Slippertje 41: Van topsport naar een succesvolle Ecommerce business met Michael Vertogen
01 februari 2021 
46 min. read

Slippertje 41: Van topsport naar een succesvolle Ecommerce business met Michael Vertogen

Apple podcast

Welkom dames en heren, het is weer maandag en dus is het tijd voor een nieuw Slippertje in de Ondernemen Op Slippers podcast! Deze week heb ik een speciale gast, hij nam namelijk deel aan het Amazon Kickstart Event, hiermee gaf hij zijn Ecommerce een kickstart! Zijn naam is Michael Vertogen, je kunt hem kennen als ondernemer, maar hij was ook een professioneel squash speler. Hij reisde hiervoor de wereld over en werd onder andere de nummer 2 van Nederland!

In Slippertje 41 vertelt Michael Vertogen onder andere over:

  • Zijn passie voor squash en de weg naar topsport
  • Hoe hij begon met het verkopen van squash artikelen
  • De invloed van het coronavirus op zijn strategie
  • Hoe hij van plan is te gaan starten op Amazon
  • Het verkopen van je business
  • En tegen welke obstakels hij aanliep

Michael Vertogen heeft echt een onwijs inspirerend verhaal, ik heb onwijs veel zin om naar hem te gaan luisteren, let’s go!

Podcast transcriptie

Bas: Dames en heren, vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast the one and only Michael Vertogen. Michael is eigenaar van Products for Wellness en Comfykussen.nl. Hij reisde de wereld rond voor zijn squashcarrière, hij werd nummer 52 van de wereld op het gebied van squash, nummer 2 van Nederland, hij was professioneel squasher en deed absoluut topsport. Hij runde ook nog een squashcentrum, verkocht squash artikelen en hij besefte dat massage een belangrijk onderdeel was van de sport. Door Corona-omstandigheden is hij uiteindelijk in de e-commerce gestapt en verkoopt hij artikelen die handig zijn voor mensen in de topsport. Hij was ook nog eens, ah, ik loop vast, ah maakt niet uit, de rest komt.

Michael: Ja, het is ook een hele mondvol.

Je schuift je shit opzij, en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij.
Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd. Je kraakt de code van het leven met zekerheid.

Bas: Het hele land moet het meezingen. Het maakt ook niet uit hè, het geeft ook wel aan dat we allemaal niet perfect zijn. Nee, wat ik nog wilde zeggen in april heb je het Amazon Kickstart event gevolgd bij mij en zo heb je ook een leidraad gekregen hoe je kan starten in de e-commerce en wat natuurlijk ontzettend gaaf is en zodoende zijn we in contact gekomen om ook eens eventjes te kijken hoe je er nu voor staat, wat je hurdles zijn geweest, wat je reis tot nu toe is en ja, je probeert nu je e-commerce merk meer uit te rollen dus top man, gaaf, welkom Michael!

Michael: Ja, leuk hier te zijn in deze prachtige studio.

Bas: Ja, ja, super. Je bent al iets ouder dan dat de gemiddelde mensen zijn, de snelle jongens op het internet.

Michael: Ja, dat kun je, ik neem aan dat iedereen dat wel kan zien ja, dus dat klopt, ja. Ik noemde jou zo-even de goeroe van het e-commerce, maar dan zou je eerder denken aan iemand zoals ik qua leeftijd, maar wat ik al zei, jij bent volgens mij nog wel een paar jaartjes jonger dan ik.

De jeugd van Michael Vertogen

Bas: Ja, ja. Leuk man. Waar ben je zelf, ik bedoel, je hebt natuurlijk waarschijnlijk een groot verleden ook, waar ben je een beetje opgegroeid zeg maar als kleine jongen?

Michael: Nou, ik ben eigenlijk opgegroeid in Alpen aan de Rijn of all places, en uiteindelijk daar ben ik eigenlijk altijd wel in mijn tienerjaren zeg maar met sport veel bezig geweest, tennissen, en nou, toen op een gegeven moment kwam ik eigenlijk in contact met squash, een beetje later al weliswaar, was ik een jaar of 17 en ja, toen ik dat een keer gespeeld had toen wilde ik eigenlijk helemaal niks meer anders. Dus toen ben ik eigenlijk volledig heb ik me in de squashsport gestort en ook een beetje, ja, omdat je, ja, tot mijn 20e had ik eigenlijk geen idee wat ik nou zo’n 40 uur in de week met mijn leven zou willen doen als werkend, dus ik wist eigenlijk helemaal niet wat ik wilde. Ja, dus toen ben ik eigenlijk me meer gaan bekwamen in squash en ik wilde, ja, toen ik eenmaal 20 was wilde ik eigenlijk nog maar één ding en dat was zo goed mogelijk worden in squash want squash vind ik nog steeds de mooiste sport die er is, alleen vind ik op mijn leeftijd om te doen omdat het, ja, nogal fysiek is, ja, vind ik dat wat minder aantrekkelijk. Dus als kijksport vind ik het nog steeds geweldig. Ja, en ik heb eigenlijk een geweldige 10 jaar gehad omdat ik een beetje gepionierd heb in de squashsport.

Squashen als topsport

Bas: Super gaaf man. Ik heb zelf ook, nou ja, ik ben een beetje een recreatiesquasher of hoe je het ook wil noemen zeg maar. Dus ik heb het wel vaker geprobeerd en ik vind het ook echt een superleuke sport. Is het heel intensief voor je knieën ook en is dat ook de reden waarom het nu, of wat is de reden waarom het op latere leeftijd moeilijker wordt om dat goed vol te houden?

Michael: Nou, het punt is gewoon, squash is nog steeds vind ik ook voor mensen op latere leeftijd is het een geweldige sport want het wordt weleens gezegd het is blessuregevoelig, maar als je gewoon, je bent met je hele lichaam bezig dus het is hartstikke goed voor je als je dat op recreatief niveau speelt, alleen bij mij is het op een gegeven moment wel zo als je dan ouder wordt dan wordt het alleen maar minder en dan ga je op een gegeven moment wordt het fysiek allemaal lastiger dus dan ga ik liever wat anders doen waar ik nog beter in kan worden want een ding is zeker, als je de 40 gepasseerd bent en je hebt een top squashcarrière achter de rug dan word je niet meer beter, dan word je alleen maar slechter.

Bas: Ja, maar hoe ziet het eruit als je topsquasher wil worden? Ik bedoel dan moet je veel uren draaien, neem ons eens mee in die tijd dat jij dacht van ok, nu ga ik het roer omgooien, je vindt het een fantastische sport en je hebt op een gegeven moment besloten dus om echt gewoon full force te gaan voor dat squash en je wilde gewoon waarschijnlijk de beste van de wereld worden.

Michael: Ja, nou, in ieder geval zo hoog mogelijk natuurlijk.

Bas: Ja, ja.

Michael: Nou, het leuke is dat toen ik begon met squashen toen was ik dan weliswaar 17 hè, dus al wat later hè, toen was, ja, dat was eigenlijk aan de vooravond, dat as zeg maar eind ’70, begin 80-er jaren dat squash, ja, een enorme boom heeft gehad zeg maar in die 80-er jaren want het ging, ja, die centra die rezen als paddenstoelen hier in Nederland uit de grond. Maar niet alleen in Nederland, ook wereldwijd, behalve de landen wat een beetje de bakermat zoals Engeland, Australië, Egypte, daar was het altijd, Pakistan, daar was het altijd al uit de historie groot, maar het werd wereldwijd een hele grote sport. Nou, en tussen mijn 20e en mijn 24e ben ik gewoon vooral heel erg hard bezig geweest om beter te worden. Nou, op mijn 24e haalde ik het Nederlands team en toen in die tijd, ja, was squash gewoon echt groot. Eigenlijk elke man tussen de 20 en 40 speelde in die tijd sowieso gewoon squash, iedereen eigenlijk. Dat was een leuke tijd want ik ben professional geworden, maar als je, in die tijd helemaal, als je dan zei ja, wat doe je voor je kost? Ja, ik ben professioneel squashspeler, ja, dan keken ze je echt een beetje aan van, dan was altijd de eerste vraag: ja, maar kan je daar je brood mee verdienen dan?

Bas: Ja, een beetje dat je zegt ik speel professioneel knikkeren of zo.

Michael: Ja, maar dat kon wel, dus zeker je had shirt sponsors, je had, maar het was echt een beetje pionieren en wij gingen, toen begon het wereldwijde circuit voor de wereldranglijst begon ook, dat ging toen van start eigenlijk. Nou, toen zijn we echt, we zijn de eersten die toernooien hebben gespeeld in Zuid-Amerika en dan ging je twee maanden naar Zuid-Amerika en al die landen Colombia, Chili, Brazilië en dan ging je gewoon, ja, squashtoernooien voor de wereldranglijst spelen. Nou, ja, dat was echt een geweldige tijd natuurlijk.

Bas: Super gaaf.

Michael: Ja.

Bas: Maar dus voordat je daar zo ver komt is het gewoon hoeveel uur per dag was je aan het squashen?

Michael: Ja, dan ben je wel op een gegeven moment ben je wel gemiddeld zeg maar 4 tot 6 uur per dag aan het trainen, zeg maar 4, 5 dagen in de week en dan hangt het er een beetje van af met je toernooien hè, dan naar een toernooi toe natuurlijk weer wat minder en dan natuurlijk ook niet 4 tot 6 uur alleen maar op de squashbaan maar ook op een gegeven moment kwam er ook een Australische bondscoach en die had een soort academy zette die op. Nou, dus dan speelden we gewoon met de top van Nederland en de talenten, ja, gingen we drie keer in de week trainen in een centraal punt en ja, dan ging je gewoon puur aan je spel en aan je conditie, fitness werken en dat heeft gewoon wel een jaar of 4, 5 nodig voordat je echt resultaten gaat zien. Dus ik was eigenlijk een beetje een laatbloeier want ik kwam eigenlijk pas op mijn 24e kwam ik in het Nederlands team en toen vond ik ook de tijd rijp om echt in het internationale circuit te gaan.

Bas: Ja, cool zeg. En het is natuurlijk mega strak eten ook of allemaal dat soort dingen of hoe moet ik het zien als je zo’n topsporter wil worden of ging er af en toe gewoon een patatje en een pizzaatje naar binnen?

Michael: Ja, nou, kijk, ik moet wel eerlijk blijven want ik kan hier natuurlijk een prachtig verhaal gaan houden, maar met het eetpatroon dat had in die tijd wel wat beter gekund. Daar werd in die academy werden er wel wat dingen aan gedaan, maar dat was toen in die tijd nog niet. Dat zou nu wel denk ik iets anders gaan, maar we aten wel gewoon redelijk alles en ook dus weleens een patatje en een dingetje zo hier en daar.

Wereldwijd squashen

Bas: Ja, tof zeg. Maar dan ben je op een gegeven rond je 24e professioneel squasher, ga je wereldwijd heb je toernooien gespeeld dus en je noemde net al Zuid-Afrika, wat zijn nog meer plekken waar je–

Michael: Nou, Zuid-Amerika al die landen.

Bas: Zuid-Amerika, ja.

Michael: Wat je dan gaat doen is dat je, en dat is eigenlijk wel te vergelijken met de tenniswereld want dat systeem is ook vergelijkbaar, dat gaat met punten, degene die het meeste geld verdienen die staan het hoogst hè, zo gaat het even in het kort met die wereldranglijst en dat is met tennis eigenlijk nu zo en met squash toen ook alleen met squash was het natuurlijk allemaal veel kleiner en dan ga je gewoon de toernooien uitzoeken want je wil dan natuurlijk maar één ding en dat is zo hoog mogelijk op die wereldranglijst komen en zo hoog mogelijk op de Nederlandse ranglijst eigenlijk en daar ga je dan voor en dan ga je toernooien uitzoeken en dan deden we vaak circuitjes hè, dus dat je, dan ging je naar Noord-Amerika en dan deed je gewoon pakte je 4 of 5 toernooien achter elkaar zodat je niet natuurlijk heen en weer moest reizen qua geld en ook in Zuid-Amerika deden we dat elk jaar eigenlijk. Ja, een keer zelfs 8 toernooien, toen zijn we gewoon 10 weken onderweg geweest door Zuid-Amerika met het squash racketje, ja.

Bas: Wow.

Michael: Ja, dat is mooi.

Populariteit

Bas: En dan hebben we natuurlijk bekende sporten die door bepaalde namen op de kaart zijn gezet hè, ik bedoel we hebben Van Barneveld, die heeft letterlijk een soort van het darten op de kaart gezet in Nederland zeg maar. Dan hebben we Verstappen die is echt wel een hele rage in de Formule 1 geweest zeg maar. Is dat squash dan ook een bepaalde hype geweest en hoe interessant is überhaupt die sport zeg maar als je er professioneel ook je leven van wil maken? Is dat überhaupt te doen? Of is dat niet te doen.

Michael: Ja, het was dus, om met het laatste te beginnen, ja, het was te doen want het je hebt wat inkomsten van toernooien, je geeft wel altijd nog een dagje geef je er les bij als je hier bent dus en maar ja, de hype dat is, hoe heet het, ja, nu ben ik het even kwijt.

Bas: Maakt niet uit. Nee, goed, het is in ieder geval, ja, het is ook, ik vraag me altijd af van topsport alleen zeg maar de absolute top die weten er zeg maar goed geld mee te verdienen en eigenlijk alles wat eronder hangt denk ik altijd blijft een soort van struggelen. Is dat een beetje de samenvatting of is dat een onterechte samenvatting van mij?

Michael: Nee, het is wel zo als je in Nederland bij de top 5, 6 ja, dan kon je er een redelijke boterham mee verdienen hè, wat ik zei, je had ook een shirtsponsor, je speelde competitie in België, Duitsland, Nederland, daar kreeg je best wel goed voor betaald. Maar om even met je eerste vraag want nu komt het even terug weer, dat rolmodel, ja, het nadeel van squash is altijd wel geweest, en dat is eigenlijk wel droevig want het is nog steeds vind ik gewoon de mooiste sport die er is, dat is gewoon dat het als kijksport nooit echt heel goed uit de verf is gekomen. Dus het is, squash, dat ervaar je waarschijnlijk zelf ook, is vooral een doesport want het is geweldig om te doen, je bent met je hele lichaam bezig, maar om ja, ernaar te kijken is dat toch altijd wat lastig.

Bas: Ja, het is misschien niet spectaculair genoeg om ernaar te kijken. De entertainmentwaarde is te laag.

Michael: Kijk, ik vind natuurlijk van wel, maar wat het probleem een beetje is, is dat als een leek een top squashwedstrijd ziet dan lijkt het eigenlijk allemaal, ja, vrij makkelijk maar alleen de mensen die echt inside squash zitten die zien pas echt goed wat er zo knap aan is, de beweging, de snelheid, het racketwerk, maar als een leek ernaar kijkt dan denk je van ja.

Bas: Kan ik ook.

Michael: Ja, precies, ja. Maar dat is de valkuil eigenlijk.

Nummer 2 van Nederland..

Bas: Ja, ja, interessant zeg. Jeetje, maar ok, dan heb je het geschopt tot de nummer 52 van de wereldranglijst en de nummer 2 van Nederland. Is dat een grote frustratie dat je dan nooit nummer 1 bent geworden?

Michael: Nou, nee, op dat moment natuurlijk wel, maar dat is nee, nu zeg je ja, natuurlijk is het leuk als je een keer Nederlands kampioen wordt en nog leuker is het als je nummer 1 van de wereld wordt, maar het is niet zo, nee, ik kijk er nu vooral op terug dat het gewoon een geweldige tijd was en dat je eigenlijk een beetje mee aan het pionieren was in het succes van squash wat in die tijd vooral was. Want het is op een gegeven moment ook wel weer wat tanende geweest. Het is nu natuurlijk niet zo populair meer als het toen was.

Squash artikelen verkopen

Bas: Ja, nou, we gaan dadelijk ook wat langer in op hoe je in de e-commerce bent gestart, maar daarvoor had je ook nog verteld voordat we zijn gaan opnemen van ok, heb je ook nog een squashcentrum gerund, ben je squashartikelen gaan verkopen allemaal dat soort dingen. Kwam dat na de carrière, was dat tijdens de carrière of hoe zag dat er een beetje uit?

Michael: Nou, squashartikelen die heb ik verkocht toen ik op een gegeven moment een beetje beter werd met squashen toen werd ik gevraagd om dan op een gegeven moment bij de centra dan wat squash rackets, een nieuw merk wat toen gelanceerd werd en daar heb ik toen een jaartje of twee heb ik dat denk ik gedaan om wat squash rackets te verkopen, maar toen was ik, ja, toen zat ik een beetje rond nummer 20 van Nederland nog dus dat was op zich leuk, maar nog niet, maar toen ik op een gegeven moment beter werd, ja, toen wilde ik ja, toen zag ik om mij heen dat de toppers in Nederland, ja, die waren alleen maar aan het squashen dus ja, dan is de keuze op dat moment was niet zo lastig om mee te gaan daarmee. Ja, toen wilde ik ook eigenlijk fulltime eigenlijk.

Bas: Ja, ja, exact.

Michael: En dan gaf je nog wel wat les hè, dus dan gaf ik hè, want dat is voor erbij hè als je dan in Nederland was en dan daarna pas na mijn carrière ben ik eigenlijk eerst nog in de banenbouw terechtgekomen en ook een nieuw soort racketsport gepromoot een tijdje en pas toen ik een beetje zo 36, 37, nee, al iets eerder, zeg maar 34 was, een beetje aan het einde van mijn squashcarrière toen ben ik gevraagd om een squashcentrum in Beverwijk te gaan runnen en dan gingen we, dat was in ’98 en toen gingen we ook fitness daarbij doen dus dat werd eigenlijk een multifunctioneel sportcentrum.

Massage & topsport

Bas: Ja, tof zeg, tof. En in topsport is massage dus een belangrijk onderdeel zeg maar want je ziet al die topsporters altijd met fysiotherapie en therapeuten om die spieren allemaal los te houden, dat is ook iets wat jij opmerkt en je bent erna meer daar ook een beetje in die richting producten gaan ontwikkelen of hoe moet ik het zien?

Michael: Nou, zo niet precies, maar het is wel zo dat ik zag, kijk, als wij dan op internationale toernooien met het Nederlands team gingen we naar WK’s, EK’s, dan gingen er altijd fysiotherapeuten mee en ook als ik individueel toptoernooien had dan werd je natuurlijk gemasseerd, maar dat heeft me altijd wel in die zin geïntegreerd dat ik zag wat massage gewoon met het lichaam doet hè. Want je hebt ook nog allerlei verschillende massages hè, je hebt massage voor een wedstrijd dus dat je klaargemaakt wordt voor de wedstrijd zodat die spieren gewoon fired up zijn zeg maar, maar je hebt ook, en dat is weer een hele andere soort massage, na een topwedstrijd waar je diep bent gegaan om juist weer de afvalstoffen, dat is weer op een hele andere manier en toen heb ik wel ontdekt, ja, wat dat doet, wat voor heilzame werking daarvan uitgaat en ook later nog weleens, ja, omdat ik me daar wat meer ben in gaan verdiepen zie je ook dat massage is gewoon ook voor dezen en genen die helemaal niet sporten of nauwelijks is het ook een hele goede werking heeft het omdat het, het stimuleert allerlei processen hè, de spijsvertering, dat soort dingen daar heeft het allemaal enorm, goede stofwisseling, daar heeft het een hele goede uitwerking op. Dus niet alleen voor sporters, maar eigenlijk voor iedereen en in mijn bedrijf is dan uiteindelijk wel mijn missie geworden om de Westerse wereld, want daar is het allemaal snel-snel, maar ja, het nut van massages dat zien mensen eigenlijk hier helemaal niet zozeer in. Die denken, die gaan pas naar een masseur als ze de meest vreselijke dingen mankeren, maar in Aziatische landen bijvoorbeeld, ja, daar is het gewoon een begrip en daar gaan mensen gewoon standaard twee keer in de week en dat is natuurlijk niet voor niks.

Bas: Nee.

Michael: Maar toen later eigenlijk pas toen wij via hè, toen ik had een vriend van mij die runde ook een sportcentrum in Zwolle en toen kwamen we op beurzen en toen zagen we dus ook zagen we massagestoelen, we kwamen op die fitnessbeurzen en we wilden eigenlijk dat weleens een keer ook in het centrum introduceren hè op die manier. Maar ja, toen zagen we dat het jaar erop weer en ja, toen werd die interesse gewekt van ja, waarom gaan we zelf niet een keer luxe massagestoelen, want dat was toen allemaal nog helemaal niet zo in, van waarom gaan we het zelf niet doen? We hadden wat tijd ook over dus we dachten, en we hadden redelijk wat vrijheid in de uren dus we dachten ja, nou, dan kunnen we in het weekend misschien eens een beurs. En dat is wel grappig want toen zijn we een beetje hapsnap zijn we daar ingestapt, we kwamen op zo’n beurs in contact met zo’n, zijn we daar eens wat verder in gegaan en toen hebben we eigenlijk gewoon dat is in 2006 geweest een container van die stoelen gewoon gekocht.

Bas: Ja, hoppa, massagestoeltje. Ja, ik vind het relaxed, je ziet ze ook altijd bij het vliegveld hè die massagestoelen, in ieder geval ik vind het altijd wel relaxed om erin te zitten.

Michael: Ja, maar dat zijn dan wel, ja, hele basic stoelen hè, die kunnen gewoon, maar als je echt ja, tegenwoordig helemaal de top stoelen, ja, dat is echt waanzinnig hoor wat die allemaal kunnen. Daar kun je echt mee behandelen, je kan bepaalde pijnpunten, dat was eigenlijk toen al behoorlijk, maar dat is natuurlijk in de laatste 15 jaar helemaal een vogelvlucht, maar toen kon je, ja, je kan echt behandelingen, zelfs therapeuten die hadden die stoelen weleens als alternatief of aanvulling op hun behandeling zeg maar.

Bas: Ja, en zo ben je dus eigenlijk van de topsport eigenlijk de handel ingerold.

Michael: Ja, dus vanaf dat centrum waar ik ook nog wel hè, want daar hebben we ook eredivisie gespeeld dus dan ben je ook nog manager van zo’n team geweest, maar uiteindelijk zijn we toen gekomen in ja, wij dachten wij kopen die container want de inkoop was allemaal wel goed. Ja, en mocht het nou niet lukken dan zetten we het op Marktplaats of ja, zo ging dat een beetje.

Bas: Ja, ja, zo gaat dat, ja.

Michael: Maar dan zie je wel, ja, dan dacht je nou, dan doen we er een beetje bij, maar dat zie je wel al heel snel, om een eigen bedrijf in welke vorm dan ook een beetje erbij te doen, ja, dat is lastig.

Bas: Ja, je moet het goed doen of je moet het niet doen zeg ik altijd.

Michael: Precies, ja.

Traditionele sales

Bas: Maar interessant zeg. Maar en maar met die stoelen stond je ook op beurzen en zo, verkocht je ze dan weer of?

Michael: Ja, vooral, want zo zijn we dan maar begonnen. We zijn toen begonnen met zo’n woninginrichtingenbeurs. Nou, dat ging eigenlijk best wel aardig al en zo zijn we doorgegaan en consumentenbeurzen en toen kwamen we gaandeweg kwamen we er ook, want dat lieten we dan meekomen op een gegeven moment bij de tweede bestelling, nou, bij de eerste ook al een paar, wat kleinere producten dus van die kussentjes en nek, dus toen zijn we ons eigenlijk wel gaan specialiseren op het gebied van elektrische massageartikelen, ja.

Bas: Wow, en hoe is het, ja, toen heeft het zich verder ontwikkeld zeg maar die ja, de gaande jaren erna toen die business eenmaal draaide zeg maar.

Michael: Ja, nou, dat was wel een beetje een lullig dingetje want toen kwam de crisis natuurlijk, die bankencrisis, toen waren we net al anderhalf jaar lekker bezig en toen kwam dat en dat heeft, ja, dat zette wel wat druk op luxere goederen natuurlijk dus toen zijn we eigenlijk ook ja, noodgedwongen min of meer ook een beetje zijn we ja, toch wat meer de kleinere producten gaan doen en eigenlijk hebben we toen in die crisisjaren een prima groei doorgemaakt, alleen die massagestoelen hadden we er nog altijd wel bij en dan verkochten we, ja, dat was niet wild meer, maar we verkochten vooral die kleinere producten, dat ging hartstikke lekker eigenlijk juist in die crisis ook.

Bas: Ja, cool, en de voornaamste kanalen waren nog steeds de beurzen en verkocht je aan bedrijven en aan consumenten en wat waren de belangrijkste verkoopkanalen op dat moment?

Michael: Nou, wel in die tijd wel vooral consumenten en vooral ook rechtstreeks, maar we waren ook wel al bezig met het opbouwen van een dealernetwerk, maar dan moet je het meer zien in beautysalons die dan dat erbij verkochten of kappers hadden we wel en dan het enige is als je die kleinere dealers hebt is dat, ja, dan is het vaak wel zo die bestellen dan eens een keertje 40 of 50 van die dingen, maar dan ja, dan hebben ze hun klanten een beetje voorzien en dan droogt dat weer een beetje op hè. Dus dat hadden we er altijd wel bij, maar het meeste deden we toch wel aan rechtsreeks aan de consumenten op de beurs. Want we gingen omdat het voelproducten zijn gingen we naar de mensen toe.

De transitie naar Ecommerce

Bas: Ja, wow. En wanneer zijn je ogen op het gebied van e-commerce echt opengegaan dan?

Michael: Nou ja, niet nog een hele tijd want ja, een beetje, nou, wat er toen gebeurde is omdat ik uiteindelijk ben ik zelf verder gegaan want ik deed het eerst met een compagnon en toen ben ik vanaf 2013 ben ik het zelf gaan doen, compagnon uitgekocht, die is wat anders gaan doen in 2013 het zelf gaan doen en toen ben ik eigenlijk omdat ik toen natuurlijk wel wat kennis had vergaard en waar ik eigenlijk altijd, mijn missie was nog steeds om massage toegankelijker te maken en te verkopen aan mensen in de Westerse wereld hè, dus in eerste instantie West-Europa. Dus toen ben ik wel gaan kijken, waar ik steeds tegenaan liep, wij hadden altijd hele topkwaliteit hartstikke goede massagekussens, massageapparaten, zelfs massagematrassen gehad, maar het nadeel vond ik altijd wel dat ze zagen er, ja, niet echt mooi uit. Dus wat gebeurt er dan, dan wordt het enthousiast gekocht, je doet dat lekker en dan op een gegeven moment komt dat in een kast te liggen en dan gebruik je het niet meer. Dus toen ben ik eigenlijk samen met een leverancier in het Verre Oosten waarvan ik wist dat gewoon de kwaliteit top is zijn we gaan kijken en dat was ook een wat kleiner bedrijf hè, want ja, jij weet misschien zelf ook wel, als je met grote Chinese bedrijven werkt dan is vaak goed is de kwaliteit, maar je hebt weinig invloed. Er wordt gewoon, ja, wat je gaat produceren en als je met kleuren en dat soort dingen, ja, daar beginnen ze allemaal niet aan, ja, tenzij je–

Bas: Containers afneemt.

Michael: Ja, tegelijk. Maar met deze leverancier daar kon ik echt hartstikke goed mee door de bocht en daar zijn we gewoon samen eigenlijk, en daar had ik zelf, en dat was hartstikke leuk, zijn we een kussen gaan ontwikkelen wat van meubelstof, eigenlijk een suède-achtig kussen wat er hartstikke mooi uitziet van 40x40cm wat je gewoon permanent op je bank of in je stoel kan zetten in de huiskamer in 18 verschillende kleuren met een massagesysteem en infrarood warmtesysteem erin. Dus dat is het Comfy massagekussen geworden. Nou, daar hebben we wel, daar zijn we twee jaar mee bezig geweest, getest, gedaan en nou, uiteindelijk op de markt gebracht. Ja, en dat bleek wel een behoorlijke hit te zijn.

Innovatie vermogen

Bas: Tof. Ja, ik herken ook erin dat het samenvoegen van functies, dat zeg ik ook heel vaak, mensen die ik vaak zeg van mensen weten vaak niet wat ze innoveren, maar het samenbrengen van functies is meestal de meest voor de hand liggende manier om een product te innoveren en zo zie je ook maar weer dat je daar dus het meeste succes mee behaalt en toen had je dat product geïnnoveerd maar toen, was je toen al online in de e-commerce of nog steeds niet?

Michael: Nee, nee, want daar gaan we natuurlijk wel uiteindelijk, maar ja, dus toen dat, waar we nu over praten dat is 2015, 2016. Nou, daar zijn we toen, ja, dat ging hartstikke lekker op die beurzen allemaal dus toen was ik op zich, kijk, en ik, ja, een beetje van de oude stempel, mensen op een gegeven moment zeiden tegen mij ja, joh, waarom doe je dat niet online? Maar ik dacht van ja, het is een voelproduct dus wij gaan gewoon naar de mensen toe, naar sport events gingen we, naar WK hockey zijn we geweest, naar de golf, de KLM Open elk jaar. Ja, we gingen ermee naar de mensen toe.

Bas: Ja.

Michael: Dus ik heb eigenlijk altijd gezegd van dit product, ja, online dat zie ik gewoon niet zitten en ondertussen groeide dat online gebeuren dat groeide en groeide maar, dus nou, tot eigenlijk dacht ik van omdat de zaak draaide gewoon lekker. Dus ik zeg nou, ik wil het in ieder geval toch weleens proberen dus toen eigenlijk ben ik begin 2020 zijn we ook eens begonnen om hè, via Facebook wat te doen om eens, omdat ik denk ik wil het dan toch weleens proberen ondanks dat ik, ja, je kan toch op wat voor plaatje of dinge je het nou ook doet, je kan het niet voelen. Dus toen waren we daarmee begonnen en toen, ja, dat is bij iedereen natuurlijk bekend, toen kwam Corona dus ja, toen was het eigenlijk, toen zag ik al wel dat liep wel leuk, maar toen dacht ik van ja, nu beurzen, events en dat soort dingen en ik had ook al, ja, de wederverkopers die deden dat ook in het buitenland want ik exporteerde het al naar Zwitserland, naar Frankrijk. Maar ja, allemaal mensen die op events en dus de hele business stortte natuurlijk in rond wat is het, 23 maart?

Bas: Ja, ja, en toen zat je dus op je hoofd te krabben en denk je en nu?

Michael: Ja, precies. Dus nou, het leuke was wel dat ik al wel een klein beginnetje had gemaakt, dat stelde natuurlijk nog niet zo veel voor, maar ja, toen ben ik wel natuurlijk gaan kijken van ja, want nou, het werd natuurlijk op zich was het redelijk uitzichtloos en dat is het eigenlijk nog steeds, dus toen ben ik natuurlijk wel mijn lichten gaan opsteken. Nou, bij jou ook onder andere natuurlijk terecht gekomen, maar ook nog wel bij anderen gekeken. Dus en nou, ik heb dan in april toen bij jou die–

Bas: Het Amazon Kickstart Event gevolgd, ja.

Michael: Ja, exact, ja.

Bas: Dus ja, voor de mensen die dat niet weten, dat is een training van A tot Z zeg maar waar we er helemaal doorheen gaan hoe je het kan aanpakken.

Michael: Ja.

Starten met Ecommerce

Bas: En vanaf dat punt, ja, dus zijn de ogen toen meer open gegaan of kun je vertellen wat je aan de hand van, ja, van het event ook aan acties hebt ondernomen zeg maar om je e-commerce business in ieder geval uit te rollen?

Michael: Nou, toen, ja, wat ik zeg, toen dacht ik van ja, we gaan, hè, ik zag het wel, ja, ik vind jij vertelt het gewoon enthousiast en natuurlijk helemaal vanuit je eigen ervaring. Dus toen zijn we, die cursus hebben we natuurlijk doorlopen want je wil natuurlijk wat kennis, maar vooral, dat heeft mijn dochter dan vooral gedaan maar ik ook natuurlijk wel gedeeltelijk en ik vond, wat ik wel aan vond spreken sowieso dat is iets wat jij ook altijd gezegd hebt is dat het heel competitive is hè, als je even over Amazon en Bol bijvoorbeeld praat. Dus dat sprak mij natuurlijk als sporter wel aan en ik vind sowieso als je de link van topsporter naar een eigen bedrijf, ja, ik vind eigenlijk er zit helemaal geen verschil tussen.

Bas: Klopt.

Michael: Het enige verschil is, is dat je niet fysiek bezig bent want hè, over het algemeen hè, misschien sommige ondernemers dan wel een beetje, maar dus dat is eigenlijk het enige verschil want je wil gewoon winnen en winnen gaat ook met verliezen gepaard, dat vond ik mooi van het eerste slippertje, jij bent daar ook heel openhartig in.

Bas: Zeker.

Michael: Jij hebt ook, want het is natuurlijk sowieso of je nou succesvol wordt het gaat nooit over rozengeur en maneschijn en dat is met sport precies hetzelfde.

Bas: Ja.

Michael: Kijk, je kan met squash nummer 1 van de wereld zijn, maar nog steeds verlies je wedstrijden en nog steeds is voor een individueel sporter het ergste wat er is, is verliezen.

Bas: 100%.

Michael: Dus je krijgt daar natuurlijk daar leer je, ja, daar krijg je natuurlijk incasseringsvermogen van, maar het is, maar wel op latere leeftijd omdat ik pas toen ik 43 was ondernemer werd, ja, heb ik wel ontdekt dat er eigenlijk helemaal, want ook als ondernemer ga je af en toe op je bek, je doet soms verkeerde dingen, je staat weer op, dus dat is eigenlijk helemaal geen verschil is dat.

Bas: Ja, is mooi dat je die vergelijking maakt, ik maak die vergelijking ook wel vaker zeg maar. Weet je, ik bedoel, ik heb het dan ook over teams die je bouwt hè, als je het beste voetbalteam wilt dan ga je ook geen B-spelers kopen, in business is dat hetzelfde dus je wil de beste spelers in je business hebben, maar het is ook zo dat alle andere bedrijven die er in de wereld zijn of in jouw markt zitten hun doel is eigenlijk alleen maar om jou out of business te krijgen. Dus als jij niet on top of the game blijft en er in ieder geval bovenop blijft zitten dan ga je het dus verliezen. Dus het is een continu spel en hetzelfde als squash weet je, je moet er 10.000 uur in stoppen om er echt goed in te worden, minimaal.

Michael: Nee, maar dat is zeker zo.

Bas: En in business is dat exact hetzelfde. Dus het is wel mooi dat je die vergelijking maakt.

Plazatalk Kickstart Event

Michael: Ja, dus die vergelijking dat is wel mooi. Maar ja, goed, om heel even op je vraag terug te komen, dan denk je ja, ik had dat kickstartgebeuren gedaan dus dan denk je van nou jongens.

Bas: Dan denk je dat doen we ff.

Michael: Jongens, we gaan, hop. Ik wil in juni wel beginnen dan op Amazon of via hè, alleen ja, dat is dan eventjes, want ik denk nou, even een Duits BTW-nummer aanvragen, maar ja, kijk, jij vertelt het natuurlijk altijd wel, maar daar zijn natuurlijk ook altijd wel wat hobbeltjes natuurlijk te omzeilen. En wat ik weleens, dat wil ik weleens van jou weten ook hè, ook want het lijkt mij nog wel aardig, want jij met je kickstart event begin je bij het begin en dat is bij die sourcing van producten.

Bas: Ja, mindset begin ik zelf.

Michael: Ja, dat natuurlijk, ja, dat is het mentale, maar want dat lijkt me nog wel een aardige uitdaging hoor. Het is natuurlijk, ik heb altijd, dat wilde ik weleens met je delen, in mijn, elk product wat ik nieuw altijd aanschafte dat ging ik toch, ik ben altijd naar, ik weet niet hoe jij dat altijd in het begin hebt gedaan, ja, niet denk ik omdat je veel producten had, maar ik ben altijd naar de fabrikant toegegaan. Ik wilde toch een bepaald gevoel, ik wilde toch zien waar en hoe dat gemaakt werd.

Bas: Nou, dat is misschien ook wel weer, misschien, maar geen idee, een generatiedingetje of zo weet je. Ik had 2.000 verschillende producten, ik testte op een gegeven moment 100 nieuwe producten per maand op platformen als Bol, ook dagdealsites en dat soort dingen. Dus er zat een hele snelle omloop in en alleen de winnaars die ging ik op meerdere platformen verkopen dus. Dus dat is een manier door heel snel te testen en eigenlijk ook heel snel te falen eigenlijk kom je erachter wat wel heel goed werkt. En op een gegeven moment hadden we daar ook een soort van formules en algoritmes voor gemaakt zeg maar om daar nog beter de vinger op te kunnen leggen van wat werkt nu wel en wat werkt nu niet. Maar de meeste fabrikanten heb i nooit gezien, zelfs nu, ik heb nu een eigen fabriek opgezet in China in Coronatijd, ben ik dus ook nog niet geweest.

Michael: Nee?

Bas: Nee, dus ik heb mijn eigen fabriek nog niet gezien omdat ik er nu niet, ik kan er niet naartoe. Dus en ik vind dat helemaal niet erg want ja, het gaat uiteindelijk ook om vertrouwen en dat je de mensen aan de andere kant van de wereld kan vertrouwen en dat je fabriek goed is en allemaal dat soort dingen dus ik hoef niet per se naar de fabriek toe. Op de long term wil je wat dieper gaan, het product optimaliseren, customizen, allemaal dat soort dingen, heeft het absoluut zin om op een gegeven moment je fabrikant te gaan bekijken en te gaan sparren over je product en hoe je het beter maakt.

Michael: Ja, nee, maar ook als je nieuw hè, als je gaat sourcen, dat lijkt me wel een ding want kijk, als je op Amazon, Bol, alles is er al hè, het si zo–

Bas: Ja, ik zie veel mensen die daar blijven hangen, dus ik zeg vaak–

Michael: Het is ook moeilijk.

Bas: Het is ook heel moeilijk. Ik zeg vaak jouw enige doel in de eerste 90 dagen als jij je business wil starten is een sale maken en ik zeg al het product waar je mee start is niet het product waar je mee eindigt. Dus begin gewoon, zorg dat je het proces leert kennen, zorg dat je meters maakt, vlieguren maakt en het tweede product is misschien wel je winnaar of misschien wel je derde product. Dus het moeilijke is ook en dat ervaar je nu zelf ook hè, dus we hebben natuurlijk hele duidelijke stappenplannen wat je precies moet doen om uiteindelijk je business op Amazon of Bol te krijgen, nou, dat begint al met zo’n BTW-nummer, wil je op Amazon verkopen en FBA gebruiken, dus de fulfilment service van Amazon, dan heb je een Duits BTW-nummer nodig. Nou ja, vraag hem aan, je bent 3 tot 6 maanden, ja, 3, 4, 5 maanden verder. Het ligt er een beetje aan hoe snel je erdoorheen fietst.

Michael: Ik dacht dat heb ik met twee weken.

Bas: Ja, dat denken dus veel mensen en dan kun je nagaan, ik bedoel, mijn grootste obstakel was toen ik die transitie maakte had ik 8 BTW-nummers nodig in heel Europa en het heeft me uiteindelijk, het laatste BTW-nummer kwam pas na anderhalf jaar na aanvraag.

Michael: Ja? Jeetje.

Bas: Anderhalf jaar. En dat is dus zeg maar het grootste hekelpunt voor die hele infrastructuur. En dus ik zeg ook altijd het hoort niet makkelijk te zijn want dan zou iedereen het doen.

Michael: Nee, nee, dat niet.

Obstakels

Bas: Dus dat is, maar dat is wel, ik snap wel wat je bedoelt. Een hele logische start dat zeg ik ook altijd is als je op Bol start, hè, dat heb je meteen als je in Nederland een bedrijf start, start op Bol met verkopen, maak daar wat winst, investeer daarna dat in Amazon en ga dan de wereld over. Dat is de meest logische start denk ik weet je. Maar ik ben ook benieuwd naar welke obstakels je nog meer bent tegengekomen zeg maar in je weg ernaartoe voordat je letterlijk live was op de platformen zeg maar nadat je daar meters op wilde maken.

Michael: Ja, nou, eerst met dat BTW-nummer maar toen daarna was het ook, want dat kwam ook wel naar voor, ik pak altijd wel, ja, de praktische dingen eruit altijd van met cursussen ook van ja, want ik hoor jou zeggen ja, als je het wil doen moet je het natuurlijk heel goed doen en moet je, dus wat een beetje slordig van mij is geweest dat is absoluut, want dat had ik eerder kunnen doen, dat is om het merk echt te registreren en te deponeren. Dus want het ging allemaal wel lekker op die beurzen en daar ben ik wel een beetje, want dat moet je eigenlijk dan al doen hè, om ook de waarde in het product gewoon te creëren. Dus dat heb ik eigenlijk ook meer op hè, in de cursus, want ik wilde sowieso FBA bij de Prime klanten, dus je moet het gewoon als merk registreren. Dus dat heb ik gedaan, maar ook dat was weer iets van ja, dat is ook weer niet iets wat je even zo doet.

Bas: Ja.

Michael: En ondertussen is het natuurlijk wel zo omdat je de business een beetje wat, ja, toch min of meer is ingestort vanwege het Coronaverhaal, het businessmodel wat je had, ja, dan telt natuurlijk sowieso elke dag want je wil gewoon weer verder en ja.

Bas: In business.

Michael: Ja, in business, ja, dus ook die merkaanvraag, ja, dat duurde, en dan zeiden ze ja, dat is maximaal 10 weken en daarna moet het nog 2 weken, want het moet ook ter inzage hè, met eventuele complaints en dat soort dingen en daarna is er nog 2 weken administratief. Nou, die inzageperiode was voorbij, ik bellen, joh, is het er al? Ja, het is er, maar nu moet het nog even door de, nou, daar wordt dan weer precies ook weer de volle 2 weken voor genomen en ik wilde wel voor die feestdagen een beetje aan de gang ermee. Maar ja, dat is toen uiteindelijk niet gelukt. Dus eigenlijk is dat nu net een beetje rond nu eigenlijk pas.

Bas: Ja, zo’n merkaanvraag, zeker Europees, meteen in 28 landen dat is meestal wat ik aanraad duurt toch 5 tot 8 maanden of zo voordat je daar helemaal doorheen bent gefietst.

Michael: Ja, ja.

Bas: Maar goed, het is ook, ja, ik zou je ook niet adviseren om dan stil te gaan zitten want je had je merk ook al in de tussentijd kunnen verkopen, maar dan had je het niet maximaal kunnen beschermen, dat was eigenlijk de downside geweest.

Michael: Ja, dat deed ik wel hoor. Bij Bol is het ook wat anders dus daar ging dat al dus, en ja, je hebt toch ook hè, ook een stukje aanloop wel nodig hè, want in het begin was het ja, was het aardig mondjesmaat, maar op een gegeven moment ja, dan zie je toch wel dat het een beetje oppikt en dan gaat het ook best wel hard op een gegeven moment. Maar die aanlooptijd, want wat is dat, heeft dat te maken met die algoritmes of?

Bas: Dat het zo lang duurt voor een merkaanvraag?

Product lanceren op Amazon

Michael: Nee, dat het toch, dat je dus, dat het in een keer converteert het zeg maar hè, maar dat duurt wel een aantal maanden.

Bas: Ja, je hebt natuurlijk lanceermethodes om dat aan te jagen en advertentiemethodes op Bol of Amazon om meer sales te genereren, maar het duurt soms een tijd voordat je rankt of voordat je gevonden wordt eigenlijk.

Michael: Ja.

Bas: Maar ik ben heel erg benieuwd, in het begin van het gesprek zei je ja, dat werkt allemaal online niet en ik weet het allemaal niet. Hoe kijk je daar nu tegenaan?

Michael: Nee, ik ben er nu wel van overtuigd dat juist als je iets unieks hebt, maar ik denk dat dat wel belangrijk is want als je ziet in mijn segment ook, als je ziet, ja, wat er allemaal is op die, ja, dat is echt, ja, ik ben er wel van overtuigd en ik weet niet, dat weet jij natuurlijk nog veel beter, je moet er wel een beetje, ja, je moet er wel uitspringen want anders is het toch hartstikke moeilijk of niet?

Bas: Zeker, nee, 100%. Je moet eruit springen en het moet op het gebied van je product of van je foto’s of je video’s, je moet op een manier moet je je gaan onderscheiden van de rest want anders ben je one of a million zeg maar.

Michael: Ja.

Bas: Dat wil je niet.

Michael: Het is gigantisch als je ziet, vooral dan op Amazon, ja, als je ziet wat er allemaal in dat segment te koop is, ja, daar schrik je je wezenloos, dan denk je van maar goed, vanwege het feit dat het iets unieks is wel, dat het, ja, zie je wel, hè, nogmaals aan het begin, maar zie je wel dat het wel wil, ja.

Bas: Dus voorheen was je er eigenlijk van overtuigd dit werkt online niet en daar ben je nu anders naar gaan kijken.

Michael: Ja, dat is, nee, dat zeker, dat is dus, maar dat is ook ja, elke crisis heeft ook voordelen, maar omdat ik, kijk, ik zeg al, ik heb altijd gezegd alle producten die wij verkopen, ja, dat moet je, dat zijn ervaringsproducten, dat moet je echt voelen en daarom dacht ik altijd van ja, dan daar investeren we in, we gaan gewoon naar mensen toe om ze dat ter plekke te laten voelen en dat kun je op verschillende manieren doen want je kan ook zeg maar een soort van vroeger zo’n SRV-bus maken met een paar massagestoelen erin en dan kan je ook naar mensen toe en dat kan je natuurlijk op verschillende manieren doen. ER waren ook wel concullega’s zeg maar die dat op die manier deden ook in het buitenland.

Bas: Ja.

Michael: We hebben natuurlijk alles voorbij zien komen wat dat betreft.

Verkopen op Bol en Amazon

Bas: Cool, en wat is nu je status een beetje op de platformen zoals Bol en Amazon? Heb je dagelijks orders? Ja, wat is je status een beetje van je e-commerce?

Michael: Ja, bij Bol gaat dat nu want daar zijn we natuurlijk al wat langer bezig, nou ja, wat ik zeg, met Amazon is het natuurlijk wel zo dat het vanwege al die delays en omdat we het goed wilden doen is dat nu eigenlijk pas ja, nog wat in de kinderschoenen, maar we hebben wel, dus daar zijn we nu mee bezig zeg maar.

Bas: Ja, mooi.

Michael: Kijk en het is natuurlijk ook ja, we moeten nog maar zien welke kant, want voorlopig zijn we natuurlijk nog wel even bezig met het hele–

Bas: Lockdownspektakel.

Michael: Ja, ja.

Bas: Maar goed, elke crisis heeft zijn kansen en misschien ook nu je ogen open zijn gegaan op het gebied van e-commerce ja, mij, het grootste voordeel wat mij lijkt als ik in jouw schoenen zou staan is dat je een hele schaalbare business kan neerzetten op e-commerce zeg maar zonder dat je naar beurzen gaat, zonder dat je fysiek contact hebt en dat soort dingen en dat je letterlijk je brands eerst natuurlijk Europees en daarna wereldwijd kan opschalen zonder dat je heel veel mensen in dienst hebt of zelf over de wereld hoeft te reizen zeg maar. Dus je bent eigenlijk een beetje vrij als ondernemer. Dat is toch, dat proef ik ook een beetje aan ja, dat je die pivot door de Coronacrisis hebt gemaakt en dat het eigenlijk misschien wel een gift is en dat blijkt altijd naderhand natuurlijk dat dat misschien wel de beste pivot is geweest die je dan ooit hebt kunnen maken.

Michael: Ja, dan kom ik sowieso over een jaar nog graag een keer terug en dan kunnen we ook ietsje meer zien hoe het dan tegen die tijd is.

Bas: Leuk.

Michael: Maar dat is wel zo dat ja, nou ja, toevallig was ik er dan wel net al een beetje mee begonnen, dat wel, dat is dan, dat heeft zich, dat is net een beetje gelijk gegaan.

Bas: Je had al een product.

Michael: Ja, het enige wat ik ook hè, ik heb geprobeerd wel een beetje hè, jouw methode, jouw aanbevelingen, het enige is jij hebt altijd wel gezegd ja, ik zou nooit een product met een stekker doen dus ja. Dat heeft natuurlijk met room for errors te maken denk ik.

Bas: Ja, het is niet nooit-nooit, maar het is niet een logische start want als je in de UK wil verkopen heb je een andere stekker nodig, als je in Amerika wil verkopen heb je een andere stekker nodig, certificaten nodig. Als je de verkeerde stekker in een verkeerd land verkoopt dan ja, dat is gewoon een soort van half strafbaar zeg maar en allemaal dat soort dingen dus daar moet je gewoon ontzettend mee oppassen en ja, dingen met een stekker, ik weet nog in mijn beginjaren in de e-commerce toen zat ik in de telefoonaccessoires, verkocht ik ook van die USB-laders, nou ja, als je dan een batch verkeerde laders hebt zeg maar die stop je in het stopcontact en in een keer hoor je pof. Nou, toen hadden wij e naam de zogenaamde plofladers waren dat. Ja, dat soort dingen gebeurt ook en zo leer je heel veel en zo kom je erachter dat oh, er zijn certificaten nodig, oh, dat moet aan bepaalde eisen voldoen. Dus ik zeg ook het is vaak nooit een logische start om meteen door dat hele molentje te gaan op het moment dat je dingen met stekkers gaat verkopen.

Michael: Ja, precies, ja.

De toekomst

Bas: Waar sta je over 6 maanden?

Michael: Nou, dan ja, dan ben ik, dan zitten we sowieso ook nog in de, dan hoop ik wel gewoon wel wat meer in de aantallen te gaan komen ja, dat is natuurlijk wel de bedoeling, ja.

Bas: Mooi.

Michael: Dus nee, en ja, dat verwacht ik ook wel want de voortekenen zijn wel goed dus dat ja. Nee, daar heb ik wel een goed gevoel over.

Bas: Mooi. Wat was je grootste breakthrough of zo op het gebied van e-commerce dat je dacht toen je dat bent gaan doen dat het daarna allemaal is gaan stromen of zo of dat je echt dacht van ok, dit heeft voor mij het verschil gemaakt dat ik uiteindelijk gewoon wist wat ik moest doen?

Michael: Nou ja, wat ik zeg, het is natuurlijk ook een beetje noodgedwongen geweest, maar ik zie wel, ja, bijvoorbeeld met Bol hè daar zag ik op een gegeven moment wel ja, in een keer gaat dat wel, dan gaat dat wel redelijk omhoog hè in een keer. Je hebt even een aanloopje nodig met de lancering ook en dan, ja, dat is ook nog weleens met die advertenties hè, je kan natuurlijk, je moet adverteren hè natuurlijk, maar dan heb je die automatische campagnes hè, dus die doen we dan, maar wat is eigenlijk jouw advies, of moet je daar een beetje mee spelen? Of met je dagelijkse budget bijvoorbeeld om te kijken hoe het gaat of?

Bas: Ja, alles draait om data toch wel in de e-commerce. Dus automatische campagnes die halen veel data binnen, je kijkt welke woorden converteren wel, welke niet, op de woorden die wel converteren daar zet je eventueel meer op in of daar ga je mee spelen, de woorden die niet converteren moet je eigenlijk uitzetten. Ja, zo is het eigenlijk een dagelijks spel. Dus wat wij of wat ik altijd adviseer is zet het in het begin aan bij je lancering, zorg daarna dat een agency of een bedrijf het van je overneemt om het te managen want anders geef je letterlijk onnodig veel geld uit aan je advertenties omdat het een optimalisatiespel is hè. Dus op Google is het ook een heel spel, daar kan je ook adverteren op zoekwoordniveau, sommige zoekwoorden werken wel voor je business, sommige niet en zo is het op een platform als Bol of Amazon exact hetzelfde. Dus het is gewoon echt een spel wat je moet monitoren en moet willen monitoren en het liefst doe je dat natuurlijk niet ideaal zelf als ondernemer, maar laat je dat door anderen doen.

Michael: Ja, want dan moeten er dus handmatige campagnes worden gemaakt.

Bas: Er moeten ook handmatige campagnes worden gemaakt en met broad keywords, exact keywords, phrases, allemaal dat soort fratsen. Dus dat hele spel als je daar zelf, als je dat leuk vindt, ja, dan moet je er heel veel tijd in stoppen wil je er goed in worden. Daarom zeg ik altijd nou, laat het gewoon aan andere mensen over, die weten ook veel beter hoe ze het kunnen laten groeien en hoe ze het aan moeten pakken met alle algoritmes en dingen dus dat is het enige wat ik altijd aanraad.

Michael: Ja, dus dat is toch wel een, ja, dat is een professioneel gebeuren, ja, ja, goede.

Pijplijn

Bas: Ja, mooi. En zitten er nog meer producten in de productontwikkelingspijplijn of ga je eerst de huidige producten doorgroeien op de platformen, heb je nog veel voorraad liggen of?

Michael: ja, ik had dat natuurlijk sowieso, ja, dat hadden we want daar zaten we ook weer, ja, ik zat in het begin ook nog eens een keer dat ik net met die Corona waren wij al vanaf januari bezig want we hadden eerst het probleem dat we snel weer moesten bestellen, maar toen konden we niet bestellen want het lag in China allemaal plat.

Bas: China plat, ja.

Michael: Nou, toen kon ik dus dat weet ik nog als de dag van gisteren, toen dacht ik 28 februari, ja, 1 maart, je kan nou bestellen. Dus ik denk nou ja, hop want productietijd, overkomen, als de donder dus een grote container hè bestellen met kussens dan en drie weken later toen ging het bij ons natuurlijk. Dat was toen natuurlijk nog totaal niet echt te overzien en toen had ik een grote containerorder lopen. Dus ja, dat was nog wel een dingetje want in een keer was de omzet klaar terwijl ik al zag ja, begin mei heb ik mijn nieuwe spullen nodig maar dat wordt wel krap, maar ja, toen uiteindelijk had ik eigenlijk even helemaal geen nieuwe spullen meer nodig, dus.

Bas: Ja, ja.

Michael: Ja, dat was nog wel een, en gelukkig heb ik met mijn leverancier daar, want ja, hè, in die landen zijn ze hè, heb je al aanbetaald. Nou, normaal zijn ze natuurlijk niet zo makkelijk en dan is het van ja jongens, dus ja, wij hebben het ook lastig gehad. Maar gelukkig met mijn leverancier heb ik daar afspraken over kunnen maken en de container kunnen verkleinen, wat spullen daar gelaten, ja, dat is wel top hoor dat je dan een goede relatie met je leverancier hebt.

Bas: Ja, dat is toch wel key.

Michael: Want anders zat ik gewoon met, ja, want dan had je natuurlijk een hele grote container moeten voorfinancieren die je voorlopig nog even niet kwijt kan natuurlijk qua verkoop.

Bas: Ja, interessant zeg. Ja, en nu ook in deze Coronatijd de hele logistiek is sowieso een uitdaging hè, de prijzen van het vliegen en de luchtvracht en de boten gaan echt door het dak zeg maar.

Michael: Nog nooit heb ik dat, ik denk dat jij dat in je hele carrière nog nooit hebt gezien.

Bas: Nee, ook niet, nee, dit zijn sowieso allemaal ongekende, ja, situaties waar we hier door Corona in zijn gekomen. Is echt bizar.

Michael: Waanzinnig hè? Ja, drie tot vier keer de prijs gewoon.

Bas: Ja, soms wel vijf keer, het is echt niet normaal, het is echt niet normaal.

Michael: En dan moet je ook nog de mazzel hebben dat je mee komt want vanwege Chinees Nieuwjaar wat altijd natuurlijk een hectisch verhaal is.

Bas: Ja, en nu dit nog erbij.

Michael: En dit nog erbij en dan betaal je 3, 4, 5 keer zoveel en dan mag je nog god danken dat het mee komt.

Bas: Bidden of je containertje erbij komt, ja.

Michael: Ja, daar heb ik ook van staan te kijken hoe dat, nog nooit meegemaakt.

Supply Chain Management

Bas: Ja, goed, weet je, gelukkig zijn we niet de enigen die dat probleem hebben, maar het is toch, het is wel bizar weet je, je moet het spel echt, je moet er vol bovenop blijven zitten zeg maar want anders dan ja, dan word je ondergesneeuwd. Hoe ervaar jij het supply chain management of het op voorraad houden van je product?

Michael: Nou ja, dat is tot op heden is dat prima altijd gegaan. Ik heb eigenlijk altijd wel dat altijd goed kunnen managen zoals het altijd ging en nou, ja, nu wordt dat wel even spannend. We moeten er, ja, gewoon bovenop zitten en kijken van want je zit natuurlijk met je productietijd, nou ja, dat vertel jij ook altijd, dat is een reden denk ik dat jij je eigen fabriekje daar hebt laten bouwen.

Bas: Zeker, ja, ja.

Michael: Ik snap dat heel goed, daarom, maar goed, dat moet ook kunnen. Dat is natuurlijk altijd een uitdaging omdat er allerlei dingen op je pad kunnen komen. Ik had, ja, van alles al meegemaakt. Want jij hebt het dan in jouw, hè, het is zoveel weken dit, zoveel weken dat, maar dan zijn er ook nog eens een keertje allerlei onvoorziene dingen.

Bas: Zeker.

Michael: Ik heb van alles, dat ze hier voor anker gingen omdat de haven te vol was. Ja, je kan het zo gek niet bedenken van alles meegemaakt.

Bas: Ja, containertje kan even een paar weken stil blijven staan bij de douane, allemaal dat soort dingen, maar met name ook de grilligheid van je sales, bijvoorbeeld op een platform als Amazon, in het begin denk je oh, dat zal wel meevallen, maar op een gegeven moment dat is hetzelfde wat je zegt bij Bol ook, op een gegeven moment gaan die sales lopen en dan oh shit, moet je bijbestellen en dan raak je weer out of stock en dan zakt je ranking weer weg en allemaal dat, dus ik zeg altijd de grootste challenge als je op Amazon eenmaal iets werkend hebt is het op voorraad houden van je product, dat is echt niet gemakkelijk en je hebt ook wel continu het geld nodig om die voorraad te kopen en allemaal dat soort dingen. Dus vandaar dat ik die vraag stelde, maar omdat je nog niet, kijk, op Amazon heb je ook gewoon de Prime days, je hebt dadelijk kerst, je hebt pieken, je hebt allemaal dat soort dingen. Ja, sommige zijn echt gewoon in no-time uitverkocht van hun producten omdat ze gewoon dat soort spikes hebben.

Michael: En dat wil je niet hebben met kerst.

Bas: Dat wil je zeker niet hebben met kerst nee.

Out of stock op Amazon

Michael: Maar heb jij het ook wel meegemaakt dat je echt weken zonder zat?

Bas: Natuurlijk, natuurlijk.

Michael: Maar is het dan echt weer zo dat je dan helemaal opnieuw moet beginnen?

Bas: Ja, ik heb meestal de strategie gevaren dat ik producten heb met varianten, dus in kleuren of maten en als je dat hebt zeg maar dan is het al minder.

Michael: Ja, dat heb ik natuurlijk ook.

Bas: Dan is het al minder desastreus, maar het meest desastreus is als je hardst lopende product van de variant is uitverkocht. Hè, dat zorgt ervoor dat de sales op je hele listing naar beneden gaan waardoor je ranking wegzakt, maar niet je, je gehele sales vallen niet weg want je hebt nog de varianten van andere kleuren. Als je beste is uitverkocht gaan misschien mensen net de tweede meer kopen, snap je? Dus daarmee is het minder desastreus, maar als je één product hebt met één variant en die is out of stock dan is je listing helemaal niet te zien zeg maar, ja, dan zak je wel degelijk een heel stuk verder weg waardoor je weer opnieuw eigenlijk een soort van half je product moet gaan lanceren wat vaak veel geld kost en als er een optie is om het over te vliegen dan zou ik dat altijd doen en zorgen dat je in ieder geval in stock blijft.

Michael: Ja, maar die gaan, hè, want dat heb ik ook nog wel even zijdelings geïnformeerd, maar ja, die gaan natuurlijk hand in hand mee met die container. Want ook als je het nu vliegt dan gaat het ook, dat gaat ook sky high die prijzen.

Bas: Het is niet normaal. Nee, maar dus ook doordat er minder passagiersverkeer is in de lucht zeg maar, er gaat normaal ook altijd vracht mee met dat soort vliegtuigen, ja, er zijn gewoon veel minder vliegbewegingen waardoor dus gewoon veel meer vliegtuigen alleen voor vracht moeten vliegen en ja, er zijn er gewoon niet genoeg van of het is gewoon ja, vraag en aanbod bepaalt de prijs zeg maar, dat is bij elk aandeel zo of bij een koers van een munt of wat dan ook weet je, dat is bij luchtvracht of bootvracht natuurlijk exact hetzelfde. Dus dat is wel bijzonder om te zien ja.

Je merk verkopen

Michael: Ja, en op je vraag over de, kijk, ik denk ook gewoon dat je, want dat vind ik nou wel leuk omdat ik nu dat merk natuurlijk ook heb denk ik ook dat je wat sneller hè, als het gaat lopen hè, dat je wat sneller ook weer een product nieuw lanceert hè onder diezelfde, ik denk dat dat ook het verschil wel is. Ik denk dat je wat minder lang in tijd kan teren op een bepaald, klopt dat of?

Bas: Nou, ik bedoel kijk, ik heb zelf een merk gelanceerd twee jaar geleden en inmiddels word ik helemaal, nou ja, word ik echt, echt regelmatig krijg ik berichten in mijn inbox van hé, ik wil je merk kopen. Inmiddels heb ik een merk wat ik twee jaar gelanceerd heb, heb ik inmiddels “biedingen op zitten” van bedrijven die meer dan een miljoen ervoor willen geven en dat is dus, dat is meer wat ik laat zien van dit is er mogelijk. Je kan letterlijk binnen twee jaar tijd, en dit is maar één product, één listing op Bol en Amazon wat dus zeg maar meteen binnen twee jaar tijd voor een miljoen te verkopen is. Dus ik zeg altijd, dus ik noem het ook een beetje een soort, ja, ik moet er nog een naam aan geven, maar het is net zoals Apple zeg maar, je begint met de telefoon, dan heb je de tablet, dan heb je de computer, 3 tot 5 producten die je aan dezelfde klant kan verkopen is uiteindelijk key voor je merk zeg maar en denk vanuit de wie en niet vanuit de wat, want de wie is belangrijker dan de wat. Dus de wie is de persoon waaraan je verkoopt en maak een hele brainstorm om die persoon heen wat diezelfde persoon bij jou allemaal potentieel kan kopen en dat kunnen uiteenlopende producten zijn, maar als jij een database hebt van die personen en je zegt ik koop product A, dan product B, dan product C en je kan die door jouw funnel of hoe je het ook noemt heen halen, ja, dan ga je dus je customer lifetime value zo hoog mogelijk maken en dan ga je het op de long term winnen zeg maar van de bedrijven die dat niet hebben. Plus bouw je een heel waardevol werk op die dus ook voor, ja, echt aanzienlijke bedragen te verkopen is als je dat eenmaal hebt lopen.

Michael: Ja, want ik zag nou het nieuwtje een beetje is ook van dat er een hoop geld die markt in komt hè.

Bas: Bizar.

Michael: Dat zag ik laatst ja. Want waar komt dat dan in deze tijd, dat zijn gewoon grote partijen die kijken naar?

Bas: Ja, ik ga op korte termijn ga ik ook groot nieuws naar buiten brengen, ik kan nog niet, ja, er nog niet al te veel over zeggen, maar er komt bizar veel geld in de markt die dus op ja, op marketplaces zoals Amazon gewoon alle merken kopen en consolideren. Daar komt het eigenlijk op neer. Dat noemen ze zogenaamde roll-ups en dat is echt een trend die nu echt gaande is wat niet te stoppen is en ja.

Michael: Ja? Goh.

Bas: Ja, en het mooie is dat ik uiteindelijk binnen het hele platform zeg maar de hele reis wil aanbieden. Dus ik wil mensen helpen met het starten van hun merk, het doorgroeien van hun merk en het verkopen van hun merk en daar wil ik mensen van A tot Z in kunnen begeleiden en dat is, ja, dat valt mooi in het ecosysteem samen zeg maar om daar gewoon ook een mouw aan te passen. Dat is wel leuk.

Michael: Ja, want doe de Bas Urlings methode en je hebt een koper zoiets.

Bas: Ja, nee, letterlijk. Nou ja, weet je, het stomme is ik heb de blueprint, dus ik leg de blueprint voor je neer, ik zeg als je deze stappen volgt dan heb ik al een koper voor je, en dat is eigenlijk het model wat ik letterlijk uitleg aan de mensen binnen mijn community en op de events, dus dat is wel tof.

Michael: Ja, leuk.

Plazatalk Amazon course

Bas: Sowieso als mensen interesse hebben in het Amazon Kickstart Event kunnen ze naar de site gaan, gewoon plazatalk.nl daar staat ergens Kickstart Event, of op gratisamazonboek.nl kunnen ze het boek ook bestellen. Heb je het boek ook besteld?

Michael: Ja, ja, toen, ja.

Bas: Ja.

Michael: Ja, nee, daar staan gewoon nuttige dingen op, zeker als je natuurlijk beginnend, dat is echt, ja, gewoon een kleine wel hele heldere leidraad.

Bas: Precies, ja, tof, tof. Super zeg. Nou, bedankt voor je aanwezigheid. Wil je nog iets delen? Waar kunnen mensen je vinden? Heb ik nog iets niet gevraagd wat ik had moeten vragen?

Michael: Nee, ik denk dat we alles wel hebben, ja, mijn levensloop qua hè, wel hebben doorgenomen en het is, nee, sowieso kijk, ik ben natuurlijk dan eigenaar van Products for Wellness, dat is het bedrijf, dus productsforwellness.nl dat is gewoon meer het verzamelverhaal en ja, comfykussen.nl dat is dan een speciale die hebben we dan ook in allerlei talen, in verschillende talen waar je dus alle informatie over dat unieke kussen kan vinden.

Bas: Ja, super.

Michael: En de kleuren kan zien, het komt allemaal in het, ja, en dat hebben we natuurlijk ook zo staan op de platformen.

Bas: En binnenkort dus Europees verkrijgbaar op Amazon. Het duurt nog even.

Michael: Ja, nee, dat is wel de bedoeling ervan, ja.

Bas: Super. Nou, super zeg. Dank voor je komst.

Michael: Ja, het was leuk. Leuk om dit alles te delen in deze schitterende, het is net of ik bij Eva Jinek zit alleen dan net wat anders.

Bas: Ja, het scheelt niet veel. Nee, ja, ik vind het mega-inspirerend en vaak om de hele transitie te horen van topsporter naar hoe je de producten in bent beland en daarna online bent gaan verkopen en je merk bent gaan bouwen, is echt heel gaaf om te horen in ieder geval.

Michael: Ja, heel leuk, ja.

Bas: Tof, dank je wel man.

Michael: Ja, bedankt Bas.

Bas: Alright, ciao.

Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!

Bas: Tof zeg, dat was Michael Vertogen. Een hele gave transitie van topsporter in de squash naar een e-commerce business. Super gaaf, mochten jullie ook geïnteresseerd zijn om de e-commerce in te stappen kun je nog altijd naar gratisamazonboek.nl om meer informatie te hebben. Mocht je interesse hebben in het Kickstart Event dan kun je dat ook op plazatalk.nl vinden. In ieder geval tot de volgende keer maar weer en bedankt voor het luisteren. Ciao ciao!

Place comment