Slippertje 51: Eigen merk producten verkopen & Ecommerce software met Frank Putman
YES! Deze week is de enige echte Frank Putman te gast in de podcast! Hij studeerde accountancy maar na hij twee jaar in accountancy heeft gewerkt hield hij dat wel voor gezien. Daarna is hij gaan ondernemen en is hij de e-commerce ingerold, hij werd een van de eerste verkopers op Bol.com!
In 2014 startte Frank Putman zijn eigen merk en daarnaast ontwikkelde hij ook nog eens zijn eigen softwareproduct voor het managen van voorraad op marketplaces.
Verder vertelt Frank Putman in alweer het 51ste Slippertje over:
- Zijn studie accountancy en waarom hij een carrière switch maakte
- Hoe hij een van de eerste Bol verkopers werd
- Hoe hij startte met ondernemen en zijn eigen webwinkel
- Tips voor het inkopen van producten
- De enorme groei van zijn eigen merk
- Én de ontwikkeling van zijn eigen software
Laten we snel gaan luisteren naar de fascinerende verhalen van Frank Putman, Let’s Go!
Podcast transcriptie
Bas: Dames en heren, vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast the one and only Frank Putman. Frank groeide op in het platteland in Amerongen. Hij studeerde accountancy maar na hij twee jaar in accountancy heeft gewerkt hield hij dat wel voor gezien. Daarna is hij gaan ondernemen en is hij de e-commerce ingerold. Hij was een van de eerste verkopers op bol.com. hij verkocht onder andere ook kerstbomen en kerstballen met kerst, maar in 2014 startte hij zijn eigen merk die in een korte tijd hard is gegroeid op de marketplaces. Hij ontwikkelde zijn eigen softwareproduct voor het managen van het assortiment op deze marketplace zodat je snel wereldwijd op kan schalen. Frank, welkom.
Frank: Dank je wel, dank je wel.
Je schuift je shit opzij, en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij.
Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd. Je kraakt de code van het leven met zekerheid.
Bas: Ja, tof Frank, welkom.
Frank: Dank je wel.
Bas: Helemaal vanuit het platteland hierheen gekomen.
Frank: Ja.
Bas: Dat is wel leuk om te vertellen want volgens mij in 2018 hebben wij volgens mij elkaar leren kennen in het jaar dat ik de Crossborder Awards had gewonnen als snelst groeiende crossborder e-commercebedrijf van Nederland. Toen hebben wij een kort gesprek gevoerd.
Frank: Klopt.
Bas: Ik weet het nog als de dag van gisteren want ik kon best nog wel veel dingen onthouden waar we het over gehad hebben, dat je software was aan het ontwikkelen en dat soort dingen.
Frank: Ja.
De jeugd van Frank Putman
Bas: Ja, nu staan we hier leuk in de studio en gaan we jouw hele verhaal aanhoren en ik ben heel erg benieuwd hoe dat natuurlijk is verlopen en naar jouw achtergrond en zo. Want opgegroeid in Amerongen, plateland, boerderij, ja, vertel me.
Frank: Ja, mijn vader had een boerderij, inmiddels niet meer, met nou ja, koeien, varkens, schapen, dus daar ben ik tussen opgegroeid. Een tijdje zou ik nog boer worden dus ik heb ook nog koeien gemolken een periode voordat ik naar school ging.
Bas: Met de hand of met de machine?
Frank: Nee, wel met de machine, maar nou, goed, wel vroeg opstaan en ja, mooie tijd, alleen dat is het uiteindelijk niet geworden want daar zag ik geen brood in.
Bas: Maar je zag je pa waarschijnlijk ook altijd retehard werken op zijn boerderij en het is gewoon vroeg de veren uit, laat erin en het werk is nooit klaar.
Frank: Heel veel passie, heel veel passie die erin gaat. Nee, dus ja, uiteindelijk zag ik daar geen, ik denk dat moet ik niet doen want dat is gewoon niet verstandig, maar ja, de boerderij is inmiddels omgeturnd. Dat is een deel van mijn warehouse dus nou ja, ik zeg altijd mijn vader had een schuur over en die ben ik gaan vullen. Nou ja, zo zijn we eigenlijk gegroeid.
Bas: Lachen man.
Frank: Ja.
Opgroeien op de boerderij
Bas: Maar je zei even tussendoor varkens, koeien, allemaal dat soort dingen. Wat heb je als kleine jongen allemaal meegemaakt daar? Moest je ook af en toe het hakmes in handen nemen om de boel te strippen of zo? Of ik bedoel, het zijn toch niet echt, ja, je hebt toch ook, je maakt andere dingen mee dan de doorsnee, mensen die geen boer zijn zeg maar.
Frank: Zeker, ja, voor mij waren ook heel veel dingen heel normaal die voor kinderen die bij mij uit de klas kwamen dan niet normaal waren. Maar ja, wat heb ik meegemaakt, ik bedoel geboortes en dat soort dingen daar stond je bij of hielp je mee. Ja, koeien melken, maar ik ging ook overal bij mee, dus trekker rijden op je, nou ja, 9e denk ik, nou ja, dat moet je natuurlijk ook allemaal ff lekker niet doen, maar dat deden we natuurlijk allemaal wel. Allemaal leuke dingen meegemaakt, dat is gewoon leuk.
Bas: Cool, veel geleerd dus.
Frank: Ja, veel geleerd, vooral ook inderdaad om hard te werken en nou ja, je passie te volgen. Dat is wel wat ik er in ieder geval uit heb gehaald en dat is wel wat mijn vader me ook altijd meegegeven heeft van joh.
Bas: Mooi.
Frank: Als je ergens voor wil gaan dan moet je er ook zelf voor gaan dus je moet het zelf doen en dat is hard werken. Ja, dat hoort erbij.
Bas: Ja, want hij had je niet per se opgelegd van hé, Frank, jij moet gewoon deze boerderij dadelijk gaan runnen.
Frank: Nee, nee, gelukkig niet.
Bas: Mooi.
Frank: Want dat zie je natuurlijk wel vaak voorbij komen. Sterker nog, ze hebben, bewust hebben we de keuze gemaakt samen met mijn moeder ook daarbij van joh, dit gaan we niet verder doen. Tenminste, het is jouw keuze en als jij zegt ok, dat doen we niet dan respecteren we dat. We leggen jou absoluut die druk niet op. En dat vond ik heel prettig en daar heb ik ze ook altijd nog voor bedankt en dat doe ik nog steeds dus.
Bas: Mooi. Want heb je broertjes en zusjes dan?
Frank: Ja, ik heb nog één zusje.
Bas: Ok.
Frank: En die, maar die woont in Rotterdam, dus aan de andere kant van het land.
Bas: Dus ook geen boerin geworden.
Frank: Ook geen boerin geworden, nee, nee.
Bas: Mooi man, maar ja, jij hebt dus ook, je hebt daar in de buurt gestudeerd dan, in Utrecht of zo.
Frank: Ja, in Utrecht, ja, eerst in Doorn en daarna in Utrecht al vrij gauw, mbo en hbo gedaan.
Bas: Ja, achter elkaar.
Frank: Achter elkaar, ja.
Accountancy studeren
Bas: Maar hoe kom je er dan op om accountancy te studeren? Dan dacht ja ah, hier kun je veel geld in verdienen? Of niet eens?
Frank: Nee, ja, ik weet niet, ik was altijd op de middelbare school wist ik eigenlijk al van hé, dat lijkt me wel leuk. Dat trok me op de een of andere manier. De oom van mijn vader was ook boekhouder, ik weet niet of het daar vandaan komt. Misschien dat het een klein stukje in het bloed zit nog en toen die opleiding gaan doen. En dat was het ook wel helemaal op dat moment voor mij, maar nou ja, toen ging ik erin werken, toen had ik het twee jaar gedaan, toen dacht ik ja, dit ga ik geen 40 jaar volhouden want daar wordt Frank niet gelukkig van dus dat moet ie niet doen.
Bas: Maar wat maakte je vooral ongelukkig in dat hele accountancy vak zeg maar?
Frank: Nou, wat me vooral ongelukkig maakte was dat ik eigenlijk altijd geschiedenis aan het schrijven was. Daar kwam ik op dat moment achter. Dus klanten die dan een jaarrekening ontvingen, ja, dat is allemaal leuk en aardig als je in juni een jaarrekening ontvangt van het jaar ervoor, maar ja, daar kan je niet op sturen. Nu is natuurlijk ook de wereld wel heel anders en wordt er anders mee omgegaan, maar destijds was dat zo en dat ding dat verdween in een la en nou, daar had je dan al heel hard voor gewerkt om dat voor elkaar te krijgen, maar er werd niks mee gedaan.
Bas: Ja.
Frank: Dat bedoel ik met geschiedenis schrijven.
Bas: Ik snap helemaal wat je bedoelt, ook wel herkenbaar. Bij de e-commerce business weet je, de eerste weet ik hoeveel jaar van mijn business kreeg ik ongeveer 1,5 jaar later de jaarrekening een keer van oh, oh, we hebben eigenlijk best wel goed gedraaid. Oh, nou, shit, we hebben eigenlijk verlies gemaakt. Ik had eigenlijk geen idee, maar ik snap nu wat je bedoelt met ik schrijf geschiedenis.
Frank: Ja, precies en daar kun jij niet op sturen.
Bas: Nee, daar heb je helemaal niks aan, nee, klopt en ja, goed, dat is ook wel weer de learning curve in de e-commerce die je neemt en ik weet niet of je jezelf daar ook herkend in de bedrijven van hoe stuur je nu op je cijfers dan en hoe pak je het aan, want dat is een van de vele dingen die echt fout gaat bij veel e-commerce zelfs.
Frank: Ja, nou ja, het begint vooral bij hé, wat verdien ik op een product? Ik bedoel, daar begint het natuurlijk mee, vaste kosten, variabele kosten, maar uiteindelijk zeg maar moest er iets overblijven en inderdaad wat je zegt daar kom je echt nog wel dingen tegen dat mensen gewoon verkeerde berekeningen maken op wat voor manier dan ook. nou, dat is een van de dingen die we ook in onze software wel beschikbaar maken van joh, vul in wat je dan denkt aan kosten te hebben en ja, is die groen dan ga je hm verkopen, maar is het rood dan moet je nog ergens iets gaan tweaken want dat gaat niet goed. Dus zo, ja, dat is het niveau waar ik nu heel erg op zou sturen.
Bas: Ja, nou, ik zal je vertellen toen ik in de eerste jaren als ondernemer was toen snapte ik BTW helemaal niet. Toen dacht ik huh? Wat is dat? Wat moet ik daar dan mee? En hoezo moet ik dat afdragen? Dus ik dacht altijd ja, ik koop iets in voor 10 en ik verkoop het voor 30, nou, twee tientjes hè, toch? Maar dat is ook wat ik zie gebeuren op die marketplaces, veel verkopers op Bol en zeker als je dus beginnend bent heb je geen idee hoe je moet uitrekenen en heb je geen idee of je wel winst maakt, dan zeg je ja, ik doe heel veel omzet. Ja, hoeveel winst maak je dan? Uh, weet ik eigenlijk niet.
Frank: Nee, en dat is wel cruciaal.
Bas: Ja, toch wel, toch wel.
Frank: Ja.
Starten met ondernemen
Bas: Ja, mooi zeg. Ja, we gaan het later sowieso nog een uitgebreid hebben over de software die je aan het ontwikkelen bent maar je bent na dat hele accountancy spektakel heb je twee jaar lang gewerkt, je denkt saai, ik ben geschiedenis aan het schrijven, ik stop ermee en toen ben je gaan ondernemen. Had je daar de ballen voor? Hoe zag je leven er toen uit en ja, hoe heb je die keuze toen gemaakt?
Frank: Nou, de keuze komt ook wel weer, ook wel mede door mijn vader. Die zei die had allang gezien aan mij van daar wordt het jochie niet gelukkig van dus die zei tegen mij Frank, joh, stop ermee want daar word je niet gelukkig van en ik had destijds helemaal niks. Ik had wel een vriendin waar ik net verkering mee had en ja, die zei van ja, maar wat ga je nu doen? Ik zeg ja, maar dat weet ik eigenlijk helemaal niet. Ik ga onderzoeken wat ik wil worden. Nou, uiteindelijk is daar de e-commerce gekomen, maar ik zeg ook altijd het had een restaurant kunnen zijn, het had ook een winkel kunnen zijn, maakte me eigenlijk niet zoveel uit.
Bas: Je had ook tandarts kunnen worden.
Frank: Precies. Dat kon ik dan weer niet zo goed, maar. En toen ben ik in gesprek gekomen met een webbouwer en nou ja, ik had allerlei ideeën, dat heb ik nog steeds, heel veel ideeën over nou ja, dingen die goed kunnen, die beter kunnen, waar je iets mee kan qua ondernemen. Ik zeg ook altijd heel veel sneuvelen er al bij het koffiezetapparaat, daar ga je nog eens goed over nadenken, oh, dit is toch niks.
Bas: Mensen bedoel je?
Frank: Nee, dat niet, de ideeën vooral.
Bas: Oh, sta je bij het koffieapparaat van ok, jij eigenlijk eruit.
Frank: Nee, nee, ideeën, vooral ideeën.
Bas: Ik snap het.
Frank: Dus nou ja, goed, de meeste die sneuvelen en maar toen kwam ik in contact met een webbouwer en die had er ook allerlei ideeën over en die zei tegen mij van joh, die ideeën zijn hartstikke leuk en wild, dat gaan we even niet doen, maar we kunnen wel samen een webwinkel starten en in die tijd, dat was 2009, begon iedereen een webwinkel en ik was allang blij want yes, Frank kon aan de gang en hij kon iets gaan doen, dus en toen ben ik gaan zoeken van nou, wat gaan we dan verkopen? Dus eigenlijk zo simpel is het.
Eerste webwinkel
Bas: Ja, mooi, dus dat is 12 jaar geleden. Die eerste webwinkel was dat van scratch af aan geprogrammeerd of had je al WordPress of andere tools, plug-ins?
Frank: Mijn compagnon die werkte met Drupal en nou ja, goed, daar bouwde die websites in en daar maakte hij dan ook deze webshop in. Ja, bij mij maakte het niet uit eigenlijk.
Bas: Nee, en wat ging je toen verkopen?
Frank: Tuinkussens want ik ging zoeken van hé, maar wat wordt er nog niet online verkocht en tuinkussens was daar een van, daar kwam ik achter. Ik denk hé, nou, dan gaan we tuinkussens verkopen. En ik wist er eigenlijk helemaal niks van op dat moment, maar het grappige is, binnen een maand word je gezien als specialist want jij bent degene die alleen tuinkussens verkoopt.
Bas: Ja.
Frank: En daar moest ik zelf eventjes aan wennen, maar dat schakelt even en ok, dan moet je ook zorgen dat je er alles van weet. Ja, een tuinkussen is op zich niet een heel spannend product, maar je krijgt er wel vragen over waar je van tevoren nooit over gedacht hebt.
Bas: Ja, waarschijnlijk was Coolblue toen ook al actief en toen had je al die niche shops en toen dacht je ook van nou, iedereen met allemaal tuinkussenshop.nl of zo waarschijnlijk was dat je URL.
Frank: Precies, tuinkussenwinkel, hi is er nog steeds, ja, ja, zeker.
Producten inkopen
Bas: Ja, dus zo ging iedereen al die niche shopjes maken en ja, je ziet het is wel grappig dat je over tijd zie je het allemaal weer consolideren naar één platform en nieuwe strategieën ontstaan. Maar goed, tof, maar die tuinkussens die kocht je in Azië of in de buurt?
Frank: Nee, gewoon in de buurt van grote merken en nou ja, in die tijd was het ook nog eens een keer zo dat het heel behouden was, internet was allemaal heel spannend, vooral webwinkelen, in de woonmarkt zeker en in de tuinmarkt ook dus mensen vonden het heel spannend om aan jou te verkopen. Ik heb destijds een leverancier kunnen vinden daarvoor en nou, vanuit dar zeg maar zijn we gestart en aan het eind van het seizoen toen wam ik bij andere leveranciers aan tafel en toen zei dei joh, ja, nou kennen we je, nou willen we wel zaken doen, maar de eerste was echt contact afrekenen bij een groot bedrijf en het moest allemaal vooruitbetaald worden en als ik ook maar iets verkeerd deed dan ging de stekker eruit, dat waren de afspraken. Maar goed, mij maakte dat niet uit want ik kon aan de gang en dat is wat ik wilde.
Groei in het eerste jaar
Bas: Ja, ja, cool. En ging dat hard? Verkocht je veel tuinkussens? Hoe zag die groeicurve eruit in die eerste jaren?
Frank: Nou, ik kan me nog heel goed herinneren toen hadden we nog Koninginnedag en ja, we zijn, even kijken, ik denk halverwege april zijn we gestart met de website te bouwen en volgens mij twee of drie dagen van tevoren ging die live en op Koninginnedag, ja, dat vergeet je natuurlijk niet meer, hadden we onze eerste sale en ja, toen was het van hé, verrek, we worden gevonden. En vanuit daar zeg maar ging het heel snel want mensen konden in een keer konden ze ook tuinkussens verkopen online, ja, dat ging natuurlijk allemaal heel snel en toen aan het eind van het seizoen, ik bedoel wat is het, september, augustus eigenlijk al, ja, dan is dat seizoen over.
Bas: Dan moet je alles uitverkopen.
Frank: Ja, en toen hadden we de, toen was het seizoen over en toen zeiden we tegen mijn compagnon wat gaan we doen? Allebei geld ingelegd en gestart en we zien wel war het schip strandt. En toen zeiden we ok, we gaan door en we gaan opschalen en zo is eigenlijk kerst naar voren gekomen, puur als grapje want ja, wat gaan we nu verkopen zeg maar? Het seizoen houdt op, oh, de kerst komt eraan, laten we eens kijken wat we daarin kunnen doen en zo is kerst ontstaan en dat is nog steeds.
Bas: Ok, dus jij wil in twee seizoenen werken, je wilde een zomerproduct en een winterproduct en daar wil je gewoon twee keer de cycle mee pakken.
Frank: Ja, nou en eigenlijk dat het winterproduct erbij is gekomen is ja, puur toeval want ik was in de tuinkussens gerold en na september hadden we niks meer te doen, toen dachten we, of tenminste, dat seizoen was over, ok, wat gaan we dan nu doen? Nou, laten we dan eens kijken naar een ander seizoen en kerst komt eraan.
Bas: Ja.
Frank: Hoe gaan we dat starten.
Bas: Vet, en want dit was wat zei je nu, 2009?
Frank: Ja, 2009 ben ik gestart met de eerste webwinkel.
Bas: Met de eerste webwinkel en daarna, nou, niet lang daarna ben je een van de eerste verkopers geworden op bol.com dan.
Frank: Ja, 2012 gevraagd. Wij deden in die tijd deden we ook nog bedlinnen dat hebben we ook nog gedaan een tijdje, doe ik nu niet meer.
Bas: Bedlinnen.
Starten met verkopen op Bol.com
Frank: Ja, en daarvoor werden we gevraagd op Bol van joh, wij zoeken een bedlinnenpartner want we gaan een woonwinkel openen.
Bas: Die kocht je ook in bij een groothandel of?
Frank: Ja, ja, en zo hebben we de eerste kennismaking gehad met Bol. Wel in die tijd was het ook best wel spannend van moeten we dat nou wel doen, halen we een concurrent in huis en ja, de wereld is nu heel anders, maar zoals ik er toen in stond was dat het vraagstuk hè, die we hadden. Maar bewust gekozen om het wel te doen, vooral voor weet je wat, als we dit doen dan hebben we ook een kans op naamsbekendheid, laten we het dan zo insteken en ja, het is iets nieuws dus ik ben wel altijd van de nieuwe dingen proberen, als iets niet lukt of niet werkt, nou ja, dan stop je er weer mee en dan ga je iets anders proberen en daar was dit er een van. Nou, goed, dis eentje die wel werkt.
Bas: Ja, de rest is geschiedenis.
Frank: Ja, precies.
Bas: Want was je in, ik bedoel, dat is natuurlijk een mooie ride. Ik kan me nog wel herinneren wij waren er ook redelijk vroeg bij met dat hele verkoopspektakel totdat op een gegeven moment een logistieke dienst en dat soort dingen werden geïntroduceerd. Want hoe, hoe heb jij die eerste tijd ervaren dat je kon gaan verkopen op Bol? Want ja, waarschijnlijk jij knalde je producten erop en je ging instant ging je in een keer waarschijnlijk 5 of 10 keer zoveel verkopen denk ik.
Frank: Ja.
Bas: Dan dat je in je eigen shop deed en toen dacht je holy schmeck, wat gebeurt hier nou?
Frank: Ik moest eerst even wat belletjes plegen natuurlijk.
Bas: Ja, ja.
Frank: Meer inkopen.
Bas: Ja, precies, dat was eventjes stap 1.
Frank: Ja. Ja, en dan ga je al gauw denken hé, maar wat kan hier nog meer? Wat kunnen we hier nog meer uithalen? En in die tijd was het ook zo we begonnen met bedlinnen en het hele tuingebeuren en kerst was er allemaal nog niet, niet op Bol, dus we hadden, ja, ik had in ieder geval eerst eventjes handen vol om het allemaal op de rit te houden en op de rit te krijgen denieuwe manier van werken, maar we zagen inderdaad al wel heel gauw dat hé, dit is wel, dit gaat iets groots worden.
Bas: Ja.
Frank: Voor ons.
Bas: Ja, ja, mooi.
Frank: En zo zijn in de jaren erna zijn er andere winkels geopend en zijn we er ook andere producten gaan verkopen.
Bas: Ja, dus in de basis ben je begonnen met producten van een ander om het zo maar even te zeggen.
Frank: Ja, ja.
Bas: Dus gewoon merken inkopen, verkopen, ja, hopelijk een beetje marge ertussen.
Frank: Ja, zeker.
Toenemende concurrentie
Bas: En toen zag je op een gegeven moment de competitie toenemen of de concurrentie toenemen op dezelfde producten?
Frank: Ja, dat was zeg maar nou ja, twee jaar later denk ik, ja, toen kwamen er natuurlijk steeds meer partners bij, toen kwam er ook concurrentie bij, in het begin was dat natuurlijk allemaal niet. En vanuit ja, vanuit daar had ik natuurlijk, je bent ondernemer en je wil leuke dingen neerzetten, dat is in ieder geval altijd mijn droom en ik vind pionieren heel erg leuk. Nou ja, toen kwam weet je wat, we hebben nu zoveel, we verkopen nu zoveel tuinkussens, nou, weet je wat, laten we ons eigen merk eens beginnen en ja, daar is het eigenlijk gestart met het eigen merk want we wisten wat we verkochten, we wisten wat de mankementen waren zeg maar, waar mensen vragen over hadden, waarvoor we retouren kregen en toen hebben we gezegd weet je wat, laten we dat dan in ons eigen product zetten en zo heel klein gestart want het was best wel spannend want in een keer moest van enkele stuks naar nou ja, honderden stuks gaan bestellen dus dat was natuurlijk wel even een dingetje. Ja.
Bas: Ja, cool man. Ik moest even mijn achtergrond fixen, ik zag dat die versprong maar dat maakt niet uit. Het is weer gefixt. Maar inderdaad tof, ja, dus je zag die concurrentie toenemen en je bent daar meer op gaan schakelen dus op een gegeven moment zag je die marges ook steeds kleiner worden waarschijnlijk.
Frank: Ja.
Product ontwikkeling
Bas: En toen ben je gaan schakelen, toen ben je bij jezelf gaan afvragen wacht even, hoe kan ik nou mijn marges beschermen of?
Frank: Ja, en in die tijd was het ook nog eens een keer zo van prijsconcurrentie er was, tenminste, je mocht niet echt concurreren op prijs vanuit de leverancier. Dat zeiden ze natuurlijk niet maar dat mocht eigenlijk niet. Dus het enige waar je toen nog wel op kon concurreren was je leverpropositie en die hadden we best wel redelijk voor elkaar, maar dat is natuurlijk nu ook allemaal niet meer. Of althans, het scheelt nog wel, maar het is wel veel minder. Dus daar hadden we in die tijd nog wel een voorsprong maar ja, je zag het wel ontstaan van hé, ik moet straks concurreren met anderen op hetzelfde product en ja, het product verandert niet dus uiteindelijk ga je alleen maar concurreren op prijs, dat zag ik al wel gebeuren. Ik denk hé, hier moeten we iets mee. En nou ja, vanuit de droom om een eigen merk op te starten denk ik hé, dat ga ik dan nu doen. Hè, want de gedachte was er al wel, alleen nu was ook wel echt ik wil niet zeggen de noodzaak, maar ja, weet je, willen we de markt voor blijven in die dan is dat nu een juist moment om dat te starten.
Eigen merk
Bas: Ja, en toen ben je ook dus in diezelfde producten je eigen merk gestart of in andere producten?
Frank: Ja, eerst vooral in dezelfde producten omdat ik daar wist hé, dit is, dit mist er of dit krijgen we terug van klanten als ze een retour sturen van oh, hij zit niet lekker of we hebben er een muis in gehad. Nou ja, daar hebben we een tas voor omheen ontwikkeld. Allemaal van dat soort kleine dingen maar wel zijn echt super belangrijk, sowieso altijd heel erg belangrijk wat gebeurt er met die feedback die je krijgt van klanten want als je dat in je product kwijt kan, tenminste, dat is in ieder geval mijn ervaring, ja, dat werkt ook juist weer heel erg positief. Eén op de reviews en twee op je retouren aantal.
Bas: Ja.
Frank: Dus ja, dat is super belangrijk. Vind ik in ieder geval heel belangrijk.
Bas: Dus toen ben je al gaan kijken wat is de feedback van de markt en hoe kan ik daar een beter product voor ontwikkelen.
Frank: Ja, precies.
Bas: Dus het sluit heel mooi aan ook hoe ik het vaak aan iedereen uitleg. Kijk wat er in de markt te krijgen is, download alle negatieve reviews van de top 10 en maak een beter product.
Frank: Ja, precies.
Bas: Ja, moeilijker wordt het niet.
Frank: Nee, nee, precies, dat is ook wat het is eigenlijk.
Bas: Ja, ja.
Frank: Daar kun je in ieder geval wel het verschil mee maken.
Bas: Ja.
Frank: Daar kun je echt het verschil mee maken.
Bas: Ja.
Frank: Daar kun je echt het verschil mee maken.
Bas: Ja, ja.
Frank: En een simpel ding als met een tuinkussen, de vraag was van joh, als ik ga zitten dan zit ik alsnog op het hout of dan voel ik alsnog de stoel. Nou, dat betekent dat het schuim niet lekker is. Nou, wij hebben juist puur geïnvesteerd alleen maar in het schuim dat als je zit dan zit je ook lekker.
Bas: Juist.
Frank: En ik zeg ook altijd ik verkoop eigenlijk geen kussens, nee, ik verkoop lekker buiten zitten en als je vanuit die hoedanigheid denkt ga je heel anders naar je producten kijken.
Bas: Ja, je verkoopt comfort dus.
Frank: Ja, precies.
Bas: Ja.
Frank: En als hè, wat is dan comfort en wat is lekker buiten zitten?
Bas: Ja.
Frank: En dat kun je natuurlijk bij elk product doen, maar je moet wel even ja, een beetje dan een soort van helikopterview krijgen en dan ga je heel anders over je product ook nadenken.
De mooiste fase
Bas: Ja, ja, tof. Maar je hebt ook met die kussens en dat hele spektakel heb je de hele tijd altijd vanuit Amerongen en je eigen boerderij alles lopen te schuiven en in te pakken en te doen?
Frank: Ja.
Bas: In het begin deed je dat natuurlijk allemaal zelf denk ik.
Frank: Ja, eerst in de carport.
Bas: Ja, ja, nou ja, is een mooie fase toch?
Frank: Ja, zeker een mooie fase.
Bas: Als ik terugkijk naar die keukentafeltijd zo noem ik het dan even dat is altijd de mooiste fase toch?
Frank: Ja, dat is zeker de mooiste fase ja.
Bas: Ja, maar dat kun je dan nog niet zien. Dan ben je alleen maar bezig met ik wil groter en meer en groter volume. Maar eigenlijk stiekem was dat het mooiste wat er is eigenlijk.
Frank: Ja, klopt, en kunnen we dit niet sneller doen en ja.
Bas: Ja, tof man, en uiteindelijk ben je gaan verkopen op Bol. Zijn er daarna in die korte fase daarna of die fase daarna zijn er nog veel andere kanalen geweest die je erbij bent gaan pakken?
Frank: Nou, ik ben, ik had natuurlijk mijn eigen webshop en Bol en toen ben ik eigenlijk eerst de producten gaan uitbreiden en vanuit daar zeg maar, toen waren we al een paar jaar verder, dus eerst mijn eigen merk groter gaan maken, breder in de markt, ook andere producten dus de kerstproducten ook gaan vervangen door je eigen label. Nou, dan waren we wel een paar jaar verder.
Bas: Oh, je hebt ook eerst die kerstproducten nog ingekocht bij de groothandel in Europa, Nederland of whatever waar.
Frank: Ja.
Bas: En toen dacht je wacht even, dit gaat zo goed, ik moet ook mijn eigen label.
Frank: Nou ja, met je eigen merk kun je natuurlijk andere marges, dan krijg je in een keer hé, verrek, er kan veel meer. Het enige is je moet wel eventjes schakelen in de aantallen, dat is wel even waar je aan moet wennen als je vanuit die hoedanigheid komt.
Bas: Ja.
Frank: Maar ja, dan werkt het natuurlijk wel heel goed want je hebt natuurlijk ook veel meer marge om te investeren in bijvoorbeeld advertisement of ja, je product perfect te maken daar heeft het gewoon de marge voor en ik vind het gewoon oprecht ook heel erg leuk dat je in je magazijn loopt en verrek, hé, dit is mijn eigen merk weet je wel. Ik verkoop niet van anderen, nee, dit heb ik gewoon zelf opgebouwd, dat is gewoon leuk.
Kerstbomen inkopen
Bas: Ja, hoe heb je die stap genomen dan? Want je kocht eerst in ook die kerstbomen en ballen en allemaal dat soort dingen, allemaal kunstkerstbomen geloof ik.
Frank: Ja.
Bas: En dan ga je op zoek naar een leverancier, je tikt gewoon in Alibaba in christmas tree en dan?
Frank: Ik ben ook begonnen om een kussen te kopen bij Alibaba op die manier en eigenlijk ja, tenminste, ik vind het wel een leuk verhaal, het heeft echt een jaar geduurd dat ik het eerste mailtje stuurde totdat ik een goed product had, en waar zat dat dan in, ik had ook geen ervaring, ik had er ook helemaal, ik ging gewoon een mailtje sturen, joh, ik wil dat en dat kopen en toen kreeg ik een sample, of sample opgevraagd, nou, dat was helemaal niks. Dit is niet goed, dat is niet goed, dat moet anders. Ok, nog een sample, was weer niks. Dus dat hadden we twee, drie keer gedaan ik denk ja, dit moet ik anders doen. Dus toen heb ik in Nederland een kussen gemaakt die perfect was, die opgestuurd, maar dat heb ik pas op dat moment geleerd om het op die manier te doen en toen kwam er wel een goede sample terug.
Bas: Oh ja.
Frank: Dus dat is in ieder geval wat ik toen heel erg hard geleerd heb en ja, daar is de start gekomen met inkopen in China ja.
Bas: Ja, ja.
Frank: Maar nu als ik er nu naar kijk zou ik dat natuurlijk eerder doen, maar ja, dat wist ik gewoon op dat moment niet.
Bas: Nee, en de kanalen en de methodes zijn ook gewoon veranderd. Het kan veel sneller, je kan veel sneller schakelen, je kan zo n no-time chatten met die Chinezen en mooie dingen inkopen. Maar dat wil ik ook nog misschien, ik ben benieuwd naar jouw kijk erop weet je. Veel mensen denken altijd oh, ja, dat is zeker Chinese kwaliteit en dan staat dat vaak inherent aan slechte kwaliteit. Ik ben het daar helemaal niet mee eens, maar ik ben benieuwd hoe jij daarnaar kijkt.
Frank: Nou, ik ben het met jou eens dat ik het daar ook niet mee eens ben.
Bas: Ja.
Frank: Heel veel artikelen waarvan wij denken dat ze niet uit China komen of uit die landen die komen er toch vandaan dus dat is één.
Bas: Juist.
Frank: En twee is ja, ze kunnen echt wel hele mooie dingen maken. Ik bedoel, absoluut er zijn dingen waar geknibbeld is op de prijs en dan krijg je slechte kwaliteit, daardoor heeft het ook die slechte naam, maar als jij heel duidelijk bent hé, dit is de kwaliteit die ik wil hebben dan kun je die absoluut krijgen, maar je moet daar wel voor waken op bepaalde manieren dat je dat ook krijgt, dat is denk ik meer de uitdaging. An sich van hé, uit China komen alleen maar slechte producten dat is echt onzin.
Bas: Nee, precies, ik zeg ook altijd je hebt de A, de B en de C kwaliteit en die komen alle drie uit China.
Frank: Precies.
Bas: Zo is het gewoon, en je hebt ook de A-merken die dus ja, ook veel in China halen omdat het gewoon echt goede kwaliteit is dus. Maar goed, je ziet ook vaak dat ze daar creatief zijn met besparen op grondstoffen, laat ik het zo zeggen hè. Ik bedoel net even iets minder korrels in het plastic voor te spuitgieten, net iets dunner, net iets platter, weet je, ja, het scheelt gewoon in de grondstof en daardoor maken ze net iets meer marge.
Frank: Ja, en wat ook gebeurt is dat je, tenminste, dat is in ieder geval mijn ervaring van je krijgt een prijs en dan zeg je ja, maar dat is te duur het moet voor minder, ok, het kan wel voor minder, maar dan gaan we terug in kwaliteit.
Bas: Ja, dan wordt de kwaliteit ook minder. Maar dat vertellen ze je niet hè.
Frank: Nee, jij wilde toch een andere prijs?
Bas: Ja, je kan voor minder, ja, maar hier is hetzelfde product voor minder maar dan een andere kwaliteit.
Frank: Ja.
Bas: Ja, en ben je daar tegenaan gelopen met die kerstballen en die kerstbomen of?
Frank: Nee, eigenlijk niet. Ik ben zelf nooit in China geweest, mijn vader wel, die is toen ook naar die beurzen geweest om daar te doen, maar wat wij hebben gedaan is wij hebben daar een bedrijf zitten die voor ons de checks doet. Voordat de container dicht gaat gaan ze naar de fabriek toe, checken ze de producten, een op de zoveel zeg maar, halen alles uit elkaar. Daar komen altijd dingen uit, echt altijd.
Bas: Ok.
Frank: En ook heel veel dingen waarvan ik denk van ja, ik zie het niet eens, maar ze halen er altijd dingen uit dus dat is super waardevol
Bas: Maar noem eens een voorbeeld dan?
Frank: Noem eens een voorbeeld, ik had bijvoorbeeld een parasol en die zette je op en dan als je hem schuin zette dan stond hij iets scheef. Nou, er zat een verschil in van 20cm links en rechts over een breedte van 3 meter dus je zag het bijna niet. Maar dat vonden zij heel erg belangrijk. Dus dat rapporteren ze dan ook en is het aan mij van joh, wil ik dat of wil ik dat niet. In dit geval hebben we het ook echt niet gedaan, dus we hebben het ook gewoon daar gelaten.
Bas: Maar waar zat die cm verschil in dan?
Frank: Ja, eigenlijk als je de parasol opzette, dus je klapte hem uit.
Bas: Ja, je kiept hem.
Frank: Dan kiep je hem inderdaad en dan ja, crankte hij een beetje dus dan ging hij een beetje scheef.
Bas: Oh, zo, ik snap het, ja, er kwamen verkeerde krachten in de parasol.
Frank: Ja, precies. Nou, goed, super goed punt, maar had ik nooit ontdekt, dat had ik pas ontdekt als die hier was en als ik hem eigenlijk pas terugkreeg van de klant. Ja, ook hele kleine dingetjes, dus ergens een haaltje uit of als er wat takjes niet goed gemaakt zijn bij een kerstboom. Alles wordt eruit gehaald en dat is super waardevol want dan ja, Eén zeg maar die leverancier kun je ook gewoon punctueel houden van hé, we kijken wel echt serieus naar dat product, het is niet dat we dat zomaar laten komen.
Quality control
Bas: En heb je een partij die daar je quality control doet?
Frank: Ja.
Bas: Heb je daar nog goede tips voor of heb je een hele goede partij waar je al lang mee samenwerkte of?
Frank: Ja, dat laatste eigenlijk. Het is vanuit Nederland, een Nederlandse partij met Nederlandse roots. Je ziet ook wel vaak Chinese partijen, maar ja, dan gebeurt er ook nog weleens wat onder de pet en ja, hier via-via kwamen wij bij deze partij en die doet daar onze checks.
Bas: Cool.
Frank: Ja, en die reizen het hele land door.
Bas: Cool, cool. Interessant, maar dan ook dan ga je kerstbomen en kerstballen verkopen en dan moet je natuurlijk in een korte tijd heel veel verkopen.
Frank: Ja, klopt.
Bas: En hoe doe je dat dan?
Frank: Nou, ja, dan schalen we heel hard op in het magazijn, dat is één zeg maar.
Bas: Ja, dus wacht even, dus het is oktober, je magazijn staat tot de nok vol gevuld met kunstkerstbomen en kerstballen.
Frank: Ja.
Bas: Dan begint het november te worden en wat ben je dan allemaal, op welke knoppen ben je dan allemaal aan het drukken?
Frank: Nou ja, als eerste zeg maar zorgen we dat natuurlijk alles goed op alle plekken staat, dat is één, en dan ja, dan zorgen dat je hoog komt te staan door vroeg in de sale naar voren te komen en ja, dan gaat het vanzelf rollen, ja, dat is gewoon zo.
Bas: Verkoop je altijd uit?
Frank: Nee, nee.
Bas: Niet.
Frank: Nee, ik verkoop niet altijd uit. Dat is ook, ja, soms heb je weleens een keer een misser.
Bas: Een slechte kerst.
Frank: Ja, nou, slechte kerst niet, een slechte zomer wel, maar.
Bas: Een slechte zomer wel, ja, precies.
Frank: Een slechte kerst hebben we eigenlijk nooit. Maar goed, je hebt ook weleens een keer, uiteraard verkoop je heel veel dingen uit, maar je hebt ook weleens dingen die overblijven of ik heb bijvoorbeeld een keer, ja, wat producten die je test waarvan je denkt hé, dat kan goed gaan lopen, ik had bijvoorbeeld een kerstboom met alle attributen erin die ik erin wilde hebben, alleen dat werd heel duur.
Bas: Lampjes, ballen, alles al erin of wat?
Frank: Alles al erin.
Bas: Dat is gewoon een soort van paraplu die je uitklapt en hij staat.
Frank: Ja, ook die, maar ook zeg maar dat je het los, dat je het wel zelf weer in elkaar kon zetten, maar we hadden wel het hele pakket gemaakt.
Bas: Ja.
Frank: Maar daar kwam gewoon, de prijs werd te hoog en daardoor was het dus weer minder interessant. Nou ja, dan hou je dus heel veel frutsels over die moet je het jaar erop weer even allemaal verpakken en anders verkopen, maar ook weer een hoop van geleerd.
Bas: Ja, precies. Ik zeg altijd het enige wat er gebeurt als er iets fout gaat in business is dat je wat geld verliest. Nou ja, dat zeg ik altijd als dat het ergste is dan moet je gewoon zorgen dat je meer verdient dan dat je verliest dan is het allemaal prima.
Frank: Ja.
Stressvol bestaan?
Bas: Ja, want ik bedoel tot die tijd zeg maar totdat je, ja, dan ga je die hele ride met webshop, daarna Bol, kerstbomen, kerstballen, kussentjes weet ik het allemaal. Is er ook een fase geweest dat je dat stressvol vond? Of heb je veel stress ervaren in die tijd of viel dat eigenlijk wel mee? Daar ben ik gewoon even benieuwd naar.
Frank: Ik vond bepaalde stappen wel spannend, vooral het groot inkopen dat was voor mij wel echt een spannende stap omdat je dat 1) niet gewend bent en dan ja, dat zijn echt wel serieuze dingen die je vooraf moet betalen en dat vond ik wel spannend.
Bas: Toen je voor het eerst weer je containertje inkocht voor whatever, 30000 euro of zo hè, dan zit je even billen te knijpen van gaat dit wel goed?
Frank: Ja, komt hij überhaupt? En als ik hem open doe, zit er iets in?
Bas: Ja, ja, precies. Ja, ik snap het.
Frank: Dat is ja, dat vond ik wel echt heel spannend in het begin.
Bas: Ja.
Frank: Maar ja, uiteindelijk, dat is meer als je er dan in zit en ja, nu kijk je daar weer heel anders tegenaan.
Bas: Ja.
Frank: Wat heb ik nog meer voor spannende dingen ervaren. Nou, meer laten voor mijzelf, hoe ik zelf zeg maar in mijn bedrijf stond ten opzichte van andere bedrijven dat was meer de uitdaging voor mijzelf. Ik had nou, daar komen we later op, maar ik heb nu twee bedrijven en daarin zeg maar word je getrokken door allebei en hoe ga ik daar als persoon zijnde mee om. Er wordt aan allebei wordt er getrokken, hoe ga ik daar als persoon, sta ik daar krachtig genoeg in om iedereen te woord te staan en ook te zorgen dat beide businessen groeien en niet de een lijdt onder de andere.
Bas: Ja.
Frank: Ja, dat is meer voor jezelf.
Bas: Nou, dat is heel herkenbaar, dus je probeert gewoon altijd meerdere ballen tegelijkertijd in de lucht te houden eigenlijk.
Frank: Ja.
Bas: En dan kom je al vrij snel in een spagaat te zitten en eigenlijk, ja, heb je zeg maar twee vrouwen en allebei willen ze aandacht. Ja toch?
Frank: Ik heb ook nog een vrouw, dus.
Bas: Oh, ja, dan heb je er drie. Nee, mar goed, ik bedoel ja, je moet je aandacht, je kan je aandacht maar één keer uitgeven, tussen haakjes, en dat is in business is dat exact hetzelfde zeg maar.
Frank: Ja.
Bas: Maar dus waarom ik dat vraag ook, ik zie heel veel zeg maar de business zal nooit groter worden dan je zelf bent, dus je moet eerst tussen de oren groeien wil je business groeien.
Frank: Ja.
Mindset ontwikkelen
Bas: Is dat iets waar je heel actief mee bezig bent? Mindset ontwikkelen en zo ja, hoe doe je dat?
Frank: Ik heb sinds 2,5 jaar werk ik samen met een businesscoach en die ja, die coacht mij, begeleidt mij, zorgt dat ik sterk in mijn schoenen sta, maar uiteindelijk moet ik dat gewoon helemaal zelf doen.
Bas: Ja, natuurlijk, ja.
Frank: Dus zo simpel is het ook.
Bas: Ja.
Frank: Maar dat heeft mij wel heel erg geholpen in keuzes maken, het heeft mij heel erg geholpen in wie ik nu ben, wie ik hier nu sta zeg maar.
Bas: Ja.
Frank: Ten opzichte van 2-2,5 jaar terug, ja, er staat een andere persoon. Wat je zegt, tot het niveau waar ik nu ben of waar je nu bent dat is wat je gebracht heeft tot hier, maar wil je verder groeien zul je echt jezelf moeten ontwikkelen om door te kunnen gaan en ik kwam erachter dat daar zeg maar mijn manco zat dus het zat niet in mijn bedrijf, nee, het zat in mijzelf en dat is eigenlijk uiteindelijk altijd zo, dus moet ik in mijzelf investeren en dat heb ik op die manier gedaan en dat doe ik nog steeds en dat vind ik heel erg prettig want het zet je direct zeg maar weer op de juiste rit. Je doet het zelf want je geeft zelf de antwoorden, maar het zijn vaak de blinde vlekken daar waar de kracht ligt en daar waar je next level ligt.
Bas: Ok, en die business coach voor jou heeft die blinde vlekken een beetje blootgelegd en daar ben je aan gaan werken.
Frank: Ja, die stelt gewoon vragen en dan ga je er nog eens dieper over nadenken en dan stelt hij nog een vraag en hij geeft een beetje feedback en een beetje pushback, ja, en dan in een keer sta je stil en denk je verrek, ja.
Bas: Ja.
Frank: Ik moet dat toch even anders doen, ik moet daar anders over nadenken.
Bas: Ja, dat is het mooie.
Frank: En ook soms heel veel dingen stoppen hè, dat is ook vaak zo. Je doet ook vaak dingen, ja, die eigenlijk helemaal niet bijdragen. Dus stoppen kan ook vaak juist heel veel vooruitgang brengen.
Kiespijn..
Bas: Ja, en het woord kiespijn komt bij mij naar boven, dat is een heel erg toepasselijk woord en dan is er een bepaalde fase zeg maar waarin je heel veel keuzes moet maken of misschien niet durft te kiezen en dan krijg je dus kiespijn, daar is het woord vandaan gekomen. Ken je dat ook of?
Frank: Ja, zeer, maak ik niet de verkeerde keuze, moet ik dit wel doen? Niet helemaal kunnen overzien wat er dan achter zit, maar het uitstellen of het niet nemen van die keuzes is veel erger als die keuze nemen want uiteindelijk maak je een keuze en dat zal absoluut een keer verkeerd zijn, maar je hebt hem wel genomen en dan sta je op het volgende punt en vanuit daar heb je weer hele andere inzichten en kun je veel verder komen. Had je die keuze niet gemaakt zit je altijd nog tegen hetzelfde aan te hikken.
Bas: Ja, ja, ik hoor je, ja, dat is mooi. En dat is altijd zo mooi ook, zeg maar veel mensen denken dan dat de coach altijd de waarheid in pacht heeft, maar het mooie is zeg maar dat een goede coach die stelt eigenlijk alleen maar vragen en die laat jou nadenken. Dus ook wat je net zelf zei zeg maar, stelt vragen, port eens af en toe. Uiteindelijk heb je zelf de antwoorden namelijk.
Frank: Die heb je zelf, ja.
Bas: Ja, dus dat is mooi.
Frank: Hij heeft ze niet want hij staat niet in jouw schoenen, maar hij kan wel juist die blinde vlekken naar voren brengen en dat is heel waardevol.
Werken met een business coach
Bas: En als je nou kijkt naar wat voor jou persoonlijk het grootste verschil heeft gemaakt dat is stap 1 is al sowieso wanneer besefte je je dat je die coach nodig had om een beter persoon te worden? Dat is al stap 1 want veel mensen denken ik kan dat zelf wel even aan en coach, ah, laat maar zitten, ik regel het zelf wel even.
Frank: Nou, ik sprak een, mijn dochter heeft een vriendinnetje en die zijn vader die werkt ook samen met de coach en wij waren samen aan het barbecueën een keer in de zomer en toen zei ik wat mijn uitdagingen waren op dit moment, dat ik, nou ja, twee bedrijven, dat ik overal getrokken werd, precies wat je zegt, alle ballen omhoog aan het houden ben en nou, dat lukt allemaal net, maar ik zie ook niet hoe ik dat vol ga houden en toen heeft hij mij daar geïntroduceerd en daar pas werd mij duidelijk dat ik dit nodig had, eigenlijk op die manier. Dus ik had zelf niet echt in de gaten, wel dat mijn vrouw al een keer zei van joh, misschien moet je eens een coach zoeken of met iemand gaan praten of zo. Ik denk ja, misschien kan het wel, maar ja, daar heb ik ook allemaal geen tijd voor. Maar dat is ook wel vaak, we laten ons ook niet, we gunnen ons ook niet de tijd ervoor en juist wat je op dat soort momenten doet is juist stilstaan. Zet alles stil, vertraag om te kunnen groeien, om harder te kunnen groeien.
Bas: Ja, mooi gezegd. Ja, ik zeg ook altijd je bent het gemiddelde van de vijf personen waar je het meest mee omgaat.
Frank: Ja.
Bas: Ben je heel bewust bezig met je omgeving, heb je veel ondernemers waar je veel mee omgaat of ja, want ook ondernemers onderling zien dit soort blinde vlekken vaak ook en die geven je dan de juiste richting weer.
Frank: Ja.
Bas: Ben je daar heel bewust mee bezig of hoe ziet dat er een beetje uit bij jou?
Frank: Niet bewust, maar ik merk wel dat ik vooral de laatste tijd heel veel andere gesprekken voer en er andere mensen ook, ja, in mijn omgeving komen en ja, daar groei je in mee dus ik kan heel goed met jou mee van hé, de 5 mensen om jou heen dat maakt wie jij bent op dit moment en gaat je ook niet verder brengen. Dus ja, dat netwerk om mij heen groeit en daardoor groei je ook, groei je mee.
Bas: Ja, mooi.
Frank: Dus ja, eigenlijk zo. Dus ik ben niet heel bewust op zoek, dat dan weer niet, maar het is meer van hé, er komen nu allerlei mensen op mij af of gesprekken die ik voer.
Bas: Ja.
Frank: En dat is juist heel erg leuk want dan kom je ermee in aanraking.
Bas: Ja, mooi man. Mooi, ja, ik kan het alleen maar beamen dat je, ik denk altijd dat je toch een soort van twee coaches nodig hebt eigenlijk, een business coach en een mental coach of zo of een combinatie daarvan. En op welk niveau je ook staat hè, weet je, ik bedoel zelfs Mark Zuckerberg of Elon Musk die hebben waarschijnlijk de beste coaches zeg maar van het land onder zich om zichzelf mentaal het mannetje te blijven. Want uiteindelijk is dat de grootste uitdaging in wat je ook start zeg maar. Het gaat uiteindelijk alles zit tussen de oren en je maakt jezelf gek of je bent rustig van binnen en op elk niveau, ja, is het gewoon een uitdaging om daar gewoon goed mee om te gaan.
Frank: Ja, en het zit in je hoofd zeg maar, het speelt altijd met je hoofd, heel weinig zijn op feiten gebaseerd.
Bas: Ja, want je zei net je hebt een dochter, één dochter?
Frank: Ja, een dochter en een zoon.
Bas: En een zoon, mooi, hoe oud zijn ze?
Frank: 9 en 6.
Bas: Zo, gaat hard man.
Frank: Ja.
Bas: Dus maar dat dus ook weet je, dan heb je weer nog meer ballen erbij zeg maar want je hebt dan twee bedrijven, dan heb je een gezin en dan wil je, je kinderen hebben aandacht nodig, je vrouw heeft aandacht nodig, je bedrijven hebben aandacht nodig en je wil nog wat tijd voor jezelf overhouden. Althans, dat hoop je dan.
Frank: Ja, ja, als dat lukt.
Gezins- en werkleven combineren
Bas: En dat moet je maar allemaal op de juiste manier zien te prioriteren zeg maar. Heb je daar een bepaald systeem voor voor jezelf? Of is het gewoon we zien wel wat er gebeurd?
Frank: Nou, ik heb wel bepaalde momenten, ik sta heel vroeg op over het algemeen.
Bas: Ok.
Frank: Dus.
Bas: Voor de kinderen?
Frank: Nee, voor mijzelf.
Bas: Ja, maar je staat op voordat de kinderen opstaan.
Frank: Ja, ja, precies, laat ik zeggen 5 uur, half 6.
Bas: Ok.
Frank: En dan een paar keer in de week ga ik dan eerst hardlopen dus dat is het moment voor mijzelf.
Bas: In het donker.
Frank: In het donker, lampje bij en dan, ja.
Bas: Met de hoofdlamp.
Frank: Ja.
Bas: Cool, ja.
Frank: En dan kom je terug en soms moet mijn vrouw werken, die moet heel vroeg weg, die moet om half 7 weg dus van de week was er een moment dat ik om kwart over 6 al terug was en nou, goed, dan ben je de hele dag fit. Dat is heerlijk dus dat is vooral het moment voor mijzelf en ja, het managen zelf, het loopt ook gewoon zo, maar wel heel duidelijk met je agenda, dat is vooral heel erg belangrijk. Dan ben ik er voor die en dan ben ik er voor die. En dat ook vooral managen. Dat is ook wel soms een uitdaging. Er zijn dingen die uitlopen of die anders gaan, maar ja, als je daar goed mee om kan gaan dan is het ook wel goed te doen. Dat is ook wel wat je leert.
Bas: Ja, je maakt gewoon heel duidelijke keuzes in welk tijdslot je aandacht voor wie hebt en dat het niet door elkaar gaat lopen.
Frank: Ja, nee, precies.
Bas: En dan wordt het stressvol.
Frank: Ja, dan wordt het stressvol en ja, als je daar maar gewoon heel duidelijk in bent naar iedereen toe, dan is het ook niet zo moeilijk meer.
Bas: Ja, je ziet het heel veel gebeuren dan zie je zeg maar ja, de ondernemer die staat bij de kinderen en die zit dan in de tussentijd te appen en te doen en die gaat zich afgeven op de kinderen en wordt helemaal kriegelig en als je dat gewon duidelijk scheidt, hoe moeilijk dat soms ook zo is dan is het in ieder geval relaxed altijd in elke situatie.
Frank: Maar als je dat op die manier doet dat is ook niet eerlijk ten opzichte van je kinderen hè.
Bas: Klopt.
Frank: En het is niet eerlijk ten opzichte van degene die je aan het appen bent want je bent eigenlijk met twee dingen bezig.
Bas: Ja, niemand heeft de volle aandacht.
Frank: Nee, precies, dus het is voor beiden is het eigenlijk niet fair.
Bas: Nee, precies.
Frank: En dus nou ja, bij mij is het ook altijd zo dat ding gaat weg als hij weg moet en dan nou ja, dan pak ik hem weer als het, ja.
Social media & Software
Bas: Ja, want social media wat voor rol speelt dat in jouw leven?
Frank: Ik heb daar niet zoveel tijd voor.
Bas: Ok, mooi. Maar ben je heel erg aanwezig met je bedrijven of je merken op social media?
Frank: Nou, op LinkedIn zijn we actief. Maar goed, dat doe ik niet alleen, zo simpel is het ook. ja, en dat is het eigenlijk met name.
Bas: Ja, ja, cool. Ok, tof man. En toen ben je dus die, nou ja, je verkoopt kerstbomen, kerstballen, een heel spektakel en toen ben je bepaalde dingen gaan inzien van hé, dit kan, je bent op zoek gegaan naar bepaalde software producten die je niet kon vinden en toen dacht je screw it, just do it, ik ga dit zelf bouwen.
Frank: Precies, ja.
Bas: Ja, vertel me uit welke noodzaak de behoefte is ontstaan en wat het product nu is.
Frank: Nou, ik had natuurlijk, ik verkocht op Bol en ik verkocht op mijn eigen websites.
Bas: Ja.
Frank: En toen dacht ik hé, dit werkt, dit is een goede manier van werken, ik wil gaan opschalen. Dat is eigenlijk wat ik wilde en toen ben ik op zoek gegaan naar allerlei tools, ook van alles getest en geprobeerd, maar het was niet wat ik in mijn hoofd had en het was altijd zo van hè, zo is het ook geboren hè, de e-commerce is precies wat je zegt, we begonnen eerst allemaal een webshop en daarvoor begonnen we eerst allemaal op Marktplaats te verkopen. Toen begon iedereen een webshop, nou, daar was ik er een van met allerlei verschillende URL’s en daarna kwamen eigenlijk de marketplaces op. Vanuit die hoedanigheid is natuurlijk ook heel veel tooling ontstaan. Dus hé, ik heb een webshop en nou wil ik mijn producten gaan veerkopen op al die marketplaces. Dus die heb ik ook getest, alleen het nadeel daarvan is, is dat je ergens altijd die bron hebt en dat je ook altijd nog weer in die marketplaces allerlei dingen aan het aanpassen bent en dat vond ik vervelend, vond ik gewoon irritant en toen ben ik gaan kijken ja, maar wat is eigenlijk, wat ben ik eigenlijk aan het doen? Als ik dan helemaal weer die helikopterview pak, wat ben ik eigenlijk aan het doen? Ik ben gewoon een product aan het verkopen. Dus wat moeten we belangrijk maken, dat is het product. En of ik dat nou op een marketplace verkoop uiteindelijk of dat ik het op mijn webshop verkoop, het maakt iet uit waar, het product is het allerbelangrijkste dus laten we die nou eens op een voetstuk zetten. En die hebben we op een voetstuk gezet met nou ja, een titel, omschrijving, noem maar op, maar ook met zijn eigen prijs en als we die dan pakken, vanaf dat stuk moeten we dat kunnen verkopen waar wij het willen verkopen. Alleen dan hebben we de uitdaging van nou ja, elk verkoopkanaal heeft eigenlijk zijn eigen waardes. Dus die wil zeggen ok, ik heb een tuinkussen als voorbeeld, de een wil het veldje kleur weten, dat wil de ander ook, maar er zijn ook bepaalde velden van dikte van het schuim bijvoorbeeld wat marketplace A wel vraagt, maar B weer niet. Dan heb je nog de verschillende talen. Ok, dus dat betekent dat als wij die informatie daar willen hebben en we willen het niet daar aanpassen, we willen het op één plek hebben en het wijzigt dus ook nog eens een keer heel vaak daar dan moeten we die informatie naar binnen halen. Dus wat we doen met de software is dat wat een marketplace uitvraagt, dat noemen we het datamodel, zo noemen wij dat, dat implementeren we in ProductFlow en dat doen we voor elke marketplace en dat doen we ook iedere keer updaten want ze veranderen ook heel vaak.
Bas: Ja.
Frank: En dat is zeg maar wat ons dan anders maakt waarbij je voorheen in je webshop allerlei dingen moest configureren om het daar goed te krijgen, dat hoeft niet meer. Nee, daar is ProductFlow voor.
Bas: Ja, dus in ProductFlow heb je al je productinformatie centraal en je schiet het vanuit ProductFlow naar de verschillende marketplaces.
Frank: Ja.
Bas: En dat gaat over prijs, titels, je kan alles per marketplace aansturen en maar in ieder geval je zit in één backend en niet in 20 verschillende marketplaces dat hele spektakel aan te passen.
Frank: Precies, en je kunt vanuit één voorraad leveren, ja, dat is allemaal als je het terugbrengt naar die ene plek.
Bas: Ja, uit één voorraad leveren zeg je dan, dus vaak leggen mensen dus een voorraad bij Bol en bij Amazon.
Frank: Ja, dat kan ook, dat kan ook.
Multi-channel fulfillment
Bas: Dat kan ook, en kun je ook, want bij Amazon heb je ook multi-channel fulfillment, kan je dat ook vanuit jouw software aansturen dan?
Frank: Ja, ja.
Bas: Dus als je een webshop begint in bijvoorbeeld Duitsland of zo kun je zeggen van ok, dan ligt mijn voorraad ligt tbij Amazon, gebruik multi-channel fulfilment om die order uit te leveren.
Frank: Ja, dat kan.
Bas: Ja, ja.
Frank: En als ik dan weer terugkijk naar mijn eigen platteland.
Bas: Ja, ja, precies.
Frank: Daar ligt natuurlijk voorraad en er ligt voorraad bij LVB, er ligt voorraad in FBA en alle drie zeg maar, nou ja, stuur je aan, waarbij je dan eerst de FBA als eerste want dat is het belangrijkste, als die op is dan switcht hij terug bijvoorbeeld.
Bas: Ah, dat doet hij automatisch.
Frank: Ja.
Bas: Juist.
Frank: Ja, naar jouw eigen voorraad en ja, zo. Zo werkt het. En dat is met voorraden en eigenlijk waar je zei van hé, maar waar lag de behoefte? De behoefte lag als eerste bij die content en dat zijn we zeg maar gaan nou ja, gaan maken en toen liet ik het zien aan een aantal potentiële klanten en die zeiden joh, Frank, dat is allemaal hartstikke mooi, maar dan wil ik ook eigenlijk mijn hele orderafhandeling dat zou ik er dan ook graag in willen hebben. Nou ja, dat hoorden we 1, 2, 3 keer en precies wat jij zegt, daar ben je ondernemer voor, ok, dan gaan we dat er ook bij ontwikkelen.
Bas: Ja.
Frank: En nu zien we eigenlijk dat we meer een all-in-one solution zijn met ProductFlow, dat je eigenlijk alle facetten van de verschillende software die er was de goede dingen zeg ik altijd die hebben we eruit gehaald en die hebben we geïmplementeerd en de reset hebben we zo gelaten.
Bas: Ok, maar wacht even, dus nu schiet je productinformatie naar de marketplace en vervolgens krijg je orders terug je systeem in.
Frank: Ja.
Bas: En die orders die zie je ook per marketplace dus je krijgt bij jou allemaal orderlijnen, zie je deze komt van Bol, die van Amazon, die van Blokker of whatever welk kanaal en daar kun je mooi grafiekjes op draaien of zo en je backend per marketplace en allemaal dat soort dingen of zo.
Frank: Dat kan, ja, precies, al die informatie hebben we en inderdaad, er zitten al grafiekjes in, maar dat gaan we nog veel meer tonen uiteindelijk.
40 marketplaces
Bas: Ja, want ik neem aan, kijk, Bol en Amazon zijn eigenlijk de twee grootste marketplaces voor Nederland en wereldwijd, welke heb je er nog meer allemaal in zitten?
Frank: Ja, ik zal ze niet allemaal noemen, maar.
Bas: Ok, het zijn er zoveel.
Frank: We zitten nu op ik geloof een kleine 40.
Bas: Joh, dat gaat hard.
Frank: Ja, dus maar–
Bas: Je kan bij 40 marktplaatsen allemaal aansturen zowel orders intrekken als productinformatie sturen.
Frank: Ja.
Bas: Oh, mooi.
Frank: En dan ja, in verschillende talen als je dat wil. Maar om er een paar te noemen zeg maar binnen Nederland is zeg maar nou ja, Blokker en Fnac, maar ook HomeDeco zit erin, Vida XL, eventjes om een paar te noemen in Duitsland Real.
Bas: Ja, maar goed, wat zou jouw, kijk, ik heb heel veel verschillende marketplaces geprobeerd en ik kwam al vrij snel tot de conclusie ik kan beter zeg maar de twee grootste goed doen in plaats van alles voor de helft. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Frank: Nou, deels ben ik het wel met je eens, het hangt er ook hele erg van af, wat ik altijd belangrijk vind en ook zeg tegen klanten is van maar kijk vooral wat voor product je verkoopt en past dat bij die marketplace. Dat is vooral heel belangrijk. Dus ga je dingen verkopen op Blokker, is dat iets wat ik verwacht bij de Blokker dan kan dat heel goed werken. Is dat iets wat ik niet verwacht bij de Blokker, ja, dan heb je kans dat het niet werkt.
Bas: Precies.
Frank: Dus ja, doe daar vooral ook zelf wel wat onderzoek naar.
Bas: Ja, net zoals kleding moet je ook niet, kleding kun je het beste op een kledingplatform verkopen in plaats van op bol.
Frank: Precies, dan moet je op Zalando zijn onder andere.
Bas: Precies, ja, interessant. En wat is dan de grootste pijn die je uiteindelijk wegneemt bij de ondernemer met deze software?
Frank: Wat mijn grootste pijn was dat ik het overzicht miste, dus ik was helemaal het overzicht kwijt en dat ik overal moest inloggen en dat ik ja, vanuit één ding dat kan beheren dus ik heb veel meer grip, dat was eigenlijk wat ik miste en dat hebben we dan echt wel opgelost in ProductFlow zelf. Plus dat je natuurlijk veel sneller kan opschalen. Er zitten natuurlijk allerlei handigheidjes in om ja, om jouw product snel toe te voegen en wat ik irritant vond was bijvoorbeeld een van de dingen dat je, nou, neem bijvoorbeeld een afmeting van een product, dat is altijd hetzelfde, dat verandert niet, maar ik was altijd bezig van nou ja, ok, die willen het hebben in centimeters, die willen het hebben in meters, iedere keer was het moest ik het anders aanleveren. Uiteindelijk zei ik tegen mijn compagnon die ook developer is die het ontwikkeld heeft zei ik van joh, daar moet ik helemaal niet mee bezig zijn. Ik geef één keer aan dat hij een meter is en als marketplace A het in centimeters wil hebben dan moet jij zorgen dat het 100 cm is en als het naar de UK gaat dan moet het in inches, daar moeten we allemaal niet mee bezig zijn. Ik moet het één keer invullen en that’s it.
Bas: Ja, mooi.
Frank: Dus ook vanuit die gedachte is het ontstaan.
Bas: Mooi. Er zit een bepaalde intelligentie achter dus aan de achterkant om alles uniform naar de marketplace te schieten.
Frank: Ja, en ook zoals de marketplace het wil hebben. Ik bedoel, de een wil het in dat format hebben, de ander in dat format hebben, die gaat via de API, dat gaat weer zo met een feed. Daar moet ik allemaal niet mee bezig zijn.
Onderscheidende factor
Bas: Nee, en wat onderscheidt die software ten opzichte van andere integrators in de markt zeg maar? Want er zijn er natuurlijk wel nog meer.
Frank: Ja, zeker.
Bas: Die ook productinformatie van A naar B brengen.
Frank: Ja.
Bas: Wat is de grootste onderscheidende factor van ProductFlow?
Frank: Dat je alles kunt beheren in het platform zelf.
Bas: Juist.
Frank: Dat is een groot verschil. Wij zien klanten zeg mar die bij ons komen en die komen van integrators en wat ook allemaal goede software is het, begrijp me niet verkeerd, alleen die zijn als ze daar komen–
Bas: Je moet ze afkraken man! Nee.
Frank: Als ze daar komen en ze zijn marketplace only seller, dus je bent begonnen gewoon op de marketplaces, wat nu heel vaak gebeurt, en ze komen bij een integrator van joh, ja, maar ik wil nu naar een andere marketplace, hoe kan ik dat het beste inrichten? Dan wordt daar altijd gezegd: heb je een webshop? Nee, dat heb ik niet want ik heb alles in Bol staan of in Amazon. Ok, start dan een webshop, dan kunnen we je helpen. En dat hoeft niet meer.
Bas: Juist.
Frank: Dus ik heb voorbeelden van klanten die een webshop zijn gestart om dat te kunnen doen, maar de webshop is ooit open geweest, ik gebruik alleen de webshop software.
Bas: Ja, als backend, ik herken dit echt precies. Ik heb zo ook mijn software een hele tijd geleden ingericht om precies op deze manier via een software backend, via een Shopify of een Lifespeed gewoon zoiets aan te sturen terwijl het eigenlijk gewoon onzin is.
Frank: Ja.
Bas: En het is wel mooi dat je dat uitlegt want dat is ook de trend die ik zie ontstaan en ook hoe ik mensen help zeg maar, ik zeg ik zorg eerst dat je een miljoen omzet hebt op de marketplaces zeg maar, daar zitten je klanten al, het is veel makkelijker om daar een miljoen om te zetten dan op je eigen webshop en zorg ervoor dat je in ieder geval een, als mensen je merknaam Googelen dat ze in ieder geval bij jou uitkomen en niet op een andere rare site. Dat is eigenlijk de basis als je het mij vraagt. Dus de marketplace focus die zie ik echt heel erg in de markt en die is nog steeds on fire want Bol gaat volgens mij richting de 4, 5 miljard en Amazon is de grootste ter wereld dus die draaien ook duizelingwekkende nummers.
Frank: Ja, en het leuke is zeg maar als je dat spelletje goed snapt en je begint inderdaad bij die marketplace en daar, je hebt ook direct die traffic, je kunt inderdaad die eerste omzetten maken en dan komt er een moment dat je denkt van hé, maar het is allemaal leuk, maar nu heb ik een eigen merk en ik merk dat klanten ook weer terug willen komen.
Bas: Juist.
Frank: En die ja, die moeten dan nu naar een marketplace, kan ik dat niet ook zelf doen? En dat is eigenlijk de situatie waar, ja, waar we nu in zitten ook met ProductFlow waar verschillende klanten op die manier werken, dat we zeggen ok, mar we gaan dan ook jouw webshop integreren.
Bas: Juist.
Frank: En nou ja, start een webshop, het maakt eigenlijk niet uit met welke software, je stuurt het aan in ProductFlow en ook die voorraden die komen weer vanuit ProductFlow.
Bas: Juist.
Frank: Dus je krijgt eigenlijk een nieuwe voorkant, naast alle marketplaces krijg je een extra verkoop en dat is jouw webshop. Dus we draaien het om.
Bas: Dus je krijgt de spin in het web is het eigenlijk, het staat in het midden en je stuurt alle verschillende kanalen aan waar je webshop er een van kan zijn of een marketplace of whatever ander kanaal ook het zou zijn.
Frank: Precies, ja.
Bas: En daarmee gaat de product informatie die kant uit, orders komen terug, alles centraal in één systeem.
Frank: Ja, ja.
Bas: Mooi, en wat is een typische klant voor jullie? Is dat MKB, klein, groot, tonnen, miljoenen, miljarden?
Frank: Nou, miljarden die heb ik nog niet.
Bas: Net niet hè?
Frank: Nee, net niet, die tikken we nog niet aan. Nou, we zitten wel best wel breed nu, maar waar we ons nu vooral, althans in de breedte, we hebben bijvoorbeeld merken die ons puur en alleen voor de content gebruiken, maar de meeste klanten van ons die gebruiken ons voor content en de orders en de offers. Waar we ons nu vooral op richten zijn die marketplace only sellers omdat we die heel goed kunnen helpen.
Bas: Juist.
Frank: En dat vind ik ook oprecht heel erg leuk, dat je ergens staat van hè, je wil verder, je wil door, en daar bouwen we ook vooral, de laatste ontwikkelingen die we daar nu mee bezig zijn, zijn ook echt daarop gericht, juist om die klant te helpen.
Bas: Ja, nou ja, binnen mijn platform heb ik heel veel marketplace only sellers, althans, ja, ik creëer er veel ook laat ik het zo zeggen. Dus wij hadden van tevoren al even bedacht van laten we een speciaal aanbod doen voor de mensen die dit luisteren die in de community zitten en we gaan een mooie pagina maken, dat wordt ondernemenopslippers.nl/productflow. Dus op ondernemenopslippers.nl/productflow, wat gaan we daar presenteren wat voor de unieke luisteraar in het platform van Ondernemen op Slippers en Plazatalk wij kunnen gaan aanbieden aan de luisteraars, brandt los.
Frank: Ja, brandt los, nou, wat we daar gaan doen is we werken standard eigenlijk met een vijf marketplaces binnen je abonnement en wat we hier kunnen aanbieden zeg maar is dat we, voor de mensen die zich via die pagina aanmelden dat je dan 7, de mogelijkheid hebt om voor dezelfde prijs zeven marketplaces aan te sluiten op jouw account en dat is ja, super leuk dus dan kun je–
Bas: Dus zeven marketplaces voor de prijs van vijf.
Frank: Exact.
Bas: En normaal een marketplace aansluiten erbij kost je normaal?
Frank: 39 euro.
Bas: Per marketplace.
Frank: Ja, per marketplace per maand.
Bas: Per maand, ok. Dus we hebben het hier gewoon over 8 tientjes per maand korting.
Frank: Ja.
Bas: Keer 12, hebben we gewoon even duizend piekjes per jaar gespaard hier.
Frank: Ja, het is wel echt een megadeal.
Bas: Ja, nou ja, ik reken het even snel uit.
Frank: Ja.
Bas: Nee, maar mooi man, mooi gebaar. Dus check ondernemenopslippers.nl/productflow en nou ja, laat daar even je naam en e-mail achter en dan krijg je het linkje naar deze speciale deal van productflow, super leuk.
Frank: Ja, en dan nemen we contact met je op.
Toekomstvisie
Bas: Ja, leuk, ja, lachen man. En waar zie je het een beetje naartoe gaan? Hoe zie jij de toekomst?
Frank: Hoe zie ik de toekomst.
Bas: Ja, gewoon op het gebied van e-commerce weet je. Jij zit midden in die marketplace ontwikkelingen, je helpt veel sellers marketplace only, ik denk dat dat een trend is die je zelf heel goed ziet bij jezelf, maar wat ook een trend is in de markt, dat zie ik zelf ook. Maar we gaan nu, over twee jaar sta ik je hier weer te interviewen, wat is er dan allemaal gebeurd?
Frank: Nou, het mooie vind ik wel aan de e-commerce is dat het zo hard gaat, dat er zoveel dingen veranderen dat je het gewoon niet kunt volgen. Had mij dit twee jaar terug gevraagd dan had ik niet gezegd dat ik hier stond toen we elkaar als eerst ontmoetten op de Crossborder.
Bas: Klopt.
Frank: Dus waar gaat het precies naartoe, nou ja, wat nu wel echt aan de gang is, is dat het hebben van een merk op marketplace dus interessant wordt ook voor andere partijen, dat zie ik gebeuren zeg maar. Wat daar precies het gevolg van is dat weet ik niet, dat kan ik nog niet zo echt inschatten, maar dat zie ik wel gebeuren en wat je ook ziet is dat bijvoorbeeld, nou ja, bijvoorbeeld fulfilment bij logistiek via Bol zeg maar, dat dat zo hard gaat dat daar zoveel animo voor is dat–
Bas: Dat ze gewoon op slot zijn.
Frank: Dat ze gewoon dicht zitten zeg maar. Nou ja, dat zegt ook wel weer iets, dat valt gewoon niet bij te houden. Ja, ik weet het niet, ik durf het niet helemaal te zeggen waar het heen gaat, maar wat wel is, dat stuk waar we nu staan met betrekking tot die marketplaces dat gaat niet kleiner worden, daar geloof ik niks van. Ik geloof alleen maar dat het meer wordt en ja, dat ook wel de kleine webshops dat dat echt wel heel veel minder gaat worden of althans ja, daar wordt dan niks verdiend.
Bas: Ja, nee, dat is ook de reden waarom je moet starten op de marketplace dat je echt geen, nou ja, goed, hè, er zijn ook mensen die wel geld eraan kunnen verdienen, maar dat is maar een heel klein percentage.
Frank: Ja, zeker en dat is ook super knap.
Bas: Ja, precies. Die wil ik graag spreken in deze podcast.
Frank: Ja, precies.
Bas: Dus meld je even aan.
Frank: Nee, ik ken ze zo even niet, maar.
Bas: Ja, mooi, tof man.
Frank: Ja, dus ik weet niet precies waar het heen gaat.
Doel met merk
Bas: Wat is jouw doel met je merk? Wil je die tot een bepaald niveau neerzetten, dan verkopen of is het voor jou meer van nou, ik wil mijn merken blijven houden omdat ik ook zie wat er in de software nodig is of heb je ook gewoon zoiets van ja, als er een goed bod komt voor mijn merken dan zet ik er een kroontje op.
Frank: Eigenlijk alle facetten kunnen voorbij komen, dat is wel zo. Wat ik wel heel erg merk is dat het hebben van of nog steeds werken met verkopen op marketplaces dat me dat heel erg helpt in de software want dan blijf ik gewoon ook met die–
Bas: Poten in de klei.
Frank: Poten in de modder, ja, precies, in het platteland nog steeds.
Bas: Ja, ja.
Frank: En dat werkt gewoon heel erg goed. Eén voor het testen van nieuwe marketplaces even als een simpel voorbeeld, maar ook gewoon hé, hou die voeling met de markt, dat is wel echt heel belangrijk. Dat heeft me gebracht waar ik nu ben, maar dat gaat me ook nog wel verder brengen omdat ik ja, er veranderen daarin ook weer heel veel dingen.
Crossborder Award
Bas: Ja, ja. Nee, want ik was jou tegengekomen op de Crossborder Awards die ik uiteindelijk had gewonnen, stond jij ook in het rijtje dan van de groeiers of niet?
Frank: Nee, want ik had me toen niet aangemeld.
Bas: Oh, dat wist ik niet meer.
Frank: Ik herinner me nog dat je zei van maar heb je je ook aangemeld? Ik denk aangemeld, waarvoor? Ja, er is hier ook nog een uitreiking. Maar daar was ik op dat moment helemaal niet voor en ja, ik denk dat ik wel kans maak zei jij toen nog.
Bas: Nou ja, het stomme is normaal ik doe alleen maar mee om te winnen dus ik had mij echt letterlijk nog nooit aangemeld voor whatever ander event en toen de eerste keer dat ik me had aangemeld zeg maar was ik ook nog eens de snelst groeiende dus.
Frank: Cool, ja, dat is lachen.
Bas: Maar ja, goed, dat gaat ook niet over één nacht ijs natuurlijk, maar heb je de ambitie om in zo’n lijst te komen of te winnen of heb je gewoon zoiets van nou ja, ja.
Frank: Nou, eigenlijk mijn focus ligt wel echt op het stuk software.
Bas: Ja.
Frank: En het uiteindelijk zeg maar het helpen van klanten daarin en ik zie daar nog bepaalde behoeftes ontstaan. Neem het stukje fulfilment als voorbeeld.
Bas: Oh ja.
Frank: En daar, ja, ik denk dat we daar ook vooral op inspelen straks om dat mee aan te kunnen bieden of mee te kunnen in de software zelf. Dus–
Bas: Dat je gewoon fulfilment partners direct hebt aangesloten in je software en je zegt gewoon ok, wil je starten op marketplaces, hier heb je het pakket, go.
Frank: Exact, exact. En het is eigenlijk wel, dat is wel de kant waar het op gaat, sec zeg maar kreeg ik als vraag van joh, Frank, ik werk nu met ProductFlow en jij hebt een heel mooi magazijn daar, kunnen mijn producten daar niet bij gelegd worden? En dat heb ik eigenlijk altijd afgehouden, maar daar zit nu wel de vraag dus we gaan wel, ja, daar zie ik binnenkort wel iets ontstaan.
Bas: Ok, interessant. En qua klantenservice trouwens, is dat ook af te handelen binnen ProductFlow of moet dat wel nog los in je platform?
Frank: De koppeling zelf is er nog niet, maar je kunt wel in Product Flow zelf zeg maar de comments geven bij een bepaalde order of iets dergelijks. Nu zit de afhandeling nog wel echt in de marketplace zelf, maar het is een heel logisch gevolg als dat er ook in komt. Dus die staat absoluut op de roadmap maar er staat nog meer op.
Bas: Ja, dat snap ik.
Frank: Dat is altijd bij software.
Bas: Ja, is niet makkelijk om een stuk software te ontwikkelen en het dan in de markt te zetten. Je hebt, vaak zeggen ze ook een stuk software begint met 5 ton investering of whatever en volgens mij heb jij een programmeur die compagnon is die heel veel uren erin heeft gestoken voordat er geld werd verdiend.
Frank: Tijd en energie, ja.
Bas: Ja, ja, en is er nu wel een punt zeg maar dat de cashflow positief is of dat het groeit?
Frank: Ja, ja, we zitten nu gewoon op een heel mooi punt zeg maar dat we, we zijn nu met zijn vijven en sales gaat goed, daar hebben we iemand voor aangenomen die puur en alleen de sales doet.
Bas: Mooi.
Frank: Maar ja, het is ook het voordeel dat Jeroen zeg maar, mijn developer, dat dat mijn compagnon is omdat we er juist zoveel energie in hebben kunnen steken.
Bas: Ja.
Frank: En wat je vaak ziet als je natuurlijk niks met software ontwikkeling hebt, ik bedoel ik kan geen code schrijven, maar als dat niet iemand is die heel dichtbij je staat, ja, dan kom je inderdaad bij dat soort bedragen en dan weet je nog steeds niet of het gaat werken.
Bas: Klopt, ja.
Frank: Dat is het. en wat wij heel erg gedaan hebben is in het begin ik ben naar Jeroen gegaan, joh, dit is mijn probleem, ik wil het graag opgelost hebben voor mijn eigen bedrijf, maar als we het slim aanpakken kunnen we het misschien wel andere klanten ook gaan aanbieden en toen zijn we eigenlijk eerst gaan tekenen. Eigenlijk twee, drie maanden alleen maar gaan tekenen van als dit en dan dat en moet dan die lijn en die lijn en dat soort dingen.
Bas: Ja.
Frank: En toen hadden we het rond en ok, dan is het schaalbaar.
Bas: Organisch gegroeid.
Frank: Ja, en nu gaan we het eigenlijk pas ontwikkelen en wat je vaak ziet is dat er al eerder ontwikkeld wordt en dat je daarna alles weer opnieuw moet doen.
Bas: Ja, ik snap hem, ja, cool.
Frank: Gekeken naar schaalbaarheid.
Bas: Tof man, tof om te zien.
Frank: Ja.
Software ontwikkelen
Bas: En nu? Sta je nu op een punt dat je investeerders wil aantrekken? Wil je organisch door blijven groeien? Hoe is de toekomst van de software dan?
Frank: Waar we nu zeg maar heel erg op ontwikkelen is op schaalbaarheid, dus dat het nog makkelijker wordt om jou als klant zijn de te ontsluiten en tot nog toe moesten we daar nog best wel wat zelf voor doen als jou daarbij helpen met aansluiten, noem maar op en de komende maanden zeg maar wordt dat heel erg herbekeken en gaan we daar andere dingen voor ontwikkelen zodat het veel makkelijker wordt en dat je eigenlijk, dat is in ieder geval mijn droom, dat je gewoon zegt ok, ik heb Bol en ik heb mijn eigen webshop en ik heb Blokker en ik heb Amazon, tik, tik, tik en alles staat erin en je kunt het vanuit ons beheren. Dat is zeg maar het doel.
Bas: Ja.
Frank: En ja, en vooral sturen op marge, dat is een van onze key dingen.
Bas: Cool, dus je krijgt ook veel financiële inzichten in die backend.
Frank: Ja.
Bas: Mooi.
Frank: En dan kan het heel goed zijn dat bijvoorbeeld hetzelfde product op het ene wel werkt en op de andere niet en het kan ook zo zijn dat je weet ik veel, je hebt er bijvoorbeeld 100 ingekocht, het is natuurlijk altijd op basis van schaarste, dat je erachter komt van hé maar op dat platform moet ik adverteren en op dat platform moet ik dat niet doen of moet ik hem juist helemaal weghalen of moet ik mijn prijs verhogen. Dat kan natuurlijk allerlei dingen zijn, die informatie, ja, dat is zeg maar het stokpaardje voor over 5 jaar is dat we dat volledig inzichtelijk hebben voor jou als klant en ja, dat je daar het meeste mee kan creëren.
Bas: Interessant man.
Frank: Ja.
Bas: Nou, laten we elkaar een beetje in de gaten houden en ik ben benieuwd waar je staat over een paar jaar.
Frank: Zeker, ik kom graag nog eens langs.
Bas: Ja, leuk dat je hier was in ieder geval, bedankt voor het delen. Heb ik iets nog niet gevraagd wat ik had moeten vragen? Of wil je nog iets zeggen, kwijt of whatever?
Frank: Nee, ik vond het oprecht heel erg leuk.
Bas: Ja.
Frank: Dank voor je uitnodiging.
Bas: Ja, zeker.
Frank: En nee, ik denk dat alles wel besproken is.
Bas: Top man. Nou, dank voor je komst dan.
Frank: Yes, graag gedaan.
Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!
Bas: Jawel, dat was Frank Putman, van het platteland Amerongen naar een succesvolle e-commerce business en een succesvolle software business. Check sowieso uit ondernemenopslippers.nl/productflow als jij van zijn software gebruik wil maken om makkelijk die content en aan te sturen op die marketplaces en je orders terug te zien en mooi inzicht te krijgen. Je krijgt dus twee marketplaces extra wat je normaal 80 euro per maand meer kost, dat is meer dan nou, is ongeveer duizend euro per jaar aan korting. Dank je wel daarvoor Frank en nogmaals bedankt voor je komst en allemaal tot de volgende keer maar weer. Ciao-ciao!