Slippertje 55: Van meer dan 1 miljoen producten verkopen naar sabbatical met Tino Oostdam
10 mei 2021 
50 min. read

Slippertje 55: Van meer dan 1 miljoen producten verkopen naar sabbatical met Tino Oostdam

YES! Tino Oostdam is deze week te gast in de Ondernemen Op Slippers podcast! Tino Oostdam heeft een passie voor windsurfen en kiten, maar is ook een succesvol ondernemer!

Hij werkte voor verschillende werkgevers van snackbar tot de Karwei. Hij heeft zelfs 9 maanden in militaire dienst gezeten, verkocht in de early days koersinformatie en technische analyses van de beurs, is uiteindelijk voor zichzelf begonnen met wat hulp van de E-Future groep als freelance sales. Begon daarna Vouchervandaag en dat groeide exponentieel uit tot een van de grootte dagdealsites waar hij meer dan 1 miljoen producten heeft verkocht.

Verder vertelt Tino Oostdam in Slippertje 54 over:

  • Zijn jeugd en studietijd
  • De verschillende bijbaantje die hij heeft gehad
  • De early days van het internet
  • Het ontstaan- en groei van Vouchervandaag.nl
  • De verkoop van zijn business
  • Zijn nieuwe product waarmee hij een groot probleem oplost
  • Én hij heeft nog iets heel erg tofs voor de luisteraars!

Laten we snel gaan luisteren naar de toffe verhalen van Tino Oostdam, Let’s go!

Podcast transcriptie

Bas: Dames en heren, vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast the one and only Tino Oostdam. Hij is opgegroeid in Leimuiden, hij heeft een passie voor windsurfen en kiten. Hij werkte voor verschillende werkgevers van snackbar tot de Karwei. Hij heeft zelfs 9 maanden in militaire dienst gezeten, verkocht in de early days koersinformatie en technische analyses van de beurs, is uiteindelijk voor zichzelf begonnen met wat hulp van de E-Future groep als freelance sales. Begon daarna Vouchervandaag en dat groeide exponentieel uit tot een van de grootte dagdealsites waar hij meer dan 1 miljoen producten heeft verkocht. Na zijn verkoop ging hij op sabbatical om te kitesurfen over de hele wereld. Tino, welkom!

Tino: Dag Bas, goedenavond.

Je schuift je shit opzij, en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij.
Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd. Je kraakt de code van het leven met zekerheid.

Bas: Hoger.

Tino: Hoger.

Bas: Hoger, lager.

Tino: Net als kiten, 17 meter hoog de lucht in.

Bas: Ja, dat vertelde je me net ja, dat jij sprongetjes maakt van 17 meter met je kitebord.

Tino: Ja.

Bas: Ben je nooit, ik ken, nou ja, je kent Jorrit Steins van Channel Engine, ja, die was voor een paar weken geleden was die bij me en die had beide polsen naar de kloten omdat hij dus met zijn kite in een windvlaag was gekomen en toen bof de duinen in is geland. Maar dat hoort erbij dus.

Tino: Ja, er gebeuren weleens wat ongelukjes. Tijdens mijn sabbatical in Zuid-Afrika en ook in Egypte heb ik twee keer ineen half jaar tijd mijn ribben mogen kneuzen en dat was wel een pijnlijke aangelegenheid.

Bas: Ja, ja.

Tino: Maar ja, gewoon doorgaan, adrenaline.

Bas: Tof man.

Tino: Gewoon dieptepunten, hoogtepunten, gaan in het leven.

De jeugd van Tino Oostdam

Bas: Ja, ja, tof, tof. Je bent opgegroeid in Leimuiden?

Tino: Ja, in de Randstad, maar toch op het platteland eigenlijk.

Bas: Klinkt als IJmuiden maar het is het niet.

Tino: Nee, het is een klein dorpje vlakbij Alphen a/d Rijn, Aalsmeer, vlakbij de Westeinde Plassen, bij de Braassemermeer en daar ben ik ook met mijn liefde windsurfen begonnen toentertijd.

Bas: Cool.

Tino: In 2003 ben ik overgestapt naar kitesurfen en ja, nog meer vrijheid, nog hoger springen, met hoge golven het water op, extreme omstandigheden dat is gewoon gaaf en ook gewoon alle mensen, de hele community is gewoon fantastisch.

Bas: Ja, cool man. Dus daar heb je helemaal je passie in gevonden.

Tino: Ja.

Wat zou je doen..?

Bas: Want hoe, oh ja, ik zit altijd in mijn hoofd te denken ik heb altijd één vraag die ik iedereen stel Tino, wat zou je doen als je nog drie maanden te leven hebt?

Tino: Ja, die vraag heb ik inderdaad ook natuurlijk langs horen komen bij het luisteren van je wekelijkse podcast. Dan denk ik dat toch, maar dat is eigenlijk vanuit de windsurfvoorliefde gekomen, ikben al 17 keer naar Kaapstad geweest voor het kitesurfen en dat is ook mijn tweede thuis, maar dan wordt het toch nog een keertje naar Hawaii en met manta’s zwemmen en ook uiteraard wat vulkanen zien en ja, de plek van Robby Naish bekijken en ervaren.

Bas: Maar Hawaii, Kaapstad, wat ga je bekijken? Mantra’s?

Tino: Ja, je hebt van die, manta’s, manta’s wat zijn het, die hele grote–

Bas: Roggen.

Tino: Ja, van die megajetsen zijn dat en die zweven echt door het water heen dus dat lijkt me wel gaaf om dan te duiken.

Bas: Dat staat nog op je bucketlist.

Tino: Ja, dat komt er nog wel op.

Bas: Ja.

Tino: Of tenminste, staat er wel op.

Bas: En wat weerhoudt je ervan om dat nu niet al te doen?

Tino: Nou, nu momenteel ben ik weer aan het ondernemen want ja, ik zou 12 maanden lekker rond de wereld gaan reizen maar dat is gestopt bij 10 maanden wegens een welbekend probleem, COVID, en toen ben ik eerst mijn badkamer en mijn toilet gaan verbouwen.

Bas: Hoe ging dat Tino?

Tino: Ja, dat was best wel heftig. Als je nog nooit gestuukt hebt, maar het is niet mijn hobby geworden, maar om het allemaal een keer gedaan te hebben was super gaaf. Ik heb wel laten tegelen want het eindresultaat moest wel mooi zijn en gelijk ook wat zonnepanelen op mijn dak gegooid want er kwam een Polestar 2 aan en ja, een beetje groen leven, laadpaal voor de deur.

Bas: Ja, is dat wat die Polestar 2?

Tino: Ja, ik ben, ik moet zeggen de organisatie zelf kan nog wel wat leren over hoe ze met klanten communiceren en benaderen en e-mailtriggers kunnen versturen op het juiste moment zodat iemand ook weet wat er aan de hand is, maar de auto zelf is gewoon een fantastisch ding, wegligging, verstelbare dempers, 408PK, 4,7 tot de 100. Maar ja, je mag toch maar 130 in Nederland als je geluk hebt. Vanavond mag ik in ieder geval na zevenen naar huis dus dan.

Bas: Na negenen ja.

Tino: Na zevenen, dus dan.

Bas: Oh ja, zevenen, ja.

Tino: Dus dan mag ik weer wat harder rijden dus dat is wel leuk.

Bas: Ja, ja, maar heeft het, ik bedoel, is het net zoals een Tesla met autopilot en allemaal dat soort fratsen of zijn ze nog niet zo ver?

Tino: Nou, ik rij zelf het meest op de adoptive cruise control want dat had ik ook in mijn oude Volvo.

Bas: Oh ja.

Tino: Dat vind ik heel fijn, maar er zit ook autopilot op, alleen dan moet je je handen de hele tijd netjes aan je stuur houden anders krijg je weer een waarschuwing.

Bas: Ja, en dat wil je niet.

Tino: Dan let ik zelf wel iets meer op en dan hou ik mijn aandacht bij de weg.

Bas: Er zijn toch allemaal van die hacks dat je dan een of ander klemmetje op je stuur zet of een sinaasappel in de hoek of zo.

Tino: Ja, die heb ik nog niet gezien, maar wel wat wel echt gaaf is qua veiligheid, als je dan even misschien een keertje niet goed oplet en je gaat dicht naar een andere auto dan corrigeert die auto echt gewoon zelf gewoon weer jou de baan op dus hij voorkomt ook echt botsingen.

Bas: Dus jij probeert altijd tegen die vrachtwagen naast je te beuken maar het lukt niet.

Tino: Die probeer ik een beetje om te duwen.

Bas: Lachen man, mooi.

Tino: Ja, ik ben er in ieder geval heel blij mee. Het is gewoon echt een hele mooie auto ook qua design en ja, trots op. De eerste 10.000 km zitten erop.

Bas: Lekker, mooi.

Tino: Ja.

De kleine Tino Oostdam

Bas: Cool man. Hé maar Leimuiden, hoe zag je jeugd er een beetje uit? Kijk je daar goed, leuk op terug of was jij een vervelend jongetje of?

Tino: Nee, ik woon in een dorpje, De Kleine Wereld lage school en dan later in Alphen a/d Rijn gewoon mavo gedaan. Ik heb ADHD, maar pilletjes hadden ze toen nog niet uitgevonden. Het stond toen nog niet officieel op mijn voorhoofd dus het leren was niet altijd even makkelijk. Ja, daarna nog middelbare detailhandelschool gedaan in, hier in Leiderdorp en toen heb ik een jaartje HEAO geprobeerd. Ik heb met marketing stelde ik zelf vragen en dan zeiden ze van dat is voor het derde jaar terwijl je in het eerste jaar zat. Maar talen is niet aan mij besteed.

Bas: Nee, behalve betalen.

Tino: Ja, en Denglish is very good.

Opleiding afronden

Bas: Denglisch very good, nice, nice. Cool man. Maar uiteindelijk nadat je dus, heb je je opleiding wel afgemaakt? Een opleiding?

Tino: Ja, ja, mavo, detailhandelschool, NIMA A gedaan en NIBE effectenbedrijf.

Bas: Oh ja.

Tino: En ja, laatst nog Growtech in training afgelopen zomer ook nog gedaan bij Growth Tribe.

Bas: Ok, cool, wat heb je daar geleerd?

Tino: Nou, binnen Vouchervandaag hadden we een maaltijdplatform en je werkt binnen je eigen team en dan werk je ook met bepaalde tools die je binnen je eigen team hebt en ik was juist wel benieuwd voor de nieuwe start van wat is er allemaal op de markt beschikbaar? Hoe kan je sneller als een growthhacker resultaten behalen en ja, dat was zeker interessant om die training te doen. Het kost een paar duiten maar het is een investering in jezelf.

Bas: Ja.

Tino: En ik ben ervan overtuigt dat ik die investering eruit ga halen en ja, dat zal ook voor de trainingen zijn die jij geeft aan jouw cursisten.

Bas: Zeker, ja.

Tino: Ja, je moet in jezelf investeren om later rendement te kunnen maken.

Bas: Zeker. Ik zeg ook altijd ik doe nooit iets wat geld kost. Dus als ik ergens voor moet betalen dan het enige waar ik over nadenk van wat gaat dit opleveren. In al die investeringen is dat exact zo zeg maar en dus het is net als een slotmachine, er moet er een in en er moeten er twee uit.

Tino: Welke slotmachine is dat? Want dan is het wel heel makkelijk.

Bas: The neverending slotmachine is dat, ken je die nog niet? Ja, nee, die is mooi. Maar goed, toen na al die studies en dat hele spektakel ben je uiteindelijk voor verschillende, begon je in de snackbar te werken of vertel even je verhaal wat je allemaal gezien hebt in die jaren erna. Dat is nogal wat volgens mij.

Tino: Ja, ik ben dus zeg maar eerst nog in militaire dienst geweest. Ja, een beetje oud, sorry.

Bas: Ja, ja.

Tino: Broodjes frikandel daar gegeten maar door aan de keukentafel en aan de, nou, eetkamertafel goed naar mijn moeder te luisteren had ik al snel ontdekt dat of je moet gaan werken in een werkomgeving waar geld om gaat daar kan je geld verdienen, of in de handel en zodoende wilde ik ook eerst altijd verkoper worden en ik ben eigenlijk dat traject ingegaan, ook nog wel investor relations gewerkt en de beurs vond ik ook altijd interessant dus realtime beurssoftware verkocht en technische analysepakketten en als je technische analysepakketten voor de beurs verkoopt dan ga je leren, ja, grafieken, lijntjes, data te analyseren en daar heb ik vanuit de e-commerce nu nog steeds profijt van.

Beurs- en marktinformatie

Bas: Ja, ik vind dat is bizar want, je maakt een paar stapjes maar dat maakt niet uit, maar je vertelde mij inderdaad dat je dus gewoon een soort van technische analyses en marktinformatie verkoopt van de beurs, hoe we het nu kennen zeg maar je opent iets en je ziet allemaal grafiekjes en koersen en dingen gewoon voor je, maar en jij verkocht dat dus.

Tino: Ja, vroeger moest je gewoon 3.000 euro per jaar om de Amerikaanse beurs realtime te kunnen volgen betalen.

Bas: Ja.

Tino: En dat ging dan nog via een kastje met een, zo via de televisie een signaal kon je dat dan binnen krijgen en op je eigen computer en dan moest je alle data zelf opslaan en als je een storing had gehad dan miste je weer data.

Bas: Dat is nog eens early days dit.

Tino: Ja.

Bas: En er werd ook heel veel geld verdiend denk ik aan snelheid toch of niet? Dus dat je dan de informatie weer net even twee minuten eerder had of zo en dan daarop kon handelen of niet? Of dat weet je niet?

Tino: Nou, dat slashtrade zoals dat nu gebeurt zeg maar dat was toen ook nog niet zo, maar je was al blij als de koersinformatie gewoon op tijd kwam.

Bas: Oh ja.

Tino: Maar ik kan me wel herinneren dat de firma Tijdbus Media en ook De Tijd in België had een hele grote computer staan, maar er kwamen zoveel transacties vanaf de Nasdaq met Yahoo in die tijd in de Nasdaq bubbel, ja, die computers die, er kwam gewoon stoom uit.

Zelf traden

Bas: Ja, bizar joh, bizar. Maar en heb je toen zelf ook heftig getrade en dat soort fratsen of was het alleen maar de informatie verkopen?

Tino: Nee, ik vond beleggen ook zelf leuk en er zijn heel veel mensen die natuurlijk proberen te daytraden en als je de reclame van Buck ziet dan zie je ook staan 75% van de mensen die bij ons trade verliest geld. Daytraden kost heel veel tijd, heel veel moeite, heel veel aandacht en heel veel stress. Als je geld over hebt doe het gewoon op index beleggen, zet het apart, elke maand eenzelfde bedrag opzij zetten dan slaap je tenminste rustig want het is het ook allemaal niet waard en uiteindelijk verdien je waarschijnlijk meer zelf dan dat de bank geld aan je verdient.

Bas: Ja.

Tino: Want dat was natuurlijk ook het geval op dat moment.

Bas: Ja, dat was echt bizar en ook sowieso als je gaat daytraden dan ga je, het is net als met poker zeg maar, op een gegeven moment kom je op een punt dat je emoties erin gaan zeg maar en dan gaat het helemaal verkeerd en dat is denk ik de grootste reden waarom 75% van de mensen geld verliest.

Tino: Ja, angst en hebzucht en geen afscheid durven nemen en als het dan toch naar beneden gaat dan maar nog meer kopen want dan middelen we de aankoopprijs en dan komt het later wel goed, dus niet.

Van Snackbar tot Karwei

Bas: Ja, ja, maar even een stapje terug, dus je hebt voor verschillende werkgevers gewerkt in de tussentijd, echt van de snackbar tot Karwei heb ik hier opgeschreven.

Tino: Ja.

Bas: Wat zat er nog een beetje tussen dan?

Tino: Nou, de, ja, de snackbar en de Karwei was zeg maar rond mijn tijd voordat ik de militaire dienst in ging dus voor mijn 21e.

Bas: Ok, oh ja, precies.

Tino: En toen ik uit dienst kwam toen ben ik eerst nog bij een bedrijfje wel met beursinformatie wezen kijken, ben ik nog naar CNN in Londen nog geweest want die verkocht ook beursinformatie.

Bas: Cool.

Tino: Dus dat was allemaal wel cool, ook voor een bedrijf gewerkt twee weken dat was eigenlijk al vrij snel na mijn school en toen moest ik allemaal boeren en dergelijke bellen en toen dacht ik na een week of twee dit klopt gewoon niet. Dat was ook een gast die zat in het belteam en die was uitsmijter bij een grote club uit Amsterdam. Ik denk die zit daar ook niet voor niks. Ik denk die gasten zijn gewoon de boel aan het flessen dus ofwel de bekende film met onze oplichter uit Amerika.

Bas: OH, Catch me if you can?

Tino: Nee, hoe heet hij ook alweer. Zeg maar dat ze met al die mensen die allemaal gepusht worden om maximale rendementen te halen en aan het bellen zijn.

Bas: Palm Invest.

Tino: The Wolf of Wall Street.

Bas: The Wolf of Wall Street, ja, ja.

Tino: Maar dat in het klein en dan gewoon ja, je wil graag in die sector werken en dan na twee weken gaat je onderbuikgevoel: dit klopt niet. Ja, en dan ben je vet teleurgesteld maar dan leer je wel ook een beetje hoe de wereld helaas in elkaar zit.

Bas: Ja.

Tino: De wereld is helaas niet altijd even mooi.

Bas: Is gevuld met boefjes dus.

Tino: Ja.

Militaire dienst

Bas: Ok, maar je zei net even kort 9 maanden militaire dienst, een beetje broodjes frikandel eten, maar zag dat er echt letterlijk zo uit of?

Tino: Nou, ik was Landrover chauffeur.

Bas: Landrover chauffeur?

Tino: Ja, en ik wilde ook helemaal niet in dienst want normaal als je een normale carrière bij een baas hebt dan word je afgerekend op het aantal jaren werkervaring wat je hebt bij een baas. Dus ik dacht alleen maar van ja, als ik in dienst moet dan heb ik weer een jaar minder werkervaring en dan ga ik achterlopen in mijn traden de komende jaren.

Bas: Ja.

Tino: En ja, het was gewoon saai, het was aan het eind van de periode dat er nog dienstplicht was dus er was ook niet echt goede spirit binnen de militaire dienst. Al denk ik wel dat het gewoon wel een toegevoegde waarde is voor heel veel mensen nu in de maatschappij om wel iets–

Bas: Ja, om even wat discipline bij te brengen.

Tino: Iets te doen of dat mensen misschien in verzorgings, verhuis, hè.

Bas: Ja, we zullen deze podcast op halve snelheid afspelen Tino.

Tino: Vol gas.

Bas: Ja.

Tino: Nee, maar of mensen in een bejaardenhuis of zo gaan werken, gewoon iets doen voor de maatschappij en ook zeg maar structuur leren, daar is niks verkeerds aan.

Bas: Ja, ja, mooi. Dus dat heb jij ook een beetje meegekregen van die 9 maanden.

Tino: Ja, maar ja, dan krijg je ontbijt en dan ga je een broodje frikandel eten. Ik was 21 en ik was 84 kilo en daarna ging ik windsurfwedstrijden doen en toen moest er toch weer wat af.

Bas: Ja, anders kan je die 17 meter hoog niet meer halen.

Tino: Nee.

Bas: Lachen man.

Tino: Ja.

MB’s verkopen

Bas: En je vertelde ook nog voordat we begonnen met opnemen een verhaal over de early days van internet volgens mij, dat je MB’s aan het verkopen was voor bizar hoge bedragen of heb ik dat gemist?

Tino: Nee, dat klopt helemaal.

Bas: En wat verkocht je dan?

Tino: Bij IPX, Scybernet heette dat en dat was nog dat er niet overal glas lag en geen koper en dan stonden, je ziet ze eigenlijk nog steeds wel die radiozenders hier, van die grote ronde bakken, die staan dan op zo’n paal, waar de telefoonzenders op zitten. Nou, die had je dan ook in het klein en dan had je bedrijfsnetwerken en dan op hoge gebouwen werden die radiozenders naar elkaar toe gezet, ze werden ook wel magnetrons genoemd.

Bas: Ja, straalverbindingen zijn dat.

Tino: Ja, straalverbindingen inderdaad, ja.

Bas: Ja.

Tino: Maar daar betaalde je 1.000 euro voor 1 MBit, wat hebben we nu al thuis.

Bas: 1.000 euro voor 1 MBit.

Tino: Ja, 180 of zoiets met Ziggo.

Bas: Ja, oh, voor de snelheid, 1 MBit betaal je 1.000 euro.

Tino: Ja, voor 1 MBit betaalde je 1.000 euro per maand. Dus het is al bizar hoe dat zich heeft kunnen ontwikkelen.

Bas: Ja, ja.

Tino: Maar wat misschien ook nog wel leuk is, toen ik bij Tijdbus Media werkte toen werd de AEX website werd in een kamertje gehost en daar stonden echt allemaal gewoon normale computers zoals we dat kennen, wel een beetje van die oude bakjes.

Bas: Ja, ja.

Tino: Maar daar stond het met 40 van die dingen vol en het werd allemaal veels te warm en dan plofte de airco eruit en dan lag gewoon de hele AEX website plat.

Bas: Nee.

Tino: Maar dat was ook nog de tijd dat banners verkocht werden voor 100 euro CPM.

Bas: Wow.

Tino: Ja, dat is echt gewoon niet meer in te denken.

Bas: Ja, omdat er gewoon geen traffic was.

Tino: Nou ja, de traffic die er was en een financiële website met geld.

Bas: Ja, precies.

Tino: Dus die is dan weer meer waard dan als je op een B-website wil adverteren.

Bas: Ja, voor de mensen die niet weten wat CPM is dat is dus–

Tino: Cost per mille, dus oftewel per 1.000 vertoonde banners.

Bas: Precies.

Tino: Maar tegenwoordig klikt bijna niemand meer op een banner en dat was toentertijd natuurlijk wel anders.

Bas: Alleen de bots klikken er nog op.

Tino: Ja, inderdaad.

Bas: Ja, lachen man. Maar bizar dat dat, want hoe oud ben je nou?

Tino: Moet dat nou?

Bas: Ja, wacht, ik zal even inzoomen. Kijk, jongens, voor de mensen die op YouTube kijken.

Tino: Ik ben 28 januari ben ik 48 geworden.

Bas: Ja, precies, precies, dus je bent echt al heel vroeg erbij zeg maar.

Tino: Maar ik voel me nog jong.

Bas: Ja, nee.

Tino: Ik doe ook nog wel jong.

Starten met ondernemen

Bas: Je ziet er energiek uit in ieder geval. Maar lachen, maar toen, ok, dus beursinformatie verkocht, MB’s voor veel te veel geld verkocht en daarna ben je voor jezelf begonnen met wat hulp van de E-Future groep in de freelance sales. Vertel dat verhaal eens.

Tino: Ja, nou, dat was eigenlijk de, ik heb Scybernet de MB’s verkocht en toen heb ik ook in de SMS- en de 0900-wereld gezeten, dus.

Bas: Oh.

Tino: Telefonie.

Bas: Dat is ook een mooie wereld of niet?

Tino: Ja en nee. want op zich is het gewoon, dan vind ik eigenlijk de paymentwereld momenteel nog een grotere cowboywereld want alles, het is eigenlijk gewoon een basisdienst ook uit die hoek en als je bedenkt dat er bij een 0800 of 0900 nummer 1,5-2 cent marge op een minuut bellen zat dan valt het dan wel mee en als iDEAL voor 25 cent verkocht wordt, die gasten zelf betalen 5, 6 cent dan vind ik dat een grotere cowboymarkt op dit moment.

Bas: Ah ja, ja.

Tino: Ik denk dat die prijzen bij de paymentpartijen nog wel wat naar beneden moeten en kunnen voor ons allemaal zodat de webshophouders wat meer geld overhouden.

Bas: Oh ja, dat is een goed idee.

Tino: Want uiteindelijk gewoon een pintransactie is ook veel goedkoper dan een iDEAL transactie dus waarom?

Bas: Ja, bizar ja.

Tino: Ik wil minder betalen, jij toch ook?

Bas: Ja, die gasten, nee, ik ben nu ook even hardop aan het nadenken, die gasten verdienen best wel veel geld, die zijn ook hard gegroeid natuurlijk ook, zeker in deze Coronatijd, iedereen alles online. In plaats van pintransacties zijn er iDEAL transacties en waarom moet het zo duur zijn?

Tino: Ja, nou ja, ook qua propositie, toen ik voor M6 werkte toen was zeg maar de concurrentie op de Nederlandse markt voor de Nederlandse 0800 en 0900 nummers daar zat geen marge op dus toen ik daar binnenkwam toen ben ik best wel heel snel internationale nummers gaan verkopen.

Bas: Ja.

Tino: Waarom? het is niet zo bekend, er zijn minder aanbieders dus je kan meer marge pakken. Dus de propositie van de paymentpartijen nu, niet alleen maar Nederlandse betaaloplossingen aanbieden, maar internationaal, op die internationale betaaloplossingen pakken ze nog meer marge.

Bas: Ja, wow. Ja, dat is het nou, ik ken iemand die zit dan in van die, die heeft een hele tijd in van die subscriptiediensten gezeten waar je dus dan zie je dus gewoon een bannertje van je hebt een virus op je iPhone en dan klik je erop en dan heb je een soort van incassoabonnementje op je telefoonabonnement en dan kun je dus gewoon 10 euro per maand of zo van de telefoonrekening afschrijven en daar ging dan de helft van naar de telefoonprovider en die andere helft ging dan naar degene die dat de wereld in had geholpen zeg maar. Dus dat soort cowboywereld, maar daar zat jij niet in, het was meer belminuten, tikken, 0900, 0800 nummers, premium sms en dat soort diensten.

Tino: Ja, maar wel ook gewoon hele leuke, creatieve oplossingen met SMS.

Bas: Ja.

Tino: Zoals het laagste unieke bod was op een gegeven moment een trend.

Bas: Oh ja.

Tino: Dus toen kreeg ik een belletje van E-Future van wij willen dat ook doen.

Bas: Ja.

Tino: Toen heb ik even twee uur zitten schetsen en uitrekenen hoe je dan met een maximaal aantal sms’jes, zelf nog dat systeem in elkaar kon flansen.

Bas: Cool.

Tino: Vanuit de databasegedachte en dergelijke.

Bas: Ja.

Tino: En ja, dat is geloof ik nog bij 538 op de radio geweest.

Bas: Ja, ja, ja.

Tino: Man of the match.

Creativiteit met SMS

Bas: Ja, want leg even het systeem uit voor de mensen die denke van oh, waar heeft hij het over?

Tino: Ja, het laagste unieke bod betekent dat je had een product op een website staan en dan moest je eigenlijk raden aan het eind van de periode wat dan het laagste unieke bod zou zijn. Dus dat kon een euro zijn of 2 euro en eigenlijk waren er een aantal mensen die waren slim want die schatten eigenlijk van tevoren in wat nou, het laatste unieke bod aan de hand van historische data zou mogelijk tussen de 80 cent en de 1.20 uitkomen. Dus die deden dan in een keer gewoon 20 of 40 sms’jes, elk een cent hoger. Ja, en die andere mensen gingen gewoon–

Bas: Random getallen intikken.

Tino: Ja, en die kregen weer terug een betaalberichtje van je moet hoger, je moet lager en uiteindelijk was dat dan zeg maar de inkomsten was de hoeveelheid sms’jes die verstuurd werden die moesten dan dat product betalen.

Bas: Ah ja, ja.

Tino: Maar er waren een aantal mensen die waren slim en die begrepen wel hoe ze het spelletje moesten spelen.

Bas: Ja.

Tino: Dus toen, maar op een gegeven moment mocht dat ook niet meer.

Bas: En er gingen echt iPhones weg voor 1 euro 55 zeg maar.

Tino: Volgens mij was dat nog pre iPhone tijdperk.

Bas: Ja, whatever, in ieder geval dat soort–

Tino: Nokia of zo.

Bas: Een Nokiaatje. Ja, precies, oh ja.

Tino: Old school.

E-Future Groep

Bas: Ja, ja, mooi, mooi. Ja, lachen man. Maar daarmee ben je dus ook een beetje in die, want die E-Future groep die deed dit soort dingen, veilingen, een soort van eBay-achtig of hoe moe tik het zien?

Tino: De E-Future groep die had een e-mailmarketingplatform, engine en daar is later bijvoorbeeld ook nog dmarkanalyzer.com uitgekomen, gewoon het beveiligd versturen van mails. Ze hadden Jiggy, een puntenspaarsysteem net als Money Miljonair.

Bas: Ja, ken ik ja.

Tino: Dus daar deed ik ook nieuwsbrieven voor verkopen.

Bas: Bestaat dag nog?

Tino: Volgens mij bestaat dat nog steeds.

Bas: Of heet het nu Kassa? Nee, ik weet het ook niet.

Tino: Nee, ik denk dat het gewoon nog Jiggy heet, maar nu gratis, daar zijn zij ooit mee begonnen. Dat was ook leuk. En dan ook op een gegeven moment nog met Fenundo, dat was een samenwerking met EDM, dat was ook online lead generation.

Bas: Ja.

Tino: Nog een grote campagne voor de Thuisapotheek voor een waarde van meer dan 2 miljoen euro ooit verkocht.

Bas: Oh ja?

Tino: Dat was echt wel een van mijn grootste contracten ooit, dat was wel vet.

Bas: Ja.

Tino: Maar vooral de e-mailmarketing en de online lead generation, dus het genereren van e-mailadressen met online spelletjes als win een reis naar en win een gadget.

Bas: Ja.

Tino: Ja, daar had ik ook de MyCom als klant bijvoorbeeld en reispartijen en dergelijke.

Bas: Ja, ah, dit is early days e-mails verzamelen dus. Van win een iPhone, win een reis naar Ibiza en dan e-mailadres invullen en dan vervolgens dat e-mailadres gebruiken voor marketingdoeleinden van andere partijen.

Tino: Ja, dus die werden dan naar 3 of 4 partijen werden die doorverkocht en het eigen bestand en dan werd er weer een nieuwe campagne opgezet en dan werd het weer aangezwengeld en met name de dames die waren wel erg happig aan het meedoen van deze campagnes. Ook al zette je een campagne op voor de mannen met echt een mannenprijs dan had je nog 50% vrouwelijke deelnemers.

Bas: Ah, ok. Ok, dus de, ja, de vrouwen die spenderen het geld dus online.

Tino: Nee, ja, die–

Bas: Die laten makkelijker een e-mailadres achter.

Tino: Sorry, ja die laten makkelijker hun data achter.

Bas: Ja.

Tino: Maar mannen zijn voorzichtiger.

Bas: Ah ja, wij zijn achterdochtiger of zo.

Tino: Verstandiger.

Bas: Ja, laten we het daar maar niet over hebben. Maar goed, daar zat je dus middenin dat spel met die e-mailadressen en zo en daarna heb je een soort van kans gekregen om iets voor jezelf te gaan doen.

Fraudeur

Tino: Ja, ik werkte daar dus zeg maar zelfstandig inderdaad en ik had ook voor de e-mailmarketing en voor het aanleveren van de e-mailadressen had ik veel daydealpartijen en dan ook de stedendealspartijen zoals Groupdeal initieel was en Daydeal. Ja, we hebben ook nog een fraudeur meegemaakt, dat was ook wel een bizar verhaal.

Bas: Wat dan?

Tino: Dat was gewoon iemand die had gewoon, twee gasten die hadden gewoon helemaal een website opgezet en uiteindelijk hebben ze bij allemaal partijen e-mailleads ingekocht, ze hebben advertenties hadden ze nog gezet bij het AD en andere websites.

Bas: Nooit producten uitgeleverd.

Tino: Nee, maar ook gewoon een harde schijf voor te weinig geld waardoor veel mensen gingen kopen. Ik heb ook nog aangifte gedaan bij de politie maar de politie doet er gewoon helemaal niks mee, verschrikkelijk.

Bas: Nee.

Tino: Maar die hebben gewoon voor een, twee ton hebben ze allemaal bedrijven en consumenten lopen flessen.

Bas: Sick.

Tino: Dat was best wel bizar. Alleen de stedendeals dat betekende dat je dan per stad had je accountmanagers nodig die de deals gingen zoeken.

Bas: Ja.

Tino: En dan kwamen er steeds meer dus dan had je steeds meer concurrentie.

Bas: Ja.

Tino: Betekende een hassle aan administratie.

Bas: Was dit voor of na Groupon en Social Deal en dat soort partijen?

Tino: Dat was zeg maar rond die periode.

Bas: Rond die periode.

Tino: Maar dat was voor mij in ieder geval een beslissing om geen stedendeal te doen en ja, ik heb vanaf dat ja, dat er tien veilingen, vakantieveilingen waren heb ik ook meegeholpen met een aantal klanten binnenhalen voor vakantieveilingen.

Bas: Ja.

Tino: Het team van Marcel B met zijn broer. Ja, dat was gewoon super gaaf en hoe hard dat ook groeide was echt enorm.

Bas: Ja.

Tino: En ja, toen wilde ik eerst ook eigenlijk een veilingwebsite opzetten maar dan iets intelligenter dan de backend van vakantieveiling er op dat moment uitzag. Alleen ja, als er al heel veel concurrentie is en voor een veiling heb je traffic nodig want mensen moeten tegen elkaar op gaan bieden. Als je dan nog geen base hebt en net nieuw bent dan is het geen goed succes. Ja, je verkoopt wel producten voor hele mooie prijzen en mensen zullen over je praten op de verjaardagen, want toen kon je nog gewoon bij elkaar zitten op je verjaardag.

Bas: Ja, ja.

Tino: Dat is die goede oude tijd.

Bas: Ja.

Verkeerd businessmodel

Tino: Toen dachten we van nou, we gaan een daydeals website doen en we wilden dat eigenlijk heel nobel doen ik en Wilfred, we wilden kortingsbonnen voor winkels in de winkelstraat verkopen. Oftewel je koopt een bon online van 10 euro maar bij besteding van 50 euro krijg je 20 euro korting.

Bas: Juist.

Tino: En die 10 euro werd dan weer gedeeld met de winkelier, maar dat was het hele plan en ik had al 1,5 jaar hard gewerkt, al mijn systemen gebouwd maar toen bleek dus bijvoorbeeld voor de kledingmarkt mogen die gasten helemaal niet eerder korting geven dan dat de grote merken geven.

Bas: Ja.

Tino: Dus het businessconcept klopte niet, maar gelukkig hadden we wel een back-up en dat was producten. Alleen dat zou met dropshipment gebeuren ook.

Bas: Maar dit is die initiële reden waarom jouw bedrijf Vouchercompany heette.

Tino: Ja, klopt.

Bas: Omdat je alleen maar vouchers wilde verspreiden.

Tino: Ja.

Het ontstaan van Vouchervandaag

Bas: En daarna is het Vouchervandaag geworden of dat was het altijd al?

Tino: Nou ja, Vouchercompany was het bedrijf en Vouchervandaag was de website en dat was ook vanuit de SEO-gedachte coupon, voucher is hetzelfde alleen op coupon was al heel veel competitie en voucher was eigenlijk een goed alternatief met 40%, nou, het was 40-60 ongeveer qua zoekvolume dus dan dacht ik nou, dan gaan we voor voucher, dan gaan we daar de grootste in worden dan is dat beter voor de SEO.

Bas: Ja, ja.

Tino: Dus zodoende voucher, maar uiteindelijk geen, eigenlijk bijna geen, ja, een paar kortingsbonnen verkocht, maar niet waar de naam voor stond.

Bas: Toen ben je producten gaan verkopen.

Tino: Toen zijn we producten gaan verkopen en eerst leverde externe partijen die aan en dan deden zij ook de verzending, maar ja, dan is het niet hun eigen bedrijf en als er dan een probleem met de klant is dan zijn ze niet zo snel thuis want het was allemaal niet zo professioneel in die tijd. dus ja, daar ga je je aan irriteren dus je ziet hoeveel marge er verloren gaat. Toen zijn we zelf in China gaan bestellen. Nooit producten ingekocht en al helemaal niet geïmporteerd, best spannend allemaal als je nog niet weet hoe het moet en hoe het allemaal geregeld wordt en hoe lang het duurt en of je die Chinezen daar ook wel kan vertrouwen.

Bas: Ja, ja.

Tino: Maar uiteindelijk hebben we gewoon een aantal goede agenten gehad en de opzetborsteltjes voor Swarovski Elements, kettinkjes, oftewel het product gratis van 70 euro voor 0 en 5.95 verzendkosten, ja, dat ging echt met tienduizenden tegelijkertijd en zo hebben we ook een hele grote e-maildatabase kunnen opbouwen.

Bas: Ja, ja, dat hoef je mij niet uit te leggen dit concept.

Tino: Ja, maar de mensen thuis wel.

Bas: Ja, klopt, klopt.

Tino: Of in de auto.

Bas: Nee, want dit is dan wel grappig om te vertellen, daar kennen we elkaar een beetje van want we zaten een beetje in dezelfde handel, in dezelfde wereld zeg maar en volgens mij ik ben maar één keer bij jullie op kantoor geweest of zo. Het enige wat ik me kan herinneren is dat jullie fanatiek aan het darten waren en dat het magazijn in ieder geval vol stond met producten.

Tino: Ja, maar wel met een hoge omzetsnelheid.

Bas: Wel met een hoge omzetsnelheid ja. Nee, absoluut. In die tijd ging het ook, en ik snap natuurlijk, het groeide exponentieel, al die dagdealhandel ging door het dak, was ok weer een beetje aangestoken door de Amerikanen eerst met iBoot en daarna Groupon en al dat soort bedrijven die echt als kool groeiden zeg maar.

Tino: Ja, alleen we kwamen er wel heel snel achter een dagdeal is leuk, maar Facebook was ook groeiende en die kwam met de Facebook Offer.

Bas: Ja.

Tino: Ja, waarom ga je een product na één dag verkopen als je een product 3, 4, 5, 6 maanden kan blijven verkopen en maandenlang inkomsten kan blijven genereren.

Bas: Juist, juist.

Tino: Dus dat houdt ook in dat de website, wij zijn nog met een desktopwebsite begonnen dus alleen maar voor de normale computers en toen kwam mobiel erbij en later hebben wij nog een app ontwikkeld. Dus ook die hele transformatie op dat vlak was gewoon heel interessant en leerzaam, maar ook de hele transformatie van dagdealwebsite naar een shop en dan krijg je eer producten die online staan en ja, die moet je toch onder gaan verdelen in categorieën.

Bas: Ja.

Tino: Dan hadden we gratis in de uitverkoopshop. Nou ja, dan was dat ook niet voldoende dus nou, op een gegeven ogenblik moet je een hele menustructuur gaan bouwen en ja, superleuke ontwikkelingen allemaal want je leert vanaf de basis alle elementen die er nodig zijn om een goede website op te bouwen.

Top maanden

Bas: Ja, ja, bizar hoor. En wat waren de topmaanden een beetje van de vouchervandaag?

Tino: Als je naar het jaarverloop kijkt dan zijn er eigenlijk, wij, ik had zeg maar binnen ons maatwerkplatform hadden wij ook een heel goed retourensysteem gebouwd. Waarom? wij deden ook kleding en daarin onderscheidden we ons voor de dagdealsites ook. er zijn niet veel dagdealwebsites die ook kleding verkopen want ja, je moet met maten om kunnen gaan en zeker met producten die niet uit Europa komen die hebben ook nog weleens andere maten.

Bas: Ja.

Website van het jaar

Tino: Dus dan hebben we Nederlandse maat en de buitenlandse maat die dan getoond werd zodat de consument goed de keuze kon maken. Dus dat stukje deden we gewoon op een hele goede manier en daardoor zijn we ook uiteindelijk gewoon meerdere keren hoog geëindigd met de website van het jaar verkiezing dus dat was wel vet.

Bas: Ja, want daar, moet je je daarvoor opgeven? Moet je dan zorgen dat mensen stemmen of hoe werkt dat?

Tino: Nou, het bizarre was we bestonden 1,5 jaar, maar we gingen als een jekko.

Bas: Ja.

Tino: En toen hebben we dus een wildcard aangevraagd, dat moet je dus inderdaad zelf doen.

Bas: Ja, je zegt van hallo, hier ben ik.

Tino: En toen was er dus alleen maar een categorie e-commerce.

Bas: Oh ja.

Tino: We zaten met bol.com, Zalando, Wehkamp, Coolblue, eBay, echt alle grote jetsers en toen zijn we dus gewoon derde populair geworden terwijl wij 1,4 miljoen euro omzet draaiden op dat moment en Wehkamp hebben we gewoon weggedisst terwijl die op 600 miljoen zat.

Bas: Wow.

Tino: Dus dat was gewoon gaaf.

Bas: Ja, ja, vet.

Tino: Maar uiteindelijk zeg maar voucher verkocht en twee weken nadat we voucher verkocht hadden want de website van het jaar verkiezing winnen was voor mij wel een dingetje.

Bas: Dat was voor jou het toppunt?

Tino: Ja, dat zag ik echt wel als een soort van–

Bas: En welk jaar was dat?

Tino: Een trofee die ik wilde hebben. Dus in 2018 hebben we dus gewoon echt beste website van het jaar categorie voordeel kunnen winnen.

Bas: Wow.

Tino: En tweede populair want iBoot is al 8 jaar achter elkaar populairste.

Bas: Oh ja.

Tino: En dat was gewoon een no-go, dus toen hebben we gewoon heel strategisch en slim hebben we de campagnes ingezet en niet op massa stemmen maar op gewoon kwalitatieve stemmen en toen hebben we dus de beste prijs kunnen verdienen en die staat nu thuis, niet op de schoorsteen want die heb ik niet, maar dat is wel gewoon een grote trots voor mijzelf.

Bas: Ja, dat snap ik man, dat snap ik. Ja, het stomme was ik was zelf eigenlijk helemaal niet bezig met dat soort prijzen ook en op een gegeven moment kwam het ook op mijn radar en toen dacht ik ook van ja, ik heb best wel, ik ben best wel aardig hard gegroeid zeg maar laat ik eens meedoen met een paar van die, met van die dingen en toen ja, toen was ik ook, had ik me opgegeven voor de crossborder awards en ik dacht van ja, er is altijd wel een bedrijf die dan weer sneller is gegroeid dan dat jij bent, ik ben toch niet zeker het snelste weet je of het beste of het grootste en zo heb ik ook in 2018 inderdaad de crossborder awards gewonnen als snelstgroeiende crossborder e-commerce bedrijf dus dat is de omzet die je dus buiten Nederland drukt, maar dat is ook stom, ik zeg ook altijd van ik doe mee om te winnen dus ik heb zeg maar één keer meegedaan, gewonnen en daarna ga ik ook gewoon niet meer meedoen of whatever.

Nieuw product

Tino: Nou, om eerlijk te zijn, voor dus booomtag.com dat is een nieuwe startup en daar komt binnenkort nog veel meer informatie naar buiten, dat is een NOC technology SAAS oplossing en dat gaat de wereld veiliger maken en betrouwbaarder en minder anti-diefstal of eigenlijk minder anti–

Bas: Ja, leg anders even uit hoe het werkt.

Tino: Ok, we gaan het even uitleggen, proberen, kort en duidelijk. Eigenlijk hebben we twee producten, een consumentenproduct en een B2B product.

Bas: Ja.

Tino: Het consumentenproduct, we hebben mensen met beeld dus–

Bas: Ja, hier ligt het.

Tino: Ja, ok.

Bas: Ik zal even inzoomen voor de mensen die het zien, dan kunnen mensen zien wat het is.

Tino: Waar kan ik hem houden?

Bas: Ja, daar, ze zien je, ja.

Tino: Ok, het is nog een sample dus nog niet helemaal de officiële versie. Het is een sticker die plak je bijvoorbeeld op een kiteboard en als die op je kiteboard is dan registreer je hem op jouw naam en dan voer jij 3 SOS-nummers in en we zijn dus ook in samenwerking met bijvoorbeeld de KNRM, de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij, echt aan het kijken hoe we de wereld veiliger kunnen maken. Dus als er–

Bas: Kijk, kijk, dit is voor het eerst dat ik dit doe, maar dit gaat lukken. Kijk, kiek es ff. Kijk, nu kan ik het product goed laten zien op beeld voor de mensen die het op beeld zien, kijk, kijk.

Tino: Ja, voor de responsible loser. Want kiteboards en andere producten raken kwijt. Maar denk ook aan je laptop die kwijt kan raken waar je telefoonnummer niet opstaat, kinderfietshelmpjes met SOS-nummers erop waardoor ouders gecontact kunnen worden mocht er wat overkomen met de kinderen. Ja, echt een heel breed scala, je sleutelbos hebben we ook nog speciale ontwerpen voor. We gaan straks, het is eigenlijk de sustainable tegenhanger van Tijl, van bij Tijl is ook een lost en found product maar daar zit een batterij in. dit is passieve technologie en werkt eigenlijk op alle telefoons vanaf iPhone 7 en Android toestellen vanaf 2015 en hoger.

Bas: Ja, veel mensen weten eigenlijk helemaal niet dat ze een NFC reader in hun telefoon hebben zitten.

Tino: Nee, maar het is gewoon super handig. Ja, met een QR-code moet je eerst je camera openhouden en dan kan je je QR-code inscannen en eigenlijk ga je dan ook gewoon naar een bepaalde link waar je dus allemaal dingen mee kunt doen, maar met NFC hoef je alleen maar je telefoon even van het slot af te halen en vervolgens tik je hem aan en dan wordt een pagina binnen ons eigen maatwerkplatform geopend en dan kan je dus als je je product kwijt bent of hij is gestolen dan zet je hem op lost. Als het straks vanaf de fabriek, want we zijn ook al met grote partijen aan het praten, in het product wordt gemaakt, dan zit de chip in het product zelf dus die is er niet uit te halen of het product moet kapotgemaakt worden. Jij registreert het product op jouw naam. Als iemand jouw product uit de schuur steelt of wat dan ook dan staat hij nog steeds op jouw naam.

Bas: Ja.

Tino: Dus de doorverkoop wordt gewoon geblokkeerd.

Bas: Ja.

Tino: Of er moet een domme koper zijn.

Bas: Als iemand weet dat die chip erin zit.

Tino: Ja, maar daarom hebben we dus een icon, we hebben ook een beeldmerk hebben we vastgelegd en dat is altijd hetzelfde. Het maakt niet uit op welk product dat komt te zitten, juist om de herkenbaarheid naar de toekomst toe te vergroten.

Bas: Juist, cool.

Tino: En ik verwacht dat ja, dat we gewoon de wereld veilig kunnen maken, maar ook sustainabler want het houdt in als jij bijvoorbeeld op Amazon producten verkoopt en die producten je maakt een groene, een rode en een gele.

Bas: Ja.

Tino: Op zich als je op Amazon verkoopt dan weet je nog wat je verkoopt, maar stel dat je aan de retail verkoopt of aan een groothandel in het buitenland dan ben je kwijt wat er verkocht wordt in de winkel. Maar doordat als iemand het product registreert weet je precies of de rode, de groene of de blauwe harder gaan en dan weet je ook dus welke kleuren je moet bijproduceren om aan het eind van de cycle netjes uitte komen. Dus je hoeft je producten minder af te prijzen en daarnaast, ja, het is goed voor je merkbehoud, maar er zal ook minder weggegooid hoeven worden want er worden ook gewoon best wel veel spullen weggegooid die niet verkocht worden.

Bas: Ja, en je kan producten trekken dus. Dus je kan een beetje, kijk, je kan zeggen stel ik verkoop deze fles in Spanje of zo met zo’n tag erop, ik noem maar iets hè, en die gaat vervolgens naar Finland of zo en dan wordt hij daar door iemand overgenomen en dan wordt hij geregistreerd door een Fin. Dus je kan ook een beetje als merkhouder kun je ook tracken waar je producten naartoe gaan.

Tino: Ja, dat is meestal wat grotere gebieden, dus stel dat ik producten naar Afrika verstuur om daar te verkopen, mogelijk tegen lagere prijzen dan dat de Europeanen hoeven te betalen, ja, als je dan gaat zien dat Europeanen die in Europa zitten dat product gekocht hebben en het is wel geanonimiseerde data op dat moment voor zo’n bedrijf, maar die gaat wel inzichten krijgen dat die producten in Duitsland terecht komen in plaats van Zuid-Afrika.

Bas: Ja.

Tino: En daar kan je op acteren, maar het kan ook nog op een andere manier positief, stel je hebt een sportproduct en het wordt in Nederland en Duitsland veel verkocht en uiteindelijk gaandeweg wordt het meerdere keren verkocht en blijkt dat er allemaal gebruikers bijvoorbeeld in Tsjechië zijn, maar daar heb je geen dealer.

Bas: Ja, ja.

Tino: Nou, nu kan je daar een dealer neerzetten want er zijn wel mensen die schijnbaar behoefte hebben aan dat product, maar denk ook aan productinformatie. Jij loopt op het strand met je kiteboard, oh, die is gaaf.

Bas: Ja.

Tino: Nou, dan kunnen we dus een filmpje en waar je dat product kan kopen kunnen we erop zetten.

Bas: Als je de NFC scant.

Tino: Ja.

Bas: Ja.

Tino: Dus dan wordt dat ook gewoon, het product zelf wordt ook een point of sale.

Bas: Ja, ja, ik snap het, ja.

Tino: En ook voor de consument zelf als je een wat luxer product hebt met waar reserveonderdelen voor beschikbaar zijn, gelijke en lijstje met de spare parts en waar je die kan kopen.

Bas: Ja.

Tino: Dus je verhoogt ook nog de servicegraad.

Bas: Ja, ja, cool man, cool.

Tino: Ja.

Kite verliezen

Bas: En jij hebt het vooral een beetje uit je kite zien ontstaan dat ja, whatever, je kan met zo’n kite 17 meter de lucht in schieten en vliegt hij dan ook weleens onder je voeten vandaan of zo of hoe moet ik het zien? Of is het meer dat je hem kwijtraakt op het strand?

Tino: Je [00:40:03] maar bedenk ook dat bijvoorbeeld we hebben ook speciale stickbare labels en als het dan om een parachute of een kite gaat iemand springt uit de lucht en trekt zijn chute en die werkt niet dan laat hij die andere gaan.

Bas: Oh ja.

Tino: Nou, is toch ook wel handig als je die terug kan krijgen, toch?

Bas: Ja, ja.

Tino: Maar ook als iemand een ongeluk krijgt op het water en zelf veilig naar de kans kan komen en zijn vlieger of zijn boardje ligt nog op het water en die wordt gevonden en de reddingsbrigade en de KNRM worden geïnformeerd en die gaan zoeken, ja, dan is het ook wel heel fijn om te weten dat die persoon thuis zit want een paar helikopters en een vliegtuig de lucht insturen kost zomaar 50.000 euro.

Marketingcampagne

Bas: Ja, ja, ik heb net een mooie marketingcampagne bedacht, als je nou gewoon een zooitje van die tags met luchtballonnen de lucht in laat gaan en dan zet je er een of andere campagne op van take me back en win of weet ik veel wat, of krijg geld, snap je? Dus zo kun je mooi je lancering doen van je, snap je wat ik bedoel of niet?

Tino: Ik heb nog wel een paar mooie lanceringsacties in gedachten, maar die kan ik nu nog niet vertellen.

Bas: Nee, ik snap het.

Tino: Moet ik nog even geheim houden.

Bas: Ok.

Tino: Maar zeg maar de eerdere versies, dat is gewoon de Booomtag maar dan zonder dat mooie kaartje die staan nu op onze huidige shop. Komt een hele nieuwe shop aan.

Bas: Ja.

Tino: Die kan ik in ieder geval met 20% korting aanbieden aan de luisteraars.

Bas: Oh, mooi.

Tino: En uiteraard is het, de actiecode is slippers.

Bas: Ok, mooi.

Booomtag aanbieding

Tino: Dus ga naar booomtag.com, met drie o’s en dan tag.com. het is nu nog een Shopify shop, maar dat wordt straks een WooCommerce shop.

Bas: Mooi.

Tino: Maar daar kan je ze dus bestellen. Dus actiecode slippers, 20% korting.

Bas: En wat kosten ze normaal dan?

Tino: De goedkoopste zijn 9,95.

Bas: Ja.

Tino: Degene die nu te koop zijn die zijn niet geschikt voor metalen of carbon ondergronden, dus zeg maar–

Bas: Oh, dus het stickerding.

Tino: Ja, als we straks live gaan dan hebben we een hang tag die je aan je sleutelbos kan hangen of bijvoorbeeld aan je kijkbar of andere producten of aan je tas. We hebben een speciale versie die kan op je laptop. Nu zitten er nog niet heel veel functionaliteiten op het platform behalve de SOS, dus iemand bij nood in ieder geval kunnen benaderen.

Bas: Ja.

Tino: Straks willen we in ieder geval ook hebben dat jij je vriendin of vrouw jouw medische gegevens kunt geven. Dan gaan we dat ook aangeven dat die persoon bereikbaar is voor jouw medische gegevens. Dus daardoor kunnen mensen met een probleem, met een ongeluk sneller geholpen worden.

Bas: Ja.

Tino: We gaan ook nog social media sharing toevoegen. Dus als je hem op je laptop plakt, want daar staat geen telefoonnummer op en je wil hem wel weer terug en je zit in een zakelijk gesprek, tik even met je telefoon de Booomtag aan.

Bas: Tik hem aan.

Tino: En dan kan je even delen op LinkedIn.

Bas: Cool.

Tino: Dus zo zijn we continu met nieuwe leuke features bezig. Alleen ja, het is maatwerk en het is een website en een website bouwen kost tijd en geld.

Bas: Natuurlijk.

Tino: Ik ben er nog niet zo lang bij gekomen, maar we gaan de komende maanden echt vol gas met een heel groot team aan de gang en we gaan er echt wat moois van maken. We gaan echt de wereld verbeteren.

Bas: Tof man. Gaaf project in ieder geval.

Tino: Dank je wel.

Business verkopen

Bas: Cool. Nou, ik wilde nog even een stapje terug gaan naar Voucher Company, daar heb je meer dan een miljoen producten verkocht, op een gegeven moment dacht je ik ben er klaar mee, of klaar mee, whatever, wat was de reden om te gaan verkopen?

Tino: Ja, wat ik zelf het leukste vind eigenlijk als ik naar mijzelf kijk is het bouwen.

Bas: Ja, ja hè, ja.

Tino: Gewoon alles neerzetten. De laatste twee maanden voor Booomtag ben ik alleen maar bezig geweest met het uitzoeken van het softwarelandschap. Alles DDPR proof, continu krijg je nieuwe inzichten door met mensen te praten, nieuwe technologie die er tegenwoordig is. Je kan gewoon een chat op je website zetten en dan kan je gewoon in 110 talen over de hele wereld Nederlands praten en dan iemand uit Taiwan die doet gewoon zijn lokale taal en je praat gewoon tegen elkaar en 100 euro per maand. Als je veel woorden typt dan–

Bas: Ja, noem ook dan meteen de naam van de tool waar mensen iets aan hebben?

Tino: Cris.chat.

Bas: Cris.chat, ok, nice. Dus als je wereldwijd wil gaan met je e-commerce moet je dus cris.chat hebben.

Tino: Ja, nou, er schijnen wel gewoon heel veel grote bedrijven ook mee te werken.

Bas: Cool.

Tino: Ik kende het nog niet, maar dat is wel leuk in zo’n ontdekkingstocht dat je dan dat soort feedback krijgt. We gaan met channel engine werken van Jorrit.

Bas: Ja.

Tino: Doen we, er komen naast Booomtag nog twee bedrijven aan dus ik dacht van ja, een jaartje op slippers geleefd, nou moeten we maar weer aan de gang.

Bas: Ja, maar dat is leuk dus dat verkooptraject daar wil ik het even over hebben. Want je wilde dan verkopen en dan heb je in je hoofd bedacht van ik wil mijn business verkopen of ik ben benieuwd wat de beweegreden was.

Tino: Ok. Nou ja, ik vond het wel mooi geweest. De organisatie werd groter, ik ben niet echt een people manager.

Bas: Nee, wordt dan minder leuk hè?

Tino: Ik vond het minder leuk worden en ik had ook de vader van een vriendin die was relatief jong overleden. Ik kan wel echt mijn hele leven blijven werken, maar als ik het nu verkoop dan heb ik mijn pensioen deels verzekerd en ik moet gewoon een jaar eruit.

Bas: Ja.

Tino: En genieten en wat van de wereld zien. En gelukkig heb ik dat nog pre-COVID kunnen doen.

De jaren voor de verkoop

Bas: Ja, ja, want hoe zag je, voordat je het had verkocht of hoe zag je er jaren daarvoor uit? Was je gewoon veel aan het werk, weinig op vakantie of pakte je ook wel gewoon af en toe even een maandje er tussenuit of een paar weekjes of whatever?

Tino: Ja, elk jaar ging ik wel naar Kaapstad en dan in het najaar nog even een weekje.

Bas: Ja.

Tino: Maar ook met een onderneming kan je geleefd worden en dan kan het buiten waaien en dan uiteindelijk zeg maar doe je het voor jezelf, maar je doet het ook voor je klanten want je wil ook gewoon een goede reputatie naar buiten hebben en je bedrijf is je gezicht, dus klantenservice hebben we altijd heel belangrijk gevonden en dat ook gewoon goed en efficiënt doen, beloven naar je klant wat je, nakomen wat je belooft, bedenk ook gewoon goed als je bijvoorbeeld een product op bol of een ander platform wil verkopen informatie die je erbij zet is gewoon heel erg belangrijk.

Bas: Zeker.

Hoe verkoop je een bedrijf?

Tino: Als iemand nog vragen of twijfels heeft over het product en het niet goed begrijpt dan zal die niet gaan kopen. Dus bedenk je heel goed vanuit de consument hoe dat zit, maar uiteindelijk zijn we toen het bedrijf gaan verkopen en ja, hoe doe je dat?

Bas: Ja, te koop zetten.

Tino: Ja, ja, maar dat is dus niet zo makkelijk.

Bas: Nee, nee. ik ben benieuwd..

Tino: En plus je moet het ook toch wel stil houden voor je medewerkers.

Bas: Oh ja.

Tino: Want dat is toch wel een shock als een van de oprichters of twee van de oprichters het bedrijf willen verkopen terwijl het gewoon een heel mooi bedrijf is, het heeft meer potentie, uiteindelijk wil je dat er mensen in de organisatie komen die het bedrijf nog naar een hoger plan kunnen brengen. dus toen zijn we naar makelaars gaan zoeken, er zijn bedrijfsmakelaars. Er zijn ook websites waar je het ook op kon zetten als je niet zo groot bent, webshoptekoop geloof ik uit mijn hoofd, maar wij hebben wel omdat het bedrijf al groter was en de nodige miljoenen euro’s omzet draaide gekozen voor een makelaar en dan maak je je forecast, dus financieel moet alles helemaal netjes goed neergezet worden, dat heb ik samen met mijn vriend Marcel gedaan.

Bas: Cool.

Tino: Dat is mijn beste maatje en die heeft al meerdere exits gedaan en maar dat was ook super vet om samen met hem alles netjes neer te zetten.

Financieel management

Bas: Maar die hulp heb je wel nodig. Zag het er daarvoor ook altijd allemaal netjes eruit? Of was dat altijd een beetje wist je een jaar later wat je gedraaid had het jaar ervoor?

Tino: Dat was een beetje lastig want we hadden Voucher Company.

Bas: Ja.

Tino: En Voucher Company die verkocht de waardebon voor het product die door een andere partij geleverd werd. Dus wij hadden ook een andere B.V., die heette WT Trading en die stond bij Voucher Vandaag ook altijd op de website en die verkocht ook aan bol, dus dat zeg maar Voucher verkocht echt nog steeds de waardebon en WT Trading was ons tweede bedrijf die leverde de producten.

Bas: Oh ja.

Tino: En die hebben we voor de verkoop ook samengevoegd, maar het was dus best wel lastig administratief toen we die twee bedrijven nog hadden omdat je ook met je retourtermijn zit van die producten, die moet je dus, we hadden al langere levertijden, tot 3, 4 weken aan toe af en toe omdat we ook producten uit het buitenland verkochten en dan heb je nog je verzending, dan je retourtermijn, dus uiteindelijk voordat de cijfers compleet waren om te analyseren dan liep je al twee maanden achter.

Bas: Ja.

Tino: Dus ook nu met het opzetten van de nieuwe bedrijven gaan we gelijk alles gewoon goed neerzetten want je moet gewoon in control zijn wat je aan het doen bent en je moet weten wat er gebeurt.

Bas: Ja, dat is ook mijn grootste learning. Ik heb veel te lang bij een te goedkope boekhouder gezeten en dan loop je een beetje met de neus achter de feiten aan en dat is, ja, het is gewoon in het begin dacht ik zolang je business keihard groeit en er is geld en het maakt allemaal niet zoveel uit, maar als je wil weten waar het fout gaat, ja, dan heb je gewoon, dan moet je eigenlijk, ja, dan moet je alle cijfers tot twee cijfers achter de komma weten.

Kostbare website bug

Tino: Ja, je moet echt alles naast elkaar leggen en wij hebben ook bijvoorbeeld een bug in onze website gehad, dan konden mensen twee tabbladen open hebben staan en als er in het ene tabblad twee producten stonden en het andere vier en ze rekenden met het tabblad af waar er twee producten stonden–

Bas: Dan kochten ze er vier.

Tino: Dan werd door het systeem werden er gewoon vier toegewezen en vier uitgestuurd.

Bas: Nice.

Tino: Maar ja, voordat je achter zo’n bug komt als je niet netjes elke maand de cijfertjes echt naast elkaar legt dan duurt het dus een tijd. maar als je dat dus wel goed structureert dan heb je, en elke maand netjes je afsluiting hebt dan kom je daar veel sneller achter.

Bas: En dit werd dan op een forum gepost en werd op grote schaal misbruikt of viel het wel mee?

Tino: Nee, dat viel wel mee.

Bas: Maar er waren wel een paar slimmeriken die daar misbruik van hebben gemaakt.

Tino: Ik denk dat dat eerder nog per ongeluk gebeurd is.

Bas: Ok, ja, precies.

Tino: Maar ja, uiteindelijk zeg maar is je schade 5.000 euro, maar ook wel met bepaalde producten verkopen, je hebt merkproducten en je hebt soms weleens leveranciers die niet helemaal tof zijn misschien. Als een andere website een product verkoopt wat niet helemaal misschien voor je onderbuikgevoel toch niet helemaal goed is, blijf ervan af.

Bas: Ja.

Tino: Want uiteindelijk komt er een advocaat langs en die tikt je op je schouder en dan mag je dik aftikken.

Merkrecht en patenten

Bas: Ja, dat probleem dat herken ik wel. Als je van alles en nog wat verkoopt en dan op een gegeven moment dan verkoop je misschien iets waar een of ander patent op zit of een of andere rechten op zitten of whatever wat of dat soort dingen. Dat hebben jullie dus ook regelmatig gehad.

Tino: Ja, niet echt regelmatig, ik was er ook best wel waakzaam op, alleen ik vind het–

Bas: Maar je voorkomt het niet altijd naar mijn idee.

Tino: Nee, en maar het is ook best wel lastig bij de BOIP of–

Bas: BOIP.

Tino: Of BOIP. Ja, dan kan je dus wel op merkrecht zoeken en op modelrecht, maar dat is best wel een ontoegankelijke database om makkelijk goed dingen te kunnen vinden.

Bas: Ja, is moeilijk hoor, ja.

Importeren uit China

Tino: Dus pas op. En daarin ook zeg maar de keurmerken die in China gegeven worden die zijn natuurlijk ook niet allemaal–

Bas: Nee, Photoshop is daar nummer 1 keurmerk.

Tino: Ja, ik zag van de week nog een YouTube filmpje over batterijen, oplaadbare batterijen.

Bas: Ja, ja.

Tino: En daar waren dus de Samsungs en de LG’s batterijen, maar er waren ook vier Chinese merken en de batterijen hadden een bepaalde capaciteit van 2500 milli-ampere.

Bas: Oh ja.

Tino: De Chinese die hadden een capaciteit van 9999 milli-ampere op papier.

Bas: Ja.

Tino: Maar in de praktijk was het 12% van wat erop stond.

Bas: Ja, ja.

Tino: Dus ook met al je producten samples opvragen, testen, pas op.

Bas: Quality control, ja.

Tino: Ja, want als je al gaat verkopen zonder dat je het gezien hebt dan heb je een heleboel schijt op je dak.

Bas: En wat was de grootste inkoopblunder?

Tino: Ik denk dat dat 400 jurkjes waren waarvan de maat S net zo groot was als de XL. Er was ook geen opkoper die ze wilde kopen voor een euro.

Bas: Nee, daar kun je de kachel mee aanmaken.

Tino: Maar dan praat je over 4.000 euro, maar de advocatenrekeningen van sommige projecten die konden wel naar de 20K oplopen hoor.

Bas: Oh ja, auw.

Tino: Ja, dat doet wel auw even.

Bas: Ja, maar ja, even slikken en weer door dus.

Wakker liggen van advocaten

Tino: Maar het grappige is ook, misschien heb jij dat ook gemerkt, als je dan echt start en je hebt bijvoorbeeld nog nooit met producten gehandeld, je bent, en sowieso de hele onderneming an sich, je bent gewoon op bepaalde dingen is het gewoon echt heel spannend en daar lig je wakker van.

Bas: Ja, ja.

Tino: Waar je later gewoon om lacht.

Bas: Ja, 100%. De eerste keer dat ik een brief van een advocaat kreeg heb ik echt wekenlang wakker gelegen, ik denk oh nee, ik ga failliet en het wordt niks en ik moet betalen en dat geld heb ik niet en ja, er komen allemaal rare claims in die brieven natuurlijk en nou, naarmate je, nou, niet dat ik dat heel vaak heb gehad, maar als je het vaker krijgt dan ga je er anders mee om.

Tino: Ja, en er valt vaak echt wel wat te onderhandelen.

Bas: Natuurlijk.

Tino: Want er komen eigenlijk bijna geen claims bij de rechtbank want dat zijn ook hele lange trajecten die veels te veel geld kosten.

Bas: Natuurlijk, natuurlijk.

Tino: Dat wil je zelf ook niet want je wil verder gaan met ondernemen.

Bas: Ja.

Tino: Maar ik heb wel advocaten op dat vlak gezien die zelf niet eens gewoon een goede brief konden schrijven en dan stond er zelfs een andere bedrijfsnaam bovenop.

Bas: Ja.

Tino: En die durfde wel gewoon 300 euro per uur te vragen, dus.

Bas: Ja.

Tino: Maar ik heb het niet zo met dit soort advocaten, die hebben bij mij geen krediet opgebouwd.

Bas: Nee, maar je had een, terug naar die verkoop, makelaar in dienst genomen en je kwam erachter dat het nog niet zo eenvoudig was om een koper te vinden.

Tino: Nee, ja, dat viel best wel, ja, we zijn de markt op gegaan en natuurlijk is er wel interesse, maar uiteindelijk hebben we gewoon echt gewoon één goede partij gevonden en daar hadden we ook gewoon een goede klik mee.

Bas: Eén is genoeg, maar ja.

Tino: Ja, maar het is dan wel extra spannend.

Bas: Ja, want als die fout gaat.

Tino: Ja.

Bas: Dan heb je geen.

Tino: Dus ik heb wel echt wel ook met de due diligence, dan moet je echt met de billen bloot en alles uitzoeken en alles financieel GDPR, echt ook heel belangrijk dat je dat voor elkaar hebt als je je bedrijf gaat verkopen want anders kan je daar later weer een claim op krijgen, maar je moet alles uitleggen.

Bas: Maar ook bijvoorbeeld hoe je e-mailadressen hebt verkregen en allemaal dat soort dingen.

Tino: Ja, je moet alles registreren op time stamps waar je bron vandaan komt en dat moet je gewoon allemaal aan kunnen tonen.

Bas: Precies.

Tino: Dat moet sowieso, maar met zo’n verkoop wordt er nog extra op gelet.

Bas: Ja.

Tino: Want de koper wil ook geen kat in de zak kopen.

Bas: Nee, nee, wow. En toen verkocht en toen dacht je ok, nu ben ik klaar voor de reis, kiteboardje ingepakt en go.

Tino: Ja, dat was–

Bas: Sabbatical.

Tino: In november was dan de verkoopdatum en ik moest nog een half jaar aanblijven dus toen heb ik alle stukken rondom het systeem beschreven hoe alles in elkaar zat zodat er een goed document was voor de toekomst.

Bas: Oh ja, ja.

Tino: Want er zat best wel wat in mijn hoofd.

Bas: Ja, ja.

Tino: En het was best wel voor iemand anders vanaf de buitenkant is het spaghetti, maar het zat toch wel logisch in elkaar.

Bas: Ja.

Tino: En ja, Justin en Laslo in ieder geval nog super bedankt voor alle support en steun en het bouwen en mooie tijden die we samen beleefd hebben met de ontwikkeling van de webshop.

Bas: Ja, lachen.

Tino: Dat wilde ik even tussendoor gooien. Wat ik er trouwens ook altijd echt gaaf aan vond, als ik dan een website update dan deden we dat vaak ’s avonds om een uurtje of 1 als de traffic lager was en dat waren gewoon eigenlijk wel de leukste momenten want dan heb je wekenlang–

Bas: Pilsje ernaast, pizzaatje.

Tino: Ja, of gewoon met elkaar via de Skype en dan de volgende morgen wel weer op tijd op kantoor zijn want ja, misschien heb je iets niet gezien.

Bas: Ja, ja.

Tino: En ja, de machine moet wel blijven draaien.

Bas: Ja, ja, bizar.

Genieten van het leven

Tino: Als de straat opengebroken is voor een winkelier dan is dat ook een probleem, maar als je webshop check-out niet werkt dan heb je wel een klein probleempje.

Bas: Ja, ja. Maar en hoe lang heb je uiteindelijk daarna gereisd met je kiteboard? En waar ben je een beetje geweest?

Tino: Ik ben eerst met vrienden naar Barcelona gegaan naar de Grand Prix.

Bas: Ja, oh, lekker ja. Was dat genieten? Heeft Verstappen nog wat gemaakt daar of?

Tino: Volgens mij was hij tweede.

Bas: Oh, netjes.

Tino: Ja, ik ga sowieso wel elk jaar normaal met vrienden naar de Formule 1.

Bas: Ja, ik vind het ook wel leuk, volgende week gaan we weer los.

Tino: Ja, ik heb al afgelopen week ook al het nodige weer gezien.

Bas: Voordat deze podcast live gaat zitten we al in race 6, maar dat maakt niet uit.

Tino: Ja, misschien heeft Max dan al een puntje of tig verzameld.

Bas: Ja.

Tino: Dus dat is wel gaaf. Hij was toch live?

Bas: Hè?

Tino: De podcast was toch live?

Bas: Nee, is niet live.

Tino: Oh, maar voor het document voor dat ik thuis moet zijn wel. Oh, sorry politie.

Bas: Ja, maakt niet uit. Oh, de camera is weg, help, help. Wacht, praat jij maar lekker door over je kite avonturen.

Tino: Ok, nou, toen zijn we eerst twee maanden naar Mauritius geweest, echt geweldig. Maar ja, toen sprong ik daar zo de lucht in en toen viel ik met mijn enkel op een stuk koraal dus daar heb ik ook nog weer een week of twee met mijn enkel rondgelopen, maar echt een bizar eiland met supermooie golven van 5, 7 meter hoog, echt bijzonder en toen ben ik weer naar huis gegaan.

Bas: Ok.

Tino: En toen ben ik twee maanden lang in Noordwijk gebleven en dat was ook gewoon helemaal fantastisch in de zomer want ik woonde er pas twee jaar, ik kwam er vroeger al toen ik jonger was, en na Noordwijk eerst 10 dagen Egypte, toen weer even naar huis en toen ben ik vanuit Egypte ben ik, ja, toen had ik nog gekneusde ribben opgelopen en toen ben ik drie weken naar het Krugerpark geweest, want ik ga altijd naar Kaapstad en ik wilde de wildlife van Zuid-Afrika nog een keertje beleven. Ik was al een keertje in Zimbabwe ooit geweest, echt supervet.

Bas: Ja, ben ik ook geweest.

Tino: Mooie natuur.

Bas: Ja.

Tino: Gewoon 44 graden was het daar, gewoon hartstikke heet. Ja, toen weer terug naar huis, toen met Kite Active, echt een Nederlandse organisatie met een gekke Hong Kong Chinees was erbij zijn we 650 kilometer in 14 dagen langs de kust van Brazilië gaan kiten.

Bas: Wow.

Tino: Fantastisch avontuur.

Bas: Hoeveel?

Tino: 650 kilometer.

Bas: Wow, gekite?

Tino: Ja.

Bas: Vet.

Tino: Ja, dus gewoon echt 14 dagen en dan iedere keer.

Bas: Ik denk je doet het op het motortje of zo, maar nee, gewoon op het kiteboard.

Tino: Ja, ja, maar dan ook gewoon slapen, nou.

Bas: Dit dus.

Tino: Ja, nee, was wel wat low profile.

Bas: Ja.

Tino: Maar dat was al een hele gave belevenis.

Bas: Cool.

Tino: En toen weer terug naar huis, iedere keer even een weekje, anderhalve week naar huis om even mijn ouders ook te zien. Die konden me toen nog van de luchthaven afhalen, toen had je nog geen COVID.

Bas: Ja, ja.

Tino: Daarna met een vriendin naar Costa Rica voor een maand.

Bas: Lekker.

Tino: Was een hele andere natuur, allemaal veel kleinere dingen maar dan gingen we ook gewoon surfen want daar was minder wind en kwamen de pelikanen over je heen vliegen terwijl je in het water lag, echt fantastisch.

Bas: Gaaf.

Tino: Nou, toen even weer terug naar huis, toen naar Oslo gevlogen samen met een vriendje om naar een nieuwe Polestar te krijgen welke kleur het was want ja, je kon dat niet in Nederland zien want toen was ik er niet en toen ben ik nog twee maanden naar Kaapstad naar mijn tweede thuis gegaan. Red Bull King of the air gezien. De meest fantastische kitesurfwedstrijd van het jaar.

Bas: Cool.

Tino: En toen moest ik naar huis en toen was het COVID en toen was het best wel spannend bij thuiskomst hoeveel mensen er allemaal nog daarzo in de hal stonden.

Bas: Oh ja.

Tino: Ja, en toen mochten we gelijk in de lockdown. Dus toen was het feest voorbij.

Bas: Ja, cool.

Tino: Maar mooie herinneringen.

Bas: Ja, vet man.

Tino: Kunnen ze me niet meer afnemen.

Bas: Ja, zo is het, zo is het. en had je dat eerder willen doen zo’n reis of niet per se? Je denkt gewoon het was het juiste moment, gewoon geen zorgen, paar puntjes op de bank?

Tino: Nou, achteraf, ja, maar reizen is sowieso gaaf, dus belevenissen, maar ook gewoon leren hoe mensen aan de andere kant van de wereld leven en hoe ze het met minder hoeven doen. Bijvoorbeeld het probleem we hebben natuurlijk mooi de ocean clean-up, maar wat eigenlijk het probleem is als ik naar Brazilië kijk is dat de locals geen goede prullenbakken hebben die door de gemeentes opgehaald worden waardoor alle troep in de oceanen gaat.

Bas: Ja, ja.

Tino: Dus ja, als we het nog een stapje eerder kunnen terugbrengen en minder vuil in de oceanen laten komen dan zou dat wel heel fijn zijn voor onze aardbol.

Bas: Ja, mooi man, mooi.

Tino: Ja.

Bas: Wow man, we zijn alweer een uur aan het lullen. Zijn er nog dingen die ik niet heb gevraagd die ik had moeten vragen Tino?

Tino: Nou ja, waar we het niet over gehad hebben, jij loopt altijd op slippers.

Bas: Klopt. Oh ja, ja.

Tino: Ik ga ook nog met een goede relatie van mij gaan we in de slippers, damesslippers, dat dan weer wel.

Bas: Oh, jammer.

Tino: Dus daar kan ik je later meer over vertellen en daarnaast ben ik nog met een partij bezig met een heel speciaal draagsysteem waarmee mensen met rugproblemen makkelijker kunnen tillen, maar ook mensen die in de bouw werken of bijvoorbeeld lange hikes doen. Dat gewicht van die tas hangt dan niet op je schouders maar op je heupen en ik heb dat ding gedragen dat is echt magistraal.

Bas: Ja, ik wil ook zo’n ding hebben. Ik heb toevallig de kickstarter video gezien en ik vind het echt een vet, vet ding. Echt, ik bedoel ik hou ook van hiken, berghuttentochten lopen, dat soort fratsen en ja, dat is gewoon een must have als je het mij vraagt.

Tino: Ja, en voor de rest gaan we ook nog inderdaad gewoon richten op producten die de wereld veiliger en ja, safety en anti-diefstal.

Bas: Ja, mooi.

Tino: Dat is gewoon een ja, dat is gewoon iets moois om mee bezig te zijn en dat geeft een extra grote drive voor de komende maanden.

Bas: Ja, een mooie missie man.

Tino: Met een gaaf team.

Bas: Ja, tof. Hé waar kunnen mensen meer over jou lezen, vinden, ja, whatever, LinkedIn, Instagram, TikTok, wat doe je allemaal?

Tino: Ja, TikTok doe ik niet, nee. ja, ik ben eigenlijk gewoon nog een oude Facebooker.

Bas: Oh ja?

Tino: Ja, Insta is alleen maar een beetje plaatjes en dan kan je alleen maar hartje doen, bij Facebook kan je meer interactie en daar hou ik dan wel meer van, een beetje commentaar geven, dan kan je tenminste ook nog een smiley en lachen, duimpie en dergelijke, kan je een beetje kiezen. Uiteraard ben ik te vinden op LinkedIn, Tino Oostdam.

Bas: Hoppa.

Tino: Ik heb vanavond dus al een beetje een geheim verteld over de nieuwe bedrijven waar ik mee bezig ben.

Bas: Ja.

Tino: Die staan dus ook nu nog niet op mijn LinkedIn.

Bas: Ok, dit is nog top secret.

Tino: Dat gaat nog gebeuren dus.

Bas: Mooi, mooi, lachen man. Oh ja, nog één keer die kortingscode, Booomtag met drie o’s en tag en de kortingscode is slippers.

Tino: Ja, dus booomtag.com.

Bas: Ja, .com.

Tino: En de actiecode, ja, ik moest hem aanmaken.

Bas: Ja, mooi, prima.

Tino: Die is slippers.

Bas: Ja, tof man, dank je wel.

Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!

Bas: Ok, ok, ok, dat was Tino Oostdam. Dank je wel voor het luisteren in ieder geval. Ik vond het een tof gesprek, ging alle kanten uit maar er zat toch een leidraad in en super bedankt nogmaals Tino en tot de volgende keer allemaal.

Tino: Dank je wel Bas.

Bas: Joe.

Place comment