Slippertje 23: De weg naar de ultieme crowdfund campagne met Daan van der Lecq
14 september 2020 
53 min. read

Slippertje 23: De weg naar de ultieme crowdfund campagne met Daan van der Lecq

Yes, yes dames en heren! Het is weer maandag en dus is het weer tijd voor een hagelnieuw Slippertje! In alweer het 23ste Slippertje in de Ondernemen Op Slippers podcast is Daan van der Lecq mijn gast. Daan is onder andere eigenaar van Soho Drivers en YEGA, maar daarnaast heeft hij onlang €300.000 opgehaald middels een crowdfund campagne.

In deze podcast vertelt Daan verder over:

  • de reis die hij maakte naar Zuid-Afrika
  • hoe Soho Drivers tot stand gekomen is
  • de Young Entrepreneurs Group Amsterdam (YEGA)
  • de geheimen van een succesvolle crowdfunding campagne

Laten we snel gaan luisteren naar de verhalen van Daan van der Lecq, let’s goo!

Podcast transcriptie

Bas: Dames en heren, vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast Daan van der Lecq. Na zijn middelbare school ging hij reizen en hij heeft onder andere met leeuwen gewerkt in Zuid-Afrika, hij leerde Spaans in Barcelona en liep stage bij de Soho House in de early days daarvan, wat een creatieve membersclub is. Daar heeft hij zijn netwerk opgebouwd, heeft hij onder andere Soho Drivers daarna gestart, dat is een chauffeursdienst, en YEGA, dat staat voor Young Entrepreneurs Group Amsterdam. Daar leerde hij onder andere zijn compagnon Jasper Stads kennen en hij startte een crowdfund campagne Bucqle waar hij meer dan 3 ton mee heeft opgehaald. Welkom!

Daan: Dank je wel

Je gooit je shit opzij, en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij.

Bas: Je mag best meezingen, maar je kent hem niet hè?

Daan: Nee.

Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd, je kraakt de code van het leven met zekerheid.

Bas: Yes, welkom Daan. Ik zag het licht aanspringen dus we kunnen los.

Daan: Ready.

Bas: Welkom in ieder geval in de Ondernemen op Slippers podcast.

Daan: Dank je wel.

Wat zou je doen als je nog maar 3 maanden te leven zou hebben?

Bas: Ja, weet je, ik begin vaak een beetje chronologisch, dus misschien kun je, nou, nee, trouwens, de allereerste vraag die ik altijd stel die is vrij intiem ook. Je bent geloof ik 25, maar ik vraag altijd: wat zou je doen als je nog drie maanden te leven hebt?

Daan: Oeh, dat is een goede. Ik denk dat ik mijn spullen zou pakken, mijn vriendin en familie erin en de zon ga bezoeken.

Bas: Ja, de zon zoeken.

Daan: De zon zoeken, ja, direct eruit. Dat wil niet zeggen trouwens dat ik nu niet doe wat ik niet leuk vind, maar dat, ja, dat zou ik als allereerste doen als dat voorbij komt.

Bas: Ja, dus toch met je dierbaren nog even een mooie tijd doorbrengen in het zonnetje.

Daan: Zeker, zeker. Heb ik deze vakantie ook gedaan, dus dat…

Bas: Mooi, waar ben je geweest?

Daan: Ik ben in Spanje geweest, Spanje.

Bas: Ok, Spanje voor oranje of niet?

Daan: Nou, het was tricky. We hebben wel gewacht met boeken tot het code geel werd want dan ben je nog verzekerd als het allemaal fout gaat.

Bas: Ik wou al zeggen, toen werd het goedkoper.

Daan: Precies, nee, nee, het werd niet goedkoper. Toen hebben we geboekt en vrij snel daarna werd het allemaal donkeroranje ja.

Bas: Ja, maar ik neem aan dat je van een biertje houdt, waren de clubs en dingetjes open daar of?

Daan: Nou, ik heb die, die twee weken dat we weg waren heerlijk gebruik gemaakt om niet die biertjes te pakken, in ieder geval niet in de club. Wel gedaan overigens nog even tussendoor stiekem en dat was wel afstand houden, mondkapjes op. Overigens in heel Spanje mondkapjes op, dus. Rare wereld waar we nu in zitten.

Bas: Ja, echt hè.

Daan: Ja.

Bas: Ja, ik heb zelf ook net 6.000 km door Europa gemaakt en inderdaad, volgens mij is Nederland een van de weinige landen waar je geen mondkapjes op hoeft in de openbare ruimtes.

Daan: Ja, wel fijn vind ik.

Kleine Daan

Bas: Ja, ja. Ja, mooi man. Hé, maar kun je iets vertellen over de kleine Daan? Je bent nog steeds relatief jong, maar ja, waar groeide je op en hoe zag dat een beetje eruit?

Daan: Opgegroeid in Bussum, ligt in het midden van Nederland. Ja, ik heb daar mijn basisschool, daarna mijn VWO afgerond op de middelbare school. Altijd, ja, veel met vrienden bezig en ook toen al begonnen met ondernemen. En na mijn periode op de middelbare school vrij snel het land verlaten en de hort op om aan mijzelf te gaan werken en voor te bereiden op de rest.

Reizen voor persoonlijke ontwikkeling

Bas: Tof, en wat besefte jou dat als je zeg maar, ja, de hort op zou gaan dat je dan, ja, toch niet alleen een letterlijke reis maakt maar ook een innerlijke reis zeg maar, was dat een bepaalde mindset die je toen al had of?

Daan: Ja, sowieso altijd dat het eigenlijk nooit af is allemaal. Dus ik vind het wel mooi om aan mijzelf te werken en te doen, dingen te doen waar ik wat van opsteek en nou, in dit geval had ik het plan om de hoge hotelschool te gaan doen in Amsterdam, super internationale studie, main language is Engels dus ik wilde mijn Engels gaan bijspijkeren, ik wilde extra taal, ik wilde vrijwilligerswerk doen. Dat stond allemaal mooi op mijn CV, maar was ook gewoon ja, goed voor de ervaring. En toen, ja, als je naar het buitenland gaat en je komt uit een lekker warm nest, met je hele gezin in één huis en je moet opeens je koffers pakken en je gaat er alleen op uit, dat doet zeker wat met je.

Bas: Ja, want je middelbare school, hoe oud was je toen, toen je klaar was daarmee?

Daan: 18 heb ik het afgerond in ieder geval, dus ja, 18.

Bas: 18, en toen heb je je koffers gepakt en ben je op reis gegaan.

Daan: Ja.

Bas: Tof, en waar ben je een beetje geweest en wat was het hoogtepunt en wat was het dieptepunt?

Daan: Hoogtepunt was, tenminste, ik ben begonnen in Bristol, dat ligt in Engeland, drie maanden Engels geleerd. Toen heb ik toen ik terugkwam heb ik mijn selectiedagen gehad van de Hotelschool dus dat liep op de achtergrond zeg maar.

Bas: En welke stad wilde je?

Daan: Amsterdam.

Bas: Amsterdam, ja.

Daan: Heb ik ook gedaan in Amsterdam. Toen ben ik de dag na die selectiedagen ben ik naar Zuid-Afrika gegaan, absoluut hoogtepunt ,sowieso in alle trips de tijd van mijn leven gehad, maar dat was echt prachtig. Werkte ik in een park met 400 leeuwen, van welpjes tot gigantische beesten en daar ook vrienden langs gehad en te gek.

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Bas: Wow, en wat moest je doen met die leeuwen?

Daan: Nou, dat is best grappig, het begint met knuffelen en volgens mij waren de selfie-camera’s begonnen een beetje warm te draaien en dus dan ben je alleen maar met die beesten leuk op de foto, maar er moest dus wel echt handen uit de mouwen en poep scheppen in de ochtend om 6 uur ’s ochtends en dan ging je met een pick-up truckje die nog net niet uit elkaar viel moest je uren rijden om een wel natuurlijk overleden koe op te halen want als je 400 leeuwen te voeden hebt dan ga je niet allemaal naar de dierenwinkel om dat netjes uit de verpakking te trekken dus die koeien moest je ophalen om die beesten te voeren en dat was, nou, het was echt gewoon, ja, aanpoten wel.

Bas: En dan? Die koe moest je dan uit elkaar trekken of dat deden de leeuwen?

Daan: Nee, het lag eraan in welk hok je ze gooide, dus soms ging er alleen een poot in en de andere keer moest je letterlijk met de pick-up truck en daarop die koe moest je dat verblijf in en gewoon net zo lang rijden totdat die hele roede leeuwen dat beest eraf hadden getrokken.

Bas: What the fuck.

Daan: Dat was wel spectaculair.

Werken met leeuwen

Bas: Vet, vet, en heb je je ooit bedreigd gevoeld door die beesten of dat je dacht van holy shit, dadelijk bijt hij mijn arm eraf of valt dat wel mee?

Daan: Nou, bij die welpjes die trekken bijna al je arm eraf, dus die beesten die zijn echt wel, het zijn echt wel beesten zeg maar, maar wel supermooi en ze zijn wel allemaal opgevoed tussen mensen. Dus wel met de hand opgevoed en later vrij snel daarna wordt het instinct neemt de overhand, maar de eigenaar van het park die zal altijd herkend blijven dus wij gingen dan weleens bij die grote volwassen leeuwen naar binnen met die eigenaar en er was wel altijd back-up, altijd een pistool of een knuppel of iets om last-moment je leven te redden als het echt moest, maar dat was wel, het was wel link. Op een gegeven moment heb ik een foto, die staat op mijn Facebook nog, dat er een leeuw, een volwassen leeuw staand tegen mij op staat en dat doet hij dan om te spelen, maar als ik was omgevallen had hij me direct in mijn nek gebeten en dat was een serie van 5 foto’s. Dus de eerste was gezellig, de tweede was springen en op een gegeven moment zag je iemand met een pistool zo rennen. Maar uiteindelijk niks aan de hand.

Bas: Hij heeft hem niet afgeschoten.

Daan: Nee, nee, zeker niet. Nee, gelukkig niet.

Bas: Wow, dat is wel bizar hè toch. Het is wel mooi om zo één met de natuur te zijn. Ik heb zelf ook ontwikkelingswerk gedaan in Zimbabwe en Botswana, ik heb ook in een olifantenkamp gewerkt, ik heb ook zo’n foto waar zo’n babyolifant gewoon met twee poten tegen mij aan staat weet je, die was aan het stoeien.

Daan: Precies.

Bas: Dan is er nog niks aan de hand, maar als ze kwaad willen en ze gooien die slurf om je nek of zo dan…

Daan: Ja, dan ben je klaar.

Bas: Ja, dan ben je klaar. Maar wow, klinkt wel tof zeg met leeuwen werken, en dat is ook heel erg, want dat deed je als ontwikkelingswerk, je werkte daar en het was een soort van voor kost en inwoning moest je alles doen wat je daar deed of wat was de deal?

Daan: Nou, sterker nog, je betaalde ervoor om dat te doen.

Bas: Nee joh.

Daan: Dus je draagt letterlijk bij aan, ja, aan dat project en aan het park en die moeten het echt vooral hebben van ja, dat soort bijdragen. Wel bizar om te zien, daar had ik het laatst nog over, dat is natuurlijk ook dat black lives matter wat nu heel erg speelt, maar dat speelt daar dus helemaal niet. Tenminste, het gedeelte dat er voor opgekomen wordt. Dus elke baas van elke boerderij is hartstikke wit, of blank, wit, en alle werkers die zijn zwart en die hebben allemaal een hongerloontje en er wordt niet goed voor gezorgd en dat is daar ook allemaal normaal en ik rookte toen nog en ik was altijd sigaretten, pakjes sigaretten aan die werkers aan het geven want die rookten, ik weet niet wat ze rookten, maar ze rookten het uit een krant en…

Bas: Ja, bananenbladeren of zo.

Racisme

Daan: Ja, precies, nee, en ik was altijd sigarettenpakjes aan het uitdelen. Het begon met een simpel sigaretje en toen hele pakjes en die pakjes kosten daar ook niet zoveel, maar mensen keken mij daar aan, die blanken, van wat ben jij aan het doen joh? En ik zat echt van huh? Dat mag ik toch zelf weten wat ik weggeef en wat niet? Maar dat is dus daar zo erg dat ze het je zelf verwijten als je iemand daar helpt of ervoor opkomt.

Bas: Ja, is bizar hè.

Daan: Bizar.

Bas: En ook corruptie daar is ook natuurlijk mega weet je, als je het niet doet volgens de baas of wie je ook de baas noemt dan word je afgeknepperd.

Daan: Precies, precies, dus ja, dat was wel, nou, dat is dus ook weer zoiets wat je toch even wat meer uit die bubbel waar je vandaan komt iets daar uittrekt zeg maar en je steeds weer wat ja, echt wijze lessen bijbrengt.

Is reizen waardevol?

Bas: Ja, tof, want wat is een beetje van die hele reis zeg maar, wat, ja, ik zeg altijd weet je, ga reizen en dan leer je veel meer dan dat je thuisblijft en beaam jij dat ook en wat is nou de echte les die je leert van dat reizen volgens jou?

Daan: Nou, je kan, op reis kan je hooguit je mama bellen om, niet dat dat per se het geval is bij mij, maar dat is het enige wat je kan doen, dus je staat er bijna helemaal alleen voor en dat is wel toch wel iets waarvan ik merk van dit heb ik echt meegekregen ten opzichte van mensen die dat allemaal niet hebben gedaan.

Bas: Ja, je leert jezelf redden in een omgeving waar je niemand en niets kent.

Daan: Je bent gewoon letterlijk onafhankelijk.

Bas: Ja, ja, tof man. En na Afrika ging het verder of na die leeuwen ben je weer naar huis gegaan?

Daan: Nee, toen naar Duitsland, naar Berlijn gegaan.

Bas: Oh ja.

Daan: Daar Duits geleerd.

Bas: Jawohl.

Daan: Jawohl. Ja, zeker. En ook een superleuke tijd gehad en het dieptepunt van dat jaar was dat het voorbij was, maar gelukkig kwam daarna wel vrij snel de Hotelschool en dat is ook weer een compleet nieuw hoofdstuk geweest wat echt te gek was.

Hotelschool

Bas: Ja, lid van verenigingen, veel drinken en dat soort dingen? Of hoe moet ik het zien?

Daan: Nou, dat is wel wat de eerste jaren een flinke rol heeft gespeeld. Nou, je moet het zo zien, er zijn heel veel verschillende opleidingen, maar ik denk dat er maar weinig zijn die zoals de hotelschool beginnen met wonen met 250 mensen intern. Nou, dat is gekkenhuis. Dus dat is al compleet anders dan wat iemand anders zou meemaken en daarna ook een super speciale opleiding geweest, heel anders dan andere, veel meer praktijkgericht. Wel altijd een business oriented studies geweest maar met het voorbeeld hotel. Dus je leert eigenlijk allemaal hetzelfde wat ze leren met elke andere studie, of tenminste met bedrijfsgeoriënteerde studies, maar je leert het allemaal met het voorbeeld van hotel en dan super praktijkgericht. Dus eigenlijk op zo’n selectiedag word je, nou, ik wil mijzelf niet in een bepaald hokje plaatsen, maar je wordt daar bijna geselecteerd op hoe sociaal je bent, hoe je met mensen kan omgaan, of je van aanpakken houdt, of je ervaring hebt met dit, of je passie hebt voor dat. Dat zijn allemaal dingen die meespelen en ik ga, ik ben in 2014 begonnen, het is nu 2020, die hele selectieprocedure die verandert, sterker nog, die scherpt aan. Ik ben toen 1 uit de 9 aangenomen volgens mij en nu is dat als het goed is worden er nog minder mensen vergeleken met de aanmeldingen aangenomen. Dus het is een giga-populaire studie en is ook heel goed aangeschreven internationaal en ja, dat heeft dus ook wel een reden omdat het dus zo speciaal onderwijs is.

Bas: Ja, tof zeg. En heb je de hotelschool afgemaakt of?

Daan: Ja, ja.

Bas: Mooi, netjes.

Daan: Ik heb hem eigenlijk in één keer afgerond, iets blijven haken op mijn scriptie, dat was eigenlijk het laatste loodje en toen kwam tijdens mijn scriptie kwam Bucqle al kijken en nou, daar gaan we het zo over hebben, maar Bucqle kwam tijdens kijken, ook tijdens mijn eindstage en toen was ik al parttime zat ik echt aan mijn bureautje om daaraan te werken en het andere deel van mijn week moest ik mijn studie afronden.

Bas: Oh ja.

Daan: En die begon steeds langer te duren. Maar goed, uiteindelijk was het 4,5 jaar over gedaan.

Bas: Ja, nou, netjes toch.

Daan: Ja.

Bas: Maar nu je aan het ondernemen bent snap je ook dat je CV een beetje waardeloos is geworden, maar goed, daar kom je dan later achter.

Daan: Ja, klopt, maar dan moet je dus wel ervoor kiezen om dat altijd te blijven doen.

Bas: Absoluut.

Daan: Want ik had het er laatst ook met een vriend over die nu een master aan het doen is. Nou, ik krijg er al helemaal kippenvel van als ik eraan denk, doorleren, op die manier dan. Ik hou onwijs van leren, maar niet meer uit de boeken. Daar ben ik heel blij mee dat dat achterwege is.

Bas: Ja.

Daan: Maar zoiets, zo’n master dat is natuurlijk mensen doen het of voor wat ze er zelf van opsteken, en het zal altijd een combi van beide zijn, maar of vooral omdat het is voor zichzelf, of voor het papiertje.

Bas: Ja.

Daan: En dat is iets wat ik niet meer zou willen, voor het papiertje iets doen.

Bas: Nee, gewoon YouTube aanzetten en dan kan je ook leren.

Daan: Precies, ik ben de hele dag aan het leren.

Bas: Ja, precies, ja, is mooi toch. Nee, lachen man, en je allereerste, vertel eens iets over je allereerste business, daar ben ik altijd wel benieuwd naar, van volgens mij vertelde je net even kort volgens mij toen je 15 was dat je iets had ondernomen wat niet officieel een business is, maar wat wel een business, ja, wat ondernemers skills nodig had zeg maar.

Daan: Ja, toen was ik inderdaad 15 en toen was ik ooit gevraagd om te bedienen op een feestje en dat heb ik toen gedaan met een van mijn beste maten van toen en daar kwamen zoveel goede reacties op en voor die leeftijd en ons doen, ik ben begonnen met een krantje rondbrengen, daarna bij de Albert Heijn gewerkt, daarna horeca in, enz. enz., maar vergeleken met toen, ja, toen was het nog of net horeca en dan helemaal onderaan de ladder of het was Albert Heijn, maar het verdiende in ieder geval een hoop meer dan dat.

Bas: Juist.

Daan: Ik heb dat wel nog altijd gedaan tot misschien wel mijn 24e.

Bas: Oh, nice.

Daan: In restaurants en bars en wat dan ook werken, maar dat ondernemen dat begon toen en dat is toen uitgegroeid tot een, ja, eigenlijk een soort ontzorgingsservice op feesten en partijen. Dus iedereen die thuis een feestje had en daar niks voor wilde doen zelf die belde ons en dan was het opbouwen, tijdens het feest de boel onderhouden, schoontrekken, uitserveren en aan het eind weer afbouwen. En op een gegeven moment een beetje vrienden meenemen en dat soort dingen en zo werd het een soort business die vaker werd ingepland en ja, van een gigantisch lange duur en een gigantisch groot succes kan ik niet per se spreken, maar het was het begin van een weg die nog steeds gaande is.

Bas: Ja, en het was vooral heel leuk waarschijnlijk.

Daan: Het was super leuk.

Bas: Dat is misschien wel het belangrijkste.

Daan: Ja, het eerste wat er gebeurde, e-mail aanmaken en wat was het, volgens mij nog een Hyves pagina aanmaken, visitekaartjes hadden we, dus het was gelijk zo professioneel mogelijk overkomen.

Bas: Ja.

Daan: En fake it till you make it.

Bas: Juist, dat wilde ik net zeggen, je haalt de woorden uit mijn mond.

Daan: Precies, ja, ja.

Soho Drivers, hoe is het ontstaan?

Bas: Mooi man. Hé en daar een beetje door die feestjes en dat soort dingen is ook een beetje je, ja, je eerste KvK-business ontstaan dan, die Soho Drivers waar je het over hebt gehad. Toen dacht je ja, zijn al die mensen dronken, die willen naar huis, maar die hebben een auto op de parkeerplaats staan of?

Daan: Ja, ja, nee, ik zat toen was ik, even kijken, toen was ik niet, dat was na mijn stage in Barcelona ben ik weer opnieuw naar Barcelona gegaan met een goede vriend van mij en wij waren allebei best wel aangetrokken tot ja, iets ondernemen. We wilden gewoon, we zaten ook nog in ons hoofd we willen snel geld verdienen en dat soort dingen en we hebben niet heel veel startkapitaal, we zijn nog aan het studeren, dus er is ook niet heel veel tijd dus wat moeten we doen om dit zo goed mogelijk te kunnen benutten. Je kan zeggen geld is niet de drijfveer, dat zal het ook nooit echt geweest zijn, maar het is wel de, ja, de valuta waar je mee aan de gang gaat zeg maar.

Bas: Ja.

Daan: Dus wij hebben toen besloten om een chauffeursservice op te richten, Soho Drivers heette dat, dus dat was nog voor mijn stage bij Soho House, wat toch stom toeval bleek te zijn achteraf.

Bas: Want was het een bepaalde afkorting van jou die Soho of niet?

Daan: Nee, nee, ik ja, je bent een beetje bezig met een domeinnaam dus op internet, je zoekt eigenlijk een beetje een middenweg tussen een aantrekkelijke merknaam, hij moet nog beschikbaar zijn en een beschikbare domeinnaam. Dat is allemaal heel belangrijk dus toen, ja, Soho Drivers uiteindelijk gevonden en het is dus een service geweest om mensen in hun eigen auto naar huis te rijden eind van de avond, maar ook om op de achterbank te werken of ja, noem maar op. Dat groeide uit tot iets wat ook valet parking deed, dus toen hebben we bij Holland Casino bijvoorbeeld valet parking gedaan van de VIP-gasten, shuttleservice, dat soort dingen. Dus dat assortiment breidde zich uit naarmate er diverse aanvragen kwamen zeg maar. Maar dat ook allemaal tijdens de studie en zonder startkapitaal. Dus het was ook een beetje roeien met de riemen die we hadden.

Bas: Juist, en dan komt creativiteit om de hoek en moet je van niets iets maken zeg maar.

Daan: Precies.

Bas: En hoe zag dat eruit?

Daan: Heb je het nu over Soho Drivers?

Bas: Ja, ja.

Daan: Nou ja, het was je begon met zelf ritten doen, maar al snel gaven wij een voorkeur aan een stapje achteruit en ja, iets minder verdienen, dus iets meer inleveren op salaris van anderen en daardoor de business als geheel kunnen inrichten. Dat dus gedaan, dus ja, op een gegeven moment hadden we een poule van 40 jongens in een groepchat die we gewoon op oproepbasis hadden en ja, het was allemaal wel lastig om dat met contracten vast te leggen en loonstroken en dingen. Dus het werd wel al gauw best gecompliceerd voor twee jongens die dat eventjes wilden doen.

Bas: Precies.

Daan: Maar het was in ieder geval een supergave ervaring.

YEGA

Bas: Mooi man, tof, top. En daarna heb je nog een ander clubje opgezet, YEGA, dus geen yoga maar YEGA.

Daan: Ja, YEGA.

Bas: En ook geen Jenga

Daan: Zeker geen Jenga en geen yoga. Nee, het is Young Entrepreneur Group Amsterdam zoals je eerder zei. Dat begon ook met een groepje vrienden uit dezelfde omgeving die allemaal met iets van de onderneming bezig waren. De een had een drankmerk, de ander had een driver service. Wat hadden we nog meer, Instagram growers, we hadden van alles. En nou, gezien dat allemaal een beetje uit hetzelfde pouletje kwam lag het ook voor de hand dat we daar eens met zijn allen over gingen praten. Al snel wekte dat enthousiasme op en iedereen die vertelt zijn verhaaltje aan buitenstaanders, die willen er dan bij horen. Nou, en zo kom je vanzelf tot een concept dat vrij snel groeit. Dus met drie man per maand exponentieel zitten we nu op de 40 à 50 leden die tot de Coronasituatie elke maand bij elkaar kwamen. Dat deden we hier in Amsterdam bij het QO-hotel, die gigantisch goede host voor ons is geweest.

Bas: Nice.

Daan: En dan elke maand met een andere spreker. Dus elke laatste woensdag van de maand met een andere spreker, een ervaren ondernemer uit een andere industrie en iedereen heeft wel een eigen verhaal en de een die vertelt over zijn succes, de ander over zijn valkuilen. In ieder geval super interessant en leuk genoeg om elke maand die 40 boys bij elkaar te krijgen, en ik zeg nu boys, we hebben…

Bas: Een paar ladies?

Daan: Nou, ja, we hebben een paar ladies en we zijn bezig om dat gemixter te maken. Het is dat onze vriendengroep uit jongens bestond en dat dat zo automatisch is uitgegroeid, maar dat is natuurlijk ook niet helemaal meer van deze tijd.

Bas: Nee.

Daan: Dus daar zijn we ook mee bezig, maar in ieder geval een superleuke groep. Helaas dus sinds maart on hold.

Bas: Ja.

Daan: En de link met YEGA en Bucqle was dat ik dit dus had, met een paar jongens opgericht en kwam ik Jasper op een verjaardag tegen van een gemeenschappelijke vriend en toen heel snel aan de praat geraakt over wat doe jij, wat doe ik, onderneming zus en zo. Jasper had ook een onderneming, die had een fietsophangsysteem wat hij succesvol verkocht via zijn eigen webshop.

Bas: Om een fiets tegen de muur te hangen of zo?

Daan: Ja, exact, exact. En die heb ik toen uitgenodigd om bij YEGA langs te komen en eigenlijk is dat de eerste samenwerking geworden die ontstaan is uit YEGA. Dus dat is, ja.

Bas: Cool.

Daan: De eerste YEGA-baby.

Bas: En die, want de locatie werd gehost volgens mij zei je net of niet?

Daan: Ja, ja, nou, gehost, gehost, wij kregen een ruimte van het QO Hotel.

Bas: Om de bijeenkomst te doen.

Daan: Precies. Zij verzorgen die ruimte, zij voorzien ons van consumpties en dat soort dingen dus ja, dat noem ik zo even hosten.

Sprekers vinden

Bas: Ja, meer wat ik mij afvroeg waar of hoe vind je de mensen die dan zeg maar hun verhaal komen doen? Of is dat meer organisch binnen de groep en hé, ik ken iemand die kan dit vertellen en ik ken iemand die dat kan vertellen?

Daan: Nou, dat begon, en dat was voor het grootste deel wel dat ik was dan verantwoordelijk voor het aandragen van sprekers. Nou, dat kwam dus ook bijna allemaal uit mijn netwerk, maar je ziet vanzelf dat ook mensen enthousiast worden van het concept en zeggen van nou, ik weet misschien ook nog wel iemand en ook met intro’s. Dus we hadden elke maand drie intro’s, dus nieuwe mensen die het interessant vonden die komen dan even alle drie een pitch doen, voor de eerste keer erbij komen, dan zijn ze ook te gast want iedereen betaalt een contributie en die intro’s niet. En dan gevolgd door een spreker en dan aan het eind van de avond of de tijd die erop volgt wordt er dan besproken of diegenen, ja, aan de eisen voldoen en er dus bij komen.

Bas: Oh ja, cool, dus je had ook echt een soort van drempel, dus niet iedereen kan zomaar lid worden om het zo maar te zeggen.

Daan: Ja, klopt, er zat wel een ballotage aan. Niet heel specifiek, maar het ging vooral op gevoel en je moest natuurlijk ook uitgenodigd worden om daar langs te komen. Dus dat was de eerste ballotage en als je zelf niet-geschikte mensen uitnodigt dan snij je jezelf gewoon in de vingers, dus dat gebeurde al vrij netjes en het was niet een club die per se exclusief of mensen buitensluiten, het was juist heel inclusief, maar je moet natuurlijk wel een bepaald niveau van ervaring etc. hanteren om een club zoals dit te laten groeien, ook in kwaliteit en daardoor weer andere mensen, ja, aan te trekken.

Wat is Bucqle?

Bas: Cool. Nou, je had de naam net al een paar keer genoemd hè, Bucqle, dat is het product wat jullie nu verkopen. Kun je vertellen wat een Bucqle is en hoe het een beetje ontstaan is?

Daan: Ja, zeker Bas. Het is een lastig verhaal altijd. Ik heb dit ook bij de BNR op de radio moeten uitleggen en dat is toch moeilijk om mensen…

Bas: Oh, dus je hebt geoefend.

Daan: …mensen een feeling te geven bij een product wat nog niet bestaat.

Bas: Ja.

Daan: Maar hoe ik het opschrijf is in ieder geval het is een premium accessoire, dus het is wel een luxe-item om je broek of rok rond de taille traploos in te nemen per millimeter tot de perfecte fit per persoon. Dus ja, het is de moderne tegenhanger van de riem en om het heel simpel te zeggen is het eigenlijk de riem zonder de strap om je middel.

Bas: Ja, zonder leren…

Daan: Ja, zonder leren band, dus het is echt een tool die je op je broekband zet, we zetten hem schuin voor, dus rechts van je gulp zeg maar omdat dat binnen handbereik is en het best samenkomt met de zak die je op die kant hebt en daardoor een mooie vouw kan creëren en ja, het is bijna een onzichtbare manier om je broek in te nemen.

Bas: Oh ja. Nou, nu snap ik het ook. Dus ja, dus stel je hebt een rok en je bent wat afgevallen dan wil je die rok aan en dan gebruik je dus de Bucqle om hem wat strakker te trekken zodat hij goed over je heupen blijft zitten.

Daan: Precies, want een rok is het makkelijkste voorbeeld, daar is gewoon, ja, er zijn rokken met belt loops om ze zo maar te noemen, maar in principe kan je geen riem dragen op een rok en dit is dus iets waar dat wel mee kan.

Bas: Oh ja.

Daan: En dat kan dus ook op, ja, op broeken.

Doelgroep

Bas: Cool, en is het dan voornamelijk voor de zakelijke markt? Dat je een beetje aan pakken moet denken? Dat je denkt van ja. Of is het ook, kan je ook je spijkerbroek ermee aanspannen of is dat lastig?

Daan: Nou, wij zijn nu nog bezig met productie en er komt ook ontwikkeling en verbetering bij kijken, maar hij werkt het allerbest op pakken omdat dat dus, ja, of rokken, omdat dat wat flexibelere fabric is, maar spijkerstof, ik heb een aantal spijkerbroeken waar ik hem op kan dragen en dat is geen probleem, maar we durven niet de garantie op dit moment te geven dat dat op elke dikke ongewassen Lee spijkerbroek vers uit de winkel zou werken.

Bas: Precies.

Daan: En de target market dat is echt iets wat zo gigantisch breed is. Kijk, wij focussen ons nu op een bepaalde groep, maar het is echt nog even het afwachten welke groep nou uiteindelijk met de Bucqle er vandoor gaat zodra we uitleveren, want dat zal eind dit jaar gebeuren.

Bas: Spannend man. Maar neem ons nog even terug naar die beginfase, want waar ontstaat überhaupt het idee van dit ding?

Daan: Ja, nou, dat is ook altijd een mooi verhaal, maar het komt er eigenlijk op neer dat de mode-industrie jaarlijks steeds meer, kijk, nu komt er weer een beetje een swing naar boven, maar het ging steeds meer richting de massaproductie en het moest allemaal snel, het moest allemaal goedkoop, we gaan niet meer een 51, 52, 53 doen, maar een S een M of een L. Dus je zit er standaard een paar maten naast en dan heb je de bekende riem en dat vond ik dus toch geen goed idee. Dus ik weet niet hoe het bij jou, tussen Den Bosch en Utrecht zit je.

Bas: Klopt, klopt.

Daan: Hoe het daar zit, maar in Amsterdam is er een beetje een trend geweest en die is nog steeds wel gaande van het dragen van een pantalon maar dan op een informele manier. Dus je, eigenlijk de broek die ik nu aan heb, lekker dun stofje en die draag je gewoon casual.

Bas: Oh ja.

Daan: Maar als je daar een riem op draagt vond ik hem weer heel formeel eruitzien. Dus dan was het meer een deel van een pak. Dat wilde ik niet en ik wilde wel die S, die tussen de S en de M zat wilde ik naar mijn perfecte fit innemen en dan kan je naar de kleermaker gaan maar dat is ook geld per keer en dat kan ook weer veranderen, dus toen dacht ik van er moet iets komen om je broek mee in te nemen zonder dat je daar al te veel van ziet of voelt. Eigenlijk je broek innemen zonder kleermaker of riem en daar kwam heel snel eigenlijk het idee van een ja, iets van een stalen clip en ik vind het dan mooi om echt in design te duiken en daar iets premiums van te maken, maar er moest gewoon iets van een stalen clip komen en dat is eigenlijk al voorbij het punt dat Jasper erbij werd gevraagd want Jasper en ik konden goed overweg gelijk al vanaf het begin en we wisselden ideeën uit. Nou, een van mijn ideeën was dus zoiets om je broek mee in te nemen. Jasper heeft dus dat fietsophangsysteem zelf ontwikkeld, die is wat technischer, heeft daar wat meer expertise en achtergrond in en zo zijn we eigenlijk samen aan de keukentafel gaan zitten echt in een bloedhitte van de zomer, zonder shirt met een 6-pack Heineken en een paar sigaretjes en een beetje met de soldeerbout en een schaar, knippen, plakken, solderen, en zo zijn de eerste prototypes voorbij gekomen. Dus dat is ook wat je in die vitrine hierachter hebt kunnen zien, waarbij elke generatie van de ontwikkeling hebben we op een rijtje gezet en de eerste twee die zijn aan de keukentafel ontstaan, de eerste drie zijn aan de keukentafel ontstaan, van een papieren, plastic tot een metalen.

Bas: Supervet.

Daan: Ja.

Bas: Supervet. En voor de mensen die Bucqle willen zoeken, dat is B-U-C-Q-L-E, zeg ik het zo goed?

Daan: Ja, correct.

Bas: Ja, dus dan kun je de Bucqle Googelen en maar wel, ja, het is gewoon een tof proces zeg maar, een beetje de Willy Wortel uithangen. Ik lees altijd de Donald Duck dus ik doe altijd voorbeelden uit de Donald Duck.

Daan: Ja, ja.

Het proces

Bas: Maar en dan gewoon met papier, plastic dingen, en hoe lang duurde het dan voordat je zeg maar het idee had en ja, laten we zeggen een werkend prototype?

Daan: Nou, dat, daar verkijk je je op als uitvinder om mijzelf op dit moment zo te noemen, maar je hebt een idee en dat wil je eigenlijk ontwikkelen tot iets fysieks. Dus dat gaat van een papieren tekening tot een papieren prototype, tot hoe je het ook, van welk materiaal je het ook wil maken en dan moet je het ook nog eens commercieel maken en ook nog een hit maken. Dus je hebt een concept om je broek mee in te nemen, dat is je idee, nou, dat kun je dan enigszins uittekenen, maar goed, dan gingen we dat fysiek maken. Je wil al snel dat het er goed uitziet, dat het dun is want als jij je broek inneemt, de meeste luisteraars die zullen vast denken komt er dan geen rare plooi in je broek of iets? Klopt, dus daar ben je heel erg gefixeerd op dat dat er goed uitziet. Het moet, nou, Bucqle staat voor premium design, user simplicity en understated fit comfort. Dus het moet lekker zitten, je moet het makkelijk kunnen gebruiken en het moet er goed uitzien, maar daar ben je aan het begin nog niet helemaal mee bezig want je bent echt aan het klooien hoe gaat dit in zijn werking. Je bent het concept aan het uitdenken. Dus wij dat concept uitdenken, Jasper’s technische kennis, mijn design daarop toepassen en toen al vrij snel, we hebben toen bij een vriend, sorry, hebben we een digitaal design gemaakt. Hij designt auto’s en dan ook onder de kap en met alle draadjes en dingetjes.

Bas: Oh ja, 3D-tekening bedoel je.

Daan: Ja, maar giga-gecompliceerd en dat, die heeft toen voor ons wat wij toen wilden heeft hij toen in elkaar gedraaid digitaal en toen zaten wij echt aan ons plafond. Dus toen was het zo van hè, wat nu? Dus toen hebben we professionele designbureaus benaderd. Uiteindelijk met eentje uit Breda aan de praat geraakt die heeft dat toen opgepakt en daarmee hebben wij, daar hebben onze kwesties neergelegd. Dus een product wat easy to use is en comfortabel zit, dat moet ook gelijk universeel zijn. Want we willen het simpel houden, we willen één product en het moet perfect zitten voor iedereen dus het moet verstelbaar zijn. Nou, dat is dus eigenlijk al de eerste valkuil want dit product verstelbaar maken kwam uiteindelijk eruit, en ik citeer: “dat het lastiger was dan het ontwerpen van een elektrische vrachtwagenmotor” wat dat bedrijf ook doet.

Bas: What the fuck.

Daan: Ja, dus we zijn daar uiteindelijk, of wij, met behoorlijke hulp van hun 1,5 jaar mee bezig geweest denk ik, een jaar met het design zelf en totaal 1,5 jaar tot we live zijn gegaan en dat, ja, het duurde maar en het duurde maar en je moet het zo zien dat er twee kantjes zijn in dit verhaal en dat is eigenlijk ook met mij en Jasper en eigenlijk met alle perfecte duo’s, of tenminste, succesvolle duo’s, je moet een soort van tegenpolen hebben met wel een zelfde visie.

Bas: Ja.

Daan: En nou, bij dit bedrijf was het dat zij willen dat het technisch goed werkt. Nou, wij willen dat natuurlijk ook, maar zij zijn er om de techniek te doen en wij om het, ja, voor het oog, om het optisch wat strak te houden en je wil hem lekker dun hebben en je wil hem klein hebben, maar het moet wel allemaal doen wat het designbureau wil en dat is dus lastig want als het aan het designbureau ligt en je kijkt even een maand de andere kant op dan eindig je met zo’n blok op je been wat perfect werkt maar er niet uitziet, en als je het aan ons, als het aan ons ligt dan wordt het allemaal te fragiel en te dun en dus je moet dat heel goed combineren en heel goed zorgen dat je blijft communiceren tussen die twee partijen totdat je een product krijgt waar je allebei tevreden over bent. En zij hoefden uiteindelijk nergens mee tevreden te zijn, maar ze moesten wel natuurlijk iets afleveren waar wij om gevraagd hebben en wat dus doet wat wij ze hebben gevraagd en dat was dus die techniek goed krijgen.

Bas: Ja.

Daan: Dus we willen allemaal hetzelfde en daardoor moet je een goede compromis tussen beide kanten vinden.

Bas: Wow, maar dus tussen idee en echt laten we zeggen consumentenschaalbaar prototype ben je dus toch wel, ja, in jullie geval misschien wel 1,5, 2 jaar verder.

Daan: We zijn op dit moment zijn we 2 jaar verder.

Bas: Ja.

Daan: En er wordt zelfs nog een compromis gevonden tussen het design wat we hebben ingeleverd en wat schaalbaar is.

Bas: Oh ja.

Daan: Dus je moet het ook nog eens zo makkelijk te produceren maken dat je er 100.000 van de band kan laten rollen binnen een beperkte tijd.

Bas: Precies, ja. Maar tof man, maar waar ik natuurlijk ook wat langer over wilde praten is, want jullie hebben uiteindelijk besloten om een crowdfund campagne te starten.

Daan: Ja.

Bas: Dat is ook een beetje uit eigenbelang, ik wil zelf ook op langere termijn een crowdfund campagne starten voor een product wat ik aan het ontwikkelen ben.

Daan: Ja, cool.

Het opzetten van een succesvolle crowfund campagne

Bas: Ja, neem ons anders eens mee door de stappen van de succesvolle crowdfund campagnes, want op dit moment hebben jullie geloof ik meer dan drie ton al opgehaald via Kickstarter denk ik? Of is het Kickstarter Indiegogo?

Daan: Ja, Kickstarter gevolgd door Indiegogo.

Bas: Precies, ja, dat heb ik ook een beetje begrepen dat dat een beetje de logische volgorde is want volgens mij mag je het niet toevoegen als het niet meer uniek is op Kickstarter, dus daarom doen ze eerst Kickstarter en dan Indiegogo toch?

Daan: Precies.

Bas: Ja, maar neem ons eens een beetje door de stappen zeg maar hoe je nou echt succesvol wordt op zo’n platform en wat je ook doet als je niet succesvol bent. Waarschijnlijk doe je dan vrij weinig, maar waar zit het succes?

Daan: Nou, het is erg belangrijk dat je begint met jezelf een bepaalde vraag te stellen en dat is wat je nou eigenlijk wil bereiken met die Kickstarter campagne, want waar Kickstarter en crowdfunding over het algemeen voor bedoeld is van origine is het ophalen van geld voor een idee wat nog niet fysiek is. Dus we hebben het net over een idee en de tijd die erin gestoken wordt totdat het iets fysieks is, dat idee heb je in je hoofd en eigenlijk met niet meer dan dat wil jij geld ophalen om dat te kunnen ontwikkelen tot iets tastbaars en wij hebben er zelf voor gekozen om eigen gespaarde centen, ik denk dat dat geld al sinds Sinterklaas 19 nog wat op mijn rekening stond zeg maar, zo lang heb ik op dat geld gezeten tot er een mooie kans kwam om dat uit te geven en wij hebben dus zelf geïnvesteerd in het design van het product. Dus wij hebben echt wel een fysiek product gebruikt en de reden dat die vraag gesteld moet worden is omdat je echt twee kanten op kan en dat is dus of met het idee alleen geld proberen op te halen om het allemaal te realiseren en dus eigenlijk zo zuinig mogelijk met de centen omgaan en zoveel mogelijk winst te proberen te maken en met die winst kan jij dan je product realiseren. Natuurlijk gaat het eigenlijk uiteindelijk allemaal om geld, maar de andere main reason, en dat was die van ons, is marketing, exposure, dus wij hadden al een product en wij hadden een investeerder binnengehaald en ja, investeringen kan je altijd binnenhalen met een goed product als je er maar aandelen voor weggeeft of wat voor regeling je ook wil treffen. Dus voor het geld deden we het niet, we deden het echt voor de exposure want we hadden een product en wat we nodig hadden was een proof of concept. Dus eigenlijk laten zien van Bas, oh, jij wil mijn product niet kopen? 10.000 mensen zijn je voor geweest, dus geen zorgen. Dat is wat wij wilden bereiken en dat betekent dat je dus zoveel mogelijk sales wil draaien, zoveel mogelijk omzet wil draaien, je wil lopen zwaaien met die grote vlag van yo, wij hebben 300.000 euro opgehaald en we hadden zoveel backers en we zijn zo goed bezig, je wil eigenlijk de hele dag lawaai maken met wat je hebt gedaan met die Kickstarter en dat is onze weg geweest, maar dat heeft dus wel bijvoorbeeld heel veel geld gekost aan marges die je weggeeft, aan partijen die jou daarbij helpen. Dus als wij echt op de centen wilden zitten dan hadden we het allemaal zo lean mogelijk gedaan, dan hadden we de ads zelf gedaan en misschien wat minder omzet gedraaid, maar wel meer marge voor onszelf gehouden en we hebben er dus voor gekozen om gewoon te smijten met geld en dat klinkt nu op de podcast misschien een beetje raar, maar wel gewoon om grof te investeren in marketing om zoveel mogelijk te bereiken.

Bas: Ja, want ik lees ook genoeg verhalen van Kickstarters of Indiegogo campagnes die echt bizar veel geld ophalen maar niet eens winstgevend zijn geweest, dus dat is ook nog een valkuil voor veel mensen die denken hé, ik ga dat even starten en die vergeten dat ze belasting moeten betalen of weet ik veel wat, invoerrechten of de productiekosten vallen tegen. Dat zijn natuurlijk alle risico’s van een Kickstarter of een Indiegogo starter.

Daan: Nou, dat is zeker waar, wij hadden wel, we hebben echt dus 1,5 jaar gehad om dit allemaal voor te bereiden dus al die risico’s die hadden we allemaal ingecalculeerd, hadden we allemaal gedekt met een investering die we dus hebben binnengehaald. Dat hebben we ook niet allemaal maar klakkeloos uitgegeven, maar ook bewaard voor ja, doemscenario en ja, en toen dus kunnen focussen op zo hard mogelijk vooruit, maar wel met een vangnet.

Bas: Maar je hebt dus ook een beetje in de early days een deel van je equity weggegeven aan iemand die geïnvesteerd heeft.

Daan: Ja.

Bas: Ja. En ik neem aan dat jullie beiden nog een meerderheidsbelang hebben of niet?

Daan: Ja.

Bas: Oh ja, ok, dat is altijd wel fijn.

Daan: Ja, ja.

De markt op gaan

Bas: Maar goed, kijk, stap 1 van zo’n Kickstarter, Indiegogo is natuurlijk dat je begint met een product hè, dus je hebt een idee en daar heb je dan een prototype van gemaakt en dan ga je denken van hoe ga ik die in de markt zetten? Kijk, zelf zit ik, verkoop ik veel op Amazon, maar ja, weet je, als je het Amazonspel wil spelen moet je het op voorraad leggen en moet je het verkopen en als je voorraad leeg is heb je gewoon geen sales, dus geen geld.

Daan: Ja.

Bas: En naar mijn idee, het grote voordeel van zo’n Kickstarter of Indiegogocampagne is ja, je hebt een prototype en je kan eigenlijk onbeperkt je idee verkopen aan mensen over de hele wereld, letterlijk, zonder dat je het geproduceerd hebt en hebt uitgeleverd.

Daan: Ja.

Bas: En dus ik ben even benieuwd, waar zit die voorfase hè, dus ik lees veel over een soort van prelaunch campaign, dan ga je eigenlijk leads werven zodat mensen allemaal warmlopen, dat op launch day dat zoveel mogelijk mensen het product kopen.

Daan: Ja.

Bas: Eigenlijk is dat de manier hoe je eigenlijk elke marketplace, nou ja, moet aanstormen hè, of het nou Spotify, YouTube, Amazon of Kickstarter is, je moet gewoon in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk listens, plays of sales, whatever maken om boven te komen drijven in hun algoritmes.

Daan: Precies, je moet het platform laten zien dat zij geld aan jou kunnen verdienen.

Bas: Ja.

Daan: En daardoor vinden zij het interessant om jou weer omhoog te draaien in het rijtje.

Prelaunch campaign

Bas: Ja, en hoe zag jullie prelaunch campaign er een beetje uit?

Daan: Nou, eigenlijk zoals je zegt, kijk, ik kan er uren over praten over alle details, maar.

Bas: Ja, dat hoeft niet.

Daan: Grof gezegd, het gaat dus vanaf moment 1 allemaal om traffic. Dus je wil lawaai maken op alle hoeken en gaten en alle platforms. Dus ja, van je inner circle tot gewoon koud ads draaien met een product wat nog niet bestaat en nog niet gefund is. Dus wij hebben bijvoorbeeld heel veel korting weggegeven als mensen alleen al hun e-mail achterlaten en nou ja, alles eigenlijk om op moment 1 te kunnen knallen en dus inderdaad binnen zo kort mogelijk zoveel mogelijk hits te draaien.

Bas: Juist. Ja, want je hebt dan een soort van tiers toch? Dat je dus de backer, de eerste 100 backers kun je bijvoorbeeld 30% korting geven en dan kun je hem afbouwen met als er 100 zijn verkocht gaat hij naar 20% of zo.

Daan: Precies.

Bas: En heb je ook nog een incentive voor de tweede, derde, vierde tiers of zo die dan, zodat de verkopen op stoom blijven? Of niet per se.

Daan: Nou, je moet ze sowieso altijd een wortel blijven voorhouden zeg maar. Dus je wil dat mensen altijd een optie hebben die slechter is dan die ze nu hebben, en dat is dus inderdaad dat kan best een kortingscategorie zijn, maar je moet er wel altijd eentje hebben nog na diegene waar je nu mee bezig bent.

Bas: Ja, ja, precies, die aantrekkelijk genoeg is om te kopen zeg maar.

Daan: Precies.

Bas: Want die eerste, zeg maar die eerste toen die net off the ground was, hoeveel korting gaf je toen op de recommended resell price of hoe je het ook wil noemen of de prijs waar jij denkt waarvoor die uiteindelijk in de winkel gaat liggen?

Daan: 60%.

Bas: 60%.

Daan: Ja, dus dat is dus, dat sluit weer aan op veel omzet en weinig centen in zak.

Het belang van social media en ads

Bas: Ja, en het hele social media spel dan? Dat hebben jullie uitbesteed?

Daan: Nee. Ads wel, dus social ads wel.

Bas: En hoe bepaal je in welke landen je ads gaat draaien of was het gewoon de wereld is je target en kijk maar waar je het winstgevend krijgt?

Daan: Zoiets wel, zoiets. En ja, ik heb zelf niet heel veel verstand van echt het draaien van ads, dat is ook iets wat wij tot op de dag van vandaag nog steeds uitbesteden. Ik geloof heel erg in zelf zoveel mogelijk doen en zoveel mogelijk kosten besparen en je bent een soort van allrounder als ondernemer. Nou, dat is hartstikke leuk en dat is ook the way to go, maar de real deal moet je af en toe wel overlaten aan de professionals en dat hebben wij bij, kijk, online marketing is gewoon key, ads draaien is gewoon hetgeen waar je je sales mee draait in 2020 en als je dat zelf een beetje gaat lopen aanklooien of uitbesteed aan de verkeerde partij dan verlies je daar gewoon heel veel geld op dus misschien kost het je marge, maar het is het 100% waard.

Bas: Ja, exact, want waar sturen die gasten op van die ads? Kun je op het platform van Kickstarter of Indiegogo zelf meten wanneer er een sale komt of zet je nog een pagina ertussen?

Daan: Je kan het op zowel een pagina ertussen als op het platform zelf meten waar het vandaan komt.

Bas: Ja, ok, maar dus van social stuur je koude traffic om het zo maar te zeggen naar een Kickstarter of een Indiegogo.

Daan: Ja, ja, dat klopt.

Bas: Ok, en dan meet je dus hoeveel je CPA is en dan kijk je gewoon hoe je het winstgevend krijgt bij bepaalde doelgroepen en dat is natuurlijk een, ja, eigenlijk een wereldwijd spel want ik weet niet in hoeveel landen jullie inmiddels verkocht hebben?

Daan: Ja, dat gaat over de 100.

Bas: Over de 100 landen moet je dat spul versturen dadelijk?

Daan: Ja.

Bas: Oh ja, dat is wel tof hè, want ja, volgens mij, ja, ze hebben echt miljoenen mensen in die database zitten van hun platform toch?

Daan: Ja, dat is gigantisch en binnen Kickstarter weet ik niet uit mijn hoofd hoeveel landen het waren, ook veel, maar inmiddels zitten wij wel op zo’n aantal landen over de hele wereld.

Influencers?

Bas: Tof, heb je ook nog veel met influencers gewerkt of dat soort mensen in de beginfase of helemaal niet?

Daan: Nee, nee, zonder fysiek product is het sowieso eigenlijk niet…

Bas: Is lastig.

Daan: Ja, dat is lastig, het is lastig en je kan niet iemand, diegene met 300.000 volgers kan je niet eventjes een Bucqle toestoppen. Er is ngo niks, dus ook modellen die hebben wij gezegd van 1 zou je ons willen helpen? En 2 zou je het ok vinden als we jou vergoeden met een Bucqle die nog moet komen? Dus je moet het 100% beroepen op je gunfactor en als ik nu opnieuw een Kickstarter zou launchen dan weet je dat je niet dezelfde gunfactor hebt als die je de eerste keer hebt gehad. Je bent heel erg aan het beroepen op je netwerk.

Bas: Ja, ja, plus natuurlijk Nederland is maar een kleine druppel op de plaat want waarschijnlijk het grootste deel van je omzet komt waarschijnlijk uit Amerika of zo of een van de grotere landen.

Daan: Ja, onder andere.

PR

Bas: Ja, en het hele PR-spel dan, heb je daar nog tips voor? Want je wil bij de lancering het liefst zoveel mogelijk persberichten de lucht in gooien van hé, wij zijn jonge ondernemers en we gooien nu iets de wereld in wat we zelf hebben bedacht?

Daan: Ja, dat is echt met bloed, zweet en tranen contacten zoeken op internet en zorgen dat je zoveel mogelijk, ja, perscontacten sprokkelt en je daarnaast ook nog eens houdt aan de regulations van GDPR. Dus de nieuwe wetgeving rondom privacy online die is gigantisch gaan dwarsliggen en dat is het grappige met Kickstarter, wij hebben ook veel tips gehad van mensen die eerder Kickstarters hebben gedraaid en we hebben daar ook veel van op kunnen steken, maar het grootste deel daarvan hebben wij zelf moeten uitvinden want alles wat zij hebben gedaan dat is inmiddels al outdated. Dus elk jaar verandert er weer iets. De een die heeft een veel grotere invloed van Facebook. Nou, Facebook is inmiddels out of the picture en het is nu Instagram en zelfs begint het met TikTok. Dus elk jaar, en misschien zelfs elk kwartaal is er gewoon een shift in de strategieën wat betekent dat wij met Bucqle nu nog geen half jaar na de campagne, de succesvolle campagne, eigenlijk een van de weinigen zijn die een succesvolle strategie heeft liggen, die het meest up to date is van allemaal.

Bas: En wat is daarin meest up to date? Ik bedoel heb je het over kanalen of zo die je gebruikt?

Daan: Heb je het over kanalen, heb je het over bepaalde wetten, dus dat GDPR, eerst kon je iedereen koud een mailtje sturen op hun privé e-mail en je had ze zelfs mogen bellen met het 06-nummer wat ergens staat en nu moet je overal toestemming voor hebben, kan je de massa e-mailtools kan je bijna niet meer gebruiken zonder dat je aan, ja, dat natuurlijk verkregen hebt. Dus eigenlijk volgens die wet om het allemaal correct te doen moet je per e-mailadres moet je toestemming hebben van de ontvanger dat jij ze een e-mail stuurt. Nou, dat is dus, dat is echt lastig.

Bas: Precies, daar zet je bewust dat vinkje voor met de privacy policy eraan en ja.

Daan: Precies, dus er zijn echt dingen waar je tegenwoordig rekening mee moet houden en ja, misschien heeft Corona wel weer invloed op de komende Kickstarter strategieën en dat is dus ook iets wat bij ons, nou ja, roet in het eten wil ik niet zeggen want we hebben een prachtig bedrag opgehaald, maar ik zou wel zeggen dat als wij een maand eerder live waren gegaan dat we een ton extra hadden opgehaald en als we een maand later live waren gegaan dat we een ton minder hadden opgehaald, dat zat er dik in.

Bas: Waarom?

Daan: Omdat er midden in onze campagne Corona uitbrak.

Bas: Oh, zo.

Daan: Je zag ook dat het gewoon, nou ja, instortte wil ik niet zeggen, maar je zag dat er gewoon echt impact was van mensen die net een krant open hadden geslagen met een naar bericht.

Bas: Ja, ja, dus daar gingen ze minder door kopen op Kickstarter.

Daan: Ja, zeker.

Bas: Ja, dat is natuurlijk allemaal een soort van overbodige luxe met producten die je over 6 maanden gaat ontvangen.

Daan: Exact, en mensen vragen van mag ik mijn geld terug, ik ben net mijn baan kwijt en dat soort dingen. Dus je zit echt, het is echt een nare situatie waar je je in bevindt, al helemaal tegenover klanten van je.

Geld ontvangen

Bas: Wow, en over geld gesproken hè, hoe werkt dat nou precies? Want mensen betalen op Kickstarter en wanneer krijg je als bedrijf zeg maar je geld?

Daan: Je krijgt het aan het eind van je campagne, mits je je target hebt gehaald. Dus je zet een target van dit heb ik nodig om mijn productie te kunnen doen. De reden daarvoor is dat als je dus niet genoeg hebt om je productie te financieren dan ga je dus ook niet uit kunnen leveren, dus ze willen gewoon dat je dat target zet op wat je nodig hebt om te kunnen uitleveren. Als je dat hebt gehaald dan ben je verzekerd van je geld, van je funding aan het eind van de Kickstarter.

Bas: Aan het eind van de Kickstarter, en die termijn, kun je die zelf bepalen dan? Kan ik zeggen ik start nu een Kickstarter en die is over drie weken afgelopen?

Daan: Ja, die stel je vooraf, vooraf kan je instellen hoe lang je het wil laten duren. Die van ons heeft iets langer dan een maand geduurd, een maand plus enkele dagen.

Bas: Ja, precies, dus dat is gewoon eigenlijk een maandlang knallen, alles, iedereen gek maken en zoveel mogelijk, en dit was de allereerste, die is al afgelopen.

Daan: Dit was de allereerste en nou, we zijn nu live op In Demand op Indiegogo, zo noem je dat, en dat is eigenlijk een soort van een verlengde van je eigen webshop, dus mensen kunnen daar nog op kopen en als zij op Indiegogo zitten zien ze ons vast voorbij komen en kunnen ze ons backen, maar de hele climax heeft gezeten in Kickstarter en als jij een Kickstart hebt afgerond kan je ook alleen maar op In Demand van Indiegogo live.

Bas: Wat houdt dat in?

Daan: Nou, daar zit dus geen termijn aan. Dat is een onbeperkt doorlopende, ja, campagne, crowdfunding campagne en daar zitten andere marges aan vast. Ik weet er eigenlijk niet alles van, maar het komt erop neer dat het een oneindig doorlopende campagne is totdat je zegt van stop. Dus er zit ook minder hype, minder strategie, minder, ja, we hebben nu een webshop parallel daaraan lopen en daar houden we meer marge aan over, dus waarom zou je ze in godsnaam naar de Indiegogo sturen.

Bas: Maar als er op Indiegogo veel sales zijn ga je dan weer hoger in het algoritme daar en dan krijg je nog meer sales of niet per se?

Daan: Ja, als je de eerste maand/twee maanden van Indiegogo hebben we echt nog goed geld opgehaald en daarna is dat afgenomen want er zit gewoon geen spanningsboog meer in.

Bas: En als je in die In Demand zit dan krijg je wel direct je geld als mensen afrekenen of elke dag of elke week?

Daan: Ja, in kortere termijnen.

Bas: Oh ja, dus dat is wel handig.

Daan: Ja.

Bas: Want dat was ook een duidelijke overweging van jullie van hè, gaan we dit nou groot inkopen een bij Amazon, bol neerleggen en dan kijken hoe we wereldwijd kunnen verkopen of gaan we het, ja, op die platformen doen.

Daan: Nou, het kan allemaal, dat is ook echt wel iets wat wij nog in ons hoofd hebben, Amazon, bol.com, alleen en dat moet nog maar even de vraag zijn of we dat vinden aansluiten bij onze branding, maar daarnaast moeten we daar gewoon een fysiek product voor hebben en dat is er op dit moment nog niet.

Bas: Ja, nee, precies. Dus je zit nu nog in de fase dat de productie uitgevogeld moet worden, wat een mega-uitdaging is in Coronatijd.

Daan: Ja, ja, ja.

Bas: Tof man. Ok, dus ja, ik probeer even het proces een beetje down te breaken, weet je, prelaunch, je maakt iedereen gek, je zet ze op je lijst, je lanceert, je maakt iedereen gek, koop nu, want nu is de hoogste korting en daarna Kickstarter loopt af, je maakt de PR gek en in de tussentijd maak je je schoonmoeder en iedereen helemaal wild.

Daan: Het gaat allemaal om climax.

Bas: Het gaat allemaal om climax, dan gooi je wat persberichten eruit en als je, weet ik veel, bij elke mijlpaal gooi je een nieuw persbericht eruit.

Daan: Dat is wel waar het op neerkomt.

Bas: Ja, en dan heb je Kickstartersucces gehaald, dan ga je naar In Demand en dan loop je nog even door waardoor je nog meer kan verkopen zonder dat je het eigenlijk geproduceerd hebt.

Daan: Ja.

Bas: Ja.

Daan: En ook op de webshop verkopen wij nog dagelijks met pre-orders.

Bas: Je hebt dus een soort van shopify shop gemaakt of iets in die geest?

Daan: Ja, we hebben gewoon bucqle.com.

Bas: En daar staat gewoon pre-order now en dan staat er geleverd over 6 maanden of zo of?

Daan: Ja, ja, en dan geven wij nog steeds een pre-order discount.

Bas: En is die discount groter dan op In Demand of dat mag niet?

Daan: Nee, dat kan je absoluut niet, dat mag wel, maar dat kan je absoluut niet maken tegenover je backers. Je backers is echt, het is ook niet zomaar een groep die je aan het targeten bent. Kickstarter en Indiegogo, vooral Kickstarter zover ik weet heeft echt een hele community, dus de Kickstarter community dat zijn backers noem je dat en dat zijn echt mensen die gaan voor een persoonlijke benadering. Dus die vinden het te gek om al je ins and outs te weten, die willen weten hoe het met jou gaat, die willen weten wat je hebt gedaan vooraf, die willen weten waar het product vandaan komt, hoe, wat, en het zijn ook een beetje geeky, het is een beetje een geeky publiek dus ze houden van gadgets, ze houden van nieuwe snufjes, ze zijn bereid daarvoor te betalen, ook best wel veel bij sommige campagnes en ze zijn bereid te wachten. En in ruil daarvoor krijgen ze korting.

Bas: Ja.

Daan: Dus dat is echt een groep die jou dus steunt door je eerste fase heen en het is niet alleen dat zij dit doen om het product te krijgen, maar ze zijn ook echt betrokken erbij en ze vinden het ook rot voor je als je iets rots meemaakt in je proces. Daarnaast wordt er genoeg geklaagd als het niet goed gaat, maar ze hebben wel allemaal, het is wel allemaal part of the deal en iedereen zit daar in hetzelfde schuitje dus het is echt wel een speciale groep klanten van je waar je ook zuinig op moet zijn. Dus als jij daarna hogere kortingen gaat geven, dus minder geld gaat vragen voor producten dan dat zij hebben betaald terwijl zij de risicofase hebben overbrugd met jou, ja, dan is het einde zoek.

Bas: Dan gaat je kop eraf.

Daan: Ja, precies.

Het winnen van data

Bas: En als mensen kopen op Kickstarter of Indiegogo, krijg je de data dan? Kun je die mensen mailen, bellen of whatever of niet?

Daan: Ja, maar dat is dus ook iets waar ze niet per se, volgens mij niet per se toestemming voor hebben gegeven, dus wij gebruiken die contactgegevens om ze up te daten over hun product, de status van hun levering, maar dit is niet een lijst die we gaan lopen spammen, we mogen het niet delen, we mogen er, ik weet niet wat er allemaal voor regels aan vastgeknoopt zitten, maar je moet daar in ieder geval met beleid en respect mee omgaan.

Bas: Maar je krijgt wel de echte e-mailadressen van de klant.

Daan: Ja, ja, want dat is gekoppeld aan hun account en dat is hoe jij na Kickstarter contact houdt met ze.

Bas: Juist.

Daan: Dus je krijgt ook hun adres, je krijgt hun, telefoonnummer weet ik niet, volgens mij niet, maar je krijgt echt al hun gegevens om te kunnen leveren aan ze dus je hebt wel gewoon best wel wat data en dat, en gewoon bijkomende verantwoordelijkheid.

BTW..

Bas: Ja, en zijn er nog bepaalde dingen op het gebied van BTW zeg maar waar je rekening mee moet houden als je wereldwijd gaat versturen?

Daan: Ja, buiten Europa betaal je geen BTW, binnen Europa wel. Dat is erg belangrijk, het zou zonde zijn als je dat niet meeneemt in je berekening.

Bas: Ja, je BTW, je bedoelt als jij vanuit Nederland gaat versturen dan ga je de Nederlandse BTW rekenen op alles wat je uitstuurt?

Daan: Naar Europese landen, ja, ja.

Bas: Ja.

Daan: En er zijn natuurlijk ook nog allemaal charges aan de grens waarvan je duidelijk moet communiceren of dat bij de prijs in zit of niet.

Bas: Oh ja.

Daan: Dus mensen willen wel weten waar ze aan toe zijn, de shipment kosten die moeten on point zijn dus het zou zonde zijn als je daar geld op gaat verliezen, maar verdien er niet te veel op want daar maak je mensen ook niet blij mee.

Bas: Nee, die shipmentkosten, zitten die vaak dan al in de deal die mensen kopen of kun je die achteraf laten afrekenen?

Daan: Ja, achteraf wordt dat afgerekend, standaard volgens mij.

Bas: En dan op jullie eigen systeem of ook op het Kickstarter of Indiegogo systeem?

Daan: Kickstarter.

Bas: Ok.

Daan: Dus dat betalen zij en je kan overigens wel de shipmentkosten op nul zetten, maar het wordt wel bovenop je reward gegooid. Dus jij hebt iets aangeklikt voor een bepaalde prijs, dan ga je naar de check-out, dan komt er nog shipmentkosten bij en daar staat dan 0, 5 of 10 euro of dollar en dan ga je eruit.

Bas: Ja.

Daan: Ik heb bijvoorbeeld ook iemand uit Koeweit die de postservice daar niet vertrouwt, die heeft nog wat extra betaald om dat met een speciale delivery te laten doen waardoor die 100% secured is.

Bas: Oh ja, krijg je dat soort vragen.

Daan: Een uitzonderlijk geval, maar dat is wel iets wat kan.

Een explosie aan reacties

Bas: Ja, en is die klantenservice natuurlijk een beetje geëxplodeerd na de lancering of was dat direct onder controle en heb je daar nog bijzondere dingen?

Daan: Nou, het explodeert sowieso, maar je hebt ook wel gewoon, kijk, je hebt je hele kunstje heb je voorbereid, voor ons dan 18 maanden lang, dus je bent wel echt ready for the game zeg maar en natuurlijk ontploft de boel en al helemaal druk op die groene knop en dan gaat er van alles aan berichten en posts en alles op allee social media platforms gaat ratelen. Nou, het zweet loopt van je voorhoofd als je dat allemaal meemaakt en je krijgt van iedereen respons of dat nou, natuurlijk, daar zitten allemaal lieve, leuke berichten tussen en iedereen is excited en wij ook, maar het is echt huge. Je bent echt, als je het op de juiste manier aanvliegt dan ontploft de boel en dan heb je die hype waar je eigenlijk zo lang aan gewerkt hebt.

Bas: Ja, en daar wil je zo lang mogelijk op blijven surfen zodat die doorpak zeg maar het liefst groter wordt.

Daan: Ja, ja.

Bas: Ja, tof man. Ja, en inmiddels dus meer dan 3 ton opgehaald en het geld wat dan binnenkomt, oh nee, dat wilde ik nog vragen want je moet je Adsense dus vooraf voorfinancieren, daar zit een groot hekelpunt denk ik of niet? Want als jij een maandlang, na een maandlang pas je geld krijgt, ja, je kan natuurlijk menig creditcard er tegenaan gooien of wat dan ook, veel spenderen, maar je moet alle ads die je doet tijdens de campagne moet je eigenlijk voorfinancieren.

Daan: Eigenlijk wel. Wij hebben het sowieso voorgefinancierd want wij wilden dat safe hebben dus wij wilden niet, als het niet zou lukken dan wilden we niet een eventueel, mochten we het opgeven, ik zeg maar wat, volgende onderneming moeten starten met een schuld van X. Dus dat, wij wilden dat het liefst zo safe mogelijk allemaal op een rijtje hebben, maar in principe kan je met een creditcard de ads betalen, sterker nog, volgens mij is dat the only way en moet je aan het eind van de maand afrekenen. Dus als jouw campagne 30 dagen duurt dan valt dat net lekker samen.

Bas: Precies.

Daan: Dus dat is op zich te doen, maar het leek ons het meest verstandig om dat allemaal netjes op een rijtje te hebben dat als het misging dat we nog een stok achter de deur hadden.

Bas: Ja, precies. Nou, goed, als je echt hard gaat blazen wereldwijd en je wilt tonnen aan ads uit gaan geven zeg maar, ja, dan is het handiger als je dan natuurlijk goed naar de nummertjes blijft kijken en dat je ergens bij een bepaald, ik heb ook weer gehoord dat er bepaalde bedrijven zijn die je gaan financieren als je een bepaald doel hebt gehaald en dat je dan een bepaalde lening kan aangaan om nog meer ads te draaien en dat soort dingen zeg maar, dus je wil het momentum maximaal houden eigenlijk.

Daan: Ja, nou, wat wij vooral hadden is als je dus een bepaalde return on ads spent, dus je steekt er een euro in en er komen er bovenop die euro 5 terug, dat is een return on ads spent van 5 zoals je dat noemt, jij weet er waarschijnlijk ook genoeg van, als jij gewoon je ROA’s, je return on ads spent in de gaten houdt dan kan je in principe niks overkomen. Want als jij de stoppen eruit trekt wanneer die onder die bepaalde, dat bepaalde niveau komt, wat dus betekent dat je niet genoeg euro’s per euro die je erin steekt overhoudt om de overige kosten te dekken dan ja, als je dan op tijd de stekker eruit trekt per campagne zeg maar of per set die draait dan is het allemaal ok, dan weet je dat je geen verlies draait op die ads.

Leren van je fouten

Bas: Ja, ja, en als je nu weer opnieuw zou moeten beginnen zeg maar, welke fouten zou je nu niet opnieuw maken die je naar jouw idee wel hebt gemaakt bij deze eerste campagne?

Daan: Ik zou, wij hebben dus een product ontwikkeld zoals ik eerder vertelde, lang over gedaan, veel meegemaakt, veel gewacht, wachttijd is verschrikkelijk als ondernemer, maar dat is nou eenmaal hoe het zit, dus wat ik zou doen is lekker doorgaan met je leven totdat het af is en het hele proces op de achtergrond laten doorgaan. Dus dan had ik in mijn studententijd nog steeds achter een barretje gestaan terwijl Bucqle op de achtergrond ontwikkeld werd, maar ook als je al een bedrijf hebt lopen en je, bijvoorbeeld zoals jij en je launcht iets nieuws, volgens mij doe je dat al, lekker op de achtergrond iets nieuws ontwikkelen en daar niet te veel, ja, energie in steken totdat het noemenswaardig is en wij hebben zeg maar vanaf februari 2019, dus een jaar voor de lancering hebben wij eigenlijk, zijn wij begonnen met schreeuwen dat we live gingen en dat we dingen gingen doen en dat zou in september gebeuren, nou, dat werd november, dat werd toen december en toen werd het maart en toen hadden we nog niet eens de Coronasituatie. Dus er gaat gewoon heel veel tijd overheen, altijd meer dan je denkt en ik zou zeggen zorg dat je alles klaar hebt en ready hebt zodat je zo min mogelijk vertraging kan oplopen en dan knallen. Meer momentum bouwen.

Bas: Juist, meer momentum bouwen en dan gewoon wereldwijd doorpakken.

Daan: Precies.

Hoe nu verder?

Bas: Ja, en nu, wat is het plan? Het groeiplan, het plan, nu moet eerst nog de campagne helemaal aflopen, moeten jullie gaan uitleveren?

Daan: Ja, nou, die campagne, ja, dat In Demand zoals ik zei dat pruttelt een beetje door, net als de webshop die tikt gewoon door, dagelijks draaien we daar onze sales mee. Dus dat gaat allemaal goed en tegelijkertijd, dus dat is ook een soort van wat we doen in de tussentijd om de tijd op te vullen is pre-orders draaien, want op het lage pitje op de achtergrond loopt de ontwikkeling van die productie en die zullen we dus als het goed gaat eind december uitleveren.

Bas: Ja, eind december dus dat wordt na de Kerst.

Daan: Dat is hopelijk voor de Kerst, maar ik doe geen beloftes meer sinds dit proces, nee.

Bas: Ja man, wat een proces joh, maar wel tof toch? Het is toch, het is alles waard toch? Het is een mooi avontuur, laat ik het daar bij houden toch?

Daan: Ja, 100%, ik had het niet willen terugdraaien, en natuurlijk komen er dingen die je anders had willen doen, maar daar was je nooit achter gekomen als je het niet had gedaan, dus daar echt niks slechts over te zeggen.

Bas: Tof. Oh ja, ik wilde nog één ding, nou, we hebben niet heel veel tijd meer eigenlijk, maar één ding wil ik kort aanstippen. We hadden het er van tevoren ook even over gehad zeg maar, ik heb ook gehoord van nou, als je dingen op Kickstarter en Indiegogo zet, weet je, het is een wereldwijd platform dus menig Chinees zit daar ook op.

Daan: Ja.

Bas: Je krijgt redelijk snel te maken met waarschijnlijk copycats en waarschijnlijk heel veel bedrijfjes die daar opgaan die zijn nog niet groot, die hebben hun patenten niet wereldwijd al vastliggen en dat soort dingen, dus de kopieerbaarheid van je product is eigenlijk, ja, het is de vraag niet of iemand je gaat kopiëren, maar wanneer.

Daan: Ja, ja.

Bas: Als je een beetje succesvol bent al op die platformen. Hebben jullie daar nog een speciale strategie over? Of ik bedoel, hoe ga je daarmee om? Het is toch dat je denkt van what the fuck weet je, dit heb ik gewoon ontwikkeld, daar ben ik gewoon twee fucking jaar mee bezig geweest en dan hebben andere mensen het lef om dat ding gewoon na te maken en ook te gaan verkopen.

Daan: Ja, nou ja, we hebben er toevallig gister de cover van het FD mee gehaald met datzelfde bericht en diezelfde kwestie en daarin stond eigenlijk dat wij dus al ver voordat wij konden leveren gekopieerd worden door bedrijven in Azië en we hebben het getrackt, dat zit ook in China, die ons product namaken, maar dan zonder het logo erop en de reden dat dat gebeurd is, is omdat wij net, want zoals ik zei, Kickstarters die willen, de backers die willen zoveel mogelijk ins and outs van je product weten en van jouzelf, dus wij hebben onderdelen, materiaalsoorten, gewicht, formaat, alle specs van het product hebben wij gedeeld met onze backers want dat willen zij graag zien en dat zou dus moeten bijdragen aan de betrouwbaarheid van je product. Dat snappen wij, dus dat hebben we toen gedaan en met liefde, maar dat is dus ook gewoon een uitgeschreven recept voor een copycat die wel alle, die wel naar China kan vliegen of daar dus al zit, want dat is dus de reden dat wij die vertraging hebben dat wij niet naar onze fabriek kunnen, dus die wel al dicht bij zijn productie zit en in een keer met de designers gewoon zoiets kan natekenen en dan gewoon een beetje gaan klooien en kijken totdat ze iets hebben wat erop lijkt en ook nog werkt. En nu worden er dus producten uitgeleverd, nou, ze zien er niet uit, ze werken niet en…

Bas: Je hebt er een paar besteld.

Daan: Ja, ja, en ja, ik voel me niet heel bedreigd door wat er nu de wereld over wordt gestuurd en we hebben nu iemand op kantoor zitten die, een online specialist die al die domeinen en al die dropshippers en al die fabrieken allemaal neerhaalt online. Dus zolang dat bezig blijft en we alles blijven bestrijden dan kunnen zij eigenlijk niks maken en op de achtergrond blijven wij gewoon harder rennen. We hebben de periode van wachten op productie en vertraging door COVID-19 hebben wij eigenlijk gebruikt om de Bucqle 1.0 al verder te innoveren tot een Bucqle 1.5. Dus dat is ook iets wat wij terug willen doen naar onze backers is dat wij zeggen luister, we zitten hier niet uit onze neus te eten op de bank totdat we weer kunnen en we zijn echt niet niks aan het doen, we zijn al bezig met het innoveren van het product en alvast, nou, zo noem je dat, de kinderziektes uit je product te halen voordat we überhaupt uitleveren. Dus wij leveren in december de Bucqle 1.5 al uit en dat is dus samen met het laden van je merk, dus dat is ook iets wat je onderscheidt van een doorsnee namaker, bouw een merk en ren harder op het gebied van innovaties zodat ze je nooit kunnen inhalen.

Bas: Ja, dat zou ik ook zeggen dat innovatie het antwoord is op alle copycats.

Daan: 100%.

Bas: Want zij gaan dan versie 1.0 die ze 3 tot 6 maanden later hebben gekopieerd in de markt brengen en dan zit jij alweer bij versie 2.0.

Daan: Precies.

Bas: Zo blijf je ze altijd een stapje voor. Het is een beetje schaken zeg maar.

Daan: Ja, en daarbij hoort dus ook dat je niet een oplage van bijvoorbeeld een miljoen stuks bestelt om dan maar een lage unitprijs te hebben, want na 500.000 stuks hebben zij het alweer gekopieerd en raak je je tweede helft van je batch niet kwijt. Dus hou dat ook klein genoeg om door te kunnen blijven innoveren.

Bas: Ja, je wil super agile blijven met die productie en kleine batches.

Daan: Blijf flexibel.

Toekomstplannen

Bas: Ja, tof man. Gaaf verhaal en sowieso, ja, dank voor je tijd, superveel tips op het gebied van crowdfunding. Bucqle, wat is het meerjarenplan zeg maar? Komen er meer producten? Gaan jullie wereldwijd? Amazon, alle retail bestormen?

Daan: Ja, we gaan sowieso online wereldwijd. Retail ook, marketingstrategische retailpunten zijn we naar aan het kijken. Er wordt al gewerkt aan een product die ook onder de Bucqle brand gaat vallen en innovatie, vol.

Bas: Vet, vet. Nou, super man. Ik ga het volgen en laten we contact houden. Ik ben wel benieuwd hoe het eindigt allemaal en super bedankt voor je tijd in ieder geval.

Daan: Thanks voor je komst Bas.

Bas: Top man, dat was Daan van der Lecq.

Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!

Bas: Yes, dames en heren, dat was dus Daan van der Lecq van Bucqle, nog één keer gespeld B-U-C-Q-L-E. Check it out, je kan altijd nog op Kickstarter en Indiegogo geloof ik losgaan met bestellen of op hun eigen site, wat is dat, Bucqle.nl, Bucqle.com

Daan: .com.

Bas: Bucqle.com. Dus check that out en ja, ik vond het in ieder geval een tof verhaal, ik heb weer veel geleerd op het gebied van crowdfunding en ik vond het supergaaf om Daans verhaal te horen. Dus ik zeg: tot de volgende keer maar weer!

Place comment