Slippertje 71: Van wonen in Myanmar tot BTW oplossingen voor e-commerce ondernemers met Ties den Dekker


YES! Deze week is Ties den Dekker te gast in de Ondernemen Op Slippers podcast! Ties den Dekker is de CEO & Co-founder van Staxxer. Staxxer verzorgt een totaaloplossing voor e-commerce ondernemers met betrekking tot BTW!

Ties den Dekker studeerde aan de Universiteit van Tilburg en de Universiteit van Amsterdam. Tijdens zijn studietijd ontstond het idee om het bedrijf Spy-Fy op te zetten, van de welbekende schuifjes voor je webcam.

In Slippertje 71 vertelt Ties den Dekker onder andere over:

- Hoe hij op het idee kwam om te starten met Spy-Fy
- Crowdfunding via Kickstarter & Indigogo
- De problemen die ontstonden bij Spy-Fy en de gevolgen daarvan
- Zijn tijd in Myanmar en het geluk dat hij hier vond
- BTW oplossingen voor e-commerce ondernemers
- Én de toekomstplannen van Staxxer

Laten we snel gaan luisteren naar het inspirerende verhaal van Ties den Dekker, let's go!

Podcast transcriptie

Bas: Dames en heren, vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast the one and only Ties den Dekker. Ties is CEO en co-founder van het bedrijf Staxxer. Dat is een totaaloplossing voor e-commerce spelers voor al je btw-problemen en die heb ik zelf ook gehad. Hij studeerde aan de Universiteit van Tilburg en Amsterdam. Hij deed een master entrepreneurship en hij had onder andere het bedrijf Spy-Fy van de welbekende schuifjes voor je webcam. Hij deed daar zelfs ook een crowdfunding voor en haalde daar drie ton voor op. Hij heeft een tijd in Myanmar gewoond en vanuit daar zijn business gerund en na veel btw-problemen is dus Staxxer geboren, de software om je btw-problemen op te lossen. Ties, welkom.

Ties: Ja, dank je wel, leuk om hier te zijn.

Bas: Yes, kun je al meezingen?

Ties: Ik kan hem nog niet meezingen, maar hij is in ieder geval inmiddels wel redelijk welbekend.

Bas: Mooi.

Je schuift je shit opzij, en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij. Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd. Je kraakt de code van het leven met zekerheid.

Bas: Ja Ties, we gaan de code kraken niet alleen van het leven, maar ook van het btw-spektakel geloof ik.

Ties: Ja, zeker, ja.

Bas: Leuk dat je hier bent man. Ik moet eerlijk zeggen het is al een tijd geleden dat ik hier een mooi podcastje heb opgenomen dus ik ben blij dat er ja, dat je hier bent en dat we weer mooie dingen de wereld in kunnen slingeren.

Ties: Ja, leuk, ja.

De jonge Ties den Dekker

Bas: Ja, laten we een beetje bij het begin beginnen weet je, ik bedoel je had het over je opleiding en dat soort dingen waar je bent opgegroeid en je hebt zelfs entrepreneurshop gestudeerd, dat is ook heel bijzonder, maar vertel, neem ons even door die beginfase heen van het leven van Ties.

Ties: Ja, precies, nou, mijn naam is Ties, ik ben geboren en getogen in een klein dorpje Lierop in Brabant, daar eigenlijk redelijk normaal opgegroeid, altijd veel gesport, veel gevoetbald, uiteindelijk een basgitaar in mijn handen gekregen, de muziekscene ingerold, veel in bandjes gespeeld, veel opgetreden. Nou, op een gegeven moment kwam de leeftijdsgroep van 18 kwam eraan. Nou, ik kon niet wachten om het nest te verlaten in principe. Vanaf daar ben ik destijds naar Italië vertrokken om het animatieteam te gaan doen op de camping hè, dus de leuke dansjes en het optreden en ja, je kent het in principe wel.

Bas: Dus jij liep met je clownspak over de camping heen.

Ties: 100%. Dus er was geen schaamte. Het was keihard bikkelen en ik vond wat mij zo aansprak was het ja, het internationale aspect ervan. Dus we hadden echt te maken met Europese mensen met wie we werkten altijd om een Europees team te vormen, het waren jonge gasten, je moest hard beunen, het was echt hard aanpakken en vanaf daar ook best wel in contact gekomen met mijn liefde voor het buitenland denk ik. Nou, uiteindelijk gaan studeren in Tilburg, daar international business gestudeerd, ook veel bezig geweest met het studentennetwerk Erasmus Student Network. Dat was ook echt een Europees studentennetwerk voor studenten in principe op echt Europees niveau. Uiteindelijk daar ene jaartje bestuur gedaan, een jaartje nationaal vertegenwoordiger geweest en op een gegeven moment, ja, zat ik ongeveer elk weekend in een conferentie in Europa om Nederland te vertegenwoordigen vanuit het Erasmus Student Network. Ja, ook daar ook weer heel veel wezen reizen. Uiteindelijk kwam het punt aan dat ik op exchange mocht. Nou, uitwisseling, daar een stukje naar Australië gegaan, 8 maanden geweest, 2, 3 maanden Nieuw-Zeeland gepakt en ja, ook daar wederom mijn liefde voor het buitenland neergezet. Nou, uiteindelijk ben ik naar Amsterdam verhuisd, master entrepreneurship begonnen, daar ook mijn huidige compagnon leren kennen, Peter. Met hem zijn we samen toen het bedrijf Spy-Fy gestart. Ja, dat begon eigenlijk ik kan nog wel herinneren de allereerste keer dat ik daarmee in aanraking kwam was heel simpel, ik was mijn thesis aan het schrijven in de bibliotheek en ik liep regelmatig naar de wc of om koffie te halen en ik zag al die stickertjes op die prachtige MacBook zitten en ik dacht van ja, waarom zou je een 2000 euro MacBook kopen en daar vervolgens een lelijke post-it op plakken.

Bas: Ja, de sticker op de webcam bedoel je.

Ties: Op de webcam, precies. Dat ik dacht ja, dat is wel een beetje jammer van je MacBook, daar moet vast wel iets voor zijn en vanuit daar eigenlijk, ja, beginnen met ontwikkelen van het stukje webcamcover eigenlijk. Mijn pa die werkte bij Philips dus die heeft een van de eerste prototypes een beetje meegetekend van ja, hoe kunnen we dit doen en hoe kunnen we dit oplossen. Het moet dun genoeg zijn om je laptop dicht te doen, het moet er elegant uitzien, het moet makkelijk functioneren, het moet één geheel zijn, een totaaloplossing en nou, uiteindelijk gelanceerd, een webshopje gelanceerd. Daar is het opgepakt op Dumpert destijds, die hebben daar toen ooit iets over gepost en toen had ik er iets van duizend in een dag verkocht.

Webcamcovers verkopen

Bas: Maar wat postte Dumpert dan? Want heel grappig is het toch niet?

Ties: Nee, ja, het was denk ik een beetje, ja, een mimmick in principe, het was een grap van hé, deze gast heeft iets bedacht om je webcam te bedekken, ja, waarom zou je dat nodig hebben als je ook een stickertje hebt. Dus het was een beetje een mimmick van kijk deze grappige oplossing. Zo werd het echt naar voren gebracht.

Bas: Ja.

Ties: Ja, ondertussen wel echt heel veel van die webcamcovers verkocht. Nou, die werden destijds echt aan de keukentafel in elkaar gezet met dingen die uitgesneden waren door mijn pa bij Philips in plastic. Ja, toen kreeg ik er denk ik 700 teruggestuurd want die dingen vielen allemaal uit elkaar en het werkte niet en het was echt rampzalig en vanuit daar natuurlijk de les geleerd van ok, de vraag is er, ja, dat is top, dat is natuurlijk altijd validatie nummer 1, en daarna ben ik met mijn huidige compagnon helemaal een nieuw model gaan ontwikkelen van ja, ok, we weten nu precies wat het niet moet zijn, maar we weten ook dat de vraag er is, nu moeten we alleen nog iets maken wat wel hè, hoe het wel moet zijn. Ja, vanuit daar samen naar de tekentafel gegaan, een nieuwe webcamcover uitgetekend die aan alle eisen voldeed en vanuit daar Crowdfunding opgegaan. Dus echt nog de--

Crowdfunding campagnes via Indigogo & Kickstarter

Bas: Op Kickstarter of Indigogo, of allebei?

Ties: We zijn begonnen op Indigogo.

Bas: Oh ja, dat is de volgorde, eerst Indigogo, dan Kickstarter. Nee, eerst Kickstarter dan Indigogo hè.

Ties: Eigenlijk is het andersom. Ik moet eerlijk zeggen wij zijn begonnen op Indigogo en toen liep dat zo goed dat we zeiden ja, waarom gaan we Kickstarter niet op? En ik kan me nog wel herinneren dat echt ja, echt de ene op de andere dag, ja, laten we ook maar Kickstarter op gaan, select all, copy C, copy V, in Kickstarter gegooid, daar gelanceerd en.

Bas: Oh, dat kan dus wel? Ik dacht dat Kickstarter alleen maar unieke dingen lanceert en Indigogo, maar het kan dus wel.

Ties: Nou, misschien dat de tijden inmiddels zijn veranderd. Destijds was het echt crowdfunding echt een hele grote hype en nou, op een gegeven moment dachten we ja, als we dit platform kunnen, waarom niet bij de andere? En toen is dat echt ja, hard gaan lopen, zeker op Kickstarter waar we op een gegeven moment ja, inderdaad drie ton, 10.000 klanten binnen hadden met een product, hè, wat eigenlijk nog in prototypering zat, zoals het werkt, je hebt nog geen leverancier.

Bas: Ik vind het sowieso klap want het is een heel laagdrempelig product toch. Wat is het prijspunt wat op die crowdfund wegging?

Ties: We hebben toen, wat er echt op draaide was een stukje 3-packs, dat je zowel hè, je tablet, je telefoon als je MacBook kon bedekken, dat verkochten we voor 15 euro per 3-pack.

Bas: Ja.

Problemen met leveringen

Ties: Dus en als je nog een stukje, ja, je hebt altijd van die tiers hè, dus je kan er ook 100 kopen, je kon er 50 kopen, je kon bedrijvenaankopen doen, dus ook dat zat er eigenlijk allemaal bij in en vanaf daar is dat op een gegeven moment opgepakt ook door echt heel Nederland en toen is dat op tv uitgezonden van uitvinders van het webcamschuifje etc. en ja, vanaf daar leek het allemaal geweldig te gaan totdat we inderdaad leerden dat prototype is niet equal to productie.

Bas: Welcome to the real world.

Ties: Ja, precies. Dus dan begint eigenlijk het serieuze spel pas en toen ja, toen bleek het dat het prototype dat we hadden gebouwd dat dat het heel goed deed onder lasermachines en maar ja, als je er in een keer 50.000 moet maken met een decent kostprijs dan zit je al heel erg in de problemen van ja, ok, het is machinaal was het best wel moeilijk, het was heel dun, het was heel klein, het bestond uit drie onderdelen dus ja, hoe gaan we dat oplossen? Nou, uiteindelijk ook natuurlijk het klassieke leveranciersprobleemverhaal gehad. We dachten een leverancier gevonden, nou, dat bleek uiteindelijk een grote oplichting te zijn. Gelukkig wel altijd via een Nederlandse partij bij de financier gezeten dus de Nederlandse partij droeg in dit geval de verantwoording ervoor.

Bas: Oh, je hebt niet veel geld verloren daar.

Ties: Nee, wij niet, de Nederlandse partij wel. Nou ja, uiteindelijk was dat van ja, we moeten opnieuw beginnen, opnieuw begonnen, maar ik denk dat het allergrootste probleem destijds was ja, je hebt 10.000 klanten die wachten op een product en die hebben er voor betaald dus de info@ was echt een drama. Dus het was gewoon de ene dag na de andere elke avond urenlang die info@ beantwoorden om te zorgen dat mensen niet een refund gingen claimen op hun creditcard want dan waren we alles kwijt. Dus ja, echt een jaar lang bezig geweest met het zorgen dat er, dat het kapitaal gehouden kon worden, niet dat er maximale refunds waren of dat wij als ondernemers zwartgemaakt werden op internet.

Bas: En dit was nog in die Kickstarter-, Indigogofase. Je moest die uitleveren.

Ties: Ja, je moest uitleveren, we hadden geen keus. Dus we hadden wat geld om die aankoop te doen. Op een gegeven moment, ja, ook dat daalt langzaam maar zeker af en al je marketingkosten die je destijds hebt gedraaid en ja, goed, op een gegeven moment hou je het gewoon niet meer. Uiteindelijk is het na een jaar hebben we alles goed uitgeleverd en ja, toch wel een hoop tevreden klanten, het product was wel echt gewoon goed uiteindelijk wat er geleverd is en ja, dat is eigenlijk het stukje crowdfunding verhaal. Ik denk wat ik vooral heel interessant vond was dat het ja, het kunnen behouden van klanten die een jaarlang moeten wachten op het product, maar dan alsnog naar een tevreden klant kunnen draaien.

Bas: Bizar.

Ties: Dat is een uitdaging.

Wachtende klanten

Bas: Maar in de tussentijd had je ook wel veel 1-sterrenreviews waarschijnlijk op Trustpilot en weet ik veel allemaal van mensen die het niet hadden ontvangen in dat jaar tijd en die denken van hoe moeilijk kan het zijn om een plastic schuifje te versturen?

Ties: Precies dat. Precies dat. Je wil niet weten hoe vaak ik heb gehoord hoe moeilijk kan het zijn om dit te doen?

Bas:Ja.

Ties: Nou, dat dachten wij ook. Ik zeg ik snap dat ook 100% en wij zaten allemaal aan de achterkant van oh my god, hoe gaan we deze productie erin zetten. En uiteindelijk is het toch wel gelukt. Ja, op een gegeven moment dan ook je product wordt overal gekopieerd en er was ook een soort lanceringstijd, we wilden wel die first mover advantage behouden. Nou, die zijn we uiteindelijk wel gewoon kwijtgeraakt omdat we daar te traag in waren en ook gewoon misschien niet snel genoeg en niet hard genoeg in hebben durven te gaan destijds. Dus ja, zodoende en ik denk dat een hele mooie ontwikkeling vervolgens was de duidelijke vraag leuk die schuifjes, mooie positie op mijn laptop, kan ik ze bedrukken met mijn logo? Want mijn visibility, het is wel interessant als mensen 8 uur per dag naar die laptop aan het staren zijn. Ja, vanaf daar opende er een helemaal nieuwe business waar wij totaal niet over na hebben gedacht toen wij het bedrijf startten, namelijk ja, het B2B-gedeelte van kan je daar ook wat, kan je er wat mee doen.

Bas: Juist.

Ties: En dat is uiteindelijk echt een groot deel van Spy-Fy geweest, dus echt die B2B tak. We hadden prachtige klanten van Google tot Spotify tot Uber tot KPN, Santander bank, echt alles was bij ons B2B producten aan het bestellen, dus echt onze privacyproducten inzetten voor marketingdoeleinden van hé, kijk eens hoe belangrijk wij als organisatie jouw privacy vinden en daar schikten die artikelen perfect voor en daar hebben we heel lang echt het grote deel van de omzet uitgehaald.

Achterliggende gedachte van Spy-Fy

Bas: Ja, en maar dat begint, was Spy-Fy geboren ook uit iets wat je zelf had ervaren of gezien of gelezen dat die webcams worden bekeken zonder dat jij het door hebt?

Ties: Ja, nou ja, zeker, ja, kijk, ik vergelijk het altijd een beetje met hè, iedereen in Nederland doet ’s avonds zijn deur op slot, wat is nou echt de kans dat er een inbreker die avond jouw huis probeert binnen te dringen? Ja, aanzienlijk klein. Maar toch voelt het beter als jij die avond de deur op slot doet. Dus het is echt een ja, een stukje preventie gewoon, het is een stukje zekerheid, een stukje preventie, een stukje preventie. Gebeurt het? Vast en zeker. Ik bedoel het is denk ik al duidelijk genoeg ook in de media dat het gebeurt. Gebeurt het bij jou? Ja, misschien niet, misschien wel. Dus het is echt hetzelfde verhaal als, ja, wordt er vanavond bij jou ingebroken? Ja, misschien niet, misschien wel. Maar iedereen doet zijn deur op slot. En dit is eigenlijk hetzelfde met Spy-Fy, een stukje zekerheid, een stukje veiligheid en dat is echt hetgeen waarvoor het echt ja, het stuk begon. En ja.

Bas: Maar had je ook echt een soort van studies dat bewezen was dat die webcams werden bekeken en weet ik het allemaal? Ik heb er weleens ook volgens mij wel documentaires over gezien allemaal dat soort dingen hoe dat aan de achterkant werkt, maar, ja.

Ties: Ja, kijk, het is heel, er is geen data op want het gebeurt allemaal onder, ja, het is niet--

Bas: Je weet het niet.

Ties: Nee, je weet het niet, dat is het. Het is niet dat het publiek is zoveel webcam hacks want de hackers die dat doen die zijn goed genoeg om hun data af te schermen, die weten dat dat niet gebeurt. Maar ja, goed, ik denk dat ook destijds behoorlijk wat naar buiten kwam met Julian Assange en een stukje Edward Snowden hè, van jullie worden, er wordt echt bespied in principe, je wordt echt in de gaten gehouden door overheden, door andere partijen die daar belang bij hebben. Dus ja, ik kan mijn eigen echt goed voorstellen dat ja, dat een stukje zekerheid, een simpele webcamcover in principe op je laptop wel echt gewoon wat fijner voelt.

Microfooncover

Bas: Zou je niet ook een microfooncover moeten hebben? Want we worden nu ook afgeluisterd nu mijn telefoon hier op tafel ligt.

Ties: Natuurlijk is dat regelmatig in de brainstormen terechtgekomen. Dat is wel een goede vraag waarom doen we dat niet? Omdat je namelijk dan, er zijn mogelijkheden voor om een audioplug in jouw MacBook te doen alleen je kan softwarematig kan je aansturen welke microfoon je wil gebruiken in je MacBook. Dus je hebt de ene kant de audioplug-in in principe waardoor je het hardwarematig kan oplossen, maar je hebt ook microfoons in je MacBook links en rechts. Dus dan zou je dat alle drie moeten bedekken in principe.

Bas: Oh, zo.

Ties: En nu worden er producten verkocht dat je eigenlijk ja, een soort van audiojack, dus die zegt dan van hé, dit is het audiosiginaal maar een hacker kan softwarematig zeggen ik wil het audiosignaal niet van die jack hebben maar van de linkse microfoon.

Bas: Juist.

Ties: En dan moet je dus met een praktische hardwareoplossing komen om die microfoons te bedekken en die zaten op zo’n ongunstige plek dat je kon gewoon nooit meer een MacBook dichtdoen als je dat had moeten bedekken. Dus vandaar dat we daar ook niet door zijn gegaan. We hadden de audiojack kunnen verkopen, maar dat voelde voor ons niet goed, dat was niet een waterdichte oplossing. Een schuifje voor een webcam is heel duidelijk, dicht, kan je niks tegen doen, open is open.

Bas: En de filosofie achter de audiojack was dat het naar een soort van dood signaal wordt gestuurd.

Ties: Precies, precies. Dus het wordt dan gewoon een dood signaal wat je in je MacBook plugt. Dus eigenlijk gewoon ja, een dode jack.

Bas: Ja, ja.

Ties: Dus vandaar dat we daar niet op verder zijn gegaan.

Kickstarter succesverhaal

Bas: Ja, ja. Ja, wel interessant. Trouwens nog wel een tof verhaal over die Kickstartercampagnes, ik ken een gast die woont in Denemarken, heb ik ooit dagdealhandel mee gedaan, die heeft de meetbike heeft hij gelanceerd op Indigogo en Kickstarter. Ja, maar die heeft twee campagnes gedraaid en ik geloof dat die bij elkaar 28 miljoen aan elektrische vouwfietsen heeft weggezet. Maar precies ook dit verhaal zeg maar, ik denk dat dat bijna voor elke succesvolle Kickstarter hetzelfde verhaal is. Hij had het dan over een elektrische vouwfiets weet je, ook dat je denkt van daar zitten ook nog wel wat moving parts en weet ik veel wat voor onderdelen aan wat kapot gaat, maar hij had hetzelfde weet je, als je 28 miljoen aan fietsjes verkoopt, ja, zie die maar eens op tijd te leveren. Ik denk dat die twee, drie jaar later ongeveer pas alles had uitgeleverd en redelijk wat 1-sterretjes op Trustpilot erbij.

Ties: Ik wou zeggen en het gaat gewoon zelfs zo ver dat je op een gegeven moment mailtjes krijgt van hé, we weten waar je woont weet je wel. Ja, echt, het is echt oprecht bizar wat je--

Bas: Zelfs voor een schuifje was dat?

Ties: Ja, zelfs voor een schuifje. Mensen betalen daar 15 euro voor en ik weet nog wel ja, de LinkedIn inbox van zowel mij en Peter was gewoon ging best wel ver. Dus ja, dat is echt ongekend, maar het gebeurt.

Bas: Ja, is wel interessant om te zien, maar wel tof. Maar had je daarvoor nog een of andere course gekeken hoe je je crowdfunding succesvol maakt? Of heb je het gewoon erop geplant en--

Ties: Ja, jawel, natuurlijk. Je ging destijds wel een beetje YouTuben.

Bas: Ja.

Ties: Hoe moet je dit nou doen? Hoe bouw je pricing op, hoe bouw je momentum op, hoe behoud je dat momentum. Dus ja, dat soort strategieën was wel ja, zaten op een gegeven moment wel vast in de vingers ja.

Growth hacking in Myanmar

Bas: Ja, ja. Ja, wel tof. Maar uiteindelijk ben je ook naar Myanmar gegaan, was dat in die Spy-Fy periode of?

Ties: Dat was echt in de Spy-Fy periode.

Bas: Hoe kom je überhaupt in Myanmar terecht? Dat is ook nog niet zo’n voordehand liggend land zeg maar.

Ties: Nee, ja, ik denk een jaar van tevoren met mijn vriendin destijds wezen reizen in Azië, in Myanmar terechtgekomen en echt verliefd geworden op de simplicity en de kindness van de people in principe.

Bas: Ja, mooi.

Ties: Vanaf daar ook wel in aanraking gekomen met wat ondernemers die die kant op trokken van hé, er gaat hier een nieuwe digitale markt open in Azië, de mogelijkheden zijn ongekend. Dus daar uiteindelijk ook voor ja, met dat in oogpunt van ok, nou, misschien wat leuke technische mogelijkheden om daar iets te gaan bouwen en in combinatie dat het land ook echt heel cool was en ja, heb ik gewoon alle spullen gepakt en vertrokken. En destijds met een Nederlandse ondernemer in contact geweest, voor een Nederlands bedrijf gewerkt, heet Inplanterra, wat deden zij, zij maakten apps voor boeren in Myanmar om te gebruiken zodat ze hun productie konden verbeteren ja, daar zes maanden gewerkt, echt gewoon in the field in principe, dat was echt van ja, hoe kunnen wij zorgen dat boeren die net een mobiel in hun hand gedrukt hebben ook een app gaan gebruiken om tegen hun honderden jaren traditie in te gaan in principe. Want zij zeggen ja, waarom weet die app het beter dan mij opa?

Bas: Ja, ja.

Ties: Dus ja, dus daar echt een soort van extreme uitdaging met growth hacking gekregen van ja, Ties, jij bent verantwoordelijk dat wij hier groeien in dat land en hoe je dat gaat doen dat ligt bij jou in principe en ja, vanuit daar ook een stukje growth hacking gedaan, Facebook voornamelijk, Myanmar was 100% Facebook driven dus uiteindelijk daar echt de winning strategy in gevonden en ja, op een gegeven moment ja, daar echt een toptijd gehad, onder andere inderdaad Spy-Fy ook vanaf daar echt opgebouwd. Dus de crowdfundcampagne is allemaal vanaf daar gelanceerd.

Bas: Cool.

Ties: Ik kan ja, ik werd wakker van het matrasje op de grond in Myanmar met inderdaad in een keer oh, shit, die crowdfund campagne di slaat aan, die werkt, ongekend dat dit mogelijk is in principe. Dit is de eerste keer denk ik voor elke e-commerce ondernemer de eerste keer dat je producten verkoopt denk je--

Bas: Ja, dat is een eyeopener.

Ties: Oh, dit kan.

Meditatie in klooster

Bas: Hoe oud was je toen dan?

Ties: 24, 25?

Bas: Ja, nice.

Ties: Dus ja, eigenlijk vanaf daar eigenlijk echt 2,5 jaar gezeten. Ja, geweldig land, ontzettend veel gereisd en in aanraking gekomen met een stukje meditatie, met de filosofie van het land en echt gewoon verliefd geworden op de levensstijl en de vriendelijkheid van de mensen daar.

Bas: Ja, ook in een kloostertje gezeten dan dat soort dingen?

Ties:  Ja, ja.

Bas: Hoe ver ging je in je stilte?

Ties: Ja, jawel, ik heb, maar ik heb nooit echt stilteklooster gezeten, maar ik heb wel in een klooster gezeten gewoon qua, dat was gewoon lessen, maar het was geen verplichte stilte, het was echt gewoon ja, lessen, courses.

Bas: Maar lessen Boeddhisme of wat werd er allemaal verteld?

Ties: Ja, nou ja, Boeddhisme, maar ik denk vooral gewoon techniek, gewoon dit was redelijk basic hè want je zat dan met meerdere westerlingen gewoon basic meditatietechniek.

Bas: Oh ja, ja.

Ties: Dus het was echt gewoon redelijk, er was ook wel een stukje filosofie achter, maar ik denk dat het echt voornamelijk gefocust was op meditatie, de techniek erachter, wat doe je, waarom doe je het.

Bas: Maar wat is de techniek meer dan, ja, ik vertelde je ik ben geïnteresseerd want ik heb net een paar weken geleden heb ik een Vapassana gedaan dus ik heb 7 dagen achter elkaar 10 uur gemediteerd.

Ties: Ja, sick.

Bas: En daar wordt ook een bepaalde techniek uitgelegd. Maar wat is de techniek die ze daar uitlegden zeg maar?

Ties: Ja, de eerste keer dat wat de monnik zei is ik let op het allerkleinste neushaartje in mijn neus. Dat was het allereerste wat hij zei en dan ga ik zitten en dat doe ik dan. En dan heb je meteen mensen, ik denk dat de meeste mensen beginnen met meditatie is denken en het is precies het tegenovergestelde.

Bas: Ja.

Ties: Dus ja, en zo word je eigenlijk erdoorheen geleid. Ik denk dat ik in totaal er 5 dagen gezeten heb en ja, en vooral veel mediteren, maar ook gewoon veel in aanraking komen met ja, het was ook gewoon, het is ook gewoon een leuke ervaring. Het was geen hardcore stiltemeditatie wat jij hebt gedaan, maar dit was echt gewoon een stukje introductie, leren, ja, dat hè, wat is het nu en wat doe je nu eigenlijk. En ja, daar ook echt wel best wel, ja, best wel verliefd mee geworden. Ik denk dat ik, elke dag mediteer ik nog steeds wel tussen de 10 en 20 minuten. Ik vind het een geweldig concept denk ik, ik denk zeker als je een enigszins druk hoofd hebt dat dit--

Bas: De uitkomst is.

Ties: Ja, dat dit echt de uitkomst is.

Bas: Ja, daar ben ik ook van overtuigd.

Ties: Om het toch nog enigszins in controle en normaal en gestructureerd te houden. Dus ja, ik ben er zelf persoonlijk ontzettend fan van en ik vind het ook best wel jammer dat er in Nederland behoorlijk weinig aandacht aan wordt besteed in principe, ook in educatie hoor je het nooit, het wordt nog steeds een beetje bestempeld als een zweverig spiritueel iets hè. Het wordt al meteen in die hoek geduwd terwijl het eigenlijk gewoon een heel simpele techniek is om en inmiddels ook een behoorlijk bewezen techniek is om gewoon te zeggen je kan gewoon je hersenactiviteit verminderen door te mediteren.

Bas: Ja, meer focus, concentratievermogen, het hele spektakel, ja.

Ties: Ik voel het meteen, als ik een dag niet heb gemediteerd dan is het een andere dag.

Bas: Ja, Steve Jobs ook, ik heb zijn biografie gelezen, die zegt ook, hij heeft ook in zo’n retraite en yoga en weet ik het allemaal wat hij deed, ook in van die retraites gezeten en dat hij dus doordat hij zolang stil kon zitten en dat was ook een van de redenen dat het mij zo trok, zegt dat hij daar zijn focus aan te danken had zeg maar en dat hij dus ook gewoon ja, in principe heeft hij één ding echt mega groot gemaakt in zijn leven.

Ties: Ja, ja, zeker.

Bas: En normaal zou je zeggen al van ja, ga je van de hak op de tak zeg maar.

Ties: Ja, mooi inderdaad, je ziet het ook echt terug in het product hè, je ziet het echt terug in de stijl van Apple gewoon, dat minimalistische, dat extreem simplistische dat is 100% zijn origin daarin gevonden. En ja, en dat neem je denk ik ook wel mee in je bedrijfsvoering en wat je aan het doen bent in principe. Dus ja, groot fan, groot fan.

De eerste BTW problemen

Bas: Ja, cool man. En wanneer kwamen je eerste btw-problemen dan?

Ties: Ja, nou, goed, na het crowdfundgedeelte.

Bas: Dat is ook een groot btw-spektakel of valt dat wel mee?

Ties: Nee, dat viel op zich wel mee want het kwam allemaal via één stroom binnen in principe, er was nog geen buitenlandse voorraadopslag neergezet. Ik denk op een gegeven moment dan ga je kijken ook, hoe kunnen we dit momentum doorzetten, ja, een stukje webshopverkoop, maar uiteindelijk begon ook het stukje marketplaces al te kriebelen destijds en ja, je wil gewoon je wil je conversie optimaliseren oftewel je wil lokaal voorraad aanleggen om die levertijden snel te kunnen garanderen en ja, volgens mij was onze eerste stap was Duitsland en ja, daar wel echt in de problemen mee gekomen in principe van ja, hoe ga je dat dan fixen? Het is heel concreet Amazon vraagt aan jou voer je btw-registratie in en dan is het echt zo van uh, hè, want je zit helemaal voor plannen en je denkt oh joh, ik ga Duitsland in.

Bas: Precies, we gaan verkopen.

Ties: Ja, we gaan rammen, dit wordt super top en dan ja, vul je je btw-registratie in en dan denk je ja, is vast niet nodig, kan vast wel ergens omheen en waar zit dat kruisje en dat lukt dan toch niet en dan probeer je het inderdaad via de services van Amazon zelf, nou, daar behoorlijk mee inde knoop gelopen. Uiteindelijk is er niks meer aangevraagd en toen ja, toen zijn we al snel tot de conclusie gekomen van ja, hoe gaan we dit wel oplossen en hoe gaan we dit wel doen en waarom is er niet iets, één partij waar ik nu gewoon even zoals ik het wil kan doen en ik vond het vooral heel belangrijk dat ik gewoon even mijn btw-verhaal kwijt kon du sik had heel graag gewoon even met een like minded person in mijn eigen taal om het zo maar te zeggen even willen sparren van ok, dit zijn mijn plannen, dit wil ik doen, wat heb ik daarvoor nodig, wat kost het mij. Nou op zich ging dat nog wel redelijk goed denk ik dat gesprek, maar dan krijg je de offertes naar je hoofd gegooid en dat kan je als kleine ondernemer was dat gewoon niet te doen. Ik denk jaren terug gingen alleen de grote jongens echt internationaal met buitenlandse voorraadopslag, etc. daar is het goed voor te doen, maar ik denk tegenwoordig, ja, je moet dat veel laagdrempeliger maken en een stuk betaalbaarder houden denk ik en dat was iets waar we zoiets hadden van ja, hier is een mogelijkheid.

Bas: Ja.

Ties: En ja, dat eigenlijk vooral. Ik vond alles omslachtig, het voelt niet goed, het was natuurlijk veel te gecompliceerd voor een simpel btw-nummertje en ja, vanaf daar eigenlijk uiteindelijk het Staxxer concept begonnen, ja.

Instanties en overheden

Bas: Cool, maar heb je ook veel problemen gehad met btw-instanties in overheden en dingen die achter je aan kwamen en weet ik veel allemaal wat voor fratsen?

Ties: Nee, nee, ikzelf niet, maar een van de andere medeoprichters van Staxxer in de early days van Marketface destijds nog is Jaap natuurlijk die heeft redelijk gecompliceerde ja, die heeft gewoon een check gehad van de instanties in Engeland en die kon, die zat zelfs bij Amazon VET services, ja, die kreeg het gewoon niet rond. Daar werd gewoon nul assistentie gegeven. Hij was niet compliant, hij heeft echt een fixe boete ervoor gepakt en vanaf daar is hij Marketface begonnen destijds.

Bas: Ik herken dit wel want ik bedoel, mijn e-commerce business explodeerde ook op een gegeven moment en dan begon ik, ja, je begint op bol in Nederland te handelen en op een gegeven moment kwam België erbij en tegenwoordig werkt het met de one-stop shop, maar toen was het nog met drempelbedragen en nou, dat was 25K in België, nou, daar kwam ik ongeveer achter toen ik een miljoen omzet in België deed. Ik denk oh, had ik btw moeten aangeven, ja, shit. Maar goed, bleek daarna dat ik al die btw in Nederland had aangegeven in plaats van in België. Nou ja, Belgisch btw-nummer dan maar aanvragen, ok, out of the blue doe je een aangifte van weet ik hoeveel ton. Ja meneer, hoe kan je dit nou out of the blue doen? Laat maar even zien wat je de afgelopen vier jaar gedaan hebt en zo begon het. Nou, toen heb ik Flint, dat ken je misschien wel, dat kantoor, dat zijn van die boys die een paar honderd piek per uur vragen om het helemaal uit te pluizen voor je. Nou, daar doen ze graag heel veel uur over.

Ties: Ja, precies.

Bas: En daar heb ik echt, nou, ik weet niet, ik denk wel 20, 30K aan advieskosten heb ik betaald aan die boys en at the end of the day we kregen, nou, letterlijk hebben we echt veel opgeleverd en had een van mijn collega’s die bij mij werkte toen ook nog een fout gemaakt, hadden ze een bedrag inclusief btw gecommuniceerd terwijl het exclusief was en iets in die geest en daar had, daar heeft de belastingdienst in België uiteindelijk aan vastgehouden dus ik heb daar gewoon onterecht heb ik daar gewoon nog 60K aan btw moeten aftikken en het was of dat en het was al zo ver zeg maar dat een soort van de halve FIOD eigenlijk al bij ja, daar krijg je al een brief van van ja, vriend, je kan nu kiezen, je gaat het of betalen of we gaan gewoon dit in werking stellen.

Ties: Ja.

Bas: Nou ja, toen heb ik ook gezegd van nou, prima, dan doe me maar een betalingsregeling en toen ben ik gewoon per maand die onterechte btw gaan aflossen. Maar ja, het was dus en Flint 20, 30K en het 60K, ja, was gewoon boem, gaat er gewoon bijna een tonnetje down the drain. Ja, dan ga je wel op je hoofd krabben denk je fuck, had ik dit gewoon anders kunnen aanpakken.

Ties: Ja, ja.

Bas: Waardoor dit voorkomen had kunnen worden zeg maar.

Ties: Ja, precies, dan heb je ook gewoon het stukje hoofdpijn terwijl je al de rest van je business aan het draaien bent. Ja, dat stukje hoofdpijn daar heb je echt gewoon totaal geen behoefte aan. Je bent bezig met vooruitgaan en niet met terug uit, terug weg in de kracht, ja, moet dit, moeten we het zo regelen, kost veel geld, ja, dat.

Bas: Ja, nee, dus je wil te allen tijde wil je realtime inzicht in je cijfers en je wil tot drie cijfers achter de komma kunnen terugklikken zeg maar waar producten vandaan kwamen, uit welk warehouse ze zijn verstuurd dat als je een controle hebt dat je gewoon, ja.

Ties: Ja, je moet--

Bas: En dat is wat, volgens mij is dat wat Staxxer uiteindelijk doet.

Ties: Ja, zeker, je moet gewoon een complete rapportage in één uitdraai kunnen zetten en kunnen verantwoorden tegenover de belastingdienst. Dit is wat er is gebeurd, dit is waarom er dit is aangegeven en ja, en zo kan je gewoon geautomatiseerd btw-compliant blijven en ik denk een heel goed punt wat je zegt, ja, de boys van Flint doen niks anders liever dan uren schrijven, net zoals menig boekhoudkantoor. Die vinden het helemaal niet erg om die Excelsheets overal vandaan te plukken en wat uren berekeningstijd te factureren.

Bas: Ja, het klopt niet, hier zit een rekenfoutje in, gaan we even uitzoeken voor je, ja.

Ties: Precies, precies en ondertussen krijg jij de facturen binnen en dan denk je ja, ok, hij zal vast wel gelijk hebben want het is vast heel gecompliceerd. Maar het is softwaregedreven dus waarom kan je het niet softwarematig oplossen?

Is BTW saai..?

Bas: Ja, dat is mooi. Maar ik bedoel ik hoor jou verhaal, dat is best wel inspirerend en dan denk ik nu dan kom je in een of ander btw-spektakel terecht, is dat niet gewoon retesaai Ties?

Ties: Nee, nee, en dat is denk ik ook, nee, dat is ook een stukje recruitment wat we nu aan het doen zijn, we zijn ons team echt hard op aan het bouwen. Nou, probeer maar te verkopen dat jij je leven gaat wijden aan btw, maar dit is niet hoe wij het zien. Wij zien het echt je bent niet bezig met btw, je bent hier om te zorgen dat de online verkoper tijd over heeft om bedrijven te bouwen en echt te doen wat die leuk vindt en waar zijn passie zit en waar in mijn mening de slagkracht moet zitten. Als ondernemer moet je bezig zijn met innoveren, doorpushen, nieuwe plannen maken, leren en je moet niet bezig zijn met btw. Dus dan hè, dan zet je het eigenlijk dieper neer dan dat je ok, we doen alleen cijfers en btw, je zet het echt neer als een stuk we willen gewoon tijd vrijmaken voor de online ondernemer om echt te pushen naar hetgeen waar hij zou moeten pushen en dat is, en ik denk ook dat het heel interessant is en dat is denk ik ook iets wat je terughaalt bij Spy-Fy, je maakt een complex abstract probleem en met Spy-Fy in dit geval cybersecurity en met Staxxer is het echt btw, je wil dat extreem versimplificeren. Dus een heel complex cybersecurityprobleem kan je oplossen met een schuifje op je webcam, open is open, dicht is dicht, no question, dat is wat het doet, extreem simplistisch gemaakt en met Staxxer is dat exact hetzelfde. Hoe kunnen we iets wat best wel gecomliceerd is zo simpel maken dat het ja, dat iedereen het begrijpt en iedereen het kan oplossen zonder dat je daar veel tijd en moeite in kwijt bent. En dat is denk ik ook het stukje waardoor ja, waar die focus in zit van hoe kunnen we iets complex echt tot een minimal terugbrengen zodat ja, het toegankelijk wordt voor iedereen.

De complexiteit van BTW

Bas: Ja, bizar, en nu om, kijk, de btw-regels zijn natuurlijk recentelijk veranderd, maar misschien kan je wat meer achtergrond geven want de mensen die nu luisteren denken van ja, waarom is het zo complex? Als ik kijk op Amazon ook, op een gegeven moment was ik in 8, 9 landen aan het handelen, ligt je voorraad over heel Europa en weet je, allemaal dat soort spektakel, maar waarom is het zo complex?

Ties: Ja, ik denk in twee delen opgedeeld, eerste is echt een stukje buitenlandse voorraadopslag hè, dus waarom leg je buitenlandse voorraadopslag aan om snel te kunnen leveren aan je klanten in dat betreffende land. Nou, als jij voorraad ergens neerlegt word je per direct btw-plichtig aan dat land, dat betekent je hebt daar een btw-nummer nodig die moet aangevraagd worden bij de lokale instanties vaak in lokale talen.

Bas: Klopt.

Ties: En vervolgens dient dat elke maand aangegeven te worden of elk kwartaal. Dat is ook nog afhankelijk van per land. Ik denk als jij één land doet, laten we het zeggen over Duitsland, nou, dan heb je al met Duitsland te maken, is allemaal Duits, Duitse documentatie, je hebt een Elstaraccount nodig.

Bas: En wat account?

Ties: Een Elstaraccount.

Bas: Ja, leg even uit voor de luisteraars.

Ties: Een Elstaraccount is een Nederlands belastingportaalaccount eigenlijk zo kan je het vergelijken, dat is echt belasting betalen van Duitsland. Zo heeft elk land zijn eigen belastingportaal en dan heb je het alleen nog maar over het aangeven zelf hè, dus het communiceren van wat er aangegeven moet worden naar het aangeven zelf, ja, dat mag je in het Duits doen en dat is dan één land. Laat staan als je inderdaad Paneuropees op Amazon verkoopt hè, dus je wil echt meerdere landen voorraad gaan aanleggen, als je dat allemaal in de gaten moet houden en nog eens de juiste data moet vergaderen als jij op je webshop verkoopt, je bol, je Shopify account, je Amazon, je Kaufland, je C-Discount en als je dat allemaal moet combineren is dat niet te overzien. Dat gaat je of heel veel geld kosten of heel veel tijd en in de meeste gevallen en-en, en heel veel tijd, en heel veel geld. Want je moet al die data aanleveren etc. dus dat is eigenlijk een stukje buitenlandse voorraadopslag en de andere kant is inderdaad echt de one-stop shop, dus ja, wat is er met de one-stop shop gebeurd, zoals je net al aangaf je hebt vroeger drempelbedragen, 35.000 euro.

Bas: Ja, per land.

Ties: Per land.

Bas: Dus als je vanuit Nederland naar een ander land stuurt dan was er een drempelbedrag.

Ties: Precies, dus in jouw geval ja, je had meer dan 35.000 euro verkocht naar België dus je had destijds een btw-registratie nodig in België en dat is nu versimpeld. Wat ze hebben gedaan met one-stop shop is ze hebben het drempelbedrag naar 10.000 euro gebracht, alleen op compleet Europees niveau. Dus als jij meer dan 10.000 euro verkoopt op jaarbasis dan moet jij in elk land waar je een levering doet btw afdragen. Dus stel je hebt meer dan 10.000 euro verkocht dan moet je de dag erna als jij een zending naar Polen stuurt moet jij dat aangeven, dat stukje btw in Polen. Nou, hoe ging dat vroeger, je had vroeger een lokale btw-registratie nodig en dan moest je dan in Polen aangeven en nu hebben ze gezegd ok, we openen één portaal, het one-stop shop portaal, dat is echt een apart belastingportaal vanuit Nederland echt gefocust op e-commerce waarin jij per land aan moet geven hoeveel je daar verkocht hebt in een bepaalde periode. Ja, en als jij dus in meerdere landen voorraad hebt liggen, dus een Duitse voorraad kan ook naar Frankrijk, Spanje etc. verstuurd worden en je Nederlandse voorraad wat overal naartoe gaat dan krijg je wel een probleem.

Bas: Ja, ja. Ja, dat is bizar. En dat is ook, nou, de achtergrond gaat een beetje weg, maar maakt niet uit joh, ik zal zo het muisje pakken als jij aan het praten bent.

Ties: Zeker.

Bas: Nee, maar dan is het ook de one-stop shop noemen ze ook wel OSS hè, en dan denk je van nou, dan is het probleem opgelost, maar dat is alleen als je vanuit Nederland naar al die landen stuurt kun je dat of ja, dan kun je het oplossen, maar als je bij Amazon NVA in Duitsland wil liggen moet je nog steeds een Duits btw-nummer aanvragen en daar gaan veel mensen ook een soort van de mist in, die denken van oh, dat is nu allemaal afgelopen, heb ik niks meer nodig, maar ja, naar mijn idee was het veel eenvoudiger geweest als de one-stop shop daadwerkelijk een one-stop shop was, dat je nergens meer een btw-nummer hoeft aan te vragen en het allemaal in je eigen land kan aangeven.

Ties: Ja.

Bas: Kan jij dat regelen Ties of?

Ties: Nee, ja, kijk, natuurlijk, ik denk dat uiteindelijk zal er wel een ik denk een Europees belastingsysteem komen, maar dan heb je het echt over ja, 20, 30 jaar iets in die richting dat dat echt gaat gebeuren.

Bas: Ja.

Ties: Dus nu is het echt nog gefocust op ja, kijk, het is heel duidelijk, de drempel voorraad aanleggen. Voorraad aanleggen maakt jou btw-plichtig omdat je een goederenstroom daar neerlegt. Jij legt daar een voorraad neer wat wat waarde heeft en dat moet gewoon aangegeven worden in dat land.

Bas: Ja.

Ties: Dus ja, en dat zal zo blijven en het one-stop shop portaal is ook best wel, het was in theorie een goed idee, maar ook daar de uitvoering, niemand weet wat ze aan het doen zijn, niemand snapt het, boekhouders in Nederland hebben geen idee wat ze aan het doen zijn. Het aangeven is echt complex want je moet echt per land op de euro na invullen wat je waar vanaf waar hebt verstuurd.

Bas: Het is ook ik zal je een mooi verhaal vertellen want ik heb mijn eerste OSS, ik doe normaal, ik heb echt nog nooit in mijn leven denk ik een btw-aangifte gedaan, maar toen dit OSS kwam kreeg ik de vraag zeg maar, mijn boekhouder die moest het ook nog allemaal uitzoeken en zo en maar ik had geluk natuurlijk dat ik de software van Staxxer gebruikte dat ik met één uitdraaitje zeg maar precies wist welke getalletjes in welk veld ik moest intikken. Zonder dat was het sowieso niet gelukt, laten we dat even vooropstellen, maar dus ik ging inloggen bij de belastingdienst en je moet inderdaad, ik had voorraad ook over heel Europa liggen en het moest dan inderdaad wat je van Duitsland naar Polen hebt gestuurd, naar Tsjechië hebt gestuurd, naar Portugal hebt gestuurd, allemaal apart aangeven in die posten zeg maar en uiteindelijk komt er betalen.

Ties: Ja, ja.

Bas: Maar het was inderdaad wel een heel spektakel, maar niemand wist hoe het werkte. Dus ik weet 100% zeker en dat zal jij waarschijnlijk wel beamen dat deze overgang natuurlijk gewoon de grootste chaos ever is in belastingparadijs.

Ties: Ja, 100% en dat moet ook nog dan eens met belastingdiensten onder elkaar verwerkt worden dus ja, ik ben benieuwd hoe Italië en Spanje dat momenteel aanvliegt, dus ja, dat is dan echt een heel interessant concept. Het idee was goed, de uitvoering pittig.

Bas: Matig.

Ties: Matig, en inderdaad ja, wat we met Staxxer doen inderdaad je kan dus echt één uitdraai eruit halen waardoor je echt 1-op-1 weet wat je in moet vullen. Idealiter werken we dadelijk toe naar een systeem dat je dat niet eens meer in hoeft te vullen maar dat je het kan koppelen, wat voor data haalt Staxxer eruit en kunnen we dat direct linken aan het Nederlandse belastingportaal, dat je gewoon 1-op-1 een doorlink kan hebben.

Bas: Je hoeft niet meer in te loggen zeg maar.

Ties: Nou ja, je zal ngo wel in moeten loggen, maar je hoeft niet meer manueel die cijfertjes in te voeren wat er uit ons rapport komt.

Bas: Dat wordt gewoon meteen ingeschoten bij de belasting.

Ties: Precies, dat wordt meteen ingeschoten. Je kan iets opladen zie ik het voor me en het wordt meteen ingeschoten en je kan het submitten.

Bas: Ja, dat is top.

Ties: En dat zou, dat is uiteindelijk waar we naartoe zouden willen. Nou, gewoon compleet volledig software driven automatie. Alleen ja, er is nu echt nog een menselijke factor gaande want er moet nog iemand bij dat lokaal belastingportaal iets aangeven. Dus er is nog een menselijke schakel nodig tussen de data die uit onze software komt rollen en de Duitse belastingdienst of de Italiaanse belastingdienst.

Bas: Ja, dus jullie werken samen met een zooitje boekhouders die over heel Europa zitten.

Ties: Ja, precies, we hebben in elk Europees land hebben we een boekhouder zitten die met onze software werken dus daardoor ook snel en efficiënt aangifte kunnen doen en daardoor kunnen we die prijzen ook zo laag houden.

Bas: Ah, juist. Want dat is ook nog een ding, alleen de software dan heb je de getallen, maar daarna moet je het nog overal aangeven.

Ties: Ja, precies.

Bas: En dan heb je, ik heb bij hoe heette die partij nou, die zit ook in Engeland, noem eens even een van die grote taks partijtjes die dit regelen voor je?

Ties: Er is Tax Due is er, Hello Tax is nog aanwezig, Avelara is een grote, dat is ook de preferred supplier van Amazon.

Bas: Nee, Global--

Ties: Global VAT Compliance, GVC?

Bas: Nee, niet die, oh ja, die zit ook in Nederland. Nou ja, ik kom even niet op de naam, maar in ieder geval zo’n soort partij die heb ik een hele tijd gebruikt.

Ties: Ja.

Bas: Maar ik merkte ook al vrij snel dit was helemaal bizar dan denk je ja, die gasten zullen het dan wel op orde hebben, die hadden ook allemaal automations en dat soort dingen, maar wat er gebeurde, mijn accountmanager die wisselde een paar keer zeg maar dus er gaan mensen weg en die komen en de nieuwe accountmanager had de data niet van de vorige accountmanager. Ik denk ja, vriend, er komt dadelijk een of andere controle, je hebt die data niet meer, dan is papa de Sjaak hè.

Ties: Ja, precies. Dat is precies wat er gebeurt en ik herken het probleem direct. Ten eerste het zijn sowieso vaak geen Nederlandse accountmanagers.

Bas: Nee, klopt, zat in Zuid-Afrika en zo en weet ik veel.

Ties: Precies, dat is ook een heel vaak voorkomend verhaal en dat is ook iets wat gewoon vervelend is en ik denk dat je ook gewoon je wil gewoon makkelijk je btw-vraag kunnen stellen in je eigen taal, middels je eigen kanalen, dus middels een WhatsAppje even snel van hé, hoe zit het daarmee, kan je me hulp geven. Je wil snel even bellen en daarom vinden wij die service, dus die lokale service echt extreem belangrijk.

Bas: Maar werken jullie dan met accountmanagers die één aanspreekpunt zijn voor Nederlandse bedrijven en die accountmanager schakelt met al die buitenlandse kantoren.

Ties: Ja.

Bas: Ah, ok.

Ties: Dus de klant heeft één contactpersoon, dat is een Nederlands persoon met wie die ook ge-onboard is. Dus je onboarding equals waar je uiteindelijk terecht komt. Dus je krijgt, je wordt niet over een muurtje gegooid, je krijgt echt één persoon en dat blijft jouw accountmanager voor de rest van de rit en dat is jouw enige contactpunt.

Bas: Ja, dat is top.

Ties: En hij of zij zorgt dat alles gebeurt en wij gebruiken die software daarvoor om dat echt intern te automatiseren en makkelijker te maken in principe, maar ja, jij hebt contact met één persoon die het voor je regelt.

Wat doet Staxxer?

Bas: En dan komt er post van nou ja, laten we zeggen 10 verschillende landen in 10 verschillende talen binnen van al die belastingdiensten, die komt ook bij jullie binnen of?

Ties: Nee, dat komt echt nog bij de klant zelf in principe binnen want wij zijn niet, wij zijn echt de regelaar, maar wij zijn niet degenen die verantwoording dragen voor de btw-afdracht. Dus wij zijn echt degenen die het regelen in principe, maar wij zijn, ja, de post etc. ligt toch wel echt bij de klant. Dan is het natuurlijk wel aan ons om dat daarin te begeleiden van wat is er binnengekomen. Dus we krijgen heel vaak afbeeldingen binnen van foto’s van hé, wat moet ik hiermee? Wat moet ik daarmee? En daar assisteren we echt compleet mee, maar het blijft wel echt nog bij de klant.

Bas: Maar goed, dan krijg ik een Poolse brief binnen, één ik kan hem al niet lezen en dan moet ik hem inscannen en dan stuur ik hem naar jou en dan zeg je wat moet ik hiermee?

Ties: Ja, ja, nou ja, goed, bij ons is dat, wij coördineren dan natuurlijk met onze Poolse boekhouder van ja, wat is dit, wat moeten we hiermee.

Bas: Oh ja, precies, dus jij stuurt hem weer naar die Poolse boekhouder en dan zegt die Poolse boekhouder ja, je moet dit doen.

Ties: Ja, ja, ja, eigenlijk wel. Zolang post nog bestaat, wat in heel veel conservatieve landen echt nog wel het geval is, zal dat nog altijd zo op die manier blijven.

Bas: Ja.

Ties: Wij zijn in dat opzicht qua automatisering ook echt afhankelijk van hoever overheden zijn en ja, zoals ik al zei, natuurlijk, het eind, de eindgoal is dat jij nooit meer in hoeft te loggen of ernaar om hoeft te kijken naast Staxxer, je bent gewoon btw-compliant, wat je ook doet, je kan er altijd een verantwoording van terug downloaden als je wil, maar eigenlijk is het doel voor ons hoe minder de gebruiker ons gebruikt, hoe beter we het doen.

Bas: Juist.

Ties: Dat is echt de main KPI. Dus en dat is waar we ja, waar we voor willen gaan.

Bas: Ja, ja. Ja, mooi en ja, er zijn gewoon, dit kan heel veel hoofdpijn opleveren als je dit niet hebt zeg maar.

Ties: Ja, precies.

Bas: Ik heb het ervaren in ieder geval. Het is en je team is er veel mee bezig, je bent allemaal dingen aan het uitzoeken waar je geen tijd voor hebt en geen zin in hebt, je wil ondernemen, noem het allemaal maar op. Een tweede hoofdpijn is ook nog je moet die adviespartijen betalen, derde hoofdpijn is dat je dus boetes kan krijgen van de belastingdienst in landen waar je geen idee hebt wat ze allemaal aan het doen zijn, wat de regelgeving daar is.

Ties: Ja, en je hebt geen keus. Het is niet dat je kiest om belastingplichtig te zijn. Als jij buitenlandse voorraad aan wil leggen of je doet internationaal zaken ben jij gewoon btw-plichtig. Dat is een legaal vereiste waar jij aan moet voldoen. Dus de vraag, hè, van ons product de vraag waarom is beantwoord, jij moet dit doen en wij kunnen echt volledig focussen op de wat en de hoe. Dus gewoon om dat echt te optimaliseren tot aan de max.

Bas: Ja, ja, en nou ben je ja, waarschijnlijk als je beginnende e-commercespeler bent dan eigenlijk, tenminste, ik zou aanraden om zo snel mogelijk met dit soort software te werken om het überhaupt inzichtelijk te hebben want hoe later je ermee gaat werken dan heb je nog altijd een stukje historie wat je meeneemt waar je eigenlijk niet zeker over bent, laten we het zo zeggen.

Ties: Ja, zeker.

Bas: Want je hebt geen idee hoe die cijfers tot stand zijn gekomen en je kan ook niet meer tot drie cijfers achter de komma terugklikken wat er nou precies gebeurd is.

Ties: Ja, ja, zeker.

Bas: Want het wordt ook nog geregistreerd vanuit waar het wordt verstuurd.

Ties: Ja.

Bas: Dus je weet precies vanuit welk warehouse wat vertrokken is, naar welk land is gegaan, hoe de btw en dat zie je allemaal terug in een soort van--

Ties: 100%. En wat voor ons heel belangrijk is en wat voor de meeste mensen echt niet weten, als jij voorraad in Duitsland legt dan is er een hele grote kans dat jouw voorraad ook in Polen is geweest. Namelijk Amazon verspreid jouw voorraad zeker om het oosten van Duitsland te voorzien naar Polen. Dus er is een hele grote kans dat jouw voorraad in Polen is geweest, dat betekent dat jij eigenlijk belastingplichtig ben tin Polen, maar je hebt daar geen idee van. En dat wordt allemaal door onze software in kaart gebracht.

Bas: Klopt, en daar kwam ik ook nog achter in Polen is het belastingtarief volgens mij hoger dan in Duitsland.

Ties: Ja.

Bas: Dus als Amazon daarvoor kiest is het eigenlijk nadelig voor jou want je betaalt meer belasting over je verkoop als het vanuit Polen wordt verstuurd.

Ties: Ja, precies.

Bas: Dus het gaat dan van Polen naar Duitsland, betaal je geloof ik 21% terwijl het in Duitsland 19 is of zo?

Ties: Ja, in Duitsland 19 ja. Dus ja, en Amazon die wil dat heel graag doen want daardoor besparen zij natuurlijk fulfilmentkosten want zij hoeven minder ver te rijden van West-Duitsland naar Oost-Duitsland dan van Polen naar Oost-Duitsland.

Bas: Ja, en waarschijnlijk is de arbeid in Polen goedkoper dan in Duitsland.

Ties: Ook dat, volgens mij staat het grootste gros van de fulfilmentcentra ook daar.

Bas: Ja, ja.

Ties: Dus ja, de kans dat je dat, de meeste mensen die in Duitsland voorraad hebben niet btw-compliant zijn is behoorlijk aanzienlijk.

Bas: Ja, want van mensen die dit niet weten.

Ties: Niemand weet dit omdat je die data-inzichten ook niet krijgt.

Bas: Nee, exact.

Ties: Maar als dadelijk puntje bij paaltje komt.

BTW in België voor Bol.com verkopers

Bas: Er is nog een ander groot hekelpunt want toen ik dat gedoe had met mijn belasting in België was ik niet de enige ook, blijkbaar vraagt ook de belastingdienst in België vaak bijvoorbeeld data op bij bol.com, letterlijk hè, en bol.com moet dat verplicht uitleveren, terwijl je denkt van ja, GDPR weet ik veel wat hoe dat allemaal werkt, maar bol.com levert het uit aan de Belgische belastingdienst, die ziet van hé, Bas Urlings, staat die bij ons in het systeem? Nee, hé, maar hij doet wel al 8 ton in ons land, hoe kan dat? Ja, en zo worden dus al die gasten die zijn dus vroeg of laat gewoon de Sjaak omdat die data gewoon wordt uitgeleverd vanuit bol.com zelf.

Ties: Ja.

Bas: Maar nu komt het, dan vraagt de Belgische belastingdienst aan jou van wat ben je aan het doen en kun je me aantonen wat je aan het verkopen bent? Nou, dat lijkt je dan leuk, maar dan zou jij aan bol.com willen vragen mag ik al die data hebben van de afgelopen jaren. Die gaat bol jou dus niet meer geven, maar jij moet het wel aan de belastingdienst aanleveren. Dus als jij niet een goed systeem daartussen hebt zitten, wherever je de data in hebt getrokken ben je gewoon de Sjaak.

Ties: Ja, als je het niet kan verantwoorden dan dat is ook gewoon per direct niet btw-compliant in principe.

Bas: Ja, ja.

Ties: Dus ja, inderdaad bol.com is ja, is ook onder andere aangesloten inderdaad.

BTW oplossingen voor iedere marketplace

Bas: Ok, en de toekomst is natuurlijk weet je, ik wilde al vrij snel over meer marketplaces gaan verkopen en bol, Amazon en whatever er allemaal is en want welke data, jullie zijn met name op Amazon gericht denk ik omdat dat de grootste e-commercepartij is in veel landen, of zijn er ook meer marketplaces die jullie aansluiten die ook geautomatiseerd gaan waardoor je je hele e-commerce spectrum kan aftikken?

Ties: Ja, dat is uiteindelijk wel de ambitie. Dus we hebben nu echt Amazon.com aangesloten, dus je complete Amazon-verkoop. Nou, waarom, omdat daar voornamelijk de meeste voorraadopslag in het buitenland zit. We hebben zojuist bol.com ook geïntegreerd, voornamelijk ook voor one-stop shop naar België waar heel veel mensen tegenaan liepen en ook een stukje Belgen die in Nederland hun voorraadopslag doen. Dus die worden, en ook Belgische verkopers worden btw-plichtig in Nederland.

Bas: Juist.

Ties: Wat wij ook voor hun oplossen en ja, uiteindelijk is de ambitie, de roadmap ook om dat voor ja, alles aan te sluiten hè, want het is gewoon nog steeds vervelend dat stel je verkoopt en je webshop en je Amazon, ja, je moet nog steeds nog wel aan ons je webshopexport sturen nu en dat, ja, dat kost dus weer tijd voor de klant en dat willen we niet dus dat moet weg. Dus uiteindelijk is de roadmap, ja, alle soorten manieren van verkopen van de verkoper dat wordt aangesloten op ons platform. Dus je hebt 20 inputs en 1 output, hoeveel btw-plichtig ben je in dat land. En ja, de eerstvolgende is Zalando, Shopify, WooCommerce. Ja, dat soort kanten moet je kijken, Kaufland, Cdiscount, dus ja, al dat soort partijen dat zal uiteindelijk aan ons systeem gekoppeld worden.

Bas: Ja, maar gaan jullie al die apps in-house maken of willen jullie ook een soort van open API maken dat andere mensen gewoon apps kunnen maken voor op jullie platform.

Ties: Ja, kijk, het is altijd een beetje kip-ei, je moet eerst beginnen om wat te integreren om jouw open API voor andere partijen interessant te maken van hé, die gast dat is niet echt wat het moet worden, misschien moeten wij het voor hun ontwikkelen. Ik weet inderdaad development is echt belangrijk dat we nu zelf even moeten doen, je moet jezelf bewijzen, maar uiteindelijk is een open API zeker wat we willen. Dus dat ook andere partijen op ons platform aan kunnen sluiten en ja, en dat kan heel vel doorgaan, dat kan vanaf een Exact koppeling tot MoneyBird tot hè, je wil het ook in je boekhouding direct hebben. Dus ja, dat aantal integraties dat is ja, daar is geen tekort aan in principe.

Nieuwe platformen op Staxxer

Bas: Nee, nee, en hoe werk je ermee dan? Krijg je een soort van lijst waar mensen op kunnen stemmen of zo wat ze als eerste willen of?

Ties: Dat is inderdaad een goede vraag want dat is dan wel echt de eerstvolgende was echt wel een discussiepunt van wat gaan we eerst doen, Zalando of Shopify en dan ga je eigenlijk gewoon je huidige klantenbasis af van waar zitten jullie?

Bas: Ja.

Ties: Wat doen jullie en hoe kunnen we jullie nu het beste helpen en ja, dat ga je inderdaad meestal doen we nu gewoon met old-school bellen. We hebben sowieso veel contact met onze klanten omdat we echt willen leren van we hebben nu echt een mooie initiële klantenbasis om te zeggen wat willen jullie, wat is echt wat jullie drijft om bij ons nog te blijven en hoe zou voor jullie de perfecte wereld eruitzien. En dat doen we nog heel vaak door gewoon ja, te bellen, even kijken hoe het gaat en daar echt terugkoppeling van pakken en dat neerzetten en daar krijg je echt wel behoorlijk wat feedback over.

Bas: Juist, ik denk zelf al, dat zal jij ook wel doen, maar ik denk altijd aan schaalbaarheid. Als ik een softwareproduct zou hebben zou ik een soort van portaltje willen hebben of zo waar je je probleem in kan gooien van hé, ik wil een Shopify koppeling en dat dan al jouw klanten ook in dat portaltje zitten die daar dan duimpjes op kunnen stemmen een soort van.

Ties: Ja.

Bas: En dan krijg jij eigenlijk een prioriteitenlijst wat je moet gaan developen zeg maar.

Ties: Ja, nee, zeker, inderdaad echt het poenen van een Staxxer community is ook iets zeker wat we eigenlijk zouden willen doen en ook waar mensen elkaars ervaring kunnen delen en wij ook een stuk feedback van de gebruiker terug kunnen koppelen. Uiteindelijk is ja, data zal bepalen wat de eerstvolgende zal zijn in combinatie met wat de klant wil en ja, dat zijn mooie manieren om dat te vergaren ja, zeker.

Wat maakt Staxxer uniek?

Bas: Want is jullie dienstverlening uniek? Waarschijnlijk niet, maar zijn er veel concurrenten die exact hetzelfde doen of valt het wel mee?

Ties: Nee.

Bas: Dat is een handjevol denk ik?

Ties: Nee, het valt wel mee, waarom, omdat wij zowel de btw calculatie softwarematig oplossen als het btw dashboard waar jij je zaken regelt, dat wordt één portal. De meeste partijen die hebben een van de twee, dus alleen een calculatiesysteem of alleen een btw dashboard, maar die hebben niet beide in één. Waardoor jij dus of nog steeds per e-mail jouw kopie van je paspoort op moet sturen, ja, dat wordt dan bij ons in het dashboard gedaan, of dat je nog je CSV-bestanden van je Amazon of je bol.com moet opsturen, maar ook dat wordt in ons portal allemaal automatisch berekend. Dus ja, die combinatie van beide en het stukje, ja, momenteel zijn we echt gefocust op de Nederlandse en Belgische markt en zijn we er echt voor die klant en ja, ik denk een stukje Nederlandse goede service, e-commerce minded mensen die denken in efficiëntie en snelheid dat is waar we ook echt wel in uitsteken hier.

Bas: Ja, want wie is jullie typische klant? Nu is de focus Nederland en België, maar in principe als je dadelijk Europa aantrekt kun je eigenlijk in heel Europa klanten maken toch?

Ties: Zeker.

Bas: Want je lost het probleem voor elke ondernemer in Europa op.

Ties: 100%, dat is ook zeker de ambitie. We beginnen echt in Nederland en België omdat daar onze thuismarkt is, we daar de mogelijkheid krijgen om de software te bouwen, naam positioneren en ook ja, ons groeimodel te kennen van wat is nu uiteindelijk hoe we gaan groeien. Maar ja, zeker, er moet een Europese expansie in zitten. Nou, waarom, ons product is inderdaad Europees schaalbaar. Het is hetzelfde product voor een Duitser als voor een Fransman als voor een Belg als voor een Nederlander. Maar ja, je begint natuurlijk klein en ook een stukje leren en optimaliseren en dan uiteindelijk zullen we zeker, ja, het idee is gewoon echt cross European en cross platform wat we zeggen, dus ongeacht welk platform jij verkoopt, ongeacht uit welk Europees land jij komt, bij ons kan je je complete btw-administratie neerleggen en automatiseren.

Bas: Exact, ja, want als je voor whatever, de Polen relevant wil zijn dan integreer je Allegro of zo of whatever, de grote marketplace daar.

Ties: Precies.

Bas: En dan zeg je jongens, willen jullie makkelijk je taks doen, kom hier.

Ties: Ja.

Wie zijn klant bij Staxxer?

Bas: Precies, en wat is dan een typische klant? Zijn dat veel kleinere e-commerce spelers of is dat een combinatie van klein en heel groot?

Ties: Een combinatie van beide. Je ziet wel echt een verschil dat de kleinere e-commerceondernemer is echt op zoek naar de complete btw-ontzorging dus die wil echt alles bij ons neerleggen, ook de diensten, dat is toch altijd het gros van onze klanten dus dat zijn ondernemers kleiner dan 1 miljoen op jaarbasis, tussen de 1 en 3 miljoen. Alles wat daarboven zit heeft toch al gauw fiscale afdelingen die het intern regelen en die gebruiken echt onze software om het makkelijker en sneller en compliant te doen.

Bas: Exact.

Ties: Dus dat zijn echt, ons model is in dat opzicht in twee delen opgedeeld ja.

Bas: Ja, nee, want ik bedoel wat ik zelf altijd naar buiten breng is begin een merk met weinig producten en ga dat in veel landen verkopen. Zo ben ik zelf ook uiteindelijk succesvol geworden. Ik noem het een soort van het Apple model hè, gewoon klein assortiment aan dezelfde klant verkopen.

Ties: Ja.

Bas: En in principe wil je dat ook nog eens in combinatie met een virtual team zodat je ook nog geen offices en dat soort dingen hebt, maar eigenlijk zijn dat de perfecte klanten ook voor zo’n Staxxer die het op die manier willen inregelen.

Ties: Ja, zeker, zeker. Het is echt, ja, het is echt eigenlijk gemaakt voor ja, voor iedereen bezig in de e-commercemarkt die echt bezig is met btw-compliance en daarvan af wil.

Bas: Ja, juist.

Ties: Dus ongeacht waar ze zitten, ja.

Spy-Fy op Amazon

Bas: Lachen man. Je hebt zelf ook nog een, je verkoopt zelf ook nog iets op Amazon?

Ties: Ja, ja, we verkopen met Spy-Fy nog steeds, dus Spy-Fy is het bedrijf wat nog steeds bestaat en dat is ook echt top want dat is onze eigen usercase.

Bas: Juist.

Ties: En ja, dat is overal geïntegreerd en ik ben zelf klant bij Staxxer vanuit Spy-Fy dus we krijgen mailtjes van onze accountmanagers van hé, Ties, kan je even dit nog opsturen en hé, dit moet je betalen in Duitsland.

Bas: Nice.

Ties: Zodat ik ook een feel krijg van wat we aan het doen zijn in principe. En ja, dat blijft nog steeds draaien tot ja, dit is echt onze usercase in principe.

Bas: Ja.

Ties: Dus ja.

Bas: En op Amazon heb je ook, je hebt ook nog meer producten ontwikkeld in dat Spy-Fy spektakel wat je op Amazon verkoopt.

Ties: Ja, uiteindelijk wat je nu, het gros wat we nu doen is telefoonhoezen dus telefoonhoezen waarbij zowel aan de voorkant als aan de achterkant een schuifje geïntegreerd zit om ja, ook om wederom je privacy te beschermen en dat doen we voornamelijk in Amazon US. Het is echt een groot US product en EU. Dus daar hebben we op meerdere landen voorraad liggen en US local FPA. Dus en ja, UK nu want er is geen EFN meer, maar, ja, dat, een stuk webshop ook, bol.com.

Bas: Nee, want ik zeg ook altijd probeer zoveel mogelijk waarde aan je product toe te voegen want ja, weet je, je moet je steeds meer onderscheiden om überhaupt je kop boven het maaiveld te krijgen op Amazon.

Ties: Ja, ja.

Bas: En dat doe je dus door eigen producten te ontwikkelen wat jullie ook hebben gedaan en eventueel patenteren of modelrechten vastleggen of whatever, probeer het zoveel mogelijk te beschermen.

Ties: Ja, en ik denk ook zelf is dat een vorm van merk bouwen en het is gewoon heel fijn als jij, als jouw eigen merk de zoekterm wordt binnen het platform, ja, dan heb je hele goede ROAS, dan ben je daar super tevreden mee want mensen als je gaat concurreren met iPhone camera cover versus het woord Spy-Fy, ja, dan ziet je conversie er compleet anders uit. Dus het duurt wat langer om een merk te bouwen, maar uiteindelijk gaat dat wel op de lange termijn echt wel afbetalen als jij er een naam in hebt en zeker in een niche focusproduct gaat dat echt wel, ja, zijn vruchten afwerpen, ja.

Staxxer over 3 jaar

Bas: Mooi hè, en wat zijn de ambities van Staxxer? Over drie jaar hebben we weer een podcastopname, wat is er dan gebeurd?

Ties: Ja, goed, ja, zoals ik uiteindelijk al zei, ja, ik denk dat we ten eerste de software echt door gaan ontwikkelen, dus meer platformen erop en ook het stukje, ja, automatiseren en opschalen, echt Nederland nu echt snel leren, snel groeien en ja, uiteindelijk willen we gewoon echt in elk Europees land aanwezig zijn dus ja, over drie jaar hoop ik hier in ieder geval dat we kantoren hebben in meerdere landen, dat we echt een mooie groeiende klantenbasis hebben van online ondernemers, dat de software het compleet van jou uit handen neemt en ja, dat je echt een abonnementsvorm hebt in btw-compliancy waar je gewoon niet naar om hoeft te kijken. Als we dat voor elkaar krijgen dan hebben we denk ik echt een hele mooie slag gemaakt om de e-commerce ondernemer te helpen.

Bas: Juist.

Ties: Dus.

Bas: En het team verzesvoudigd dus of?

Ties: Het team verzesvoudigd als het niet meer is. Hè, zoals ik zal zei, we zijn nog afhankelijk van de menselijke tussenkracht omdat we niet direct kunnen koppelen aan overheidssystemen, dus er zal altijd nog een schakel tussen zijn tussen de data en de aangifte zelf. Dus ja, we zullen ook nog wel behoorlijk wat mensen aan moeten trekken en een HR-pool moeten gaan bouwen ja.

Bas: Maar goed, jouw filosofie is ook als het te automatiseren is dan heb je beter meer automatisering dan meer mensen.

Ties: Ja, ja, zeker.

Bas: Dat is sowieso aan te raden om niet te veel mensen te hebben, maar.

Ties: Nee, ja, goed, uiteindelijk is dat wel, uiteindelijk wil je hè, zoals ik net zei, als je kijkt naar iets verder dan 3 jaar, 5 à 10 jaar, ja, dan zitten al onze systemen gekoppeld aan belastingsystemen zodat het echt compleet geautomatiseerd geïncasseerd kan worden, maar je alleen nog maar met terugwerkende kracht hoeft te kijken, even een PDF downloaden, ok, wat heb ik nu betaald daar, waarom? En dat is het. En de rest wordt direct geïncasseerd, ja.

Bas: Cool, valt me net te binnen in mijn hoofd een vraag die ik altijd aan het begin stel van elke podcast ga ik nu aan het einde stellen Ties, je weet hem al.

Ties: Ja.

Nog maar 3 maanden te leven..?

Bas: Wat zou je doen als je nog drie maanden te leven hebt?

Ties: Ja, nou, ja, spullen pakken en ik denk reizen, even nog die laatste backpack vibe en alle vrijheid nog een keer meemaken, de natuur in, met mijn vriendin samen echt nog de mooiste plekken proberen te zien en te ontdekken en ja, het beste eruit halen wat je nog kan denk ik.

Bas:Ja, nog geen kids.

Ties: Nee, nog geen kids, dus nee, dan zou ik dan denk ik echt nog even nog genieten van al het moois wat deze wereld te bieden heeft, dus ja.

Bas: Ja, mooi. Je hebt al aardig wat dingen gezien, maar inderdaad nog meer en een bucketlist afwerken en dan het loodje leggen.

Ties: Ja, precies, dan is het denk ik top, was mooi geweest en de groeten.

Bas: Ja, mooi, mooi.

Ties: Ja.

Staxxer deal voor luisteraars

Bas: Tof, ja, volgens mij hebben wij ook, tenminste, vanuit Plazatalk hadden wij een speciale deal met Taxxer.

Ties: Ja, klopt ja.

Bas: Kun je daar wat over vertellen?

Ties: Ja, zeker. Ja, omdat we het voor iedereen natuurlijk toegankelijk willen maken zijn er heel veel Nederlandse ondernemers die momenteel hè, de stap proberen te maken om naar het buitenland te gaan maar niet echt durven, daarvoor hebben wij een deal dat je bij ons 50% korting krijgt op je btw-registratie in het buitenland. Stel je zou naar Duitsland gaan dan betaal je nu voor 130 euro zou je dan kwijt zijn voor een btw-registratie in Duitsland en dan wordt het binnen, tussen de 6 en 8 weken heb je een btw-nummer binnen.

Bas: Wow.

Ties: En kan je aan de gang, en dat is de deal, ja, eigenlijk alleen voor Plazatalk klanten, ja.

Bas: Nice, ja, volgens mij staat de url op plazatalk.nl/btw. Het kan ook ondernemenopslippers.nl/btw zijn, probeer ze allebei zou ik zeggen of we zetten er in ieder geval iets op die pagina’s en daar kun je deze unieke deal met Staxxer in ieder geval claimen.

Ties: Ja.

Bas: Leuk man.

Ties :Ja.

Famous last words

Bas: Thanks voor je komst. We zijn al bijna een uur aan het lullen. Heb je nog famous last words Ties of heb je nog iets te delen met de mensen of whatever?

Ties: Nee, ik denk het niet. Nee, ik denk er weleens over na van als je dan nog zo’n message, maar de message is al zo vaak gezegd is dat het je moet gewoon doorzetten, dat is de enige manier, gewoon keihard doorpompen als je wat wil en het lukt niet, doorzetten, dat is, ja.

Bas: Ja, 100% mee eens, 100% mee eens.

Ties: Dus ja, het is een beetje een cliché ding wat vaak genoemd wordt, maar ik denk wel dat je succes als ondernemer is toch gewoon dat doorpushen als mensen zeggen dat het niet meer kan, doorpushen.

Bas: Ja.

Ties: En ja, dat is denk ik ook hetgeen wat het leuk en uitdagend maakt, elke dag is anders.

Bas: Als iedereen zou opgeven dan moet jij doorgaan.

Ties: Ja, precies, dat zijn juist de momenten--

Bas: Anders had je hier niet gestaan.

Ties: Precies, dat zijn juist de momenten dat je denkt yo, ok, nice. Op dat moment is het misschien niet leuk en je wil terug, maar aan de andere kant, hè, ja, ga er gewoon voor en probeer het op te lossen.

Bas: Om daar nog een verhaal misschien bij, heb je momenten in je leven dat je denkt van ok, toen stond ik echt op het punt om de handdoek in de ring te gooien, heb ik uiteindelijk niet gedaan en toen gebeurde dit? Is er een bepaald moment in je leven dat je denkt van ja?

Ties: Ja, ik denk wel de eerste keer ik kan nog wel herinneren ik zat toen in Myanmar, dat is zoveel tijd vooruit, volgens mij was het bij mij toen 4 uur in de ochtend of zo dat ik een appje kreeg van mijn compagnon Peter van dat officieel bekend was dat we door onze leverancier van de eerste crowdfund campagne dat we opgelicht waren en dat we opnieuw moesten beginnen en dat was wel echt een moment van ah, my god, hoe gaan we dit doen? En hoe gaan we nu van scratch beginnen als we al 10.000 mensen hebben die al 6 maanden aan het wachten zijn, hoe gaan we ze nog een keer, en uiteindelijk ja, we zijn volgens mij de dag erna op het vliegtuig naar Hong Kong gestapt en onze poten in de klei, leverancier gaan zoeken.

Bas: Ja.

Ties: En ja, dat was wel het moment dat ik dacht van ok, misschien niet, maar je kon ook niet meer terug, er was no way back.

Bas: Nee, nee.

Ties: Er was no way back.

Bas: Maar er zijn ook genoeg crowdfund campagnes die nooit het leven zien toch en dat je gewoon je geld kwijt bent, dat was ook het risico van het platform.

Ties: Volgens mij is de grootste--

Bas: Het zou heel lullig zijn als dat met zo’n plastic schuifje gebeurd, maar het had gekund.

Ties: Er waren meerdere wegen naar Rome, maar nee, bij ons was het ook echt een stukje van we zijn nog jong, onze ambitie is ondernemerschap, ook onze naam willen we gewoon niet zo, we hebben dit nu beloofd en we gaan gewoon zorgen dat het gebeurt. Desondanks dat we al het geld kwijt zijn, prima, maar we kunnen niet als wij ondernemers ambitie hebben nu al deze kant op. Je moet, je moet. Dus dan ga je er maar gewoon voor en dan zorg je maar dat je het oplost.

Bas: Ja, en achteraf gezien natuurlijk weer een tof avontuur in Hong Kong en leveranciers en puzzelen en Chinezen, het hele spektakel erbij.

Ties: Precies, we hebben ontzettend veel plezier gehad met zijn tweeën en op een gegeven moment sta je dan toch weer op dat dak ergens in een hotel in Hong Kong met een biertje in je hand dan denk je ja, hoe zijn we hier nou toch weer beland. En dat is uiteindelijk waar je het voor doet natuurlijk, dat soort momenten.

Bas: Ja, lachen man, lachen. Thanks voor je komst Ties.

Ties: Ja, leuk, dank je wel dat ik hier mocht zijn.

Bas: Ja.

Ties: Een leuk gesprek, leuke podcast.

Bas: Zeker.

Ties: Dus ja, zet hem zeker door, ja.

Bas: Zeker man, dank je wel.

Ties: Ja, graag gedaan.

Bas: En tot snel.

Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!

Bas: Yes, lachen man, dat was Ties den Dekker van Staxxer, heel btw-spektakel, verhaal, maar ook inspirerend verhaal om te horen wat hij allemaal heeft meegemaakt. Ja, wil jij de btw-ellende voor zijn, ga dan dus naar plazatalk.nl/btw of ondernemenopslippers.nl/btw en daar kun je een mooie deal claimen voor Staxxer, die kunnen je hele btw-spektakel uit handen nemen en dan kun jij zorgeloos ondernemen en vooral veel producten verkopen op Amazon. Ik zeg tot later, dank je wel Ties.

Ties: Ja, dank je wel.