Slippertje 57: Webshop & Marketplace automatiseringen met Bart Vintcent
24 May 2021 

Slippertje 57: Webshop & Marketplace automatiseringen met Bart Vintcent

Welkom dames en heren bij een gloednieuwe podcast met Bart Vintcent! Met de opkomst van Bol.com is hij automatisering gaan bouwen en zorgde hij er daarmee voor dat ondernemers mega veel tijd besparen door integraties met hun eigen systemen en processen.

Bart Vintcent begon ooit als ondernemer met EffectConnect, maar werd door de tijd heen steeds meer een manager, in deze podcast gaat hij in op de verdeling hiertussen en hoe hij hiermee is omgegaan..

Verder vertelt Bart Vincent in Slippertje 57 onder andere over:

  • Opgroeien in Limburg
  • Zijn studietijd en het veranderen van studie
  • De stressvolle periode die hij doormaakte en hoe hij dit opgelost heeft
  • Groeien als ondernemer en manager
  • Het ontstaan van EffectConnect en de toekomstvisie
  • Verkopen op marketplaces
  • Én het bouwen en verkopen van een eigen merk

Laten we snel gaan luisteren naar de interessante- en leerzame verhalen van de one and only Bart Vintcent, let’s go!

Podcast transcriptie

Bas: Dames en heren, vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast the one and only Bart Vintcent. Bart groeide op in het Limburgse Reuver. Hij wilde iets met computers doen en studeerde technische informatica, maar na twee jaar hield hij het voor gezien en is hij daarna ingeloot voor de studie communicatie en multimediadesign. Tijdens zijn opleiding begon hij zijn eigen business. Hij had vroeger veel bijbaantjes van foto’s inlijsten, tomaten plukken tot vakkenvuller. Al snel verdiende hij meer met zijn eigen business waarin hij sites maakte voor andere bedrijven. Met de opkomst van bol.com is hij hier op automatisering gaan bouwen en zorgde hij er daarmee voor dat ondernemers mega veel tijd besparen door integraties met hun eigen systemen en processen. Een hele mond vol Bart, welkom.

Bart: Dank je wel Bas, dank je wel.

Bas: kun je een beetje zingen Bart?

Bart: Nee, behalve wanneer ik gedronken heb.

Je schuift je shit opzij, en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij.
Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd. Je kraakt de code van het leven met zekerheid.

Bas: We gaan de code kraken Bart.

Bart. Ik ben benieuwd.

Bas: We gaan de code kraken. Nou ja, goed, we komen allebei uit Limburg dus we spreken dezelfde taal.

Bart. Ja, deze podcast gaat opgenomen worden in dialect.

Bas: Succes. Nee, mooi man, welkom.

Bart. Ja, dank je, leuk dat ik er mag zijn. Ik heb al veel voorgangers voorbij zien komen dus ik hoop dat ik alle verwachtingen waar kan maken vandaag.

Bas: Zeker, ja, iedereen heeft toch een mooi verhaal en jij ook absoluut, dus maar vertel, ja, dat was geen keuze om in Limburg geboren te worden.

Bart. Nee, maar gelukkig wel de goede keuze uiteindelijk ondanks dat er geen was.

Bas: Ja, precies.

Bart. Nee, nee, ja, typisch Limburgse achtergrond en zoals dat vaak gaat, geboren uit ouders uit twee verschillende dorpen die uiteindelijk settelen in een specifiek dorp, dus dan is het een beetje 50-50 of het in het dorp van de ma of van de pa gaat zijn.

Bas: Ja.

Bart. Daar gesetteld, daar geboren, daar getogen, daar naar school geweest en eerlijk gezegd in woon er nog steeds en onze kids wonen dus nu ook in dat dorp. En dat vinden we eigenlijk wel prima zo, ja.

Bas: Dus je bent nog niet echt een wereldburger dan. Het is als je buiten Limburg komt dan voelt het een beetje raar.

Bart. Nou, ja, vandaag was wel even spannend. Nee, ik moet eerlijk zeggen ik kom natuurlijk veel buiten de provinciegrens, maar wat je zegt dat geldt wel voor veel Limburgers denk ik die heel erg veel in hun eigen omgeving leven en kijk, in Limburg hebben we natuurlijk heel erg te maken met dialect hè en ik had het er toevallig vorige week nog over met een paar buren, er zijn gewoon een hoop mensen die helemaal niet fatsoenlijk Nederlands kunnen spreken. En nou is even de term wat is dan fatsoenlijk Nederlands is nog even een vraagstuk hè en ik wil ook echt niet alle Limburgers nou tegen de schenen schoppen, maar goed, soms heb je mensen die gewoon wonen, werken, leven in dat dorp of in de dorpjes daaromheen en spreken ze dus zelden Nederlands want iedereen spreekt daar dialect. Ja, dan inderdaad dan ben je misschien niet echt een wereldburger. Ik kom iets verder en op kantoor spreekt gelukkig een groot deel ook Nederlands dus dan moet ik dat ook doen en ik denk dat ik intussen geoefend ben, alleen ja, ik woon wel nog steeds in dat dorpje en ik heb ook niet echt de intentie om weg te gaan.

Bas: Nee.

Bart. Misschien ooit een tweede huisje in een ander land of zo, als we ons best een keer een beetje doen, maar nee, dat is leuk.

Bas: Nee, ik ging studeren in Haarlem en toen ik daar in het begin woonde was ik altijd de Belg.

Bart. Ja, ja.

Bas: Dus ja, dan leer je wel ABN praten althans, iets wat erop lijkt.

Bart. Ja, maar soms wordt dan zo’n accent geforceerd ook hè.

Bas: Ja, dat klopt, dat is dan ook wel weer raar zeg maar.

Bart. En er zit een megaverschil in. Kijk, ik kom uit redelijk noord Limburg, ik heb ook collega’s uit echt heel erg zuid Limburg en dat hoor je veel meer en dan pretendeer ik niet dat je mij niet hoort dat ik uit het zuiden kom, maar er zit best wel verschil nog in.

Opgroeien in Limburg

Bas: Ja, mooi, maar hoe zeg je jeugd er een beetje uit daar? Was dat lachen of?

Bart. Ja, vond ik wel. Kijk, in de basisschooltijd, nou, die basisschool die lag echt letterlijk bij mij om de hoek dus ik hoefde ongeveer 1 minuut te wandelen en dan was ik op school. Daarnaast lag ook het trapveldje en mijn vrienden woonden in diezelfde buurt om de hoek dus dat was natuurlijk super cool, kan je elke dag na school lekker met zijn allen hoppatee de hort op en de bossen in of op het trapveldje een beetje kloten. Dus die jeugd was wel heel leuk en ook natuurlijk ja, als je het zo achteraf bekijkt, geen enkele zorgen natuurlijk hè.

Bas: Nee, nee, echt hè.

Bart. Elke dag fijn je boterhammetjes gesmeerd en het eten ’s avonds klaar en tussendoor kan je een beetje ravotten en that’s it.

Zorgeloze kindertijd

Bas: Ja, want jij hebt ook kids toch? Hoeveel heb je er nu?

Bart. Twee.

Bas: Twee, ja, en kijk je dan niet soms dan denk je oh, dit is zo chill gewoon, je hoeft je nergens druk om te maken, alleen maar spelen en.

Bart. Ja, overigens vinden ze dat zelf weleens anders.

Bas: Ja, echt hè?

Bart. Dat ze toch zichzelf druk moeten maken, maar ja, daar denk ik wel nog eens aan terug af en toe dat ik denk van ja, och, en zelfs de middelbare schooltijd dacht ik van jezus, wat is dat een zorgeloze tijd hè? Kon je lekker je ding doen, je komt een keer opdraven ’s ochtends om half 9 en om 3 uur of zo was je weer klaar of half 3 en op vrijdagmiddag had je dan nog, ik zat in Roermond op de middelbare school en daar had je altijd happy hour om 2 uur in de stad en dan was gewoon per definitie ging iedereen met het fietsje om 2 uur happy hour. Die rugzak die ging bij de ingang van de kroeg in de hoek. Daar kwam ook niemand aan, die was er ook altijd als je weer wegging en dat kwam door de uitsmijter die daar stond die zorgde er wel voor dat niemand met de verkeerde tas wegging. En dan kon je daar lekker voor 5 gulden een dubbele Goldstrike pakken.

Bas: Hoppa.

Bart. Om even de week af te sluiten.

Bas: Mooi man.

Bart. Ja, dat vond ik wel heel tof.

Passie voor computers

Bas: Ja, dat is lachen. En wanneer begon die passie met computers bij jou dan? Want is dat iets wat ontstaan is in die tijd of?

Bart. Ja, op de middelbare ook eigenlijk wel. Wij hadden toen er was toen een nieuw fenomeen op de middelbare school dat was de mediatheek, volgens mij heeft nu elke school dat wel, maar toen was dat iets heel nieuws hè.

Bas: Ja.

Bart. En dan was er enigszins breedband internet en nou ja, hele rijen computers waar je dan een MP3tje op kon downloaden met 70KB per seconden en dat was supersnel want thuis ging dat met 3KB of zo.

Bas: Ja, precies.

Bart. Maar toen dat vond ik wel interessant en toen heb ik een site in elkaar geschroefd waar ik een beetje verhalen op vertelde, want ik was wel altijd van het verhalen vertellen en dat doe ik trouwens met de kids ook nog hè. Onze jongste die wil nog weleens voorgelezen worden, maar ik lees per definitie niet voor, maar ik vertel liever een verhaal.

Bas: Ja, je verzint gewoon iets.

Bart. En dan verzin ik een karakter en die maakt dan de meest waanzinnige dingen mee.

Bas: Precies.

Bart. Maar dat vind ik dan leuk.

Bas: De superhero.

Bart. En de kunst is, zij onthoudt dan die verhalen en die karakters en ik moet dat dan zelf ook onthouden want anders dan gaat het verhaal de volgende keer scheef.

Bas: Ja, ja.

Bart. Maar op school op die manier is wel die interesse in die computers ontstaan ja en dan heb je natuurlijk allemaal vrienden van je ouders die weer wat aan de PC hebben dat je dan mag oplossen. Dat is dan, ja, daar leer je ook wel wat van maar dat is niet per definitie het leuke stuk.

Bas: Ja.

Bart. En zo deden we er wel veel mee.

Technische informatica studeren

Bas: Cool man, maar en dus ja, toen ben je dus technische informatica gaan studeren uiteindelijk dus toen dacht je ja, ik moet iets met die computers doen want dit is wel heel erg leuk, maar ja, hoe oud ben je nou?

Bart. Ik was volgens mij 16 of 17 zelfs pas toen ik die opleiding ging doen.

Bas: Oh, wow.

Bart. Ik was echt heel jong nog.

Bas: Ja, ja.

Bart. Ik ging met 11 naar de middelbare.

Bas: Ja, precies, maar toen waren die computers dat waren, ja, computers, ik bedoel dat waren dan zwartwitschermen of nee, niet eens, groene schermen met–

Bart. Nou, zo oud ben ik nou ook weer niet.

Bas: Nee?

Bart. Nee, maar wat wel was in die tijd, je had die, ken je die nog? De PC privé projecten die al heel veel werkgevers hadden die.

Bas: Ja.

Bart. Nou, dan kon je dus, ja, dan kon je ergens een supersnelle PC met een 133MHz processor zeg maar kon je kopen en dat ding kost dan 4.000 gulden en die kon je dan laten samenstellen via je werkgever en dan was dat weer bruto-netto of zo, weet ik veel, dat was een of andere gunstige regeling.

Bas: Ja.

Bart. Maar ja, heel supersnel was dat allemaal niet en toen ik die opleiding ging doen aan de HTS toen waren we intussen wel wat verder en was het ook wel iets serieuzer, maar ten opzichte van wat je natuurlijk nu in je broekzak hebt zitten was dat ja, shit.

Bas: Ja, ja. Maar die technische informatica die heb je maar twee jaar volgehouden?

Bart. Ja.

Bas: En waar ging het fout? Of ging het gewoon helemaal niet goed.

Bart. Nou, het eerste jaar was nog best wel leuk, maar het werd heel technisch op een gegeven moment en ik zat in de fase daar dat ik op een gegeven moment zelfs printplaten voor me had liggen en aan het solderen was en daar die chipjes op aan het zetten was die we weer met C aan het programmeren waren om dan een stoplichtsysteem te maken.

Bas: Ja.

Bart. Ja, dacht ik toen, ik vind programmeren op zich wel leuk, maar ik heb niet zo heel veel zin om allemaal die techniek erbij te doen. En ik was op de middelbare bijvoorbeeld altijd heel goed in wiskunde, altijd goede cijfers en toen ging ik wiskunde doen op de HTS, was me dat even een deceptie.

Bas: Oh ja, ja.

Van studie veranderen

Bart. Jezus en die gast ging zo snel over dat bord, ik kon er geen zak meer van volgen en dacht wat doe ik hier nou eigenlijk? Ja, wat is dit? Wat gebeurt hier?

Bas: Ja.

Bart. Dus toen maar besloten om wat anders te gaan zoeken.

Bas: Ja, en toen ben je, ja, toen ben je een andere studie gaan doen.

Bart. Ja, ik had een studie in het vizier, communicatie en multimedia design.

Bas: Ja.

Bart. Die zaten toen in Heerlen in Zuid-Limburg, maar dat was een opleiding die was vrij nieuw, de eerste paar jaar bestond die pas en daar waren 60 plekken, twee klassen vol, 60 plekken. Dus ik wist niet of ik ingeloot zou worden dus ik heb me toen tegelijkertijd ook aangemeld voor het Grafisch Lyceum in Boxtel of Eindhoven, ik weet het al niet meer. En daar moest ik een opdracht voor doen om hè, te zien of ik ook daadwerkelijk grafische aanleg had om mee te mogen doen. En die opdracht was serieus een tekening die ik moest maken dat was een western landschapje zeg maar, zo’n western town, moest ik dat helemaal tekenen en kleur gebruiken en inkleuren. Ja, ik denk dat als ik nou onze jongste vraag kan die dat net zo mooi als ik dat toen heb gemaakt, maar op de een of andere miraculeuze wijze was dat wel goed genoeg en mocht ik dus in die klas. Dus ik was ook toen bij zo’n introductie aanwezig en dat was ook de enige keer dat ik aanwezig as want daarna hoorde ik dat ik op die andere opleiding ingeloot was en toen ja, daar had ik eigenlijk net wat meer zin in zeg maar.

Bas: Ja, ja, cool man. Maar daar dat vond je wel een leuke opleiding dat communicatie multimedia design of was het ook gewoon een beetje er doorheen fietsen en k moet iets.

Bart. Nee, het was heel leuk maar dat lag ook vooral aan de klasgenoten en dat daar docenten zaten die soms ook echt wel mooie humor hadden. Ik kan mij de eerste les video nog herinneren van een docent Lou, en het eerste wat die ons leerde was ja, jongens, bij video moet je niet alles letterlijk nemen en dan liet hij een voorbeeldje zien van een shot waarbij de voice over zei: er vielen vier gewonden en dan zag je in dat shot vier mensen met een arm in het gips en die vielen. Zulke flauwekul. Mar goed, heel veel lol gehad en het voordeel van de opleiding was dat hij heel breed was. Hij ging nergens superdiep op in, dat was misschien wel een nadeel, maar eigenlijk alleen maar voor mensen die zich niet zelf in eigen tijd zouden verdiepen in bepaalde materie, maar hij was heel breed en daardoor heb je best wel een brede basis gekregen die je later kunt inzetten en als ik nu nog een opleiding zou moeten doen dan zou ik weer een brede opleiding kiezen want die diepte die zoek je op een gegeven moment zelf wel op, die ervaring in specifieke onderwerpen doe je toch pas op als je aan het werk bent. Dat is net hetzelfde als met rijbewijs, het rijbewijs halen is eigenlijk heel breed moet je wat kennis hebben en wat vaardigheden, maar je leert pas echt rijden als je het elke dag doet.

Bas: Ja, ja, nou ja, je ziet ook dat nou ja, misschien wel 95% van de mensen totaal iets anders gaat doen dan waarvoor ze gestudeerd hebben.

Bart. Ja.

Bas: Omdat ze gaandeweg andere interesses hebben gekregen of een bepaalde interesse zijn gaan uitdiepen en daar heel veel tijd in zijn gaan stoppen.

Bart. Ja, en je bent jonger dan 20 hè als je zo’n opleiding doet en weet jij veel wat je dan wil doen.

Bas: Ja, precies.

Bart. Dan heb je een idee, maar ja, volgend jaar heb je een ander idee.

Bas: Ja, ja. Ja, en toch, ik moest even aan Steve Jobs denken, je ziet dan ook als je heel vroeg al weet wat je wilt en daar heel erg gedisciplineerd op verder gaat dat dat wel vaak de meest succesvolle manier is om het lang en gedisciplineerd vol te houden zeg maar.

Bart. Ja, hoewel ik dan denk dat de meeste mensen op die leeftijd niet de kunde hebben om zo gedisciplineerd bezig te zijn.

Bas: Nee, je bent gewoon van de hak op de tak en het is allemaal maar hap snap, je loopt in 6 sloten tegelijkertijd en je hebt echt geen idee.

Bart. Ja, en wat opportunisme, je ziet wat en denkt oh, dat wil ik ook, daar kan ik iets mee en morgen zie je weer wat anders en dat wil je ook en daar kun je ook wat mee. Dus ja, ik denk dat Steve Jobs dan misschien de uitzondering op de regel is en zich heel goed heeft kunnen focussen en daardoor succesvol is geweest, maar heel veel mensen hebben daar de grootste moeite mee.

Bas: Ja, ja.

Bart. Het kan wel later wel hè, ik heb dat ook als ondernemer wel heel erg moeten leren.

Bas: Ja, het is mega herkenbaar maar ik weet niet of jij dat ook herkent, als je dan in veel sloten tegelijkertijd loopt dan doe je, je moet er dan achter komen dat je alles voor de helft aan het doen bent.

Bart. Ja, of nog minder.

Bas: Of nog minder, en ja, als je dan wel dus die focus en discipline die krijg je dus gaandeweg dan.

Bart. Ja, maar je moet gewoon een paar keer keihard op je bek gaan.

Bas: Precies.

Bart. En in mijn geval was dat ook, ik had op een gegeven moment mijn bedrijfje opgezet, ik bouwde websites en ik had natuurlijk allerlei ideeën en ik bouwde dan weer producten en dan ging ik daar weer energie in steken. Nou ja, toen kwam ik erachter dat ik omzet aan het verliezen was omdat ik mijn energie ergens anders in aan het steen was.

Bas: Ja, ja.

Bart. Ja, dat weet je, dat doe je even en dan kom je tot de conclusie van hmm, misschien niet super slim om dit te doen, focus.

De grootste ‘fouten’ van Bart Vintcent

Bas: En wat is je grootste fuck-up geweest dan? Of waar heb je echt dat je denkt van ok, dit was gewoon niet handig?

Bart. Ja, nou, ik vind het eigenlijk allemaal geen fuck-ups want ik denk dat je er mega veel van leert en uiteindelijk zorgt dat wel voor die discipline, maar ik weet dat ik ooit hè, we waren best wel, ik deed best wel veel in het bouwen van shops en sites en zo en dat ging goed. Wat we maakten was ook goed, en ik had op een gegeven moment contact met een keren bij mij uit de buurt en die zat in de plantenbusiness, kwekersbusiness en zo en ik kwam erachter dat in die branche als een tuinarchitect naar een kweker gaat dan heeft hij een lijst hè met alle plantjes en boompjes die die wil hebben, maar die kweker heeft nooit alles, die haalt dus ook producten bij andere kwekers vandaan en wat deden die kwekers onderling, die waren elke dag faxlijsten aan het uitwisselen met hun assortiment. Ja, ik als techneut en automatiseerder toen dacht waarom? waarom is hier niks voor? Dus wij een systeem gaan bouwen waarbij je echt gewoon al die informatie kunt uitwisselen, specifiek gericht op die planten en bomen en planten en bomen dat hè, die daar zit een soort kenteken op zo’n plant hè. Je hebt altijd een type, een geslacht, een soort zeg maar en die combinatie van die drie dingen bepaalt de naam van zo’n plant. Dus wij hadden daar iets leuks voor bedacht en veel energie in gestoken en dat was eigenlijk ons eerste product dat we op basis van een abonnement ook dachten te gaan verkopen. Nou, kwekers gevonden in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, maar er was een partij in Nederland die dit al jaren deed en die deed dat al jaren in zijn eentje, althans, dat bedrijf was de enige op de markt, niemand anders deed het. En toen wij wat tractie begonnen te krijgen met een wat modernere variant zeg maar en wat makkelijker en wat goedkoper ook toen vonden ze dat niet zo tof en toen werd het op een gegeven moment een beetje spannend want ik deed het erbij, maar intussen kregen we allemaal, weet je wel, van die brieven van advocaten van die andere club die ons natuurlijk de markt uit probeerde te duwen. En de dingen die ze aandroegen die ja, die hielden geen stand, alleen ik deed het erbij en ik had helemaal niet zoveel geld in de oorlogskas zitten ten opzichte van die club dat ik op een gegeven moment heb besloten van ja, maar wat is nou mijn business eigenlijk? Nou, ik bouwde dingen voor geld per uur zeg maar hè, dus ik maakte projecten. Moet ik dan wel dit experimentje doorzetten met het risico dat ik zo meteen alleen al aan legalkosten god weet hoeveel kwijt ben en ik niet weet of ik dat überhaupt ga terugverdienen. Dat was nog vrij vroeg in mijn ondernemersbestaan. Dus uiteindelijk besloten van nou ja, we stoppen daar maar mee want we hebben geen zin in die sores. Ik heb het gevoel dat we dus wel wat eruit geforceerd zijn dus dat vind ik wel jammer. Aan de andere kant denk ik van ja, ok, misschien heeft dat dan zo kunnen zijn om die focus dan weer te kunnen houden. Hè, dus het heeft dan toen wat geld gekost, maar vooral ook energie, maar ja, daarna weet je wel van hmm, als we nog eens een keer zoiets doen dan moeten we eens even kijken hoe we dat op een andere manier insteken.

Stressvolle periode

Bas: Ja, ja, maar die energie die het kost zeg maar heb je ook, ik bedoel als je terugkijkt naar whatever, de afgelopen 20 jaar of zo, heb je dan ook echt diepe dalen gekend waarin veel energie weglekte en dat je dacht van wat moet ik met mijn leven of?

Bart. Ja, nou, ik heb dat wel gehad zeg maar toen we op een gegeven moment EffectConnect begonnen in 2012 hè en dan waren we op een gegeven moment weer een paar jaar verder toen dat veel meer tractie kreeg en toen deden we nog wat van die projecten nog van oudsher erbij zeg maar en ik had soms van die projecten erbij en daarvoor trouwens ook voor EffectConnect, dat ik soms ’s avonds in bed lag en denk jezus man, wat heb ik me nou weer op de hals gehaald? En elke keer meer vragen, meer vragen, meer vragen en je bleef, het was echt zo’n oneindig traject en dat vond ik altijd energievreters en ik vroeg me toen al af van als ik dit nou niet zou hebben, zou ik dan niet veel meer aandacht in mijn eigen product kunnen steken dat we intussen hadden ontwikkeld en daar veel beter die energie kwijt kunnen en dat was ook de conclusie uiteindelijk, alleen ja, zoals wij uiteindelijk met EffectConnect gestart zijn, weet je, we hebben het allemaal zelf gefinancierd, het geld kwam vanuit die projectenbusiness en ging de financiering in van het product, ja, dan draai je natuurlijk ook niet dat, weet je, dat knopje om om die geldstroom dicht te zetten.

Bas: Ja, dan ga je de aorta dichtknijpen.

Bart. Ja, maar dat wil je dus heel geleidelijk laten doen totdat dat beestje zelfstandig kan ademen en dat hebben we ook uiteindelijk zo gedaan. Er waren wel momenten waar ik dat wel ingewikkeld vond, waar ik dacht van ja, maar hmm, als ik de waarde van ons bedrijf en het toekomstperspectief vind ik niet per se in de projecten zitten, dat vond ik in ons product zitten, en nu doen we ook alleen maar ons product.

Bas: Maar dat was een moeilijke fase voor je die transitie of zo of?

Bart. Ja, ik vond, ja, hoe je, alles is relatief uiteindelijk hè, maar ik vond dat, het liefst had ik gewoon op dag 1 dat we met het product bezig zouden gaan had ik gezegd zo, en nou doen we geen projecten meer.

Bas: Ja, vol focus.

Bart. Maar dan had ik ergens geld moeten gaan ophalen, daar had ik niet zo heel veel zin in.

De symptomen

Bas: Nee, nee. En hoe uitte zich dat in die moeilijke situatie zeg maar? Kon je slechter slapen, had je veel stress, was je bot tegen je kinderen of hoe uit zich zoiets?

Bart. Dat moet ik ze eens even vragen of dat zo was, maar. Nee, ik vond dat, ja, je was wel heel erg bezeten door je werk en door die stappen en dan ik heb er niet van wakkergelegen, maar je lag er wel vaak over na te denken nog en kijk, ik ben wel iemand die, ik zeg het weleens tegen collega’s als ze zich ergens druk om maken of thuis ook, dat wordt me niet altijd in dank afgenomen, maar ik zeg altijd van ja, ok, dat waar je nu een probleem mee hebt of dat waar je mee zit, kun je dat zelf veranderen? Als het antwoord nee is dan zeg ik altijd dan moet je je er niet druk om maken en dat is heel makkelijk gezegd en ik ben zo dus ik denk dat ik misschien door dit soort situaties dan mij er wat makkelijker heen kan slaan omdat ik denk ja, ik kan hier nu niet zo heel veel aan doen, dit is wat het is, hier moeten we het even mee doen, maar niet iedereen kan dat en ik denk als je die mindset hebt dat het veel makkelijker is om over bepaalde issues heen te kunnen stappen.

Bas: Ja.

Bart. En verder te kijken.

Bas: Ja.

Bart. Dat helpt wel en ook in de ontwikkeling van ons product en ik kan me nog herinneren dat kijk, als je hard groeit met een bedrijf is het ingewikkeld hè, want het product groeit en je software is misschien wel schaalbaar, maar die organisatie die slaat nog nergens op, heel zwartwit gezien.

Bas: Ja, ja.

Bart. Er zijn heel veel dingen niet geregeld en dan ga je op een gegeven moment de opmerking krijgen van ja, maar dat verandert toch nooit, weet je wel. Mensen op kantoor bijvoorbeeld.

Bas: Ja.

Bart. Of dan ben ik al 5 stappen verder met wat ik graag wil terwijl een DEF-team bijvoorbeeld nog eerst die eerste drie stappen moet maken. Die zeggen ja, maar hoe kun je daar nou al mee bezig zijn?

Bas: Ja.

Bart. Ik ben die makkelijke vent die dan zegt ja, maar kijk, mijn werk is het om me niet druk te maken over die issues van vandaag en om verder te kijken.

Bas: Ja.

Bart. Want die issues die krijgen jullie wel opgelost. Alleen is het natuurlijk vervelend dat er zo’n enthousiaste kerel op kantoor rondloopt en met allemaal ideeën die al verder aan het kijken is, terwijl dat dat team misschien nog nu allemaal issues aan het oplossen is.

Bas: Ja, ja. Ja, dat is wel interessant, want ook gewoon ja, dat hele spel van snel groeien en zo dat klinkt voor de buitenwereld altijd fantastisch. Oh, die doet het goed, ja, is hard en heeft nu zoveel mensen zitten en allemaal dat soort dingen, maar het kan ook gewoon heel pijnlijk zijn en dat zie je niet alleen, dat zie je nu, je werkt veel met marketplaces zoals bol en dat soort dingen die hebben ook gewoon ontzettend veel pijn met de groei en zeker door Corona weet je, ze kunnen het niet aan, niemand kan zich meer aanmelden voor LVB, het is eigenlijk, ja, is het gewoon een groot gekkenhuis geworden zeg maar. Dus hard groeien kan ook ontzettend veel pijn doen.

Bart. Ja, ja, en dan moet je zorgen dat binnen je bedrijf op een gegeven moment mensen aan boord gehaald zijn die bepaalde zaken gewoon goed kunnen organiseren en van je over kunnen nemen. Ik ben een ondernemer en ik ben een superslechte manager.

Bas: Juist.

Bart. Dat weet ik van mijzelf en ik vind andere dingen belangrijk dan een hele goede manager waarschijnlijk belangrijk zou vinden.

Bas: Ja, ja.

Bart. En dat heeft niet ermee te maken dat ik die dingen dan niet geregeld wil hebben, alleen het staat niet bovenaan mijn lijstje en ik heb maar zoveel tijd in een dag uiteindelijk en ik denk dat je op een gegeven moment heel goed moet nadenken over waar je met je bedrijf, in welke fase je zit en dan ook moet zorgen dat er mensen aan boord zijn die bepaalde dingen gewoon goed kunnen organiseren voor je en waar je dan op kunt vertrouwen omdat het ervaren mensen zijn, dan kan de ondernemer weer wat meer gaan ondernemen hè, want ik bedoel, toen Louis van Gaal succesvol was stond hij ook niet in zijn voetbaltenue in het veld, toen stond hij aan de zijlijn en er was een hele goede aanvoerder in het veld met een heel goed team eromheen en die deden het werk, die maakten er wat van en Louis zorgde wel dat dat allemaal mogelijk gemaakt werd.

Groeien als ondernemer en manager

Bas: Ja, precies, het is echt zo herkenbaar. Maar heb je altijd zo je business gerund? Of hoe was dat in die beginfase?

Bart. Toen was het natuurlijk helemaal niet zo. Sterker nog, toen was ik ooit alleen, ja, dan valt er niet zoveel te runnen en dat was ook niet zo spannend hè.

Bas: Nee.

Bart. Kijk, ik vond het spannendst op een gegeven moment toen onze eerste collega werd aangenomen want toen had ik opeens verantwoordelijkheid voor iemand anders salaris.

Bas: Ja.

Bart. En wij hadden toen nog niet onze abonnementen omzet dus ik moest ook echt werken voor die projecten.

Bas: Ja.

Bart. En dat vond ik toen wel spannend, maar ik deed ook nog heel veel zelf en ik had toen gelukkig collega’s die het ook niet zo’n drama vonden dat ze niet elk jaar een formeel functioneringsgesprek of zo hadden. Hè, want dat snapten ze wel. Misschien hadden ze het wel graag gehad, alleen ja, goed, met zo’n klein bedrijf dan weet je ook wel dan zit je de hele dag tegenover elkaar, als er wat is dan vertel je het en die filosofie hebben we overigens nog steeds. Je moet niet wachten tot zulke gesprekken, je moet gewoon continu met elkaar kunnen babbelen en als je ergens mee zit moet je dat kunnen ventileren en dan is het aan de club, aan de organisatie en het management om te zorgen dat we daar iets mee doen, wat het dan ook is.

Bas: Ja, ja.

Bart. Nee, dat ging niet altijd op die manier.

Het ontstaan van EffectConnect

Bas: Ja, nee, maar op een gegeven moment ben je dus voor jezelf begonnen, had je die business, ben je sites gaan programmeren, toen ben je een eigen product gaan bouwen wat nu EffectConnect heet, maar leg misschien eens even uit voor de mensen die niet weten wat EffectConnect is, welk probleem het oplost voor de ondernemer, misschien is dat ook wel mooi om toe te lichten.

Bart. Ja, EffectConnect is eigenlijk een soort horloge dat terug in de tijd draait zeg maar. Het bespaart heel veel tijd hè, je hebt meer tijd over. Dus we automatiseren al je operationele stromen die te maken hebben met verkopen op marketplaces. Hè, dus het actueel houden van je assortiment op die marketplace als je daar aan het verkopen bent, het bepalen van je pricing, voorraden, orderverwerking, track and trace informatie, over de lijn sturen. Dat is eigenlijk wat het in essentie doet en er zit natuurlijk nog heel veel in en omheen hè, maar in essentie doet het dat en het zorgt ervoor dat je die marketplace als een geïntegreerd sales channel kunt zien naast de channels, misschien je eigen webshop, die je al hebt, waardoor door die automatisering het voor je logistiek bijvoorbeeld niet anders is om die order van bol.com of Amazon of wat dan ook te verwerken dan ja, die eigen order die je misschien op je shop had. Dat is wat we doen en daar doen we heel veel in intussen.

Bas: Ja, dus het automatiseert gewoon het hele zooitje om die marketplaces heen waardoor je meer tijd over houdt.

Bart. Ja, gewoon want kijk al die operationele processen dat moet je helemaal niet handmatig doen, dat is onzin.

Bas: Nee.

Bart. Mensen zijn slimmer dan track and trace codes overtypen.

Bas: Ja, zeker, als je wil ondernemen op slippers dan heb je veel automatisering nodig en de juiste mensen die eventueel op de knoppen drukken.

Bart. Ja, precies, dat is hetgeen waar we dus in voorzien zeg maar.

Bas: En want EffectConnect is in welk jaar een beetje ontstaan/begonnen?

Bart. Ja, in 2011 hebben we de eerste stappen gezet.

Bas: Ok, dus dat is al 10 jaar geleden.

Bart. Eind 2011, ja.

Ontwikkelingen op de markt

Bas: Wow, en hoe heeft zich dat, wat zie je in de ontwikkelingen van de afgelopen 10 jaar, hoe zie je dat dat, ja, neem ons daar eens in mee? Niet alleen op EffectConnect maar de hele markt ook, het is misschien wel interessant om daar een blik op te werpen.

Bart. Ja, als ik heel even uitzoom dan zeg maar ik vergelijk het weleens met een kerk en het evangelie, ik ben helemaal niet gelovig maar ik vind het wel een mooie vergelijk, in de beginjaren verkondigden wij een evangelie voor een kerk die niemand kende en nu zeg maar komen die gelovigen aan de deur omdat de markt veranderd is. Daar kom ik zo nog wel verder op. Maar waar het begon, ik zei net al, we bouwden webshops en websites hè en ooit toen bol.com net met de marketplace begon, ze noemden dat toen de Plaza.

Bas: Klopt.

Bart. Toen klopte die aan bij een van onze klanten waar wij een e-commerce product voor hadden gebouwd hè, de webshop hadden wij compleet gebouwd en ze openden toen de home deco winkel op bol, dat was in navolging van de koken en tafelen, volgens mij was dat de eerste, en ze wilden dat assortiment graag online hebben en wij werden er eigenlijk direct bij ingevlogen bij onze klant wat uiteindelijk ervoor zorgde van ja, we willen dan wel meedoen, maar het moet wel geautomatiseerd want we hebben hier te maken met 2.000 of 3.000 SKU’s, ja, dat gaan we niet met de hand bijhouden op dat platform. Dus daar hebben we echt gewoon maar wat gehobbyd en gekeken van hoe we die systemen met elkaar kunnen laten babbelen en op een gegeven moment lukte dat en na livegang hadden ze binnen drie kwartier de eerste bol.com order in hun back office staan. Ja, dat vonden wij natuurlijk wel een hoeramoment.

Bas: Ja.

Bart. Maar ja, dat was er maar één en dat was alleen maar bol en we wisten helemaal nog niks van marketplaces. We wisten alleen ja, je kunt er iets verkopen, maar hoe een marketplace dan werkt en wat allemaal de factoren zijn die een rol spelen bij de koopknop bijvoorbeeld dat wisten we helemaal niet. Dus we hebben best wel een hele tijd onder de radar geopereerd, ik denk wel 2, 3 jaar redelijk onder de radar gewerkt om samen met bol ook naar heel veel verkopers toe te rijden want er was helemaal geen integratieoplossing destijds. Ja, wij deden het, maar niemand anders deed iets. Dus wij reden met die marketplace managers of die marketmanagers noemden ze zichzelf geloof ik reden we naar merken toen, naar verkopers toe om te kijken hoe we ze aan boord zouden kunnen krijgen. Dus bol was onze lead machine zeg maar.

Bas: Ja, ja.

Bart. Dat was wel heel tof en op die manier hebben we veel geleerd, veel fouten gemaakt, bepaalden we of ons systeem goed liep doordat we toevallig een bepaalde klant hadden aangesloten die heel veel omzet deed en we keken gewoon als die niet elke zoveel minuten een order ontvangt is er iets aan de hand. Weet je wel, op die manier werkt het in het begin. Nou ja, zo kun je niet blijven werken want er waren ook allemaal losse installatietjes, het was helemaal geen schaalbaar platform en weet ik veel wat. Maar toen kwam ik op een gegeven moment in contact met SEO-shop destijds. Dat is nu Lightspeed, toen nog SEO-shop met Joost en Joost komt ook uit Venlo van oorsprong dus ik had er al snel een klik mee ondanks dat hij natuurlijk allang in Amsterdam zat.

Bas: Ja.

Bart. En zij hadden een appstore en dat vond k natuurlijk super interessant en zij vonden onze oplossing super interessant, alleen onze oplossing was echt niet SAAS hè, Software As A Service, was helemaal niet zo, was gewoon installatie hier, installatie daar, was totaal niet managable maar we moesten tenslotte wat leren. Dus toen hebben we op een paar maanden tijd hebben we een nieuwe variant van het product gebouwd om in die appstore op te nemen en dat was eind 2014 dat we dat hebben gedaan en toen hebben we in januari 2015 hebben we het gelanceerd in die store tegelijkertijd met onze eerste deelname aan de webwinkel vakdagen..

Bas: Ja.

Bart. Dat was ook een bijzonder verhaal, ik ging samen met Paul, een collega van me die ook die opleiding heeft gedaan die ik zelf heb gedaan, communicatie en multimedia design, waar ik vroeger altijd mee samenwerkte in projecten gingen we met echt een shitty gehuurd busje, echt, dat busje dat was als je daar inzat dan moest je bijna een gasmasker op, dan gingen we naar Utrecht, dat hele ding volgeladen met tv’s en banners en kasten en tafels en weet ik veel wat, een gereedschapskist en toen hadden we zo’n klein standje, zo’n standaard standje zeg maar hadden we geboekt en dan gingen we dat opbouwen. Dus dat standje an sich was niet zo heel fraai, maar ik had wel geregeld dat we naast bol.com stonden.

Bas: Oh ja.

Bart. Want bol.com vonden wij wel een interessante buurman op dat vlak en wat gebeurde er nou, op dat event, bol was allemaal die verkopers aan het uitleggen hoe die verkopers kunnen verkopen op dat platform en vervolgens kwamen ze zo met die verkoper aan het handje naar ons toe, zo, en zo kun je het automatiseren. En wij toen nerds dat we waren vielen natuurlijk direct in de techniek en hoe vaak we dan orders importeren en weet ik veel wat. Nou ja, je moet soms wat dingen leren, maar dat was wat we toen deden, maar het heeft ons wel in die paar weken daarna ik denk de eerste tientallen klanten opgeleverd en toen dachten we van oh, maar volgens mij hebben we nu iets, intussen hadden we ook al iets met Amazon geprobeerd en zo dus we hadden wel een paar kanalen, niet alleen maar bol, maar goed, dingen werkten wel. Niet veel later kwam ik er op een gegeven moment achter dat ons hele team met klanten aan het bellen was over ons product of met mensen met klant wilden worden, maar ik had geen support team. Dus iedereen was aan het bellen, tot aan developers aan toe. Ja, daar kreeg ik echt grijze haren van. Toen dacht ik echt wat gebeurt hier? Hoe gaat dit nou goedkomen? Dus toen zijn we toch maar eens gaan nadenken van ok, maar als dit een richting is zeg maar die we in gaan en dat kennelijk vindt men dit toch ergens interessant, dan moeten we eens kijken hoe we dat anders gaan inrichten en toen hebben we ook de eerste stappen gezet met ons support team, toen is Joey bij ons komen werken, nog steeds.

Bas: Redelijk honkvast die Limburgse gasten.

Bart. Ja, dat, ja, dat is echt zo. Er zijn heel veel mensen die al jaren bij ons werken.

Bas: Dat is misschien toch een voordeel. In de randstad zie je dat misschien veel meer jobhoppen.

Bart. Ja, dat is per definitie zit dat wel wat minder in die Limburgers hè, ook natuurlijk dat karakter waar we begonnen met hè, geboren en getogen in dat dorpje, wonen en werken in dat dorpje of om dat dorpje heen.

Bas: Geboren en getogen in de business en nooit meer eruit.

Bart. Ja, nou, en zolang je als werkgever zijnde goed luistert naar je mensen en ze alles biedt om hun werk goed te kunnen doen en het leuk te vinden dan hebben ze ook weinig reden om ergens anders naartoe te gaan.

Bas: Ja, ja.

Bart. En dan gaat het helemaal niet meer om salaris, dan gaat het vaak om veel andere dingen daaromheen zeg maar.

Bas: Ja.

Bart. Maar goed, toen hebben we wel die supportafdeling kunnen optuigen en dat maakte op een gegeven moment wel een groot verschil want dan kun je natuurlijk weer door.

Bas: Juist.

Bart. En als ik dan nu kijk en naar toen terug kijk dan denk ik van oh, man, we waren echt niet goed bezig. Maar ja, weet je, je moest alles leren.

Bas: Ja, natuurlijk.

Bart. We hadden geen voorbeeld, we konden niet afkijken dus we moesten leren over pricing, we moesten leren over support, we moesten leren over marketplaces. Dus we hebben ook wel fouten gemaakt alleen als ik dan nu terugkijk dan denk ik nou, we zijn toch wel ergens gekomen en dat is ook wel de filosofie die ik vaak hanteer op kantoor hè. Heel vaak hebben mensen de neiging om te zeggen oh, dit moet nog en dat moet nog, we willen dit nog bouwen en we willen dat nog vermarkten en we willen, ja, weet ik veel, nog 100 dingen. Maar ik zeg dan altijd van ja, jongens, zoom eens af en toe uit en kijk eens even een jaar terug. Want je denkt nou dat je echt niet op bent geschoten en dat je nog superveel moet, maar zoom eens uit en dan zie je dat je echt al heel erg veel wel hebt gedaan en dat is wel belangrijk hè, want celebrate your successes zeg maar hè en ik zeg niet dat je elke dag met een gong aan de slag moet of met worstenbroodjes of champagne.

Bas: Dat zou leuk zijn.

Bart. Ja, maar je moet wel af en toe kijken van wat heb ik nou al neergezet? En daar moet je mensen echt aan helpen herinneren soms.

Bas: Ja.

Bart. Maar dan is het ook wel leuk als je dat dan doet.

Successen vieren

Bas: Heb je, noem eens wat successen die je wel gevierd hebt en hoe doe je dat dan?

Bart. Nou ja, we hebben natuurlijk bepaalde omzetdoelen die we voor onszelf gesteld hadden en die we gehaald hebben, bepaalde successen in de zin van type bedrijven die je misschien aan boord haalt, stabiliteit van de systemen.

Bas: Ja.

Bart. Maar ook ik vind het ook een succes wanneer iemand bijvoorbeeld heel lang bij ons werkt dat vind ik een succes op zich.

Bas: Zeker.

Bart. En dat mag je met elkaar vieren en wij zijn wel van de teamborrels ondanks dat we dus nu al meer dan een jaar niks meer hebben gedaan op dat vlak, maar dat, die cultuur bewaken dat vind ik misschien nog wel het allergrootste succes want die cultuur zorgt ervoor dat mensen graag bij ons werken, dat zorgt ervoor dat we een goed product hebben, dat zorgt ervoor dat het uitstraalt naar de klant en ik zei het gisteren nog toen ik in Bleiswijk was naar een afspraak, ik zeg uiteindelijk een oplossing moet gewoon doen wat hij belooft dat hij doet. De tool moet het doen, punt. Maar uiteindelijk gaat het ook om dat team en die mensen daarachter. Je moet ook leuk en lekker ermee kunnen communiceren en antwoorden krijgen en geen arrogante mensen spreken en dat soort fratsen. Dat zit gewoon in de cultuur.

Bas: Ja, maar heb je dan, hoe vier je het? Dus is het dan dat je, doe je een uitje met de boys of met de mensen die voor je werken of whatever?

Bart. Ja, nou, kijk, elke week hebben wij ook nou ja, normaal dan gewoon echt een fatsoenlijke vrijdagmiddagborrel. Dat vind ik een belangrijk dingetje. Sterker nog, wij sluiten eerder op vrijdag, een half uur eerder, vanwege die borrel.

Bas: Ja, ok, ja. En dat klinkt misschien gek, want waarom zou je een half uur eerder de lijn dichtgooien.

Bart. Oh, je bedoelt telefoon, je bent gewoon telefonisch ben je een half uur–

Bas: Een half uur minder bereikbaar.

Bart. Precies, maar ik heb de filosofie van ja, je hebt de hele week de tijd om met ons contact te hebben en ook als er echt dingen aan de hand zijn kun je nog steeds ons bereiken natuurlijk, maar als een team 40 uur aan de slag is geweest en weer een volle bak gas heeft gegeven en we hebben weer een mooie klant aan boord gehaald, we hebben mooie ontwikkelingen gemaakt, we hebben weer fantastische grafische dingen laten zien en whatever, dan is zo’n borrel echt ideaal om even af te schakelen en daar eens even op te reflecteren en om het eens even over wat anders te hebben dan alleen maar je werk.

Bas: Ja, ja.

Bart. En dat vind ik wel werken.

Bas: Ja, en wat je ziet in deze Coronatijd is dat al die marketplaces echt als nou ja, het waren al paddenstoelen, maar ze zijn echt een paddenstoel groeit snel geloof ik, zo deden die marketplaces dat ook en het lijkt er ook op bijvoorbeeld kijk, Amazon is nu een jaartje in Nederland ongeveer denk ik, officieel dan, en het lijkt erop dat zij de groei beter kunnen managen dan bol in ieder geval en ook misschien hebben zij ook weer meer ervaring omdat ze de grootste van de wereld zijn in plaats van de grootste van het land.

Bart. Meer slagkracht.

Meer slagkracht

Bas: Meer slagkracht, meer kapitaal erachter, maar hoe zie jij die ontwikkeling? Want dat moet ook sowieso veel klanten voor jou hebben opgeleverd door die groei van die marketplaces en dat is toch waar je product op aangesloten zit.

Bart. Ja, ja.

Bas: Hoe zie jij die ontwikkeling?

Bart. Ja, vorig jaar was super bijzonder omdat je ook wel een lifeline hebt kunnen zijn voor veel bedrijven die ook winkels hadden en die dus gesloten waren. Daar is dus die marketplace superbelangrijk voor geweest en misschien waren ze nog niet eens actief en zijn ze dat snel wel gaan doen.

Bas: Juist.

Bart. Maar we hebben meerdere gevallen gehad van mensen die we snel hebben kunnen automatiseren om toch best wel behoorlijke omzet nog te kunnen maken via zo’n platform.

Bas: Ja.

Bart. Hè, dus dat gebeurde heel veel. Los van natuurlijk dat bij al die platformverkopers de omzet al sky high ging. Ik kan me nog herinneren dat we net toen in maart na die eerste persconferenties toen hadden we black Friday omzetten en dat hadden we heel vaak die black Friday omzetten. Dat waren echt gigantische records.

Bas: Eventjes een paar servertjes bijschakelen.

Bart. Ja, nou ja, precies. Nou ja, wij konden het heel goed managen, maar onze klanten kregen op een gegeven moment gewoon ja, die hadden het magazijn leeg weet je. Ja, er viel op een gegeven moment niet meer zoveel te verkopen dus die hadden vooral in de aanlevering van artikelen hadden die de issues zitten, de verkoop was geen issue.

Bas: Nee.

Bart. Maar er gebeurt natuurlijk wel heel veel en ja, je zei net al met bol en LVB dat zeg maar het plafond bereikt is wat daar aangemeld kon worden. Dat heeft gewoon met fysieke capaciteit te maken. Weet je, die hal is niet groter, ja, dan kun je het wel buiten neerzetten onder een tentje, maar dat werkt niet.

Bas: Nee, nee.

Bart. Kijk, Amazon is net wat beter uitgerust wat dat betreft. Bol gaat natuurlijk ook wel er hard op door, alleen ja, dat zag je wel natuurlijk heel erg en ik denk dat ook wel een hoop besluiten versneld zijn. Dus bijvoorbeeld merken die weleens nadachten over moet ik iets met die marketplace of misschien in het verleden hebben gedaan, besloten van nou, doe toch maar niet want reden X die nu wel weer aan de slag zijn gegaan versneld omdat het gewoon moest.

Bas: Ja.

Bart. Dus daar hebben die marketplaces gewoon heel veel volume op kunnen draaien en ik denk dat het ook aan de marketplace kant of aan de platformen die marketplaces zouden kunnen worden dat het ook keuzes versneld heeft om een marketplace te worden. Dat zie je niet alleen, trouwens in Nederland weet ik het even niet zo gauw, maar in het buitenland zagen we dat heel veel dat bekende namen die daar bijvoorbeeld supermarktketens hebben of andere clubs die gewoon het marketplace model omarmen dat het natuurlijk een veel minder voor die partijen cash intensief platform is dan zelf al die voorraad kopen, opslaan, hopen dat je het verkoopt.

Bas: Ja, je wordt meer een dienstverlener.

Bart. Ja.

Bas: Ja, en dat is ook een trend die je ziet hè. Dus niet iedereen, kijk, nou ja, er zijn ook inderdaad veel partijen die dan denken van nou, ik heb toch de klanten, laat ik dan maar ook een derde op mijn platform toe.

Bart. Ja.

Verkopen op marketplaces

Bas: Maar ik hoor heel vaak krijg ik ook de vraag van mensen van ok, ja, ik wil eigenlijk helemaal niet op die marketplaces verkopen, ik krijg geen klantdata en ja, ze hebben zoveel macht en allemaal dat soort dingen. Hoe kijk jij tegen die discussie aan?

Bart. Ja, nou, ik vind de discussie is geen of-of hè, het is niet of ik doe het op de marketplace of ik doe het zelf, ik denk dat het en-en is. Waarbij ik doe het zelf en daar bedoel ik dan een eigen webshop bijvoorbeeld mee, ja, dat is een overweging die je wel goed onderbouwd moet maken of je dat wel of niet gaat doen. Kijk als jij de reseller van een bepaald product bent is de marketplace een mooi afzetkanaal om volume te doen, maar je hebt wel veel concurrentie. Maar die eigen webshop die voegt niet heel veel anders toe zeg maar hè, want die uiteindelijk verkoop je nog steeds iemand anders zijn product, op je eigen webshop dan weliswaar en dan is het alleen maar dat je daar veel meer marketinggeld in moet pompen om datzelfde publiek te bereiken. Dus zo bekijk ik het ook wel. Ja, inderdaad, de klantdata is van de marketplace, maar je krijgt daar in ruil ook omzet voor. Je kunt er geld mee verdienen als je het goed doet. Dus ja, ik denk als ik een merk zou zijn dan zou ik veel eerder de neiging hebben om het allebei te doen omdat ik dan een merkshop misschien wel zelf wil neerzetten met een bepaalde beleving of misschien wel weet ik veel, een of ander lidmaatschap wat ik er nog aan zou kunnen koppelen of zo en dan gebruik ik die platformen als A) omzetkanaal en B) marketingkanaal.

Bas: Ja.

Bart. En uiteindelijk heb ik dan het grote geheel, want alles komt toch bij mij vandaan waar ik uit verkoop. Dan is de concurrentiepositie ook wel anders, dan concurreer je niet met andere verkopers op hetzelfde artikel, dan concurreer je gewoon met andere artikelen die misschien, die ook iemands keuze zouden kunnen zijn, dan moet jij gewoon zorgen dat je betere artikelen hebt tegen betere condities.

Best practices

Bas: Ja, en wat zijn dan een beetje de succesvolste klanten die jij ziet zeg maar? Dus wat doen die goed?

Bart. Ja, die hebben, er is een hoop geautomatiseerd in ieder geval.

Bas: Dat is een ding wat zeker is. Die liggen allemaal op het strand.

Bart. Ja, nou, ja, misschien sommige. Nee, maar je moet per definitie automatiseren want schaal begint met automatiseren.

Bas: Juist.

Bart. Aar een tweede is ook dat die hun logistiek supergoed op orde hebben hè want zeker als je bijvoorbeeld zelf voorraadhoudend bent dan is natuurlijk de cash die gaat zitten in voorraad extreem.

Bas: Extreem.

Bart. En als je hard groeit dan heb je continu te weinig geld.

Bas: Extreem veel geld nodig.

Bart. Ja, precies, dus of je moet ergens heel goede funding regelen en die eigenlijk maar bij blijven stoken want die funding ga je waarschijnlijk gebruiken om nog harder te groeien, of je moet heel slim met die voorraad om zien te gaan dat die maar heel kort geld vasthoudt zeg maar dus snelle doorlooptijd. Maar ja, je ziet wel dat het verkopen van artikelen als e-commercebedrijf vereist gewoon poen.

Bas: Ja, en dit is, en ook, ik bedoel dit is het grootste hekelpunt zeg ik altijd na het lanceren van een business is gewoon supply chain management. Dat is gewoon 100% is de grootste uitdaging en daarmee ook dus cash management, liquiditeit, cashflow, het hele spektakel wat daarbij komt kijken is de grootste uitdaging en nou ja, en hoe ik dat heb opgelost tussen haakjes is door een goed financieel iemand aan te nemen. dus op een gegeven moment ik heb nu echt letterlijk pas een dik jaar heb ik een CFO zeg maar, ook virtueel dus alles virtueel bij mij, maar dus dat iemand zegt van Bas, ok, je hebt nu zoveel verkocht, dit is je cashflow op basis van de prognose kun je volgende maand zoveel inkopen, dat moet je op dat moment doen want anders ben je dan out of stock weet je. Gewoon zo’n, de planning.

Bart. Ja, dat is ideaal zoiets.

Bas: Dat heeft elke e-commerce ondernemer heeft dat gewoon nodig weet je.

Bart. Ja, maar dat is ook het voordeel nu, veel bedrijven die dat nog niet hebben of niet doen die kunnen dus heel snel goede stappen zetten op dat vlak.

Bas: Ja.

Bart. Hè, want je hoeft niet aan megaveel knoppen te draaien om de situatie er heel anders uit te laten zien uiteindelijk en ik zeg niet dat je dan in een keer het compleet omgedraaid hebt, maar ik denk dat je snel al de ergste pijn eruit zou kunnen halen door inderdaad op die manier te werken.

Bas: Ja, nou ja, en dan is weer goedkoop is duurkoop. Ik heb heel lang heb ik de, ja, een soort van misschien wel de goedkoopste boekhouder van Nederland gehad zeg maar. Ja, ik wist vaak 1,5 jaar later pas of ik winst of verlies had gemaakt het jaar, anderhalf jaar geleden en dat is gewoon janken en die wilde het gewoon maand op maand weten en on point op je cijfers en in het begin denk je wel ah, ik ga gewoon verkopen en als er geld op mijn rekening staat is het allemaal prima en zolang je marges groot genoeg zijn en je blijft volumes verkopen is er ook nog niet zoveel aan de hand en dat was in de early days zo, dat noem ik de goeden tijden dan kon je grote volumes, grote marges en alles was mooi en ja, nu wordt het toch steeds scherper aan de snede, de concurrentie neemt toe, de prijzen gaan naar beneden, je moet meer waarde toevoegen in de keten en allemaal dat soort dingen.

Bart. Ja, dus uiteindelijk is het ook als je naar die hele keten kijkt zeg maar van inkoop en aanlevering tot aan verkoop en alles wat er tussenin zit, overal waar je een beetje tijd kunt besparen verklein je de overhead en heb je dus net wat meer marge. Hè, en kijk bijvoorbeeld naar productbeschrijvingen en foto’s, als je dat nou super goed doet heb je waarschijnlijk kans dat je retourpercentage wat lager gaat zijn omdat je het gewon super goed beschrijft. Ja, retour is erg duur.

Bas: Dat is heel duur.

Bart. In de meeste gevallen kun je zelfs zeggen ja, beste klant, hou het retour maar want het is goedkoper dan het terugnemen.

Bas: Ja, nee, klopt.

Bart. Dus dat soort dingen, kijk–

Bas: Is die optie er überhaupt? Volgens mij is die optie er niet toch?

Bart. Wat zeg je?

Bas: Die optie is er toch niet op bol of wel?

Bart. Om het te houden?

Bas: Ja, nee, als je het zelf verstuurd mag je wel tegen klanten zeggen hou het maar, ik stuur je geld terug, maar als je met LVB doet volgens mij niet.

Bart. Nee, volgens mij niet nee. Nee, maar we hebben het al wel heel vaak gezien dat men dat inderdaad gewoon zegt, hou het maar.

Bas: Ja.

Bart. En kijk, ik denk dat als ondernemers dat soort zaken gewoon ook goed onder de loep nemen dat ze erachter komen dat ze toch wel nog links en rechts nog wat marge kunnen vinden.

Bas: Ja.

Bart. Want soms doe je iets omdat je het altijd al zo doet.

Bas: Ja, ja.

Bart. En dan krijg je dus wat je altijd al kreeg of waarschijnlijk minder want het wordt steeds minder waard.

De strijd tussen Amazon, Bol.com en Coolblue

Bas: Ja, en hoe zie jij de nieuwe titanenstrijd die nu ontstaat zeg maar tussen bol, Amazon, misschien zit Coolblue ook in het spel, maar hoe zie jij dat?

Bart. Ja, dat vind ik wel lastig overigens want kijk, in het buitenland heeft Amazon vind ik een iets andere rol dan in Nederland omdat in het buitenland veel minder sterke lokale spelers actief zijn. Dat heeft ook wel te maken met waar het ontstaan is. Als je bijvoorbeeld naar Duitsland kijkt dan Duitsland had helemaal niet zo’n hele goede internetinfrastructuur vroeger. Hè, dus heel veel dingen catalogus gebaseerd. Dan kreeg je gewon die dikke pillen in de brievenbus en dan kon je je spul bestellen. Nederland was veel vroeger met een goede infrastructuur waardoor er sterkere lokale spelers op zijn gestart zoals bol en zoals Coolblue maar Wehkamp bijvoorbeeld heeft natuurlijk ook een goede transitie gemaakt naar online op dat vlak dus Amazon is natuurlijk nu met wat ellenbogenwerk ook in Nederland aan de slag en ik denk dat ze al best wel veel succes boeken met relatief weinig effort, maar ik denk dat het niet zo gaat zijn dat dan die lokale spelers geen rol van betekenis meer hebben want bekijk het maar eens vanuit het perspectief van een verkoper dan is dat lokale platform in je eigen land, in dit geval bol in Nederland dan is vaak ook wel veel makkelijker communiceren dan met die grote giganten uit Silicon Valley.

Bas: Zeker.

Bart. Hè, en dat is ook wel wat waard.

Bas: Ja.

Bart. En daar kun je wel heel veel hele scherpe prijzen hanteren en daar win je natuurlijk wel een deel van de consumenten mee, maar Coolblue heeft volgens mij nooit scherpe prijzen gehanteerd en zijn nou wel de nummer 1 verkoper als het komt op witgoed bijvoorbeeld.

Bas: Ja. Maar dat komt door de beste service. Dus daar voegen ze de waarde toe.

Bart. Ja, dus die platformen, bol.com moet heel goed nadenken over welke service bieden wij nog extra richting de consument die Amazon veel moeilijker kan bieden bijvoorbeeld, maar ook richting de verkoop. I denk dat uiteindelijk ook bol succes heeft bij de gratie van de verkoop en andersom. En in de platformmonitor van bol die gisteren weer uitkwam stond dat nou gewoon het omzetaandeel 62% voor die third party verkoper is en dat is behoorlijk toegenomen dus in de laatste tijd.

Bas: Ja, ja.

Bart. Dus ja, als je gewoon daar heel goed voor zorgt, dat is net zoals dat wij ook heel goed voor onze klanten moeten zorgen. Wij leven bij de gratie van de klant en de klant heeft zijn automatisering bij de gratie van EffectConnect. Ja, je hebt elkaar wel nodig.

Bas: Ja, ja.

Bart. Dus voor arrogantie geen plaats denk ik.

Bas: Nee, ok, precies, maar jij zegt dus ook ze bestaan prima naast elkaar dus.

Bart. Ik denk dat dat kan.

Bas: Jij ziet niet ook hele grote spelers de ander eruit drukken.

Bart. Nee, kijk, een partij als bol denk ik niet, die druk je daar niet even weg. Kijk, er zullen misschien wel, ik weet niet of in Nederland, maar überhaupt als je wat kleinere marketplaces hebt die misschien in een niche zitten dan zou je nog kunnen zeggen dan heb je best nog wel bestaansrecht binnen die niche, maar levert het voldoende op om dat in stand te houden? Uiteindelijk een marketplace draaien, ja, is ook best wel een intensief dingetje.

Bas: Ja, ja.

Bart. Dat is natuurlijk meer dan allen maar die software die moet werken.

Bas: Ja.

Bart. Maar goed, Amazon, ze hebben wel de big guns hè.

Bas: Ja, ze hebben de big guns en de filosofie van Jeff Bezos is ook gewoon om overal het grootste aanbod te hebben tegen de beste prijs en ook dat winnen ze, die twee punten die winnen ze wel van bol.

Bart. Ja, maar dan is dus de vraag of dat de beste prijs per se het allerbelangrijkste is.

Bas: Ja, dat klopt. Nee, ik ben ook heel eerlijk, ik bedoel, dat is wat jij net zegt over het witgoed bij bol als ik iets met witgoed van vriezers of whatever, ik bedoel ik heb ook een paar appartementen die ik verhuur, ja, als daar de vaatwasser vervangen moet worden, ja, dan laat ik hem installeren en vaak ben ik niet eens nooit ter plekke en is het geregeld zeg maar.

Bart. Ik heb nou sinds een maand of zo zonnepanelen van Coolblue op mijn dak thuis.

Bas: Oh, echt?

Bart. Ja.

Bas: Ja.

Bart. Want ik weet natuurlijk–

Bas: Die wekken stroom op.

Bart. Die wekken stroom op. Ik weet natuurlijk helemaal geen zak van zonnepanelen of de techniek, mar wat doet Coolblue heel goed, die maken het heel begrijpbaar, die presenteren het goed.

Bas: Ik ben wel benieuwd, heb je meerdere spelers vergeleken of had je gewoon zoiets van ja, Coolblue is de naam en laat maar door–

Bart. Nee, ik heb er nog wel een ander naast gelegd en daar begon het al met dat het gesprek veel moeilijker was en dat ze veel minder panelen op het dak wilden leggen dan dat Coolblue kon leggen. Ja, ik dacht dat is fijn, maar dan levert het me niet genoeg op.

Bas: Ja.

Bart. Kijk, qua prijs ontloopt het elkaar allemaal niet zoveel.

Bas: Ok.

Bart. En het gaat me vooral dan om de communicatie. Coolblue is helemaal niet duur als je kijkt naar de paneeltjes.

Bas: Het is gewoon weer de service.

Bart. De communicatie en de service is supergoed.

Bas: Ja.

Bart. Alles is goed en er is een opleverrapport, staat natuurlijk ook weer een mooie titel op, van een leien dakje, super, weet je wel.

Bas: Ja, alles met een glimlach.

Bart. Ja, met een fotoreportage van wat ze allemaal hebben gedaan, van de meterkast, van het dak met allemaal panelen, de serienummers, de hele rambam, dat werkt gewoon keigoed.

Bas: Netjes.

Bart. En daar moet bol of een andere marketplace ook over gaan nadenken vind ik van nu is het overal aanbod van product, maar ok, Coolblue is geen marketplace, maar als ik daar een tv bestel kan ik ook een monteur erbij bestellen die hem ophangt. Ik denk dat een marketplace uiteindelijk ook zo’n model erbij misschien zou moeten nemen waarbij je niet alleen maar de aanbieders van de producten inschakelt maar ook de aanbieders van diensten die daarbij kunnen horen want iemand moet die vaatwasser even neerzetten, iemand moet eventjes die tv ophangen.

Bas: Ja.

Bart. Ja, iemand moet die tandenborstel een keer uitpakken.

Bas: Ja.

Bart. Het moet wel gebeuren.

Bas: Ja, en dat vind ik het mooie aan Coolblue die hebben natuurlijk hun eigen busjes rijden door het hele land.

Bart. Ja, dat is super slim.

Bas: En dat is super sterk en dat heeft bol niet hè, dus dat zou bol theoretisch ook kunnen doen natuurlijk want waarschijnlijk doen zij al, ja, geen idee, 50%, 60% van het volume of zo in het land?

Bart. Ja, ik denk dat die een vergelijkbare dekking kunnen hebben qua mensen overal. Ik zie dan ook nog wel direct dan wat uitdagingen op dat gebied hè van hoe bepaald die installateur nou in welk gebied dat die een tv wil ophangen bijvoorbeeld.

Bas: Ja, ja.

Bart. Maar dat is allemaal te regelen denk ik. Maar op die manier naar marketplaces te kijken vind ik ook wel interessant en dan kom je een beetje in een marketplacegebied van de traditionele marketplace zoals een, de dienstverlenende marketplace booking.com bijvoorbeeld hè waar geen product wordt verkocht maar eigenlijk een dienst, namelijk een hotelkamer voor een bepaalde periode.

Bas: Ja.

Bart. Of weet ik veel, airbnb.

Bas: Ja.

Bart. Dat soort dingen.

Bas: Hé en ik ben op dit moment mijn eigen merk aan het verkopen. Ik kan daar nog niet, op dit moment nog niet zoveel over naar buiten brengen, maar hoe zie je die hele markt ontstaan want het geld klotst over de hele wereld zowat tegen de plinten aan.

Bart. Ja, bij de bank levert het niks op.

Merk bouwen en verkopen

Bas: Om dus de marketplace, de succesvolle marketplace brands op te kopen en ja, dat spel dat is echt, dat heeft zich bizar snel ontvouwd. Dus de grote spelers in Amerika die ja, de snelst groeiende winstgevende unicorn ever in history is hier opgestaan hoe zie jij dat spel?

Bart. Nou, ik zie in ieder geval dat als een bewijs dat je op een marketplace een waardevol merk kunt bouwen.

Bas: Juist.

Bart. Dat is denk ik stap 1 en eigenlijk plaatsen we daarmee dus de marketplace op gelijke voet met bijvoorbeeld de PC Hooft hè waar die merken misschien ooit zaten of waar andere merken zijn gelanceerd.

Bas: De marketplace is schaalbaarder dan de PC Hooft.

Bart. Ja, veel meer bereik en je hoeft ook nog niet eens parkeergeld te betalen.

Bas: Kijk.

Bart. Dat is toch ideaal? Nee, maar uiteindelijk is het gewoon een platform om iets te lanceren en op Amazon zijn ze daar veel verder mee dan op bol.com, maar bol.com is natuurlijk daar net zo goed een platform voor en dat komt vanzelf wel. Dat heeft wellicht nog wel even tijd nodig.

Bas: Ja.

Bart. En dat past ook wel bij het verhaal dat veel marketplace sellers nadenken over hoe ze van waarde blijven de toekomst in hè, is dat met de producten van een ander of kan ik zelf iets met een eigen product en dan bedoel ik niet een siliconen telefoonhoesje dat ik importeer waar ik mijn label of merkje opplak, maar dan bedoel ik echt een eigen product zeg maar.

Bas: Ja.

Bart. Want al die white label toestanden die kennen we natuurlijk allemaal wel.

Bas: Ja, nee, ik zie deze transitie ook zelf ook 100% gemaakt. Eerst kocht ik van alles en nog wat in en daarna alles uitverkocht en alleen maar eigen producten, eigen ontwikkeling.

Bart. Ja, dat is langdurige waarde. Kijk, korte termijn omzet kan met dozen schuiven prima en ik denk dat je als reseller ook nog wel bestaansrecht hebt, maar dan moet je wel goed nadenken over de waarde die je biedt. Dus dan waarschijnlijk ga je dan samenwerken misschien met zo’n merk om bepaalde diensten voor dat merk te doen. Hè, we zien dat ook bij onze klanten wel voor een stuk die dan toch nadenken over ja, maar als ik alleen maar dat doosje schuif dan is het eigenlijk steeds maar een wedstrijd tegen die anderen, maar wat kan ik dan doen voor dat merk zodat ik wel een voorkeurspositie heb?

Bas: Ja.

Bart. Een eigen product neerzetten is ook niet simpel.

Bas: Nee, maar wat je in Amerika veel ziet gebeuren is dat veel ondernemers marketplace only brands starten of dat is de meest logische plek om je merk op te starten en nou ja, ik probeer daar veel mensen op te leiden maar ook met die denkwijze te werken dat je start in ieder geval op de marketplaces als meest logische verkoopkanaal en ik heb het dan over bol en Amazon en dat je je shop eigenlijk gewoon of je webshop of wat dan ook die laat je eigenlijk volledig links liggen totdat je op een bepaald niveau staat en voor mij zou dat tussen de half miljoen en de miljoen zijn om na te denken van ok, dan is het tijd om je shop fatsoenlijk op te pakken. Maar zie jij deze denkwijze nou al steeds meer in Nederland of is het nog steeds niet echt geland?

Bart. Ja, stukje bij beetje wel, maar waar mensen natuurlijk vaak vandaan komen is dat ze al iets hebben staan hè een shopje want dat hebben ze misschien ooit met een of ander SAAS-product neer kunnen zetten op een snelle manier. Wat ik wel heel erg zie en die filosofie heb ik zelf ook wel, dat kijk, vroeger werd best wel veel geld in die webshops gepompt hè, werden er tonnen uitgegeven om een hele fraaie shop neer te zetten terwijl wat is het doel uiteindelijk, gewoon producten verkopen. Dat kan met een Lightspeed of een Shopify abonnement ook en natuurlijk mis je dan misschien 20% van de functionaliteit die je eigenlijk wil, maar is dat daadwerkelijk zoveel meer geld waard in die fase? Misschien later wel, maar in die fase, de opstartfase en dan denk ik nee, daar gaat het niet om. Dus die start op een marketplace, ja, die vind ik op zich logisch want het is een low cost start als sales channel zodat je in ieder geval je geld kan steken in die productontwikkeling en alles wat daar omheen zit en minder hoeft te steken in nou, de hosting van je webshop om maar iets te noemen.

Bas: Ja, ja, interessant. Volgens mij hadden wij nog een speciale URL gebouwd of zo, volgens mij is het effectconnect.com/bas.

Bart. Ja.

Speciaal voor de luisteraars

Bas: Ik weet niet meer wat we speciaal aanbieden maar volgens mij was het de demolagger of zo of weet jij het nog?

Bart. Ja, volgens mij moeten we die inderdaad nog even opsnorren want dat was h et toen inderdaad ooit, maar daar kunnen we ongetwijfeld iets tofs voor verzinnen voor deze kijkers van de podcast. Dus dat gaat goed komen. Tegen de tijd dat deze gelanceerd wordt hebben we waarschijnlijk ook een hele fraaie nieuwe site dus dan moeten we even een blitse foto van jou erbij zetten.

Bas: Juist.

Bart. Dan komt dat wel goed.

Bas: Ja, mooi, dus wil je aan de slag met automatiseringen op het gebied van bol en je orderverwerking en je processen en alles ga naar effectconnect.com/bas.

Bart. Juist, doe dat.

Bas: Ok, ja, we hebben het over veel dingen gehad, zijn er dingen die ja, die je nog wil toevoegen of andere trends die je ziet of? Ja, gooi het erin.

Bart. Ja, nee, ja, een trend die, we raakten net al eventjes Amazon Nederland en wat ik wel nog even leuk vond om nog te vertellen is wat we zien aan de adoptie van dat soort kanalen hè. Want op een gegeven moment als je eenmaal actief bent op zo’n marketplace en zeker op Amazon dan is zo’n extra land erbij nemen vaak weet je wel, supersnel besloten en ik heb laatst voor een webinar die we hebben gedaan wat cijfers in kaart gebracht van die Amazon sellers hoeveel er per maand bij komen en daar zag je dus precies de pieken in van de launch van Amazon Zweden en Amazon Nederland op een gegeven moment en dat was extreem zeg maar hè, dus op de maand dat die launchte zag je in een keer paf, zoveel nieuwe sellers om daarna weer direct te stabiliseren met de rest van de marketplaces. Dus niet dat ze weer eraf gingen, hè, dus het is eigenlijk een hoeveel komen er per dag bij of per maand bij en in de launchmaand gaat dus iedereen of niet iedereen, een heel groot deel van die verkopers die al actief zijn op Amazon dat land erbij nemen en dan hebben ze die. Dus de piek die is even zo poef, en dan lopen daarna de aanmeldingen voor dat specifieke land behoorlijk in de pas met alle andere landen die al heel lang bestaan, dus Duitsland en Frankrijk en zo. Dus dat zegt wel dat die Amazon sellers wel heel erg internationale focus hebben en ik denk dat dat als marketplace seller überhaupt een goed idee is hè, want ja, je eigen landje, fantastisch en Nederland is hè, is best ok en kun je best wel omzet maken, maar het is een marketplace en het is e-commerce en dat is schaalbaar. Je moet gewoon even die switch zetten en erover nadenken dat dat dus ook zo opgezet moet worden.

Bas: Ja.

Bart. En als je dan in Zweden verkoopt met Zweedse Kronen zorgen wij er wel voor dat het eurootjes worden in je eigen platform als dat per se nodig is. Dat komt allemaal wel goed.

Bas: Ja, dat is toch mooi dat je dit toevoegt want dit was ook mijn filosofie die ik al een x-aantal jaren geleden ben ingestart dat je maar een kleine set producten verkoopt in veel landen in plaats van heel veel producten in een klein land en het maakt het gewoon veel eenvoudiger als je een kleine set producten hebt dat is al één, plus dat je maar in één of twee platformen, in dit geval zou ik bol en Amazon kiezen, om daarop je merk het beste te positioneren want Amazon is gewoon letterlijk wereldwijd schaalbaar met hetzelfde systeem. Dus makkelijker dan dat wordt het niet weet je. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om een wereldwijd merk te starten met distributie via Amazon.

Bart. Precies, precies, en dat is ook wat wij, we zijn met EffectConnect hebben we wel de visie schoenmaker blijf bij je leest, dus wij zijn heel goed in het automatiseren. Wat wij niet doen is product launches of zo op Amazon, daar zijn we niet goed in, weten we veel te weinig van, maar we hebben natuurlijk wel een heel goed partnernetwerk nu om ons heen verzameld met allemaal specialisten en de een is een CPC-specialist en de ander weet heel veel van product launch en de ander weet ik veel, doet weer andere dingen en je merkt dat steeds meer bedrijven daar ook naar kijken dus die hebben dan op een gegeven moment de automatisering geregeld en dan zeggen ze van ok, maar nou heb ik even wat assistentie nodig om deze stappen te nemen. ik moet het even leren en nou ja, jij vertelt het zelf natuurlijk al in de masterclasses, maar er zijn dus ook heel veel bedrijven die gewoon zo’n dienst verlenen en ik denk dat het dan een logische stap is voor een verkoper om gewoon die kennis op te doen van hoe doe ik dat dan dat internationale? Hoe zit het dan met mijn belastingen? Dat is ook een feestje.

Bas: Ja, ja, nee, letterlijk een feest.

Bart. Ja, precies, dus allemaal dat soort dingen. Ja, daar moet je gewoon een goed netwerkje omheen zetten want dan kun je het gewoon heel groot schalen.

Bas: Ja.

Bart. Mits je product en je propositie goed is.

Nieuwe sellers

Bas: Ja, en wat zie je met de aanmeldingen op een platform als bol.com dan? heb je daar ook trends van in kaart gebracht? Dat je het aantal verkopers dat toetreedt weer tot het platform.

Bart. Ja, dat heeft bol natuurlijk zelf gelukkig al gedaan met die platform monitor hè. Dus wat je natuurlijk ook het afgelopen jaar heel veel, ik weet de aantallen niet uit mijn hoofd, maar dat er heel veel meer sellers zijn aangesloten. Nou, wat ik even dan de vraag vind is hoeveel mensen zitten ertussen die een beetje onder de noemer van opportunisme hebben gedaan en misschien volgend jaar niet meer op bol verkopen want dat is natuurlijk ook hè, niet iedereen houdt het vol of kan er geld verdienen, maar per definitie is dat aantal behoorlijk toegenomen.

Bas: Ja.

Bart. En dat zorgt er natuurlijk ook voor dat in die monitor dan nu blijkt dat 62% van de omzet door third party verkopers is. Als er meer third party verkopers zijn dan gaat per definitie het percentage van de omzet hoger zijn.

Bas: Ja.

Bart. Dus ja, het blijft nog steeds een mooie kans om daarmee aan de slag te gaan, mits je een goed product tegen een goede propositie hebt.

Bas: Ja, ja, precies, en nu is dus het grootste hekelpunt van de meeste nieuwe sellers dat ze dus de logistieke service van LVB niet kunnen gebruiken en dan moeten ze weer naar, en daar maken de andere warehouses in Nederland waarschijnlijk gretig gebruik van, die kunnen gewoon grootschalig klanten aantrekken, maar de vraag is als LVB weer open gaat of ze dan massaal weer weggaan en wel naar bol gaan.

Bart. Nee, ik denk het niet want kijk, LVB heeft voordelen, maar dat gaat nooit je enige magazijn zijn waarschijnlijk. In sommige gevallen wel, maar waarschijnlijk niet want uiteindelijk zit die voorraad dan wel vast daar en dan ben je toch weer twee keer aan het investeren als je ook bij FBA bijvoorbeeld bij Amazon wat wil doen.

Bas: Mee eens, ja.

Bart. Dus een fulfilmentbedrijf of misschien wel zelf je logistiek doen in je eigen magazijn, ja, dat heeft nog steeds ook wel voordelen.

Bas: Ja.

Bart. Het is gewoon één voorraadplek en zeker wanneer je een eigen merk hebt en je dus minder met concurrentie te maken hebt en je misschien ook wel zelf hele goede cut-off tijden nog hebt dan is het iets minder van belang of dat nou LVB is of niet LVB. Natuurlijk zitten er bij LVB nog wat voordelen dan wanneer je het allemaal zelf zou doen, maar.

Bas: Ja, ja.

Bart. Ik denk dat er nog steeds een rol is voor je eigen magazijn.

Bas: Ja, ja, dat denk ik ook, ja. Ja, ik gebruik het als een soort van buffer warehouse. Dus inderdaad ik heb een tussenwarehouse die ik dan gebruik voor het aanleveren van bol en Amazon en je hebt zelf voorraad eventueel voor je eigen shop of als je nog B2B levert of wat dan ook.

Bart. Ja, dat is denk ik wel slim.

Bas: Cool

Bart. Dus het is altijd wedden op meerdere paardjes. Het is nooit of het een of het ander, het is en-en.

Meer over Bart Vintcent

Bas: Nee, precies, cool. Nou Bart, leuk gesprek man en waar kunnen mensen meer over jou vinden?

Bart. Nou ja, over mij, bezoek me in Reuver, maar check vooral mijn LinkedIn eventjes en op effectconnect.com. ik schrijf daar ook geregeld wat artikelen, wat blogs, ik ben vrij uitgesproken in sommige dingen maar dat zie je op mijn LinkedIn wel terug.

Bas: Mooi.

Bart. Ik geloof er ook wel in dat als je een bepaalde visie hebt dat je die uitbundig moet ventileren en iemand kan het ermee eens zijn of niet mee eens zijn maar dat maakt denk ik niet uit.

Bas: Prima.

Bart. Maar je hebt wel een visie en dan komen we weer bij Steve Jobs met zijn visie en zijn focus. Hè, ik denk dat dat uiteindelijk succes kan brengen en niet het zwabberen op de weg en steeds andere besluiten nemen.

Bas: Leuk man, leuk. Hé dank voor je komst naar deze mooie studio.

Bart. Ja, graag gedaan en leuk om eens te zien in ieder geval. Super vet.

Bas: Zeker, ja, en tot snel.

Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!

Bas: Ja, super lachen. Nou, dat was dus Bart Vintcent. Mocht je dus met automatisering en processen aan de slag willen op het gebied van marketplaces, bol.com, Amazon en dat soort dingen, ga naar effectconnect.com/bas en ja, ik vond het supermooi om deze marketplace brainstorm te hebben en het hele verhaal van Bart te horen. Ik zeg allemaal weer bedankt voor het luisteren en tot de volgende keer! Dank je wel Bart.

Bart: Yes, dank je wel!

Place comment

arrow_drop_up arrow_drop_down