arrow_drop_up arrow_drop_down
7 September 2020 

Slippertje 22: Sociaal ondernemen met Gloria van Ewijk

Eindelijk, het is weer maandag en dus tijd voor weer een gloednieuw Slippertje! In deze podcast is Gloria van Ewijk mijn gast, Gloria van Ewijk is iemand die van grote uitdagingen houdt en daarbij sociaal onderneemt. Zo is zij bijvoorbeeld de winnares van de FD Career Award en is zij genomineerd voor de Impact Award.

Verder vertelt Gloria van Ewijk in deze podcast over:

  • waar zij is opgegroeid en het feit dat ze geadopteerd is
  • haar passie voor literatuur
  • de studies die zij allemaal succes heeft afgerond
  • sociaal ondernemen en het helpen van vluchtelingen
  • de GRIT Academy

Laten we snel gaan luisteren naar Gloria van Ewijk, let’s goo!

Podcast transcriptie

Bas: Dames en heren, vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast Gloria van Ewijk. Ze zit lachend tegenover me, ze is sociaal onderneemster en de challenge is voor haar de status quo. Ze is winnaar van de FD Career Challenge. Daarmee won ze een MBA op Nyenrode en ze heeft onder andere gestudeerd in Zuid-Afrika en in Amerika. Ze is ook nog eens genomineerd voor de Impact Award voor de inzet voor vluchtelingen. Ze heeft ook nog een online trainingsplatform de Grid Academy en ze is ook nog eens beeldhouwer. Gloria, welkom.

Gloria: Ja, hoi.

Bas: Daar komt de jingle, die is mooi hè.

Gloria: Ja, lekker vrolijk.

Je schuift je shit opzij en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij. Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd, je kraakt de code van het leven met zekerheid.

Bas: Yes, nou Gloria, nogmaals welkom, leuk dat je er bent.

Gloria: Ja, leuk om hier te zijn.

Wat zou je doen als..?

Bas: Ja, en meestal begin ik met een redelijk intieme vraag om te kijken wat belangrijk voor jou is en dat is wat zou je doen als je nog drie maanden te leven hebt?

Gloria: Oei. Nou, eigenlijk is het gekke dat je dat waarin we nu zitten, de Coronaperiode dat je eigenlijk heel veel nadenkt over wat heb ik echt nodig en wat vind ik nou echt belangrijk en een paar keer viel me op dat ik samen met mijn man zijn, of het nou Netflixend is of gewoon een boekje lezen dat dat denk ik het aller, allerfijnste is als je puur kijkt naar van waar word je echt gelukkig van en dat is toch eigenlijk met mijn man en de kat en gewoon het samen zijn.

Bas: Wow, eigenlijk zijn het de kleine dingen in het leven.

Gloria: Ja, want het maakt het leven ook, ik denk deze periode maakt het leven ook veel overzichtelijker.

Bas: Ja, ja, ik hoor je inderdaad, het werd eigenlijk eenvoudiger omdat je nergens naartoe kon en daarmee had je misschien ook minder druk want er gebeurde niks dus je hoefde eigenlijk niks te doen.

Gloria: Ja, ik moet wel zeggen dat het een van de zeg maar dat was zeker zo, maar ik heb wel zelf ervaren deze periode meer als een hele duidelijke kans voor mijzelf en ik heb eigenlijk als een debiel gewerkt aan mijn online platform die ik al anderhalf jaar had en waar we al heel lang, ja, waarvan ik altijd dacht online trainingen dat lijkt mij een mooie next step en maar er was eigenlijk geen markt en eigenlijk in de tweede week van de Corona kwamen in een keer al die online trainingen langs op LinkedIn en toen pas dacht ik hé.

Bas: Dit moet ik ook.

Gloria: Ik heb een online platform en volgens mij moet ik gaan zorgen dat die, dat ik daar nu maximaal op ga inzetten omdat er eigenlijk voor het eerst een markt is.

Bas: Ja.

Gloria: Dus het was eigenlijk een hele gekke periode waarin het thuis heel rustig en heel eenvoudig was en zo gauw ik op kantoor was, ja, als echt een slag in de rondte gewerkt om de Grit Academy een hele grote boost te geven.

De jeugd van Gloria van Ewijk

Bas: Wow, wow. Ik zal je, ik ga er dadelijk nog wat meer op in wat dat Grit Academy nou precies inhoudt en dat soort dingen, maar ik ben even benieuwd waar ben je opgegroeid en hoe zag dat een beetje eruit?

Gloria: Nou, ik kom uit Twente, misschien kun je dat wel een beetje horen.

Bas: Ja, en welke stad in Twente?

Gloria: Ik kom niet uit een stad.

Bas: Oh.

Gloria: Ik kom uit een heel klein dorpje aan de grens bij Nordhorn, het is een beetje echt een grensdorpje waar, nou, ik denk een kilometertje vanaf Nordhorn dus je zit eigenlijk in twee landen. Dus je doet je boodschappen in Duitsland.

Bas: Ja, en je tankt in Duitsland.

Gloria: En je zwemt daar, ja, je doet daar, en de Duitsers doen het omgekeerde bij ons, dus die komen weer naar ons toe. Dus hun eten bij ons. En ik ben eigenlijk in een relatief, nou, na 6 uur was er geen bus meer die ergens naartoe ging dus het is altijd een, dat is een heel overzichtelijke gemeenschap, een gelovige gemeenschap ook. Ik ben zelf geadopteerd dus we waren een van, mijn zus en ik samen waren een van de weinige gekleurde mensen.

Bas: Oh.

Gloria: En maar ik heb mijzelf ook, ja, ik ben gewoon zo opgegroeid dus ik heb dat zelf nooit zo door gehad. Nu terugkijkend zie ik het wel, maar toen zag ik het niet echt dus we zijn in een hele afgezonderde, wel afgezonderde wereld opgegroeid zal ik maar zeggen.

Geadopteerd

Bas: Wow, en waar ben je geboren dan?

Gloria: Ik kom uit Peru.

Bas: Ah ok, wow. En de adoptie was al op hele jonge leeftijd toen je baby was? Of later?

Gloria: 2 jaar.

Bas: Oh, 2 jaar, ja.

Gloria: Ik en mijn zus, ja.

Bas: Oh, wow, en misschien een rare vraag, maar heb je je echte moeder ooit gezien?

Gloria: Nee, nee.

Bas: Nooit?

Gloria: Nee.

Bas: En dat zou je graag willen of ook niet?

Gloria: Nee, ik ben daar eigenlijk, ik ben wel een keer terug geweest met mijn man samen, maar meer als toerist, dus ik spreek ook geen Spaans en mijn man was daar net iets beter in dan ik. We hebben wel les genomen, maar dat bleek geen talent te zijn wat ik had, of heb überhaupt voor taal en dus ik ben terug geweest, ik ben ook naar Machu Picchu geweest, maar ik had niet echt, buiten het feit dat mensen echt op me lijken was er niet echt een herkenning en zie en voel ik mijzelf meer een Twentenaar, nog meer dan een Nederlander in de zin van Nederlanders uit de Randstad of uit Utrecht.

Bas: Ik snap het.

Gloria: Maar in de basis ben ik eigenlijk gewoon een Twentenaar.

Bas: Oh, wow, wow. Mooi, mooi.

Gloria: Ja.

Bas: En dus je was opgegroeid in Twente en daar heb je dus waarschijnlijk de basisschool en de middelbare school gedaan.

Gloria: Ja.

Studietijd

Bas: En toen dacht je ik moet iets gaan studeren of?

Gloria: Nee, ik heb eigenlijk niet een standaard pad bewandeld. Ik ben na de, ik wilde kapster worden en ik ben naar de kappersdagschool geweest op mijn 16e en dan was ik in een jaar was ik kapster geworden en ik was vrij jong. Dus dat betekende eigenlijk dat ik dacht dat is wat ik wil doen en later wilde ik naar Hollywood en dan wil ik daar mensen gaan knippen en ik had een heel beeld erbij, maar eenmaal in de salon na een jaar op mijn 17e dacht ik nee, dit is helemaal niet wat ik wil. Dit is wel, het was wel een leuke droom maar de realiteit is totaal anders dus ik ben terug naar school gegaan.

Bas: Oh ja.

Gloria: En ik heb daar toen omdat ik niet gelijk, omdat ik eigenlijk de kappersdagschool had gedaan heb ik assessments gekregen en toen bleek dat ik iets intelligenter was dan gemiddeld en toen zeiden ze van nou ja, volgens mij moet jij, kun jij naar de universiteit en toen heb ik toelatingsexamen gedaan voor de HBO, ik heb een jaar mijn propedeuse van de HBO gedaan en daarna ben ik naar de universiteit gegaan.

Bas: Oh wow.

Gloria: Ja, dus ik heb wat sprongen gemaakt.

Bas: Oh wow.

Gloria: Ja, het was gewoon zo gegaan, het was niet een vooruit opgezet plan, maar het is gaandeweg en ik was gewoon jong en het kon toen ook, je kon toen met een toelatingsexamen springen naar andere niveaus.

Bas: Ja, maar tot de tijd dat je die test deed zeg maar was het eigenlijk een soort van verrassing dat je eigenlijk heel erg intelligent was of hoe moet ik het zien?

Gloria: Nou, er waren wel wat, ja, er waren wel wat cues zal ik maar zeggen. Sowieso ben ik zelf niet opgegroeid in een familie waar gestudeerd is.

Bas: Oh.

Gloria: Dus dat was sowieso niet een standaard pad.

Bas: Ok, ja.

Gloria: En ik was wel damkampioen en ik schaakte en ik deed tennissen.

Bas: Oh, wow.

Gloria: Dus ik deed eigenlijk al best wel, en ik las heel veel. Ik was autodidact, dus ik las 5 boeken per week dus ik had heel veel gedrag wat niet helemaal strookte met het pad wat ik opging maar ik heb daar zelf nooit over nagedacht en mijn familie was daar ook niet mee bezig. Dus het was meer zo van ja, ze houdt van lezen en ze tekent en ze is, weet je wel, ik heb die artistieke kant had ik ook, maar dat had geen, ja, dat kon ik ook een stukje kwijt toen nog in het kappersstuk.

Bas: Wow, maar ik vind het schitterend om te horen dat je eigenlijk misschien wel volledig vrij bent opgegroeid en dat je zelf bent gaan ontdekken wat je leuk vindt of vond en dat dat je startpunt is van je hele pad in plaats van dat iemand tegen je zegt van je moet tsjak, tsjak en door weet je.

Gloria: Dat klopt en ik heb ook zelf omdat ik natuurlijk altijd heel veel las, tegen de tijd dat ik die sprong maakte naar de HBO en universiteit had ik eigenlijk alle boeken al wel gelezen die je normaal leert of leest in je opleiding, maar ik deed het omdat ik het leuk vond.

Bas: Wow.

Gloria: En ik vond het gewoon interessant en toen ik op de universiteit zat, ja, toen voelde ik me ook echt thuis en toen klopte het ook. Toen wist ik ook ah, dit is waar ik hoor, dit is, hier word ik uitgedaagd en in het tweede jaar ben ik naar Cambridge gegaan heb ik internationale politiek gedaan dus eigenlijk ben ik toen gaan excelleren op de universiteit, toen kon ik in een keer kreeg ik toegang tot eigenlijk kennis wat ook bij mij paste.

Bas: Tot je hersenen.

Gloria: Ja, nou ja, ik weet niet, ik denk dat ik het gewoon, ik heb nooit gedacht toen ik in de salon stond of als kapster, ik was natuurlijk een heel erg jong meisje nog hè, ik was nog een tiener, maar toen heb ik nooit gedacht oh, ik wil dit of dat. Ik dacht meer van nou, dit is mijn pad. Dus ik was daar gewoon, ik keek daar gewoon niet, het was meer gewoon een stroom waar ik in zat en elke keer ontdekte ik meer en dat ontvouwde zich voor mij en dat kon ik volgen en ik heb veel mensen gehad in mijn leven die me geholpen hadden, die mijn potentieel zagen ook als ik het niet zag en die elke keer zorgden dat ik verder kwam.

Bas: Ja, een soort van mentor.

Gloria: Ja, op heel veel verschillende momenten heb ik mensen gehad die in mij geloofden en die deuren voor me hebben geopend.

Literatuur

Bas: Wow. Hé en in de vrije tijd, wat voor boeken las je dan? Waren dat voornamelijk romans of waren dat ook allemaal dingen over Einstein en weet ik het allemaal.

Gloria: Alles door elkaar, van literatuur tot studieboeken en dat doe ik nog steeds. Ik lees ook nog steeds studieboeken en ik hou er gewoon heel erg van om te leren en ik heb ook veel altijd nodig van aan prikkels aan kennis. Als ik dat niet doe dan merk ik dat ik gewoon, ik vind het leuk om nieuwe velden te ontdekken, nieuwe kennis op te doen, mijzelf eigenlijk uit te dagen continu.

Bas: Gaaf, ik denk ook dat dat een van de eigenschappen is van ja, nou ja, ook wel van de meest rijken op aarde hè, kijk naar Warren Buffet of Bill Gates of wie dan ook weet je, die lezen zoveel boeken per week hè, puur om gewoon ook alles te snappen en te kijken wat ze ermee kunnen en daar staat vaak zoveel waardevolle informatie in boeken. Ja, waar je bij wijze van spreken voor een cursus 1.000 euro zou betalen terwijl hetzelfde in een boek staat.

Gloria: Ja, en ik denk ook van het is denk ik ook wel van als een boek niet spreekt voor je dan is het ook niet leuk, dan zijn het lettertjes, maar als je er een associatie bij hebt of een gevoel kan ontwikkelen erbij, dat maakt boeken lezen leuk.

Bas: Precies.

Gloria: Anders zijn het gewoon woorden.

Bas: Ja, ja, daarom lees ik altijd de Donald Duck.

Gloria: Dus.

Universiteit

Bas: Dus. Nee, mooi. En hoe heet de studie die je op de universiteit deed, hoe heette die?

Gloria: Ik heb algemeen sociale wetenschappen gestudeerd en dat is een wetenschappelijke studie, maar waar ik ben in gaan specialiseren is eigenlijk de oorlogsvoeringskant. Dus ik ben eigenlijk naar conflicten gaan kijken en ik was begonnen met Unicef met kinderarbeid en kindsoldaten, maar ik ben geëindigd en gaan afstuderen in de privatisering van de Amerikaanse defensie-industrie in Irak en Afghanistan.

Bas: Wow.

Gloria: Dus ik ben gaan kijken hoe bedrijven geld verdienen aan oorlog.

Bas: Ok.

Gloria: Ja.

Bas: Bloedgeld zeg maar.

Gloria: Nou, het is allemaal legaal.

Bas: Ja, ik snap het.

Gloria: Maar het is niet ethisch.

Bas: Nee, ok.

Gloria: En het is…

Bas: Maar heb je het dan ook over witwaspraktijken of?

Gloria: Nee, nee, nee, het is eigenlijk zo dat Amerika, Nederland doet het op heel kleine schaal, ik weet niet of ze het nu nog doen want voor mij is het echt lang geleden, maar Amerika en Engeland, je hebt het reguliere leger wat je in kunt zetten, hè, dan heb je ook oorlogsrecht, maar je hebt ook bedrijven die diensten aanbieden die in oorlogstijd kunnen. Zoals bijvoorbeeld in Irak werden de bewakers, de beveiligers door een bedrijf deed die beveiliging, maar wel in de oorlogscontext en het probleem daarmee was is dat ze geen, ze waren niet civiel omdat ze onder een bedrijf, de corporate vielen, maar ze waren ook geen leger want ze, en ze hebben een hele lange tijd in een grijs stuk geopereerd waarin bedrijven commercieel geld verdienden aan het inzetten van hun mensen in oorlogen en daar waren heel lang geen wetten voor.

Bas: Oh, wow.

Gloria: En dan konden dus in Abu Ghraib in de gevangenis, Blackwater is een bekende, en dat wordt nog steeds gedaan dus en ik heb daar onderzoek naar gedaan om te kijken hoe zit het in elkaar en hoe zit de verwikkeling met de politieke top omdat destijds was er ook verwikkeling met mensen die uit de politiek kwamen die dan in die bedrijven gingen werken voor dubbele salarissen.

Bas: Oh, wow.

Gloria: Ja, en dat, daar ben ik in afgestudeerd.

Bas: Dus eigenlijk is het zeg maar je hebt één kant en dan is alles gereguleerd en als je een kogel afvuurt dan moet je een heel rapport schrijven waarom je die kogel hebt afgevuurd en de andere kant is gewoon dit is een bedrijf en je mag alles en wij betalen jou en doe maar.

Gloria: Nou, ik weet niet, dat is natuurlijk nooit de bedoeling geweest, maar dat is soms wel wat er gebeurd is zal ik maar zeggen.

Bas: Ja, ja, want dat zie je natuurlijk, ja, zeker in dat soort landen heel veel corruptie natuurlijk ook en er wordt veel, met geld wordt er veel gedaan, ja, wat niet ook altijd heel ethisch is zeg maar.

Gloria: Ja, maar het is vanuit de Westerse kant hè, het is niet vanuit de ontvangende kant, dus het is vanuit Amerika. Het is zeg maar gewoon een business. Oorlog is een business en ik vond het interessant om te kijken hoe dat in elkaar zat.

Bas: Bizar, ja. Tegenwoordig wordt er digitaal oorlog gevoerd hè, dan zitten ze elkaar wereldwijd te hacken en met chips.

Gloria: Ja, maar de gewone oorlogen zijn er ook nog steeds, ook als ze niet in het nieuws komen.

FD Career Challenge

Bas: Ja, bizar ja, bizar. Ok, en toen had je je universitaire studie afgemaakt of zo en toen dacht je ik ga me opgeven voor de FD Career Challenge of is dat niet in die periode?

Gloria: Nou, het is zeg maar, ik ben daarna gaan werken, omdat ik er wel achter kwam dat het een beetje een aparte wereld is dacht ik wel dit is niet de wereld waar ik moet zijn tussen al deze, ja, grote bedrijven die dit doen. Ik vind het interessant en ik was natuurlijk ook geen voorstander dus ik ben toen bij Binnenlandse Zaken begonnen bij cultuurprogramma Leo bij een veranderingstraject en zo ben ik eigenlijk, en daar zaten onderdelen van veiligheid in want er moest een veiligheidsdepartement komen, de brandweer moest reorganiseren, politie, dat zit allemaal bij BZK en zo ben ik eigenlijk de overstap gaan maken van de hardcore kant van oorlog naar veiligheid binnen Nederland en hoe wordt dat georganiseerd en wat moet er veranderen en ben ik langzaam die overstap gaan maken eigenlijk naar de Rijksoverheid en ben ik ambtenaar geworden.

Bas: Ja, wow.

Gloria: En dat heb ik een paar jaar gedaan en in 2011 heb ik meegedaan aan een wedstrijd van het Financieel Dagblad, LinkedIn Nederland en Nyenrode.

Bas: Oh ja.

Gloria: Ja, en dat was een wedstrijd die online begon met 900 man en die eindigde in een tweedaagse mini-MBA met, ja, met de directeuren van die bedrijven en daar waren 50 mensen, 50 finalisten die dan een, ja, wedstrijd hadden als het ware..

Bas: Ja.

Gloria: En dat betekende workshops, maar de jury was daar ook aanwezig, dus ze keken ook naar je en het eindigde in een 1-minuut pitch waarin alle 50 mensen moesten pitchen van waarom zij, ja, een executive MBA zouden moeten winnen want dat was de prijs, een executive MBA van 2 jaar bij Nyenrode, maar ook naar Amerika en Zuid-Afrika.

Bas: Oh, wow.

Gloria: Ja.

Bas: Dus 1 uit 900 heb jij gewonnen.

Gloria: In dat jaar wel, ja, dat was een afvalrace, ja.

Bas: Wow, en dan normaal, dus normaal kosten die studies bij Nyenrode volgens mij wel aardig wat geld.

Gloria: Klopt.

Universiteit van Nyenrode

Bas: Ik heb zelf ooit ook nog eens volgens mij een toelatingsexamen gedaan bij Nyenrode en ik kon starten, alleen uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om te gaan ondernemen in plaats van te starten. Ik dacht van ja, ik kan wel eerst studeren en dan een onderneming starten, maar ik kan eigenlijk beter een onderneming starten en als dat fout gaat misschien alsnog gaan studeren. Dus uiteindelijk ben ik niet geweest, maar het is wel, want heb je ook bij Nyenrode zelf gezeten? Want je hebt zo’n complex waar Nyenrode, in Breukelen is dat volgens mij?

Gloria: Ja, klopt, ja, ja, ze zitten nu in Breukelen en in Amsterdam.

Bas: Ja.

Gloria: En ik heb bij het kasteel, ja.

Bas: Precies, ja.

Gloria: Daar zaten wij drie keer een module, twee jaar, zeg maar vier modules zaten we op de campus.

Bas: Ja, zat je intern, ja.

Gloria: Ja, sliepen we ook daar.

Bas: En dat was een groot feest of viel dat mee? Was het wel serieus doorpakken?

Gloria: Nou, voor mij wel. Het is natuurlijk ook hoe je dat zelf doet hè. Voor mij was het wel niet alleen win je zo’n grote prijs, dus dat, voor mij was het wel echt, ik had nog nooit wat gewonnen dus ik, ja, dus ik dacht wel van damn, ik moet wel echt, ik voelde wel heel veel verantwoordelijkheid ook. Ik ben ook twee jaar ambassadeur wel voor Nyenrode geweest, ben ik ook gevraagd om praatjes te houden en dingen te doen zal ik maar zeggen.

Bas: Mooi.

Gloria: Dus ik voelde me heel verantwoordelijk om het ook goed te doen en het was ook voor mij echt een gigantische kans om te doen, de lessen te krijgen van de professoren, de inhoud, want het was ook een heel stuk ondernemerschap, daar leidt Nyenrode ook in op dus voor mij was dat knetterinteressant omdat ik ook de overstap naar ondernemen wilde maken. Ik was al een dag in de week ondernemer omdat ik niet durfde te springen uit eigenlijk mijn, hè, de Rijkswereld waar ik vandaan kwam, waar ik natuurlijk gewoon in loondienst was, waar het goed ging, dan vond ik het lastig om die sprong zelf te maken naar ondernemerschap dus voor mij was dit eigenlijk de ideale setting om bedrijfskunde eigenlijk, het is een bedrijfskundige opleiding met een hele sterke financiële tak erin, om dat gewoon aan kennis te krijgen en dus ik heb me redelijk de pleuris gewerkt om te zorgen dat ik, ja, dat ik er alles uit kon halen, ja, de kans volledig kon benutten die ik kreeg eigenlijk.

Zuid-Afrika en Amerika

Bas: Wow, en onderdeel van dat programma was dus Zuid-Afrika en Amerika.

Gloria: Ja.

Bas: Hoe zag dat eruit?

Gloria: Nou, we gingen, Northwestern University in Chicago hadden we een tweeweekse module en dat was marketing. Ja, en Western Kellogg zeg maar waar zij zaten dat is zeg maar een van de beste op het gebied van marketing, is een Ivy league school net zoals Harvard en Yale, dus het is een vergelijkbare club en daar hebben we dan twee weken non-stop ook gewoon les gehad want een MBA is eigenlijk dat je non-stop van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat en daarna moet je doorstuderen, eigenlijk continu bezig bent. Dus geen, ja, het is gewoon continu gaan en dat hebben we daar gedaan en ik heb in Stellenbosch in Zuid-Afrika gestudeerd en dat zat een beetje op intercultureel meer, financieel ook meer en duurzaamheid ook en ja, eigenlijk betekende het dat je daar twee weken ook weer intern zat en dan les kreeg van de leraren daar, de professoren vooral en je, ja, je moet gewoon opdrachten inleveren. Het is eigenlijk, ik zeg weleens, volgens mij is een MBA, in ieder geval de stijl die wij hadden want hij is nu wel weer veranderd, is eigenlijk een soort betaalde burn-out want je gaat gewoon helemaal stuk. Ja, want daarnaast doe je ook nog gewoon werken, weet je wel, daarnaast werk je gewoon nog. Dus je werkt ook nog buiten de modules die je in het buitenland doet en buiten de opdrachten die je tussendoor tijdens de modules krijgt heb je gewoon een volledige baan.

Studeren en werken

Bas: En dat was onderdeel van het programma of die moest je zelf regelen die baan?

Gloria: Nee, die had ik gewoon, die had iedereen.

Bas: Oh, jeetje.

Gloria: Ja, dus wij deden alles ernaast. Dus je hebt gemiddeld 20 uur per week stond er voor de MBA, zeker als mensen een financiële achtergrond hadden dan was het veel minder, maar ik had geen financiële achtergrond dus ik kreeg alles voor het eerst.

Bas: Jeetje.

Gloria: En daarnaast had ik gewoon werkte ik vier dagen in de week bij de Provincie Utrecht, een dag in de week als ondernemer en ik trouwde toevallig in mijn eerste jaar van mijn MBA met mijn man en ja, weet je wel, van het was redelijk, ja, het was redelijk heftig, maar ongeacht, het is een MBA is altijd vrij heftig omdat het geen normale studie is.

Bas: En kwam die burn-out uiteindelijk? Of heb je…

Gloria: Nee, nee.

Bas: Heb je je drijvende gehouden.

Gloria: Ik heb me drijvende gehouden, maar ik moet zeggen…

Bas: Vraag niet hoe.

Gloria: Ja, het is echt wel want je moet daarna een scriptie gewoon schrijven in een half jaar en dat is allemaal, tegen de tijd dat je dat schrijft ben je eigenlijk, nou, soms zag ik gewoon scheel van de moeheid als ik achter mijn scriptie zat omdat ik daarnaast had ik gewoon ook werk.

Bas: Jeetje, het was gewoon 80 uur per week maken.

Gloria: Ja, dat was het zeker. Ik heb daarna ook met mijzelf afgesproken toen ik fulltime ondernemer was wist ik gewoon 100% zeker: ik ga nooit meer ’s avonds werken, ik ga nooit meer in de weekenden werken, ik ga nooit meer dat doen. Dat was gewoon voor mij niet ideaal.

Bas: En lukt dat?

Gloria: Ja, ja, van ik heb dat, ik wilde dat ook niet meer. Weet je, het was een soort van ik had dat gedaan en het was een rijdende trein waar ik in zat en waar ik ook dankbaar voor was, maar wat wel echt afzien was, maar daarna wist ik: gewoon dit nooit weer. En dat is ook goed geweest. Weet je, het was gewoon voor eens en klaar.

Bas: Nou ja, ik vergelijk het altijd met relaties of zo, je moet eerst erachter komen wat je niet wil om erna te vinden wat je wel wil, dus ja, dan kun je maar zo snel mogelijk zoveel mogelijk doen wat je niet wil zeg maar, of vinden, en daarna, ja, doen wat je wel wil.

Gloria: Ja, en voor mij was het gewoon goed. Het was ook goed zo om het te hebben meegemaakt, dat was ook goed voor mij om dat te leren van wat dat dan is.

Bas: Ja.

Gloria: Als je zoveel moet werken en wat dat met je doet. Want ik had ook nog vrienden die ik ook wilde zien.

Bas: Ja.

Gloria: Dus ja, dat is, ja, het was gewoon ja, ik heb het niet ervaren als negatief, maar het was wel duidelijk.

Snel tevreden?

Bas: Ja, wow. En ja, dus je zei het in het begin ook al eigenlijk, ja, is de eenvoud voor jou misschien wel heel erg belangrijk of dat je snel tevreden bent of zo? Dat je, als je, of niet per se snel tevreden denk ik, ik zie een glimlach komen van nee.

Gloria: Dat zou ik niet zeggen.

Bas: Waarschijnlijk niet snel tevreden. Nee, meer dat ik denk van ok, wat zijn je kernwaardes geworden gaandeweg zeg maar, hoe heb je die gedefinieerd voor jezelf hè. Dus waar spendeer je je tijd aan? Dat geeft toch vaak aan van wat voor jou belangrijk is, dus ik denk ook altijd van ja, als ik waarschijnlijk, ja, op je bankrekening kan kijken dan weet ik eigenlijk waar je je tijd aan spendeert.

Gloria: Ok, dat is eten.

Bas: Ja, precies.

Gloria: Als dat de maatstaf is, ja, dan is het eten.

Bas: Ja, precies, ja.

Gloria: Nee, wat ik, ja, waar ik nu, kijk, op een gegeven moment toen ik over de 40 kwam toen ik ben nu 43 is dat ik op een gegeven moment wist ik wel, zeg maar ik heb best wel veel transformaties in mijn leven gehad van eerst het beeld van eigenlijk een dorp naar een kapster naar eigenlijk gewoon een leven wat ook in een dorp hoort, wat ook bij een dorp hoort vind ik en dat was ook heel eenvoudig en dat heb ik nooit als negatief ervaren. Echt na studeren, na excelleren, na mijn plek vinden, eigenlijk internationaal ook kijkend naar eigenlijk naar Nyenrode nog weer een stap eigenlijk naar een hele nieuwe wereld voor mij, de business wereld waar ik natuurlijk niet uitkwam, waar ik ook niet per se wist wat dat was, naar ondernemerschap. Ja, ik denk van als het enige wat ik gewoon van mijzelf weet is dat transformatie eigenlijk altijd een rode draad in mijn leven is geweest en dat ik dat ook altijd op de een of andere manier in mijn leven herken als punt dat er steeds iets nieuws ontstaat, iets heel nieuws en ik denk dat ik dat ook, en dat hoort ook bij mijn kernwaarde van leren, ik wil graag altijd leren en als je wil leren, ja, soms transformeer je in een keer naar iets nieuws of naar een nieuwe groep of naar een nieuwe klant of naar een nieuwe omgeving en ja, dus ik heb eigenlijk mijn bedrijf heet Life en Life staat voor leren, innoveren, fascineren, excelleren.

Bas: Wow.

Gloria: En dat zijn ook eigenlijk, dat zijn mijn kernwaarden en dat is ook wat ik merk dat zie ik mijzelf ook elke keer doen want ik ben, ja, ik ben iemand die zichzelf graag uitdaagt en dan tijdens de uitdaging denkt: damn, waar ben ik nu in beland? Dit is iets te uitdagend of kan ik dit wel of dan word ik onzeker, maar ik denk uiteindelijk als ik het dan doe of volbreng dan ben ik wel heel tevreden en ook wel trots op mijzelf. Dus ik heb niet dat ik vanuit daar dan gelijk nog meer wil, maar dat ontstaat toch omdat ik nieuwsgierig ben en wil leren en dan denk oh, dat is ook interessant.

Bas: Ja.

Gloria: En dan ga ik weer een andere kant op.

Starten met ondernemen

Bas: Ja, en wanneer begon jouw ondernemersbestaan? In welke fase had je je eerste business opgezet of is dat deze business?

Gloria: Ja, dat is deze business. Dus toen ik bij de overheid zat, bij de Rijksoverheid, toen ik veranderingstrajecten deed kwam ik erachter dat ik, was ik heel ambitieus, heel ambitieus en ben ik ook heel snel heel hoog gekomen zeg maar, veel snel verantwoordelijkheid gekregen. De digitalisering binnen de rechtspraak gedaan de pilots, de directie opgezet. Dus ik was heel jong kon ik al heel veel, maar ik haalde er gewoon geen voldoening uit en dat was op een gegeven moment waardoor ik dacht van wat kan ik doen om er meer voldoening uit te krijgen? Want ik heb die skills en het is heel fijn voor anderen, maar hoe gaat het nou terug naar mij toe? Weet je wel, hoe kan, want elke keer als ik een project of iets had gedraaid wat succesvol was ging ik weer weg.

Bas: Ja.

Gloria: Want ik was manager dus ik ging van ding naar ding en toen dacht ik nou ja, als ik ondernemer wordt, dus 1 dag in de week, dan kan ik misschien oefenen. Nou ja, toen kwam Nyenrode en toen kon ik eigenlijk niet meer zeggen dat ik, ja, kon oefenen want iedereen had daar best wel grote dromen door. Door dat winnen van die prijs had iedereen zoiets van ja, je bent er al.

Bas: Ja, precies.

Gloria: En ik dacht van ja, maar ik heb het nog nooit gedaan.

Bas: Ja.

Gloria: Maar door Nyenrode heb ik wel die stap gezet om fulltime te gaan ondernemen en dan Life, wat uiteindelijk Life Impact Company is geworden om dat, ja, fulltime te doen en dat is nu ruim 11 jaar geleden.

Core business

Bas: Ja, wow, en praktisch gezien, buiten de naam die je natuurlijk net hebt uitgelegd, wat doe je dan in de praktijk voor mensen? Of wat…

Gloria: Ja, nou, het is eigenlijk het meeste ontstaan uit coaching. Dus het is eigenlijk ik zeg altijd het maximale uit mensen halen.

Bas: Ja.

Gloria: Zodat je mensen helpt, want mensen zijn de systemen, mensen zijn de bedrijven, mensen zijn onderdeel van het team dus je hebt altijd met individuen ook te maken en ik heb door de veranderingstrajecten heb ik altijd heel duidelijk gezien dat het mensen zijn die je op welk niveau dan ook die je in beweging kunt zetten en helpen om het maximale uit zichzelf te halen wat ik natuurlijk ook herken uit mijn eigen leven. Dus ik herken dat pad wat je kan bewandelen en iedereen heeft zijn eigen pad, maar ik weet hoe je dat moet doen. Dus ik ben altijd begonnen met leiderschap en coaching dus dat is de basis en groepen omdat ik altijd veranderingstrajecten deed heb ik altijd groepen getraind. Dus ik train mensen ook daarin en wat ik op een gegeven moment zag is dat je niet alleen maar een leider kunt zijn als niemand je ziet. Ik bedoel je kan wel persoonlijk een leider zijn, maar om echt een beweging in gang te krijgen moet je zichtbaar zijn en dat is branding en dan het stukje je kan wel een mens hebben die in zijn kracht staat, onderdeel van een beweging, maar er moeten ook structuren zitten in een organisatie die faciliteren dat een nieuwe manier of een andere manier mogelijk is, dus innovatie. Dus daar heb je eigenlijk het businessmodel voor nodig. Dus ik adviseer MKB’ers op hun verdienmodel, prijsstrategieën en hun businessmodel en daar ben ik ook op afgestudeerd bij Nyenrode en onderzoek gaan doen naar verdienmodellen voor sociaal ondernemers.

Klanten

Bas: En wat voor type bedrijven zijn dat dan?

Gloria: Ja, het is eigenlijk de klanten van mij zijn heel uiteenlopend. Dus van trainingsbureaus wat ik zelf ben tot en met gewoon mensen uit de duurzaamheidswereld dus bijna geen startups, soms startups, maar over het algemeen bedrijven die 15 tot 20 jaar oud zijn en die willen transformeren zowel in de structuren als in het leiderschapsstuk als in de training.

Bas: Oh wow.

Gloria: Ja, dus het zijn sociaal ondernemers zoals [00:27:57], allerlei verschillende soorten bedrijven. Het belangrijkste is eigenlijk de persoon erachter.

Bas: Ja.

Gloria: Wat wil die met zijn bedrijf bereiken en hoe kunnen we structuren neerzetten zodat het ook mogelijk is.

Bas: Ja.

Gloria: En dat er geld verdiend kan worden met wat ze doen.

Bas: Ja, dat is de bedoeling.

Gloria: Ja, nou ja, kijk, weet je, ik help ook stichtingen omdat heel veel stichtingen ook die transformatie willen maken naar we kunnen niet blijven wachten tot er geld blijft komen want misschien komt dat op een gegeven moment niet meer. Dus ook die mensen. Dus ik probeer eigenlijk een hele brede groep klanten heb ik altijd gehad.

Bas: Ja, wow, en help je dan de ondernemer of de werknemer of beide?

Gloria: Allebei, alles. Als het moet alles. Dus van het coachen van de CEO of de oprichter naar het adviseren over de businessmodellen naar de groep in beweging zetten.

Bas: Oh wow.

Gloria: Ja.

Het maximale eruit halen

Bas: En je zei net het mooie, je probeert het maximale uit de mensen te halen zeg maar, is daar ook een model voor of hoe haal je het maximale uit iemand?

Gloria: Ja, ze moeten het wel zelf doen.

Bas: Ja, natuurlijk.

Gloria: Maar ik heb wel een model ontwikkeld waarin power-purpose-potential centraal staat gekoppeld aan kernwaardes waaronder intuïtie, wederkerigheid, waarin we op een gegeven moment zagen dat ik altijd stuur op bepaalde waardes bij mensen en dat mensen als het belangrijkste geloof ik altijd dat mensen voor zichzelf weten wat hun pad is. Je hoeft ze alleen maar te helpen om het te vinden. Dus je hoeft geen antwoord te bieden, je helpt ze gewoon op hun pad en meestal is dat via oefeningen of via dingen uit hun comfortzone en dan vinden ze hun antwoorden wel. Dus dat is eigenlijk zoals ik het maximale uit mensen haal om ja, stapsgewijs ze te helpen uit hun comfortzone te stappen en op zoek te gaan naar wat belangrijk is voor hun in hun leven en waar dan hun kwaliteiten zitten, waar hun kracht zit, maar ook waar zit het onbenutte potentieel, wat zit er in hen wat nog niet is, wat anderen vaak wel zien, maar waar ze zelf of nog niet durven of nog niet helemaal aan toe zijn en hoe krijg je ze daar.

Bas: En zie jij dat veel mensen een soort van klassieke patronen hebben waardoor ze niet het maximale uit zichzelf halen of?

Gloria: Ja, kijk, weet je, het is eigenlijk van iedereen heeft wel een eigen verhaal en een eigen pad en soms komt het door een jeugd, maar soms komt het ook door ervaringen die ze hebben gehad, soms komt het ook doordat ze uit een bepaalde sociale klasse komen of soms is het puur dat ze een bepaald soort type zijn. Soms heb je, ja, er kunnen best wel veel redenen zijn, opvoeding kan ook een reden zijn dat als ouders bijvoorbeeld een bepaald beeld van je hebben en daar alleen maar op gestuurd hebben dan kan het zijn dat je nooit verder bent gaan kijken. Soms heb ik, ik werk ook veel voor succesvolle mensen, die zijn mijn klant om ze te helpen om dat te bereiken, omdat juist succesvolle mensen hebben geleerd om op één pad te gaan omdat ze weten daar ben ik succesvol in, dat is waar ik goed in ben dus dat gedrag wordt beloond door mijn omgeving dus dat laat ik continu zien, maar dan is het wel heel interessant van kijk, ok, maar als je nou iets anders zou doen waar je nog onzeker bent en waarin je misschien helemaal niet eens de beste bent, misschien is dat ook wel, geeft dat ook wel veel voldoening, kan je daar ook iets uithalen voor jezelf en dat zeg maar dat leren, eigenlijk leren, soms leren van je fouten, maar ook leren van als je niet de beste bent, kan je daar ok mee zijn en toch nog heel veel plezier hebben?

Bas: Ja.

Gloria: En dat is soms voor succesvolle mensen heel lastig.

Bas: Ja, ja, want we zijn allemaal strebers en als we een spel spelen dan willen we er de beste in zijn en alles is eigenlijk een spel.

Gloria: Ja, en dan zeggen van ok, maar als we dat element spel weghalen, kun je dan nog steeds er zijn en gelukkig zijn met jezelf en jezelf accepteren met je mooie en uitdagende kanten en misschien dingen waarvan je denkt nou, vind ik niet zo ok van mijzelf, en dat gaat er eigenlijk vaak over, een heel deel van mijn werk gaat ook over zelfacceptatie en trots leren zijn en er gewoon leren zijn.

Bas: Ja, ja, dat is wel mooi, dat is mooi gezegd, gewoon leren zijn. Val je niet al heel snel in de rol als een halve psycholoog ook als je met dat soort mensen werkt? Want toch, ja, ik bedoel iemand gelukkig maken of zo, ik weet niet of dat echt bestaat, maar het is toch mensen moeten het zelf doen en moeten het daadwerkelijk van binnen voelen en waarom ze niet gelukkig zijn heeft vaak heel veel emotionele redenen en ook wat je zelf zegt, heeft vaak met het verleden te maken waardoor ze bepaalde dingen moeten doen om meer zelfvertrouwen te krijgen. Dus het is ook een hele psychologische reis die iemand moet maken uiteindelijk en een mentale shift zeg maar.

Gloria: Ja, en ik denk eigenlijk dat iedereen heeft psychologie in zich, of iedereen is emotioneel, of je het nou wel of niet wil toegeven dat is wat anders, maar iedereen heeft emoties en iedereen heeft een uitdaging daar om te kijken van hoe ga ik daarmee om en ik denk het verschil tussen een coach en een psycholoog is dat een psycholoog kijkt echt naar het verleden en gaat daar helend zijn of traumaverwerking doen of dat soort dingen, een coach neemt mee wat nodig is voor de transformatie, maar in mijn geval, want je hebt ook heel veel verschillende coaches, ik ben het soort coach wat meer business gerelateerd is, dus ik ben ook wat een pragmatische coach zou ik zeggen.

Bas: Ja.

Gloria: Dus ik haal eruit wat nodig is voor transformatie en als er meer nodig is dan is dat, dan ben ik niet die persoon want daar moet je wel andere skills voor hebben die bij mij wel ontbreken. Dus als psycholoog heb je veel meer ruimte en tijd voor reflectie en dat hele proces door te gaan. Het soort coach wat ik ben, ik ben ook iemand die het leuk vindt om richting excelleren te gaan met iemand. Dus dat betekent ook dat ik niet altijd zo lang dat kan doen.

Bas: Ja.

Gloria: Dus ik kan het wel, maar dan moet ik mijzelf stretchen dus dan is het handiger dat iemand, ja, voor iemand kiest die dan, je kiest altijd voor iemand die bij je past en ik ben wel redelijk gedreven en dat is ook in mijn coaching zo.

Bas: Ja, ja, ik snap hem.

Gloria: Dus dat moet passen zal ik maar zeggen, at moet matchen anders haal je er allebei niks uit zal ik maar zeggen.

Persoonlijkheidstesten

Bas: Ja, tof, en is het ook gedreven op data? Laat je mensen persoonlijkheidstesten doen zodat je, zodat er dingen boven komen drijven? Of niet per se?

Gloria: Ja, nee, we doen een impactscan. Dus ja, we vullen dingen in, maar eigenlijk voor mij is alles een middel. Het is gewoon alleen al het idee dat je iets moet invullen dan is het werk eigenlijk al gedaan. Weet je wel, dan moet iemand na gaan denken en meestal doen we 360 graden, dus dan wordt de omgeving daar haal ik nog weleens wat dingen uit dat ik denk oh ja, dat had ik nog niet gezien.

Bas: Ja.

Gloria: Maar voor mij, ik zelf ben iemand ik geloof heel erg in het proces wat in die persoon moet starten en alles wat daarvoor nodig is en wat we kunnen inzetten gooien we richting iemand.

Bas: Juist.

Gloria: Maar niet andersom.

Bas: Nee.

Gloria: Die persoon naar een doel toe, maar meer van wat heb je nodig dat het los komt.

Bas: Ja, ja, dus het is gewoon een gereedschapskist opentrekken en je geeft hem een hamer en een beitel en een schroevendraaier.

Gloria: Ja, en niet alles past weet je wel.

Bas: Nee, precies.

Gloria: Want de een denkt oh ja, nee, dat heb ik wel vaker gedaan, doe maar.

Bas: Ja.

Gloria: Dan denk ik ok, we doen het wel, dan ga ik nog even kijken wat ik eruit kan halen, maar dat gaat niet jou in beweging zetten.

Grit Academy

Bas: Ja, ja. Ja, gaaf. En onderdeel van die business is ook dat platform, die Grit Academy? Of staat dat daar los van? Dat is onderdeel daarvan toch?

Gloria: Ja, het is er onderdeel van want eigenlijk zeg maar mijn bedrijf is heel erg gericht op mensen die al succesvol zijn en de missie van mijn bedrijf is een wederkerige samenleving waarin iedereen kan meedoen en meetelt, wat steeds relevanter wordt, maar 10 jaar geleden nog niet heel duidelijk een visie bij mensen opriep, maar voor mij wel, maar wat een beetje de uitdaging voor mij was met mijn bedrijf is dat ik mij vooral richt op mensen die heel gedreven en succesvol al zijn, dus die ook die transformatie kunnen doorvoeren en daarmee een veel grotere impact hebben. De uitdaging waar ik door mijn stagiaires vaak op werd gewezen is dat ik daardoor eigenlijk maar een hele kleine groep bediende.

Bas: Ja.

Gloria: En dat paste niet bij mijn missie waar ik wil dat iedereen…

Bas: Ja, de wereld.

Gloria: Ja, de hele wereld, ja, heel Nederland in ieder geval weet je wel, iedereen mag meedoen, maar dat kon eigenlijk helemaal niet bij mijn bedrijf, dus toen zijn we, toen ben ik eigenlijk met online trainingen met dat idee begonnen dat ik dacht van ja, dan kunnen in ieder geval ook omdat ik ben business to business met Life Impact Company, ja, dan kan je ook zelf een training inkopen voor een veel lager bedrag dan als je een heel traject zou doen bij mij. Dus toen hebben we Grit Academy opgericht en Grit is een onderscheidend stuk, het is een beetje uit de managementhoek waarin ze hebben gezegd van als je kijkt naar gedreven mensen, wat onderscheidt nou binnen een groep gedreven mensen de allerbeste binnen die groep van al hele goede mensen en dat is dan grit, en dat is een eigenschap waarin je zegt: doorzettingsvermogen gecombineerd met je passie voor lange termijn doelen. Als je dat voor elkaar krijgt, als je dat traint zul je zien dat je binnen een groep die er is dat je de beste wordt of bent, maar alleen in die combi. Dus soms hebben mensen heel veel doorzettingsvermogen maar niet voor de lange termijn.

Bas: Oh ja.

Gloria: Dus dan valt burn-out misschien om de hoek. Soms hebben mensen heel veel doorzettingsvermogen en lange termijndoelen, maar is het eigenlijk helemaal niet hun passie, dat is ook niet handig. Dus zo, en doorzettingsvermogen en passie is leuk, maar niet als het nergens naartoe kan, het moet wel ergens naar richten want dan krijg je impact. Dus die combi is eigenlijk het meest onderscheidende binnen succesvolle mensen en dat vond ik wel heel erg leuk. Dus ik dacht van en ik merkte dat ook aan mijzelf, ik merkte ook aan mijn klanten dat we redelijk gritty zijn, van ik wil als ik een doel bereik dan ga ik ervoor, het maakt me eigenlijk niet uit hoe lang het duurt.

Bas: Ja, of wat ervoor nodig is.

Gloria: Ja, en hoe we hem gaan bereiken, maar ooit komt dat doel er weet je wel.

Bas: Ja.

Gloria: Dus ik zie in mijzelf ook veel grit, ik zie dat ook in mijn klanten dus ik dacht ja, Grit Academy is wel echt, dat is wel wat ik kan leren of daar kan ik mensen bij helpen om dat te ontwikkelen. Dus eigenlijk ook om trouw te blijven aan de missie hebben we een online platform opgezet, alleen er was geen markt voor en dat is heel lang, ja, heb ik de trainingen gewoon bij mijn trainingen verkocht, bij mijn live training heb ik mijn online trainingen gewoon gezegd van ok, je krijgt er ook een online module bij en nou ja, weet je wel, daar kunnen mensen de training op nakijken, ja.

Bas: Ja, maar als je dat zegt dan is er waarschijnlijk maar een heel klein percentage die die trainingen gaat kijken dan of valt dat wel mee?

Gloria: Nou, het viel, eigenlijk was het als mensen het kregen gingen ze er wel op kijken.

Bas: Oh ja.

Gloria: En dan gingen ze er wel mee aan de slag dus ik kreeg ook feedback.

Bas: Oh, mooi.

Gloria: Dat was ook heel fijn. Dus ik heb het echt kunnen ontwikkelen voor de Coronatijd en er was niet heel veel vergelijkbaar, voor mij in ieder geval niet vergelijkbare concurrenten omdat ik en ook nog een paar andere ondernemers heb ik daarbij betrokken, wij komen echt uit de trainingswereld, wij zijn trainers, dat is ons werk en wij vertalen het naar online en je ziet heel veel dat online platformen niet altijd dat als basis hebben.

Bas: Ja.

Gloria: Die ontwikkelen een training maar zijn niet trainers die jarenlang in de praktijk hebben gewerkt.

Bas: Nee, nee, precies.

Gloria: Dat is eigenlijk waar we willen onderscheiden is dat we echt zeggen ok, maar wij komen uit de praktijk en we gaan trainingen ontwikkelen.

Bas: Ja, ja, nou ja, je wordt zowat doodgegooid met business coaches tegenwoordig die allemaal zelf nooit een bedrijf hebben gehad, maar meteen business coach worden. Ja, ik heb daar ook een beetje aversie tegen.

Gloria: Ja, ik vind het altijd wel uitdagend. Ik bedoel, het heeft wel, het kan voordelen hebben dat je iets afstand hebt, maar ik denk als je nooit ondernemer bent geweest zelf dan weet je niet hoe zwaar het kan zijn soms om ondernemer te zijn.

Bas: Absoluut.

Gloria: En dat maakt wel dat je dan beter weet waar iemand kan zitten emotioneel, ja.

Bas: Ja, nee, dat is absoluut waar, dat is absoluut waar. Ja, ik bedoel ik heb zelf natuurlijk ook een hele ride achter de rug. Op een gegeven moment had ik ook 30 man zitten en dacht ik van nou, ik wil eigenlijk helemaal geen 30 mensen personeel, ik wil een virtueel team en ik wil vrij zijn en ondernemen en wereldwijd. Natuurlijk, je ambities blijf je houden, maar ja, vooral, en wat ik meer wil zeggen die ervaring die ik inmiddels al, ja, bijna 15 jaar dat ik ondernemer ben is zo waardevol om uiteindelijk andere mensen te kunnen helpen en als je die ervaring en die praktijkervaring niet hebt, ja, dan is het veel moeilijker om te snappen waar de ondernemers tegenaan lopen en dat is voor jouw coaching denk ik exact hetzelfde, dat alles wat je hebt gedaan tot nu toe bijdraagt aan het helpen van de klanten die je uiteindelijk wel de goede richting in zet.

Gloria: 100% en ik denk ook van ik weet niet wat het bij jou is, of zag je jezelf toen als manager of als ondernemer of allebei?

Bas: Ja, daar ging het fout want de beste ondernemers zijn de slechtste managers zeg ik altijd en daar ging het dus ook fout en ik heb geprobeerd nog een CEO aan te nemen, maar dat ging ook fout dus toen werd het een groot fiasco, maar ja, dat, ook dat hoort erbij hè, dus dat, ja, weet je, er zijn maar twee wegen, of je wint of je leert zeg ik altijd, maar ja, ik heb er heel veel van geleerd en ja, ook de grootste les is misschien ook wel dat je het 100% naar jezelf moet inrichten en niet denken van nou, weet je, de rest doet het zo of corporate Nederland ziet er zo uit of ik moet een kantoor hebben of dat soort dingen. Nee, je moet gewoon van binnen voelen dat je 100% het op je eigen manier moet inrichten en dat je niet vier verschillende petjes moet willen dragen die je eigenlijk helemaal niet wil dragen.

Gloria: Nee.

Bas: Dat gaat fout natuurlijk want ja, dan komt de burn-out als je te lang dingen doet die je eigenlijk helemaal niet leuk vindt.

Gloria: Nee, precies, en ik denk ook van als ik kijk naar mijzelf, ik ben een erkend leerwerkbedrijf begonnen, Life Impact is een erkend leerwerkbedrijf, maar dat was meer gebeurd omdat stagiaires van eigenlijk de universiteit eerst die wilden gewoon bij mij afstuderen en toen zat ik nog in The Coffee Company of bij Seats to Meet en die zei ja, ik wil bij jou afstuderen, ik wil dit en dat want ik denk dat jij zus en zo en ik had toen van ok, maar ik heb geen werkplek. En nee, we gaan gewoon met je zitten en op een gegeven moment zat ik met 5 man in The Coffee Company en toen heb ik maar een kantoor gezocht.

Bas: Oh ja?

Gloria: Want ik dacht van ja, dit is misschien niet zo handig. Dus het is eigenlijk voor mij is het altijd zo, heel veel dingen is bij mij in een soort, heeft het mij gevonden meer dan, en de struggle van ja, dat blijft, ik ben ook geen goede manager, dat weten mijn stagiaires ook altijd, ik ben veeleisend, ik heb nauwelijks geduld, dat is niet mijn sterkste kant, ik wil wel maar het is niet mijn go-to en ik pionier heel veel. Dus ik doe ook heel vaak dingen die ik zelf nog nooit heb gedaan en misschien anderen ook nog niet zo vaak, dus het is best wel zoeken soms en in zo’n context komen stagiaires bij mij om te leren.

Bas: Ja.

Gloria: En ze moeten ook nog helemaal leren want het zijn nog tieners vaak.

Bas: Ja, ja.

Gloria: Dus ik, ja, ik ben er wel achter gekomen dat ik het managen heel uitdagend vind.

Bas: Ja.

Gloria: En dat het, maar tegelijkertijd, ik vind het leuk heel erg, het geeft heel veel voldoening en ik vind het heel erg moeilijk en ingewikkeld soms en allebei tegelijk soms.

Bas: Ja, het is dat je met mensen te maken hebt hè, en emoties en dingen en er gaan dingen fout en weet ik het allemaal. Het is meer, ja, zelf denk je altijd niet lullen maar poetsen, maar ja, dat moet de andere kant ook maar bedenken.

Gloria: Ja, en je moet, zeker als ze jonger zijn weet je wel. Vaak kom je ook uit een hele andere generatie en ben ik echt wel oud. Ik heb Sky Radio, dat is een beetje niet helemaal hip and happening, maar ik vind het helemaal geweldig en dan zit ik op liedjes mee te zingen waar ze nog nooit van hebben gehoord en dan denk ik wel oh ja, ze komen echt uit een andere wereld.

Bas: Ja, ja.

Gloria: Dus je hebt gewoon met allerlei dingen te maken dan.

Inzetten voor vluchtelingen

Bas: Ja, mooi. Hé en je was ook, we hadden het er ook over je bent genomineerd voor de Impact Award voor inzet voor vluchtelingen. Wat houdt dat in? Want dat klinkt ook wel interessant.

Gloria: Ja, dat was destijds was dat toen de eerste vluchtelingenstroom op gang kwam naar Nederland, naar de Jaarbeurs eigenlijk, naar Utrecht.

Bas: Ja, in welke tijd was dit?

Gloria: Dat is, wanneer was het, 2016? Zoiets?

Bas: Ja.

Gloria: Ik weet het eigenlijk niet exact, volgens mij 2016.

Bas: Ja, ja.

Gloria: En toen kwamen ze eigenlijk bij Utrecht aan en het eerste eigenlijk wat voor mij natuurlijk ook omdat mijn achtergrond is oorlogsvoering en voor mij was dit zo’n duidelijke ramp met zo duidelijke slachtoffers eigenlijk dat ik gelijk zoiets had van ik moet iets doen en ik had ook heel sterk het gevoel dat het ook mijn verantwoordelijkheid was, dat ik dacht van ik wil niet 5 jaar of over 10 jaar terugkijken naar deze situatie wat hier nu gaande is en denken van ik wist niet wat er precies aan de hand was want ik zag wel wat er aan de hand was en dat gezinnen allemaal zonder spullen, nou ja, naar Utrecht kwamen uit nou ja, of uit Irak of Afghanistan dus ik was eigenlijk best wel snel gegrepen. Ik heb mij snel aangesloten bij een project en zij verzamelden eigenlijk alle kleren en wij maakten eigenlijk tasjes ’s avonds in een koude moskee en daar werden tasjes van allerlei geloofsrichtingen die hadden allemaal kleren naar die moskee gebracht en daar gingen we eigenlijk deden we de bevoorrading van de vluchtelingen die, ja, in Utrecht werden afgeleverd of daar tijdelijk waren en die zijn we dan, daar zijn we tasjes voor gaan maken, kleding, events voor, event klinkt te groot, kleine activiteiten zodat we ze, ja, konden helpen om hier te zijn zullen we zeggen. En op een gegeven moment ik vond het zelf heel emotioneel om te doen om die kleren van allerlei mensen in tasjes te doen met de juiste maten en wat we allemaal eigenlijk aan het doen waren vond ik vrij heftig eigenlijk dus en op een gegeven moment dacht ik van ja, is dit echt waar mijn meerwaarde zit? Want we deden het met een hele groep en ik was gewoon onderdeel van een groep en dus toen dacht ik nee, eigenlijk kan ik meer impact maken als ik mijn bedrijf ga betrekken, als ik Life Impact Company ga inzetten, als ik ga kijken of ik, want daar heb ik een veel groter bereik bij en daar ben ik ook veel duidelijker zichtbaar, kan ik ook met die entiteit van het bedrijf kan ik ook iets gaan doen.

Bas: Ja.

Gloria: En toen heb ik sowieso ben ik begonnen, en de beeldvorming was heel slecht op dat moment, dus je had nog best wel veel mensen die echt, nou ja, heel negatief keken naar dit hele stuk zullen we zeggen en ook angstig waren met allerlei ideeën daarover en maar ik dacht van ik ga het gewoon doen, ik ga mijn bedrijf inzetten, ik ga mensen oproepen om andere bedrijven dat zij zich ook gaan inzetten en ik heb klanten heb ik met bordjes van welkom, refugee welcome heb ik gefotografeerd en ben ik ook, dus ik ben heel veel marketing gaan doen en interviews gaan geven om maar te zeggen van we moeten helpen, het is niet een vraag van of we wel of niet hier ok mee zijn, we moeten nu iets gaan doen met zijn allen en bedrijven hebben hier een verantwoordelijkheid in en het feit dat ik dit zo vroeg deed en ik had ook wel wat feedback gekregen van mensen die zeiden hmm, moet je dat doen? Maar ik was best wel overtuigd van mijzelf dat ik dat moest doen, of ik wilde dat gewoon doen. Ik dacht het maakt me eigenlijk ook niet uit of het er slecht uitziet voor mijn bedrijf, maar dit is ook waar mijn bedrijf over gaat en dat is misschien nu niet helemaal hip and happening, maar dat maakt me eigenlijk niet uit en toen ben ik door Opzij heb ik “Een maand van” gekregen en dus ben ik geïnterviewd daar ook over en daarna heb ik meegedaan aan de Nacht van de Vluchteling, ben ik ook geld gaan ophalen, dus ik ben steeds mijn klanten gaan betrekken en mensen, mijn omgeving gaan activeren en gaan oproepen om mee te doen, mee te helpen, inzetten, filmpjes gaan maken over wat voor mij de kern was van dit verhaal, waar het echt over gaat, over wat voor mensen gaat dit nou echt en die komen hier niet naartoe om van alles en nog wat te doen, die komen hier omdat ze veilig willen zijn en dat werk dus op een gegeven moment ben ik door Opzij genomineerd om, nou ja, doordat ik dat deed en ik zei al van ja, ik was echt niet, zeker niet de enige, maar ik was wel een van de eerste en dat is denk ik het verschil geweest.

Bas: Wow, wow. Ja, het zit mij helemaal aan het hart zeg maar, het is zo mooi wat je doet voor de wereld en dat is ook, ja, ik bedoel dat ben je als sociaal ondernemer waarschijnlijk misschien wel aan de wereld verplicht, maar ik vind het heel mooi dat je dat gewoon zelf, dat je in je schoenen gaat staan en dat je dan zegt ik ga dit gewoon even doen en we zien het wel.

Gloria: Nou ja, het is niet even, want ik merk het is wel, het was wel een lastige keuze omdat ik natuurlijk wel een commercieel bedrijf heb of een sociale onderneming is niet alleen maar sociaal, is niet alleen maar leerwerkbedrijf, het is ook, ik heb ook gewoon klanten en die, bij mijn geval zijn het ook vaak grotere bedrijven dus ja, als ik dan iets zo duidelijk, het is ook politiek, althans, het werd heel politiek gemaakt wat ik sowieso niet vind dat het onderwerp is want ik denk dat het een humaan vraagstuk is en niet politiek.

Bas: Ja.

Gloria: Maar dat werd het wel gemaakt.

Bas: Ja.

Gloria: En dus ik heb daar wel, ja, ik vond dat heel erg lastig om zo duidelijk te gaan staan waar ik niet precies wist wat voor consequentie dat voor mij had.

Sociaal ondernemen

Bas: Ja, wow. Maar dus ook wat je zegt hè, je bent sociaal ondernemer maar er moet ook een boterham verdiend worden. Dus wat is jouw relatie met geld überhaupt en wat voor rol speelt dat voor jezelf?

Gloria: Ja, nou, ik ben gaan afstuderen op prijsstrategie voor sociaal ondernemers bij Nyenrode omdat ik niet wist, het antwoord niet wist van hoe kan ik nou een sociale ondernemer zijn, wat zijn mijn opties? Wat kan ik doen wat, waar blijf ik trouw aan mijzelf, ook naar mijn waarde toe en hoe doen anderen dat. Dus daar heb ik toen onderzoek naar gedaan en toen ben ik, ja, achter waarde gedreven prijsstrategieën gekomen in de zin van je hebt drie prijsstrategieën, cost based, compettive based en value based en ik dacht van hé die waarde gedreven prijsstrategie, dat is interessant voor mij want dat is logischerwijze wel door te vertalen van founder naar producten en diensten, naar de prijsstrategie. Daar zal waarschijnlijk wel een soort link liggen en dat was mijn vermoeden en in de onderzoeken die ik heb gedaan en interviews kwam ik daar ook achter dat de meest waarde gedreven ondernemers ook waarde gedreven prijsstrategieën inzetten. En dus dat betekent bijvoorbeeld als een ondernemer vrijheid heeft als een belangrijke waarde zal ook in zijn prijsstrategie zul je dat terug kunnen zien. Dus dan kun je bijvoorbeeld pay as you wish als prijsstrategie of dat je een prijsstrategie hebt–

Bas: Pay as you wish betekent betaal maar wat je het waard vindt of?

Gloria: Ja, je hebt zeg maar verschillende, je hebt iets van 25 prijsstrategieën en bijvoorbeeld als je naar Apple kijkt die is bijvoorbeeld makkelijk en Starbucks, dat zijn geen sociale ondernemingen, althans volgens mij niet, maar.

Bas: Apple is het meest winstgevende bedrijf ter wereld, dus.

Gloria: Maar weet je wel, van iedereen heeft natuurlijk waardes, maar het zijn niet, ze zijn daar niet voor opgericht. Maar bijvoorbeeld als je kijkt naar de waardes van Steve Jobs de oprichter kun je die wel doorvertalen naar de prijsstrategie, dus premium. Ze zijn heel erg gegaan voor design, ze zijn heel erg voor een specifieke doelgroep gegaan en dat hoort bij premium pricing. Weet je wel, je kan niet een hele dure laptop verkopen als niet jouw klant daarop zit te wachten.

Bas: Nee.

Gloria: Tenzij je weet dat is mijn klant, die heeft dat geld daarvoor over en dus zo kon je steeds vanuit de oprichter traceren naar de prijsstrategie die bij die persoon past en dat is eigenlijk mijn weg en dat is de weg waar ik nog steeds, ja, op zit om daar mijn tijd in te gaan stoppen.

Bas: Oh ja, maar daarmee dus de prijsstrategie is één, maar daarmee moet je businessmodel natuurlijk wel kloppen want je kan whatever prijs bedenken, maar als je dan geen winst maakt onderaan de streep dan is die business ook in een keer niet meer zo leuk.

Gloria: Nee, alles moet kloppen, dus zowel van wat is je verhaal, maar ook wat lever je nou echt aan waarde. Ik bedoel, je kan wel, je ziet heel vaak bedrijven die toch niet de waarde leveren die ze beloven en dat kan een tijdje goed gaan, maar op een gegeven moment vervalt dat ook dus je ziet daarmee ook van die grote bedrijven die nu niet meer, die zijn nu niet de waarde aan het leveren die bij de tijdsgeest past die bij hun klanten past. Dus dat is ook de innovatie die je continu nodig hebt om te zorgen dat die klantrelatie dat dat gewoon heel sterk is en dat is wat met waarde gedreven prijsstrategie is het de waarde die de klant hecht aan jouw producten, dat is waarde gedreven prijsstrategie. Dus je moet heel goed weten waar hecht jouw klant waarde aan.

Bas: Ja.

Gloria: En dan kun je, en als je daarop in kan tappen en extra waarde kan bieden dan heb je een klant voor altijd.

Bas: Ja.

Gloria: Maar als je de klant loslaat en denkt nou, ik doe gewoon lekker mijn eigen ding, ja, dat gaat niet werken.

Doelen

Bas: Ja, interessant, ja, nee, zeker. En heb je nu nog bepaalde doelen voor jezelf dat je denkt van, want je hebt nu verschillende dingen tegelijkertijd lopen of hoe moet ik het zien?

Gloria: Ja, ja.

Bas: Want je hebt je bedrijf en welke dingen lopen er nu allemaal tegelijkertijd waar je je tijd in stopt of?

Gloria: Ja, voor mij is het eigenlijk één geheel, het is één beweging.

Bas: Ja, precies.

Gloria: Voor mij is of ik iemand coach of iemand adviseer, het gaat allemaal over hetzelfde.

Bas: Ja.

Gloria: Of ik allemaal groepen individuen help om het maximale uit zichzelf te halen, de beweging is hetzelfde want het zijn allemaal gewoon mensen en ik denk dat dat weleens wordt opgeknipt, dat dat allemaal verschillende, als je een bedrijf adviseert dat je een soort entiteit adviseert, maar je adviseert een mens en voor mij is het allemaal hetzelfde en ja, dus dat is denk ik, ja, dat is denk ik wel voor mij, en de toekomst is meer van dat ik nog wel meer ga kijken waar zit mijn toegevoegde waarde? Hoe kan ik nog meer, hoe kan ik ook zorgen dat het niet meer helemaal aan mij hangt. Dus met Grit Academy zijn we ook andere experts aan het koppelen en Life Impact misschien op termijn toch ook, maar niet in loondienst want ik ben ook geen goede manager.

Bas: Nee, ik snap het.

Gloria: Dus in een constructie waarvan ik nog steeds denk ja, ik ben vrij, ik kan nog steeds ontwikkelen, ik beïnvloed met mijn ideeën niet te veel de main, weet je wel, de basis van mijn bedrijf, dus dat, en dus dat zal altijd voor mij een zoektocht zijn van ja, hoe kan ik leven wat ik, ja, wat ik belangrijk vind en hoe kan ik dat ook voorleven voor anderen.

Bas: Ja, wow, dat is mooi.

Gloria: Ja.

Bas: Ja, mooi zeg. Ja, ik vind het echt een heel mooi verhaal. Ik weet niet, waar kunnen mensen meer over jou lezen, vinden, als ze je willen volgen? Ja, je zit waarschijnlijk nog niet op tiktok, maar.

Gloria: Nee, nee ,ik zit op LinkedIn dus mensen kunnen met mij linken en mijn bedrijf volgen daar en mijn website. Ik heb wel sinds kort Instagram. Ik heb een tijd gehad dat ik zowel Twitter, Facebook, alles had en op een gegeven moment was ik er zo klaar mee omdat het zo niet in lijn meer was met mijn waarden heb ik alles eruit gegooid.

Bas: Slim.

Gloria: Maar nu merk ik wel dat er wel iets moet zijn, dus ik ben nu met Instagram begonnen, ook al is het van Facebook heeft het toch een bepaalde eigen onafhankelijkheid, dus ik ben gewoon op Instagram te vinden nu.

Bas: En daar heet je gewoon Gloria van Ewijk.

Gloria: Daar zit ik met Grit Academy.

Bas: Oh, Grit Academy, ok dus dan moeten ze dat zoeken.

Gloria: Ja.

Bas: En de URL van je website? Of van je business?

Gloria: www.ilife.nu.

Bas: ilife.nu, ok.

Gloria: En gritacademy.nu.

Bas: Ok, mooi. Nou super.

Gloria: Ja.

Bas: Heb jij nog dingen toe te voegen? Heb ik dingen gevraagd, of heb ik dingen niet gevraagd die ik had moeten vragen? Wil je nog een mooie [00:55:11] een pitch geven of whatever? Gooi het erin zou ik zeggen.

Gloria: Nou ja, ik zou, kijk, ik zou iedereen wel een challenge willen geven is dat ze voor zichzelf een dag lang kijken of ze voor zichzelf het maximale eruit hebben gehaald.

Bas: Dus ze gaan een dag lang met zichzelf zitten?

Gloria: Nou ja, ze gaan een dag lang, heel bewust een dag kiezen, dus stel het is nu vrijdag, dus dat ze maandag kiezen bijvoorbeeld en zichzelf kijken gedurende de dag steeds kijken van haal ik het maximale er voor mijzelf uit. En dat hoeft niet altijd meer te zijn.

Bas: Nee, je kan ook gaan mediteren.

Gloria: Nou ja, je kan ook minder doen, zeker voor gedreven mensen kan het zijn meer eruit halen betekent minder doen. Dus het hoeft niet altijd naar meer en groter en dat soort dingen.

Bas: Nee, nee, inderdaad. Ik ben, ja, ik denk dat daar, dat is zo moeilijk als je dus iets voor elkaar wil krijgen en dat je dan zegt ik ga minder doen, maar ik geloof ook als je minder doet, als je meer nadenkt over wat je doet als je wel iets doet, dat dat het grootste effect heeft.

Gloria: Maar ook wat je nooit moet vergeten is dat tijd is ook een tool, tijd, en die vergeten mensen vaak. Dus je kunt ook de tijd voor je laten werken. Dus vaak willen mensen snel, zeg maar heel vaak zie ik dat mensen bij de finish willen beginnen.

Bas: Ja, ze willen de shortcut, ze willen eigenlijk niet, ze willen het harde werk niet doen, maar ze willen wel het resultaat.

Gloria: Nou ja, maar niet omdat ze niet het harde werk willen doen, maar ze denken gewoon dat dat proces niet nodig is en je hebt eigenlijk tijd ook nodig om mensen aan te haken, om mensen te enthousiasmeren of om mensen zelf een proces door te laten gaan. Je kunt dat niet voor anderen doen. Dus ik ben altijd heel voorstander van om tijd te gebruiken om veranderingen of dingen die je wilt doorvoeren om die in te zetten heel bewust. Dus dat betekent niet sneller gaan, maar vertragen heel bewust om te zorgen dat de ruimte ontstaat om iets nieuws te laten ontstaan.

Bas: Ja, mooi, mooi gezegd. Ja. Mooi. Nou, in ieder geval, ja, ik vond het een heel interessant verhaal Gloria, dank je wel in ieder geval dat ik je mocht interviewen en nou ja, wellicht tot snel.

Gloria: Ja, jij ook.

Bas: Yes.

Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!

Bas: Ja, tot de volgende keer! Dat was Gloria van Ewijk, een super leuk verhaal zeg. Ja, ik zit nog een beetje na te stuiteren en ik hoop dat jullie er ook van genoten hebben. Nou ja, check Gloria uit op internet, Instagram, whatever en ik zie jullie de volgende keer weer. Doei-doei!

Place comment