Slippertje 16: Van verbrande scriptie naar succesvolle investeerder met Johan van Mil
26 juli 2020 
66 min. read

Slippertje 16: Van verbrande scriptie naar succesvolle investeerder met Johan van Mil

Yes dames en heren, het is weer tijd voor een hagelnieuw Slippertje in de Ondernemen Op Slippers podcast! In alweer het 16e Slippertje spreek ik met Johan van Mil, hij staat ook wel bekend als serie-ondernemer en is tevens een ervaren investeerder.

Als ondernemer startte Johan maar liefst 11 bedrijven, waarvan er meerdere zijn verkocht. Met zijn onderneming Peak Capital heeft hij maar liefst 84 miljoen euro geïnvesteerd in 25 bedrijven, je vraagt je vast af waar hij de tijd vandaan haalt!

In deze podcast vertelt Johan van Mil over:

wat hij zou doen als hij nog maar 3 maanden te leven zou hebben
hoe zijn studietijd een abrupt einde kende
hoe hij is begonnen met ondernemen en welk idee hij hierbij had
de parameters die hij gebruikt voor het kiezen van bedrijven om in te investeren
tips voor het ontwikkelen van SaaS oplossingen
én hoe hij zijn investeringen monitoort op een eenvoudige manier

Laten we snel gaan luisteren naar de verhalen van Johan, het is echt onwijs inspirerend, let’s go!

Podcast transcriptie

Bas: Dames en heren, vandaag met trots presenteer ik Johan van Mil. Hij groeide op in Brabant en hij is een serie-ondernemer en investeerder. Hij zette meer dan 11 bedrijven eigenhandig op, waar die een aantal al van verkocht heeft en inmiddels is hij oprichter van Peak Capital met meer den 84 miljoen geïnvesteerd kapitaal in 25 bedrijven. Inmiddels heeft hij er ook alweer 5 van verkocht. We gaan hem eens even goed aan de tand voelen hoe die dat nou allemaal precies doet. We gaan beginnen met de Ondernemen op Slippers podcast.

Je schuift je shit opzij en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij. Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd, je kraakt de code van het leven met zekerheid.

Bas: Yes, Johan, welkom man.

Johan: Dank je wel, dank je wel.

Bas: Probeer zo dicht mogelijk in de microfoon te praten, dan kan iedereen je goed horen.

Johan: Zal ik doen.

Bas: Maar in ieder geval super welkom. Is dat een beetje ondernemen op slippers die business van jou? Of is het 100 uur per week en veel…

Johan: Ja, ik probeer het op slippers te doen, maar in de praktijk is het 100 uur per week denk ik, maar je kan inderdaad, dat is wel het voordeel van het investeren versus het ondernemen, je kan heel erg je eigen tempo bepalen en dat was uiteindelijk ook wel de reden dat ik van ondernemer investeerder ben geworden want je kan zelf infaden en outfaden op het moment dat je wil. Je kan heel erg het tempo bepalen, alleen ja, als je, ik heb behoorlijk wat energie en behoorlijk wat ambitie en dan draai je nog steeds 100 uur per week, maar ik weet dat heel veel collega investeerders van mij hetzelfde werk doen en misschien hetzelfde resultaat behalen in 10 uur per week. Dus ja, de vraag is dan wie doet het goed?

Bas: Ja, ja, ja. Dat is mooi. Ik weet niet of jij het boek gelezen hebt, Rich Dad Poor Dad van Robert Kiyosaki, bekend boek denk ik, maar hoeft niet gelezen, maar hij heeft het over een soort van kwadrantje weet je en dat begint dan als werknemer, daarna heb je, hij noemde het self employed, dus eigenlijk zelfstandige, de ZZP’er in Nederland. Daarna word je ondernemer en na ondernemer word je investeerder. Zo ziet het laddertje een beetje eruit.

Johan: Ok.

Bas: En het lijkt erop alsof jij dat hele laddertje een soort van doorlopen bent en dat je nou bovenaan dat laddertje staat als investeerder. Voordat we de hele diepte in duiken vind ik het interessant altijd om te vragen wat belangrijk is voor jou en dat is een redelijk intieme vraag. Wat zou je doen als je nog drie maanden te leven hebt?

Wat zou je doen als je nog maar 3 maanden te leven zou hebben?

Johan: Zo.

Bas: Ja, die komt binnen hè?

Johan: Die komt binnen. Niet voorbereid. Ja, ik denk, ik bedoel ik heb kinderen, kleine kinderen. Ik denk hun zoveel mogelijk meegeven in het leven en zoveel mogelijk tijd met hun doorbrengen en hun voorbereiden op het leven ook zonder mij denk ik.

Bas: Ja, ja, mooi. Ja.

Johan: Ik zou in ieder geval niet, ik zou niet mijn tijd in Peak Capital stoppen op dat moment.

Bas: Nee, dat is bizar hè.

Johan: Daar ben ik heel eerlijk in.

Bas: Dat is toch bizar hè. Ik vind het altijd raar om te zien dat je zelf, tenminste, ja, het is wel redelijk herkenbaar, dat je gewoon in de waan van de dag zit en je bent gewoon in je business bezig, maar als ik jou zou vertellen dat het je laatste drie maanden zijn dan ga je hele andere dingen doen.

Johan: Dan ga ik andere dingen doen, absoluut, absoluut. En ik denk dat heel veel dat zouden doen. Ik zou natuurlijk wel zorgen dat alles goed wordt overgedragen etc. natuurlijk, maar nee, dat zou ik niet, daar zou ik niet mijn voornaamste tijd aan spenderen dan, nee.

De jeugd van Johan van Mil

Bas: Nee, nou, je bent opgegroeid in Brabant, hoe zag dat daar een beetje eruit?

Johan: Ja, anders dan omgeving Amsterdam of Weesp waar we nu zitten zoals je weet, maar nee, heel mooi, ik denk Brabant is een hele mooie regio om met name je jeugd door te brengen, lekker groen, veel buiten, hele veilige omgeving. Best wel een turbulente jeugd gehad, dat wel, maar ja, eigenlijk wel een mooie omgeving en daarna ben ik Brabant uit gegaan, op allerlei plekken gewoond. Ik zou er niet meer terug kunnen wonen. Ik kom daar natuurlijk nog regelmatig, maar het is een heel mooi gebied om met name op bezoek te zijn en daarna ook weer naar huis te gaan.

Bas: Ja, en was je een beetje van de carnaval of?

Johan: Ik was onwijs van de carnaval, absoluut.

Bas: Ok, kijk.

Johan: Enorm.

Bas: Ja, afgelopen jaar, want nu met kinderen is het anders natuurlijk, dan woon je weer buiten het gebied eigenlijk.

Johan: Ja, ben ik echt outsider nu.

Bas: Ja, dan wordt het rustiger.

Johan: Ja. De laatste keer dat ik het ben gaan vieren, dat weet ik toevallig nog, dat was met die vliegtuig in de Bijlmer ramp. Toen waren we verkleed met een paar vrienden van mij uit Brabant als de mannen met de witte pakken. Dat werd toen niet gewaardeerd. Goed, dat was de laatste keer at ik carnaval heb gevierd.

Bas: Ja, ja, maar je houdt wel van een dolletje in ieder geval.

Johan: Ik hou wel van een dolletje, absoluut.

Studietijd

Bas: Ja, lachen man. En wat ben je uiteindelijk gaan studeren?

Johan: Ik ben bedrijfskunde gaan doen.

Bas: Ok.

Johan: Ik heb een hele rare schoolstudie gehad, best wel, nou, wat ik al zei een beetje een turbulente jeugd en uiteindelijk hele rare schoolkeuze gedaan en uiteindelijk bedrijfskunde gaan studeren.

Bas: En in welke stad?

Johan: Antwerpen heb ik gezeten.

Bas: Antwerpen, ok, bij de Belgen.

Johan: De Belgen.

Bas: Nice, ook wel leuk om te wonen toch?

Johan: Ja, Antwerpen is echt bijzonder leuk om te wonen en Belgen sowieso vind ik heel fijn volk. Ik kom er ook vaak. We hebben nu een aantal investeringen daar. Ik had toevallig net helaas een telefonische board meeting met een van die bedrijven, maar, ja, absoluut, een heel heerlijke stad Antwerpen, een heerlijk land.

Bas: Tof, en uiteindelijk afgemaakt die opleiding?

Johan: Uiteindelijk niet afgemaakt.

Bas: Uiteindelijk niet afgemaakt. Dat zijn de beste zeg ik altijd maar.

Johan: Ja, mijn huis is, mijn huis is op een gegeven moment afgebrand in Antwerpen.

Bas: Nee joh.

Johan: Ja, en ik was met mijn eindscriptie bezig en toen brandde mijn huis af en uiteindelijk, nou een heel lang verhaal, maar gezeur met de verzekering en daardoor heb ik mijn studie niet afgemaakt. Ik heb wel een maar keer nog op het punt gestaan om dat toch even te doen, want met name de eerste jaren dacht ik wel van ja, ik wil dat papiertje wil ik eigenlijk wel hebben. Maar ja, op een gegeven moment dan denk je ook van ja, jongens, waar heb ik het eigenlijk voor nodig?

Bas: Ja, maar dus toen was je scriptie ook verbrand.

Johan: Mijn scriptie was ook verbrand, alles, mijn hele huis, alles, alles was gewoon weg.

Bas: Dus je moest eigenlijk weer opnieuw, ja. Wat een verhaal joh. Maar dus eigenlijk door die brand ben je gestopt. Als die brand niet was geweest had je het waarschijnlijk afgemaakt.

Johan: Had ik het waarschijnlijk afgemaakt. Waarschijnlijk wel. Ja, want ik was al heel ver en ja, dan had ik het wel afgemaakt, ja.

Hoe nu verder?

Bas: Ja, want toen was je huis afgebrand, een hele hoop gedoe en ellende en wat ging je toen doen?

Johan: Ja, toen kreeg ik gezeur met de verzekering die het niet wilde betalen en ik ben altijd redelijk onafhankelijk van mijn ouders geweest dus ik ging dat zelf even oplossen, maar ja, als je geen geld hebt en ook geen verzekering die betaalt en al je spullen zijn weg heb je wel een redelijke uitdaging.

Bas: Ja.

Johan: En toen ben ik uiteindelijk bij een vriendin van mij gaan wonen die ik kende en heb daar een baantje genomen en toen mijn leven weer opgepakt en wat geld verdiend en toen een beetje gaan ondernemen, etc. Dus toen eigenlijk mijn weg weer gevonden.

Bas: Wow, ik zeg altijd als de nood het hoogst is, is de redding nabij.

Johan: Ja.

Bas: Dat heb ik een keer op een wc gelezen.

Johan: Ja, zou je hier ook kunnen hangen.

Bas: Ja, precies, dus maar zo zie je het ook in business heel vaak hè, van altijd als er rare dingen gebeuren, je zit super low zeg maar dat er dan echt weer uiteindelijk super mooie dingen uit ontstaan.

Johan: Absoluut.

Bas: En kijk je er ook zelf zo op terug?

Johan: Ja, ik geloof ook dat iedere tegenslag die je in je leven hebt, ja, die is er eigenlijk gewoon niet voor niks en dat is gewoon een stap naar een nieuwe kans en een nieuwe mogelijkheid en zo grijp ik het ook altijd aan, alleen op dat moment als je er dan in zit dan zie je dat nog niet zo.

Bas: Ja.

Johan: Maar ik denk als je terugkijkt dan besef je dat heel goed, ja.

Werken voor een baas

Bas: Ja, ja, tof. Hé en dus heb je ook ooit voor een baas gewerkt?

Johan: Ja, ik heb voor een baas gewerkt, absoluut, ja.

Bas: Dat kwam in die tijd waarschijnlijk?

Johan: Ja, dus in Antwerpen onder andere want daar moest echt geld verdiend worden. Dus ik heb allerlei dingen gedaan en uiteindelijk naar Nederland gegaan want ik kwam toch in Antwerpen, ik merkte toch wel met die Belgen ook toen op dat moment, ik was als Brabander was ik al redelijk recht voor zijn raap en direct, iets te direct voor de Belgen dus toen dacht ik al van nou, daar moet ik volgens mij nu niet zitten in mijn carrière, dat is niet zo handig, en toen naar de Randstad verhuisd en daar een aantal jobs gehad en toen gaan ondernemen. Dus ik weet wat het is ook om voor een baas te werken.

Bas: Ja, ja, precies. Maar waarschijnlijk was je dan, was je een dwars mannetje voor een baas en had je altijd andere ideeën of?

Johan: Ja, ik kan me nog heel goed herinneren dat mijn eerste baan moest ik altijd om 9 uur hadden we een team meeting, of nee, half 9 zelfs en toevallig zie ik mijn bazin nou voor me en om half 9 op kantoor komen dat lukte bij mij niet. Ik was altijd te laat en ik dronk ’s avonds nog weleens een drankje en zo, dus ik was niet altijd even scherp ’s ochtends, maar ik had gelukkig wel de beste resultaten. Het was een sales job die ik toen had en daardoor kon ik ook doorgroeien en op een gegeven moment kreeg ik wel bij mijzelf die motivatie om toch wat meer binnen de regels te lopen qua tijden en zo. Maar ja, absoluut, dat aan de regels houden dat was niet mijn sterkste kwaliteit.

Bas: Niet je sterkste kwaliteit. En dus wat voor verschillende baantjes heb je gehad toen in die tijd? Ik ben wel gewoon benieuwd.

Johan: Ja, ik heb toen in Antwerpen heb ik allerlei telemarketing jobs gedaan.

Bas: Oh ja.

Johan: Ik heb sowieso heel veel tijdens mijn hele studie en ook mijn schoolleven heb ik eigenlijk continu, ja, baantjes gehad gewoon om mijn rekeningen te betalen, wat ik al zei, ik deed het gewoon eigenlijk allemaal zelf dus ik ben echt, nou, privéchauffeur, tomatentriller, preizetter, kranten, banen in winkels. Ik heb nooit in een bar gestaan, wel aan de andere kant, maar niet aan de betalende kant van de bar, of de ontvangende kant van de bar qua geld, maar aan de betalende kant, maar echt heel veel verschillende baantjes heb ik eigenlijk altijd gehad.

Bas: Wow.

Johan: En ik denk dat het ook goed is weet je wel, dat je daardoor ook heel goed beseft van ja, wat gebeurt er in de maatschappij, wat voor verschillende jobs er zijn en wat je allemaal kan doen en dat motiveerde mij uiteindelijk ook wel heel erg om gewoon op een gegeven moment toch nadat ik een paar keer van school af was getrapt en wat fouten had gemaakt in mijn leven toch wel die juiste weg te vinden weet je wel en toch, toch ja, gewoon eigenlijk jezelf te herpakken en een duidelijke richting te kiezen.

Bas: Ja, en je krijgt ook denk ik wel heel goed door dat geld niet vanzelf naar je toe komt.

Johan: Ja, absoluut.

Bas: Dat je er iets voor moet doen.

Johan: Ja.

Van bijbaantjes naar ondernemen

Bas: Interessant. En hoe zag je eerste bedrijf eruit? Want toen had je al die baantjes gehad en dacht je op een gegeven moment dacht je van ik ga ondernemen.

Johan: Ja, ik heb een aantal bedrijven al tijdens mijn studie gehad. Een kamerbureau, een internetcafé, eigenlijk allerlei dingen al. Ik denk het eerste echte bedrijf wat ik, wat echt van mij was, was Mailmedia, we hadden het er net al eventjes over.

Bas: Ja.

Johan: Voor de uitzending en dat was echt mijn bedrijf, weet je wel, dus daar was ik echt dagdagelijks mee bezig en dat was echt het opbouwen van een bedrijf en een team creëren etc.

Bas: Ja, en hoe ontstond dat en wat deed Mailmedia?

Johan: Ja, ik was ooit was ik commercieel directeur bij BNR Nieuwsradio, was ik ook mede-eigenaar toen van, alleen dat voelde, dat voelde zeker als mijn bedrijf, maar ik was daar niet de grootste aandeelhouder en nou, daar op een gegeven moment weggegaan en toen zat ik met een, ja, toenmalige vriend van mij op een boot, Kees Zegers, de oprichter van Nu.nl en die had het erover van joh, we moeten eigenlijk iets gaan opzetten. We zaten een beetje te filosoferen en toen hebben we eigenlijk dat bedrijf opgezet en dat was in, we waren toen in Turkije aan het zeilen met zijn tweeën, dat was eigenlijk redelijk snel beklonken en hier terug gingen we dat opzetten en dat inderdaad in 5 jaar tijd eigenlijk uitgebouwd tot best wel, nou, best wel een succesvol bedrijf, groot bedrijf ook wat het heel goed deed, ja.

Bas: Nice.

Johan: En dat was ook leuk, dat was echt volledig voor, ja, weet je wel, dat was mijn tent, zo voelde dat ook echt.

Bas: Ja, en wat deed dat bedrijf precies?

Johan: Dat bedrijf hielp eigenlijk enerzijds uitgevers met hun geld verdienen met e-mailadressen. Dus het was een broker in data, in e-mailadressen. Dat was toen net op het moment dat die hele wetgeving opt-in werd. Dus mensen gaven toestemming om e-mails te ontvangen. Nou, wij zetten dat voor die uitgevers allemaal op, dus we collecteerden al die e-mailadressen en bouwden daar profielen van en verhuurde dat, helemaal natuurlijk legaal en opt-in aan allerlei bedrijven en bureaus die dat inzetten voor hun e-mailmarketing.

Bas: Juist, ja, slim.

Johan: Dat was het toen helemaal. Nu is dat volledig outdated dat hele model. Zo zie je ook zo snel hoe dat kan veranderen. Dit was in 2002 even uit mijn hoofd. Ja, 2002.

Bas: Ja.

Johan: En toen was dat een hele nieuwe markt die helemaal opnieuw werd bepaald door die opt-in wetgeving. Zo ontstond er een enorme kans voor eigenlijk een hele nieuwe tak in dialogue in direct marketing.

Het idee achter een bedrijf starten

Bas: Ja, tof, en was het altijd je doel geweest bij de start om het te verkopen binnen een aanzienbare tijd of had je zoiets van ik ga een bedrijf starten, ik vind dit leuk en ik zie wel waar het strandt?

Johan: Ja, dat was eigenlijk wel altijd mijn aanpak. Inmiddels ben ik daar, ja, heb je er natuurlijk ook een beetje ervaring in, maar toen was echt het idee ik ga een bedrijf starten, ik geloof in deze markt en we gaan daar een succes van maken en we kijken hoe dat eindigt. Dat wordt of ga ik dat bedrijf, ik had niet voor ogen dat ik dat 20 jaar ging doen, maar of dat bedrijf dat wordt op een gegeven moment gewoon gemanaged door anderen of we gaan dat verkopen.

Bas: Ja.

Johan: En dat gebeurde inderdaad uiteindelijk sneller dan we hadden verwacht werd het gekocht.

Bas: Ja, want ongeveer na 5 jaar.

Johan: Ongeveer na 5 jaar werd het toen verkocht, ja, klopt, ja.

Bas: En dat was je eerste persoonlijke exit.

Johan: Dat is de eerste persoonlijke, ja, daarvoor had ik al inderdaad wat ik al zei een aantal bedrijven tijdens mijn studie gehad en daarvoor wat belangen in bedrijven, maar dat was inderdaad de eerste serieuze persoonlijke exit, ja.

Bas: Ja, en toen had je wat centjes op de bank staan en toen ging je op je hoofd krabben van wat ga ik hier precies mee doen of hoe zag dat eruit?

Johan: Ja, toen was ik, moet ik even nadenken in tijd, dus dat was in 2007 even grofweg en dat was, sorry, ik moet even zelf graven. Nee, dat was in die, ongeveer in die tijd ben ik toen met Peak Capital ook begonnen en toen had ik op dat moment heb ik een, ik heb een boek geschreven op een gegeven moment, ondernemen doe je. En dat kwam omdat heel veel mensen toen eigenlijk naar me toe kwamen en ik gaf, sorry, ik moet even bij het begin beginnen, dus ik was inderdaad ondernemer, maar ik hoorde van heel veel mensen om mij heen eigenlijk dat ondernemen natuurlijk heel spannend was en waarom ik dat in hemelsnaam ging doen na zo’n carrière bij onder andere BNR etc. en ik weet nog mijn moeder die vroeg er ook altijd naar en ik zei ook altijd van joh, ja, volgens mij als je ondernemer wordt dan sta je eigenlijk volledig zelf aan het roer en dan bepaal je zelf je succes en dan ben je ook niet afhankelijk van je baas of van je product, want dat product kun je immers veranderen, maar dan heb je veel meer zelf controle en daar heb ik toen een boek over geschreven en daar ben ik les gaan geven. Want in die tijd was het ondernemerschap was totaal niet populair, was ongeveer 2005 was dat, toen wilde iedereen gaan werken bij de Shells en de McKinseys, maar zeker niet als ondernemer. En dan leerde ik heel veel ondernemers kennen en toen merkte ik dat dat boek een enorme aanzuigende werking had op mensen die ook wilden gaan ondernemen, ook geld willen ophalen, dus ook investeerders zoeken. Dus ik werd gepingd door allerlei mensen en die zeiden goh, wil je niet in mijn bedrijf investeren? Nou, ik had helemaal niet zoveel centjes toe op dat moment. En toen heb ik eigenlijk bedacht van nou, als ik nou een paar mensen samen met mij iets op ga zetten, gewoon een bv’tje en vanuit daar gaan we investeren. Dus dat was mijn laatste man van mijn hockeyteam, we wonnen dat seizoen heel veel dus wij stonden op de achterste lijn een beetje te praten over het leven en wat we gingen doen en zo.

Bas: Nice.

Johan: Daar is echt letterlijk Peak Capital ontstaan, dat idee. En toen heb ik een aantal mensen eigenlijk in mijn netwerk gevonden en met name een aantal mensen met wie ik in de besturen van een beroepsvereniging had gezeten op dat moment, IPAN en we hebben eigenlijk met zijn allen gewoon, ja, geld in een pot gestopt, gewoon een apart bedrijfje van gemaakt, gewoon een bv en daarmee zijn we gaan investeren en toen venture capitals bestond toen nog helemaal niet. Toen bestond er een beetje investeren in bedrijven, maar dat bestond helemaal nog niet als tak.

Bas: Dat was meer Amerikaans.

Johan: Dat was meer Amerikaans en ja, wij zeiden eigenlijk van ja, we vinden dat leuk, dat is 1, en 2, we hadden, we wilden het ook allemaal met elkaar doen want dan heb je gewoon meer kennis. Er zat gewoon een goede advocaat bij, een goede, iemand vanuit de bankwereld, een accountant, etc. een paar goede ondernemers en je spreidt je risico natuurlijk veel meer op dat moment. Dus want met zijn zessen waren wij toen op dat moment. Dan kun je natuurlijk gewoon meer investeren, kun je meer je risico spreiden en dat is uiteindelijk Peak Capital geworden en daarmee zijn we gaan investeren in ons eerste fonds en toen de eerste drie investeringen en toen kwamen we erachter na een paar jaar van oh, wacht even, dit is eigenlijk, dit wordt eigenlijk venture capital, we moeten eigenlijk in fondsen denken. Dus nou, toen hebben we Peak Capital 2 opgericht en nu zitten we bij Peak Capital 4.

Bas: Wow.

Johan: Ja.

Inspiratie op het hockeyveld

Bas: Want het begon allemaal een beetje op het hockeyveld zei je?

Johan: Ja.

Bas: Waar heb je gehockeyd?

Johan: Ja, heel veel clubs. Door al mijn verhuizingen.

Bas: Ok, lachen.

Johan: Maar dit was uiteindelijk Pinoke waar ik speelde.

Bas: Oh ja, ja, ik heb zelf ook gehockeyd, dus ik heb menig hockey toernooitje meegepakt.

Johan: Oh ja, de derde helft is altijd…

Bas: Precies.

Johan: Die is altijd belangrijk bij hockey, daar worden goede ideeën bedacht, ja.

Bas: Ja, lachen man. Maar eigenlijk ben je dus ook met een soort van, was het een hockeyclub, waren het echt vrienden waar je Peak Capital mee bent gestart of waren het hockeymaatjes?

Johan: Ja, het waren…

Bas: Of een combinatie.

Johan: Het was één hockeymaatje, Hein, wat ik al zei, en het waren inderdaad een aantal, ja, vrienden, het zijn gewoon vrienden van me, maar inderdaad een aantal mensen met wie ik in dat bestuur had gezeten van IPAN en dat was een beroepsvereniging van de Interactieve Professionals Association Netherlands en wij waren toen als bestuur aangetreden toen ging die vereniging bijna failliet en toen hebben we eigenlijk als bestuur die vereniging er bovenop geholpen. Dus dat was een hele nauwe band die dat creëerde bij de mensen en uiteindelijk uit dat groepje mensen hebben we toen eigenlijk Peak Capital, zijn een aantal mensen hebben gezegd van we gaan Peak opzetten.

Bas: Ja, ik zeg altijd begin geen bedrijf met familie of vrienden, hoe kijk jij daar tegenaan?

Johan: Ja, daar ben ik het mee eens, maar het ligt er maar aan wat je ervaring is met iemand. Dus ik zou het nooit doen met alleen maar echt vriendschap, maar dit zijn mensen met wie ik, ja, een vriendschap had en eigenlijk ook samen heb gewerkt.

Bas: Ja, precies.

Johan: Want zo’n beroepsvereniging die bijna onderuit gaat dat is natuurlijk echt een hele andere manier van werken. Dus dan ben je al professioneel met elkaar gewend, maar ik ben inderdaad ook huiverachtig om echt met vrienden alleen een bedrijf te doen. Al heb ik de laatste jaren wat betere ervaringen ermee gekregen, dus.

Bas: Oh, mooi. Hé en dan heb je, dus dan besluit je dat te doen, met een paar mensen stort je wat geld bij elkaar in een fonds en dan ga je je eerste investering doen. Dat shiften aan de deur is natuurlijk eigenlijk misschien wel het belangrijkste werk denk ik?

Johan: Ja, absoluut.

De beginfase

Bas: Hoe zag dat eruit in die beginfase zeg maar? Want ja, dat is natuurlijk, ik kan me voorstellen dat als je je eerste investering doet van een aanzienlijk bedrag in een tent die je, ja, eigenlijk hebt onderzocht dat dat best wel spannend is.

Johan: Nou, je maakt eigenlijk alle fouten maak je met, je maakt gewoon iedere keer de fouten die iedereen maakt, dus een van de eerste investeringen die we deden dat was met een paar man, ik zal de namen even niet noemen, maar dat was een bedrijf en die mannen hadden daarnaast een ander bedrijf.

Bas: Oh ja.

Johan: Nou, welbekende fout, dat doen wij nu inmiddels als Peak Capital ook nooit meer. De ondernemer moet een single focus hebben. Nou, op dat moment wij stapten in en inderdaad die mannen die gingen, de aandacht ging naar dat andere bedrijf en het bedrijf waarin wij hadden geïnvesteerd…

Bas: Dat bloedde dood.

Johan: Dat bloeide, nou, gelukkig bloeide het niet dood, maar er ging in ieder geval wel minder aandacht heen, dus we moesten wel even ingrijpen. Dus dat was een learning. Een ander bedrijf waarin we hebben geïnvesteerd toen had geen eigen technologie, maar die kocht technologie in van een ander. Nou, eigen technologie. Derde bedrijf wat we hadden had geen CTO aan boord, dus geen eigen technologie, geen eigen tech-baas. Nou, dat is ook wel echt belangrijk als je in een tech-bedrijf investeert. Dus we hebben eigenlijk alle fouten gemaakt die je eigenlijk als investeerder moet maken waardoor we nu, ja, gewoon heel scherp weten wat we willen, maar dat is eigenlijk opgebouwd uit nou, wat is het? Die 13 jaar ervaring.

De succesratio

Bas: Ja, want als je kijkt naar de succesratio van dat bedrijf? Want je had in 25 bedrijven geïnvesteerd?

Johan: Ja, klopt.

Bas: En hoeveel daarvan zijn er nog in de race?

Johan: Er is er geen een onderuit gegaan.

Bas: Oh wow. In hoeveel jaar tijd is dat?

Johan: Ja, dat is in 13 jaar tijd.

Bas: Oh, wow.

Johan: Dus aan de ene kant is dat heel positief natuurlijk hè, want dat wil zeggen dat we een hoge succesratio hebben ook qua exits, anderzijds hebben we ook te weinig risico genomen, hadden we misschien, want het investeren is ook risico nemen. Dus ik sluit niet uit dat er op een gegeven moment ook dingen onderuit gaan en ik denk dat dat ook bij ons vak hoort, maar met name ik denk onze kracht ook als Peak Capital en met name ook in de beginjaren is dat we gewoon heel picky waren waarin we nou gingen zitten, met die fouten daarbij. Ja, en het tweede is dat we ook niet een bedrijf onderuit lieten gaan. Dus we hebben ook echt wel bedrijven in onze portefeuille gehad die onderuit gingen, maar dan ging er gewoon een van ons ging zich gewoon vrij maken en die ging zijn tanden erin stuk bijten zodat het bedrijf werd gered.

Bas: Ja, ja.

Shark tank op Nederlandse bodem

Johan: En we deden het allemaal overigens, dat is misschien wel leuk, we deden het allemaal in de avonduren, dus onze eerste twee fondsen hebben we met die zes partners dus allemaal, hadden we één maand, sorry, één avond in de maand kwamen we bij elkaar en wij waren natuurlijk allemaal zelf aan het ondernemen op dat moment hè, want iedereen had gewoon zijn eigen bedrijf of job, grotendeels overigens ondernemers en dan spraken we ’s avonds af bij en van ons en dan kwamen inderdaad die ondernemers die we gedurende die maand waren tegengekomen die we interessant vonden die kwamen pitchen en dan moesten we met zijn zessen moesten we het eens zijn. Dat is was ook altijd best wel een uitdaging.

Bas: Dit is een soort van Shark Tank dit, of Dragons Den.

Johan: Ja, een beetje een Dragons Den achtige setting, maar dan, ja.

Bas: Maar dan beter.

Johan: Maar dan iets andere zaken, laat ik het zo zeggen. En dan vervolgens gingen we besluiten waarin gingen we zitten en dan gingen we door investeren en een van die zes ging natuurlijk dat bedrijf managen, ook in de andere avond in de maand, dus dat was echt, we deden dat allemaal erbij en dat is, ja, als je dan terugkijkt is dat, ben ik best wel trots op wat we dan inderdaad dat er niks onderuit is gegaan, goede investeringen hebben gedaan, exits hebben gedaan en nu inderdaad net ons vierde fonds hebben gehad. En we hebben ook veel geluk hebben we gehad. Weet je, dus we zijn picky geweest, bedrijven niet laten vallen, maar we hebben denk ik ok eerlijk gezegd veel geluk gehad.

Bas: Want het is een long term game, wat is voor jou de game? Is het kopen en 5 tot 10 jaar doorgroeien of zo snel mogelijk doorgroeien en verkopen? Wat is uiteindelijk jullie doel van, ja, natuurlijk groter maken en verkopen, maar…

Johan: Ja, kijk, wat wij doen is wij maken rendement op onze investeringen. Dus wij, als je kijkt onze fondsen daar investeren wij zelf als investeerders in, als partners, en onze achterban, onze LP’s zoals je dat noemt, limited partners investeren er ook in. Dat zijn allemaal Nederlandse ondernemers die we allemaal wel kennen, allemaal van de bekende bedrijven.

Bas: Ja.

Johan: En waarom investeren zij in Peak Capital is één om rendement te maken, dat is gewoon hun doel. Ze willen immers dat hun euro’s die ze–

Bas: Ja, meer dan 0%.

Johan: Inderdaad, meer opleveren dan bij de bank of waarvoor ze moeten betalen. Dus dat is relatief makkelijk te doen in deze tijden, maar dat gaat ook wel veranderen denk ik op een gegeven moment en nee en twee, ze vinden het ook leuk om natuurlijk die bedrijven te helpen en ook om iets na te laten en ook gewoon hun ervaring ook door te geven. Dus we zijn echt een ondernemersfonds en zo runnen wij ook het fonds. Echt, ja, gewoon als ondernemers gedreven.

Exits maken en de beurs

Bas: Ja, tof, en hoeveel exits heb je nu? 5 exits had je gedaan?

Johan: We hebben 5 exits nu gedaan.

Bas: En zijn er ook bedrijven die naar de beurs zijn gegaan en dat soort fratsen of niet?

Johan: Nee, nog niet. Nee, dat is nog een van de doelen die ik persoonlijk heb ja, dat lijkt me nog wel gaaf om dat een keer mee te maken, ja.

Bas: Ja, ja. Ja, ik ken die boys, die ken je natuurlijk ook wel van SEO shop die uiteindelijk hun Lightspeed hebben verkocht en die naar de beurs zijn gegaan.

Johan: Exact.

Bas: Dat zijn er niet veel, die vind je niet veel denk ik in Nederland dat soort bedrijven.

Johan: Nee.

Bas: En ook, ja, mega focus natuurlijk.

Johan: Ja, en daar moet je ook echt wel een big bold bet kunnen doen. Weet je wel, dan moet je ook gewoon vol kunnen gaan en dat vereist van ondernemers ook een andere aanpak weet je wel. Dat betekent ook dat je inderdaad vol op dat bedrijf moet storten.

Bas: Ja, want ik zag, ik las ook ergens dat je niet in lifestyle entrepreneurs investeert.

Johan: Nee.

Bas: Dus Ondernemen op Slippers valt al af.

Johan: Ja, ja, ik denk niet dat dat bij onze doelgroep hoort. Dat klopt.

Het perfecte bedrijf om in te investeren

Bas: Dus maar dat is in ieder geval wel grappig, want hoe ziet het, ja, het perfecte plaatje van een business eruit waar je in investeert?

Johan: Ja, één, als je nu kijkt met Peak Capital 4, want wij investeren natuurlijk nu vanuit ons 4e fonds hè, dus dat eerste fonds hebben we helemaal zelf opgezet en vanaf 2, 3 en 4 hebben we er extern kapitaal bij gehaald. Dus onze fondsen zijn ook behoorlijk gegroeid hè, dus ons huidige fonds is 66 miljoen euro, het fonds ervoor was 12 miljoen euro. Dus we zijn echt keer 5 gegaan.

Bas: Oh, wow.

Johan: En dat komt denk ik mede omdat we het best wel goed doen in termen van rendement, maar ook omdat we een hele duidelijke focus hebben en wat we nu doen qua focus is wij investeren in Europese bedrijven, dus we hebben een Europese focus, bij Peak Capital 3 waren we alleen nog Nederland, dus echt nu Europees aan het uitbreiden. Ook uitdagend kun je je voorstellen in deze tijden qua reizen etc.

Bas: Ja, natuurlijk, ja.

Johan: En het tweede wat we doen is we investeren uitsluitend in SAAS-bedrijven, dus software bedrijven, marktplaatsen en platformen.

Bas: Ja.

Johan: Een hele duidelijke, daar zitten duidelijke businessmodellen, daar geloven we heel duidelijk in.

Bas: Maar het duurde ook even voordat je tot die type bedrijven uit kwam.

Johan: Absoluut, want we hebben ook in alles geïnvesteerd om uiteindelijk die keus te maken, om op een gegeven moment erachter te komen van ja, deze modellen geloven we echt in, dit is schaalbaar, dit begrijpen we, hier kunnen we ook echt ondernemers mee helpen.

Bas: Ja.

Johan: En we hebben inderdaad in allerlei dingen geïnvesteerd die daarbuiten vielen. Dus dat hebben we vanaf Peak Capital 3 hebben we die focus eigenlijk uitgebracht, of toegebracht, ingebracht, sorry. Dus dat is twee, en drie is wij investeren heel duidelijk in teams. Dus wij geloven heel erg dat de bedrijven, het succes van de bedrijven wordt met name bepaald door de mensen die erachter zitten.

Bas: Ja.

Johan: En de mensen die erachter zitten, ja, wij geloven heel erg zoals je dat noemt in multi-founder teams, dus een succesvol bedrijf wordt nooit door één founder geleid, maar altijd door meerdere. Want het hebben van een technologiebedrijf, ja, vereist heel veel skills en die vind je zelden in één persoon.

Bas: Ja.

Johan: Er zijn natuurlijk een aantal uitzonderingen, maar we zoeken altijd zoals we dat noemen de hacker en de hustler en dan misschien nog de hipster erbij, de product guy.

Bas: Hacker, hustler, hipster.

Johan: De hacker, hustler, hipster, ja.

Bas: Ja.

Johan: En we zoeken, en dat is ook wel een learning die we hebben, echt mensen die gewoon, en dat is dat Ondernemer op Slippers reageer ik even op, ja, als je een bedrijf in deze tijd echt wel, kijk, wij investeren in bedrijven die keer tien moeten gaan, dat we tien keer onze inleg terugkrijgen.

Bas: Ja, minimaal.

Johan: Minimaal, weet je, dat is echt, en als je dat wil, dat betekent gewoon dat je ondernemers hebt die full dedication daarvoor hebben en die inderdaad niet het hele jaar op vakantie gaan en etc. dus ja, klopt.

Bas: Nou, als ze het hele jaar op vakantie gaan en alsnog 10x kunnen gaan, maar dat zal wel zeldzaam zijn.

Johan: Ja, dat is het punt en dan krijg je al heel snel ook de discussie van ja, weet je, als je zoveel op vakantie gaat, kun je het dan niet 100x laten gaan weet je wel. Dus daar zit gewoon echt een mismatch tussen en ik heb heel veel respect voor die ondernemers want ik weet ook dat het namelijk kan, er zijn tal van succesvolle voorbeelden, alleen daar kun je niet een fonds op inrichten.

Bas: Snap ik, nee. Nee, dat is wel grappig, maar je zei ook single founders, ik dacht meteen aan Steve Jobs en Mark Zuckerberg en al die gasten, maar eigenlijk zijn die natuurlijk ook niet helemaal alleen begonnen want ja, zo’n Steve Jobs had ook een hoe heet die knaap, die technische knaap, ik kom even niet op zijn naam.

Johan: Exact, ja.

De ondernemer vervangen

Bas: Aan zijn zijde zeg maar, maar in ieder geval dat is wel belangrijk. Maar en hoe vaak moet jij de ondernemer zelf vervangen om de tent groter te laten worden?

Johan: Nou, vaak hoeven wij de ondernemer niet te vervangen, maar vervangt hij zichzelf.

Bas: Ok.

Johan: Ik denk dat het kenmerk van een goede ondernemer is dat hij één, natuurlijk daar blind voor gaat hè, en twee, er zijn een aantal kenmerken waar wij heel erg op letten, dus dat er blind voor gaan, twee, dat heel erg data gedreven zijn. Die bedrijven waarin wij investeren, die SAAS-bedrijven, marktplaatsen en platformen dat zijn ook bedrijven die kun je heel erg sturen op data. En dat wil niet zeggen dat we alleen maar naar cijfertjes zitten te kijken want dat geeft juist meer tijd om naar de business en naar de mensen te kijken, maar het wil wel zeggen dat je die cijfers heel, die bedrijven aan de hand van die cijfers heel makkelijk kan beoordelen en ook kan laten groeien, daarvoor geld kan inzetten en expertise voor kan aanwenden. Dus ik denk dat is heel belangrijk, dus de data gedrevenheid en sorry, jouw vraag nog eventjes? Excuus? Ik wilde naar een bepaalde conclusie toe.

Bas: Goed verhaal.

Johan: Waar letten we met de ondernemers op?

Bas: Ja, ja, of je de ondernemer moet vervangen.

Johan: De ondernemer moet vervangen, oh ja, en een derde kenmerk van die ondernemer is dat hij met name mensen eigenlijk moet aannemen die beter dan zichzelf zijn.

Bas: Juist.

Johan: Dat hij zichzelf misbaar kan maken. En dat is wel leuk, dat komt natuurlijk uit mijn boek van 2005, dat was ook de les die veel ondernemers toen hadden van joh, het belangrijkste eigenlijk wat je als ondernemer moet doen is mensen aannemen die beter zijn dan jij.

Bas: Juist.

Johan: Mensen beter betalen ook gewoon dan dat je jezelf betaalt, want dan krijg je gewoon betere kwaliteit en daarmee maak je jezelf misbaar.

Bas: Ja.

Johan: En de betere ondernemer die doet dat dus ook en die komt er op een gegeven moment ook achter dat er mensen in zijn bedrijf zijn die beter zijn dan hij zelf en dan doet hij ook een stapje opzij of hij gaat in een andere rol zitten, en dat kunnen allerlei rollen zijn, of hij zegt inderdaad joh, ik ga als aandeelhouder word ik alleen maar actief of als board member of commissaris of whatever en ik zorg inderdaad voor eigenlijk iemand anders die het bedrijf gaat leiden.

Bas: Ja.

Johan: En ik denk de meest krachtige ondernemers die doen dat. Ik heb zelf die fout een aantal keer gemaakt door dat niet te doen, dus door zelf te lang op de bok te blijven zitten en te veel mensen of te meten aan mijn eigen kwaliteiten etc. dus als ik dat nu opnieuw zou doen dan zou ik echt totaal anders ondernemen.

Bas: Jeetje, dat is wel herkenbaar, voor mijzelf ook. Ik bedoel, op een gegeven moment had ik ook echt 30 man. Je begint natuurlijk met een paar stagiaires en vervolgens komt er van alles bij zeg maar en jij komt ah, studeren, stagiaire, ah, neem maar aan weet je, en zo groeit het hele team uit en dan heb je op een gegeven moment heb je allemaal veredelde studenten zitten die maar wat doen wat jij ze verteld hebt wat ze moeten doen.

Johan: Ja, Mailmedia waar we het net over hadden, dat was toen we het verkochten was het, nou, ik denk een mannetje of 20, 25, 30 misschien, en daarvan was 80% was oud-stagiair.

Bas: Ja, precies.

Johan: Dus dat was echt, ja.

Bas: Ja, zo is dat ingewerkt.

Johan: En dat is mooi, dat kan zeer zeker, maar dan wordt de beperking ben je zelf eigenlijk van zo’n bedrijf.

Bas: Ja.

Johan: En ik denk als je echt groter wil worden en ook als je als investeerder aan boord wil halen dan moet je echt groter durven denken.

Boven gemiddeld bedrijf met bovengemiddeld betaald personeel

Bas: Ja, ik heb het volgens mij het Scaling Up van Verne Harnish gehaald, als je een bovengemiddeld bedrijf wil moet je ook bovengemiddeld je mensen betalen.

Johan: Absoluut.

Bas: Ja, ik heb zelf een hele transitie gemaakt, ik heb 30 man de deur uit gezet, ik ben een virtual team, ik heb mijn hele business virtueel gemaakt, dus ik heb nu een wereldwijd heb ik mensen virtueel werken in de business in plaats van allemaal op één kantoor. Hoe kijk jij aan naar virtuele teams en want ik zie ook echt grote bedrijven, dan heb ik het over 100 miljoen plus die echt gewoon geen kantoor hebben en alles virtueel hebben staan. Dus ik ben benieuwd of jij daar ook al, of daar veel bedrijven zijn waar jij mee werkt of het vergelijkbare teams hebben en hoe die te werk gaan.

Johan: Ja, ik zie het als enorme trend. Ik zie heel veel bedrijven waar wij naar kijken werken remote, virtueel, soms wel met kantoren, soms distributed in meerdere kantoren, soms volledig op afstand, etc. Dus je hebt heel veel modellen daarbinnen. Ik zie het ook niet als iets wezenlijk anders eigenlijk. Ik denk dat het afhankelijk van je bedrijf en hoe je bent georganiseerd of dat nou heel goed is. Ik merk zelf nu bij Peak Capital ook dat we interne discussie hebben nu door de COVID-crisis van ja, wat moeten wij nou eigenlijk zelf qua kantoor? Ik ben zelf nu ook thuis aan het werk en werk veel bij onze portfolio companies of ben bij de bedrijven waar we naar kijken, dus ik heb zelf ook zo’n kantoor zelf niet nodig, maar ik vind het eigenlijk een hele logische ontwikkeling. Ik vind ook niet dat een bedrijf een kantoor moet hebben.

Bas: Nee.

Johan: Ik denk wel wat essentieel is, dat zie ik wel in bedrijven waarin we investeren, is zeker als je een team hebt, een vast team, maar ook een flexibel team is communicatie natuurlijk wel essentieel. Dus je ziet vaak dat een kantoor wordt gestopt of wordt veranderd zonder die communicatie goed te solven, goed in te richten, en dan krijg je wel een probleem. Dus ik zie een ja, een kantoor, een office is ook heel erg gewoon een plek waar je bij elkaar komt en inderdaad met elkaar dingen afstemt, bespreekt en een band opbouwt etc. Maar of dat nu op een kantoor is of een keer in de maand in een café of in een meeting, of een keer in de week bij elkaar zitten of whatever, weet je, dat vind ik daar, maar ik vind het helemaal niet een, het is voor ons geen vereiste om daarin bijvoorbeeld niet te investeren.

Bas: Nee, nee, dus eigenlijk, je zegt eigenlijk je hebt eigenlijk gewoon een soort van meeting place nodig waar je regelmatig met elkaar samenkomt om de cultuur te waarborgen en met elkaar te zijn.

Johan: Ja, absoluut!

Bas: En dat hoeft helemaal geen kantoor te zijn die je huurt.

Johan: Nee, inderdaad. En ik denk dat sommige gesprekken die jij als ondernemer wil voeren met je mensen die werken beter fysiek dan over de telefoon en sommige dingen werken beter over Zoom en sommige dingen kun je beter gewoon via appjes regelen. Ja, ik denk dat heel veel communicatie heeft zijn eigen kanaal en zijn eigen voordelen en nadelen. Ik denk wel dat de live communicatie wel essentieel is als je een bedrijf aan het opzetten bent en vroeg, hè, dus ik zou nooit volledig virtueel willen werken zelf als ondernemer, maar ik zie ook wel ondernemers die dat ook doen en daar heel succesvol in zijn.

Kosten van personeel

Bas: Ja. Ja, want je zit natuurlijk veel in SAAS-bedrijven, dus wat je nodig hebt zijn programmeurs en nou ja, programmeurs in de Westerse landen zijn natuurlijk 20 keer zo duur dan in de Oosterse landen of Zuidelijke landen, hoe je het ook noemt weet je.

Johan: Ja, eigenlijk overal in de wereld zijn ze, behalve de US.

Bas: Ja, precies. Dus ik kan mij voorstellen dat heel veel van die programmeur teams ook worden uitgesourced naar andere landen of?

Johan: Ja, absoluut, ja, je ziet vaak dat ze in andere landen werken of ze worden hier naartoe gehaald of wij zijn zelf niet zo’n voorstander van je hele technologie outsourcen aan een externe club, dus wij werken niet zo graag, in ieder geval de bedrijven waarin wij investeren met echt agencies die, gewoon buitenlandse bedrijven die de technologie, maar inderdaad dat de developers of een deel van het team of helemaal het team remote werkt dat zien we heel veel, ja.

Bas: Ja.

Johan: Dat kan prima, zeker in zo’n job kan dat eigenlijk gewoon heel goed.

Hoge exit

Bas: Ja, ja, interessant. En wat natuurlijk interessant is denk ik aan een SAAS-business is dat de multiple op de exit heel hoog is.

Johan: Ja, die schijnt heel goed te zijn ja.

Bas: Ja, nou ja, maar goed, maar wat ik ook zie is dat een SAAS-business vaak gewoon, ja, eigenlijk geld in blijft gepompt of dus dat je een soort break-even tot verlies draait tot de exit.

Johan: Ja.

Bas: Is dat zo?

Johan: Klopt, ja, dat is absoluut zo. Want je ziet eigenlijk dat SAAS-bedrijven, je maakt één keer die software, dat is eigenlijk een relatief grote investering en dan moet je die software natuurlijk blijven onderhouden, maar dan moet je met name gewoon blijven verkopen en de fee die klanten betalen is relatief laag, dus bij het oude softwaremodel dan kocht je in een keer die software en had je natuurlijk een onderhoudsfee, maar nu inmiddels betaal je eigenlijk een klein maandbedrag. Dus het schalen daarvan is heel belangrijk. Het voordeel is dat je het één keer maakt en heel veel keer kan verkopen.

Bas: Juist.

Johan: Dus als je op een gegeven moment boven dat punt zit van break-even, gelukkig een aantal van onze bedrijven die zitten daar nu, ja, dan wordt het gewoon heel goed geld verdienen, dan worden die bedrijven ook gewoon heel winstgevend en dan kun je je eigen groei financieren. Maar met name die eerste fase, zeg maar even afhankelijk van het bedrijf, maar een beetje tussen de tot 150K recurring omzet, MRR zoals we dat noemen, Monthly Recurring Revenu, per maand.

Bas: Ja.

Johan: Dat is vaak de moeilijke om dat te investeren. Dus dat is typisch waarin wij als Peak Capital eigenlijk investeren ook.

Bas: Ja, en dan moet de churn rate, oftewel de afvallers moet niet te groot zijn.

Johan: Ja, en dan heb je inderdaad allerlei, waar wij over praten altijd is zogenaamde unit economics, dus inderdaad gewoon eigenlijk de getallen waar zo’n bedrijf aan moet voldoen en dat is inderdaad onder andere churn rate en hoe hard groeit het en wat is de RPU en wat zijn de, je hebt allemaal termen waarmee wij die bedrijven heel makkelijk met elkaar kunnen vergelijken en ook kunnen zien, kunnen benchmarken van hoe bedrijven het inderdaad zeg maar doen.

Bas: Ja, en wat verwacht jij van de bedrijven waarin je investeert? Want ik kan mij voorstellen als investeerder wil je elke maand financiële rapportages, misschien wil je wel dashboards kunnen zien en allemaal dat soort fratsen. Hoe ziet dat er een beetje uit?

Johan: Ja, wij willen eigenlijk, wij zijn natuurlijk een ondernemende investeerder, dus wij willen niet dat die founders bezig gaan met een hele reporting en dat ze iedere maand voor ons een deck moeten maken. Het liefst willen we eigenlijk gewoon, en dat hebben we bij vrijwel al onze bedrijven nu, inrichten dat zij gewoon zelf de online reporting hebben en dat wij gewoon in die online reporting kunnen kijken en dat we gewoon real time inzicht hebben in hoe zo’n bedrijf werkt. Dus als dat een SAAS-bedrijf is dan is het heel belangrijk als je in je SMI market zit, dus echt direct sales, online sales, dat je heel duidelijk ziet ja, wat is de conversie op de website, wat voor payments, wat is de conversie, wat is je lifetime value, dat soort getallen. Maar dat willen we eigenlijk real time

zien, gewoon in een dashboard.

Bas: Ja.

Johan: Dus niet dat er allerlei presentaties worden gemaakt zodat wij namelijk tijdens de, ja, de afspraken die we hebben met de founders gewoon heel erg goed op de inhoud kunnen gaan en heel erg goed achter getallen kunnen kijken en dat is best wel gek hoe heel veel ondernemers dat, heel veel investeerders dat aanpakken. Die willen inderdaad hele uitgebreide financiële analyses, terwijl financiële analyses als het gevolg van wat er vandaag inde business gebeurt. Dus wij willen heel erg vandaag inkijken, dus daarom richten we dat bij de ondernemers in.

Bas: Ja.

Johan: En daarom, en dat doen ze vaak, ze kiezen zelf de tooling en wij helpen dat gewoon op te zetten want we geloven ook niet dat je dat verplicht moet neerleggen.

Bas: Ja.

Johan: Een bepaalde tool. En dan kun je vervolgens inderdaad kijken ja, wat kun je doen om die getallen positief te beïnvloeden en vaak zit dat op punten zoals hiring, de juiste mensen aannemen, de juiste landen openen, bepaalde partijen overnemen, issues in je team, weet je, dat soort dingen. En dan kunnen we ons concentreren op de dingen waar we echt waarde kunnen toevoegen.

Bas: Ja.

Johan: Zodat die ondernemer gewoon, ja, eigenlijk zijn business kan uitvoeren.

Bas: Ja, interessant. Maar je zei net ook eerder van ok, er zijn maar een paar bedrijven die break-even plus draaien eigenlijk, dus de rest is geld voor nodig.

Johan: Ja.

Stress van investeren

Bas: Is dit stressvol om dit te doen? Want eigenlijk verdien je pas geld bij de exit, dus heel veel bedrijven daar blijf je geld in stoppen totdat ze verkocht worden.

Johan: Ja.

Bas: Is dat, ja, ik heb altijd het idee het wordt pas stressvol als je het idee hebt dat je het niet onder controle hebt.

Johan: Ja, dan krijg je stress. En ik denk ja, dus ik ervaar het ook totaal niet als stressvol eerlijk gezegd. Natuurlijk heb ik stress in mijn baan en ik denk dat ieder mens dat heeft, zeker als je die ambities hebt zoals wij dat hebben, maar dat is niet ten aanzien van dit punt, nee, dus kijk, ik denk wat belangrijk is, is dat je zeker als investeringsfonds zoals wij dat hebben gewoon je zaken goed op orde hebt.

Bas: Ja.

Johan: Een goed team hebt zitten, maar ook goed je interne, je processen gewoon goed hebt gedefinieerd en ook je tooling goed hebt en dus je inzichten goed hebt, want dan heb je eigenlijk controle, dan heb je je dashboard waarnaar je kijkt om te kunnen acteren en dan kun je ook al je aandacht ook aanwenden om inderdaad die bedrijven te helpen en mensen te assessen en mensen te hiren, etc.

Bas: Ja.

Johan: Ik zou met name stress hebben als ik die eerste kant niet geregeld had.

Bas: Ja.

Johan: Want dan vraag je inderdaad je continu af van ja, goh, hoeveel hebben we nu geïnvesteerd in dat bedrijf? Wat is het rendement en hoeveel…

Bas: Ja.

Johan: Maar we hebben, nou, best wel strak ingericht, we hadden toevallig vanochtend een call met onze advisory board.

Bas: Ja.

Johan: En dan hebben we inderdaad ook alle dashboards erbij waarbij inderdaad onze advisory board ook ziet op 1 A4’tje: hoe staat dat bedrijf er eigenlijk voor?

Bas: Juist.

Johan: Ik geloof ook heel erg in de aanpak van 1 A4’tje, helemaal niet in langere plannen en zo.

Bas: Ja, beter.

Johan: Bij mij moet eigenlijk het leven op 1 A4’tje passen en ook alle plannen die daarbij horen.

Bas: Ja, mooi, mooi. En over het leven gesproken, wat zijn je eigen dromen? Wil je, ja, wat wil je zelf over de long term zeg maar? Ik bedoel, dit spel is natuurlijk, je bent freaking enthousiast over het hele spel geloof ik.

Johan: Ja, ja.

Bas: En volgens mij speel je het met veel plezier.

Johan: Ja.

Dromen voor de toekomst

Bas: Ik zie ook alles een beetje als een spelletje, wat dit eigenlijk ook wel een beetje is, maar wat zijn je absolute dromen? Wil je de ruimte in? Wil je nog 6 kinderen of?

Johan: Nou, zullen we dat niet doen?

Bas: Ok, doen we dat niet.

Johan: Ik heb er twee, dat vind ik genoeg.

Bas: Ja, precies.

Johan: Nee, wat zijn mijn dromen, ik denk één een goede, voor mijzelf een hele goede balans tussen inderdaad tijd die ik gewoon aan de bedrijven en aan Peak Capital spendeer en tijd die ik aan mijzelf/mijn familie spendeer. Dat is een van de dingen, ik denk daar struggled iedere ondernemer mee.

Bas: Zeker.

Johan: Want we willen denk ik allemaal qua ambities meer, maar ik denk dat die Coronacrisis waar we nu hopelijk het staartje van meemaken heeft ons allemaal wel geleerd dat we ook wel wat meer rust kunnen nemen, dat eigenlijk die wereld dan ook wel doordraait en ook onze successen ook wel doordraaien. Dat heeft het mij in ieder geval heel erg gebracht. Dus ik zou daar een betere balans in willen vinden. Ik zou mijn kinderen het nodige willen meegeven in het leven. Ik denk dat is volgens mij een hele belangrijke, dat je kinderen wendbaar maakt en weerbaar maakt in de toch wel harde maatschappij waarin ze terecht gaan komen. Ik vind dat iets heel belangrijks wat ik meeneem. Ik zou heel graag zelf nog de wereld een keer rond willen zeilen.

Bas: Ja

Johan: Dat is een van de dingen die ik zou willen doen, ik moet alleen mijn vriendin nog overtuigen om mee te gaan, dus misschien ga ik in mijn eentje of met mijn kinderen of maar hopelijk met mijn vriendin.

Bas: Ja, of in stapjes.

Johan: Ik ben nu zeillessen aan het nemen want ik kan zeilen, maar ik heb nooit lessen gehad.

Bas: Gaaf.

Johan: Dus ik ben dat aan het doen.

Bas: Is er al een zeilboot in aanbouw dan?

Johan: Er is nog geen zeilboot in aanbouw. Nee, laat ik maar eerst even die diploma’s gaan halen.

Bas: Ja, precies.

Johan: Eerst even de…

Bas: Ja, voordat je tegen de kade aan klapt.

Johan: Ja, dus dat zijn dromen die ik heb. Ja, en wat ik ook zo fijn zou willen is en dat hangt ook een beetje met dat eerste punt, die balans samen, is kijk, dit vak wat ik doe dat kun je best wel lang doen, dat kun je ook, ik ben nu 48 ben ik, 48 ja, en ja, dit zou ik nog heel lang kunnen doen. En het lijkt mij ook heel leuk om het heel lang te kunnen doen. Dat is het prettige. Ik ben ook redelijk jong van geest en adaptief van nieuwe technologie en sta heel erg open voor nieuwe dingen etc. ik denk dat is ook wel goed voor mijzelf om dat vast te blijven houden.

Bas: Ja.

Johan: Want anders word je de oude man die het allemaal beter weet.

Bas: Ja, ja.

Johan: Dus dat dus niet, maar dat zijn denk ik een beetje de challenges nu voor mijn leven, maar ik zou dit, ik zou het geweldig vinden om dit gewoon nog 20 jaar te kunnen doen ja, want ik heb echt wel wat je zegt heel veel passie en heel veel lol in wat ik doe. Het is gewoon super leuk weet je, ik ben de hele dag ben ik ondernemers, met ondernemers zoals jou aan het praten en aan het helpen en aan het meedenken van ja, hoe kunnen we die business nou verbeteren.

Bas: Ja, snap ik, tof, maar goed, dus ik hoor toch stiekem wel ergens een droom om de wereld rond te zeilen.

Johan: Ja, absoluut, ja.

Bas: Ja, dus en dan denk ik ook van ja, ok, nu ben je, wat zei je, 48, dus dadelijk kom ik over 20 jaar terug bij Johan van Mil, ben je 68 en dan vraag ik aan jou joh, en hoe was je zeilreis?

Johan: Hoe was je zeilreis? Welke zeilreis?

Bas: Of je zegt ja, shit, ik was te druk met bedrijven kopen en verkopen, ik heb het uitgesteld en nu heb ik last van mijn been en kan ik niet meer zeilen.

Johan: Ja.

Bas: Dus ik probeer altijd mensen ook een beetje te stimuleren van ja, als je een droom hebt weet je, zet gewoon, ja, gooi een pijltje en ga ervoor.

Johan: Absoluut, ja, maar dat is ook typisch wat ik doe. Ik heb het eigenlijk altijd ook met een cyclus gedaan dat ondernemen, een bedrijf opzetten, bedrijf verkopen, jaar, half jaar gaan reizen en dan weer opnieuw. Dus dat heb ik altijd wel gedaan, dus ik heb best wel vaak even de sabbaticals genomen, dus ik weet gelukkig heel goed wat het is ook om vrij te nemen, dus dit ga ik ook zeker doen, alleen je moet hier inderdaad even het juiste moment met name voor vinden, ook met name met kinderen.

Bas: Met kinderen, ja.

Johan: Dat is eigenlijk, ik bedoel, in het leven kan ik dat wel organiseren en zakelijk en etc. maar met name met kinderen dat we dat doen en dat iedereen daar klaar voor is dat is denk ik een belangrijke, maar dit, nee, over 20 jaar is dit gebeurd, dat is voor mij geen vraagteken.

Bas: Ja, ja, en als je een beetje een voorproefje wil nemen moet je op YouTube even La Vagabonde zoeken, misschien ken je het, dat is een familie die heeft inmiddels een klein kindje aan boord, die hebben een megagrote catamaran, hebben ze ook op een gegeven moment gingen ze vlogs maken en dat soort dingen en werd die catamaran zelfs voor een deel gesponsord geloof ik van de catamaranmaker en hebben huge veel views, followers op YouTube.

Johan: Ok.

Bas: En worden door heel veel bedrijven gevolgd, maar die zeiden dus ook als gezin de wereld rond en ja, ze posten alles op YouTube, dus als je een beetje wil smullen dan ga die checken.

Johan: Heel goed, heel goed.

SaaS oplossingen ontwikkelen

Bas: Ja, lachen man. Wat, waar gaan we het nog meer eens over hebben. Ja, dus wat ik zelf interessant vind om te weten, ik bedoel, ik heb zelf ook verschillende bedrijven gehad, maar ik ben ook aan het denken om in ieder geval ooit een softwarebedrijf te starten of een SAAS-oplossing., Ook omdat het schaalbaar is, omdat het dan zeg maar de wereld over kan, maar ja, ik hoor ook heel veel van mensen ja, wil je in SAAS starten dan ja, dan verbrand je ook minimaal zeg maar, dat is misschien de reden waarom jouw fonds ook succesvol is, je verbrandt minimaal een half miljoen voordat je een beetje tractie krijgt.

Johan: Absoluut, ja, ja. Minimaal.

Bas: Ja, dus daar, daar probeer je dan tegen aan te hikken of zo, maar de uiteindelijke pay out is at the end groot, maar de faalratio is dus blijkbaar, ja, jij doet het goed met je bedrijfsinvesteringen, maar als je ziet hoeveel mensen er starten in software en falen is die waarschijnlijk groter dan de mensen die succesvol worden.

Johan: Ja, klopt, ja, en jouw vraag is denk ik die je wil stellen is wat zijn de tips and tricks als ik nou zelf mijn SAAS-bedrijf zou starten, hoe moet ik dat aanpakken.

Bas: Ja.

Johan: Ja, ik denk volgens mij begint het ermee dat je dicht bij jezelf blijft.

Bas: Ja.

Johan: Dat is sowieso volgens mij gewoon in het leven, maar ook met ideeën die je hebt. Dus ik zou altijd een bedrijf starten, en ik heb dat zelf een aantal keer gedaan, maar ook een aantal keer niet gedaan, gewoon echt ideeën van die ik eigenlijk zelf niet heb ervaren, niet doorleefde. Ik zou zelf altijd een bedrijf starten in een sector waar je zelf echt een heel duidelijk probleem ervaart. En dat kan zijn als mens, dat kan zijn als ondernemer, dat kan op allerlei facetten, maar ik denk als je daarmee begint en echt dat probleem doorvoelt en begrijpt en ook die markt begrijpt, dat is volgens mij het beginpunt en dus ik heb heel veel mensen die zeggen ook tegen mij van joh, ik wil gaan ondernemen, maar ik heb geen idee, dan is mijn advies ook altijd van joh, ga eens even om je heen kijken, ga eens even kijken wat voor problemen er allemaal zijn.

Bas: Juist.

Johan: En ik kom de hele dag kom ik zelf, persoonlijk kom ik problemen tegen. Of dat nu is van ja, dat ik allerlei onhandige apps die ik tegenkom.

Bas: Ja, tot het wc-papier is op.

Johan: Tot het wc-papier is op etc. ja, wc-papierabonnementen, best een goede business zou dat geweest zijn. Mondkapjes, maar goed. Dus dat is één. Dus ik zou heel erg kijken naar dat probleem. Twee is ik zou ook als je een bedrijf zou starten zou ik heel erg kijken naar je eigen skillset van wat ben ik nou zelf en wat moet ik hebben naast mij om inderdaad in een bedrijf succesvol te zijn. Dus ik zie bijvoorbeeld heel veel ondernemers, teams, die bestaan uit twee techneuten, maar die kunnen niks verkopen, die kunnen niks in de markt zetten ook, etc. Ja, dan loop je tegen dat probleem aan. Ik zou even als ik jou was, je hebt, volgens mij ben je commercieel wel sterk zo even de eerste indruk, dan zou ik zeker iemand naast je zetten die technisch is.

Bas: Ja.

Johan: En die technisch en die dat dus kan bouwen en die eerste fase gewoon kan onderhouden en kan creëren etc. Want dan heb je één zorg minder, dan kun jij je op de business richten en dan kan deze persoon zich eigenlijk op de techniek richten, dus dat is het tweede. Het derde wat ik zou doen is ik zou heel klein beginnen, dus ik zou zeker in het begin niet te veel funding ophalen, ik geloof helemaal niet in die Amerikaanse tactiek dat je daar gewoon een miljoen euro in de eerste fase…

Bas: Nee, het eerste waar die gasten aan denken is van waar haal ik geld vandaan en dan ga ik starten.

Johan: Exact, want als er een miljoen euro op die bankrekening staat dan staat dat te branden en dan ga je dat ook uitgeven en dan ga je allerlei onzin doen etc. Dus ik geloof heel erg zelf, ook als ondernemer altijd gedaan, maar dat zijn ook de bedrijven waarin wij typisch investeren is gewoon klein starten en gewoon testen wat er gebeurt en dat bestaat er dan uit dat je eigenlijk een zogenaamde MVP creëert.

Bas: Juist.

Johan: Gewoon eigenlijk een minimal viable product gewoon eigenlijk een testversie van je product en daarmee naar je klanten gaat en daarmee naar de potentiële klanten gaat en dan kijkt wat vinden ze ervan? Feedback verzamelen en een beetje verbeteren etc. En zo gaan beginnen en op een gegeven moment dan zie je dat dat werkt en dan ga je zoals je dat noemt je hebt eerst de founder market fit wat ik net zei en dan heb je die product market fit, dus dan zie je dat die klanten blij zijn met dat product. Nou, dan ga je er geld voor vragen, dat is ook een goed validatiemoment.

Bas: Ja.

Johan: Dan ga je een keer je software ook eens een keer uitzetten, want dan zie je, als je wordt gebeld dan zijn ze er blij mee, maar als je niks hoort dan weet je ook dat ze het niet nodig hebben.

Bas: Ja.

Johan: Even zo experimenteren, allemaal heel klein hè, dus echt mini zou ik dat doen, en als dat dan werkt dan zou ik wat geld gaan ophalen bij met name bij je omgeving, bij de family, fools and friends zoals we dat altijd noemen.

Bas: Ja, de FFF’s ja.

Johan: De FFF’s, en daar wat geld gaan ophalen en vervolgens bij angels of bij fondsen zoals ons, etc. Maar ik zou dat stap voor stap doen. Dat wil niet zeggen dat het jaren moet duren, dat kan allemaal binnen een paar maanden geregeld zijn.

Bas: Ja.

Johan: Maar ik denk dat als je in deze tijd zeg maar, want we gaan natuurlijk wel nu post-COVID gaan we wel een flinke, nou, gewoon een flinke recessie tegemoet.

Bas: Ja.

Johan: Er gaat gewoon keihard een flinke kink in de kabel komen. Ik denk als je nu een bedrijf gaat opzetten dan zou ik mij heel erg concentreren op dat zogenaamd resilient op te zetten, dus dat je gewoon weerbaar bent.

Bas: Precies.

Johan: En niet dat je heel veel, ja, heel veel geld spendeert en heel afhankelijk bent ook van investeerders, maar ook van de markt, etc.

Bas: Ja. Ik ben benieuwd. Ik heb echt een soort van case zeg maar, dat is een vriend van mij, die heet Mitchel van Duren en die heeft altijd in de supplementen gezeten, een beetje een health goeroe, paleo, keto dieet, allemaal dat soort dingen allemaal. Die heeft recentelijk zijn supplementen business verkocht, ja, daar heeft hij dus zeg maar een miljoen plus aan exit gedaan. Hij is een redelijk bevlogen jongen, ook een beetje een ondernemer op slippers.
Johan: Ja, mooi.

Bas: Hij woont op Gran Canaria, maar zijn volgende project is, want hij had dus op een gegeven moment heel veel recepten en hij is nu de Spotify onder de recepten aan het opzetten, dus hij is een platform aan het maken en dat heette eerst meal planner, maar hij vond de domeinnaam heel erg belangrijk, dus hij heeft de domeinnaam meal.com voor 1 miljoen euro gekocht.

Johan: Meteen die exit is daarheen gegaan.

Bas: Nou, zijn filosofie was call.com, weet ik veel, allemaal van die korte namen.com dat zijn allemaal 100 miljoen plus bedrijven dus dan begint het bij de domeinnaam en daarna komt die extra.

Johan: Ja, heel goed, ja.

Bas: Maar hij zit ook zeg maar een beetje in die fase, hij heeft ook een virtueel team al, dat soort dingen zeg maar, inmiddels de software heeft zich, nou, het begint zich te bewijzen, laat ik het zo zeggen, hij begint abonnementen binnen te krijgen, maar dat is ook wat jij zegt, het begint allemaal met tientjes, 50 euro, 100 euro, dus hij is heel goed in geld verdienen dus hij verdient daarnaast gewoon het geld om uiteindelijk die business groot te maken. Zijn doel is om heel de wereld gezond te laten eten en daar gaat hij 100% voor.

Johan: Mooi

Bas: En wat je met dit, met deze tool kan en het is geen reclamepraatje want ik ben er zelf ook heel enthousiast over, je kan zeg maar recepten kiezen, je kan je weekmenu inslepen, dus dit eet ik ’s ochtends, ’s middags, ’s avonds, daar rolt een boodschappenlijstje uit en uiteindelijk is het de bedoeling dat je met één druk op de knop alle ingrediënten kan bestellen bij supermarkten en dat het aan de deur komt en je kan ook zeggen nou, dit, dit en dit heb ik al in huis dus dat hoef ik niet en dan komt het binnen. Eigenlijk is het de Hello Fresh, maar dan de digitale versie.

Johan: Mooi, ja.

Advies

Bas: Maar ja, ik ben meer benieuwd van wat zou jij hem adviseren zeg maar. Want ik zie ook, hij heeft eigenlijk geld nodig om hard door te groeien, hij verdient nu geld aan zijn andere business, terwijl ik denk van ok, als hij 100% focust op dit dan gaat het 6 keer zo snel. Wat zou je zo iemand adviseren die in zo’n fase zit?

Johan: Ja, ik kan natuurlijk niet in zijn zakken kijken en ook niet in het succes van zijn bedrijf, maar ik deel je mening dat als je ergens vol voor gaat en 100% van je aandacht in stopt, of 1000% van je aandacht dan ga je gewoon veel harder. Dus als je dat verspreidt dan is dat, dan moet dat kunnen passen, sorry, dan gaat dat sneller, dus ik denk dat dat sowieso een goede overweging is, dat moet ook financieel kunnen want dat wil ook zeggen dat hij die inkomsten daar niet meer heeft dus waarschijnlijk heb je dan dus een investering nodig om dat te kunnen faciliteren want daar moet dan ook een bepaald salaris uit komen, een bepaalde fee om ervan te kunnen leven. Nou, dat zien wij best wel vaak bij bedrijven dat dat dan parttime is en als nodig voor fulltime daar heb je gewoon een investeerder voor nodig, maar dat zijn niet de grote investeringen. De grote investeringen bij dit soort bedrijven gaat vaak veel meer in één in de marketing en twee de technologie, dat zijn vaak de grote kostenposten die je hebt.

Bas: Ja.

Johan: En ik zou daarvan heel duidelijk, kijk, hij zit nu, ik weet niet waar hij live is, maar ik zou heel erg daar kijken van joh, pak een paar testgebieden, ga daar valideren of het werkt. Ik weet niet nogmaals hoe ver die is.

Bas: Ja, hij heeft al een app en het begint te lopen en hij is echt een marketingkoning dus hij weet hoe hij gewoon voor 30, 40, 50 cent e-mailadressen kan kopen en subscribers kan maken, dus hij is best wel slim op het gebied van marketing ook.

Johan: Ok, ja, e-mailadressen kopen, ik denk dat je exit zal waarschijnlijk toch wel een grootgrutter zijn of een FMCG, dus dan zou ik je privacy zou ik altijd heel goed regelen. Die e-mailadressen die zou ik niet meer kopen.

Bas: Nee.

Johan: Dat zou ik sowieso niet doen.

Bas: Nee, nee.

Johan: Want dat, daar…

Bas: Nee, maar goed, het is meer, het is niet kopen, maar het is campagnes opzetten op Facebook bijvoorbeeld of Instagram, dat soort dingen. Echt mensen die dus de behoefte hebben om het product te kopen of datgene wat die aan te bieden heeft, ja.

Johan: Die doelgroep, de target. Nee, dat is juist heel slim.

Bas: Ja.

Johan: En wat schoot me nog meer te binnen. Nee, en dat is bijvoorbeeld wat wij natuurlijk altijd heel erg doen hè, dus wij stappen altijd in een bedrijf en we hebben altijd als doel voor ogen dat we zo’n bedrijf binnen een periode van even grofweg 5 tot 8 jaar exitten en binnen die 5 tot 8 jaar exit heb je altijd een paar fases, is één natuurlijk het bedrijf gewoon harder te laten groeien en twee, het team te versterken, waar we het net al over hadden, en drie ook exitwaardig te maken. Want je ziet dat als je een bedrijf wil verkopen dan kun je een bedrijf verkopen, maar dan wil, soms wil de founder die zegt ook van nou, ik hoef ook niet drie jaar bij die grote corporate te zitten. Nou, dan moet je je managementteam al in place hebben bijvoorbeeld, maar bijvoorbeeld ook juridisch moet je alles hebben geregeld, etc.

Bas: Ja.

Johan: Dus eigenlijk helemaal afhankelijk van. Dus even concreet voor die vriend van jou zou ik inderdaad zeggen van joh, wat voor geld heb je nodig om daar fulltime voor te gaan? Hoe, wat voor teamversterking heb je eigenlijk nodig om versneld te kunnen schalen en wat heb je dan nodig naast jou en drie is wat heb je nodig qua technologie en qua marketingkosten en daar komt dan eigenlijk een soort investeringsplaatje uit.

Bas: Precies, ja.

Johan: En dat stop je erin en in ruil daarvoor krijgen wij als investeerders normaal een percentage van de aandelen.

Bas: Ja.
Johan: En we helpen dat bedrijf natuurlijk de juiste keuzes vanaf dat moment te maken en te helpen in de ontwikkeling.

Bas: Ja, en ik neem aan dat je je netwerk ook heel vaak inzet met het gebied van–

Johan: Dat zetten we, ja

Bas: Ik denk mensen dan het belangrijkste, of niet?

Johan: Ja, dat is een van de belangrijkste dingen die wij natuurlijk als Peak doen inderdaad, kijk, er zijn een aantal momenten voor jou als ondernemer die cruciaal zijn en dat is natuurlijk de start van het bedrijf, maar dat is inderdaad dus ook het aannemen van mensen is heel belangrijk, want dat bepaalt uiteindelijk het succes. Dus daar zit heel veel van onze, maar ook van mijn tijd die ik stop inderdaad in het begeleiden van onze participatie in het hiren van de juiste mensen. Ik denk dat ik, daar ben ik 1,5, 2 dagen in de week mee bezig ongeveer, kopjes koffie drinken, sollicitatiegesprekken, cases maken, mensen hunten, etc. Dus dat is een hele belangrijke, maar drie ook is binnen het bedrijf gewoon de juiste keuzes maken en dat is ook bijvoorbeeld naar welke markten ga je toe? Als je wil schalen, ja, wij zien best wel veel–

Bas: Welke landen.

Johan: Ja, inderdaad, welke landen ga je heen? En dan even een goede analyse erop doen van ja, losse, je hebt natuurlijk allemaal je eigen persoonlijke voorkeur, maar ook even van ja, is deze markt wel interessant en hè zit het daar met de concurrentie? En uiteindelijk die exit, ja, wat wil deze partij kopen qua markt weet je wel?

Bas: Ja.

Johan: Dus ook even strategischer kijken eigenlijk naar hoe je die keuzes eigenlijk maakt.

Een koper vóór aankoop

Bas: Ja, want heb je soms ook al een koper voordat je het bedrijf koopt?

Johan: Nee, nooit.

Bas: Niet.

Johan: Zou ideaal zijn, maar dat is helaas nog niet gebeurd.

Bas: Ja, precies, nee, ok.

Johan: Maar we hebben wel een idee, en dat is natuurlijk wel als we ergens instappen, dan in dat proces denken we wel na van wat is de koper? Wie kan de koper zijn en soms kennen we de koper al, hebben we eerder, weet je, hebben we in het vizier, maar het kan ook zijn dat er een hele nieuwe koper ontstaat of een hele nieuwe categorie ontstaat. Maar wij denken natuurlijk wel als we ergens instappen, gezien ons doel als investeerder om rendement te maken, denken we natuurlijk al wel aan de exit ja, en sterker nog, wij willen ook dat de ondernemer zelf daarover nadenkt en niet dat hij zelf zegt van ja, ik wil tot mijn, ik wil gedurende 20 jaar dit bedrijf hebben.

Bas: Ja, tof. Nog een andere vraag, misschien ook meer persoonlijk, ik ben nu een merk aan het bouwen, ben ik wereldwijd uit aan het bouwen, is een merk in fietsenaccessoires, ga ik binnen 3 tot 5 jaar verkopen voor 10 miljoen, dat staat in ieder geval in mijn agenda.

Johan: Mooi.

Bas: Maar in ieder geval, dan heb ik dat geld op mijn bankrekening staan en dan wil ik ook investeerder worden en dan kom ik terug naar jou toe en dan zeg ik Johan, ik heb hier een miljoentje, stop ik in jouw fonds.

Johan: Dan ben ik inmiddels terug van die zeilreis, ja.

Bas: Dan ben je terug van je zeilreis inderdaad en dan heb jij inmiddels 100.000 miljoen volgers op YouTube die elke dag naar jou gekeken hebben terwijl jij loopt te chillen op je boot.

Johan: Ja.

Bas: Maar dus dan heb ik een miljoentje over en dat stop ik dan in jouw fonds.

Johan: Ja.

Rendement uitbetalen

Bas: Hoe ziet dat proces eruit hoe die mensen geld terug krijgen en rendement maken en dat soort dingen zeg maar?
Johan: Ok, nou, wij zijn natuurlijk zoals ik al vertelde een ondernemersfonds.

Bas: Ja.

Johan: Dus bij ons kunnen ondernemers kunnen, sorry, investeren het geld. Dat wil zeggen dat ze dat investeren met zogenaamde capital calls. Dus investeerders geven een bepaalde commitment. Laten we zeggen een miljoen euro en dat wil zeggen dat wij die miljoen euro die kunnen we eigenlijk in tranches in zogenaamde capital calls kunnen we die afroepen. Dus jij committeert je dan voor een miljoen euro, een fonds heeft een gemiddelde looptijd van 10 jaar. De eerste 5 jaar ga je met name investeren, de tweede 5 jaar ga je desinvesteren. Dus die miljoen euro die roepen wij met name de eerste 5 jaar op, misschien jaar 6 en 7 ook nog. Dus je krijgt per jaar krijg je capital calls, dus verzoeken om te storten.

Bas: Ja.

Johan: Van tussen de 1 en 2 ton en dan op een gegeven moment heb je dat geld gestort, dus die miljoen euro ongeveer en dan vervolgens komen de paybacks want dan gaan die bedrijven gaan verkocht worden of die keren dividend uit, maar met name zijn het exits en daarmee betalen we eigenlijk dat geld terug en daarmee zorgen we ervoor dat onze investeerders een rendement behalen, wat inderdaad beter is dan de rendementen die nu op de bankrekeningen worden gemaakt.

Bas: Ja.

Johan: En creëren we daarmee eigenlijk voor hun gewoon een interessante mogelijkheid om verder te investeren, ook met volgende fondsen.

Bas: Ja, maar het rendement staat van tevoren niet vast als ik investeer.

Johan: Het rendement staat niet vast, nee.

Bas: Of is het zoals ik zeg van hier krijg je geld, dan betaal je standaard x procent per jaar? Niet.

Johan: Nee, we hebben wel een doelstelling, dus we hebben zelf een doelstelling van 20% IRR, dus het jaarlijkse rendement. Dus als je 100.000 euro nu dit jaar stort dan willen wij die 100.000 euro–

Bas: Binnen 5 jaar verdubbelen.

Johan: Binnen 5 jaar willen we die verdubbelen, exact, nog meer zelfs want het is zelfs rente op rente.

Bas: Precies, ja, ja, compounding.

Johan: Dus dat is inderdaad, dat is onze doelstelling en we draaien goed on track daarmee, maar dat is inderdaad wat je mag verwachten van een venture capital fonds.

Bas: Ja.

Johan: En dat vertaald zich ook bij ons natuurlijk in de selectiviteit die we hebben in bedrijven waarin we starten, want wij weten dat, ja, om dat te kunnen doen moeten die bedrijven inderdaad gewoon eigenlijk minimaal keer 10 gaan. Ja, dat wil zeggen dat je een aantal harde eisen hebt wil je de kans vergroten dat dat gebeurt.

Investeren in crypto

Bas: Ja, ja, tof. Heb je ook bedrijven in de crypto currency zitten of niet?

Johan: Nee.

Bas: Ben je zelf enthousiast over crypto currencies?

Johan: Ja, ik heb, absoluut.

Bas: Een paar bitcointjes?

Johan: Ik heb een aantal bitcointjes, ja, gelukkig goed op tijd gekocht en ook een deel alweer verkocht, maar, ja, absoluut, nee, hele mooie markt. Ik vind met name de technologie ook die daaronder ligt vind ik heel interessant.

Bas: Ja, peer to peer geld eigenlijk.

Johan: Wat zeg je? Sorry?

Bas: Peer to peer geld eigenlijk.

Johan: Ja, peer to peer geld, nee, maar ook zeg maar even de leisure technologie die daaronder zit vind ik ook interessant.

Bas: Ja, zeker, ja.

Johan: Is nog jong.

Bas: Ja.

Johan: Is nog ook wel, ja, er gebeurt natuurlijk heel veel in en dat is ook niet alles wat altijd klopt daarin, dus het is echt een jonge markt, maar het is een markt die wij echt extreem volgen nu ja.

Bas: Ja, is heerlijk. Ja, ik vind het nog altijd een mooi verhaal om te vertellen, maar ik was op wereldreis, ik heb twee jaar lang rond de wereld gereisd terwijl mijn business doordraaide, toen zaten we, dit was tussen 2012 en 2014, toen begon die bitcoin net, hij stond letterlijk volgens mij rond de 4 tientjes en toen heb ik iets van 300 bitcoins gekocht.

Johan: Wow.

Bas: Een maand later verkocht ik het met 20.000 euro winst, ik voelde me helemaal het fucking mannetje, ik heb ongeveer mijn halve wereldreis bekostigd van de bitcoins. Maar goed, kijk.

Johan: Nu terugkijkend.

Bas: Ik hoef jou niet te vertellen dat ik 6 miljoen had gehad als ik ze allemaal had gehouden. Maar goed, dat is altijd achteraf natuurlijk. Dan hadden we allemaal Coca Cola en de Apple gekocht, maar.

Johan: Ja, en dat is het punt. Je weet niet wanneer het goede moment is om te exitten hè, dat is gewoon het punt. En ik denk dat kijk, je vergeet, sorry, je denkt aan de momenten dat je het hebt gemist, maar je vergeet de momenten dat je wel goed hebt ge-exit, dat is ook zo, en ik denk dat er, er is ook niet wat dat betreft een goed moment om ergens uit te stappen. Het is ook helemaal afhankelijk van hoe jij als persoon in het leven staat en wat er gebeurt.

Bas: Precies, ja, ja. Maar ja, goed, ik denk altijd als je er geld aan hebt verdiend dan heb je het beter gedaan dan de meesten die er geld aan hebben verloren.

Johan: Dat wou ik zeggen. Er zijn zeker in bitcoins zijn er een hoop mensen die geld hebben verloren in de tussentijd, ja.

Bas: Ja, nou, dezelfde ride deed ik met Ethereum, toen kocht ik er 1000 voor 10 euro en toen verkocht ik ze voor 15. Toen denk ik ook van ja, weet je, maar nu is min les gewoon long term aanhouden, gewoon 5, 10 jaar wachten en dan verkopen.

Johan: Ja.

Bas: Dat is eigenlijk een beetje hetzelfde als het investeerdersspelletje, gewoon meer geduld hebben.

Johan: Ja, of in stukjes verkopen hè, dus gewoon als je een bepaalde threshold voor jezelf hebt gezet dan zeggen nu een stukje verkopen en dan haal ik ook mijn rendement. Dat heb ik zelf achteraf gekeken in dit geval heel goed gedaan met de bitcoins.

Bas: Mooi.

Johan: Dus waardoor je dan meelift, maar ja, ik herken wel je gevoel ja.

De privé portefeuille van Johan van Mil

Bas: Ja, en hoe ziet jouw, ik weet niet of je erover wil praten, maar hoe ziet jouw privé portefeuille eruit zeg maar? Heb je aandelen, vastgoed, bedrijven, investeringen of is het gewoon alleen maar focus Peak Capital en dit is wat ik doe en daar zit mijn geld in?

Johan: Ja, een goede vraag. Het was heel gedifferentieerd, maar het is nu volle focus Peak Capital.

Bas: Wow.

Johan: Dat is eigenlijk, ja, en dat zit natuurlijk verspreid in verschillende fondsen. Ik heb nog wat investeringen daarbuiten even uit het verleden, maar wij hebben eigenlijk wel onderling afgesproken dat dat volop op Peak Capital, ik heb daarnaast nog een fonds in health, healthy capital omdat we namelijk met Peak zitten we helemaal niet in die health wereld, zit ik in een hele andere wereld.

Bas: Ja.

Johan: Dus dat heb ik een aantal jaren geleden opgezet met andere mensen. Maar ik zit inderdaad eigenlijk vol in venture capital met mijn geld, en natuurlijk mijn huis, etc. dat soort dingen, maar dat, ja, het is echt put your money where your mouth is om het zo te zeggen.

Bas: En je bent ook fan van meneer Musk zag ik op de oprit?

Johan: Ja, ik ben inderdaad ook fan van meneer Musk, ja.

Bas: Ja, ik heb net mijn cybertruck gereserveerd.

Johan: Ok.

Bas: Ik moet alleen nog 2 jaar wachten.

Johan: Lachen.

Bas: Het is wel leuk speelgoed.

Johan: Ja, het is heel mooi speelgoed, ja.

Bas: Ja, leuk man. Ja, ik vond het een super gaaf gesprek man, ik ben echt helemaal flabbergasted, ik vind het een heel leuk pad ook weet je, dus dat je dat hele pat tot investeerder pakt en daar heel veel lol en plezier in hebt en ja, het is iets wat ik heel erg zelf ook ambieer. Ik zei, ik weet niet, Shark Tank ken je misschien ook wel in de States, een soort van Dragons Den, ik heb ze echt allemaal gekeken en ik zei altijd tegen mijzelf ja, op één dag wil ik op zo’n stoeltje zitten en gewoon aan de lopende band die bedrijfjes langs krijgen waar je in investeert, lijkt me super gaaf.

Johan: Ja, je hebt, kijk, ik had een beetje diezelfde ambitie ook echt een aantal jaar geleden, voordat ik Peak startte, ik denk 20 jaar geleden of zo dacht ik ook van joh, volgens mij moet ik dat doen en eigenlijk is het zoals bij alles, ik bedoel, mijn boek heette ook Ondernemen doe je, dit moet je ook gewoon doen en dan moet je gewoon dingen, ergens geld in stoppen. Ik vind het mooi, Jeroen Bertrams die heeft dat boek geschreven, die heeft natuurlijk heel veel angel investeringen gedaan en die is het ook gewoon zo gaan doen met kleine tickets en ik denk daar leer je ook gewoon het beste mee. Alleen je moet met name gewoon geld gebruiken in die eerste fase wat je echt kwijt kan, wat je kan verliezen, want het is gewoon heel risicovol, zeker in deze fase, maar het is gewoon doen.

Bas: Ja, vet. En nog eens terug, ik bedoel, even een klein zijvraagje, maar je had het over angel investing, ik heb natuurlijk, ik heb een angel investing tour ooit gedaan en daar gaf jij een presentatie over je investeringsverhaal.

Johan: Oh, dat is waar ja, klopt.

Bas: Daar heb ik jou voor het eerst gezien.

Johan: Ja.

Bas: Maar ja, toen zag ik jou en jij mij niet waarschijnlijk, maar dat maakt niet uit, maar…

Johan: Ik zag 25 man in de zaal.

Bas: Ja, precies. Maar dat maakt niet uit, maar want het is ook een hele bewuste keuze om niet die angel investor te zijn want daar is de upside groter maar de faalrate ook weer veel groter. Dus als je er 10 investeert lukken er misschien 2 denk ik of misschien 1, maar is het wel meteen keer 100 waarschijnlijk. Het is ook, doe je het helemaal niet, doe je het bewust niet of is het ook als jij denkt van dit is een kans en hier gaan we mee knallen?

Johan: Nee, ik geloof heel erg dat je focus moet hebben als mens en ik denk dat als ik allerlei angel investeringen, ik heb het wel gedaan in het verleden, maar als ik dat erbij ga doen dan gaat dat mijn focus afleiden dus ik ben nu echt single focus gewoon dagelijks op Peak Capital. Healthy Capital daar zit gewoon een apart team op en daar ben ik eigenlijk oprichter van, maar dat team managet dat. Daar heb ik ook relatief weinig bemoeienis mee, dus ik geloof heel erg in die single focus. En als angel investeerder moet je ook daar volle focus ook gewoon op hebben en ik geloof heel erg in de samenwerking met mensen en ik heb inderdaad bij Peak Capital gewoon een aantal partners zitten die mij heel goed aanvullen. Er zitten ook mensen die beter zijn dan dat ik ben, dat vind ik ook heel fijn, waar we het net over hadden, en dat het ook niet afhankelijk van mij is. Dus als ik inderdaad dadelijk binnen die 20 jaar op die zeilboot zit dat het ook gewoon doorloopt en niet dat ik allemaal sms’jes en appjes binnen krijg over geldstortingen en paniek en etc. dat ontzorgt mij.

Waar vind je mensen die beter zijn dan jezelf

Bas: Ja, ja, ik snap het, tof. Ok, nog een laatste tip misschien voor mijzelf, puur uit eigenbelang, waar vind ik mensen die beter zijn dan mijzelf?

Johan: Ja, ik denk het begint, stap 1 is beseffen waar je goed in bent en beseffen waar je beter in moet zijn.

Bas: Ja, persoonlijkheidstesten, ben je daar voorstander van?

Johan: Ja, daar ben ik absoluut voorstander van, maar als onderdeel van, maar ik zou altijd een aantal testen doen, of praten met mensen die je kent of coaches of psychologen of whatever, wat je in je netwerk hebt zitten die jou kennen en die jou reflectie kunnen geven en die eigenlijk heel scherp kunnen laten zien waar je nou, waar je zelf beter in kan zijn en ik zou met name dan mensen zoeken die beter zijn dan jezelf. Nou, wat we net al zeiden, vrienden dat kan maar dat is niet altijd goed en dan zou ik gewoon echt gewoon op zoveel mogelijk plekken gewoon met mensen gaan praten en gewoon mensen gaan ontdekken. Ja, mijn rol is heel erg gewoon mensen ontmoeten. Dus ik ben heel veel van mijn tijd bezig als we kijken naar een bepaalde propositie dat ik inderdaad in mijn LinkedIn of in mijn Facebook, maar op LinkedIn kijk van hé, wacht even, wie ken ik daar? En ik pak de telefoon en ik ga gewoon kopjes koffie drinken met mensen om dingen te begrijpen en ik vind, dat is mijn manier om dat, om iets, om mijzelf eigenlijk aan te vullen.

Bas: Ja.

Johan: Maar het is, het begint denk ik gewoon met je eigen goed in de spiegel, met jezelf goed in de spiegel kunnen kijken en je eigen zwaktes te kunnen zien en daarvoor open te staan en dan ook te beseffen dat er iemand naast je kan staan, en belangrijk, niet onder je die dat kan aanvullen. Weet je wel, zeker als het op een bepaald niveau is want anders krijg je altijd die afhankelijkheidspositie en dan krijg je nooit een situatie dat je mensen aanneemt die beter zijn dan jezelf.

Bas: Tof, tof, goed advies man.

Johan: Ja?

Bas: Ja, ik ben natuurlijk de virtual CEO, dus ik ben meer, ik zoek virtuele mensen, platformen zoals Toptal wordt al 1% gefilterd en ik gebruik ook veel FreeUp, dat is ook een vergelijkbaar platform. Ja, dan krijg je gewoon al de gefilterde talenten zeg maar krijg je al aangereikt op het moment dat je iets zoekt. En als je zo heel specifiek al je, ja, dus je lijst wat moet er gebeuren en de lijst wie invult via al die virtuele mensen en dan specialisten inhuurt denk ik ja, het werkt in ieder geval heel goed so far, maar.

Johan: Maar je stelt de vraag met een reden? Wat is, als ik deze vraag aan jou stel van joh, hier ben ik goed in, waar kan ik beter in worden, wat heb je dan naast je nodig? Even in geval van waar je nu staat?

Bas: Nou, de reden dat ik hier zit is dat ik jouw virtuele PA-service natuurlijk heb gesproken, dat is een van de dingen dat ik gewoon iemand zocht die mij organiseert, want ik ben niet heel erg georganiseerd. Dus mijn inbox liep, ik heb ook een autoresponder op mijn mail dat ik een keer per week mijn e-mail bekijk. En dat is niet omdat ik dat daadwerkelijk doe, maar om het verwachtingsmanagement.

Johan: Ja.

Bas: Maar dus ook de organisatie eromheen, dus ook mijn agenda, mijn beheer, ik heb echt iemand nodig die zegt van Bas, vandaag gaat er dit gebeuren, dit is belangrijk, let je hierop, denk daaraan. Dat is voor mij stap 1, maar ja, ik ben heel goed in de acceleratiefase hè, dus van 0 naar 1 miljoen daar ben ik echt een held, van 1 naar iets verder ook wel zeg maar, maar als het op managen begint te lijken ben ik gewoon een drama en daar is mijn vorige business naar mijn idee op gefaald. Op een gegeven moment heb ik een CEO aangenomen, ja, te veel salaris betaald, meteen een jaarcontract gegeven, na drie maanden ellende, veel geld meegegeven en huilen. Je kent het wel.

Johan: Ja, ook meegemaakt.

Bas: Ja, maar dat was echt, dat was voor mij persoonlijk een van de meest stressvolle periodes uit mijn ondernemersbestaan zeg maar, de afgelopen, ja.

Johan: Ja, want dan ga je de controle overgeven en dan is er geen controle toch? Dan krijg je eigenlijk niet wat je, ja.

Bas: Nee, dan krijg je twee kapiteins op één schip want ik ga me ermee bemoeien, hij zit er nog en dan wordt het, ah, dat is echt verschrikkelijk. Dus ik ben absoluut geen goede manager, dus dat managen moet ik aan iemand anders overlaten en vooral dat creatieve en hoe je dus de markt, nu heb ik ook bedacht van ik wil het product ontwikkelen, ik heb een technische opleiding gedaan, ik wil een product ontwikkelen en ik wil de marketing guy zijn, daar wil ik me mee bemoeien, dat zijn de twee dingen, en de rest wil ik me eigenlijk niet mee bemoeien. Dus ook finance, boekhouding, al dat soort dingen dat is echt een drama. Dus ik ben nu langzaam CFO-achtige types in aan het huren, de wat duurdere clubjes op het gebied van finance om het langzaam te fixen zeg maar, zo ben ik een beetje bezig eigenlijk om uiteindelijk, ja, betere partijen, mensen, wat dan ook om mij heen te hebben die dus mijn zwaktes 100% invullen. Want het is veel duurder, en dat, ja, tenminste, zo zie ik het, het is veel duurder om het dus te lang te doen met de mensen die niet ervoor opgeleid zijn en dan betaal je de prijs 25 keer, ook al zijn ze goedkoper per uur, verschrikkelijk.

Johan: Ja, nee, ik geloof dat het heel, het betaald enorm uit om hele goede mensen aan te nemen en die 1.000 euro of 2.000 euro extra salaris of management fee of wat je betaalt dat, ik denk als je een goede analyse maakt voor jezelf en wij doen het ook altijd met key hires, als we mensen aannemen, zet nou even op papier voor jezelf van wat moet nou die persoon, wat zijn nou echt de concrete deliverables na 1 maand, 3 maanden, 6 maanden en 12 maanden.

Bas: Ja, echte milestones.

Johan: En hele duidelijke milestones, maar ook gewoon concrete deliverables van er moet zoveel omzet binnenkomen of zoveel klanten of die moet dat overnemen of dat, en als je dat heel scherp maakt dan kun je ook heel goed bepalen van wat heb je nou nodig en dan is het ook geen probleem om daar meer geld voor te betalen.

Bas: Ja.

Johan: Want dan weet je namelijk wat iemand oplevert en in jouw geval ontzorgd, waardoor jij meer op je kracht kan zitten en inderdaad meer op die acceleratiefase je power kan afleveren.

Bas: Ja, ja, tof. Ja, dat is zeker wel, daar gaan we iets mee doen.

Johan: Leuk.

Bas: Want heb je ook bepaalde persoonlijkheidstesten die je standaard doet als je mensen aanneemt? Of is het doe iets wat relevant is? Of je hebt van die TIS-testen en weet ik het allemaal, die kleurtjes allemaal.

Johan: Ik heb heel veel getest, ik heb niet het juiste antwoord gevonden eerlijk gezegd. Het zit er, bij mij is het er heel erg op hoe wij het zelf doen is gewoon heel veel gesprekken met mensen hebben, met ondernemers en met name onderneemsters ook en gewoon met hun te sparren over dingen waar ze tegenaan lopen en ook echt te kijken van hoe reageren ze? Regelmatig discussies te hebben, ook bij ze thuis te gaan eten, ook opdrachten geven voor het weekend en kijken waar ze mee opkomen, zijn het mensen die het hele weekend niks doen of krijgen we dan zaterdagavond het antwoord toch wel. Weet je, door dat soort interacties komen we eigenlijk achter hoe mensen zijn. Ik heb niet het antwoord van een test. Ik heb wel veel met ook testen gewerkt en psychologen en ja, daar heb ik niet eerlijk gezegd het antwoord op, nee.

Bas: Ja, ja, alright. Mijn vorige podcast met iemand anders die in bedrijven investeerde die is inmiddels in gesprek met de eerste persoon uit mijn netwerk waarin die mogelijk gaat investeren.

Johan: Oh, leuk.

Contact opnemen met Johan

Bas: Welke partijen mogen bij jou op het belletje drukken en waar moeten ze naartoe?

Johan: Welke partijen mogen bij mij op het belletje drukken, qua investeren bedoel je?

Bas: Ja, ja.

Johan: Waar we naar zoeken, sorry, ja.

Bas: Dus welke partijen die geld nodig hebben, die denken in ieder geval een fit te zijn voor Peak Capital en waar moeten ze naartoe.

Johan: Ja, ik denk als jij een ondernemer bent, dat kan zijn in Europa, maar laten we even tot Nederland, België, ik denk jouw luisteraars in dit geval het betrekken, die actief zijn in de software, dus SAAS-space en marktplaats-space, die live zijn, die een team hebben wat bestaat, een founding team uit meer dan twee personen, maar die ook gewoon omzet halen en die ook goede groei zien en echt kapitaal willen ophalen om te versnellen die mogen mij altijd bellen of mailen.

Bas: Ja.

Johan: Ik denk het makkelijkste mail, johan@peak.capital.

Bas: Kijk, top, nou, mooi man. En waar kunnen ze nog meer van je lezen? Heb je nog sites? Het is gewoon peak.capital is de website.

Johan: Ja, peak.capital, LinkedIn ben ik redelijk actief en inderdaad op ons blog op Peak Capital, daar vind je redelijk wat nieuws over wat wij doen.

Bas: Ja, tof man. En “Ondernemen doe je” was de titel van je boek.

Johan: Ja, maar die zou ik niet kopen want die is volledig outdated.

Bas: Ok.

Johan: Er zijn veel betere boeken.

Bas: Ok, ben je een nieuw boek aan het schrijven of?

Johan: Ja, daar heb ik wel over gedacht laatst. Work in progress. Dat is misschien op die zeilboot.

Bas: Misschien moet je hem laten schrijven dan.

Johan: Ja, vind ik een goed idee.

Bas: Hé dank je wel Johan, ik ga de outro jingle starten en super bedankt dat je er bent. Wil je nog iets toevoegen of?

Johan: Nee, dank je wel, super leuk gesprek Bas.

Bas: Leuk man, thanks.Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!

Bas: Yes, wow, dat was Johan van Mil van Peak Capital, echt heel gaaf. Mocht jij een bedrijf hebben in ieder geval die geld nodig heeft en die helemaal fit bij Johan dan kun je hem in ieder geval bereiken. Check Peak Capital, Google hem, check him out, volg hem op LinkedIn en ik vond het een heel gaaf gesprek en ik zie jullie allemaal de volgende keer in het volgende slippertje. Yo, yo, yo.

Place comment