Slippertje 61: Gezond financieel inzicht in je business met CFO Magali Renders
13 July 2021 

Slippertje 61: Gezond financieel inzicht in je business met CFO Magali Renders

YES! The one and only Magali Renders is vandaag te gast in de Ondernemen Op Slippers podcast!

Magali Renders studeerde finance aan de Universiteit van Maastricht, werkte 11 jaar voor Ahold en was 4 jaar verantwoordelijk voor AH to go, spendeerde 5 keer een half jaar in het buitenland, werd ook nog eens gevraagd om de rechterhand te worden van de CFO van Ahold, maar besloot om te gaan ondernemen op slippers en momenteel is ze ook nog eens twee villa’s aan het bouwen op Bali.

In Slippertje 61 vertelt Magali Renders onder andere over:

  • Wat zij zou doen als zij nog maar 3 maanden te leven zou hebben
  • Waarom zij koos voor een studie finance
  • Haar traineeship bij Ahold
  • Winstgevendheid, cashflow en BTW
  • Financieel management
  • Het verschil tussen een CFO en een boekhouder
  • Én de twee villa’s die zij aan het bouwen is op Bali

Laten we snel gaan luisteren naar de financiële inzichten en tips voor een gezonde business van Magali Renders, Let’s Go!

Podcast transcriptie

Bas: Dames en heren, vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast the one and only Magali Renders. Magali studeerde finance aan de Universiteit van Maastricht, werkte 11 jaar voor Ahold en was 4 jaar verantwoordelijk voor AH to go, spendeerde 5 keer een half jaar in het buitenland, werd ook nog eens gevraagd om de rechterhand te worden van de CFO van Ahold, maar besloot om te gaan ondernemen op slippers en momenteel is ze ook nog eens twee villa’s aan het bouwen op Bali. Magali, welkom.

Magali: Dank je.

Bas: Let’s go.

Je schuift je shit opzij, en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij.
Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd. Je kraakt de code van het leven met zekerheid.

Bas: Ok, Magali, welkom.

Magali: Ja, dank je.

Bas: Daar komt de eerste vraag.

Magali: Oh-oh.

Nog maar 3 maanden..

Bas: Wat zou je doen als je nog drie maanden te leven hebt?

Magali: Oh ja, deze heb ik een keer eerder gehoord in je podcast ja. Maar eigenlijk is het een heel makkelijk antwoord. Ik denk dat ik 10 jaar terug een hele to-do lijst had opgenoemd nu met weet ik het, bungeejumpen, vliegtuigspringen, reizen dit en dat, maar nu, ja, ik heb twee kleine meiden dus drie maanden te leven zou puur gezin, familie en herinneringen maken met zijn allen zijn.

Bas: Juist.

Magali: Wat dat dan ook moge zijn.

Bas: Ja, nog even een groot feest voordat het einde nadert.

Magali: Precies, dus heel simpel.

Bas: Nou ja, goed, wij kennen elkaar wat langer natuurlijk. We hebben samen met, we hebben elkaar leren kennen in Maastricht waar jij gestudeerd hebt en mijn ouders die woonden nog naast Maastricht. We hebben in dezelfde kroeg gewerkt, café Charlemagne op het Onze Lieve Vrouweplein voor de mensen die Maastricht kennen.

Magali: Ja, aanrader om een keer te zitten.

Bas: Aanrader om een keer te zitten, maar ja, we gaan het vandaag met name ook hebben over finance en hoe je je boekhouding op orde krijgt. Dat is toch wel een van de topics zeg maar waar ik zelf het meeste mee heb gestruggeld als ik terugkijk op de afgelopen 10 jaar van mijn business weet je. Eigenlijk als ik erop terugdenk heb ik eigenlijk als grootste fout gemaakt dat ik gewoon veel te lang met een nou, laten we zeggen een te goedkope boekhouder heb gezeten waardoor je eigenlijk nooit de juiste inzichten had, altijd achter de feiten aan loopt en gewoon dat hele spektakel slecht managet. Maar voordat we de diepte in gaan, gaan we nog eventjes wat achtergrond van jou boven ratelen want je hebt aan de universiteit in Maastricht gestudeerd.

Magali: ja

Bas: Hoe was het daar?

Magali: Ja, ik vond het helemaal top daar. Het is natuurlijk, ja, Maastricht, het is gewoon een uithoek van Nederland, kleine studentenstad, dat betekent dat iedereen daar woont, in het weekend blijft, ja, is gewoon één groot feest dus daar heb ik 0,0 spijt van en een reden waarom ik daar ook ging studeren is omdat je daar verplicht in het buitenland moet studeren en ze hebben een enorme, tenminste, toentertijd, waarschijnlijk nog steeds, een enorm netwerk aan goede universiteiten wereldwijd. Dus dat was ook een reden, maar de studentenleven daar is echt één groot feest.

Buitenland minded

Bas: Nice, cool. En wat trok dat buitenland je zo? Of was je altijd al buitenland minded?

Magali: Ja, ik denk volgens mij mijn eerste voorbeeld was mijn zus, die ging volgens mij op haar 17e of 18e voor het eerst naar buiten want die heeft natuurlijk toerisme gestudeerd dus ja, dan word je volgens mij die eerste maand van die opleiding al naar het buitenland gestuurd. En die kwam altijd zo vol verhalen thuis. Ja, gewoon bizarre ontmoetingen, ervaringen die je niet zomaar in Nederland opdoet. Dus dat was denk ik mijn eerste trigger om naar het buitenland te gaan en zij had ook een tijd in Argentinië gezeten en dat was voor mij daarom ook de keus om daar toentertijd te studeren een half jaar, omdat zij daar zo vol van was, toen dacht ik van nou, dat moet ik ook meemaken.

Finance studeren & Ahold

Bas: Cool. Nou, je bent finance gaan studeren aan de Universiteit van Maastricht, maar wat ben je dan een nummer cruncher of was je altijd al gepassioneerd over financiën en allemaal dat soort fratsen of hoe moet ik het zien?

Magali: Ja, ik was wel een wiskunde nerd maar dan ga je eigenlijk niet per se finanice doen. Maar ik vond wiskunde dus een van de leukste ja, hoe noem je dat, subjects, klassen van de middelbare school maar bij wiskunde is het natuurlijk ook je snapt het en dan vind je het leuk en als je het niet snapt dan vind je het het meest vreselijke. Dus ik heb wel altijd verbanden leggen vond ik altijd wel heel leuk, maar het was niet dat ik al op mijn 18e denkt nou, ik ga CFO worden, dat niet.

Bas: Nee, nee, precies, cool. En hoe zag je na je studie, toen ben je direct voor Ahold gaan werken of?

Magali: Ja, eigenlijk wel. Tenminste, na mijn studie ging ik eerst reizen, ik dacht nu kan het nog hè, nu ben je vrij, dus ik had gespaard en wat DUO-leningen eruit gehaald.

Bas: En waar ben je toen heen geweest?

Magali: Midden-Amerika en Brazilië. Dus van Guatemala tot aan Panama, eigenlijk al die landen daartussen en de oostkust van Brazilië ben ik toen geweest.

Bas: Cool.

Magali: En eigenlijk nog voordat ik op reis ging ben ik gaan solliciteren bij Ahold voor een traineeship en een traineeship houdt dan in dat je de eerste twee jaar verschillende functies doet om het bedrijf een beetje te leren kennen en daar was ik eigenlijk ik denk een week of twee weken voordat ik nou, een paar weken voordat ik vertrok was ik daar aangenomen dus toen ging ik ook best wel ontspannen op reis omdat je weet dat je al je geld op kan maken want als je terugkomt heb je een baan. Dus.

Bas: Ja, ging all-in op reis dus.

Magali: Wat zei je?

Bas: Je ging all-in op reis.

Magali: Ja, ik ging all-in op reis.

Bas: En wat trok Ahold jou toentertijd?

Magali: Ja, dat was wel iedereen heeft er een beetje een mening over, tenminste, de supermarkt. Het is gewoon super, ja, je kan heel goed voorstellen van wat een klant nodig heeft dus het is heel bereikbaar, tastbaar en heel snel is het eigenlijk. Binnen een week, ik bedoel alle promoties, je kan direct meten. Hè, vanuit mijn vakgebied direct meten wat de impact is, marketing kan je direct meten wat de impact is dus ja, dat vond ik wel heel interessant naast dat er en logistiek en vastgoed bij komt kijken dus gewoon een breed palet aan bedrijf. Maar daar ben ik ook later achter gekomen hoor, daar dacht ik op mijn 22e ook niet allemaal over na.

Ahold & Bol.com

Bas: Nee, nee, precies. Ja, en het mooie nu is, is dat Ahold natuurlijk ook bol.com heeft overgenomen dus dat is inmiddels onderdeel van dat hele spektakel.

Magali: Ja.

Bas: Had je daar iets mee te maken of helemaal niet?

Magali: Nee. Eigenlijk is bol en alle andere originele bedrijven van Ahold, het zit wel samen, alleen het wordt echt nog apart gemanaged en zelfs de overstap van de merken van Ahold, dus in Nederland dan Albert Heijn, Etos, Gall naar bol is vrij lastig te maken. Heeft ook andere voorwaarden, andere vakantiedagen, al dat soort dingen. Dus nee, dat is eigenlijk niet echt geïntegreerd de laatste 10 jaar.

Vakantiedagen bij Ahold

Bas: Ja, en je spendeerde 5 keer een half jaar in het buitenland. Dat deed je deels terwijl je bij Ahold aan het werken was want waarschijnlijk is dat een van de redenen dat je voor Ahold ging werken is dat je toen nog 45 vakantiedagen kreeg per jaar?

Magali: Ja, toen ik ging solliciteren wist ik het inderdaad niet, maar, ja, of tenminste vooraf wist ik het niet, maar dat was wel, ja, dat is wel een lekkere regeling want je kon eigenlijk zonder moeite sowieso 3,5, 4 weken op reis, maar inderdaad, je had ook de mogelijkheid om een sabbatical op te nemen dus dat is natuurlijk wel ja, aantrekkelijk.

Bas: Ja, en die 5 keer een half jaar welke reizen heb je allemaal gedaan in die 5 keer ongeveer?

Magali: In die 5 keer. Nou, ik heb op het begin heel veel Latijns Amerika gedaan. Dus ik heb in Argentinië gestudeerd, ik ben late rook nog terug geweest naar Colombia, ik heb dus Midden-Amerika gedaan, Cuba en op een gegeven moment, oh ja, ik heb vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika gedaan en daar nog rondgereisd en na 5 jaar Ahold had ik een break genomen en ben ik naar Australië, nee, niet Australië, dat was een andere trip, naar Azië gegaan. Dus Indonesië, Vietnam, Zuidoost Azië en de laatste trip was 1,5 jaar terug en dat was met mijn gezin en dat was een ander soort trip met twee kleine meiden dus dan ga je niet elke drie dagen hoppen maar blijf je gewoon langer op een plek en dat beviel eigenlijk ook wel en dat was met name Bali.

Werken bij Ahold

Bas: Ja, cool. Ja, daar ben je nu een paar villa’s aan het bouwen, daar zullen we het later maar even over hebben. Ja, tof zeg. Maar hoe was die tijd? Want jij hebt eigenlijk 11 jaar voor Ahold gewerkt.

Magali: Ja.

Bas: Ja, daar kom je dus binnen als trainee en dan moet je je een soort van omhoog werken. De laatste 4 jaar was je verantwoordelijk voor AH to go.

Magali: Ja, financieel verantwoordelijk.

Bas: Financieel verantwoordelijk, werd je helemaal, ja, blind van de cijfertjes. Maar hoe zag het laddertje er ongeveer uit dan bij de Ahold?

Magali: Nou, die eerste twee jaar kwam je inderdaad op verschillende plekken, heb je eigenlijk geen keuze in, je wordt gewoon geplaatst, maar dat is wel heel leuk om te zien hoe het bedrijf werkt en je mag daarnaast aan de Amsterdam Business School heb ik eigenlijk een vervolg, een executive master gedaan. Dus dat zijn wel eigenlijk kansen die je, ja, als je niet bij een groot bedrijf werkt wat lastiger zijn. Dus ik heb vooral veel financiële kennis daar opgedaan, maar je krijgt ook wel heel veel cursussen, tenminste, als je in zo’n klasje zit hoor, dat is niet iedereen. Een beetje als je, ja, heel simpel gezegd, als je een sterretje achter je naam hebt kom je telkens weer in zo’n vervolgklasje terecht en op een gegeven moment op managerniveau en directorniveau en dan krijg je ook heel veel persoonlijk leiderschap cursussen, dus over jezelf en waar je naartoe wil en dat wordt extern georganiseerd, dus niet intern zodat je er ook even over na kan denken wil ik hier wel blijven. Maar het waren echt 11 superleuke jaren. Ik heb er eigenlijk altijd met heel veel plezier gewerkt, collega’s waren echt mega leuk dus ja, eigenlijk gaat het best wel vanzelf die stapjes. Ik had het van tevoren, als jij mij 11 jaar terug of ondertussen 12 jaar terug had gevraagd blijf jij 11 jaar bij Ahold had ik altijd nee gezegd. Maar de tijd vliegt toch ook wel en er komen telkens nieuwe kansen.

Bas: Ja, voor een millennial is dat een aardig lange tijd dan.

Magali: Ja, dat is echt een lange tijd. Ik was een van de weinigen in mijn vriendengroep die nog altijd bij de eerste werkgever zat, maar het is ook wel een groot bedrijf met heel veel verschillende mogelijkheden. Dus ik heb bij Etos, Gall & Gall, AH to go, Albert Heijn de holding, dus allemaal verschillende bedrijven binnen Ahold gewerkt.

Financieel management bij AH to go

Bas: Cool. En op een gegeven moment, sowieso het managen van zo’n AH to go of dat soort dingen zeg maar, wat komt daar überhaupt allemaal bij kijken?

Magali: Ja, dat was echt een groot feest. Dat is eigenlijk met de management–

Bas: Dat is ook wel vergelijkbaar met een e-commerce business toch? Want je hebt voorraad, je hebt business en er gaat geld in, uit.

Magali: Ja, ik zag eigenlijk de Albert Heijn to go als echt een feest want het is eigenlijk je kan het een beetje zien als een scale-up alleen dan in een grote organisatie, wat betekent dus dat je IT-systemen op de rol zijn, je logistiek is op de rol, je hebt hele goede–

Bas: Wat betekent dat op de rol?

Magali: Ja, gewoon dat daar geen hick-ups in komen. Dat is gewoon de beste logistiek van Nederland die er is.

Bas: Dat staat zeg maar.

Magali: Dat staat gewoon. Ook IT-systemen die vallen niet uit, alles kan je er zo uithalen, elke transactie van elke klant kan je zien. Je hebt de beste ja, mensen op alle plekken. Dus alleen tegelijkertijd is het een scale-up. We waren denk ik een team van 50 man en met ons managementteam van ongeveer 5 man waren we gewoon de hele strategie aan het bedenken en uitvoeren en wat houdt dat in, we hebben onder andere een samenwerking met BP daarop gezet wat echt heel cool was. Dus to go’s langs de snelweg dat was denk ik wel de grootste–

Bas: Ja, BP de tankstations.

Magali: Ja, BP tankstations. Om in die winkeltjes in de BP een to go te plaatsen.

Bas: Inderdaad, ja.

Magali: En dat zijn wel echt leuke onderhandelingen, testen die je aan het uitvoeren bent, maar ook aan het kijken van waar kunnen we nog meer winkels openen, bij scholen, universiteiten, dus niet alleen die NS stations waar je ze kent, in binnensteden. Dus daar ben je mee bezig, maar ook hele innovatieve, ja, het voordeel dus je hebt wel het geld van het grote bedrijf, dus we hebben toen bijvoorbeeld de AH to go app waar je dan zonder te pinnen kon betalen, via een app kon je betalen.

Bas: Oh, je kan gewoon de winkel in lopen en dan tik, tik en dan via iDeal of zo of whatever.

Magali: Ja, dat kon, dat is ondertussen stopgezet omdat ze volgens mij nu met iets nieuws bezig zijn, maar ik ben er nu ook al even uit dus wat de status ervan is weet ik niet, maar je bent dus met super veel innovatieve dingen bezig. Dus dat ja, was echt een feestje om te doen 4 jaar lang.

Cashflow problemen

Bas: Cool, cool, lachen zeg. Hé en inmiddels ja, doe je ook de nummertjes van mijn e-commerce business een beetje poetsen zeg maar, en nogmaals, ik denk dat dat een van mijn grootste fouten is geweest dat ik veel te lang heb gewacht om echt te investeren in financieel inzicht en overzicht en een van de grootste dingen waar ik zelf tegenaan liep in mijn e-commerce business is eigenlijk weet je, er komt voorraad binnen, je hebt een bepaalde voorraad in je warehouse staan wat een bepaalde waarde vertegenwoordigt, er moet geld in en uit, je moet je rekeningen betalen, je belastingen en allemaal dat soort dingen. Veel mensen denken altijd dat het vrij eenvoudig is om een e-commerce business te runnen. Je koopt een paar producten in, je verkoopt ze weer en dan zal het wel goed zijn, maar een van de grootste challenges die denk ik elke e-commerce business heeft is toch een beetje dat hele, ja, cashflow management zeg maar of die prognoses. Ja, neem ons een beetje er doorheen zeg maar hoe je dat nou een beetje organiseert, of goed organiseert eigenlijk voor een e-commerce business want ik denk dat veel mensen dit probleem herkennen.

Magali: Ja, iedereen in de retail en e-commerce business herkent dit wel, en trouwens ook dienstverlenende bedrijven, tenminste, als je snel groeiend bent heb je gewoon, zie ik bijna bij elke klant cashflow issues. Of tenminste, ja, hoe werkt het met cash, dat is iets anders dan winst, je kan winstgevend zijn maar dan nog heb je cashproblemen, oftewel geen geld op de bank.

Bas: Exact. Dat zit dan dus volledig in de voorraden.

Magali: Ja, dus waar zit dat dan in, inderdaad bij e-commerce business zit dat bijna altijd in de voorraad want dat zit nog niet in je winst, dat komt pas als je het verkoopt, maar je bent al wel aan het inkopen voor het komend half jaar. Dus de grootste uitdaging is die voorraadoptimalisatie, hoe zorg je ervoor dat je wel genoeg inkoopt zodat je niet uitverkocht bent, maar niet te veel zodat het aan het verstoffen is die voorraad en eigenlijk dus geld aan het verstoffen is op je zolder of distributiecentrum of waar dan ook. Dus en wat bij cashflow managen enorm helpt is één inzicht en dat is een beetje wat jij al zei van hè, dat had ik totaal niet, inzicht van wat zijn je inkomsten, wat zijn je uitgaven, maar vervolgens dat forecasten dat is eigenlijk een hele belangrijke. Dus wat denk je dat je de komende drie maanden minimaal hoe dat gaat lopen. Ik doe het eigenlijk altijd 12 maanden vooruit, maar de eerste 3 maanden zijn de meest essentiële en kan je ook het best forecasten. Dus hoe loopt dat ook met de inkoop van voorraad, maar vergeet ook niet dingen als belastingen of BTW krijg je natuurlijk in januari, februari maart van je klant en in april moet je die betalen en hetzelfde met vennootschapsbelasting. Dus daar heb je dingen. Mensen met een dienstverlenend bedrijf hebben dan niet zozeer een voorraad, maar die hebben dat vaak op debiteuren. Dus klanten die niet betalen, te laat betalen. Daar zit eigenlijk het grootste stukje bij dienstverlenende bedrijven. Dus die zitten ook echt wel, kunnen ook met cashflowproblemen zitten.

Bas: Ja.

Magali: Dus inzicht is belangrijk, 2) forecasten en 3) is dan managen, en inderdaad managen is dan eigenlijk aan vier knoppen even heel simpel gezegd, is 1) probeer zo winstgevend mogelijk te worden want dat, als je winstgevend bent dat is eigenlijk je duurzame cashflowknop. Dan voorraad optimaliseren, debiteuren inderdaad, hè, kijk van hè, hoe kan het dat klanten niet betalen? Is mijn betaalproces niet handig? Heb ik nou makkelijk iDeal erin? Zijn mensen ontevreden of geef ik ze bijvoorbeeld ook geen goede deal om in een keer te betalen met korting in plaats van over 12 maanden verspreid. Ja, op termijn kan je ook kijken naar leningen of investeerders, het ligt eraan wat voor soort bedrijf het is, maar dan moet je daar altijd natuurlijk wel even een businesscase van maken van is die lening een goed idee en die investeerder.

BTW betalen

Bas: Ja. Nou ja, hoe ik dus zeg maar zeker in de beginjaren mijn business runde en bijvoorbeeld met het betalen van BTW weet je ik dacht altijd ja, er staat geld op de rekening, ik geef het uit, en op een gegeven moment kwam altijd de BTW denk ik oh, shit, ja, hoe ga ik dat nou betalen? En dan deed ik altijd een paar facturen niet betalen om de BTW te betalen en vervolgens zo weer door te rollen zeg maar. Dat is misschien wel heel herkenbaar voor mensen die ook in die beginfase zitten.

Magali: Ja, in die beginfase ga je nog niet forecasten dan is de meest simpele methode eigenlijk, die hoor je ook weleens in profit first, maar eigenlijk heel simpel gezegd is zo’n potjesmethode, zet die BTW meteen weg op een aparte rekening, dat je hem niet ziet op die lopende rekening. Dus einde maand hoeveel BTW heb je ontvangen, zet die meteen weg zodat je dan in april als je moet betalen dat gewoon hebt. Dus voor de starter zou ik zeggen maak die potjes voor BTW, hetzelfde voor de belasting hè, de vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting, ligt eraan of je een eenmanszaak of bv hebt en ook voor investeringen. Als jij weet ik het, een laptop of iets veel grootser en duurder wil kopen, zet daar dan maandelijks even een potje voor opzij zodat je daar ook het geld voor hebt. Dus dat is eigenlijk top 1 voor met name startende ondernemers.

Bas: Ja, het probleem met die potjes vond ik altijd eigenlijk moet je boekhouding daar ook voor up to date zijn toch? Of niet? Want als je boekhouding niet up to date is dan zie je niet hoeveel belasting je terug krijgt en hoeveel je moet betalen en dat je eigenlijk weet hoe groot het potje moet zijn.

Magali: Ja, klopt, eigenlijk de basis van alles is je boekhouding op orde inderdaad. Ten eerste zou ik altijd zeggen ok, die potjesmethode als je nou nu niet direct de boekhouding op orde hebt, neem dan gewoon tenminste 21% over je omzet dan heb je in ieder geval altijd genoeg opzij gezet, maar waarschijnlijk te veel. Want je mag ook BTW van je kosten eraf halen, alleen boekhouding is eigenlijk iets basaals wat op orde moet zijn en wat je vaak ziet inderdaad jij zei al van mijn grootste fout is een goedkope boekhouder, wat is het resultaat van een goedkope boekhouder, waarschijnlijk dat hij één keer per jaar jouw jaarrekening maakt en vier keer per jaar jouw BTW-aangifte.

Bas: Aangiftes regelt.

Vooruitkijken met finance

Magali: En verder weet je helemaal niks. Terwijl in jouw cijfers van jouw bedrijf staat zoveel info. Ik zeg eigenlijk altijd die cijfers is het resultaat van alle beslissingen die jij neemt als ondernemer die zie jij terug in je cijfers en als jij dat niet inzichtelijk hebt in je boekhouding kan je eigenlijk helemaal geen informatie daaruit halen voor toekomstige beslissingen. Dus daarom zorg dat die op orde is en inderdaad betaal ja, ga niet de goedkoopste betalen of in ieder geval maak duidelijke afspraken met je boekhouder, dat is het eigenlijk, van hoe vaak update hij je, informeert hij je, stuurt hij het maandelijks op of hoe zit dat precies? Waarschijnlijk, ik weet niet wat jouw ervaring is met die allergoedkoopste boekhouder, maar die deed dit denk ik niet.

Bas: Nee, nee, dat was altijd soms wist ik pas een jaar later wat ik echt gedraaid had zeg maar het jaar ervoor en dat was een beetje hoe het in het begin ging en daar–

Magali: Mosterd na de maaltijd en bij jou ging het toevallig goed, maar bij een bedrijf die dan minder goed gaat of zoals een Coronacrisis er doorheen komt heeft geen idee aan welke knoppen die kan draaien om het om te turnen.

Bas: Precies. Nou ja, om heel eerlijk te zijn, in de beginjaren in de e-commerce, ik noem het de gouden tijden, toen kon ik idiote marges maken en megagrote volumes wegzetten. Dat is het voordeel als je een van de eersten bent tussen haakjes zeg maar die het spel toepast en dan staat er altijd geld op je rekening en dan is alles één groot feest zeg maar, totdat de concurrentie wat toeneemt of je marges gaan wringen of je hebt te veel mensen aangenomen of investeringen gedaan die niet lopen zoals je dacht dat het zou lopen en dan is dat financiële inzicht des te belangrijker. Dus eigenlijk in de goede tijden, mijn idee als ondernemer gezien zeg maar denk ik ook van ja, dan ga je gewoon door, staat er altijd geld op je bankrekening, maakt niet uit, maar juist als de schoen een klein beetje begint te wringen dan wil je weten aan welke knoppen je moet gaan draaien om uiteindelijk weer het tij te keren zeg maar.

Magali: Eens, alhoewel ik het niet, inderdaad dat laatste helemaal van dat je in control bent dan en als het even tegenvalt aan welke knoppen je moet draaien, welke kosten kan je direct stopzetten, maar ook als het goed gaat, je kan eigenlijk de cijfers echt zien van ok, waar komt mijn omzet vandaan, waar komen mijn winst vandaan, hoe kan ik die verhogen. Want waarschijnlijk vooral snel groeiende bedrijven zie je bijna altijd dat er heel veel kosten zitten in abonnementen die ooit afgesloten zijn, nooit meer naar gekeken worden. Dus ook als het heel goed gat kan daar nog veel meer uit te halen zijn en juist dan in goede tijden dat strak zetten zodat je die slechte tijden aan kan.

Bas: Juist. Ja, ik ben er ook heel goed in inderdaad, dan kom je weer een tooltje tegen en denk je ah, doe maar weet je, ga ik gebruiken, en dan na 3 maanden ben je alweer vergeten dat je die tool hebt aangeschaft en een jaar later kijk je naar je creditcard statements en denk je shit, ik betaal eigenlijk 100 euro per maand voor iets wat ik niet gebruik.

Magali: Precies.

Bas: En als je dat 20 keer doet dan loopt het hard op zeg maar, ja.

Magali: Ja.

Winstgevendheid verbeteren

Bas: Ja, bizar. En over die winstgevendheid, heb je nou nog tips zeg maar of whatever, bepaalde factoren om die winstgevendheid te gaan vergroten en wat zijn meestal de grootste knoppen waar je dan aan gaat draaien?

Magali: Ja, eerste is altijd wel vaak hoor je mensen op winst in euro’s, maar kijk altijd naar je winstpercentage.

Bas: Jij kijkt naar winst in bitcoins?

Magali: Kan ook, maar dat zou ik niet adviseren, maar winst in percentages want even een heel simpel voorbeeld, stel dat jij 50.000 euro winst hebt op een omzet van 250.000 euro. Nou, dat is 20%, top, dan ben je lekker bezig. Maar als jij een Coolblue-achtige onderneming bent dan is de 50.000 euro over weet ik veel een zeg 5 miljoen is 1% winst dus dat is eigenlijk helemaal niks en dat betekent als de omzet even tegenvalt dat jij direct verlies gaat maken. Dus winst in euro’s zegt iets, maar helemaal niet heel veel. Dus kijk altijd naar percentages is tip 1, dus ook naar kostenpercentages en winstpercentages.

Bas: Ten opzichte van je omzet.

Magali: Ten opzichte van je omzet, ja, ja, winst ten opzichte van de omzet, ex BTW altijd. Maar vervolgens om winst te optimaliseren dan kijk goed naar je cijfers van hoe lopen de patronen. Dus mijn advies is ook altijd om maandelijks even stil te staan, een evaluatie van hoe gaat het en dan merk je dat sommige ondernemers dan meteen denken maandelijks? Daar heb ik helemaal geen tijd voor. Maar zorg nou dat je minimaal een half uur een keer per maand er even bij stil staat, wat zijn je resultaten en probeer patronen te ontdekken want dan zie je ook als de omzet tegenvalt ligt dat dan aan de gemiddelde prijs, ligt dat aan volume, aan bepaalde producten, waar zit dat hem in? mar ook in kosten van hé, welke kant gaat het op, als het kostenpercentage steeds meer stijgt kan je daaraan draaien om je winst te optimaliseren. Dus en dat ga je alleen, dat ga je niet zien door een keer per jaar een keer naar je jaarrekening te kijken.

Bas: Niet.

Magali: Nee, dus zorg dat je maandelijks bepaalde dingen in kaart brengt en niet alleen achteruit kijkt want dat is waar veel mensen hè, in eerste instantie, is ook belangrijk om achteruit te kijken hoe staat het ervoor, maar vervolgens juist die stap te maken in zo’n evaluatie ok, maar wat betekent dat voor komende maand, komend kwartaal en welke beslissingen moet ik maken om bepaalde ja, doelstellingen te halen of het beter te maken.

Voorraad & Retouren

Bas: Juist. Ja, exact. Dus de tip was sowieso kijk in percentages. En in een e-commerce business heb je ook nog te maken met voorraad en retouren. Hoe manage je dat optimaal zeg maar om die winst dan nog te verhogen?

Magali: Ja, dus retouren is natuurlijk eigenlijk inderdaad binnen e-commerce een mega belangrijke want dat kan enorm hard oplopen. Dus breng die altijd, ik zeg eigenlijk altijd zorg dat retouren altijd een van je KPI’s is.

Bas: Ja, kan je hele winst vernietigen, retouren, letterlijk.

Magali: Ja, dus inderdaad van en kom er ook achter wat de reden van retouren is want uiteindelijk zal het vaak dan waarschijnlijk aan de kwaliteit liggen en dat je ook weet wat de reden is zodat je het kan verbeteren. Dus retouren is een hele belangrijke. Als je het hebt over voorraden dan gaat het met name om van zorg voor die optimale bestelhoeveelheid want nou ja, jij bent gewend om vanuit China te importeren, het kan nogal wat schelen met transportkosten of jij een hele grote order doet of een hele kleine want die transportkosten bij kleine orders zijn natuurlijk verhoudingsgewijs veel groter. Dus kijk wat voor jou, want als je in Nederland inkoopt zal dat heel anders zijn dan als je in China of weer in Spanje inkoopt. Dus wat voor jou de optimale bestelhoeveelheid is dat je niet te veel voorraad hebt liggen, maar wel het voordeel hebt van die transportkosten. Ja, en daar heb je geen een antwoord op. Dat is ook vaak even testen. Daar komt het wel, testen en dan meten.

Bas: Ja.

Magali: Daar komt het vaak op neer. Er is nooit één gouden antwoord.

Logistiek in combinatie met finance

Bas: Nee, nee, precies. Nou, sowieso dat hele voorraadmanagement is nog wel een spel apart zeg maar als je het mij vraagt ten opzichte van finance. We kregen ook een vraag van Daniel, is logistiek ten opzichte van finance belangrijk? Ja, dat is het wel degelijk als je het mij vraagt.

Magali: Mega belangrijk ja. Ja, vooral in de e-commerce businesses heeft het enorm veel impact, ook de leverancier waar je het trouwens vandaan haalt. Dus niet alleen de voorraad, maar wat zijn de afspraken qua betaaldagen wanneer je moet betalen en dat heeft enorm veel impact op je cashflow. Is dat binnen 15 dagen, 30 dagen, 60 dagen. Dus dat is ook een, kan ook een reden zijn om naar een bepaalde leverancier te gaan.

Bas: Ja, idealiter betaal je zoveel mogelijk zo laat mogelijk als je het mij vraagt.

Magali: Ja, ja. Nou, zo min mogelijk zo laat mogelijk.

Bas: Ja, precies.

Magali: Je zei zoveel mogelijk.

Bas: Ja, je wil een zo groot mogelijk deel van het bedrag bedoel ik zo laat mogelijk betalen want de fabriek betaal je vaak aan met vaak 30% en dan doe je 70% voordat het op de boot gaat of het vliegtuig in in China, maar in de ideale wereld betaal je bijvoorbeeld pas als het in Nederland is aangekomen of zo weet je, dus hoe langer je dat uitstelt of kan uitstellen hoe beter dat is voor je cash positie.

Magali: Ja.

Software voor Ecommerce

Bas: En ik heb nog een vraag van Clint. Trouwens, als er mensen zijn die dit luisteren en denken ik wil ook een keer live bij zo’n sessie zijn dan kun je via plazatalk.nl/live kun je je aanmelden, dan krijg je een notificatie als we weer live gaan of zijn, maar Clint stelt een vraag, we lopen bijvoorbeeld vast op de juiste softwarepakketten voor e-commerce en de daarbij begeleiding. Kun je daar iets nuttigs over zeggen of is dat secundair aan het hele finance spektakel?

Magali: Ik weet niet wat hij precies bedoelt met software. Heb jij–

Bas: Ja, ik denk meer ook dat het om boekhoudpakketten gaat en hoe je dat dan koppelt aan bol, Amazon en dat soort dingen zeg maar. Het is ook weer ja, naar mijn idee weer afhankelijk van hoe groot je bent en welke ambities je hebt, of je het internationaal wil gaan verkopen of alleen in Nederland.

Magali: Als jij wil hard groeien adviseer ik wel altijd om het inderdaad geautomatiseerd te laten draaien want het is zo’n gedoe om dat handmatig te doen en ook heel foutgevoelig. Maar ik ben geen expert in die hele softwarepakketten en integraties, maar er zijn genoeg boekhouders die zeg maar gefocust zijn op e-commercepartijen die dat allemaal geautomatiseerd hebben dus dat zou ik ook echt wel adviseren, tenminste als jouw doelstelling is om te groeien. Als je gewoon een klein webshopje vanuit huis wil doen dan is het weer iets anders, maar no ja, met zoiets waar jij mee bezig bent dan wil je gewoon dat dat volledig geautomatiseerd is anders ben je alsnog iemand in jouw team alsnog daar een hele week mee bezig om alles te fixen en dat is ook duur.

Bas: Ja.

Magali: Dus automatiseren die handel, ja.

Verschil tussen een CFO en boekhouder

Bas: Ja, en misschien om die vraag ook nog even te beantwoorden, wat is nou precies het verschil tussen een CFO en een boekhouder? Ik denk dat het goed is voor jou om dat ook goed uit te leggen.

Magali: Ja, heel goed, want wat een boekhouder doet is eigenlijk terugkijken hè, dus alle transacties die geweest zijn die legt hij vast. En even, dat is niet elke boekhouder, maar op dit moment wel zeker zo’n 80% van de boekhouders of nou, in ieder geval de meeste boekhouders die leggen gewoon alles vast, doen de BTW aangifte en een accountant maakt dan de jaarrekening. Maar die verder kijken ze niet naar patronen, ze kijken niet vooruit. Ze zorgen gewoon dat ze fiscaal aan de regels voldoen. Het grote verschil met een CFO en ik noem mijzelf ook vaak een financieel strateeg, is dat ik met de cijfers die er is vooruitkijk. Dus welke beslissingen zouden er gemaakt moeten worden, wat zijn handige beslissingen om je bedrijf beter te maken. Als jij een grote investering wil doen, een business case daarvan maken, wat betekent dat en welke aannames maken we en zijn dat dan realistische aannames. Nu heb ik ook bij twee klanten die, dat zijn dan wel grotere die bezig zijn met een serious A-funding met investeerders dus daar moet je dan een 5-jaren financieel plan voor hebben en dat die aannames moeten realistisch zijn maar ook hoe dat loopt met de balans werkkapitaal, maar dan kom ik in een beetje vakjargon terecht. Maar in ieder geval, wat dat, dat is wat investeerders willen weten, dat is wat ze willen zien, net zoals banken die leningen uitbrengen.

Bas: Ja.

Magali: Dus vooruitkijken is eigenlijk het grote verschil. Boekhouders die leggen vast en verder leggen ze geen verbanden en een CFO financieel expert die gaat vaak verbanden leggen en kijkt vervolgens vooruit, wat kan je ermee.

Bas: Ja, dus een boekhouder is eigenlijk laten we zeggen het noodzakelijke praktische en de CFO is eigenlijk degene die je de juiste inzichten geeft om je business maximaal daarop te sturen.

Magali: Precies. Dus ik zou wel vrij snel een boekhouder inhuren als je gaat, ja.

Bas: Dat zou ik zeker doen.

Magali: Ja, dat is wel advies 1.

Bas: Nou ja dat is altijd wel een dingetje weet je. Ik zie ook een vraag van Sander verschijnen zeg maar, wat zijn nou goede boekhouders die alle software hebben die aan Amazon en bol te koppelen zeg maar, dat is altijd, ja, ik zelf zit bij een boekhouder in Amsterdam die heet Account met twee c’s. Jij kent ze natuurlijk ook want jij werkt ermee.

Magali: Ja.

Bas: Ik weet niet of er specialistische boekhouders zijn die per se op Amazon en bol zitten en welke pakketten dat zijn, maar ik weet niet of jij echt thuis bent in die wereld.

Magali: Nee, ik ben eigenlijk niet thuis in die wereld dus die zullen er zeker zijn, maar daar, zeg maar het is niet per se mijn targetgroep, dus.

Bas: Nee, en vaak is het ook niet het probleem van de boekhouder of het wel of niet te koppelen is aan een kanaal en ik denk eerder dat je zelf moet gaan kijken met welke systemen en koppelingen zijn er met welke boekhoudpakketten.

Magali: Ja.

Bas: En dan kijken welke boekhouder dat boekhoudpakket gebruikt. Ik denk dat dat de juiste volgorde is.

Magali: Tip 1 is inderdaad van welk boekhoudpakket en ook, ik moet zeggen dat is voortaan wel 90 of 95% van de gevallen. Maar ik had laatst een klant die geen cloud based boekhouding had, oftewel je kan er zelf niet in en dat werkt nog op papier en wordt gefaxt onderhand weet je wel. Dat is echt wel een no-go. Ik bedoel dan heb je zelf geen inzicht en eigenlijk mijn tip staat deels los van de boekhouding, maar als ondernemer, zorg ervoor dat je wel daar toegang tot hebt en dat jij kan inkijken en vragen kan stellen aan die boekhouder. Dat is überhaupt een goede tip van zorg ervoor dat je de basis van financiën kent. Ik zeg niet dat je financieel expert moet worden, helemaal niet, maar je bent wel ondernemer en je hebt, weet je, je hebt kennis van sales, je hebt kennis van marketing, kennis van je product en je moet ook een basale kennis van finance hebben want uiteindelijk ben jij eindverantwoordelijk en niet die boekhouder. Dus als er iets mis is dan wordt er naar jou gekeken. Dus zorg dat je dar die kennis van hebt. Even terug naar ja, welk boekhoudpakket, er zijn inderdaad heel veel verschillende, Moneybird komt de laatste tijd enorm goed op, maar ik ben niet gespecialiseerd in van wat nou handig met e-commerce is. Maar heel veel boekhoudpakketten, ook Twinfield hebben voortaan allemaal van die integraties. Dus dat is vooral als je Amazon en bol, want dat zijn zulke grote spelers, daar heb je vaak die integraties wel.

Bas: Ja, precies, ja. Ja, en precies, je hebt ook voor wat betreft e-commerce, je hebt ook channel connectors of channel integrators eigenlijk. Dat zijn weer partijen die tussen de kanalen en je software gaan in zitten zeg maar, bijvoorbeeld je webshop. Bijvoorbeeld Effect Connect of Channel Engine of dat soort partijen in Nederland. Dus daar kun je dan al je marketplaces aan koppelen zoals bol, Amazon, Vida XL, Blokker en whatever er nog meer zijn en die integreren dan weer met je backend van je webshop bijvoorbeeld en die kunnen ook eventueel koppelen aan je boehoudpakketten.

Magali: Ja, en als dat soort dingen mogelijk zijn zo ik dat altijd adviseren want het scheelt zoveel tijd als het geautomatiseerd is en dan als je zegt van hé, wanneer kan je opschalen zeg ik ook zorg dat je processen in ieder geval duidelijk zijn en dingen zoveel mogelijk geautomatiseerd, want dan kan je makkelijk gaan opschalen. Anders ben je toch altijd nog bezig met de basis.

Cashflow verbeteren

Bas: En als je nou je cashflow wilt verbeteren? Wat zijn dan de key factoren als jij gewoon betere cashflow, betekent dat, in mijn hoofd betekent cashflow verbeteren dus gewoon altijd meer geld op de rekening, hoe zie jij dat?

Magali: Ja, nee, ja, ik noemde net al wat zeg maar winst is uiteindelijk, winst optimaliseren zorgt er eigenlijk vaak voor dat je een betere cashflow hebt. Dus vaak als je 1%, dan praat ik weer in procenten, maar als je 1% winst hebt dan ga je waarschijnlijk altijd cashflow problemen hebben. Ik zeg altijd het verschilt per bedrijf, maar vaak rond de 10% winst zorgt ervoor dat je geen cashflow problemen continu hebt.

Bas: Ja, goed, en dan dat te nuanceren, een Coolblue maakt volgens mij 2,5 tot 3% winst of zo, dus.

Magali: Maar dat is dan een megabedrijf inderdaad.

Bas: Dat klopt, maar dat af te zetten tegen nou ja, een gemiddeld e-commercebedrijf, het is volgens mij altijd een challenge als je voorraadhoudend bent en wilt groeien.

Magali: Ja, ja, je bent altijd vooraf aan het investeren. Dus inderdaad die winst, de voorraad, vooral bij e-commerce is eigenlijk gewoon voorraad, voorraad, voorraad. En ja, dan heb je dus die debiteuren-crediteuren wat kan helpen bij zo’n voorraad is zo’n rekening-courant bij de bank waar je gewoon even in de min kan staan voor een aantal maanden want je zal gewoon altijd die paar keer per jaar die voorraad moeten inkopen en een dip hebben en wat je bij e-commerce vaak ook hebt, ligt eraan welk product je verkoopt, maar dat zijn die maanden die tegenvallen en dat zijn vaak de wintermaanden, maar het ligt eraan welk product je hebt. Kijk, als jij sjaals en mutsen verkoopt is het anders, maar vaak zie je gewoon een dip in januari, februari, maart. Dus alles–

Bas: Na Q4 bedoel je dan, in Q4 gaat het nog sky high en daarna.

Magali: Ja, dus je moet eigenlijk dat geld inderdaad dat je met Kerst hebt verdiend en Sinterklaas dat moet je eigenlijk zien te bewaren zodat je die wintermaanden overheen komt en dan weer de lente die cash inflow krijgt. Dus dat is ook waarom ik die cash forecasting zei omdat je gewoon ziet wanneer je in de min komt en oftewel je een buffer moet opbouwen in die maanden dat het beter gaat zodat je die wintermaanden of welke maanden dan ook, die moeilijke maanden kan overbruggen.

Voorraad financieren

Bas: Ja, mooi. Je noemde net ook al rekening courant. Dat betekent inderdaad dat je gewoon eigenlijk in de min kan staan bij een bank. Ik heb daar ook wel wat ervaring mee, dus in de praktijk betekent dat eigenlijk gewoon dat je gewoon continu tegen een bepaald plafond aan in de min mag staan. Dat is niet per se een paar maanden, maar dat is gewoon eigenlijk voor altijd tussen haakjes. En dan weet ik ook dat de Rabobank een product samen met bol.com heeft ontwikkeld dus je kan daar dus ook een financiering aanvragen voor je voorraad bij bol en dan koppelen ze je bol account. Dan lezen ze die een soort van uit en dan kijken ze aan de hand van ja, je omzet zeg maar hoeveel jij zou mogen lenen bij een Rabobank om je voorraad te financieren. Dat is een nieuwe–

Magali: Oh, die kende ik nog niet.

Bas: Ja, dat is wel nice.

Magali: Maar hoe werkt dat dan als je ook op Amazon verkoopt?

Bas: Ja, Amazon heeft daar ook weer andere producten voor. Dus zowel bol als, dus bol heeft dat dan met de Rabobank omdat het Nederland is en bij Amazon zijn er ook financieringen. Je hebt ook Amazon Landing weet je, maar daar zit je wel vaak dat je je voorraad kan financieren tegen ja, relatief niet heel erg aantrekkelijke rentes zeg maar, maar h et kan wel als je door wil groeien. Dus het is vaak een keuze van ja, wil je hard groeien en wil je dan die lening aangaan tussen haakjes of niet. En een rekening courant bij een bank is vaak toch in deze tijden tegen nou ja, whatever, wat is het, 2, 3% of zo kun je gewoon geld lenen. Dus.

Magali: Je moet natuurlijk wel altijd in je achterhoofd houden uiteindelijk moet je het wel terugbetalen hè. Stel dat je een ton in de min mag, het is niet dat je, op een gegeven moment zien mensen oh, ik kan altijd een ton in de min, maar uiteindelijk moet je hem natuurlijk terugbetalen. Maar het is zeker vooral als je een e-commerce business hebt eigenlijk ideaal want je hebt gewoon enorme highs en lows bij e-commerce, vooral als je het nogal verschilt welke maand je goede omzet hebt. Dus dan is dat eigenlijk een hele goedkope leningsoptie.

Bas: Ja, bij ik zie toch dat veel ondernemers het ook als een stretch zien hè om zo’n lening aan te gaan en zeker als de bank eist, en dat doen ze heel vaak, zeker als je wat kleiner bent, dat je privé ook garant staat voor je lening. Dus als jij een ton of whatever het is zou willen lenen en dan zeggen ze ja, prima, maar dan willen we dat je voor 50.000 euro privé garant staat. Nou, 1 als je dat geld privé niet hebt en je komt in de problemen dan moet je bij wijze van spreken je huis gaan verkopen of je auto om dat geld aan de bank te gaan betalen en dat is vaak wel een soort van stretch dat mensen daar in een soort van spagaat komen van ja, ben ik bereid om privé dit risico te nemen om mijn business te laten groeien?

Magali: Ik zou daar echt heel voorzichtig mee zijn want je weet gewoon niet wat er gaat gebeuren. Ik noem even die Coronacrisis vorig jaar. Nou, dat heeft dan geen impact of juist zelfs een positieve impact op e-commerce gehad, maar wie weet gebeurt er weer iets anders wat wel enorme impact op e-commerce of welke business je ook hebt heeft en dan kan je gewoon, dan ben je persoonlijk sta je daar, moet je gewoon dat geld op gaan hoesten en dan kijken ze echt niet van hè, dat jij kinderen hebt en zielig en weet ik het, nee, dan moet je dat gewoon ophoesten. Dus ik zou daar wel altijd heel voorzichtig in zijn. Ik ga daar verder geen advies over geven want daar hè, daar ben ik ook niet voor, voor personal finance, alleen ja, ik zou dat wel niet zomaar doen, laat ik het zo zeggen. Het moet een hele bewuste keus zijn.

Bas: Ja, nou ja, en als je het kan, de ideale situatie is dat je niet privé garant staat en dat gewoon je assets van je business genoeg zijn voor een bank dat ze zien van hé, jij hebt een ton aan voorraad en je kan wel 50.000 euro lenen en we leggen gewoon een beslag op je voorraad als het fout gaat of zo, dat is eigenlijk ideaal.

Magali: Dat is ideaal, ja. Als ze persoonlijk gaan worden, ja, dan zou ik altijd even goed nadenken en bespreken of dat slim is.

CFO inhuren

Bas: Ja, en nou zijn veel ondernemers ook zeg maar, in welk stadium is een CFO interessant weet je, kijk, als ik kijk naar de groei van mijn business in de begintijd, ja, dan wil je zo’n goedkoop mogelijke boekhouder. Ja, dan betaal je een paar honderd euro per maand, if you pay peanuts, you get monkeys. Dus dan zie je vrij weinig en op een gegeven moment kom je op een bepaald niveau dat het interessant kan zijn om die prognoses te maken, die cashflow en liquiditeit inzichten hebben, op welk punt is dat?

Magali: Daar is eigenlijk ook mijn idee ontstaan want ik ben eigenlijk dus parttime CFO voor ondernemers, daarnaast ook consultant voor specifieke opdrachten, maar dat eerste is eigenlijk ontstaan omdat ik met verschillende ondernemers, met bedrijven praatte en die met name in mijn vriendenkringnetwerk hielp ik ze weleens en die waren zo enorm blij en die zeiden ja, maar we hebben helemaal geen fulltime CFO nodig, maar wel die paar uur per week of soms maar een paar uur per maand, dat helpt ons zo en dan niet iemand die net afgestudeerd is maar gewoon iemand met veel ervaring die meteen stappen kan maken en slagen kunnen slaan en daar ontstond mijn idee ook want er zijn zoveel snel groeiende ondernemers nu die echt niet een fulltime CFO en zelfs niet iemand van 24 uur per week nodig heeft, maar wel diegene die hun helpt met die inzichten, evaluaties en ik zat eigenlijk toen ik begon vooral inderdaad te denken voor de nou, hè, het verschilt nogal of het in e-commerce of de diensten business is, dus in omzet vind ik altijd wel lastig te praten, maar in ieder geval boven de 2, 3 ton tot boven een miljoen. Ik start vanaf 3 ton, alleen ik ben er ook wel een beetje merk ik, ik merk eigenlijk dat ik vooral nu ook kleinere ondernemers een beetje coach, dat doe ik erbij, dat is niet mijn, dat is 5% van mijn werk, maar ook die zijn heel blij, zeg de ZZP’ers eenpitters om gewoon financieel inzicht te krijgen van oh, zo werkt het. Alleen het verschil daarmee doe ik dat ik het hun leer om het vervolgens zelf te kunnen want die hoeven niet continu iemand in te huren. Maar dus het is eigenlijk voor heel veel verschillende ondernemers. Maar als je zegt hé, voor een aantal uur per week dat zijn dan de businesses die ja, een paar ton normaal per maand of per jaar bedoel ik omzet draaien.

Bas: Ja, het is ook vanuit ondernemer geredeneerd, op een gegeven moment kom je op een punt dat je zelf voelt dat dit nodig is en als je continu met de neus achter de feiten aanloopt met je boekhouding, dashboarding en je geld dan weet je eigenlijk dat het tijd is dat je beter financieel inzicht nodig hebt.

Magali: Ja, vooral als je die kriebel voelt of onzekerheid van hé, ik wil meer vertrouwen hebben ook in de beslissingen die ik neem. Want als je eigenlijk wacht totdat het misgaat ja, dan ben je vaak te laat. Dus als bedrijven opeens echt problemen hebben, ja, dan ben je achteraf aan het repareren en dan ben je altijd duurder kwijt. Dus er komen inderdaad nu ook wel gewoon klanten naar me toe die zeggen van hé, eigenlijk gaat het allemaal heel goed, maar ik weet het eigenlijk ook allemaal niet. Ik weet eigenlijk niet precies hoe ik moet kijken en ik wil gewoon meer vertrouwen erin hebben dat alles goed staat want ik zie concurrenten om mij heen die opeens failliet zijn gegaan terwijl iedereen dacht dat ze goed gingen en dat kan gebeuren omdat je te weinig cashflow hebt. Dat is eigenlijk de grootste reden waarom bedrijven failliet gaan hè, te weinig cashflow.

Bas: Ja, en dus eigenlijk ook te weinig cashflow of niet het juiste financiële inzicht en in een keer lopen ze tegen de lamp.

Magali: Ja, dus.

Gezonde marges

Bas: Even kijken, ik krijg nog een vraag van Clint, het gaat over verzendkosten. Hij zegt we rekenen bijvoorbeeld 4,95 voor verzendkosten terwijl onze verzendkosten, fulfilment en shipping in de regel veel hoger liggen wat behoorlijk in de marge drukt. Wat zou jouw advies hierin zijn?

Magali: Ja, als jij e-commerce hebt is het sowieso echt heel goed inderdaad om je marge continu inzichtelijk te hebben. Dus even voor de luisteraars, marge is eigenlijk omzet min inkoopkosten, dus de kosten van jouw product, maar daar neem je ook mee zoals Clint zegt van de verzendkosten, logistiek en verzendkosten. Dus eigenlijk alles wat met jouw product te maken heeft.

Bas: Je gaat naar de landed kost.

Magali: Ja, en dus die marge die is superbelangrijk om inzichtelijk te maken. Kijk, het is heel lastig om nu die vraag te beantwoorden van hè, wat zou je doen want je kan inderdaad ook zeggen van meer dan 4,95 verzendkosten gaat waarschijnlijk de klant niet betalen, vindt hij te duur worden, dus dan moet je of aan de ene kant prijzen gaan verhogen als dat mogelijk is, want je moet kijken verdien ik wel eigenlijk echt geld aan producten en wat ik stiekem best wel vaak zie bij bijvoorbeeld de e-commerce is dat er een paar producten verdien je geld aan, maar bij een paar producten is het verliesgevend. Dus zorg dat je dat inzichtelijk hebt en degene die verliesgevend zijn, ga of kijken of je die prijzen kan verhogen. Als dat onmogelijk is door veel concurrentie moet je kijken hoe jij je product beter kan maken dan je concurrent zodat je die prijs kan verhogen.

Bas: Ja.

Magali: Of in ieder geval anders, wie weet is het wel dat je de verzending er een kaartje bij doet, geen idee, maar in ieder geval je geeft de klant iets extra’s waardoor het gerechtvaardigd is om die prijs te verhogen.

Bas: Ja.

Magali: Maar marges inzichtelijk houden en ervoor zorgen dat daar minimaal bij e-commerce, ja, je hebt onderaan de streep maar marges van 5% dus een marge op e-commerce moet vaak wel minimaal 30% ongeveer zijn want er moeten nog operationele kosten af en jouw salaris ook nog.

Bas: Exact.

Magali: Dus 30% is eigenlijk al aan de lange kant. Ik zeg vaak 40, 50.

Datagedreven

Bas: Ja, mijn vuistregel is altijd marge keer 4 tot keer 8. Dus inkoop is 10 euro dan moet je tussen de 40 en de 80 verkopen, dat is een beetje mijn vuistregeltje altijd. Maar om daar nog op terug te komen, ik denk dat e-commerce heel datagedreven, dus als je ziet van hé, 4,95 verzendkosten weet je dan heb je een bepaald check-out percentage, dus je conversieratio op je orders en ik ga altijd, dus als je daarmee wil spelen dan ga je kijken van ok, wil je de productprijs verhogen of wil je de verzendkosten verlagen of de verzendkosten verhogen zeg maar en daar ga je een beetje mee spelen. De grootste uitdaging is wanneer is je prijs optimaal ten opzichte van je conversiepercentage en maak je dus de meeste winst eigenlijk in e-commerce.

Magali: Ja, en dat is testen hoor want er is geen één antwoord, dus je moet echt altijd testen van ok, dit werkt wel, en het voordeel van e-commerce en retail an sich is, dat heb ik ook natuurlijk bij Ahold gemerkt, je kan elke week weer testen want het gaat zo snel. Een persoon die koopt meteen een product. Als jij een bepaalde promotie doet reageert een klant meteen. Dus je kan continu testen en dus test vooral inderdaad wat werkt, soms met prijzen verhogen, verlagen, promoties, inderdaad je verzendkosten, want je kan het continu aanpassen, dat is het voordeel van e-commerce.

Bas: Ja, en het AB-testen in e-commerce is wat mij betreft een ongoing iets zeg maar, daar moet je eigenlijk nooit mee stoppen want je kan altijd weer als je een half procent betere conversie haalt op een betere foto of een andere tekst of een andere USP of iets toevoegt aan je product, ja, dat maakt een megaverschil onderaan de streep zeg maar.

Magali: Ja, ja, en zo werkt het ook met marketing hè bij e-commerce. Je kan heel goed vaak meten inderdaad, super datagedreven, dus je kan heel goed meten ok, wat heeft deze marketing gedaan en vooral als je met bepaalde dingen als weet ik het, influencers werkt of zo kan je gewoon direct zien ok, hoeveel heeft het opgebracht. Daar heb ik trouwens nog een tip voor. Ik zie dat mensen bijvoorbeeld, stel dat je weet ik het, 1.000 euro marketing ergens in stopt en stel dat je 1.000 euro omzet eruit haalt, dat je denkt nou, dan ben ik break-even, dat klopt dus niet. Je moet vervolgens kijken naar je marge. Want je hebt natuurlijk ook inkoopkosten.

Bas: Precies.

Magali: Dus als je er 1.000 euro hebt ingestopt is misschien 1.000 euro omzet, maar er blijft nog maar 500 euro marge over.

Bas: Dat heet jezelf rijk rekenen heet dat.

Magali: Ja, ja, maar dat is toch wel een standaard fout die je ziet, dus hou daar rekening mee.

Bas: Nee, inderdaad, ik hoor wat je zegt en ook in deze tijden is dat hele adverteren sowieso moeilijker geworden met de IOS updates die er zijn geweest en het trekken van ja, je pixels op Facebook en allemaal dat soort dingen dat moet je allemaal, ja, betere trucjes uithalen tussen haakjes om je CPA’s beter te monitoren dus het is een grotere uitdaging aan het worden om in ieder geval winstgevend te kunnen adverteren, laat ik het zo zeggen. Maar dat gezegd hebbende wordt je winst vaak aan de achterkant gemaakt, dus hoe jij het aan de achterkant hebt ingeregeld met upsells, cross-sells, funnels, meerdere producten, whatever. Daar zit voor elke e-commerce business als je het mij vraagt de winst.

Magali: Ja, dat is natuurlijk ook het hele voordeel waar jij nu mee bezig bent met Dwarfs dat is natuurlijk gewoon dat je dan de operationele kosten laag kan houden zodat je gewoon volledige focus op die marge kan hebben. Maar inderdaad die hè, je marge is 1, maar vervolgens wat besteed je daarna nog allemaal uit.

Bas: Ja, wat ik zie en met de bedrijven waar wij in gesprek mee zijn is wel een mooi bruggetje van die hun business mogelijk willen verkopen aan ons zeg maar daar zit een megaverschil in. Dus wat ik vaak zie is dat de kleinere partijen juist mega inefficiënt zijn ingericht. Dus het percentage operationele kosten die de kleinere partijen hebben is mega ten opzichte van de grotere partijen. We zijn nu met een partij aan het praten die doen bijna 18 miljoen en die hebben maar 3% operationele kosten. Ja, dat is echt, en dat komt alleen maar doordat ze de juiste inzichten hebben, de juiste dashboarding hebben, 100% grip hebben op alles en gewoon met een heel klein team dat soort omzetten weten te genereren.

Magali: Precies, dat, en het helpt natuurlijk ook, je operationele kosten zijn vrij stabiel dus hoe meer omzet je doet hoe kleiner dat percentage ook telkens wordt. Daarom is gewoon heel veel volume draaien in e-commerce business super relevant.

Bas: Exact.

Magali: Want dan worden die operationele, je marge blijft hetzelfde, maar operationele kosten worden in percentages, dus dan heb je dat percentageding weer, wordt steeds kleiner.

Bas: Ja.

Magali: Dus ja.

Klimmen op de ladder

Bas: Ja, mega relevant. Cool. Even kijken, ja, wat ik ook wel interessant vond, want op een gegeven moment jij werkte bij Ahold ook en op een gegeven moment kon je de rechterhand van de CFO worden van Ahold maar toen zei je vriendelijk nee en toen dacht je van nou, dit is wel, dit is een leuk aanbod, dank je wel, maar ik heb andere plannen.

Magali: Ja, dat was eigenlijk ook wel een beetje geleidelijk. Achteraf gezien is het best wel geleidelijk ook gegaan dat ik een beetje afscheid nam van de corporate wereld. Ik heb het altijd enorm naar mijn zin gehad, maar op een gegeven moment kijk je ook hè, van vooral toen ik eenmaal kinderen kreeg, ja, jij kent het niet want jij bent altijd ondernemer geweest, maar het komt vast herkenbaar voor, ik was gewoon elke ochtend aan het haasten, kinderen naar de crèche om vervolgens die trein te pakken, die meeting die om half 9 of 9 uur begint, dan de hele dag meetings en dan ben je weer aan het haasten om op tijd voor sluitingstijd naar die crèche te gaan, om eten te koken en nou, dan heb ik gelukkig een man die ook heel veel thuis doet. Maar toch, het is altijd eigenlijk stress en ik merkte van ja, ik wil gewoon een wat vrijer leven, dat vond ik heel belangrijk, maar het tweede merkte ik ook, ik vond bijvoorbeeld to go zo leuk omdat het een klein bedrijf was waar ik zelf samen met ons managementteam een hele strategie in eigen handen had, of grotendeels. Als je daarna, uiteindelijk was de enige optie om verder te groeien eigenlijk een Albert Heijn of een vergelijkbaar bedrijf alleen dan in het buitenland van Ahold. Ja, daar is toch wel heel veel bureaucratie, iedereen moet er iets van vinden, beslissingen worden traag gemaakt en ik vond die snelheid zo lekker dat ik iets anders wilde. Dus ik was al aan het kijken van hé, misschien moet ik bij een kleiner bedrijf, een startup achtig iets gaan werken waar we gezamenlijk een toffe visie neerzetten en daaraan werken, maar tegelijkertijd wilde ik die vrijheid en toen ben ik dus op reis met mijn gezin gegaan en heb ik ouderschapsverlof na mijn tweede zwangerschap opgenomen en toen ja, mijn ogen gingen eigenlijk open toen we dus op Bali waren. Vrienden van ons waren daar aan het overwinteren en die zeiden komen jullie even langs anders. En daar het zat daar bomvol met ondernemers en ik wist wel dat er heel veel van die typische digital nomads zaten die 24 in hun hangmat even van 500 euro per maand aan het overleven waren weet je wel, maar het zit daar ook bomvol met gezinnen, scholen, succesvolle ondernemers en die allemaal op afstand werkten en dat was pre Corona en toen dacht ik oh, wat een vrijheid en je kan gewoon even beslissen als je even een offday hebt om een dag niks te doen en gewoon je eigen tijden bepalen. Jij kent ook wel een kind die niet doorslaapt ’s nachts en de volgende ochtend ben je gewoon niks waard, dat je gewoon even de keuze kan maken ik ga even voor mijzelf kiezen in plaats van mijn werk. Dus daar was ik naar aan het kijken van hé, ik kan toch mijn ambitie kwijt in het ondernemerschap, want dat is toch wel wat ik iets nodig heb. Ik kan die ambitie kwijt, maar toch die vrijheid een zo kwam ik eigenlijk op ondernemerschap. Dus toen die aanbieding inderdaad kwam bij Ahold van hè, we hebben een nieuwe functie voor je toen was mijn keuze eigenlijk allang gemaakt want weet je wat het is bij zo’n corporate, ik heb het altijd naar mijn zin gehad, maar het is een gouden kooi. Want je gaat altijd verder en je verdient steeds meer en die stap om eruit te stappen is steeds moeilijker. Dus op een gegeven moment moet je gewoon die keuze maken of tenminste heb ik voor mijzelf gemaakt en ja, geen seconde spijt van gehad.

Ogen geopend

Bas: Nee, ik vind het wel mooi dat je ook je hebt duidelijk gekozen dat je hebt besloten dat de tijd de belangrijkste asset is die je hebt en dat je daarmee je vrijheid wil indelen en dat je dus uiteindelijk een soort van CFO op slippers bent geworden waar je, nou, waarschijnlijk in die beginfase van dat avontuur wel iets hebt ingeleverd, maar dat je naar de langere horizon hebt gekeken.

Magali: Ja.

Bas: En ja, dan zou je zeggen ok, dan kom je op een punt dat je denkt van ok, ik ga nu iets doen met die vrijheid.

Magali: Ja.

Villa’s bouwen in Bali

Bas: En daar dachten jullie ook over na en toen dacht je van ja, een normaal mens zou dan zeggen ja, dan ga ik een beetje in het buitenland kijken of zitten en uiteindelijk heb je besloten om een bepaalde investering te gaan doen, dacht je ja, Bali is wel een chill land, laat ik daar niet één villa bouwen, maar meteen twee, gewoon omdat het kan. Maar dat is toch ook, ja.

Magali: Ja, maar daar worden dus echt je ogen geopend en opeens zit je in een andere omgeving met dus allemaal ondernemers en zie je kans en daar in Bali is die hele real estate markt inderdaad best wel interessant want je kan daar voor vrij goedkoop nog huizen bouwen en je ziet gewoon welke kant het opgaat met Bali en dat is nog eens in een stroomversnelling denk ik gegaan nu door Corona dat steeds meer mensen in het buitenland een tijd gaan zitten want je kan gewoon op afstand gaan werken.

Bas: Ja, zeker.

Magali: Dus het is een hele interessante markt om daar een villa te hebben en dan wel door te verkopen of te verhuren. En wij kwamen eigenlijk, ja, zo heb je dat hè, op het juiste moment de juiste plek mensen tegen die een droomhuisproject eigenlijk gingen bouwen en toen voelden we gewoon ja, dit moeten we doen, het voelde gewoon goed en natuurlijk krijg je heel veel vragen van thuis, van je omgeving, van wat nou als weet ik veel, er een natuurramp is, wat nou als dat contract–

Bas: Orkaantje.

Magali: Ja, een orkaan, wat nou als dat contract van Basa, de Indonesische taal verkeerd vertaald is in het Engels en hè, je hebt allemaal wat als, wat als het nou niet lukt, maar wij hadden vooral ok, maar wat als het nou dat het wel lukt dan hebben we iets heel vets en eigenlijk ook een nieuw verdienmodel, voor jezelf gewoon een nieuw salaris. Dus niet alleen je onderneming maar ook real estate, dus privé zit ik ook wel te kijken wat is handig om niet volledig afhankelijk van je business te zijn, maar ook nog andere verdienmodellen privé te hebben.

Bas: Ja, ik denk dat dat slim is ik denk dat dat stap voor stap dan zo ontstaat dat je eerst een business hebt en dan denkt van hé, laat ik nu de real estate in gaan en whatever. Zo kan je ook aan aandelen denken of andere manieren om gewoon meer rendement te maken op je geld zeg maar.

Magali: Ja, ja, en ik ben natuurlijk een typische financial die risico’s afweegt, dus ik ben wel inderdaad ik heb aandelen, ik heb een beetje van alles wat en het is daarnaast ook wel een avontuur hoor, het geeft ook wel weer een kick.

Bas: Ik wou net zeggen, ja, als je het dan over risico’s hebt en dan maar zomaar in Bali een paar van die huizen neer gaat zetten.

Magali: Ja, maar toch voelt het helemaal niet zo. Ik heb het wel goed uitgezocht en er zijn risico’s, mar het voelt als een heel goed overwogen risico.

Bas: Cool. Er zijn nog een flink aantal mensen online, mochten er nog vragen voor je zijn dan kunnen die gesteld worden. Mocht je dit luisteren en je wil ook vragen stellen aan de volgende sessie, ga dan naar Plazatalk.nl/live, daar kun je je eventueel aanmelden voor de live sessies. Maar tof zeg en ook iets praktisch dan, hoe ga je dat met de kids doen als je vaak in het buitenland bent of is het nu een beetje schipperen.

Magali: Nou, we zitten nu gewoon in Nederland, maar inderdaad, dat zijn dan dingen die ik vooraf denk van wat doen mensen erin, maar dus in principe blijven we nu gewoon nog even in Nederland en we zien wel of we een tijd ergens naartoe gaan, maar dan heb je daar ook weer gewoon crèches, scholen voor.

Bas: Precies.

Magali: Dat is dus ook wel grappig. Je komt in een community terecht van mensen die je ook ziet die dat allemaal doen. Dus vooraf hè.

Bas: Iedereen heeft een oplossing eventueel.

Magali: Ja, en vooraf als je hier in Nederland zit denk je ja, dat kan allemaal niet, maar alles kan eigenlijk.

Bas: Ja.

Magali: Als je het maar wil en ja, wij houden er wel van, van een beetje avontuur.

Bas: Natuurlijk.

Magali: Ja.

Genieten van het leven

Bas: Het is wel echt genieten en het is vooral, ja, met name het weer maakt gewoon zo’n groot verschil. Weet je, ik heb ook op een gegeven moment hebben we ook drie maanden op Bali gespendeerd met de kids, maar als je dan daar zit en elke dag schijnt het zonnetje en je stapt op het scootertje met je zwembroekje en ja, whatever, je kan surfen, yoga, het is een beetje zo’n vibe zeg maar.

Magali: Ja, er hangt, en dat is niet alleen op Bali, kan je natuurlijk op heel veel plekken, maar ja, er is iets heel inspirerends aan inderdaad met al die ondernemers ook. dat maakt het extra inspirerend, maar inderdaad het lekkere weer, einde dag, om 4 uur lekker je surfboard pakken en ik zag deze foto hierachter hangen en ik dacht nou, weet je wel, als we er een keer naartoe gaan dan zie ik me dit wel doen.

Bas: Ja, je hebt daar onderin in Bali heb je Uluwatu. Daar heb je van die megagolven zeg maar.

Magali: Ja, dan moet ik nog iets beter worden.

Bas: Dat is een beetje voor de pro’s. en dan heb je daar in Canggu heb je een beetje Echo Beach en daar heb je een beetje golven van een paar meter waar iedereen het wel kan leren.

Magali: Ja, dat is mijn niveau.

Bas: Ik werd dus misselijk op de golven. Ik heb dat een paar keer geprobeerd, maar ik werd helemaal misselijk.

Magali: Ja, je moet een zure appel doorheen, maar.

Bas: Maar als je het eenmaal kan is het leuk. Net als snowboarden, de eerste paar weken heb je een blauwe kont en daarna kun je het.

Magali: Ja, je moet er even doorheen.

Bas: Ja, lachen. Ok, mooi. Ja, heb ik nog iets niet gevraagd wat ik had moeten vragen Magali?

Magali: Nee, ik denk ja, wat ik ondernemers vooral wil meegeven van maak niet zo’n hè, toch standaard fout dat je denkt hé, ik heb een boekhouder en die vertelt mij wel wat er is, maar zorg ervoor dat jij in ieder geval vragen stelt of basale kennis hebt van de financiën en dat is denk ik de main take away van zorg dat je iets van kennis ervan hebt en weet hoe je ervoor staat.

Bas: Ja, dat is mega goede aanvulling want dat was ook mijn idee en ik was altijd aan het pushen bij de boekhouder van hè, kun je me deze inzichten geven, die inzichten geven en het heeft eigenlijk nooit gewerkt, echt letterlijk niet, omdat een boekhouder je die inzichten niet geeft, maar dat is ook, ja, sowieso moet je bereid zijn om die investering te doen en als ik erop terugkijk is het een investering van het geld in de inzichten is het altijd 100% waard. Dat weet je ook pas achteraf want voordat je ernaar kijkt denk je ja, het kost zoveel extra, maar als je, het gaat er uiteindelijk, ik zeg ook altijd ik doe niks wat geld kost maar kijk alleen wat het oplevert, dus ik kijk ernaar van ja, wat levert het me dan daarna op als ik die inzichten heb. En dat is toch wel meer dan dat het kost in ieder geval en dat is–

Magali: Dat is waarschijnlijk leergeld voor jou geweest, voor sommigen is het wat duurder dan anderen en dat, ja.

Kenmerken van een succesvolle ondernemer

Bas: Ja. Jaap stelt nog een vraag, wat zijn kenmerken van een succesvolle ondernemer vanuit de CFO?

Magali: Van een succesvol bedrijf denk ik dat hij bedoelt?

Bas: Ja, een succesvolle ondernemer denk ik.

Magali: Succesvol ondernemer. Ja, vanuit een financieel perspectief zeg ik eigenlijk altijd zorg ten eerste, want hè, dat je die visie hebt van die stip op die horizon, waar wil je naartoe en niet alleen even kort in je hoofd, maar schrijf hem op en vooral als je een team hebt deel het daar ook mee zodat iedereen ernaar leeft.

Bas: Precies.

Magali: Zet die doelstellingen van waar wil je zijn over een jaar en maak ze kleiner. Wat betekent dat dus voor de komende maanden, vooral ook als je een e-commerce business hebt. Elke maand wat is de omzet die ik wil halen, wat is de winst die ik wil halen.

Bas: Ja.

Magali: Maak daar een financieel plan van en want je kan in je hoofd misschien wel allerlei mooie plannen hebben, maar als het op papier niet werkt dan wordt het in realiteit vaak ook heel erg lastig. dus op papier zie je of het realistisch is, of het winstgevend is, waar de uitdagingen zitten en hoe kan je daar op tijd, en dan komt het, dat heb ik in het begin ook al genoemd, maar zorg ervoor dat je maandelijks evalueert. Sta even stil bij je cijfers, wat staat er en wat betekent dat voor de beslissingen, wat wil ik optimaliseren en wat betekent dat voor de komende maandeb. Dus als je zegt zeg maar als ik met een ondernemer zit en hij heeft een visie, een plan, nou, vaak nog geen financieel plan want daarom bellen ze mij, maar hè, die dat in ieder geval naar een financieel plan wil terugbrengen en dan evalueert of je resultaten goed zijn, dan is dat wel een hele goede basis moet ik zeggen want als jij elke maand kijkt en stel dat je zegt nou, ik heb weet ik het, 10.000 euro omzet, ok, maar wat zegt dat? Is dat goed, is dat slecht? Is dat groei? Welke doelstellingen had je? Als jij geen doelstellingen zet dan zegt die 10.000 euro niet zoveel.

Bas: Ja, goeie. Mooie aanvulling om daar nog op in te gaan, een paar handige tips om daar wat leidraden in te gaan, ik, dat zien we ook bij de Dwarfs nu proberen we het leidraad te vinden in zo’n scale-up wat megasnel gaat en om daar je een tip in te geven, het boek Scaling Up van Verne Harnish heb ik zelf ook een tijd gelezen, heb je de zogenaamde Rockefellar habits en dat kan ook als een wat kleinere ondernemer heel nuttig zijn om al die Rockefellar habits eens af te gaan om te kijken van hé, heb ik dit in mijn bedrijf ingebracht en dan hebben ze het ook over missie, visie, strategie maar ook op een bepaald ritme in je vergaderingen en dat soort dingen en toevallig heb ik vorige week twee weken in een hotel gezeten met het management van de Dwarfs en daar hebben we veel op OKR’s gezeten, dat zijn de zogenaamde objective key results. Ik weet niet of je dat zelf ook kent.

Magali: Ja.

Bas: Maar dat gaf ook wel veel eye opening en leidraad en daar hebben we allemaal video’s over gekeken en dat gaan we dus nu implementeren om daarmee, en dat is eigenlijk ook een methode die Google heeft toegepast en waar zij dus ook mega enthousiast van zijn, war ze eigenlijk ook misschien ja, dus daardoor mega zijn gegroeid omdat alles gewoon veel duidelijker wordt en een soort van stip op de horizon krijgt, het hele team weet waar ze naartoe gaan en allemaal dat soort dingen.

Magali: Precies, dus schrijf het op, maak het levend en neem je team erin mee.

KPI’s

Bas: Ja. Nou, Jaap vraagt ook nog wat zijn de eerste KPI’s die je op orde moet hebben, nou, de laatste vraag want we moeten afronden.

Magali: De eerste KPI’s ja, even heel kort, de KPI is eigenlijk dat je ziet waar je met je doelstelling staat. Dus je moet er invloed op kunnen hebben, dus het moet niet iets zijn als hè.

Bas: Ja actuals versus prognose.

Magali: Ja, maar het kan bijvoorbeeld niet het weet ik veel, als jij iets met lekker weer doet de temperatuur buiten, dat is geen KPI want daar heb je geen invloed op. Dus maar als je het over financiële KPI’s hebt is het toch echt omzet en winstpercentage. Dat is de meest obvious one.

Bas: Precies.

Magali: Maar natuurlijk kan je ook heel veel niet financiële KPI’s hebben hè, dus het aantal bezoeken op je website, warme leads al dat soort dingen.

Bas: Ja.

Magali: Dus denk niet dat KPI’s altijd financieel zijn. Zorg dat je zowel financiële als niet financiële KPI’s hebt.

Bas: Cool. Clint zegt ook dank je wel, mooi voorbeeld ben je Magali, rock your world, boem.

Magali: Nou, dank je wel Clint.

Bas: Ja, laat weten wat je van de talk vond. Super leuk, waar kunnen mensen meer over jou vinden, lezen, hoe kunnen ze met je in contact zoeken als ze meer financieel inzicht willen.

Magali: Ik weet niet of je van die shownotes hebt waar je dingen in zet?

Bas: Vast wel, kan altijd, maar.

Magali: Nou, LinkedIn, alleen dan staat ook mijn aangetrouwde naam erbij, dus Magali Kuiten-Renders, Magali Renders vind je me denk ik ook. Ik zit ook op Instagram, maar daar ben ik nu vrij, niet zo heel actief op, als je het hebt over tijd kiezen. Maar dat is magali.syffo.

Bas: Ja, en dat is ook je website toch?

Magali: Ja, mijn website is www.syffo.com.

Bas: Precies. Mooi. Nou, ok, dank je wel Magali. Ik denk mensen zijn heel enthousiast en hebben er veel van opgestoken zie ik en dank je wel voor je komst in ieder geval.

Magali: Yes, jij bedankt.

Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!

Bas: Yes, dat was Magali Renders, mijn eigen CFO. Mooie inzichten gedeeld over hoe je je cijfers beter op orde kan krijgen. Mochten jullie nou dit luisteren en er ook live willen bij zijn, nogmaals, dan kan je naar Plazatalk.nl/live gaan om je aan te melden om eventueel de volgende keer ook live vragen te stellen aan mijn gasten of check Magali’s website syffo.com mocht je meer financieel inzicht willen. Alright, dank je wel allemaal en tot de volgende keer!

Place comment

arrow_drop_up arrow_drop_down