Dames en heren, het is weer zover, een gloednieuw Slippertje in de Ondernemen Op Slippers podcast! Bart van der Meer is deze week mijn gast, echt super gaaf! Bart van der Meer is een echt search engine optimization (SEO) expert. Zijn liefde voor grote aantallen organisch verkeer heeft hem inzichten gebracht waarvan de meeste marketeers niet op de hoogte zullen zijn.
Met zijn onderneming Klik Proces laat hij andere bedrijven een organische groeispeurt maken om vervolgens aan hun conversie optimalisatie te werken. Super interessant!
Verder vertelt Bart van der Meer in deze podcast over:
- hoe hij zijn studietijd ervaarde
- de wijze waarop hij op jonge leeftijd zijn eerste klant binnenhaalde
- de toekomst van voice
- de holy grail van SEO
- de optimale Youtube strategie
En nog veel meer natuurlijk! Laten we snel gaan luisteren naar Bart, ik heb er weer onwijs veel zin in! Let’s gooo!
Transcriptie podcast
Bas: Dames en heren, daar zijn we weer, vandaag met Bart van der Meer in de Ondernemen op Slippers podcast. Bart van der Meer is eigenaar van Klik Proces, heeft meer dan 400 YouTubes online staan op het gebied van SEO en conversie-optimalisatie. Hij werd tweede op het Nederlands kampioenschap Flag Football. Hij leert hoe bedrijven organisch kunnen groeien via internet en hij heeft onder andere ook 15 man ontslagen waarmee hij afhankelijk was van één klant. We gaan hem eens even goed aan de tand voelen hoe hij dit allemaal aanpakt. Bart, welkom.
Bart: Dank je wel.
Bas: Je mag meezingen!
Je schuift je shit opzij en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij. Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd, je kraakt de code van het leven met zekerheid.
Bas: Yes, Bart.
Bart: De persoon van de jingle die komt me bekend voor. Zit die ook niet op de Expert podcast? Is dat dezelfde man die de jingle heeft gemaakt?
Bas: Ja, hoe weet jij dit Bart?
Bart: Omdat ik die een hele tijd heb gevolgd en ik herken die stem en ik weet dat ik dat een supertoffe jingle vond omdat die lekker opzwepend en energiek was.
Bas: Ja, ja, Thijs Lindenhout, dat is een goede vriend van me. Toevallig ga ik vandaag nog een podcast opnemen in zijn kantoor in Amersfoort, maar hij had me inderdaad deze man aangeraden om de jingle te produceren dus zeer nice.
Bart: Cool.
Bas: Dus je luistert ook zijn podcast af en toe.
Bart: Ja, nou, Thijs Lindhout is van de inspiratie.
Bas: Ja, 100% inspiratie podcast. Oh, jij bedoelt een andere?
Bart: Ja, ik bedoel een andere, volgens mij de Expert podcast dacht ik dat hij heet.
Bas: Zou ook kunnen, zou ook kunnen.
Bart: Ok, dus dat is de man van de jingles.
Bas: Ja, ja, hij wil zoveel mogelijk jingles verkopen. Goede business man.
Bart: Grappig, ja.
Wat zou je doen als je nog maar 3 maanden te leven zou hebben?
Bas: Maar mooi man, welkom. Ja, Bart, weet je, ik stel meestal redelijk intense vragen in het begin en dat is wat zou je doen als je nog drie maanden te leven hebt?
Bart: Sowieso naar het Nijntjemuseum met mijn dochter. Dat is gewoon iets die staat echt nog op de bucketlist.
Bas: Ja.
Bart: En ja, voor de rest lekker een beetje gaan ontspannen, zorgen dat er voor al mijn medewerkers goed gezorgd is en heel veel tijd met mijn dochter, mijn hond en mijn vriendin doorbrengen denk ik.
Bas: Ja, ja, mooi, maar dat Nijntjemuseum, ja, daar kun je morgen naartoe in principe.
Bart: Nou ja, dat is nu Corona dus dat valt nu een beetje tegen zeg maar.
Bas: Ja, precies, dus je hebt, ja, het duurt nog even voordat je erheen gaat.
Bart: Ja, het is echt een kleine wervelwind, die kan echt geen twee seconden stilstaan, dus vooral dingen met doen dat is het allermooiste, of dat nou is naar een graafmachine staan kijken die bezig is of een museum waar je lekker alle kastjes kan opentrekken.
Bas: Ja, mooi man. Mooi, maar stel je zou vandaag doodgaan, zou je ergens spijt van hebben? Of heb je zoiets van fuck, dat had ik eigenlijk zo graag moeten of willen doen? Of heb je zoiets van nou, ik ben wel tevreden.
Bart: Als ik dingen echt wil doen dan ga ik ze gewoon doen, zo’n persoonlijkheid ben ik wel. Dus ik heb een ieniemienie bucketlist wat dat betreft.
Flag Football kampioenschap
Bas: Mooi, dat is mooi om te horen in ieder geval. Dus je bent een tevreden mens. Maar hé, je had het ook over dat kampioenschap Flag Football, kun je daar eens wat over vertellen? Wat is überhaupt Flag Football? Want ja, voetbal ken ik wel, maar Flag Football dan denk ik ja, dat is voetbal met een vlag.
Bart: Ja, precies ja, zoiets.
Bas: Heb ik het dan goed vertaald of?
Bart: Een soort van. Nee, vroeger was had je nog gewoon American Football in Nederland en de jeugdversie daarvan is Flag Football, dus dat je niet fysiek tegen elkaar aanbeukt maar dan heb je een aantal vlaggetjes heb je aan je heupen hangen en als je dan de bal hebt en aan het rennen bent in plaats van dat je elkaar tackelt moet je die vlag van iemands heupen aftrekken en dan mag die niet meer verder rennen als het ware.
Bas: Ah.
Bart: Dus dat is de versie die je kan spelen als je nog heel jong bent. Ik was toen 13 of 14 denk ik. En ik heb altijd een sportopleiding gedaan en vanuit scholen was altijd de competitie op het gebied van Flag Football. Nou ja, wij als sportopleiding waren redelijk fanatiek en dan specifiek ons team van een mannetje of 7 was heel erg fanatiek, dus wij hebben een jaar lang ik denk 2 uur per dag geoefend en uiteindelijk zijn we tweede geworden en hebben we in de Amsterdam Arena gespeeld.
Bas: Oh wow, super vet. Maar eigenlijk is het een soort van rugby met vlaggetjes, want normaal beuk je tegen elkaar, je beukt elkaar naar de grond en is het stop en jij trekt een vlaggetje af en dan moet hij stoppen.
Bart: ja, ja, en dus in theorie is dat non-contact, maar dat is basketbal in theorie ook.
Bas: Ja, ja, maar ja.
Bart: In de praktijk valt het mee, maar je gaat in elk geval niet helemaal kapot van de hoofdpijn en zulke dingen aan het einde van de wedstrijd.
Bas: Maar is dit een grote sport? Is dit een trend? Wordt dit groter of?
Bart: Nee, toen was het groot.
Bas: Of je bent tweede van de twee geworden of?
Bart: Nou, de scholencompetitie was toen wel fanatiek omdat American Football toen nog in Europa was.
Bas: Oh ja.
Bart: En met name de sportcolleges of scholen die een sportopleiding of zo hadden die waren hier allemaal wel heel fanatiek in. Dus het niveau lag wel behoorlijk hoog, alleen nu, ik heb geen idee of het nog gespeeld wordt als ik eerlijk ben.
Bas: Nee, nee, precies, maar was wel vet dus. Maar die Arena zat ook echt vol met mensen of was het alleen het middenveld?
Bart: Nee, nou, we speelden wel op het middenveld, maar het was de Amsterdam Admirals hè, het American Football team speelde en wij mochten in de halftime mochten wij gaan spelen.
Bas: Vet.
Bart: Dus ja, het zat niet bomvol, maar er zat zeker wel publiek.
Kleine Bart
Bas: Vet, vet, dus dat was wel een mooie adrenalinekick in ieder geval. Nee, tof man. Bart, waar ben je een beetje opgegroeid in je, ja, waar zat de kleine Bart?
Bart: Ja, nou, ik heb gewoon mijn leven lang woon ik in Bodegraven. Dat is, ik weet niet of dat goed of slecht is, maar ik ben wel 6, 7 keer verhuisd inmiddels, maar ik woon mijn leven lang al in Bodegraven, een heel klein plaatsje rondom Gouda, Woerden, Alphen en met heel grote industrieterreinen die vooral bestaan uit transportbedrijven want elke snelweg die je ongeveer kan bedenken die loopt door Bodegraven heen.
Bas: Ja.
Bart: En allemaal kaas. Dat is Bodegraven in een notendop.
Bas: Ja, en daar heb je dus ook op school gezeten.
Bart: Ja, dus basisschool wel, middelbare school daar is Bodegraven te klein voor volgens mij.
Bas: Dan ga je naar Gouda of zo.
Bart: Ja, dus naar Alphen aan de Rijn, het Scala College want daar heb je specifieke sportopleidingen en die ben ik gaan volgen zodra ik kon, want sport is gewoon gaaf.
Bas: Ja, want wat was je droom toen je klein was?
Bart: Nou, niks met sport. Ik vind sporten gewoon heel erg leuk, maar mijn hart heeft altijd wel een beetje IT, gamen doe ik al sinds ik heel klein ben, iets met een computer. Dat dacht ik vroeger, ik weet nog niet precies wat, maar ik wil iets met een computer gaan doen en als je jong bent denk je dat is programmeren, nou, dat was het niet. Dat heb ik geprobeerd maar daar word ik helemaal stapelgek van als ik dat te lang doe.
Bas: Dat is meer voor de autisten onder ons.
Bart: Ja, nou ja, kijk.
Bas: Wat wij ook zijn waarschijnlijk, maar.
Bart: Nee, ik heb het wel geleerd en ook in mijn vakgebied is het wel belangrijk om het te kunnen en te snappen, maar dat is, dat was geen carrièrepad.
Bas: Maar dat is toch niet logisch? Want je wilde iets met een computer en je gaat een sportopleiding doen. Of je ging meer een sportopleiding doen want je vindt bewegen heel erg leuk.
Bart: Ja, dat was het meer. Ik heb nooit één sport gehad waar ik heel goed in was. Ik heb heel lang gebasketbald, gejudood, gekickbokst, maar ik ben nooit ergens top in geweest, maar gewoon bewegen, rennen, het liefst met een bal of zo dat vond ik altijd wel wat.
Bas: Ja, lachen man. Hé en die opleiding heb je afgemaakt waarschijnlijk?
Bart: Ja, zeker.
Studietijd
Bas: En toen? Wat ging je toen doen?
Bart: Toen ben ik naar de Haagse Hogeschool gegaan, daar heb ik business information management gedaan, IT-opleiding want ik wilde iets met computers en in feite was dat hoe automatiseer je een bedrijfsproces? Dus hoe haal je zoveel mogelijk de mens eruit en de computer erin.
Bas: Interessant.
Bart: Ja en nee. Ik kwam erachter het analytisch denken en het werken in flows en processen en systemen opzetten dat vond ik heel tof, maar voor de rest, ja, vond ik het gewoon niet zo spannend. Veel mensen hebben niks met IT, willen je niet echt ondersteunen en dan zou je voor een KPN gaan werken of een KPMG, weet je, echt zo’n grote partij. Ja, daar had ik eigenlijk allemaal niet zo heel veel zin in. Dat bleek tijdens mijn studie dat dat trok mij niet zo.
Bas: Dat was niks voor jou.
Bart: Nee, nee. Ik heb al vrij snel gehad, maar dat had ik ook toen ik 15 was ben ik aan het werk gegaan, ik wilde altijd al gaan werken en toen werkte ik bij een bouwmarkt en ook daar merkte ik dat omgaan met autoriteit, dingen niet kunnen verbeteren als je ziet dat het niet klopt, daar kon ik niet zo goed tegen.
Bas: Ja.
Bart: En dan moet je niet bij een grote corporate gaan werken.
Bas: Nee, nee, maar dat zijn ook al een beetje wel dan, in die fase toch wel een beetje de ondernemers skills die dan komen bovendrijven, dat je denkt van ja, weet je, what the fuck, ik weet het allemaal wel net iets beter of ik denk dat ik het kan verbeteren, maar ik kan het niet. Dus ja, dat is wel interessant om te zien dat dat in die fase al ontwikkelt. Maar toen heb je die, nou, toch wel, mag ik het een saaie opleiding noemen dan? Of hoe zou je het omschrijven?
Bart: Ja, gewoon niet bij mij passend. Ik denk niet dat het per se saai is en ik heb er heel goed analytisch leren nadenken en daar heb ik nog steeds elke dag wat aan. Dus ik heb heel goed ontdekt welk gedeelte van dit vind ik wel leuk en wat vind ik gewoon niks.
Bas: Ja.
Bart: En zo, nou ja, zo ben ik uiteindelijk gekomen waar ik nu ben in de zin dat dit veel meer creativiteit vereist en dat is dus het stukje wat ik een beetje miste in die opleiding.
Bas: En hoe ben je die studententijd dan doorgekomen? Ben je gewoon heel veel bier gaan drinken in die tijd omdat je dacht dat is wel nog leuk?
Bart: Ja, nou ja, dat moet hè, om je frustraties van de dag weg te drinken.
Bas: Ja.
Bart: Ja, dus ik ben nooit op kamers of zo geweest. Ook mijn analytische kant dan die zei ja, dat is echt heel duur, je resultaten worden er vast niet beter van, laat ik dat maar niet doen. Maar ja, donderdag, vrijdag, zaterdag, zondag mag je toch wel een biertje doen in de kroeg. Toen kon dat gewoon hè.
Bas: Ja, mooi man.
Bart: Ja, zeker.
Bas: En ook die opleiding heb je ook afgemaakt.
Bart: Ja, zeker.
Bas: Ondanks dat het, ja.
Bart: Ja, met name de scriptie was pittig. Dat was een laatste stukje wat echt lastig ging en ook omdat ik toen al aan het ondernemen was, vette klanten had gescoord, dus dan hè, je hele geest is het al voorbij, in je geest, in je hoofd heb je het al gehaald, maar ik heb het wel afgerond gelukkig.
Onderneming tijdens studietijd
Bas: Tof, en hoe zag die eerste onderneming eruit dan? Want die heb je dus blijkbaar tijdens je opleiding al opgezet?
Bart: Ja, nou, ik werkte bij die bouwmarkt en op een gegeven moment, ik was op een gegeven moment alle afdeling af geweest zo’n beetje wat ik kon en ik weet nog dat ik ooit een keer toen ik een jaar of 18 was zo gefrustreerd was dat dingen niet goed waren dat ik gewoon een compleet, midden in de nacht een compleet verbeter-rapport heb zitten schrijven voor die bouwmarkt omdat ik vond dat dingen beter konden, maar daar gebeurde niet zo heel veel mee, dus weet je, ik wilde iets voor mijzelf gaan doen en toen zag ik toen ik derdejaars stage moest gaan lopen zag ik een stage van een bloemen import- en exportbedrijf op de veiling in Aalsmeer, super stereotype Nederlands, de vraag: kan iemand een webshop voor ons gaan ontwerpen? En dan is het aan de ene kant gewoon fysiek het ontwerpen van die shop, en hij moet aansluiten op ons computersysteem. Ik denk nou, dat past wel bij de opleiding, maar er zit ook een heel nieuwe aspect aan. Lijkt me tof, laat ik dat maar gewoon eens gaan doen en dan zie ik wel waar het schip strandt en toen besefte ik na ongeveer een week of 4 van dit vind ik onwijs tof, het nadenken over hoe moet dat eruitzien? Wat vinden mensen belangrijk? Wat vinden ze niet belangrijk? Hoe zorg je dat aan de ene kant ja, dat bedrijf veel kan verkopen, maar aan de andere kant mensen het wel een fijn systeem vinden. Dat vond ik super tof en na een paar weken wist ik al meer dan iedereen binnen dat bedrijf, en dat bedrijf deed iets van 70 miljoen, dus toen dacht ik: hier valt denk ik wel geld in te verdienen als je dit een beetje snapt.
Bas: Ja.
Bart: Dus zo ben ik eigenlijk voor het eerst in aanraking gekomen met hé, dit is wel IT-gerelateerd een soort van, maar het vraagt veel meer van die creativiteit en die zaken die ik veel leuker vind.
Bas: Wow.
Bart: Dus zo ben ik eigenlijk begonnen. Dus daar ben ik van de zomer begonnen en toen heb ik me ingeschreven in de KvK zodat ik daar in elk geval van de zomer kon blijven werken. Ik moest wel lachen, ik ging me ’s ochtends inschrijven bij de KvK, ik had een kater van heb ik jou daar en mijn moeder vroeg aan mij van nou, veel plezier met inschrijven, hoe gaat je bedrijf eigenlijk heten? Ik zeg ja, geen idee, hoezo? Maakt toch niet uit? Ze zegt nou, letterlijk het enige wat je moet doen daar is een naam vertellen. Ik zo oh, ja, geen idee, heb ik helemaal niet over nagedacht. Ik zeg nou weet je wat, mijn bijnaam toen was little B, toen sportte ik een stuk meer dus ik was vrij groot.
Bas: Little B.
Bart: Little B. Ik zeg nou, ik schrijf me wel in als Little B en dat kan ik wel een keer veranderen en zo ben ik begonnen.
Bas: Dus je eerste business heette Little B.
Bart: Ja, zeker, 4 jaar heeft het zo geheten, ja.
Bas: Tof, tof. Nou, ik heb ook nog wel een mooi verhaal over bedrijfsnamen bedenken want ik had ook op een gegeven moment had ik ook een bedrijfsnaam nodig en we hadden altijd als stopzinnetje hadden we altijd “dat zeg ik niet”. Dus als iemand iets aan ons vroeg was onze trend: dat zeg ik niet. Dus toen dacht ik van ja, hoe ga ik nou mijn business noemen? En toen had ik samen een VOF gestart met een vriend van me en toen dachten we ja, zullen we gewoon de afkorting doen van dat zeg ik niet? Dus dat heette DZIN, DZIN. Het heette letterlijk DZIN en toen vroeg die vrouw van de Kamer van Koophandel van ja, wat betekent het dan DZIN? Ja, dat zeg ik niet. Oh, oh, ja, sorry, sorry.
Bart: Precies.
Eerste klanten
Bas: Dus dat was wel geestig. Maar mooi man, Little B, ok. En hoe ontwikkelde de Little B zich?
Bart: Nou, die eerste zomer was sowieso heel gaaf want dat bedrijf had ook een dochterbedrijf en die had ook een vraag over een site en een shop dus ik had meteen twee klantjes zeg maar en voor die zomer was ik geset, maar toen werd het september en de scholen begonnen weer en toen dacht ik ja, eigenlijk heb ik geen flauw idee wat ik nou precies wil of hoe het zit. Dus ik ging gewoon naar mijn vader en moeder, allebei ondernemer ook, ik zeg ik wil iets met websites of shops of zo, maar ik heb geen klanten en ik weet eigenlijk ook niet precies wat ik wil. Dus kunnen jullie niet zorgen voor een klant of zo? Nou, toen zei mijn vader nou, weet je wat, laten we nou gewoon eens beginnen met dat je gewoon eens een website, een simpele website gaat maken voor iemand. Dus ik ken wel wat mensen en ik ga weleens vragen of je, niet of je, hè, dat de order gesloten is, maar dat je eens langs mag komen. Ja, prima, ik, dus hij had dat geregeld en ik denk ja, wat moet ik nou? Want ik weet eigenlijk helemaal niet zoveel en ik kan eigenlijk helemaal niet zoveel, maar ik wil het wel doen want ik vind het wel heel gaaf en ik ga het wel uitzoeken. Dus toen dacht ik nou, het eerste wat ik moet doen, ik ben nu een jaar of 18 of zo, ik moet eerst in pak komen. Dat vond ik toen heel belangrijk.
Bas: Oh ja.
Bart: En het tweede was dat bedrijf was, nou, laten we zeggen een kilometer verderop maar ik had alleen een fiets en een scooter. Ik denk ja, ik kan niet in mijn pak op een scooter aankomen, dat vond ik belachelijk. Dus toen ging ik op mijn scooter reed ik een minuut of 20 reed ik naar mijn oma, kon ik haar auto lenen.
Bas: Oh ja.
Bart: Maar dat was echt zo’n oude vrouwenauto zeg maar, zo’n windvanger, zo’n hoge, en vanaf daar reed ik dan naar dat bedrijf om me goed over te doen laten komen en nou ja, zo heb ik dan mijn eerste order gesloten. Achteraf gehoord dat het allang bepaald was dat ik die website mocht gaan maken, maar hè, het was even voor mijn gevoel. En dat was wel heel belangrijk want aan de ene kant had ik toen in een keer 1.000 euro verdiend.
Bas: Ja, ik wilde al vragen van wat voor bedrag ga je vragen? Want meestal vraag je veel te weinig als je zo start, of ja, te weinig, je komt erachter…
Bart: Ja, precies, precies, nee, dus ik had in totaal 3.000 euro gevraagd voor die website.
Bas: Oh ja.
Bart: Maar ik liet hem gewoon door iemand anders maken voor 2.000 euro. Ik denk nou, dan hoef ik niks te doen, verdien ik 1.000 euro, helemaal goed. Maar, dat had ik gedaan en dan denk je tof, weet je, naar de kroeg, biertje drinken en toen werd ik de volgende dag wakker en denk ik ja, maar ik ga toch geen dozenschuiver worden? Ik ga toch niet iemand, ik wil helemaal niet verkopen, dat is helemaal mijn punt niet geweest. Ik wil mijn creativiteit kwijt, ik wil iets ontwerpen. Maar dat programmeren wil ik niet, ik ben geen designer, dus ja, wat moet ik nou? Wat moet ik nou? En toen dacht ik wat doen mensen nou nog meer met zo’n website? Ja, ze willen dat er veel mensen heen komen en dat er veel omzet uitkomt, dus kan ik niet zorgen dat er verkeer naar die websites komt of dat die websites beter converteren? En ja, eigenlijk zodra ik dat had bedacht en ik ging daar eens een beetje op Googelen. Nou, vroeger kwam je meteen op Moz bijvoorbeeld terecht. Ja, ik ben daar meteen verslaafd aan geraakt eigenlijk. Ik vond dat zo super interessant vooral omdat…
Bas: Ja, voor de leken, Moz zijn SEO-tools om…
Bart: Ja, sorry, nee, toen was dat een hele grote website waar eigenlijk elke beginner begon als we het hebben over 8 jaar geleden en ja, vanuit daar dacht ik wow, dit is zo gaaf, en de regels zijn niet vast weet je. Als je gewoon slimmer bent dan de rest of handiger doet dan kan je gewoon echt winnen hierin, ook van de grote. En dat vond ik zo gaaf dat ik me sindsdien daarin heb vastgebeten en dat doe ik nog steeds.
Bas: Ja, tof man, tof.
Bart: Ja.
Eerste personeelslid
Bas: Dus dat is eigenlijk toen al, want toen was je dus 18 is dat ontstaan en toen is je business eigenlijk helemaal begonnen en wanneer nam je je eerste personeelslid aan? Of wat deed die überhaupt?
Bart: Ja, nou, ik ben afgestudeerd toen ik ik denk 22 was ongeveer.
Bas: Oh ja.
Bart: En toen kwam er een vriend van mij en die zei ik heb net een hele grote winkel gekocht, ik heb geen geld, maar ik wil wel graag een webshop hebben en ik heb wel veel energie en plezier. Zou je mij niet willen helpen om zo’n shop te bouwen? Nou ja, toen dacht ik ok, ik ben hier waarschijnlijk een jaar mee bezig, maar ik mag alles doen, ik mag alles bepalen en als het een succes wordt dan heb ik een heel goed visitekaartje.
Bas: Ja.
Bart: Dus ik heb besloten dat te doen samen met nog twee andere mensen. Dus eigenlijk met een groep van 4 zijn we dat een jaar lang gaan doen. Omgerekend heb ik gewerkt denk ik een jaar lang 60 uur per week voor ongeveer 5 cent per uur gok ik ongeveer, maar in dat jaar heb ik mijzelf onwijs ontwikkeld, heel veel kunnen leren, heel veel kunnen proberen en daar begon ik mee in mei en eigenlijk was gewoon het feit dat ik dat deed daar kwamen al zoveel mensen op af.
Bas: Juist.
Bart: Dat ik in september al mijn eerste medewerker voor 10 uur in de week aan kon nemen.
Bas: Vet.
Bart: Omdat er, ja, er kwamen gewoon mensen op af dat er iemand was die überhaupt daarover nadacht. En vanaf daar, ja, is het gaan groeien zeg maar.
Bas: Ja, tof, dus eigenlijk ook niet, je bent niet, je hebt niet zes bedrijven gehad die allemaal gefaald zijn, het is gewoon echt, want je was 18 en 22 afgestudeerd, dus tijdens je opleiding heb je die business eigenlijk een soort van op een laag pitje gehad? Of hoe moet ik het zien?
Bart: Ja, ben ik vooral heel veel gaan leren.
Bas: Ja.
Bart: Want het is leuk dat je SEO of conversie-optimalisatie interessant vindt, maar je moet er wel wat van weten om dat te kunnen verkopen. Dus ik ben, eigenlijk was ik gewoon ontzettend veel aan het werk in de zin van leren, opschrijven, eigenlijk gewoon mijzelf, ja, een dubbele opleiding geven zodat ik daar wat mee kon als ik klaar was.
Bas: Ja, tof, dus uiteindelijk heb je de Little B omgezet ik Klik Proces BV of zo.
Bart: Ja, toen het eindelijk wat werd.
Bas: Ja, precies, precies, want kun je kort zeggen wat Klik Proces eigenlijk doet nu nog? Dus het heeft dus heel veel relatie met wat je toen eigenlijk al deed.
Bart: Ja, dus we doen nog steeds SEO en conversie-optimalisatie zijn nog steeds onze twee belangrijkste takken en daarnaast helpen we nu bedrijven en mensen met YouTube, filmpjes vindbaar maken, kanaal vindbaar maken en met voice search. Dus zowel je website als je Google Action vindbaar maken via voice.
Ervaringen meenemen naar volgende stap?
Bas: Ja, tof, tof, en heb je dan nog iets van die processen wat je in die eerste opleiding hebt geleerd dan nu in je business? Of is het…
Bart: Nee, daar gebruik je echt niks van, behalve dat ja, je leert alles heel goed schematisch doen. Dus om SEO te leren, om conversie-optimalisatie te leren ben ik dat wel allemaal schematisch voor mijzelf gaan weergeven van ok, hoe zit het nou? Hoe werkt het nou? Wat heeft welke relatie met elkaar? Dus dat analytisch denken heb ik nog elke dag heel veel profijt van.
Liefde voor organisch verkeer
Bas: Ja, wow, tof man. Hé en je bent dus ook, dus laten we beginnen met SEO wat je doet hè, dus eigenlijk, want ik zei ook, je zei ook al je doet niks met ads weet je, kijk, als ik denk van ok, ik wil geld verdienen dan denk ik van ok, ik moet gaan adverteren en dan moet ik geld gaan verdienen, maar jij doet eigenlijk alles alleen maar op een organische manier, dat vind ik wel interessant want ik hou wel van organisch.
Bart: Ja.
Bas: Organisch is vaak ook, nou ja, laten we zeggen misschien wel de saaiere of de moeilijkere of de langere weg hè, en ik denk dat het op de longterm de grootste impact heeft, dat denk ik zeker, maar als je het over SEO hebt hè, dus met name heb je het dan over content wat je creëert, hoe, wat is daar een beetje de holy grail in op dit moment? Of hoe ziet het proces er überhaupt uit? Stel ok, ik heb een site ondernemenopslippers.nl en ik wil veel SEO-traffic en uiteindelijk wil ik dat die SEO-traffic converteert in klanten.
Bart: Ja.
Bas: Dat is natuurlijk een gemiddeld iemand die bij jou aankomt die zegt van ja, ik wil meer verkeer en ik wil meer klanten.
Bart: Ja, precies, of dat zoekwoord.
Bas: Ja, precies.
Bart: Nou ja, het proces is heel anders als toen we, hè, toen ik begon. Dat is bijna niet meer te vergelijken, maar in de basis is wat je zegt is het heel simpel, je moet kijken waar zoeken mensen naar. Kijk, met advertenties op Facebook dan kan je iemand interrupten en dan kan je zeggen hé, stop even met scrollen en ga even aandacht aan mij geven. Met een zoekmachine kan dat niet want je bent afhankelijk van het aanbod en het aanbod is: waar zoeken mensen op?
Bas: Zoekopdracht, ja.
Bart: Dus je kijkt waar zoeken mensen op en hoe kan ik een antwoord maken of een stuk content maken wat zo goed mogelijk aansluit bij wat mensen vragen.
Bas: Ja.
Bart: En soms is dat door precies te geven wat ze willen hebben en soms is dat door te geven waarvan ze niet eens wisten dat ze dat eigenlijk moeten hebben en dat is in de basis, alleen dat is moeilijk, kostbaar om dat goed te doen en dat vraagt ook veel kennis van je doelgroep en daarnaast moet je het niet één keer doen, maar heel vaak doen en dat kan voelen als monotoon, maar elk stukje content wat je maakt is een stukje wat je aan je digitale vastgoed toevoegt en waar je een stukje door groeit als het ware.
Bas: Ja.
Bart: Dus we hebben, bijvoorbeeld dit jaar zijn we een case study gestart, we hebben een gloednieuwe site van 0 naar 33.000 bezoekers gaan we die laten groeien, helemaal organisch. We zijn nu op de helft van het jaar en de laatste update was 16.000 bezoekers, dus we liggen…
Bas: Per maand neem ik aan?
Bart: Ja, ja, dus we liggen helemaal keurig op schema wat dat betreft.
Bas: Ok.
Bart: En ook daarmee wilden we laten zien van het kan nog steeds, ook in 2020 als je organisch wil bouwen en groeien kan het nog steeds.
Bas: Ja, en is dit dan een microniche of gaat dit over voetbal?
Bart: Nee, het gaat niet over voetbal, nee, nee. Het is een hele algemene site. Ja, ik heb de site nog niet laten zien dus ik kan je ook niet precies vertellen wat erop staat. Het is gewoon een algemene site. Dus hij is niet specifiek gericht op finance of op, nou ja, voetbal of zoiets.
Bas: Nee, goed, maar de, hoe ziet de strategie eruit die je daar toepast? Dus dat is eigenlijk alleen maar veel content creëren dus.
Bart: Ja, nul linkbuilding doen we daar.
Bas: Nul linkbuilding, alleen maar content live publiceren, dagelijks waarschijnlijk.
Bart: Ja, nou, ook dat valt wel mee.
Bas: Ok.
Bart: Afgelopen maand hadden we volgens mij 9 artikelen, de meeste maanden publiceren we er ergens tussen de 6 en de 9 zo’n beetje.
Bas: Tussen de 6 en de 9 artikelen per maand plaats je.
Bart: Ja, ongeveer.
Bas: Maar dat zijn meteen Moz-artikelen van 6.000 woorden of zo? Of 3.000?
Bart: Het zijn in elk geval, ja, precies, het zijn in elk geval de artikelen die op dat topic gewoon de beste content is die er is. Gewoon, maakt niet uit welke website je zoekt, dat van ons heeft het en beter.
Bas: Ja, want je hebt ook de positie nul in Google hè, dus dat is zeg maar het blokje bovenin en die haal je dan met deze site?
Bart: Vrijwel altijd.
Bas: Oh wow.
Bart: Zeker.
Content combineren met techniek
Bas: Interessant. Ja, en dat is natuurlijk één, content is één, maar natuurlijk de techniek op de site is minstens net zo belangrijk, of net zo, dat is een onderdeel van de hele ranking natuurlijk.
Bart: Ja.
Bas: Doe je daar ook nog veel aan? Of hoe kun je daar de grootste impact in maken? Kijk, als mensen een SAAS-systeem gebruiken heb je waarschijnlijk niet heel veel vrijheid. Als mensen WordPress of zo gebruiken kun je zelf een beetje gaan sleutelen.
Bart: Ja, precies.
Bas: Maar hoe haal je nou het beste resultaat?
Bart: Ja, per systeem verschilt het dus wat je wel of niet kan en wat je moet doen. Voor de meeste websites is techniek niet een megarol want de meeste sites worden in WordPress gemaakt, hebben niet duizenden pagina’s, dus zorg vooral dat je content goed is en de techniek, wat kleine dingen, maar dan zit het over het algemeen wel goed.
Bas: Ja.
Bart: Voor webshops is het lastiger, heel veel producten, heel veel mogelijkheden tot dingen die dubbel gaan, daar speelt techniek een veel grotere rol en is het veel belangrijker om dat te blijven monitoren. Maar hoe je dat goed doet, ja, dat is moeilijk om daar zo’n algemeen antwoord op te geven.
Bas: Snap ik, ja, nee, want in principe, kijk, ik zeg ook altijd als mensen eigenlijk geen geld hebben en een business willen starten dan zeg ik van ja, begin gewoon elke dag met relevante content te creëren op jouw topic, punt.
Bart: 100% en moet je eens kijken waar je na een jaar staat.
Bas: Schrijf 3000 tot 6000 woorden per dag op een topic over jouw business die je wil starten en je hebt geen geld nodig, ja, behalve een hosting of een WordPress die een paar euro per maand kost.
Bart: En je gaat een groei krijgen die je zelf misschien niet eens voor mogelijk hield, en zeker, want ik heb het dan over, ja, richt je op de goede zoekwoorden, maar zelfs als je dat niet kan of niet weet hoe dat moet of niet wil betalen voor de tools, prima, doe het gewoon vanuit je eigen ervaring, schrijf over waar worden vragen over gesteld, wat zijn problemen, wat zijn frustraties, wat zijn dingen die mensen niet weten, maar eigenlijk wel moeten weten.
Bas: Ja.
Bart: Nou, wat je zegt, ga dat maar eens een jaar doen en moet je eens kijken wat er na een jaar gebeurd is.
Bas: Ja. En ik zag ook een trend een beetje met de titels van, of de contentinformatie dat ze het vaak over getallen hebben hè, dus dan hebben ze 10 frustraties voor, 99 tips voor, weet je, al dat soort dingen, is dat ook iets wat jij zelf veel toepast op blogartikelen voor jezelf of voor je klanten? Of is er een bepaalde trend in andere titelformaten of wat dan ook?
Bart: Het hangt 100% af van de zoekopdracht. Als je zoekt naar ondernemersinspiratie bijvoorbeeld dan kan een lijstje met inspirerende ondernemers of inspirerende cases kan heel goed werken. Zoek je op hoe knoop ik mijn stropdas? Ja, dan hoef je geen lijstje te hebben, dan moet je gewoon een uitleg hebben. Dus een lijstje kan super goed werken als mensen op zoek zijn naar een lijstje. Dus er is niet één titel of één ding wat heel goed werkt. Wat de beste tip is die ik je kan geven, als je ergens op wil scoren, kijk naar wat nu in Google scoort en denk dan eens na, hoe kan ik dit overtreffen.
Bas: Beter doen, ja.
Bart: En soms betekent dat dat je een lijstje hebt met de top 100 en de 59 beste en dat je zegt nou, weet je wat? Ik ga hem eens klein maken naar gewoon de 3 essentiële dingen. Het hoeft niet per se altijd maar groter en beter en explosiever, soms kan minder informatie een beter antwoord zijn.
Bas: Oh wow, mooi. Interessant. Ok, dan nou, stel dus je hebt, stel je wilt een business starten, je hebt geen geld, je gaat heel veel blogartikelen schrijven, dat is natuurlijk, ik vind het een mooie interessante case, maar dan is eigenlijk ook mijn vraag aan jou misschien, hoe creëer je, nou, eigenlijk dat antwoord heb ik net gegeven, om op een zo goedkoop mogelijke manier zoveel mogelijk content zelf te schrijven, maar stel ik heb net een klein beetje budget en ik wil het dan gaan uitbesteden, dan kom ik misschien nog niet direct bij Klik Proces, maar dan wil je een tekstschrijver hebben of zo.
Bart: Ja.
Tekstschrijvers
Bas: Weet je, en dus eigenlijk zit je grootste uitdaging in het SEO in het vinden van een zo goedkoop mogelijke goede tekstschrijver? Of hoe moet ik het zien?
Bart: Nou ja, wij hebben zelf copywriters in dienst dus voor ons is het geen uitdaging, maar als je een ondernemer bent die net begint, ja, het allerbeste wat je kan hebben is als je een vakidioot vindt die het ook leuk vindt om af en toe eens wat te schrijven.
Bas: Over dat topic.
Bart: Ja, want dan doen ze dat zeg maar half voor de lol, vinden ze het vaak al een kleine vergoeding goed en vinden ze het interessant als ze dan horen van hé, jij staat bovenaan in Google, of hee, hij heeft wat verkeer opgeleverd.
Bas: Ja.
Bart: En dan heb je iemand die in elk geval weet waar die het over heeft.
Bas: Ja.
Bart: Wij hebben bijvoorbeeld een klant die zit in de motoren en die hadden letterlijk een oproep gedaan, nou, volgens mij op Facebook en daar kwam iemand naar voren die heel erg fan is van dat bedrijf, heel erg fan is van motoren. Ja, volgens mij heeft die wel 200 pagina’s geschreven over allerlei verschillende motoren en dat vond hij helemaal geweldig.
Bas: ja.
Bart: En nou, de vergoeding was, ja, daar kan je geen copywriter voor inhuren zo laag was de vergoeding, gewoon omdat iemand dat tof vond.
Bas: Ja, nee.
Bart: Dus dat is het slimste wat je kan doen als ondernemer. Dan heb je en vakkennis, ja, en iemand die dat gewoon gaaf vindt.
Bas: Ja, tof, want die tarieven liggen dus heb ik ontdekt heel erg uit elkaar hè, want die, ja, een tekstschrijver of een copywriter zijn misschien twee verschillende personen, maar hoe doe je dat meestal? Doe je per woord factureren? Per uur of?
Bart: Ja, per uur omdat het anders niet te doen is. We hebben namelijk teksten die zo vakinhoudelijk ingewikkeld zijn, ja, daar ben je gewoon twee dagen bezig met inlezen en overleggen en heb ik het nu goed voordat je überhaupt een woord schrijft. Ja, schrijf je over een dakdekker in Arnhem en je hebt al 30 dakdekker pagina’s, ja, weet je, dan ben je met een half uurtje klaar.
Bas: Ja.
Bart: Dus het hangt zo erg af van het topic, maar ook hoeveel kennis wij als Klik Proces al hebben binnen dat vakgebied. Dus vandaar dat we gewoon zeggen we doen het per uur en ja, dan kijken hoe lang het duurt zal ik maar zeggen.
Bas: Ja, ok, interessant. Nou, ok, tof, laten we zeggen, we hadden het over iemand die gaat starten, die gaat veel tijd zetten in content creëren, laten we zeggen dat iemand pingpongtafels wil gaan verkopen, dus die gaat elke dag een artikel schrijven over pingpongtafels, tafeltennistafels, bedjes, de voeten, de wieltjes, noem het maar op.
Bart: Ja, tactieken, reviews, alles erop en eraan.
Bas: Ja, precies, dus op een gegeven moment, en je wil natuurlijk foto’s, je wil dat het er mooi uitziet, al dat soort dingen, maar goed, dat is even vanzelfsprekend tussen haakjes. Dan hebben we traffic. Er komen mensen op het relevante topic van tafeltennistafel met vier wielen, die komen op jouw blog, snap je? En dan? Want dan is het natuurlijk de truc want dan heb je die bezoeker, maar die moet je dan nog gaan converteren naar een klant. Hoe pakken jullie dat proces aan?
Bart: Dat ligt er vooral aan: komen ze binnen op informatie dan is de kans dat je iets verkoopt niet zo heel groot, dus het beste wat je dan kan halen, je beste conversie is dan dat iemand met je in contact blijft, abonneren op YouTube, nieuwsbrief, Facebook, noem het maar op.
Bas: Ja.
Bart: Komt iemand op iets terecht wat wel koopgericht is? Bijvoorbeeld de beste pingpongtafel van 2020 of van een specifiek model, ja, dan moet je eigenlijk alle checkboxes aan gaan vinken die iemand nodig heeft om op dat moment te kunnen zeggen: doe mij die maar.
Bas: Vertrouwen dus.
Bart: Vertrouwen is daar zeker een rol in, maar ook gewoon praktische informatie als wanneer is die er? Zitten de batjes erbij? Moet ik nog apart ballen kopen?
Bas: Ja, kan ik achteraf betalen?
Bart: Kan ik achteraf betalen? Overleeft hij het wel als mijn twee kleine kinderen hier overheen staan te banjeren.
Bas: Ja.
Bart: Dus wat dat is kan natuurlijk per product en ook een klein stukje per persoon verschillen, maar belangrijk is dat je die informatie gaat geven en voor sommige producten zoals een spijker is dat praktisch niks en voor andere producten als een leiderschapstraining is dat misschien 10 A4’tjes vol, dat kan heel erg verschillen.
Bas: Ja, ok, goede tip. Dus jij zegt: is het een concreet product waar mensen op zoeken dan kun je het beste proberen het product te verkopen en als ze zoeken naar informatie kun je het beste, ja, bij wijze van spreken nog meer informatie verkopen.
Bart: Ja, of de belofte dat je ze nog veel meer waarde gaat geven als ze aan jou gelinkt blijven.
Bas: Ja, dus ze komen op de tafeltennistafel met vier wieltjes uit en dan maak jij een PDF met 20 grootste fouten die mensen maken bij het aanschaffen van een tafeltennistafel en daarvoor moeten ze een e-mailadres achterlaten.
Bart: Ja, of de 4 belangrijkste tips van ’s werelds beste pingpongers.
Bas: Ja, ja, precies, ja.
Bart: Ja, tafeltennis, pingpongers, tafeltennissers, ja.
Bas: Ja, in het Chinees dan geschreven hè.
Bart: Ja, precies. En helemaal afhankelijk van wat ze willen weet je. Het maakt in theorie niet uit wat je ze moet geven, je moet ze gewoon iets geven wat ze willen hebben want het enige wat jij wil is dat ze met jou in contact blijven zodat je ze warm kan houden en als het moment er is dat ze het bij jou kopen en niet bij iemand anders.
Bas: Juist, juist, dat is interessant. Maar ok, dan heb je die lead of zo, doe je ook nog iets achter die lead? Doe je daar funnels, automation, dat soort dingen of is dat niet per se jullie specialisme?
Bart: Ja, dat is niet per se ons specialisme. We zetten weleens funnels op, maar dat zijn vrij simpele, basic funnels en meestal valt dat dan bij ons onder lead nurturing, dus bijvoorbeeld we weten dat iemand die nu een lead wordt binnen nu en 30 dagen beslist of die, wat die gaat kopen en bij wie die dat gaat doen, dus we zorgen dat er voor 30 dagen content die persoon zijn kant op komt om de kans zo groot mogelijk te maken dat die, ja, iets bij hun koopt.
Bas: Oh ja.
Bart: Dus dat is relatief simpel.
Bas: Oh ja, ja. Ok, maar goed, we hebben dus geschreven over tafeltennistafels, we hebben artikelen geschreven, we hebben een lead en eventueel als het een concreet iets is hebben we een tafeltennistafel verkocht, maar dan gaan we video’s produceren.
Bart: Ja.
Bas: Dus dan komen we op het YouTube deel, jij hebt 400 video’s live staan op het gebied van SEO en conversie-optimalisatie, dus daar kan je vast wel iets over vertellen.
Bart: Ja.
Youtube views boosten
Bas: Dus die video, dus ik ben van plan ook deze podcast live te gaan streamen hè, dus dan ga ik die live streamen en dan is aan jou de vraag: hoe zorg ik ervoor dat zoveel mogelijk mensen die video gaan bekijken?
Bart: Ja, nou, het eerste wat ik überhaupt zou zeggen is…
Bas: Organisch gezien hè.
Bart: Ga het alsjeblieft doen.
Bas: Ja, ja, precies.
Bart: Want YouTube video’s maken, nou, jij weet het ook, is gewoon tof, het is gewoon gaaf en er zijn extreem veel markten waarin nog amper wat gebeurt. Dus voor elke zoekopdracht in Google wordt op YouTube een video bekeken. Zo groot is YouTube. Maar ik heb bijvoorbeeld, mijn moeder is op zoek naar een baan als category manager, dat is, nou ja, dan ben je de eigenaar van een groep producten, bijvoorbeeld tuinmeubelen en dan ging ik eens op YouTube kijken, er is gewoon nul informatie te vinden over wat is category management? Hoe werkt dat? Tips vanuit experts, toffe gesprekken met bol.com over hoe dat werkt. Weet je, er is gewoon helemaal niks, terwijl ik zeker weet dat er heel veel behoefte aan is. Dus ik zou sowieso zeggen voordat we het daarover gaan hebben, ga het alsjeblieft doen.
Bas: Ja.
Bart: En de aller slechtste video qua hoe die eruitziet met hele goede inhoud is nog altijd beter dan dat er gewon geen video is over dat gebied.
Eerste video
Bas: Ja, ja, nee, ok, ik hoor je, want natuurlijk, en dat heb je misschien zelf ook ervaren voordat je je eerste video publiceerde, het is eigenlijk best wel een drempel en de eerste video denk je ik sta hier voor aap, ik ben een clown en.
Bart: Wie gaat er nou naar mij luisteren? Ja.
Bas: Maar nummertje 401 die ziet er ineens een stuk professioneler uit, de audio is beter, het beeld ziet er beter uit, je hebt veel ervaring voor die camera.
Bart: Zeker.
Bas: En dan gaat het echt vloeien zeg maar.
Bart: Exact, en dan wordt het steeds leuker, steeds makkelijker en dan ga je opeens mensen krijgen die zeggen hé, kan je ook eens hier iets over uitleggen? En dan denk je hè? Ik? Wat? Ok, ja, is goed.
Bas: Want zit jij je stats de hele tijd te refreshen van hoeveel views je krijgt elke dag? En dat levert dan ook weer geld op of?
Bart: Nou, dat doe je vooral als je begint hè, weet je, dan ben je helemaal door die stats geobsedeerd. Nu doe ik het gewoon per maand.
Bas: Ok.
Bart: Nee, nou, dat wordt wel lachen, ik heb nu iets van 800 abonnees, iets meer.
Bas: Ja.
Bart: Wat aan de ene kant niet veel is als je hè, het maximum zit op over de miljoen.
Bas: Nee, dat is 2 per video die je live hebt gezet.
Bart: Precies, maar in mijn vakgebied omdat het zo specialistisch is ben ik er al best blij mee, maar vanaf de 1000 kan ik gaan adverteren, dus dan komt natuurlijk het grote geld en ik heb even uit zitten rekenen, je krijgt ongeveer 4 euro voor 1.000 views, dat is ongeveer wat je verdient aan advertentie-inkomsten, ik heb iets van 15.000 per maand, dus ja, 15 keer 4, dat is 60 euro per maand, stoppen met werken, hoppa.
Bas: Kassa man.
Bart: Binnen harken dat geld.
Video’s vindbaar maken
Bas: Nou ja, nu snap ik waarom dus allemaal mensen YouTube video’s maken die dan per 1000 views krijgen betaald want ja, ik heb drie kinderen en jij hebt er een.
Bart: Een, ja.
Bas: Maar ja, die zitten de hele dag, of de hele dag, gelukkig niet de hele dag, maar die zitten weleens YouTube video’s te kijken en dan zitten ze alleen maar te kijken hoe iemand zit te kleien of de zoete zusjes te kijken.
Bart: Ja, 100%, of die liedjes die ze al 46 keer gehoord hebben gewoon nog een keer aanzetten.
Bas: Ja, nog een keer, ja.
Bart: Alle advertentie-inkomsten, ja, ja.
Bas: Dus dat gaat hard dan, ok.
Bart: Ja. Maar hoe je zo’n video vindbaar maakt, ja.
Bas: Dat is de vraag.
Bart: Een paar dingen, in zijn algemeenheid, het enige wat YouTube wil is engagement, dus dat je video’s kijkt, dat je erop klikt, dat je reacties achterlaat, dat je liket. YouTube beloont engagement gigantisch. Dus dat is het enige wat je continu moet proberen. Nou, hoe doe je dat? Eén zorgen dat mensen je video überhaupt aanklikken, dat is door je titel en je thumbnail, die foto die je erbij zet.
Bas: Ja, daarom heb je altijd van die schreeuwerige thumbnails dat mensen daarop klikken.
Bart: Ja, maar dat is onvermijdelijk.
Bas: Maar dat werkt, omdat het werkt.
Bart: Ja, hoe harder je schreeuwt hoe groter je klikken nou eenmaal.
Bas: Ja.
Bart: Dus dat is het belangrijkst. Zorg dat je op de een of andere manier vraagt om interactiviteit tijdens je video. Hè, sommigen doen de vraag van de dag of de vraag van de week, anderen zeggen, die eindigen een video met een vraag waar mensen dan hun mening over moeten geven of antwoord of er zijn heel veel tactieken voor. Maar zorg dat je interactie krijgt en zorg dat ze de volgende video van je gaan kijken of een andere video van je in elk geval, en als je dat trucje blijft herhalen, ja, dan word je een sneeuwbal die steeds groter en groter en groter wordt.
Bas: Ok, en hoe zorg je ervoor dat ze je volgende video gaan bekijken dan?
Bart: Nou, je kan in die video zelf kan je de volgende video al aanbieden.
Bas: Dat kun je instellen, van na deze video komen deze en deze video.
Bart: Ja.
Bas: Ok.
Bart: En je kan als je een video aan het kijken bent heb je aan de rechterkant zo’n hele suggestielijst en je hebt bepaalde manieren waarop je kan zorgen dat jouw video’s weer bij die suggestielijst terecht komen.
Bas: Oh ja.
Bart: Dus het trucje is vooral: hoe hou ik mensen op YouTube zo lang mogelijk en zorg ik dat ze zoveel mogelijk dingen daarop blijven doen en dan word ik beloond door YouTube.
Bas: Ja, ja, en natuurlijk in de content dat je goede bulletpoints in je titel en in je omschrijving zet waarschijnlijk die ook relatief vaak gezocht worden. Een beetje hetzelfde als SEO.
Bart: Ja, ja.
Live streamen op Youtube
Bas: En doe je ook veel live streamen dan? Of dat niet?
Bart: Niet extreem veel, ik denk een paar keer per kwartaal.
Bas: Ok.
Bart: Dus we hebben, twee weken geleden bijvoorbeeld heb ik een livestream gedaan met een collega zeg maar en zijn we 8 websites zijn we live gaan reviewen.
Bas: Ja.
Bart: Dus daar kon je je voor opgeven en wij zijn gewoon gaan zitten zonder voorbereiding, niks, we pakken de website erbij, wat vinden we ervan. Dat soort toffe dingen doen we, ook op events bijvoorbeeld.
Bas: Ja, want een livestream is eigenlijk hetzelfde als een video online plaatsen, alleen je neemt hem live op toch? Dus in de basis komt het op hetzelfde neer, alleen dan krijgen die 800 subscribers van jou een pingetje van Bart is live, kijk mee hoe hij nu 8 sites reviewt.
Bart: Exact, ja, en dus je kan er niet in editen en in dit geval zaten we allebei op een andere locatie dus ziet het beeld en zo er natuurlijk wat anders uit.
Bas: Oh ja.
Bart: Maar ja, en als die livestream klaar is kan je het daarna ook gewoon weer uploaden als normale video voor iedereen die de livestream gemist heeft.
Bas: Ja, maar op YouTube blijft hij dan gewoon staan toch als je gelivestreamd hebt of niet?
Bart: Ja, alleen dan komt hij wel, dan wordt hij wel in een ander vakje geplaatst, als in livestream en gewone kanaalvideo’s zet hij apart.
Bas: Oh, is dat zo?
Bart: Ja.
Bas: Dus doe jij de livestream daarna downloaden en weer uploaden als video?
Bart: De livestream download ik, die knip ik vaak in stukjes omdat zo’n livestream, 1,5 uur is het al snel, in kleinere stukjes en die upload ik dan.
Bas: Oh.
Bart: Die worden over het algemeen wel goed bekeken omdat de meeste mensen, ja, weet je, een livestream van 1,5 uur, niet iedereen durft dat aan te klikken.
Bas: Ah, dat is wel een goede tip. Dus dan heb je je livestream van 1,5 uur en dan maak je allemaal korte lessen eruit of korte, of je hebt 8 sites en doe je per site een video met andere content erbij waardoor je dus je livestream hebt opgeknipt.
Bart: Exact.
Bas: En YouTube denkt dan niet dit is duplicated video content, het maakt eigenlijk niet zoveel uit want het is net zo…
Bart: Alles gaat om engagement, dus als mensen dat kijken is het prima.
Bas: Ja.
Bart: Dus sterker nog, ik heb volgens mij vandaag een podcast of video van de Eindbazen podcast die heb ik gemaild, ik zeg ik heb een video van jullie gezien met Ron Simson, die vond ik zo gaaf, daar zitten denk ik voor mijn publiek 3 hele goede tips in, mag ik dat er niet uitknippen en op mijn kanaal plaatsen? Uiteraard niet te doen alsof dat vanuit mij is of zo, maar ik denk gewoon dat mijn publiek hier een hoop aan heeft. Nou, zeiden ze is prima, dus dat heb ik nu gedaan.
Bas: Oh, nice.
Bart: Dus zo kan het ook nog.
Bas: Oh, wow, maar dus stel je zou het niet vragen, is dat dan, kunnen zij dan zeggen je hebt mijn content geplaatst en dan…
Bart: Dan kunnen ze jou flaggen in YouTube en dan kan het zijn dat je video gewoon niet meer vertoond wordt of dat je er geen advertenties op mag draaien of het is niet echt behulpzaam voor je kanaal als geheel als je video’s geflagd worden.
Bas: Geflagd worden, nee, nee, ik snap het.
Bart: Het is natuurlijk auteursschending als je dat zonder vragen of zo doet.
Tips & tricks
Bas: Ja, ja. Ok, maar zijn er nog andere tips and tricks dan om hoger in die zoekresultaten te komen? Of is dit het?
Bart: Een hele belangrijke wat niet heel veel mensen weten is dat Google heeft er geen uitspraken over gedaan, maar de eerste 24 tot 48 uur de engagement en het aantal views en zo wat je dan krijgt die lijken heel bepalend te zijn voor of een video blijft groeien of dat die inzakt.
Bas: Ja.
Bart: Dus als je iets kan doen om die video te promoten als die net live staat, bijvoorbeeld door je mailinglijst.
Bas: Ja.
Bart: Bijvoorbeeld, of advertenties toch te draaien als je dat dan per se wil, doe het dan in het begin, doe het dan meteen, want dat, alle grote YouTubers zijn het er eigenlijk over eens dat dat een ongeschreven regel is. Dus dat is nog een belangrijke tip.
Bas: Ja, dus eigenlijk gewoon, ja, weet je, het is met elke market place of kanaal hetzelfde, je moet een beetje snappen hoe het algoritme werkt en dan het algoritme geven wat die wil, in dit geval is het engagement, zo snel mogelijk, bij LinkedIn is het volgens mij ook zo als je snel veel interactie hebt dan gaat hij nog meer groeien en dan ga je door het dak. Dus bij YouTube is dat ook een beetje zo. Interessant. Ja, ik was ook meer, oh ja, dat wilde ik vragen, want ja, hoe heet jouw kanaal zeg maar? Heet dat Klik Proces of Bart van der Meer?
Bart: Het heet gewoon Klik Proces.
Bas: Ja, het heet gewoon Klik Proces, dus het is echt puur een zakelijke naam. Ik wilde nog vragen van ok, want ik heb bijvoorbeeld ook één YouTube kanaal is van Ondernemen op Slippers met Bas Urlings, maar ik heb ook een los Bas Urlings kanaal zeg maar, maar aan de andere kant, ik zat zelf toevallig gisteren in mijn hoofd te denken, moet ik niet gewoon één kanaal hebben die gewoon Bas Urlings heet en gewoon alles wat ik doe erop zetten en dat gewoon één groot, sterk kanaal wordt in plaats van 24 versplinterde YouTube kanalen met allemaal een paar 100 in plaats van 1.000.
Bart: Ja, met een de achtergrond en de andere, ja. Ik heb precies hetzelfde. Ik plaats bijvoorbeeld ook Klik Proces stories online. Dat zijn gewoon, ja, stories die ik gewoon vertel. Dus iets waar ik mee zit of waar ik ergens iets van vind of wat ik heb meegemaakt of ik heb bijvoorbeeld een keer een verhaal verteld over een medewerkster waarom ik die moest ontslaan in de eerste week. Spoiler: ze was helemaal straalbezopen om 8 uur ’s ochtends. Dus zulk soort verhalen deel ik er ook op weet je, gewoon iets meer over het ondernemen of ondernemerschap of ja, net waar je mee zit, want het is zowel van Klik Proces als dat ik graag wil dat mensen, ja, goh, mij of als ondernemer leren kennen.
Bas: Ja.
Bart: Maar goed, dat mag je zelf weten, alleen hoe meer je het versplinterd hoe vaker je dat bereik op moet gaan bouwen en dat is wel een uitdaging.
Bas: Ja, dat wil je eigenlijk niet. Dus ik zat ook je moet gewoon één, focussen op één kanaal en vol gas zeg maar.
Bart: Ja, en ik denk dat de mensen de informatie die je biedt leuk vinden, maar ik denk dat die het ook interessant vinden om te zien dat je, nou ja, dat wij hier nu zitten of dat je zo meteen naar Thijs rijdt en daar iets tofs gaat doen. Ik denk dat het publiek die verschillende soorten content allemaal wel interessant vindt.
Descriptions van Youtube video’s
Bas: Ja, ja, precies, ja. Ok, tof. Ok, dus we hebben nu een tafeltennis site, daar zit traffic op en we hebben mooie video’s gecreëerd. Nou, die video’s die doen eigenlijk niet meer dan views. Oh ja, dan komt de omschrijving natuurlijk, heb je daar nog tips over? Want dan ga je linken naar je site of andere video’s of lead magnets of wat voor call to actions gooi je daar in die descriptions?
Bart: Ja, sowieso is het extreem moeilijk om mensen van YouTube naar je site te krijgen, gewoon als algemene regel. Als je 1% of 2% doorklikken krijgt is dat heel veel. Want mensen zijn gewoon op YouTube, ze zijn onderweg of ze zitten iets te kijken of ze hebben het op tv aanstaan dus ze zijn niet per se bezig met oh, laat ik naar de site gaan en dit en dat doen. Dus als je mensen al van YouTube naar je site wil krijgen dan moet je iets super concreets aanbieden, weet je, een kortingscode, download dit boek. Je moet extreem concreet zijn. Als je dat niet doet dan gaat gewoon niemand klikken, dan kijken ze wel gewoon een volgende video.
Bas: Dat doe je in de video?
Bart: Nee, in de beschrijving. Dus je kan ook in de video zelf een link plaatsen, dat kost dan geld of dan moet je kanaal voldoen aan bepaalde basisvoorwaarden, dan kan het ook, maar zelfs dan gebeurt het gewoon niet veel. Dus ik zou dat alleen als doel hebben als je een hele specifieke promotionele actie hebt, anders zou ik zeggen: laat mensen lekker op YouTube en zorg dat ze een volgende video kijken, dat ze nog die band met jou groter maken, meer versterken en dan komen ze vanzelf op je website terecht.
Bas: Ah ja, ja.
Bart: Dus wat ik nu regelmatig heb is dat er iemand bijvoorbeeld belt en dan zegt die hè, nou, ik had twee filmpjes van je gezien, vond ik wel interessant en nu zaten we met een probleem dus ik denk ik ga even naar je website, daar kon ik het antwoord niet helemaal vinden dus ik denk ik bel je even.
Bas: Oh ja, precies.
Bart: Weet je, maar dan hebben ze ooit een keer een aantal video’s gezien en vanuit daar komen ze bij je terecht.
Bas: Ja, het begint een beetje op reclame te lijken, ik noem het de kracht van herhaling, dus hoe vaker ze je kop zien of je merk of je logo of wat dan ook.
Bart: Ja, ervan uitgaande dat het positief is natuurlijk.
Bas: Ja, precies, precies. Het kan ook dat ze een hekel aan je krijgen.
Bart: Ja, precies.
Conversie optimalisatie vanuit een SEO perspectief
Bas: Ok, lachen man. En dan komen we nog, dus we hebben SEO, nee, dan komt natuurlijk de conversie-optimalisatie hè, dus je hebt dan veel verkeer, bezoekers en dan ik ben even zelf benieuwd wat voor tools jullie gebruiken voor conversie-optimalisatie want kijk, het is niet meer dan knopjes, kleuren testen, variabelen, totaal verschillende variaties maken van je pagina’s, kijken welke beter converteert, of hoe moet ik het zien?
Bart: Nee, nee, dat is wel, hè, dat is het stereotype grapje bij CRO van de kleur van je call to action knop hè, die maakt of breekt het. Nee, het is conversie-optimalisatie is in feite: hoe zorg ik ervoor dat iemand in zijn gedachten en wat hij op de website tegenkomt, dat dat in één lijn ligt zodat hij een beslissing kan nemen en dat ook doet en geld uitgeeft. Dat is het in theorie. Dus dat betekent dat je moet snappen wie je klanten zijn, wat ze op dat moment denken, dat je informatie goed presenteert, dat het check-out proces makkelijk verloopt en dat je niet gaat vragen om iemand zijn telefoonnummer terwijl het niet hoeft. Dus het is een continu proces van dit willen klanten hebben, volgens mij moet ik dat zo op de site zetten, dan gaan we dat testen, ja, dit is beter of niet en we gaan weer opnieuw verder naar het volgende niveau. Het is meer een continue cyclus waar uiteindelijk je resultaat structureel beter door wordt dan dat het een eenmalig iets is van ok, alles op de website moet dus rood zijn met gele letters.
Bas: Nee, ok, maar je hebt dan een pagina waar je dit helemaal hebt toegepast zeg maar en daarna wil je die toch nog beter maken? Of niet?
Bart: Ja, er is altijd een volgend niveau
Bas: Er is altijd een betere versie.
Bart: Ja, dat klopt, dat is ook het mooie.
Bas: Ja, maar die betere versie ga je dan niet de afbeelding een keer split-testen, de titel of wat dan ook, of dat niet per se?
Bart: Nou, dat kan, alleen de vraag is: heb je überhaupt een indicatie dat die betere titel of die betere afbeelding het waarschijnlijk beter gaat doen? En als je die indicatie nog niet hebt dan moet je misschien of eerst meer informatie gaan verzamelen van joh, waar zitten de problemen? Of nadenken van moet ik niet iets anders gaan testen? Want als je willekeurig dingen gaat testen dan kost dat, nou ja, veel tijd en geld.
Bas: Ja, ja.
Bart: En tijdsduur gaat voorbij, je bent ondertussen niet andere dingen aan het doen, terwijl je eigenlijk maar een beetje gokt of het beter is of niet.
Bas: Ja, precies, nee, daarom, ik bedoel, er is natuurlijk software die gewoon de titel split-test en de ene helft van de bezoekers de ene laat zien en de andere helft de andere en dan kijkt wanneer de conversie het hoogst is. Daar doelde ik meer op, dat ik denk van ja, is dat dan niet de manier om je pagina helemaal te optimaliseren?
Bart: Ja, dat is wel zo, maar het belangrijkste daarmee is dat je wel snapt van ok, wat is er dan niet goed? Weet je, waar haken mensen op af? Waar zijn ze onzeker over? Waarom vertrouwen ze me niet? Of wat snappen ze niet? Tenminste, wat snappen ze niet, wat leg ik niet goed uit?
Bas: Ja, nee, ok, ok. En hoe kom je daarachter dan?
Bart: Praten met mensen. Je kan surveys doen op je website met software als Hotjar bijvoorbeeld kan je zeggen, als iemand wat gekocht heeft bijvoorbeeld is een super gave vraag om te stellen: kan je één reden geven waarom je bijna niks had gekocht hierzo?
Bas: Waarop je bijna niks had gekocht.
Bart: Ja.
Bas: Kan je dat niet beter aan de exit…
Bart: Wat was het grootste twijfelmoment.
Bas: Kan je dat niet betere op de exit-intent pop-up zetten? Waarom heb je niks gekocht?
Bart: Waarom koop je niet.
Bas: Nou, dat kan ook, alleen dit is iets heel grappigs waardoor je hele eerlijke antwoorden krijgt, maar ook omdat je een bepaalde gunfactor hebt want ze hebben al iets gekocht.
Bart: Ja, ik snap het, en dan kom je tot elementen die dus…
Bas: Waar mensen dus aan twijfelden.
Bart: Ja, dat ze zeggen er stond geen telefoonnummer op de site of ik kon niet achteraf betalen of weet ik veel wat, dan krijg je dat soort dingen.
Bas: Ja, exact.
Bart: En dat zijn toffe dingen om, ja, om inzicht te krijgen en op basis daarvan, hè, dus stel dat de helft van de mensen dan zegt van ja, die foto is super onduidelijk, dan is het van ok, daar moeten we eens misschien wat mee gaan doen.
Voice
Bas: Ja, ja. Ok, tof. Ok, nou, we hebben content, traffic, video’s en klanten gemaakt met de conversie-optimalisatie en dan komen we nog op het topic voice die je ook doet zeg maar.
Bart: Ja.
Bas: Dat hele voice dat was natuurlijk een jaar geleden megaveel in het nieuws, helemaal trending topic weet je, Apple, al die bedrijven, Google, ze zetten allemaal groot in op voice. Een tijd geleden was ik in Amerika ook en daar stonden overal van die Alexa speakers, weet je, het was een soort van nieuwe vriend die ik had in de kamer, want ik zei de hele tijd: Hi Alexa, play some piano music. Hi Alexa, louder please. Hi Alexa, open Netflix. Weet je, en het werkt als het in je kamer staat echt fantastisch zou ik zeggen, in Amerika dan, want ja, hier in Nederland zijn er ook steeds meer, maar.
Bart: Ja.
Bas: Aan de andere kant is het ook wel weer een privacy dingetje natuurlijk hè, want als je zes keer het woord hypotheek zegt zeg maar en je opent je Facebook tijdlijn dan heb je hypotheek ads in je tijdlijn.
Bart: Ja, precies.
Bas: Ja, dat is echt letterlijk wat er gebeurt hè. Maar goed, ik ben even benieuwd hoe jij naar dat voice stukje kijkt en wat je daarmee doet voor je klanten en hoe dat in de praktijk überhaupt werkt. Want stel ik heb een massagesalon hier om de hoek en ik wil iets met voice.
Bart: Ja, dus voice, persoonlijk vind ik het gewoon super interessant. Een van de meest interessante dingen nu is, vroeger zat iedereen domeinnamen te claimen, ja, nog steeds is dat wel een belangrijke hoor en als je een goede domeinnaam hebt, zeker als die een beetje kort is dan heeft dat een bepaalde waarde. Met voice, als je een, dan hebben we het vooral over de Google Assistant, hè, want dat is de grootste in Nederland, daar kan je dus een app voor maken, een Google Action met een mooi woord. Maar die reageert dus als je zegt: hey Google, praat met KLM, praat met die of dat. Maar er is maar één bedrijf die zo’n Google Action kan maken. Dus er is maar één KLM, er kan maar één Hypotheker zijn. Dus de bedrijven die nu als eerste zo’n Google Action bouwen die reageert op een bepaalde naam die hebben dat in feite vastgelegd.
Bas: Huh? Maar wacht even, EasyJet kan claimen dat ze reageren op het woord KLM.
Bart: Als KLM als allereerste een EasyJet Google Action maakt en live zet die werkt dan hebben ze in feite die naam gepikt.
Bas: Die Action, dus dan komt alles met EasyJet kunnen zij iets mee met voice data.
Bart: Als je dan zegt van hey Google, praat met EasyJet dan zegt Google nou, is goed, ik ga met EasyJet praten en dan zit je dus in een Google Action van KLM, in theorie kan dat.
Bas: Ok.
Bart: Dus dat is een heel interessant speelveld en het verbaast me eigenlijk in hoe laag tempo mensen überhaupt gewoon even hun naam claimen. Weet je, het is net zoals met domeinnamen, het kost amper wat.
Bas: Nee, ja.
Bart: Waarom doe je dat nu niet even?
Bas: Hoe doe je dat dan? Heel praktisch?
Bart: Heel praktisch, heel simpel, je moet een werkende Google Action hebben die reageert op die naam. En zo’n werkende Google Action kan je bij wijze van spreken in een uurtje online hebben, dat die gewoon een basis functionaliteit heeft. Hè, net als dat je even een basis WordPress website opzet op een domein. Daar komt het op neer, zo gebeurd.
Bas: Maar dat zit in je Google Account of zo en dan ga je naar weet ik veel?
Bart: Je hebt een programma dat heet Dialogue Flow en via dat programma kan je een Google Assistant maken.
Bas: Ok.
Bart: Dus dat is, en dat is best wel makkelijk en op YouTube heb je ook wel tutorials, wij gaan er ook nog een tutorial over uitbrengen hoe je dat kan doen.
Bas: Tof.
Bart: In de basis is dat best simpel.
Bas: Ja.
Bart: Dus iedereen kan dat doen, maar ja, hoeveel Google Actions heb je nou in Nederland? 500 misschien?
Bas: Ja, dat is dramatisch.
Bart: Dus weet je, ik weet zeker dat er iemand gaat komen die ongelooflijk veel van die Google Actions gaat maken op willekeurige bedrijfsnamen.
Bas: En ze dan gaat verkopen?
Bart: Dat denk ik.
Bas: Dat is een goede tip.
Bart: Ja, nou ja, kijk, dat zijn niet mijn praktijken, dus.
Bas: Dat snap ik. Maar er is vast iemand die daar een bot voor maakt die gewoon geautomatiseerd gewoon elke merknaam registreert in Google Action nu.
Bart: Ja, praat met de HEMA, praat met de dit, praat met de dat, en hoe dat juridisch en zo zit, ik heb geen idee, maar ik denk dat je er niet zo heel veel aan kan doen.
Bas: Jij kan niet, als iemand mijn Google Action dus HEMA heeft geclaimd kan ik niet als HEMA zeggen hé, wacht even, ik ben de HEMA. En dan zeg ik…
Bart: Ja, dat weet ik niet. Ik weet wel, je had, nou, je had de NPO dat was een duivenvereniging. Dus de Nederland 1, 2 en 3 werd toen NPO en toen hebben ze voor 100.000 euro de domeinnaam NPO van een lokale duivenvereniging moeten kopen want hij zei gewoon ja, maar luister, wij heten ook gewoon NPO en we zijn gewoon een legitiem bedrijf, dus.
Bas: Ja, ja.
Bart: Dus ik denk dat er misschien wel een bepaalde activiteit of iets achter moet zitten. Maar ja, laten we eerlijk zijn, je claimt ook een vergelijkbare domeinnaam, je zet er een websiteje op en ja, wat is daar niet legitiem aan?
Bas: Ja, ja.
Bart: Dus dat zou nog weleens een…
Bas: Interessant.
Bart: Ja, maar dat valt of staat natuurlijk met hoe groot voice is of wordt of en dat is op dit moment gewoon het issue, er zijn gewoon nog best wel wat dingen die je niet kan doen met voice wat een hoop gebruikers en bedrijven ervan weerhoudt om er heel veel in, ja, mee te doen.
Bas: Ja.
Bart: En dat je nog niks kan kopen bijvoorbeeld is een groot probleem op dit moment.
Bas: Ja, ja.
Bart: In Amerika kan dat wel en je ziet dus hè, als je je huis er redelijk goed op kan aansluiten en je kan heel simpel dingen kopen en bestellen.
Bas: Ja.
Bart: Ja, dan, dan schiet het als een raket, nou ja, je zegt het, je was in Amerika en opeens staat het overal.
Bas: Ja, en ook met Philips Hue natuurlijk, met dat soort dingen, dat kan ook met voice hè, van hé, maar dat werkt in het Nederlands dus, je kan gewoon in het Nederlands zeggen van hé, doe de lamp aan in de bijkeuken.
Bart: Ja, alleen wat, wat Amazon gewoon heel goed heeft gedaan met die Alexa is die hebben bijvoorbeeld hele simpele chipjes en die kan je in bijna elk apparaat kan je die of doen of op aansluiten en dan opeens kan je ook koffie zetten via Alexa hè, dan zeg je gewoon hé Alexa, zet koffie.
Bas: Oh, je kan een dom apparaat slim maken? Is dat wat je bedoelt?
Bart: Ja, dat is wat ik bedoel.
Bas: En dat doe je tussen de stekker of zo?
Bart: Ja, het is per apparaat anders hoe dat werkt, maar Amazon heeft gewoon heel groot ingezet op het via hun slim kunnen maken van domme apparaten.
Bas: Oh ja.
Bart: En tegenwoordig zijn de meeste fabrikanten maken hun producten voice ready, dus bijvoorbeeld Samsung maakt bijna alle apparaten die ze produceren voice ready. Dus nou, de nieuwe ladingen worden natuurlijk nu nog gemaakt, maar de nieuwe tv’s, alles van Samsung zo meteen wordt gewoon klaar om met voice bestuurd te worden.
Bas: Ja, tof.
Bart: Dus hoe, ja, hoe meer dat komt hoe onvermijdelijker het is. Ja, weet je, dat is toch heerlijk dat je niet meer hoeft op te staan om een afstandsbediening te pakken, dat je gewoon kan blijven zitten en zegt: zet even het volgende kanaal aan.
Bas: Zeker, ja, is lachen, ja, en dan hé, doe mij even een biertje.
Bart: Ja, dan moet er nog een robot zijn die hem komt brengen en dan ben je klaar.
Bas: Ja, maar noem eens, ik ben even benieuwd gewoon, wat is nou het vetste project wat je op het gebied van voice hebt gedaan en wat deden die commands dan? Ik ben gewoon benieuwd welke bedrijven dit doen en wat er dan gebeurt.
Bart: Ja, daar mag ik niet zo heel veel over vertellen jammer genoeg, maar in de basis zijn de meeste voice applicaties nog vrij simpel. Dus je ziet bijvoorbeeld heel veel retail organisaties die willen openingstijden laten weten, die, hoe zit het met feestdagen? Dus de informatie dat als wij op de keukentafel zitten, hé, zullen we even naar de Hubo rijden? Hé, Google, is de Hubo in Bodegraven nu open of niet?
Bas: Juist.
Bart: Dus vooral basale functies, maar het begint gelukkig steeds ingewikkelder en steeds groter te worden, ook omdat die Google Action moet worden aangesloten voor heel veel dingen op het ERP-systeem van het bedrijf, weet je, om de openingstijden op te halen, ja, dan moet die Google Action wel ergens die openingstijden kunnen vinden of kunnen ophalen. Dus er moet ergens een koppeling worden gemaakt.
Bas: Maar dat is niet gewoon de Google openingstijden die dan worden opgehaald of zo.
Bart: Nou, dat kan, maar dan moet je dus voor al je vestigingen voor alle dagen moet je dat in zitten tikken. Dus meestal wil je dat op een systeem aansluiten of moet je een API-koppeling maken of zo. Dus en zulke dingen beginnen nu te komen en dat zijn leuke dingen.
Bas: En verkeer en zo en dat soort dingen? Van hé, staat er een file op de A2 in Eindhoven of zo richting Maastricht?
Bart: Ja, bijvoorbeeld, zeker. Ja, en überhaupt nieuws hè, nieuws is iets wat misschien wel het snelste groeit qua voice want het is heel praktisch om te zeggen hé, Google, geef mij even het laatste nieuws. En dan krijg je een update en dan weet hij al van ok, dit nieuws heb je al gehad, dit is nieuw binnengekomen.
Bas: Ja, ik ben zelf een hele tijd geleden gestopt met nieuws en alles wat eromheen is. Het is nu dat het Corona is dat het af en toe interessant is om te weten of je wel of geen mondkapje moet opdoen of zo, maar voor de rest dacht ik dat het een beetje tijdverdrijf was. Dus ik vind het echt, buiten het nieuws wat me interesseert hoor, ik bedoel ja, als het om weet ik veel, Tesla-technologie, allemaal dat soort dingen, dat is natuurlijk mega-interessant.
Bart: Ja.
15 man ontslagen
Bas: Interessant man, ok. Ja, tof. Oh ja, je had nog één dingetje gezegd van tevoren dat je 15 man had ontslagen die afhankelijk waren van één klant of zo. Misschien kun je dat nog even als laatste vuurpijl erin gooien?
Bart: Ja, is goed. Nou, dat is wel, kijk, ik was toen vrij jong nog, ik ben nu 30, volgens mij was ik toen 24 of 25 en toen meldde zich een klant bij ons via-via en nou, het ging hartstikke goed en die begon met 2.500 euro per maand en dat ging een tijd goed. Toen zei die nou, weet je wat, we verdubbelen het budget en dat doen we nog een keer en dat doen we nog een keer en na ongeveer een jaar samenwerken was dat budget heel groot geworden, maar dat budget was zo groot geworden dat van de 25 mensen die bij ons werkten toen ongeveer 15 afhankelijk waren van die ene opdracht. En dat was een jaarcontract en dat ging eigenlijk heel erg goed met alles wat we aan het doen waren, posities gingen heel hard omhoog, maar dan ga je langzaamaan naar de datum dat dat contract verlengd moet worden of niet en tegelijkertijd precies op dat moment werd zeg maar de marketingafdeling van de 5 mensen die er zaten kwamen 3 nieuwe. En toen werd het wel even spannend met ja, wat gaan we doen? Want met de oude konden we het heel goed vinden, met de nieuwe niet zo.
Bas: Oh ja.
Bart: Dus uiteindelijk is dat contract niet verlengd. Ja, en dan? Dus toen stond ik met mijn 24, 25 jaar en mijn goede gedrag.
Bas: Ja, en hoeveel klanten had je toen? Of was het er maar één?
Bart: Nee, het was er niet één. Nee, dus van de 15 man was daar, of van de 25 man was 15 man afhankelijk van die opdracht, dus ik denk dat die ene opdracht, ja, laten we zeggen 2/3 van de omzet vertegenwoordigde, zoiets.
Bas: Oh wow, ja.
Bart: Ja, en dan, ja, kijk, dan is er maar één ding mogelijk, je moet afscheid gaan nemen van mensen, alleen tot die tijd was ik in een paar jaar tijd alleen maar gegroeid en mensen erbij en super gaaf. Ja, en dan kom je opeens de keerzijde tegen en dan moet je op één dag tegen heel veel mensen zeggen ja, sorry, er is gewoon letterlijk geen werk meer en als ik het niet doe ben ik heel snel failliet.
Bas: En die mensen hebben toen allemaal een beëindigingsvergoeding of -overeenkomst getekend of zo? Of hoe moet ik het zien?
Bart: Eigenlijk was iedereen, ja, iedereen had gewoon heel erg een hart voor de zaak, dus iedereen zegt joh, we snappen allemaal hoe het zit, het is niet anders.
Bas: Wow.
Bart: En eigenlijk heb ik daar, ja, niemand meer over gehoord en met de meeste mensen die toen weg zijn gegaan heb ik nog steeds contact.
Bas: Oh wow.
Bart: Ja.
Bas: Dit is wel echt, ja, ik bedoel dit hoor je ook weleens anders hè zeg maar, ik bedoel, ja, ik weet niet, misschien zijn ze in de randstad daar een stuk harder in dan op het platteland, maar ik bedoel, ja, dat is toch dat ze in het belang van de zaak denken en denken van ja, we snappen gewoon dat als er geen werk is dat we gewoon niet kunnen werken en dat we dan maar gewoon iets anders moeten zoeken.
Bart: Ja, weet je, kijk, en dat was echt niet leuk, hè, dat was een van de minst leuke dagen die ik ooit gehad heb en er is natuurlijk gewoon heel veel gehuild en heel emotioneel en de mensen die wel mogen blijven die doen natuurlijk ook niks die hele week niet.
Bas: Nee.
Bart: Maar ik ben wel heel blij dat ik blijkbaar op zo’n manier het bedrijf run en ik probeer dat altijd gewoon heel transparant en open en eerlijk te doen, in de YouTube video’s ook. Ja, als ik het enigszins kan vertellen dan doe ik het en in dit geval zag je wel dat iedereen het daarom ook snapte, hoe vervelend ook.
Bas: Ja, de grootste les eruit is niet te afhankelijk zijn van één klant?
Bart: Ja.
Bas: Ja, dat is hetzelfde met kanalen hè, dus als je gaat adverteren, ik bedoel, we hebben allemaal weleens de Google slap gehad of je Facebook advertenties waren geblokkeerd terwijl 80% van je omzet daarvan afhankelijk is.
Bart: Precies.
Bas: En nu is die spreiding beter dan? Of je ziet heel vaak nog dat een paar, dat een handjevol grote klanten toch een groot deel uitmaken van je omzet, of is het wel echt goed gespreid nu met veel kleine klanten laten we zeggen die dan substantieel zijn bij elkaar.
Bart: Ja, het is veel beter gespreid. Dus wij hebben inderdaad, het is nog steeds wel dat laten we zeggen 30% van de omzet komt nog wel uit een aantal grote klanten.
Bas: Oh ja.
Bart: Maar ja, dat is…
Bas: Het is geen 80 of zo.
Bart: Nee, en dan is nog 30% is nog een aantal klanten bestaat het uit, niet één klant.
Bas: Nee, precies.
Bart: Dus het is nu goed gespreid gelukkig en dat was een waardevolle les.
Bas: Ja, ja, nou, ik denk de diensten die je aanbiedt dat er alleen maar meer vraag naar komt en dat heel MKB er eigenlijk ook mee bezig moet gaan om überhaupt het hoofd boven water te houden en zeker in deze tijden. Dus nou ja, je zal ook bedrijven hebben die juist sky high gaan in deze tijden en die juist ook weer helemaal niet goed gaan, maar interessant man. Ok, ja, we zijn er redelijk doorheen denk ik.
Bart: Ja? Zeker?
Bas: Heb jij nog vragen of dingen, of zijn er dingen die je nog wil vertellen?
Bart: Nee, nou ja, vertellen.
Bas: Gooi even een pitch erin.
Bart: Ja, precies, nee, nee, vooral niet, nee, nou ja, als je meer wil weten over SEO of over ons, ga gewoon naar het YouTube kanaal of naar de website, maar of vind me op LinkedIn, dat is ook goed.
Bas: Ja, wat is de website? Moet je nog wel even zeggen dan.
Bart: Klikproces.nl.
Bas: Ja, nee, heel makkelijk.
Transitie naar een virtueel team
Bart: Ja, nee, ja, ik ben eigenlijk wel benieuwd Bas, want ik heb ik weet niet hoe lang geleden dat was, maar het verhaal meegekregen dat je bent gedownsized heel bewust.
Bas: Ja, absoluut.
Bart: Iets anders dan in mijn situatie.
Bas: Ja.
Bart: En hoe is het nu?
Bas: Ja, eigenlijk veel beter.
Bart: Ok.
Bas: Ja, weet je, ik noem mezelf ondernemer op slippers en ik heb ook 2 jaar lang rond de wereld gereisd terwijl mijn business doordraaide. Toen had ik ook nog een kantoor. Nou, toen ik terugkwam ben ik in no-time gegroeid ook naar een team van rond de 30 man en ik ben er ook achter gekomen dat ik, de beste ondernemers zijn de slechtste managers zeg maar en ik heb daar echt een hekel aan en buiten dat zag ik ook dat vrienden van mij echt succesvolle bedrijven hadden met een virtual team en ik ben nu een wereldwijd merk aan het uitrollen, aan het opzetten, ik ben zelfs een eigen fabriek aan het openen in China en ik dacht ook als ik een wereldwijd merk wil opzetten heb ik ook wereldwijd mensen nodig, dan moet ik niet de ambitie hebben om iedereen over de hele wereld, ja, in Utrecht in een kantoor te stoppen.
Bart: Hierheen te dwingen.
Bas: Ja, en buiten dat, weet je, toen ik een kantoor had is het ook raar als de baas elke dag om 2 uur de deur uitloopt op zijn slippers en maar een beetje gaat chillen met zijn kinderen. Dus ja, ik had zoiets van ja, ik ga gewoon alles virtueel doen en dat bevalt eigenlijk veel beter moet ik zeggen. Virtueel heeft veel meer voordelen. Kijk, je hoeft geen laptops te kopen voor mensen, mensen over de hele wereld werken voor je, in de Filippijnen heb ik een team zitten die doen allemaal dingen. Die zijn super slim, die zijn relatief goedkoop. De impact die ik daar maak op het geld wat ik ze daar geef is veel groter dan dat ik hier in Nederland, ja, zeg maar een stagiaire hier is bij wijze van spreken een fulltime werknemer in de Filippijnen om het zo maar een beetje te zeggen.
Bart: Ja.
Bas: En de flexibiliteit en de schaalbaarheid vooral, en net als wat jij nu zegt ook met die ene klant hè, is de schaalbaarheid is veel beter hè, zowel omhoog, maar belangrijker nog, omlaag. En dat is ook wat je zelf hebt ervaren, kijk, als de schoen begint te wringen en ook dat heb ik meegemaakt, dat kun je alleen maar, ondernemers die kunnen dat ervaren wat dat zeg maar met je stressniveaus doet hè. Ik bedoel, ik ben helemaal niet gedreven om geld en ik denk altijd het ergste wat er kan gebeuren is dat mijn business failliet gaat, maar als het dan zover is dat de schoen begint te wringen en dat het financieel een beetje begint te wringen en dat je nog veel mensen hebt lopen en dat soort dingen, ja, dat is gewoon mega stressvol en die fase heb ik, die hele ride heb ik nu gehad gelukkig en we zitten nu in de opbouwfase en we zijn gewoon een mooi merk aan het opbouwen. Maar vooral de flexibiliteit en de vrijheid die ik mijzelf daarmee creëer om niet de manager of de baas uit te hangen op een kantoor waar ik over iemand zijn schouder moet meekijken, dat is één, en efficiëntie. Dat wil je niet weten. Kijk, mensen die voor jou fulltime op je kantoor zitten, ja, ik hoef jou niet uit te leggen, misschien doen ze maar de helft van de tijd, ja, als je declarabel uren moet maken dan moet je ook nog eens erop hameren van je moet 70, 80, 90% declarabel zijn want anders ben je niet interessant voor me. Ja, daar ben ik dus ook helemaal klaar mee. Want mensen doen hun werk hè, of iemand die voor mij de boekhouding doet of een proces of klantenservice die drukt op start op het moment dat hij start met de taak wat hij aan het doen is, die doet de taak en die drukt op stop en als ze naar de wc gaat of ze gaat met haar vrienden op het strand zitten weet je, dat mag allemaal, maar doe dat dan niet in mijn tijd zeg maar.
Bart: Ja.
Bas: Ja, en als ik in jouw tijd zeg maar een kwartier op de wc ga zitten te poepen, ja, dan hoef ik jou niet uit te leggen dat dat geld kost.
Bart: Ja, ja.
Bas: Dus ja, zo, de efficiëntie is ook nog eens omhoog gegaan en het is, ik vind het zelf heel gaan om met wereldwijd mensen te werken en een appgroep en mensen hebben verschillende culturen en tijdzones en natuurlijk, er zijn ook uitdagingen, maar in de basis bevalt het me heel goed om als ondernemer een stuk vrijer te zijn en die vrijheid ook echt te ervaren, dus daar ben ik heel blij mee.
Bart: En dat het dus geen enkele restrictie is of misschien zelfs een kans is inderdaad, schaalbaarheid, nou ja, omzet, winst, alles erop en eraan.
Bas: Ja, je maakt veel meer winst hè. Je hebt dus geen kantoor, je hebt goedkopere mensen, je bent schaalbaarder omhoog en omlaag, dus eigenlijk gaat je winst gewoon, ja, die gaat letterlijk door het dak omdat je al die kosten niet maakt.
Bart: Ja.
Bas: En de buurman die die kosten wel maakt, maakt gewoon veel minder winst met dezelfde business.
Bart: Ja, precies.
Bas: Dus ja, in die zin denk ik dat het een trend is en zeker nu met Corona hebben mensen meer gezien van hé, wacht even, dat virtueel werken gaat eigenlijk best wel goed, dus ik denk dat die trend ook voorlopig niet stopt en dat de bedrijven die dit snel en goed implementeren dat die sowieso de winnaar zijn op het gebied van winst, maar dadelijk ook op het gebied van efficiëntie en het managen van een business zeg maar. En het is ook mensen op verantwoordelijkheden afrekenen en niet op uren zeg maar hè, dus dat is eigenlijk ook het grote verschil, want als iemand bij mij in min virtuele team niet zijn verantwoordelijkheden pakt, ja, dan zit er theoretisch gezien morgen iemand anders hè, want ik kan gewoon echt binnen no-time iemand online aannemen die hetzelfde werk doet en wij hebben dus wel alles heel goed gelogd in processen want als je virtuele team, ja, wisselt zeg maar dan moet je processen makkelijk kunnen overdragen. Dus dat is wel een belangrijk ding in dat hele spektakel ja.
Bart: Cool, goed om te horen.
Bas: Ja, ja.
Bart: Gaat er nog een keer een grote update komen van Bas 1 jaar later of 2 jaar later?
Bas: Nee, absoluut, ik ga ook, net als de podcast nu, ik interview nu mensen zoals, ja, zoals jij dus, maar ik ben ook van plan om eigenlijk misschien wel twee podcasts per week te gaan publiceren en dan is eentje een interview en een andere is eigenlijk dan mijn reis waar ik mee bezig ben en weet je, ja, dus ook zoals nu even tussen neus en lippen door zeggen van ja, ik ben een fabriek in China aan het starten. Ja, daar kan ik al 6 uur over lullen.
Bart: Ja.
Bas: En ja, merk wereldwijd bouwen en Amazon en weet je, alles, dus ik ga daar zeker ook meer mee naar de voorkant komen en zoals ik al voordat we gingen opnemen zei, ik ben een studio aan het bouwen. Ja, daar komt gewoon een livestream content, creatie.
Bart: 24/7 Bas.
Bas: Ja, nou, dat niet helemaal, maar in ieder geval wel een plek waar ik heel makkelijk content de wereld in kan slingeren en waar ik hopelijk mensen mee kan inspireren. Dat is, ja, dat is wel het doel.
Bart: Cool.
Bas: Ja.
Bart: Nou, ik hou je in de gaten.
Bas: Ja, is goed man. Ik jou ook in ieder geval, bedankt dat je hier in de podcast was. Dus mensen kunnen jou vinden op klikproces.nl.
Bart: Ja, via LinkedIn Bart van der Meer, op YouTube Klik Proces Bart van der Meer. Tik ergens Bart in en ik kom vast naar voren.
Bas: Tof man. Hé, leuk dat je er was en we houden contact. Yes.
Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!
Bas: Yes, yes, yes, dat was Bart van der Meer van Klik Proces. Toch een hele mooie ride hoe we er helemaal doorheen zij gegaan als je vanaf niks eigenlijk een business wil starten hoe je dat eigenlijk voor elkaar kan krijgen en eigenlijk ook met alle diensten die Bart aanbiedt daar eigenlijk ook voor kan gebruiken, maar mocht je de tijd hebben en niet het geld kun je het eerst zelf doen en daarna uitbesteden. In ieder geval tof dat jullie weer geluisterd hebben en ik zeg tot de volgende keer. Later!