niet helemaal bij hun past en raken in een burn-out of vinden het niet leuk en moeten vaak zich aanpassen of leven het leven van een ander zeg maar. Jij bent gewoon gaan kijken wie is Wilco, wat past goed bij me en dat ben je gaan doen.

Wilco:     Ja, klopt.

Bas:        Ondanks de ride natuurlijk hè.

Wilco:     Ja, ik wou zeggen.

Bas:        Het gaat niet over één dag ijs.

Wilco:     Ik zeg het, het is altijd, het lijkt altijd van de buitenkant, het is natuurlijk altijd de vraag ook heel simpel, wat wil ik? Dat is soms een vraag die ja, die stel je heel makkelijk, maar om er antwoord op te geven duurt soms jaren om daar echt goed antwoord op te geven dus ik denk dat het belangrijker is, de ride die je net noemde, dat je daar met die ride bezig bent en ja, als ik jou over drie jaar spreek dan sta je anders in het leven dan nu en dat is bij mij ook zo.

Bas:        Ja.

Wilco:     En dat is denk ik de power gewoon.

Bas:        Ja.

Wilco:     Blijven bezig zijn met jezelf denk ik.

Het virtuele team van Wilco

Bas:        Ja, en virtual teams, ik heb zelf natuurlijk ook een transitie gemaakt nu van 30 man op kantoor naar een virtual team, dus ik kan het iedereen aanraden. Ik snap die ride van jou die hadden we dan misschien iets later, maar misschien is het wel leuk om uit te leggen van hoe je nou begint met zo’n virtual, hoeveel mensen heb je nu virtueel over de wereld zitten? Waarschijnlijk weet je het nummer niet eens, maar.

Wilco:     Ja, een mannetje of 35 momenteel.

Bas:        Ja, precies, en dat zijn voornamelijk programmeurs, operationele mensen, video editors, audio en dat soort?

Wilco:     Ja, wat je zegt, marketing, klantcontact, klantsupport en programmeurs, management, van alles eigenlijk, ja.

Bas:        Ja, en hoe stuur je dat hele handeltje aan? Ik neem aan dat je wat software tooltjes hebt die belangrijk zijn?

Wilco:     Vanaf mijn telefoon. Nee, ja, het is echt, ja, qua software, ja, ik wil het echt zo simpel mogelijk houden, zeker omdat je natuurlijk als je online hebt dan heb je gewoon en nadeel dat je een barrière hebt qua communicatie hè, het is anders dan dat je gewoon even bij de koffiemachine staat en het er even over hebt dus ik heb altijd wel geloofd je moet het zo simpel mogelijk houden en ook zo min mogelijk tools en zo min mogelijk blablabla en noise op de lijn om het zo maar te zeggen. Dus wij gebruiken normaal heel veel Slack gewoon, Zoom om te bellen, iedereen moet gewoon een webcam hebben, dat is heel belangrijk en Trello, ben jij volgens mij ook voorstander van.

Bas:        Ik heb nu, ik ben overgegaan naar Asana, maar ja, hetzelfde idee.

Wilco:     Ja, nee, dat is het dus niet.

Bas:        Niet?

Wilco:     Ja, het is het wel, maar Trello, juist omdat het zo beperkt is ben ik er heel bewust voor. Mijn team, sommigen van mijn team vragen ook ja, we moeten over naar Asana. Ik zeg nee, juist die beperkingen en die simpelheid wil ik erin houden want op het moment dat je meer toeters en bellen kan hebben dan gaat het er ook komen en dan komt er weer een nieuw poppetje bij het bedrijf en die snapt er dan echt helemaal niets van omdat het gewoon te complex is. Dus hoewel jij zegt het is hetzelfde ben ik dus van mening van niet.

Bas:        Ja, ok.

Wilco:     Ik probeer het bewust heel simpel te houden.

Bas:        Ja, het doel is hetzelfde, is project management, maar.

Wilco:     Het doel is hetzelfde, ja.

Bas:        Ja.

Wilco:     Trello is voor de domme mensen en Asana is voor de slimme mensen en ik, nou ja.

Bas:        Volgens mij heb je huge veel apps voor Trello ook die je allemaal kan gebruiken.

Wilco:     Ja.

Bas:        Automatiseringen en.

Wilco:     Ja, automatisering is echt wel heel tof.

Bas:        Knoop je een zeepje eraan natuurlijk en dan schiet je het zo de hele wereld in.

Wilco:     Ja, en Butler voor Trello daar was ik echt zwaar fan van nog voordat iemand het kende, was heel klein nog en toen twee jaar later is het overgenomen door Trello dus nu is het gewoon in je Trello account, dat werkt top, maar dat is voor de nerds onder ons.

Bas:        Precies.

Wilco:     Maar wel grappig want ik zeg met die webcam is het belangrijk, ik moet zeggen tot 1,5 jaar geleden had ik nooit een call met mijn team, alles was chat omdat ik gewoon zelf zoiets heb ik heb helemaal geen zin in al die calls en ik ben gewoon geen beller zeg maar. Het is eigenlijk pas nadat iemand anders in het team erbij gekomen is die dat wel is en die ik daar meer verantwoordelijkheid ben gaan geven en die is nu onze COO dat die, dat we nu wel allerlei calls hebben. Dat werkt uiteindelijk heel veel beter, maar dat paste gewoon niet bij mij, dus dat doen we eigenlijk pas sinds een jaartje of 1,5 of zo gek genoeg, ja.

Voordelen van een virtueel team

Bas:        Ja, en wat zijn volgens jou echt de grootste voordelen van een virtual team?

Wilco:     De grootste voordelen sowieso het huren van de juiste mensen, je hebt gewoon een veel grotere selectie, je kunt gewoon overal, wereldwijd kun je gewoon inhuren. Ik denk dat dat nog wel het allergrootste voordeel is voor mij op dit moment. Voor mij persoonlijk de flexibiliteit, de vrijheid van ja, locatie, dat je gewoon dat het overal is en ik vind ook die hele, je hebt gewoon echt wel een leuke mix van culturen wat ook gewoon een voordeel is, maar misschien marginaal voordeel. Het is ook echt wel fijn dat er gewoon werk gedaan is terwijl je slaapt om het zo maar te zeggen, dat je, dat er teams naast elkaar werken soms en dat het gewoon alweer af is. Dat is ook echt wel relaxed, al hebben we het eigenlijk zoveel mogelijk teruggebracht waardoor de meeste mensen nu ongeveer in dezelfde tijdzone werken omdat het ook weer voordelen met zich meebrengt. Maar uiteindelijk het grootste voordeel blijft gewoon inderdaad dat je overal mensen in kan huren en dat je gewoon, en uiteraard ook voor andere salarissen soms dan hier in Nederland uiteraard, ja.

Bas:        Ja, goed, ik bedoel, ik heb natuurlijk ook hoofdzakelijk een virtual team, en wat ik wel zie, de impact die je maakt in die landen is wel veel groter dan dat je iemand in Nederland zeg maar aanneemt voor 3.000 euro en die ga je 3.500 betalen zeg maar terwijl iemand in de Filipijnen een gemiddeld salaris 350 euro is, geef je die 1.000 per maand zeg maar en die maakt meteen zes families blij met eten, drinken en een onderdak. Dus de impact daarmee is ook nog eens groter die je zelf maakt.

Wilco:     Exact, ja. Ik vond het ook echt, we zijn een paar jaar terug zijn we ook, mijn vrouw en ik zijn rond gaan reizen in de Filipijnen, we hebben een deel van het team zit in de Filipijnen en zijn we overal langs geweest en mochten we bij hun bij de families langs en weet je, zijn we daar blijven tukken ook en zo en dan zie je het ook gewoon echt en dat is dan zo mooi om te zien. En van te voren moet ik eerlijk zeggen dat ik ook nog een beetje bang was of zo want ergens denk je toch van hebben ze het wel goed? Weet je, en ze zeggen het allemaal wel, maar als je het dan in het echt ziet, toen kwam ik erachter dat het gewoon, ja, eigenlijk is zoveel gewoon hetzelfde en ze werden sowieso echt zwaar bovengemiddeld betaald, maar ze hebben gewoon, weet je wel, liggen er ook gewoon iPhones op tafel en ze hebben ook gewoon een auto voor de deur en ze wonen gewoon in een villawijk, dan denk je oh ja, en ze hebben het ook gewoon goed en dat is dan toch fijn als ze weet je, ja.

Bas:        Ja, dat is zeker mooi. Maar ok, stel nou, hè, even voor de beginners misschien, weet je, dan begin je een business met een paar honderd euro en je wil zo lean mogelijk starten en dan is juist het hele virtuele opzetten en die specialismes over de wereld inhuren is super chill want je kan van, ja, van 3 dollar per uur tot ja, 1.000 dollar per uur gaan waarschijnlijk. Hoe zou jij dat aanpakken?

Wilco:     Ja, goede vraag. Uiteraard moet je natuurlijk in eerste instantie moet jij weten wat je wil doen. Hè, je kunt denkwerk kun je niet uitbesteden. Als jij niet weet wat de visie is, als jij niet weet wat het product gaat worden, als jij, dan kun je gelijk wel stoppen. Hè, dat gaat een ander niet doen. Op het moment dat je weet wat je wilt dan, nou, zelf ben ik echt wel fan van mensen uit de Filipijnen, onlinejobs.ph dat is waar ik vaak een advertentie, dat is gewoon de site waar je je advertentie kan plaatsen en mijn selectieprocedure om het zo te noemen is altijd wel deels geautomatiseerd. Ik zeg altijd overal als ik iemand vraag, als ik een advertentie plaats dan zet ik altijd hier moet je solliciteren met een linkje naar een simpele Google form. Die ken je wel, een Google form waarbij ik gewoon eerst een stel vragen stel waar mensen antwoord op moeten geven, gewoon basisdingen waarbij je al heel vaak heel snel een schifting maakt en mensen moeten ook altijd een videootje maken van zichzelf waarin ze vertellen waarom ze die baan willen en dat is een video van 2 minuten, maar dan kun je vaak gelijk al zeggen ja, nee, ja, nee. Daar kun je zoveel uit halen.

Bas:        Een soort van Tinder.

Wilco:     Ja, nee, maar dat is echt, dan heb je gewoon een spreadsheet waar je gewoon na een weekje doorheen gaat en daar steek je dan even een uurtje tijd in en dan heb je gewoon, dan weet je gewoon al van bam, deze selectie moet ik hebben en zijn het er niet zoveel dan ga ik soms direct met wat mensen, ja, een gesprek aan en als het er nog best wel wat zijn dan heb ik nog een tweede Google form waar wat inhoudelijkere vragen staan, die zegt hé, bedankt, top, je bent door naar de volgende ronde, wil je deze vragen graag insturen? En een weekje later check je weer en dan heb je eigenlijk dus zonder dat je er heel veel tijd mee bezig bent heb je, ja, kun je wel een hele goede selectie maken. Ik heb vorig jaar was ik bezig met iemand voor marketing die ik wilde aannemen en om wat voor reden dan ook dacht ik van ja, die is zo belangrijk, ik ga het hele proces anders doen, ik ga het helemaal handmatig doen en dat was dus echt dus über dom want ik heb zoveel tijd, ik had op een gegeven moment had ik 350 sollicitaties, dan denk ik van daar heb ik me echt gewoon compleet in vergist.

Bas:        Ja.

Wilco:     Dus dat is wel key. Dus uiteindelijk je moet zelf weten wat je wil en dan online jobs als je voor de Filipijnen gaat, Upwork is ook een hele goede, kun je gewoon op freelance basis en als je bijvoorbeeld programmeurs of zo aan wil nemen of wat technischer en je weet niet zo goed wie je het best mee samenwerkt, wat ik vaak doe is een heel klein projectje bedenken, gewoon 200, 300 dollar, dat is misschien niet zo klein voor jou, maar afhankelijk van waar je bent kan dat klein zijn en die dan misschien gewoon aan twee of drie mensen exact hetzelfde werk laat doen. Dus ja, dat is in die zin, hè, weggegooid geld, maar dan weet je precies van hé, welke werkt nou echt het best samen, ja.

Bas:        Ja, tof. En ja, ik gebruik ook FreeUp weleens, maar dat zijn ook van de platforms, je hebt ook Toptal en dat soort dingen waar de mensen al gescreend zijn en waar je dus ook het selectieproces wat jij dus geautomatiseerd hebt eigenlijk al voor jou gedaan is want ze laten maar 1% zeggen ze van de mensen toe op het platform.

Wilco:     Exact, maar dat is gelijk hartstikke duur en ik heb dus–

Bas:        Ja, duurder.

Wilco:     Duurder, ja, en ik heb zoiets van nou, ik heb liever mijn eigen proces en ik ben altijd wel bezig met hoe kan ik zo efficiënt mogelijk omgaan met alle resources, hè, dus ook met mensen. IK heb liever dat ik die selectie zelf heb gemaakt, maar dan wel soms de ruwe diamanten eruit haal dan dat ik gewoon naar een, ja, een partij gaat die gewoon alles al klaar heeft staan maar dan betaal je er ook meer voor en vaak zijn die uurkosten die blijven wel lange termijn doorlopen.

Bas:        Zeker, ja, want qua verloning, hoe heb je dat ingesteld?

Wilco:     Ja, verschilt. We hebben dus bijvoorbeeld in India werken we samen met een agency die gewoon, die hebben daar gewoon verschillende programmeurs in dienst, een mannetje of 25 en daar hebben wij er 8 of 9 van of zo, dus dan krijg je gewoon een maandelijkse factuur. Er zijn tussen de Filipijnen en Nederland is er een verdrag dat je dus niet met die sociale lasten, de Nederlandse sociale lasten te maken hebt, maar dat je dus daar, het scheelt eigenlijk ook per land en per persoon. Soms gaat het via Upwork, dat is natuurlijk ook weer dan verlonen zij een soort van. Binnen Europa is het natuurlijk sowieso weer anders, dan heb je gewoon te maken met ja, zoals dat in Nederland gaat, zoals het in Europa gaat. Eigenlijk verschilt het een beetje per persoon en dat is dan ook gelijk wel weer het nadeel hè, soms dan wil je iemand aannemen, pas had ik iemand aangenomen in Thailand en daar moet je dan toch weer iemand op zetten om dat uit te gaan zoeken hoe dat allemaal zit.

Bas:        Een procesje opzetten.

Wilco:     Exact, dus dat is dan weer het nadeel soms.

Bas:        Want hoe zit het met belastingen en bepaalde dingen als loonheffing of zo? Stel iemand in de Filipijnen zegt ik wil 10 dollar per uur verdienen en jij zegt prima, ik maak je 10 dollar per uur over of that’s it? Voor de rest houdt het daarmee op of? Je had het over een verdrag net?

Wilco:     Ja, wij hebben het dus niet zo gedaan. Je kunt ook mensen echt in dienst nemen natuurlijk, dat hebben wij niet, wij werken dus op eigenlijk een soort min of meer freelance basis en in bepaalde landen mag dat. In Nederland mag je natuurlijk niet zomaar iemand freelance en dan fulltime laten werken, dat kan natuurlijk niet.

Bas:        Nee.

Wilco:     Maar sommige landen mag dat wel en dan ligt die verantwoordelijkheid die ligt dan bij–

Bas:        Degene die je inhuurt.

Wilco:     Juist, ja, en zij moeten dat gewoon aangeven bij hun belastingaangifte.

Bas:        Ja, precies, ja, want anders wordt het een redelijk complex verhaal als je over de hele wereld alle loonheffingen moet gaan betalen.

Wilco:     Ja, en sommige zijn bijvoorbeeld, er zijn al wat ondernemingen geweest en die hebben bijvoorbeeld voor meerdere klanten gewerkt en die hebben gewoon een BV’tje in hun eigen land opgezet zeg maar en dan heb je gewoon facturatie van hun en daar zit dan gewoon een soort van hun BTW op en al dat soort, dus weet je, dus het verschilt echt van case tot case zeg maar.

Case study

Bas:        Ja, ja, tof man. Ok man. Ja, vette shit. Oh ja, even 1, 2 misschien top case studies van UpViral, stel ik wil een viral campagne opzetten voor mijn business, hè, dus ik wil zoveel mogelijk leads vergaren, welke campagne gooi ik dan de lucht in?

Wilco:     Goede vraag, ja. Er zijn veel opties hoor. Ik vind, ik begin even bij eentje nog, ik zei net al een keer met de, dat we productlanceringen doen voordat het product live is zijn we al aan het hypen. Ik ga ook een voorbeeldje schetsen, op een gegeven moment gingen we ConnectLeads lanceren en iets wat er in de markt nog weleens gedaan wordt is dat dan voordat een product live is worden bepaalde video’s gelanceerd, wordt er een video, in een week tijd wordt een video gelanceerd en dan twee dagen later weer een video en dat bouwt dan die hype op en ik dacht hé, dat is tof, dat ga ik ook doen, maar in plaats daarvan ga ik iets extra’s doen. Dus dat was nog voordat het product live was, mensen vullen hun naam en e-mailadres in om die video’s te krijgen en die kregen dus dag 1 krijgen ze een video van hé, we gaan wat leren over Facebook ads en dan daaronder hadden ze hun eigen unieke invite link en dan zeiden we hé, maar ik heb nog een vierde video waar ik dus dit en dit leer wat je nergens anders kan vinden, als je die wil hebben moet je, hieronder vind je die link, deel die me je vrienden, als drie mensen zich via jou inschrijven dan krijg je die video gratis en dan krijg je nog wat andere bonussen erbij, helemaal voor niks. Nou, ook als ze dat niet doen…

Bas:        En die video is content drip of zo, die drie video’s?

Wilco:     Sorry?

Bas:        Die drie video’s, die eerste drie video’s doe je content drippen of die kregen ze in een keer of een ad?

Wilco:     Die dripten we over een aantal dagen.

Bas:        Ja, precies.

Wilco:     Bijvoorbeeld op maandag krijgen ze de eerste video en die konden ze dan, voor die vierde konden ze hem dan delen. Maar ook als ze dat niet deden, prima, want dan op woensdag kregen ze video nummer 2 en dan gingen we er weer wat dieper op in en dan zeg ik hé, maar die andere, die vierde video die is echt epic, die moet je echt hebben dus deel dit. Dus ze krijgen gedurende die week krijgen ze drie keer ook de reminder om dat te doen en wat echt super tof was toen ook voor die lancering was ook uiteindelijk de grootste lancering ever die ik heb gehad, is dat niet alleen dat we zo heel veel extra leads kregen, maar er was ook gewoon een buzz overal. Weet je, mensen gingen dat op Facebook groepen delen, op LinkedIn, overal werd erover gesproken en daardoor was er gewoon een hele hype gaande waardoor we ook nog eens een keer meer affiliate partners kregen omdat hé, mijn klanten zijn allemaal over die lancering aan het praten, wat is hier gaande? Dus eigenlijk mijn punt hiervan is, en een hele goede strategie is vaak voordat een product live is of voordat een boeklancering komt wat je heel vaak ziet is dat er gewoon een goede prelaunch campaign, dus dat je dus mensen…

Bas:        Warm maakt.

Wilco:     Warm maakt en eigenlijk een hype, bijvoorbeeld een boeklancering, een klant van ons had dat gedaan, die had gezegd hé, je kunt inschrijven en dan krijg je als je je naam en e-mailadres invult dan krijg je gelijk het eerste hoofdstuk krijg je, dat was nog vlak voor de boeklancering en toen had hij dus daar bovenop had hij gezegd kijk, en je hebt nu het eerste hoofdstuk gedownload, op het moment dat je dat nu met al je vrienden deelt, top, dan kon je bij hem iets winnen, dan kon je een grote prijs winnen maar deel dat met je vrinden. Dus heel veel mensen gingen dat delen, delen, delen en dan uiteindelijk na een week of twee weken of zo was dan die prelaunch voorbij en had hij dus al die e-mailadressen die geïnteresseerd waren in zijn boek, anders hadden ze dat e-mailadres niet ingevuld voor dat eerste hoofdstuk en toen was het hé, het boek is live, hier kun je het kopen en dan weet je, dan gaat het puur om de conversie zeg maar. Dus dat is iets wat wel echt, wat vet goed werkt, ja.

Bas:        Ja, maar dus om plat te slaan, dus je maakt een soort van trigger, je zegt ik heb drie video’s gemaakt over dit topic, wil je die hebben, boem, en dan doe je video 1, 2, 3 en in elke video zeg je video 4 is echt epic, super waardevol, 4 is echt epic, waardevol.

Wilco:     Zelfs in die drie video’s hoeft niet eens hè, want heel veel van onze klanten doen vaak gewoon een simpele, dat is gewoon eigenlijk heb je een opt-in pagina, waar mensen opt-innen, dan gaan ze naar de bedankpagina en daar geef je ze iets waarvoor ze geopt-int hebben plus je geeft ze een extra incentive, iets van waarde, je zegt hé, als je, precies, en dat heb je gewoon een aantal weken bijvoorbeeld open en dan daarna zeg je eigenlijk die hele lijst zeg je van hé, jongens, vanaf nu is het product echt live en dan ga je dus promoten en wat ik je dan zou aanraden is om een korting te geven gedurende die eerste periode omdat je dan mensen beweegt om een keuze te maken.

Bas:        Precies.

Wilco:     En iets wat ook wel goed werkt is een wedstrijd, dat doen ook heel veel van onze klanten, ze houden een wedstrijd, hé, als je je inschrijft dan kun je winnen en hoe meer je van je klanten daadwerkelijk uitnodigt dan heb je een hogere winkans en dan moet je dus niet zeggen van hé, de wedstrijd is voorbij, klaar, wat je dan moet doen is hé, wie is de winnaar? En dan moeten mensen sowieso de mail openen en kijken en dan sommige van de klanten doen dan een livestream, maken er een heel event van maar dan zeg je eigenlijk van eigenlijk is iedereen een winnaar, want Pietje heeft dit gewonnen, maar iedereen omdat je meegedaan hebt krijg je korting op dit product en kun je het met korting kopen. Weet je, dus dat zijn ook dingen waardoor je dus niet alleen heel veel leads krijgt, want eigenlijk wil je niet heel veel leads, je wil ze wel, maar…

Bas:        Je wil klanten.

Wilco:     Uiteindelijk je wil je klanten. Dus daar probeer ik altijd op aan te sturen. Sommige van mijn klanten zeggen ook ja, dan ga ik viral gebruiken en dan ga ik gratis iPads weggeven en dan gaat iedereen het delen. Ikz eg maar dat wil je niet want dan krijg je Jan en Alleman op je lijst en dat wordt niet je klant. Je moet altijd beginnen van wie wil je als klant hebben en daar vandaan terugwerken.

Russell Brunson als klant?

Bas:        Goede tip, want ik zag volgens mij ook in een van die video’s dat Russell Brunson jouw tool gebruikt geloof ik, dat soort grootheden op deze internetmarketingaarde.

Wilco:     Ja, dat was ook een mooi verhaal. Die moet ik even vertellen. Het was op een gegeven moment kreeg ik een appje van Mitchel van Duren.

Bas:        Ja.

Wilco:     Die ken je wel van hé, Russell die is jouw viral aan het gebruiken op Snapchat weet je wel. Dus nou ja, ik had nog nooit Snapchat gebruikt. Ik die app downloaden en kijken hoe dat werkt, even snel een recording van gemaakt, ik denk hé, die moet ik bewaren en een dag later kreeg ik, en ik keek echt wel naar Russell op, ja, hij is, voor de mensen die hem niet kennen, Russell Brunson, founder van ClickFunnels en ik kon er heel veel van leren dus een dag later kreeg ik een mailtje van Russell, ik zeg wat? Russell mailt mij, wat tof! Weet je wel, dus een mailtje va hé, super toffe viral, wil je misschien even een tweede account aanmaken voor mijn team? Ja, wat doe je dan, natuurlijk, hier heb je een account, helemaal top en ik was daarvoor was ik al bezig geweest, had ik erover nagedacht om zijn inner circle, dat was zijn Mastermind die hij had, om die, om daar lid van te worden. Dat was 25.000 dollar per jaar, dat was best wel een commitment en ik ben best wel down to earth dus om zoiets uit te geven dat was voor mij gewoon een groot ding omdat er niet echt een directe ROI op zit. En op dat moment dacht ik van ja, hij kent mijn business nu, weet je, hij heeft mijn tool gebruikt, dit is gewoon het moment, weet je, dit is gewoon een topmoment. Dus ik heb gelijk die dag erna heb ik gebeld naar zijn team van hé, we doen het, hier heb je de betaling, weet je, ik join die inner circle. Nou, zo gezegd, zo gedaan en een paar weken later dan ben je een beetje berichtjes heen en weer aan het sturen met Russell omdat je dan in die inner circle heb je daar dan toegang toe en toen op een gegeven moment zei ik van ja, net als toen die ene, die mail die je me toen stuurde. Welke mail bedoel je? Nou, die mail toen van dat en dat. Heb ik nooit gedaan. Ging ik eens even terugzoeken en dan was het niet van russell@clickfunnels.com, was het russell@clickfunnel.com.

Bas:        Niet.

Wilco:     Heeft iemand dus gewoon die heeft gezien dat hij UpViral gebruikte, heeft gedacht ik ga net doen alsof ik Russell Brunson ben, ga ik Wilco mailen of ik een gratis account krijg. Ik dacht als je zo vet creatief bent, gebruik dat dan op een goede manier. Bizar. Dus toen bleek dus dat hij dat dus hè, een nepaccount had aangemaakt en niet alleen bij mij, maar ook bij Active Campaign had hij dat ook gedaan. Echt, bizar, maar door hem dus ben ik dus, heb ik dus die 25K overgemaakt. Als hij slim was geweest, want ik heb nog met die kerel gemaild over die inner circle hè, met die scammer. Als hij slim was geweest had hij mij zo die 25K afhandig kunnen maken, had ik het, ik had hem blind vertrouwd, 100%.

Bas:        Ja.

Wilco:     Maar goed, dankzij hem, dankzij de scammer heb ik dat gedaan en dat jaar is mijn business wel gewoon keer drie gegaan dankzij die Mastermind.

Bas:        Dus sicke shit.

Wilco:     Ja.

Bas:        Nou, ik zou eerder zeggen van wacht even, ik wil iets van jou, jij wil iets van mij, laten we een mooie partnerdeal sluiten, ik geef jou life long toegang tot mijn tool en laat mij toe tot die Mastermind van jou.

Wilco:     Ja, ja. Had ook gekund, maar zo slim was ik dan weer niet. Ik was gewoon star struck en ik dacht ja, prima.

Bas:        Ja, vet man. Ja, mooi verhaal man. Nou, waar kunnen mensen jou vinden? Meer over jou lezen? Jouw tools, gooi er even reclame in van 30 seconden of zo.

Wilco:     Nou, sowieso als je Googelt op Wilco de Kreij, nou ja, als je niet weet hoe je het typt dat komt waarschijnlijk wel naar boven. Ik release best wel wat content op YouTube en Facebook met tips en trucs over je business verder te groeien.

Bas:        Sta je ook hier zelf op Facebook hè.

Wilco:     Ja, zeker sta ik hier een beetje blij te doen, blij ei. Ja, en uiteraard UpViral.com en connectio.io voor de businesses.

Bas:        Vet man.

Wilco:     Ja.

Bas:        Super. Ik vond het een vet verhaal. Dank dat ik je mocht interviewen.

Wilco:     Geen enkel probleem, leuk dat je hier was in mijn casa.

Bas:        Ja, precies. We gaan nog even chillen.

Wilco:     Zeker, ja, een ding moet ik wel zeggen, hij noemt zichzelf ondernemer op slippers, maar wat zie ik aan jouw voeten?

Bas:        Auw, vandaag heeft hij zijn pantoffels aan.

Wilco:     Sloffen, pantoffels.

Bas:        Het is in ieder geval altijd iets anders dan schoenen.

Wilco:     Dat moest ik toch even gezegd hebben.

Bas:        Mooi man. Hé dank je wel man.

Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!

Bas:     Yeah, nou, dat was Wilco de Kreij. Super vet verhaal als je het mij vraagt. Ook zeker een ondernemer op slippers, dus nou ja, check zijn tools sowieso uit: Connectio, UpViral, zet campagnes op, verzamel leads, maak er klanten van, doe er iets leuks mee. Ik vond het een super vette episode en ik spreek jullie allemaal later weer. Tot de volgende episode.

Place comment