Slippertje 77: Van militair tot succesvol influencer & ondernemer met Jesse Meester
YES! Vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast the one and only Jesse Meester! Hij is 29 lentes jong, opgegroeid in Amsterdam. Hij is militair geweest, maar wilde graag gaan ondernemen. Hij startte daarna het fitnessmerk MeesterPT om mensen gezonder te laten leven op alle vlakken.
Hij werd bekend als acteur in onder andere SpangaS. Boven de 300.000 volgers zag hij de waarde in van zijn volgers en is hij meer influencer geworden. Inmiddels heeft hij miljoenen volgers.
In Slippertje 77 vertelt Jesse Meester onder andere over:
- Zijn leven in Amsterdam en Spanje
- Hoe hij zijn militaire opleiding ervaarde en waarom hij stopte
- Zijn eerste stappen als e-commerce ondernemer
- The American Dream en de realiteit daarvan
- Hoe hij zijn innerlijke rust vind
- Én tips voor het ontwikkelen van een ondernemers-mindset!
Laten we snel gaan luisteren naar de inspirerende verhalen van Jesse Meester, LET'S GO!
Podcast transcriptie
Bas: Vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast the one and only Jesse Meester. Hij is 29 lentes jong, opgegroeid in Amsterdam. Hij is militair geweest, maar wilde graag gaan ondernemen. Hij startte daarna het fitnessmerk MeesterPT om mensen gezonder te laten leven op alle vlakken. Hij werd bekend als acteur in onder andere SpangaS. Boven de 300.000 volgers zag hij de waarde in van zijn volgers en is hij meer influencer geworden. Inmiddels heeft hij miljoenen volgers. Hij is ook nog eens spreker en woont momenteel in Spanje. Jesse, welkom.
Jesse: Wat een mooie intro man, dank je wel, dank je wel.
Bas: Ja, het moet niet gekker worden dit hè?
Je schuift je shit opzij, en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij.
Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd. Je kraakt de code van het leven met zekerheid.
Bas: Doe jij ook al een beetje toch?
Jesse: Het is een radioshow zo man, mooi.
Bas: Ja, het moet niet gekker worden. We gaan de code van het leven kraken met zekerheid. Lachen. Hé, welkom Jesse.
Jesse: Mooi man, dank je wel.
Bas: Ja, het is lachen man, we hebben elkaar kort geleden leren kennen. Ik was op zoek naar influencers en toen dacht ik who the fuck is Jesse Meester? Ik zag oh, ja, die heeft wel wat volgers en dat soort fratsen, we gaan het hele verhaal daar naartoe horen man, maar in ieder geval welkom.
Jesse: Dank je wel, dank je wel.
Nog maar 3 maanden te leven..?
Bas: De eerste vraag die ik altijd stel is natuurlijk een diepe vraag, is wat zou je doen als je nog drie maanden te leven hebt.
Jesse: Wow, die zag ik niet aankomen.
Bas: Ja, dit is het begin hè Jesse.
Jesse: Ja, hele goede vraag. I love it man, love the style. Ik denk dat ik in de drie maanden zou ik heel veel tijd besteden met familie en plantjes die ik heb en mijn hondje en wat nog meer. Jeetje, ja, dat, dat is het voornaamste eigenlijk. Echt zo veel mogelijk en ook in denk alles wat ik heb zeg maar ook zorgen dat dat allemaal op de juiste plek terecht komt. Dus dat is denk ik wat ik zou doen, ja.
Bas: Dus testament in orde maken, tijd spenderen met familie, planten en de hond.
Jesse: Exact, ja, ik denk wel dat dat primair is wat je zou willen doen of in ieder geval ik als ik dood ga.
De planten van Jesse Meester
Bas: Ja, je wilt tijd spenderen met de planten, heb je veel wietplanten of wat is er zo bijzonder aan de planten?
Jesse: Onder andere, onder andere, ja. Nee, ik kom natuurlijk uit Amsterdam dus ik heb wel een paar plantjes. Nee, ik heb ja, toen ik hier kwam wonen heel erg geïnvesteerd in planten en ik denk dat dat ook echt is waar iedereen zal in moeten investeren want sustainability en daar gaan we het later over hebben wordt steeds belangrijker. Dus ik kwam hier wonen, ik dacht ik heb zon nu altijd, ik heb een goed klimaat, het enige wat ik dan moet doen is aarde halen en zorgen dat er genoeg water is. Dus ik heb een bananenboom, ik heb nu een appelboom, ik heb nu sinaasappels weet ik het allemaal.
Bas: Vet.
Jesse: Dus ik krijg er heel veel geluk van. In de ochtend weet je word ik wakker, ik kijk naar mijn plantjes, ik kijk naar mijn vijvertje, ja, dat vind ik mooi. Dus dat geeft mij heel veel geluk en ik denk dat als je nog maar drie maanden te leven hebt dat je dingen wilt doen die jou echt oprecht gelukkig maken en dat is met familie, plantjes en natuurlijk mijn hondje.
Wonen in Amsterdam en buitenland
Bas: Vet man, leuk. Je bent een echte ras Amsterdammer geloof ik want je bent daar geboren ook? In ieder geval opgegroeid.
Jesse: Niet geboren, niet geboren.
Bas: Niet geboren.
Jesse: Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vanaf mijn even kijken, 16e, 16,5 ben ik na de middelbare school de militaire opleiding gaan doen en dat heb ik twee jaar gedaan. Daarna ben ik terugverhuisd naar Amsterdam en even kijken, eigenlijk vanaf 21, 22 ben ik de wereld rond gaan reizen.
Bas: Nice.
Jesse: Dus ik ben niet heel veel op een plek geweest eigenlijk vanaf dat moment. Dus hè, dat ondernemen op slippers is echt letterlijk bijna 10 jaar van mijn leven geweest.
Bas: Nice.
Jesse: En dat, en nu had ik echt zoiets van ja, maar weet je, ik wil eigenlijk nu een plek hebben waar het allemaal samenkomt en ik ook gewoon rust heb en stabiliteit.
Bas: Waar je kan settelen.
Jesse: Dat heb ik gevonden in Spanje, ja.
Bas: Ja, mooi man. Tof. Ja, nee, dus het is meer dan terecht dat jij hier in de Ondernemen op Slippers podcast zit.
Jesse: Dat moet nog blijken, maar.
Militaire opleiding
Bas: Ja, maar ja, goed, je hebt ook nog echt mooie e-commerce dingen gedaan daar gaan we het later ook nog over hebben, maar laten we beginnen bij dat militaire spektakel. Je hebt daar dus twee jaar lang een soort van militaire opleiding gedaan of zo. Ben je ook uitgezonden geweest of heb je daar rare fratsen meegemaakt of hoe zag dat eruit?
Jesse: Ik ben gelukkig niet uitgezonden geweest, maar ik heb wel intense opleidingen gedaan waar ik wel goede herinneringen aan heb, ook minder goede herinneringen. Het was ja, heftig, maar tegelijkertijd heeft het mij ook wel de discipline gegeven om denk ik ervoor te gaan met mijn onderneming en ook met het risico durven nemen in dit leven. En ik denk dat mijn passie voor acteren, mijn passie voor vrijheid en ook het helpen van andere mensen dat dat echt daar een beetje ontstaan is doordat ik zag hoe de autoriteit die mij werd opgelegd mij best wel onderdrukte in wie ik was en vaak als je hè, een soort van dieptepunt hebben we nodig of een soort van moment waarin we totaal niet gelukkig zijn om bepaalde dingen te realiseren over jezelf. Dus het gaf mij een bepaalde wijsheid op een vrij jonge leeftijd die ik nodig had om gewoon maximaal te gaan, risico te nemen en ja, toch nog een soort van voorzichtigheid met fitness en met trainen en dat was toch altijd wel mijn passie. Dus uiteindelijk vanaf 1 persoon naar 2 personen, 3 personen en dan heb je gewoon een mooie business die mensen helpt. En dat was MeesterPT.
Bas: Vet.
Jesse: En dat is er nog steeds, alleen is het meer nu online coaching geworden, 1-op-1, meer psychologie. Dus dat is wel gevormd, ja.
Dagelijks leven als militair
Bas: Cool, maar en wat moet ik me voorstellen van zo’n militaire opleiding, is dat een beetje Kamp van Koningsbrugge 2.0 of zo? Het is eigenlijk een soort van lange ontgroening met van bovenaf hiërarchisch en jij rennen, kin op de borst, 20 kilo op je rug en gaan of wat?
Jesse: Ja, eigenlijk wel. Ik zal je eerlijk zeggen ik kijk niet veel Nederlandse tv.
Bas: Oh.
Jesse: Dus ik--
Bas: Je kent het programma Kamp van Koningsbrugge ook niet?
Jesse: Ja, van gehoord, ik heb ervan gehoord. Ja, want een producent waar ik mee heb gewerkt die heeft daar eigenlijk volgens mij ook aan meegewerkt.
Bas: Ah, cool.
Jesse: Maar ja, poeh, ik kijk ernaar terug als zwaar, zoals je net schetst, veel weg, veel lopen, veel discipline opbouwen en ik ja, ik moet altijd zeggen dat het voor mij een bepaalde discipline en mindset heeft gegeven die wel nodig is en ik zal ook heel eerlijk zijn Bas, ik ben ook best wel pro dienstplicht, in die zin dat ik vind dat want als we nu kijken naar de maatschappij en de jongeren dat daar een beperkt level aan discipline, een beperkt level aan respect en heel veel andere dingen is en dat nodig is om een stabiele maatschappij te hebben die structuur heeft en dat ik zie dat niet goed gaan nu in Nederland. Ik merk dat als ik terugkijk naar mijn tijd als militair dat dat mij een beetje de juiste richting heeft opgeduwd. Waar je bepaalde dieptepunten leert kennen en daar pushen ze je echt wel toe, en op dat dieptepunt dat je dan ook wel tot bepaalde inzichten komt.
Bas: Ja, juist.
Jesse: Dat is wel nodig op jonge leeftijd.
Bas: Ja, die inzichten en die lessen die je daar hebt geleerd die zie je als super waardevol voor de rest van je leven waar je iets mee gedaan hebt.
Jesse: Absoluut.
Moeilijke momenten in het leger
Bas: Wat is dan het meest extreme of zo? Of heb je daar überhaupt een voorbeeld van, van wat is nou, noem je dat extreme dieptepunt waar je jezelf echt tegenkomt, leert kennen en dan nog twee stappen verder over je grens gaat zeg maar?
Jesse: Wat ik heel erg gemerkt heb is dat er, er zijn natuurlijk ook misstanden en die zijn ook naar buiten gekomen dat of het is bepaalde speciale eenheden of cluster 4 opleidingen waarin bepaalde dingen naar buiten zijn gekomen en het gaat toch te ver of klachten van recruten die ja, later naar buiten zijn gekomen. Ik wil niet een van de personen zijn die daar in die slachtofferrol gaat zitten. Ik wil kijken naar wat heeft het mij gebracht en wat heeft het mij geleerd. Ik vind het ook moeilijk om in detail te spreken over alles wat is voorgevallen wat ik heb meegemaakt. Ik kijk er vooral op terug als een grote les en dat vond ik heel waardevol. En iedereen heeft denk ik daarin iets te leren, ongeacht hoe de leiding zich daar profileert.
Bas: Ja.
Jesse: Uiteindelijk heb je nog altijd de keuze, er is geen dienstplicht, je kan altijd zelf nog met eervol ontslag weg na je opleiding of zelfs oneervol tijdens je opleiding. Dus die keuze heb je.
Verbroedering
Bas: Ja, dus ik bedoel ik ben ooit lid geweest van een soort van studentenvereniging in Haarlem en daar had je natuurlijk een soort van ja, het heette KMT, het heette kennismakingstijd, maar dan ga je ook zeg maar een weeklang met een groep mensen door een nou, laten we zeggen een soort van minder leuke tijd, maar ook dat verbroedert zeg maar en dat is wel een beetje het idee volgens mij achter die ontgroening en daar hoor je ook natuurlijk allemaal rare verhalen over. Maar is dat verbroederen bij zo’n opleiding dan ook zo dat je allemaal er doorheen gaat en daarna dus zo’n hechte band met elkaar hebt of hoe zie jij dat?
Jesse: Ja, dat is mooi dat je dat zegt, broederschap. Want dat is eigenlijk de enige tijd dat ik nog echt broederschap heb meegemaakt. Hè, daarna kom je in de burgermaatschappij en dat was voor mij heel erg wennen want ik was best wel autoritair want dat was een beetje de wereld die ik kende. En dan moet je ineens met mensen gaan communiceren op een normale manier en dan denk je ja, wat is normaal? Hè, dus je komt op een hele autoritaire manier over misschien, je bent al vrij direct van jezelf, dus ja, dat heeft ook wel heel erg geholpen in mijn business als personal trainer in het begin, laat ik heel eerlijk zijn want dat werd heel erg gewaardeerd, maar in andere aspecten van mijn business was het echt zo van wow, wie is die guy? Weet je wel. Dus ja, de verbroedering dat is iets wat ik wel mis in de burgermaatschappij. Dat merk je alleen maar daar omdat je echt samen door die struggles gaat, samen als één guy gewoon een fuck up maakt dan is iedereen gewoon klaar en dan mag iedereen dat voor jou gaan oplossen. Dus weet je, iedereen faalt tegelijkertijd en dat was iets wat tot hele frustrerende en lange dagen maakte, lange weekenden soms waar je van uitgaat oh, we zijn klaar dit weekend, we gaan lekker naar huis, eindelijk rust en dan op het laatste moment sta je op de appelplaats en hoor je je blijft dit weekend, we gaan gewoon door. En dan mag je wel even je vriendin bellen ja, ik moet dit weekend toch blijven. Dat zijn allemaal dingen die je in het begin doormaakt en dat is allemaal om die mindfuck te geven.
Bas: Ja, je weet niet wanneer het begint, niet wanneer het eindigt, alles is onvoorspelbaar, dat is eigenlijk waar je als militair dan getraind op moet zijn.
Jesse: Hoe ga je om met frustratie, hoe ga je om met ja, teleurstelling. Dat zijn allemaal lessen die je leert en dat vind ik heel waardevol en dat is iets waar de huidig maatschappij steeds verder van af raakt.
Comfort maatschappij
Bas: Ja, is het dan te makkelijk voor de huidige maatschappij of zo gemaakt? Te makkelijk gemaakt of zo?
Jesse: Ik denk dat we, kijk, vanuit een comfort zone die we natuurlijk voor onszelf gecreëerd hebben met technologie en met alles is accessible tegenwoordig en het zit wellicht ook een beetje in de Nederlandse cultuur dat we best wel snel klagen over dingetjes en dat we een bepaald perspectief missen en het perspectief dat ontwikkel je vaak door wereldkennis, door andere culturen te leren kennen en ook dingen te zien in de rest van de wereld. En ik ja, ik vind dat soms wel jammer en ik denk ook dat de leerschool voor veel jongeren nu TikTok is geworden of social media en dat is eigenlijk natuurlijk een verkapte vorm van ja, hoe zou ik het zeggen.
Bas: Dat zijn de dopaminemeesters.
Jesse: Ja, inderdaad, ja.
Bas: Ja.
Jesse: Dus ik vind dat wel zorgwekkend en ik denk dat ook voor mijn eigen kinderen natuurlijk in de toekomst dat een probleem zou kunnen zijn. Dus ik zie dat, ik ben natuurlijk als toegepast psycholoog ontzettend geïntrigeerd door alle ontwikkelingen die zich plaatsvinden in digitalisering omdat ik daarin werk. ik vind het fantastisch de opportunity met e-commerce en het heeft mijn leven veranderd, dat van jou en met marketing en de impact die je kan hebben, fantastisch, maar het komt ook met een hele dark side. Daarom vind ik het heel belangrijk om juist de jeugd een soort van te aarden met wat is belangrijk, wie ben ik voordat ik op hè, op internet ga en daar een beetje mijn persoonlijkheid ontwikkel. Nee, persoonlijkheid ontwikkel je eerst door te aarden, door bepaalde ervaringen echt in het leven op te doen. Dus maar goed, weet je, dit zijn wel dingetjes die je gewoon ziet in de verloedering van de maatschappij wellicht en ook hoe mensen met elkaar omgaan. Je ziet het misschien op straat. Ik hoor van heel veel mensen als ik terugga naar Amsterdam, niet alleen Amsterdam trouwens, gewoon de rest van de wereld ook hoor, uber en mensen steken een middelvinger naar elkaar op. Er is heel veel verharding en dat heeft natuurlijk ook te maken met andere factoren zoals inflatie en alles is duurder en het is allemaal klote natuurlijk in de wereld, dus er zijn meerdere factoren, maar het heeft ook te maken met gewoon opvoeding en dat is primair altijd waar ik in geloof en daar heb ik ook doorheen gemoeten.
Bas: Ja, ja, dus eigenlijk zie je die militaire tijd ook een beetje als opvoeding van de samenleving dus.
Jesse: Ja, ja.
Bas: Ja, tof. Ja man, maar dus nadat je militair was geweest dacht jij ik moet gaan ondernemen, ik wil andere mensen helpen. Toen ben je dat MeesterPT begonnen om mensen gezonder te laten leven op alle vlakken.
Jesse: Ja, het begon heel erg eenzijdig en dat is eigenlijk de approach van natuurlijk elke personal trainer meestal, die begint hè, gericht op de body en improving.
Bas: Je begon gewoon mensen te trainen 1-op-1, dat was het begin.
Jesse: Ja, ik wilde voor mijzelf werken, ik dacht wat is de snelste manier, ik heb een passie voor fitness, ik heb trainingen gehad, ik weet hoe ik mensen kan helpen dus ik had na die cursussen ben ik gewoon gaan beginnen bij een gym en uiteindelijk dacht ik ja, maar ik kan dit, dit gaat zo goed weet je wel, ik moet dit gaan uitbreiden. En toen nou ja, is dat gaan groeien met een persoon erbij, twee, drie en toen dacht ik ja, maar we kunnen mensen op een hele, op nog veel grotere schaal helpen en toen ook met de psychologie opleiding die ik ben gaan starten raakte ik veel meer ook bewust van de impact van de mind op de body en andersom. Dus ik dacht ja, maar we moeten de pillars gebruiken, body, mind, psychology. En dat was een beetje de kern van MeesterPT geworden en dat was ook het succes want we kregen zulke hoge ratings van de mensen die ja, hun leven veranderen eigenlijk dat we waren genomineerd voor de Fitness awards en nou ja, voting gestart en toen hebben we dus gewonnen in de gemeente Amsterdam met de hoogste waardering.
Bas: Nice.
Jesse: En dat was voor mij misschien nog wel waardevoller dan een gold award of andere award, maar puurt het hebben van de hoogste waardering was gewoon heel vet. Dus dat was een soort van heel mooi moment en ook daarna om dat boek uit te brengen over intermittent fasting want ik ging dus veel meer de acting kant op, ik ging veel meer de personal branding kant op, dus Jesse Meester werd ineens een brand en toen wilde ik nog wel mensen blijven helpen, maar minder zelf betrokken zijn. Dus toen heb ik eigenlijk in een boek, een combinatie met toegepaste psychologie heb ik het samengebracht om ja, eigenlijk in een vrij simpel handboekje uit te leggen wat intermittent fasting kan doen voor jou, voor jouw mental clarity, voor jouw leven, voor het verliezen van gewicht en heel veel andere dingen. Dus en dat hebben we in de US hebben we dat, omdat mijn grootste audience daar was onder andere door de acting gigs die ik in de tussentijd had gedaan hebben we dat via mijn website en ook Amazon een tijdje verkocht.
Bas: Nice.
Jesse: Dus dat was wel heel vet, ja.
Boek verkopen in Amerika
Bas: En in de US verkoop je natuurlijk een factor 100 keer meer boeken dan in Nederland of zo of hoe moet ik dat zien? Dat gaat gewoon voordat je daar een bestseller hebt geen idee, dan moet je misschien 50.000 boeken wegzetten of zo? Of hoe werkt dat?
Jesse: Volgens mij wel ja, ja, en ook dat, ja, ik heb het ook uiteindelijk heb ik het gewoon puur via mijn eigen website gedaan omdat Amazon, ja, die pakte en te grote commissie en ik ja, verdien er niet meer op en daar ging het op zich ook niet eens om, maar ik wilde het liever in eigen beheer houden en ik heb het toen eraf gehaald. Wat ik ook zag is dat op Amazon nog voordat ik het boek had uitgebracht zeg maar waren er al reviews en ik had het boek erop gezet en nou, de eerste bestellingen waren binnen en er waren al, ik dacht hoe kan dat nou? Maar dat is dus gewoon hoe Amazon werkt. Je kan daar gewoon een review plaatsen zonder het product te hebben.
Bas: Serieus?
Jesse: Van de verified purchases, van de mensen die het boek kochten, die waren super lyrisch erover en die waren actief ermee, maar dan iemand die had gezien op tv en die een hater was die kon dus gewoon een 1 ster geven en ik schreef in Amazon hoe kan dat? Dit is een review gebaseerd op niks, het boek is nog niet eens bij die persoon of die heeft hem niet eens besteld. Zeggen ze ja, kunnen we niks aan doen, dat is gewoon dat hoort erbij. En toen dacht ik van ok, ik verdien er niks op en waarom zou ik het op Amazon houden als ik het op mijn eigen website heb? Dus heb ik het toen weer naar mijn eigen website gebracht.
Hoge bomen..
Bas: Je had het net over die dark side hè, zie je dat soort haters en mensen die dan dat soort dingen doen ook een beetje als de dark side van wat groter en bekender worden en dat je dan haters hebt van mensen die misschien vaak jaloers zijn of zo op datgene wat jij dat of hoe je leeft of zo? Of hoe zie jij dat?
Jesse: Goede vraag. Ik weet niet of dat te maken heeft met de dark side, ik denk dat het te maken heeft met hoe wij zijn als mensen. Ik denk dat de mensen die van nature in hun evolutie, evolutionaire psychologie een soort van afkeer hebben tegen alles wat heel erg anders is of wat zij zien als dat te ver buiten van zichzelf staat. Dus als zij iemand zien die ineens heel snel op vrij jonge leeftijd succesvol wordt of ineens heel veel reist of ineens op plekken is waar die persoon niet kan zijn dan zal je zien dat er een soort van haat, jaloezie of afgunst ontstaat en dat is heel jammer, maar dat is groter dan mensen vaak denken die dan beginnen met het bouwen van een personal brand. En dat onderschatten heel veel mensen, ik in het begin ook. En hoe groter ik werd hoe meer ik dat ook zag. En zeker als je dan nog op tv bent en dan ook nog eens of reality tv zeker wat natuurlijk super geëdit is ook, waar het natuurlijk vooral draait om mensen die een mening hebben. Als je ads draait op Facebook of op whatever, je moet daar een bepaalde huid voor ontwikkelen en het is hetzelfde als jij een baan hebt en jouw baas die vertelt jou wat jij wel of niet moet doen en dat je je werk niet goed doet of whatever, je moet een dikke huid ontwikkelen. Dat is zeker waar op online media en je moet daar een beetje, dat is ook hoe ik daar ben in gaan staan, je moet dat naast je neerleggen. Maar dat zal ook altijd zo zijn. En ik denk een fout die feel mensen maken waaronder ikzelf misschien in het begin is dat je het je aantrekt. Wat er dan gaat gebeuren is je gaat reageren en dat is exact vaak wat deze persoon wil. Die wil dat jij aandacht schenkt aan de haat, aan de jaloezie zodat daar weer een reactie op kan ontwikkelen en als je daar geen aandacht aan geeft dan zul je ook zien dat het allemaal uitdooft want dan is het ineens niet meer interessant voor de mensen. Dus dat zijn allemaal interessante dingen die je meemaakt als jouw brand groeit en als je succesvoller wordt en daar moet je voorzichtig mee zijn.
Bas: Ja, ik herken het wel en dat is ook waar je voor moet uitkijken want vaak doe je hele mooie dingen en is nou, whatever, 90% plus tevreden met wat jij doet en blij met jou inspiratie en noem het maar op en er zitten altijd wel weer een paar van die azijnpissers tussen die dan een andere mening hebben en laat je niet stoppen door die azijnpissers dat is ook eigenlijk wat jij zegt want je moet er gewoon geen aandacht aan geven en doorgaan want je impact is groter dan als jij naar die 1% azijnpissers je aandacht laat gaan dat is gewoon zonde van wat je wel aan de wereld te brengen hebt. En hoge bomen vangen veel wind hè, dus hoe meer volgers je hebt en whatever dan op een gegeven moment wordt het azijn pissen wordt een of andere andere vloeistof pissen. Maar goed.
Jesse: Ja, in de psychologie kennen we een fenomeen dat heet white knight syndrome en ik denk dat we dat allemaal in het begin gemerkt hebben met mensen naast ons, het gaat niet zo goed met hun of hè, ook een hater is vaak een heel negatieve spiraal en gaat vanuit ja, je hebt zo’n idee dat het altijd in een basement is van de ouders en dat ze dan aan het haten zijn en aan het trollen. Vaak is dat ook zo trouwens.
Bas: Ja, ja.
Jesse: Maar het hoeft niet altijd zo te zijn. Het kan ook gewoon zo iemand zijn die gewoon echt heel erg afgunst heeft. Het is best een deprimerende gedachte en die persoon is in een misschien hele nare situatie in zijn leven, dus het is ook belangrijk om een soort van empathie te hebben van hé, luister, ik begrijp waar het vandaan komt, maar ik schenk er geen aandacht aan. Ik vind het alleen maar heel jammer om te zien dat je zo bent en ik hoop voor jou dat jij misschien ooit daar uitkomt en wat van je leven kan maken.
Bas: Natuurlijk.
Jesse: Ik gun dat jou.
Bas: Ja.
Jesse: Hè, zo moet je er een beetje in staan en niet dat white knight syndrome wat ik net naar refereer is oh, laat mij daarin jou helpen of laat ik daarin engagen. En zodra je dus er aandacht aan geeft aan al die mensen dan dragt dat jou, dan ga je daarin mee met die negativiteit en dat is dus wat je niet moet doen.
Bas: Juist.
Jesse: Dus empathie ok, maar ga daar niet verder in.
Bas: Ik snap het, ja. Want ook ik bedoel je hebt een soort van ja, laten we zeggen carrière als acteur en waar begon dat en je hebt onder andere in SpangaS gespeeld. Ik denk dat dat voor de Nederlandse luisteraars het meest, ja, herkenbare is SpangaS. Ik bedoel ik ken het, ik heb het nooit echt veel gekeken moet ik wel eerlijk zeggen, maar.
Jesse: Jammer.
Bas: Ja, maar ja, hoe word je dan acteur en kom je in dat soort series, at heb je nog meer gedaan en ja, het is een hele bijzondere wereld natuurlijk weet je, ook ja, dat denk ik, maar vertel er eens wat meer over.
Jesse: Ja, ik had gewoon altijd een soort van ja, passie om dat te doen. Mijn biologische vader was acteur en ik heb hem vanaf mijn 13e niet meer gezien en ik denk dat het altijd er een beetje is in gebleven in mijn DNA. Dus ik ben een beetje gaan testen, ik ben een acteurscursus gaan doen, ik ben nog in New York toen ik daar tijdelijk woonde ben ik ook daar naar de New York Acting School gegaan om gewoon een beetje mijn skills een beetje te improven. Dus je kan mijn IMDB ook zien wat ik allemaal gedaan heb exact.
Bas: Cool.
Jesse: Maar SpangaS is volgens mij denk ik voor de meeste Nederlanders het meest bekend en DNA serie ook op RTL geloof ik. Dus ja, hoe is dat komen, ja, dus gewoon puur interesse en ook doen van hé, luister, ik ben nu 20 jaar, ik ben 20 jaar dus de kans om gewoon alles te doen at je wil weet je, you have nothing to lose en dat was heel erg van ok, nu moet ik het pakken, nu moet ik het doen en die kansen ja, hebben uiteindelijk ook geleid tot even kijken, ja, reality tv in Amerika en dat heeft mij daar heel erg groot gemaakt en ik had het totaal onderschat hoe groot die shows ook daar zijn en hoeveel aandacht eraan wordt gegeven. Dus toen ben ik daar naartoe gegaan en ik heb daar echt een ontzettend gave tijd gehad, mooie woning gehad in New York en gaan spreken over mijn passies en nou, alles wat ik deed en ook heel veel gaan volunteer work gaan doen daar en uitgenodigd door burgemeesters in Florida en nou ja, meet & greets met fans en het is ongelooflijk. Je kan het allemaal terugzien ook op mijn socials, op mijn Instagram staat vast nog een video of op mijn Facebook, maar dat was fantastisch en ja, dus dat, toen dacht ik van ok, wow, je hebt nu echt een soort van community en natuurlijk heel veel mensen die heel erg achter jou staan en tegelijkertijd dan ook de mensen die jou liever zien vallen dan opstaan.
Bas: Ja.
Jesse: En dan ja, ga je daar jouw weg in vinden en dat ja.
Leven in Amerika
Bas: Lijkt me wel lastig, dat is een beetje de Hollywood lifestyle of zo, het is veel blingbling daar en dan komt ene Jesse Meester overgevlogen uit Nederland en die denkt dat die daar even, dat die het daar gaat maken. Maar is dat niet, moet je niet onwijs, is dat niet onwijs lastig om je door dat geweld te begeven daar in de States?
Jesse: Wow, goede vraag. Het was in het begin vrij invasive. Zeker in New York, en waarom, omdat ik kijk, ik kwam daar natuurlijk al met het idee ok, holy shit, I just blew up en weet je wel, en ik had natuurlijk al heel veel kansen daar dus ik kwam daar niet met lege handen en ik kwam daar aan op de luchthaven en ik weet nog de eerste keer dat ik er kwam werd ik ten huwelijk gevraagd is volgens mij nog een video over volgens mij. Hele gekke dingen.
Bas: Was dat terwijl de camera’s aan stonden of niet?
Jesse: Nee, nee, bizar, ja, er waren wel mensen, maar gewoon iemand die mij heel lang al volgde en een soort van imaginary relationship had weet je wel.
Bas: Oh wow, ja.
Jesse: Dat is heel extreem, heel bizar. Dat was op JFK Airport en vanaf daar ja, toen werd ik een soort van ok, wat een asshole weet je wel, waarom zegt hij geen ja? Ja, weet je, ik bedoel.
Bas: What the fuck.
Jesse: Ja, what the fuck weet je wel. Iedereen dacht van dus dat, en ook zit je in een restaurant en dan ineens dat is wel heel heftig, komt iemand hé, mag ik een foto. Zit je gewoon te dineren met vrienden en mag ik een foto en dus dat was wel heel erg invasive en daar moest ik heel erg aan wennen omdat heel eerlijk, ja, in Amsterdam word je weleens herkend, ik ben by far not as famous of geen BN’er in Nederland of zo, maar weet je er is wel iemand hé, ik heb jou gezien of ik ken jou, ik volg je op Instagram weet je wel, hartstikke leuk. Ben je in het park, mag ik een foto, hartstikke leuk, top, maar je ziet het niet snel gebeuren dat je in een restaurant zit en dat je ineens wordt onderbroken, dat, nee, ik denk dat het wel, ik zou bij wijze van spreken nog naar de sauna kunnen in Nederland en gewoon ok zijn.
Bas: Ja, precies, ja.
Jesse: In ja, dus dat was wel heel erg wennen, maar tegelijkertijd het was gewoon fantastisch, zo warm en heel mooi om daar, en ik kom er natuurlijk nog graag om daar een bijdrage te leveren en ook zeker nu COVID over is, over natuurlijk tussen haakjes, om daar weer ook te gaan spreken. Zeker over marketing, e-commerce en dingen waar ik natuurlijk zelf veel passie voor heb en ook mensen mee wil helpen.
The American Dream
Bas: Cool. Ging je daar ook een beetje heen met de American dream of zo dat je dacht van ja, weet je, geen idee, je wilde, je bent er toch heen gegaan om een bepaald succes te boeken en heb je dat succes wat je wilde dan geboekt of hoe moet ik dat zien?
Jesse: Goede vraag. Ik kwam daarheen niet zozeer met het idee van ik wil een American dream. Ik wilde, ik wist al van tevoren dat ik daar niet permanent zou willen wonen. Ik vind Amerika een prachtig land, maar behalve Hawaii had ik niet zoiets van oh, ik wil hier permanent wonen. New York is te druk, te veel gekkenhuis, extreem duur ook, echt extreem duur. LA trekt mij niet, heel veel, in 2014 was het nog beter, inmiddels zie je op elke hoek daklozen en ja, ontzettend veel bureaucratie daar in LA, is niet een plek waar in ieder geval ik niet zou willen wonen. En ik ben dus ook met dat reizen natuurlijk in de afgelopen 10 jaar een beetje gaan zien ja, wat is geografisch ook goed, wat is nog dicht bij Amsterdam, hoe kan ik mijn familie nog zien en toen kwam ik dus bij Marbella uit waar heel veel andere ondernemers, like minded individuals zitten die ja, of met pensioen zijn of die ja, gewoon hun leven hebben en hun business en toen dacht ik ja, dit is eigenlijk ultiem weet je. Andere ondernemersvrienden zijn naar Bali gegaan of maar dat was voor mij dan weer ja, het is heel goedkoop en het is prachtig, maar je bent niet in Europa, je hebt niet meer dat je even snel voor je familie op de vlucht kan en dat waren allemaal keuzes die ik natuurlijk ook voor mijzelf heb moeten maken.
Starten in de e-commerce
Bas: Ja, snap ik. Tof man. Hé en over je e-commerce avonturen dan, vertel daar eens wat meer over hoe dat allemaal startte en wat voor gekkigheid je allemaal de wereld in hebt geslingerd.
Jesse: Ja, ja, inderdaad ja. Een hoop. Nee, ik even kijken, het begon eigenlijk met gewoon mijn personal brand. Nou, toen ben ik een store gaan maken en ik begon ooit nog volgens mij zelfs op WIX en ik dacht lekker makkelijk weet je wel.
Bas: Ja, dat is zo’n site builder toch of niet?
Jesse: Ja, is een site builder weet je en ik begon ineens dingetjes te verkopen want ik had volgers en ik zag wow, ok, dat gaat lekker. En toen ben ik dat steeds meer gaan researchen, gaan ontdekken. Nou ja, toen kwam ik op Shopify terecht en toen ben ik eigenlijk producten gaan testen, dus los eigenlijk ook van mijn personal brand. En toen zag ik ineens de marktwaarde en ook de potentie die er is op e-commerce en ik ben ineens, nou, op een gegeven moment zat ik op at budget per dag voor 5.000 per dag. Een vriend van mij die heeft [00:32:52] als supplementenbedrijf in Amerika, is 40.000 per dag aan ads spent, op één ad set hè.
Bas: Ja, natuurlijk.
Jesse: Dus maar goed, in ieder geval het is 10.000, 20.000, ik dacht ja, wow, what the fuck. Dis dat gaf voor mij ineens aan ok, ik ga all-in op e-commerce, ik ga all-in op [00:33:12] en acting is altijd een beetje een passie geweest een beetje erbij en zo is dat eigenlijk ontstaan en ineens kom je in contact omdat mensen natuurlijk zien wat je doet op Shopify, krijg je ineens een interview of je wordt ineens uitgenodigd als gastspreker of keynote speaker en dan sta je ineens in een Marriott in Times Square New York en echt van oh, fuck weet je wel, dit is wel heel cool.
Bas: Ja, vet.
Jesse: En dus ja, zo is dat gegaan.
Bas: En wat zijn of waren je meest succesvolle producten dan die je verkocht?
Jesse: Juwelen.
Bas: Ok.
Jesse: Juwelen.
Bas: Een beetje Swarovski-achtig spektakel of zo of wat?
Jesse: Nou, beter.
Bas: Blingbling.
Jesse: Sterker nog, ga naar, nee, ik heb met een juwelier in de diamond district samen gezeten om een hele unieke mooie lijn te maken, speciaal voor ja, een beetje practical luxury-achtig. Dus iets wat je makkelijk kan dragen wat nog steeds een diamantje heeft of een shine, maar tegelijkertijd ook ja, gewoon best wel lifestyle-achtig is, dus practical luxury. Nou, en dat ging heel lekker en daarnaast--
Bas: Dat zijn van die mooie margemakers omdat de waardeperceptie van dat soort dingen, ja, kan alles zijn zeg maar, je ringetje met je diamantje kan 10.000 kosten of 10 euro.
Jesse: Dat is wat de consument vaak onderschat. In alle eerlijkheid, ik vind de juwelen business ontzettend gemanipuleerd. De ene gek betaalt 10.000 voor een 1 karaat en de ander oh, dit is net even wat mooier geslepen of dit is een VS of dit is een VVS quality weet je wel. Het verschil tussen VS en de meeste mensen zien dat niet eens.
Bas: Wat is dat dan? Is dat hoeveel hoekjes het heeft of zo of at?
Jesse: Nou, het bepaalt zeg maar hoe goed geslepen en hoe verfijnd de diamant is.
Bas: Ah ja.
Jesse: Dus je hebt dan natuurlijk briljant hè, dat is de meest verfijnde diamant, dan heb je VS, very slightly induced heet het geloof ik en dan heb je ver, very slightly induced en dat betekent dus dat ok, nou ja, heel veel juweliers verkopen je dus eigenlijk VVS.
Bas: Het hoogste terwijl het niet zo is.
Jesse: Exact. Maar je kan het niet zien.
Bas: Nee, je moet het onder de microscoop leggen.
Jesse: Dat is ja, en dan ook nog eens de prijs die daarbij is en maar goed, dus daar heb ik wel heel veel marges op gemaakt ook en koffie, dat was iets waar ik gepassioneerd over was. Dat heb ik uiteindelijk verkocht omdat ik te veelte maken kreeg met allemaal certificaten en voedsel en waren en dingen, maar dat ging heel lekker. Dat was echt, dat is ongelooflijk hard gegaan. Want de koffie was niet alleen goed, maar het was ook een product wat organic was en wat juist samengesteld is met gezondheidsvoordelen. Je ziet nu heel erg zie je de mushroom coffee. Mushroom is ongelooflijk populair.
Bas: Ja.
Jesse: Dus dat en ja, nu eigenlijk alleen nog maar mijn eigen producten.
Bas: Cool.
Jesse: Op jessemeester.com, ja.
Bas: Cool man. Dus dat is ook je zag ook in die dagen je hebt je eigen lijnen gemaakt, eigen koffiemerk weet je, dat is alleen maar, en dat is ook wat ik altijd iedereen leer, het is alleen maar eigen merken maken en waarde toevoegen.
Jesse: Ja, ja.
Bas: Het is niet zo dat jij uit China iets importeert, je Jesse Meester logo erop gooit en het dan weer doorverkoopt maar je gaat wel nadenken van hoe kan ik hier nou echt zoveel mogelijk waarde toevoegen door het eigen te maken, eigen lijn, eigen koffiemerk, whatever, verpakking onderscheidend dat soort zaken.
Jesse: Ja, ja, ik zal je heel eerlijk zeggen dat kijk, ik zit natuurlijk in de e-commerce wereld al heel lang nu inmiddels.
Bas: Ja.
Jesse: Echt de grootste jongens ook in Amerika ontmoet in seminars, ik heb met hun op podiums gezeten en ook voor iedereen die aan het luisteren nu is, laten we heel eerlijk zijn, de meeste producten komen allemaal uit China. De meeste e-commerce of drop shippers of whatever.
Bas: Natuurlijk.
Jesse: Wat jij net zegt hè, die halen bulk uit Alibaba en die gooien hun logo erop en sommigen niet eens trouwens. Dus wees wel bewust van ook ja, dat is natuurlijk wat de meeste mensen doen en ja, dus maar goed, het was voor mij inderdaad belangrijk om heel erg brands te bouwen en ook dat was ook een kritiek die ik vaak kreeg, ja, maar je hebt al een groot personal brand dus het is voor jou makkelijk, je hoeft geen ads te runnen, je hoeft dit niet te doen. Ja en nee. Waarom? Waarom nee? Omdat ik ook brands heb gebouwd die volledig losstonden waar ik nooit mijn naam heb genoemd.
Bas: Oh ja.
Jesse: Dus dan kun je niet zeggen ja, maar omdat jouw naam, nee, dus het is mogelijk voor iedereen. Ik zie nog steeds, ik heb waarschijnlijk volgens mij net als jij Bas een members only community waar heel veel succesvolle drop shippers nu die met niks begonnen zijn het gewoon heel goed doen.
Bas: Zeker.
Jesse: Sommigen minder, je moet het continu natuurlijk bijhouden.
Bas: Ja.
Jesse: Maar het is gewoon nog steeds mogelijk.
Bas: Absoluut.
Jesse: En de mensen die natuurlijk falen die gaan jou vertellen ja, nee, het werkt niet, het is dood, advertising is dead, it’s done.
Bas: Nee, dat is ook zeker zo. In elke markt zijn kansen zeg ik altijd maar, of die nou omhoog of omlaag gaat of wat dan ook, weet je, en ook mensen denken whatever, ik leer mensen op bol en Amazon verkopen denken ja, daar zitten al te veel sellers op en ze zitten alleen maar in ja maar te denken maar ze denken niet in opportunities. Ja, weet je, en misschien zijn ze ook wel niet bereid om datgene op te geven om succes te bereiken hè. Dat zeg ik altijd, iedereen kan alles bereiken wat die wil, de vraag is wat je ervoor wilt opgeven.
Jesse: Absoluut.
Successen behalen door opofferingen
Bas: Laten we eerlijk zijn hè, het succes of whatever you call it wat jij bereikt hebt daar heb je ook veel voor moeten laten en voor moeten opgeven toch? Tenminste, daar ga ik van uit.
Jesse: Absoluut en het is goed dat je dat aanhaalt want ik denk dat de context vind ik heel belangrijk en die heb ik misschien in het verleden minder goed gegeven omdat natuurlijk op mijn Instagram als je daar komt, oh, hij is daar, hij is daar, hij is lekker op reis, hij zit aan een cocktailtje of hij zit in Mykonos en ja, tegelijkertijd in de avond zit ik ook tot in de nacht achter mijn laptop om mijn businesses te analyseren, om te zorgen dat alle vuurtjes die aan zijn dat die geblust moeten worden. Dat is de andere kant van het verhaal zodat ik inderdaad in de middag en in de ochtend kan reizen, kan doen wat ik wil. Dat zijn keuzes. Maar weet je, ik wil niet dat er een illusie ontstaat dat je e-commerce business zomaar even aanwakkert en dat het allemaal maar loopt.
Bas: Het is fucking moeilijk man.
Jesse: Het is fucking moeilijk.
Bas: Ja, ja.
Jesse: En je zal ook zien dat sommige dingen gewoon niet goed gaan. En je gaat ook te maken krijgen met charge backs bijvoorbeeld. Zeker als je gaat scalen. Nou, dat zijn allemaal vragen die ook natuurlijk bijvoorbeeld in jouw cursus natuurlijk ook aan bod komen, maar ja, dus dat zijn wel dingen en daar moet ook over gesproken worden want het is niet alleen maar van wow.
Bas: Nee, niks is wat het lijkt zeg ik altijd maar hè. Hoe mooi je Instagram profiel ook is weet je. Ja, daarom is ook nou ja, heel veel nep tussen haakjes op al die social media en zie je niet het echte gezicht weet je of de stress of whatever er allemaal nog bij komt kijken buiten de mooie plaatjes met de cocktail in de hand zeg maar.
Jesse: Ja, en dat is ook altijd, daarom zeg ik ook de podcast is zo mooi want de podcast geeft je een soort van long form context over wat het is wat ik, hè, ik ben daar, het is niet fake, ik ben op vakantie, ik ben, weet je wel, er is niks fake aan wat je ziet, maar ik vind het zo belangrijk als je dat deelt om ook de context te delen. Want uiteindelijk vind ik het mooi om met mensen aan tafel te zitten die ook een bepaald succes voor zichzelf hebben bereikt. En wat is succes, voor mij om te doen, te laten wat je wilt. Dat kan zijn wat ik net zeg met je plantjes, met je hondje, gewoon lekker thuis, weet je wel, dat is gewoon helemaal prima. Misschien een keer per maand op vakantie, misschien een keer per jaar, dat moet je zelf invullen en dat is een bepaald freedom level wat je voor jezelf moet hebben. Hoeveel heb ik per maand nodig om mijn freedom level te hebben. Voor de een is dat 3.000, voor de ander 10.000 en zodra je dat hebt bereikt dan heb je in mijn ogen voor jezelf uiteindelijk als je gelukkig bent heb je dat bereikt.
10 jaar de wereld rondreizen
Bas: Ja, mooi man. Hé en je combineert dat ook met veel reizen. Je zei net je hebt iets van ja, whatever, 10 jaar lang rond de wereld gezworven of zo vanaf je 19e? is dat dan heb je op veel verschillende plekken langer gezeten of heb je ook echt actief gereisd en verplaatsen en weet ik het allemaal, hoe zagen jouw reizen eruit in die 10 jaar dan?
Jesse: Ja, poeh, lang op plekken wel hoor. Ik heb ja, ik had zoiets van waarom zou ik als ik mijn hele bijna al mijn business eigenlijk ik moet nu hier zijn, ik moet nu daar zijn, ook met een acting gig of zo weet je wel. Oh, ik heb volgende week een acting gig in Zurich, laat ik nu alvast die kant op gaan. Weet je wel, let me explore that. Hawaii weet je wel, ik heb altijd, ik dacht altijd voordat ik hier naartoe ben gegaan ja, ik ga lekker in Hawaii wonen. Weet je wel, prachtig.
Bas: Robert Kiyosaki komt toch ook uit Hawaii of niet?
Jesse: Volgens mij wel. Ja, volgens mij wel. Ja, is prachtig daar, is een paradijs. Maar het is zo fucking ver weg van alles. Hetzelfde met Bali, I love Bali, I love Hawaii, maar ga je zo maar even terug naar Amsterdam? Ook al vlieg je businessclass dat is nog steeds een fucking lange vlucht.
Bas: Ja.
Jesse: En ja, dat wilde ik niet. Ik wilde nog steeds mijn familie is nummer 1 natuurlijk. Ik wil gewoon snel naar, en ook een beetje omringd zijn door de mensen waar ik om geef. Dus dit was voor mij de logische keus. Elke dag mooi weer, mooie natuur, naast het strand en nog steeds drie uur van Amsterdam.
Bas: Tof man, ja. En hoe is je Spaans?
Jesse: Pokito Espanol. I am working on it.
Bas: Zeg je in het Engels.
Jesse: Nou ja, nee, ja.
Bas: Mooi, ja, lachen.
Jesse: Nee is niet, maar goed, I am working on it, ja.
Influencer worden
Bas: Mooi, mooi. Maar je was dus begonnen een beetje ook aan je personal brand hè en dan op een gegeven moment zag je van hé, het aantal volgers liep aardig op, je hebt die volgers trouwens volgens mij ook een beetje hybride gebouwd, de meeste volgers heb je volgens mij in Engelstalige landen en ook wel een deel uit Nederland. Deed je in het begin ook cowboystrategieën of zo om meer volgers te bouwen? Zette je bots in, kocht je volgers? Niks is wat het lijkt zeg ik altijd op social media platformen en ben je inderdaad doorgepakt zodat je organisch harder bent gegroeid en daarna ben je natuurlijk meer de influencer gaan uithangen, maar ik ben ook gewoon even benieuwd naar de rit zeg maar naar dat punt toe.
Jesse: Ja, het is echt voor mij begonnen met acting gigs waar ik zag dat ik ineens groeide in volgers organically. En toen dacht ik, oh ja, zo ging het, ik kreeg een sponsorshipkans voor ik geloof dat dat, ja, het was Gillette, Gillette Benelux.
Bas: Nice.
Jesse: Die wilden mij betalen om een ja, te scheren en dat te delen met mijn volgers. Ik had toen tussen de 100.000-300.000 volgers volgens mij. En wat ik toen heb gedaan is nou ja, ok, ik heb een hoop potentie, hoop kansen en ik ga ervoor. Dus ik ben toen eigenlijk dat volledig gaan veranderen om ja, mijn hele business, mijn hele following op zeg maar dat te richten. Nou, toen dacht ik ja, maar alleen influencer marketing is het ook niet. Dus toen ben ik eigenlijk gaan scalen, ik heb andere influencers betrokken zeg maar bij mijn business. Ik en daar samen gaan kijken van ok, wat kunnen wij samen doen qua impact, qua influencer marketing. Nou, inmiddels bijvoorbeeld senioren een keer naar een jacht gebracht, seniore influencers. Ik heb jonge influencers vanuit de UK naar Thailand gebracht. Ik heb soms mijzelf betrokken bij projecten en ja, dus daar was een hele business voor en zo is die influencer marketing en ook de gewone marketing een beetje tot stand gekomen.
Bas: Wow, cool. Ja, dus je bent eigenlijk vanuit je eigen bereik plus het bereik van anderen heb je eigenlijk een soort van influencer agency-achtig iets gemaakt.
Jesse: Ja, klopt, en toen zijn we ook dus gaan cross promoten. Super belangrijk. Dus toen zagen we dus ok, weet je, jij hebt 500.000, ik heb 400.000, laten we elkaar helpen om nog verder te groeien.
Bas: Ja. Je maakt een package deal met Gillette, je zegt hier heb je niet 1 maar hier heb je er 6 en dat kost je, ja, 10 keer zoveel.
Jesse: Ja, nee, maar ja, dat ook inderdaad, de grap is dus dat ik, dat je ook elkaar dus kunt helpen dus door giveaways en door, dat is ook hoe heel veel profielen nu groeien, want organic is het als je zeg maar niet op tv bent of als je niet op Spotify zit of whatever dan is het heel moeilijk. Hashtags en al die onzin en het gaat niet heel hard. Dus wat is een goede manier om te groeien zonder bots te kopen en hè, door mensen die ook een grote following hebben om elkaar te helpen. Dus stel je hebt een half miljoen volgers, jij hebt een half miljoen volgers, let’s cross promote each other en dat is dus wat er natuurlijk heel veel gebeurt nu dat influencers elkaar helpen om nog meer te groeien op die manier.
Bas: Ja, eigenlijk help je elkaar. Dus het is een soort van win-win voor beide zeg maar. Het is eigenlijk een beetje volgers met elkaar aan het uitdelen dus.
Jesse: Ja, inderdaad, en wat je dan ziet is dat je, je bereik ook groeit en ook mensen natuurlijk ja, blijven. Sommigen niet, maar sommigen die leren jou kennen en dat is natuurlijk ook wat we nu doen met de podcast hè, er zijn mensen die luisteren die dan ja, op een bepaalde manier van cross promoting toch weer je vinden.
Bas: Ja, en dan gaat het om social media hè, dan draait het eigenlijk weer om likes en volgers en zo en hoe speelt jouw ego daar een rol in dat je denkt van ja, want jij zit volgens mij op Instagram en op YouTube volgens mij boven de miljoen abonnees of volgers. Ja, is dat dan, zijn er bepaalde milestones die je wilde halen of denk je het moet alleen maar meer-meer? Als je influencer bent wil je een zo groot mogelijke influence hebben dus je wil het getalletje vergroten, maar je moet ook een soort van--
Jesse: Ja, ik zie mijzelf dus echt niet als influencer en dat is ook een beetje het punt. Dus het boeit mij echt geen reet hoeveel likes of het boeit me echt niet. Ik vind het belangrijk om mooie content te delen waar ik achter sta om samenwerking mee te doen en ik heb gelukkig de luxe om daar keuzes in te maken waar ik in geloof en ook dat vind ik ook belangrijk voor iedereen die een personal brand heeft, ongeacht je volgers, zodra je samenwerkingen aangaat of je doet een sponsorship deal, om altijd jouw eigen brand en je volgers en jouw eigen waarde op nummer 1 te stellen.
Bas: Ja.
Jesse: En niet zomaar zo van sell-out te worden en van alles te promoten. En dat, want het gaat je je brand kosten.
Ego
Bas: Ja, dat geloof ik wel. Maar als je dan weer terugkomt op dat ego, hoe zit jij daarin?
Jesse: Ik zal je heel eerlijk zeggen dat de laatste jaren zeker na die Ayahuasca ervaring en de tote, dat dat ego heel, het ego zal er altijd zijn, maar het is meer losgelaten. Dus dingen boeien mij minder zeg maar. Dus het is voor mij minder belangrijk wat iemand vindt van hoeveel likes of ja, wat ik doe, dat boeit me minder. Terwijl daarvoor, voordat ik bepaalde inzichten had vond ik het nog heel belangrijk van ok, wat vindt iemand van mij hè, en nu ja, I don’t give a fuck weet je wel. Ik bedoel ik heb de vrijheid, ik doe de dingen die ik leuk vind, ik heb de luxe om die keuzes te maken en dat wil ik zo graag houden. I keep my circle small en de mensen die willen groeien, de mensen die een beter leven willen die omarm ik graag en met hun wil ik verder, ja.
Alle volgers weg..?
Bas: Ja, maar dus stel ik zou vandaag al je volgers en abonnees afnemen hoe voel je je dan?
Jesse: Dat zou pijnlijk zijn.
Bas: Dan ga je je cactus aaien en denk je het is allemaal prima?
Jesse: Ik zal je heel eerlijk zeggen, een ondernemer kun je al je essence afnemen, een echte ondernemer, maar als jij de mindset en de skills hebt die kan je niet afnemen.
Bas: Heel goed.
Jesse: En met die mindset en je skills kun je weer verder. Weet je al faalt jouw business, faalt je personal brand or whatever it is, you can start over.
Bas: Zo is het.
Jesse: Cause you have a mindset and that’s all you need.
Mindset ontwikkelen
Bas: Ja, en dat is, ik bedoel dat klinkt natuurlijk weer dat is ook niet over the top praten, maar je eerste miljoen is het moeilijkste en ja, ik bedoel vaak ja, doe je daar een stuk langer over en daarna heb je je skills en je mindset en dan ja, daarna is het eigenlijk een soort van ja, niet per se, ja, een soort van het trucje herhalen, maar je hebt wel de skills en de mindset om snel schaal te bouwen en internationaal te denken whatever, at the end of the day is het je business zal nooit groter worden dan jezelf dus je moet zelf groeien om een grote business op te zetten en bij de eerste business duurt dat proces het langst. Is dat ook een beetje hoe jij het ziet hoe je mindset gegroeid is over time en hoe je de stappen hebt gezet en hoe je zo verder bent gegaan?
Jesse: Dat is een goeie. Ik zal heel eerlijk zeggen dat ik vind dat je als je mindset goed is en als je je mindset op de juiste plek hebt en je weet en je hebt die skills, dan is het niet moeilijk. Het is eigenlijk heel makkelijk om geld te maken nu. Het is niet, ik vind het een verkeerde mindset want je hoort het heel vaak, je eerste miljoen is moeilijk of de eerste 100K, dat is de verkeerde mindset. Ik vind de mindset moet zijn hoe ontwikkel ik de juiste skills om geld, om waarde te geven. Geld komt.
Bas: Sowieso.
Jesse: Geld vloeit overal weet je wel, dus als jij de juiste waarde geeft komt het geld naar je toe.
Bas: Ja.
Jesse: En dat moet het doel zijn en dat is de juiste mindset en dan kan nog alles van je worden afgepakt. Natuurlijk is dat even kut en wil je dat niet, maar ook al is dat zo dan weet jij wel weer er bovenop te komen en dat heeft, ik bedoel ik heb genoeg gefaald, ik heb genoeg dieptepunten gehad, maar toch iedere keer weet ik weer ok, here we go. dus dat is de mindset die heel belangrijk is, zeker voor ondernemers.
Bas: Ja, ja, hoe groter het dieptepunt dan weet je ook weer dat je daarna weer naar een hoogtepunt gaat.
Jesse: Dat ook, ja, zeker en dat is ook wat heel veel Nederlanders niet beseffen, maar je hebt heel veel sociale zekerheden in Nederland. Als jij begint met niks dan heb je niks te verliezen.
Bas: Ja, klopt.
Jesse: Weet je wel, dus ik bedoel ga ervoor, grijp, zeker als je jong bent en je hebt nog geen verantwoordelijkheden of in ieder geval beperkt dan kun je nog heel veel testen en dingen doen en ja, ik hoor te veel mensen nog die ik ook spreek die dit graag willen doen, maar toch nog een soort van holding pattern hebben van nou ja, weet je, ik durf het toch niet helemaal. En dat is jammer. Dat vind ik echt heel jammer.
Bas: Ja, ja, dat is ook wel een van de meest grote lessen die ik de afgelopen tijd heb geleerd om me niet te verbinden aan een uitkomst in wat ik doe. Ja, als je de uitkomst los kan laten dan maakt het niet uit wat de uitkomst is, maar dan geef je gewoon alles in het moment en daarna zie je wel wat de uitkomst daarvan is. En als je genoeg waarde toevoegt is dat, kan dat een leuke uitkomst zijn, maar het kan ook minder leuk zijn weet je. Ik bedoel, dat is het hechten aan een uitkomst geeft je ook de teleurstelling hè. Dat is altijd zo. Of het nou in een relatie is of een business of als je zegt nou, ik heb een Lamborghini maar als daar morgen een tank overheen rijdt dan ben ik aan het huilen want dan heb ik geen Lamborghini meer omdat je je gehecht hebt aan dat stomme apparaat weet je, dat gaat natuurlijk nergens over. Hetzelfde misschien wel met volgers en dingen en het hele spektakel bij elkaar natuurlijk is dat je je eraan bent gaan hechten waardoor als het af wordt genomen dat je dan misschien denkt van what the fuck, maar als je je er dan niet aan hecht en niet gebonden bent aan de uitkomst dan maakt het eigenlijk niet uit wat je hebt of niet hebt.
Jesse: Het is heel belangrijk omdat je dan ook rust hebt. Anders zal je nooit innerlijke rust hebben.
Bas: Ja, mooi gezegd.
Jesse: Je personaliseert alles.
Bas: Ja.
Jesse: Dus je, ja, je kan dan geen rust vinden.
Innerlijke rust vinden
Bas: Hoe vind jij het beste je innerlijke rust?
Jesse: Ik vind mijn rust door mediteren, door hier te zijn. Ik merk echt dat sinds ik hier ben gaan wonen dat ik elke dag het gevoel heb dat ik op vakantie ben. Dat is heel apart zeker na 10 jaar reizen want het reizen werd op een gegeven moment een beetje hectic en het werd ook vervelend. Klinkt heel gek, maar dat werd echt een beetje een first world problem en ik dacht ineens van nu ik hier ben, je kan echt aarden, je hebt een mooie plek, je hebt ja, de juiste mensen om je heen en zon, strand, dus ja.
Bas: Je bent thuis gekomen.
Jesse: Ja, ja, precies, ja.
Bas: Mooi man. Ja, dat moet gewoon echt lekker voelen. Dat is ook als je zoveel reist dan heb je nooit echt een thuis. Je leeft misschien wel in hotelkamers, tijdelijke appartementjes, airbnb’s, whatever you want en dan heb je dus nooit een thuis, ben je echt een zwerver en dan nu ben je echt thuis gekomen, dat is echt mooi. Mooi man.
Jesse: Ja, dus dat is wel voor mij, weet je, ik mediteer zeker niet elke dag, ik probeer dat wel en ook om in die staat van nothingness te zijn en ook ja, gewoon meer innerlijke rust te vinden. We hadden het net over ego bijvoorbeeld, er zal altijd ego zijn, dat is ook heel belangrijk om te overleven, maar je kan heel veel rust vinden zodra je dat weer loslaat en ik kom natuurlijk ook uit de fitnesswereld waar het heel erg ging ook om hoe je lichaam eruitziet en ook om ja, hoe anderen jou zien en dat is ja, het is te ego, too ego centered de fitness sport, ja.
Bas: Ja, wow.
Jesse: Sorry dat ik soms in het Engels praat hoor, maar ik ben zo gewend om--
Bas: Ja, maakt niet uit, ik snap het, maakt niet uit.
Jesse: Echt de eerste Nederlandse podcast in ik weet niet eens sinds wanneer. Dus dat is ja.
Meditatie retraite
Bas: Mooi, we hebben hier een primeurtje te pakken. Ja, mooi man, echt tof verhaal. Ja, over dat mediteren gesproken, ja, ik had je al eerder verteld ook in jouw podcast ik ga in oktober mediteren en jij ging mee toch?
Jesse: Ik ga het doen man.
Bas: Ik ga echt mooie ondernemers daar, we hadden het ook over, ja, we hadden het over Mitchel van Duuren en andere gasten, maar die gaan ook mee en het is gewoon tof om 7 dagen stil te zitten met mooie aura’s om je heen, dus.
Jesse: Helemaal goed. Ja, mooi man. Ja, I’m in. Ja, ik ga het doen. Ik zal natuurlijk, het is 7 dagen lang hè zei je?
Bas: 7 dagen lang.
Jesse: Geweldig.
Bas: En we gaan nog een paar dagen, het idee is om nog een paar dagen even eraan vast te plakken om in ieder geval met ja, een groepje ondernemers of de gasten die het hebben meegemaakt om echt even in de free mind een soort van na te chillen en echt gewoon met elkaar te zijn en het lijkt me onwijs tof als je ook komt. Het is in Portugal dus het is voor jou om de hoek.
Jesse: Nice. We zijn nu ook toevallig bezig met iets hier in Marbella.
Bas: Ja.
Jesse: Om een soort van retreat te organiseren met een vriend van mij die heeft nu Oxyzone heet hij opgestart. Hij komt ook uit de Amazonwereld, heeft nu een villa gekocht hier en ook een aparte villa puur voor biohacking.
Bas: Oh, vet.
Jesse: Dus eigenlijk alles om je leven te elevaten en meer ja, energie en health heeft hij nu dus wij gaan ook een samenwerking, willen ook eigenlijk iets doen in dat centrum om daar onder andere wat jij zegt, ja, te disconnecten en alles te doen om te elevaten.
Bas: Vet man. Ja, laat weten als daar retreats zijn en stuur het naar mij toe, ik bedoel ja, het lijkt me ook wel tof om daar een keer aan deel te nemen.
Jesse: Absoluut man, absoluut. Ja, we zijn nog in een early stage dus I wil let you know.
Meer over Jesse Meester
Bas: Ja, tof man, laten we contact houden, leuk. Heb ik nog iets niet gevraagd wat ik had moeten vragen Jesse? Wil je nog iets toevoegen?
Jesse: Wat ik wil toevoegen, wow, ik denk dat we al best wel veel hebben gecoverd man en ik vind het heel belangrijk dat de mensen die luisteren, ik doe niet vaak wat ik al zei podcast of dingen in het Nederlands, maar wat ik ook in mijn eigen podcast altijd zeg is dat als je 30, 40, 50, 60 bent of 20, maakt niet uit, en je hebt een bepaalde visie voor jezelf voor het leven of iets dat je wilt gaan doen en je woont in Nederland heb je eigenlijk geen excuus om het niet te doen. Je hebt een sociaal vangnet, je kan alles verliezen, je hebt altijd iets om op terug te vallen en je zal uiteindelijk jezelf dankbaarder zijn dat als je ergens voor gaat dan dat je zegt ik heb het niet gedaan, ook al faal je, en dat is denk ik iets wat, waar te veel mensen nog bang voor izjn en dat is iets in Nederland waar je niet bang voor hoeft te zijn.
Bas: Mooi gezegd man.
Jesse: Ja.
Bas: Screw it, just do it.
Jesse: Exactly.
Bas: Ja, mooi man. Nee, helemaal, ik ben het helemaal met je eens. Ja, wij hadden allebei, jij ook niet en ik ook niet, we hadden nooit ons leven op onze manier kunnen hebben en de impact kunnen maken en mensen kunnen helpen en alles wat je maar opnoemt zonder dat we hebben gedurfd en gedaan en dus zit je nu in loondienst en denk je fuck, ik wil een ander leven, doe er iets mee en maak keuzes.
Jesse: En weet je, nog iets, loondienst hè, ik bedoel ik heb een Facebook kantoor gezien in Dublin, luister, er zijn loondienstjobs die fantastisch zijn.
Bas: Natuurlijk.
Jesse: Ben je gelukkig, ondernemen hoeft niet te zijn wat jou pakt. Dat is ook nog zoiets. Er zijn mensen oh, ondernemen that is the way, nee, je kan ook een fantastische job hebben man en gewoon lekker rustig elke maand je geld hebben en je bent hartstikke gelukkig, helemaal top.
Remote werken
Bas: Nee, dat klopt, ik zie ook wel mensen dus het gaat nu ook door Corona is het makkelijker geworden om op afstand te werken dus ik zie heel veel mensen die dus wel naar Spanje of naar Bali verhuizen die gewoon op afstand werken en dat kan ook een next level van je leven zijn, dan ben je in loondienst maar dan woon je in Bali of in Spanje, dat is een heel ander leven dan dat je in de Bijlmer in een flatje woont om als voorbeeld te geven toch?
Jesse: Fantastisch, ja, fantastisch, dus dat zijn dingetjes waarvan je denkt ja, dat is, het hoeft niet te zijn, het hoeft niet jouw pad te zijn. Het is jouw pad wat je zelf moet ontdekken en er is geen goed of fout.
Bas: Zo is het, vet, mooi man. Waar kunnen mensen meer over jou lezen, vinden, doe nog eventjes je hebt al 1,1 miljoen volgers dus we zullen er een paar bijplussen.
Jesse: Ik hoop van wel, let’s grow. Nee, je kan mij gewoon volgen op @jessemeester op Instagram, Twitter en mijn website jessemeester.com.
Bas: Cool.
Jesse: Ja, super man, dank je wel.
Bas: Cool man, graag gedaan en thanks ook voor het inspirerende verhaal en ja, dank je wel man, tot snel.
Jesse: Dank je wel kerel, we zien elkaar snel en doen nog een keer een podcastje in de toekomst.
Bas: Gaan we zeker doen man.
Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!
Bas: Ja, toch een vet verhaal van Jesse Meester. Begint een beetje in Amsterdam, opgegroeid als militair, acteur carrière, e-commerce carrière, miljoenen volgers, ja, ik vond het weer een verhaal om van te smullen in ieder geval en ik hoop jij ook. Dank voor het luisteren en tot de volgende keer maar weer, ciao ciao.