Slippertje 58: Ecommerce en Logistiek met Bram Hollanders & Kennith van Santen
31 May 2021 

Slippertje 58: Ecommerce en Logistiek met Bram Hollanders & Kennith van Santen

Dames en heren, welkom bij een gloednieuwe Ondernemen Op Slippers podcast! Deze week zijn Bram Hollanders en Kennith van Santen te gast! Samen zijn eigenaren van Galaxy Production, ze helpen e-commerce ondernemers met hun logistiek en fulfilment.

Ze zijn begonnen met hun eigen kledingmerk, maar verkopen inmiddels elektronicaproducten. Ze hebben veel ervaring opgedaan bij onder andere Philips, UPS en de Action en ze zaten ook nog eens samen 6,5 jaar in de politiek.

Verder vertellen Bram Hollanders en Kennith van Santen onder andere over:

  • Hoe zij elkaar leerde kennen en het gezamenlijke doel
  • Een eiland kopen in de Carribean
  • Het idee achter het kledingmerk en hoe dit heeft uitgepakt
  • Speelgoed verkopen op Bol.com
  • De lastige periode die Bram Hollanders doormaakte en de enorm waardevolle hulp van Kennith van Santen
  • Én veelgemaakte fouten door startende Ecommerce ondernemers

Laten we snel gaan luisteren naar de inspirerende verhalen en waardevolle tips van Bram Hollanders en Kennith van Santen, let’s go!

Podcast transcriptie

Bas: Dames en heren, vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast the two and only Bram Hollanders en Kennith van Santen. Zij zijn eigenaren van Galaxy Production, ze helpen e-commerce ondernemers met hun logistiek en fulfilment. Ze zijn begonnen met hun eigen kledingmerk, maar verkopen inmiddels elektronicaproducten. Ze hebben veel ervaring opgedaan bij onder andere Philips, UPS en de Action en ze zaten ook nog eens samen 6,5 jaar in de politiek. Heren, welkom!

Kennith: Ja, dank je wel Bas, dank je wel, leuk dat we hier mogen zijn.

Bas: Yes, welkom. Je mag meezingen.

Bram: Mij wil je niet horen zingen denk ik.

Je schuift je shit opzij, en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij.
Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd. Je kraakt de code van het leven met zekerheid.

Bas: Ja, jongens, het is een halve radioshow hè, de jingles gaan er allemaal live doorheen, maar komt helemaal goed. In ieder geval heren, welkom.

Kennith: Ja, dank je wel, dank je wel.

Bram: Ja, dank je wel. Heel erg leuk om hier te zijn.

Kennismaking Bram Hollanders en Kennith van Santen

Bas: Ja, leuk in ieder geval. We hadden het net in het begin al over jullie vergaren volgens mij veel kennis uit de markt en allemaal dat soort dingen en zijn op een mooie reis in ieder geval om e-commerce ondernemers te helpen, maar laten we een beetje bij het begin beginnen weet je, jullie zijn volgens mij samen een beetje opgegroeid en jullie hebben samen ook bepaalde dingen gedaan, vertel daar eens wat over.

Bram: Ja, we zijn elkaar eigenlijk een beetje tegengekomen in het verenigingsleven hè, ik als zuiderling en Kennith als–

Bas: Een Carnavalsvereniging of?

Bram: Nee, nee, dat eigenlijk niet nee. ik ben wel een feestvierder maar nee, dat hebben we samen niet echt gedaan. Nee, dat was meer politiek een burgerbeweging wat naar politiek is toegegroeid en daar hebben we eigenlijk toch wel mooie dingen gedaan, arme kinderen geholpen, mensen, ja, die op straat leefden weer geholpen aan een baan, terug de maatschappij in, wonen, je ken het wel, huisje-boompje-beestje.

Bas: Maar kwam dat vandaan? Want je wilde dus mensen helpen of?

Bram: Ja, ik ben altijd al een mensenmens geweest, vroeger als kind hè dan kreeg je weleens verjaardagsgeld en wat ik dan deed is met het bezoek, althans de kinderen dan hè van het bezoek ging ik al meteen de stad in en dan ging ik voor iedereen dinosaurusjes kopen of wat dan ook weet je wel en dus het uitdelen dat zat me vroeger al een beetje in het bloed zal ik maar zeggen en waar ik dan ook gelukkig van kan worden is als ik mensen blij kan maken dan kan ik daar zelf ook blij van worden, dat heeft een weereffect zal ik maar zeggen.

Bas: Mooi, mooi.

Bram: Wederzijds effect.

Bas: En Kennith, jullie zaten samen in dat hele politieke spektakel of?

Kennith: Dat klopt inderdaad. We hebben het een aantal jaar gedaan inderdaad en ja, dat hebben we toen met veel plezier gedaan, alleen ja, wij wilden ook een keer weer een andere richting op, dat zijn we toen ook gegaan.

Bas: Cool, cool, want ja, jullie wonen in het Limburgse.

Bram: Ja, ik woon in het Limburgse Echt.

Bas: Echt?

Bram: Ja, echt waar, het is een historiek dorpje, een kerkgemeenschap kun je ook wel zeggen, katholieke gemeenschap. Het is een rustig dorpje met nog geen 8000, 9000 inwoners dus dat geeft wel weer hoe compact alles is, iedereen kent iedereen. ja, ik woon er heel erg graag, hele fijne buurt, fijne mensen, mooie provincie ook. Hoewel ik de reset van Nederland natuurlijk ook graag zie kan ik toch wel zeggen daar eigenlijk nooit te zullen weggaan.

Bas: Wow, cool. En woon jij ook in Echt Kennith of?

Kennith: Nee, nee, ik woon echt, ik ben een randstedeling zoals ze dat noemen, ik woon in een kleine stad, in Spijkenisse, tenminste, kleine stad, 80.000 inwoners ongeveer, maar daar woon ik al zowat mijn hele leven en ja, goed, ik vind het daar fantastisch wonen.

Bas: Ja, ja.

Kennith: Ik zal er niet zo gauw weggaan.

Bas: Ja, mooi zeg, mooi. En laten we een beetje bij het begin beginnen, hoe jullie, nou ja, whatever hoe je het ook wil noemen, carrière of zo eruit heeft gezien. Jullie hebben samen zo te zien veel historie ook en maar ik ben gewoon meer benieuwd van waar begon het te kriebelen en hoe zag die reis er ongeveer uit zeg maar.

Bram: Ja, voor mijn gezin was het eigenlijk heel duidelijk, in de logistiek fluctueert alles heel snel hè, en ik heb altijd wel gewerkt in de logistiek, dan hop je weleens ja, van bedrijf naar bedrijf en van afdeling naar afdeling. Je leert dan ook wel heel erg veel hè en je krijgt dan ook wel heel erg veel mee, dat is dan wel een voordeel, maar ja, het kriebelt hè. De chefs, het overwerken, de weekenden, hè, dan begint het toch te kriebelen dat er meer in hun mars zit en voor mij was dat punt eigenlijk al heel snel duidelijk dat ik toch net ook een beetje zoals de rest van de familie zelf iets wilde gaan betekenen.

Bas: Toen ben je gaan ondernemen bedoel je.

Bram: Ja, toen ben ik gaan ondernemen ja.

Een eigen eiland in de Caribbean

Bas: Maar dat overwerken en dat soort dingen, wat zat daarvoor? Je hebt een logistieke opleiding gedaan of?

Bram: Ja, ik heb eigenlijk een globale middelbare opleiding gehad en ik ben al vrij snel eigenlijk van school af gegaan, het werkleven in gegaan. Ik heb mijzelf opgebouwd van onderuit de ladder dus ik ben ook echt begonnen als ieder ander, als logistieke medewerker, vervolgens heftruck chauffeur, vervolgens als een teamleider en van het een komt het ander en ja, je eindigt op kantoor. Hè, dus dat heb ik voor verschillende bedrijven mogen doen en dat heb ik altijd met veel plezier gedaan, maar nu wil ik het voor mijzelf doen hè.

Bas: Ja.

Bram: Ik wil een ander niet rijk maken zal ik maar zeggen maar mijn eigen beurs spekken en dat kan ook heel goed met natuurlijk hè, de mensen die ons dierbaar zijn.

Bas: Ja, wow, en hebben jullie nog een bepaald doel dan met het trainen wat je nu aan het opbouwen bent? Of is het doel vrijheid of hoe moet ik het zien?

Bram: Nee, mijn ultieme doel is eigenlijk de Caribbean. Ik wil ja, dat is een wezenlijk groot doel, dat snap ik zelf ook wel, dat gaat niet vandaag op morgen hè.

Bas: Want de Caribbean wil je kopen of?

Bram: Ja, we willen daar een eilandje hebben. Of althans, ik zou dat wel heel graag willen.

Bas: Oh, serieus, je wil daar–

Bram: Ja, ja.

Kennith: Daar zijn we echt heel serieus in.

Bram: Ja, daar zijn we echt heel serieus in. Ik wil daar heel graag een eilandje hebben, het klimaat, de cultuur, het is gewoon één grote wowfactor dus als dat erin zou kunnen zitten Bas, dan heel graag ja.

Bas: Maar zijn daar eilandjes te koop? Heb je je daar weleens in verdiept?

Bram: Ja, absoluut.

Bas: En wat kost dat dan en hoe groot is het eiland?

Bram: Nou, ja, je kan het eigenlijk zo gek niet bedenken, maar dat is al van 800.000 tot aan een paar miljoen tot aan 70 miljoen.

Kennith: 100 miljoen.

Bram: Ja, je kan het zo gek niet bedenken en het is wat je zelf wilt hè. Dus als jij een supergroot eiland wilt waar je een stad op kan bouwen ja, dan mag je ook de beurs trekken. Maar als jij genoegen neemt met een plekje in de Caribbean, een klein eilandje wat gecreëerd is of wat dan ook, hè, waar je een aantal strandhuisjes op kan zetten en waar je een paar villa’s op kan neerzetten dan ja, dan koop je dat ongeveer voor 3 tot 5 miljoen.

Bas: Maar zijn jullie er weleens geweest in de Caribbean?

Bram: Nee, nog niet.

Bas: Maar het ziet er mooi uit op de foto’s.

Bram: Ja, nee, maar ik wil er wel heel graag naartoe. We wilden wel heel graag gaan, maar net op dat punt dat wij wilden gaan begon dat ja, Corona epidemiegebeuren en moesten we ons aanpassen.

Bas: Maar leg me nou eens uit hè, die droom, je bent nu ergens aan bezig en waarschijnlijk ga je nog heel hard werken totdat je dat bereikt hebt dat je dat eiland koopt hè, maar dan zit je op, dan doe je ogen even dicht, je zit al op dat eiland wat je zelf hebt gekocht en er is niks, er is geen supermarkt, je kan niet naar een kroeg, je kan niks. Jij zit op dat eiland en als je iets nodig hebt dan moet je met een boot of misschien wel een helikopter moet je ergens naartoe om iets te gaan halen.

Bram: Nou, dat valt nogal mee. Kijk, we zitten natuurlijk zelf in de importbusiness, niets makkelijker dan een vestiging opzetten daar op je eigen eiland dat is punt 1.

Bas: Ja, maar hoe krijg je daar internet? Dat wordt een satellietverbinding?

Bram: Nou, nee, dat ligt er al. Sterker nog, er zit een eigen immigratiekantoor, eigen vliegveld, dus er is wel al het een en ander ontwikkeld en de eilandjes die je kan kopen daar hè die koop je in de buurt van andere eilanden, bijvoorbeeld Georgetown waar je alles kan krijgen en dan hoef je, ja, dan hoef je net, je bent zelf ook een ondernemer, dan hoef je maar de contacten te maken.

Bas: Ja, en dan pak je het speedboatje en dan ga je even boodschappen halen.

Bram: Nee, dat niet, maar je kan het per vrachtvlucht kun je het laten komen, wat dan ook, je hebt er helikopters voor, je hebt er speciale, kijk, we hebben daar te maken met een eilandenfederatie hè.

Bas: Ja, ja.

Bram: En daar zal heus wel op geanticipeerd zijn want er moeten meerdere eilanden bevoorraad worden en tevens is natuurlijk niet zomaar daar zitten en achterover leunen en zo dat was het dan want ja, nee, dat begint natuurlijk saai te worden. Wat wij willen doen is voor de dierbare contacten die wij opbouwen tijdens ons bedrijfsavontuur die willen wij de mogelijkheid bieden om daar ook een huisje op te zetten, mogelijk een aantal beach clubs en wat dan ook weet je wel, een beetje aankleden, en verhuren.

Bas: Ja, airbnb’tje.

Bram: Ja, zeker, ja, zeker na de Coronatijd dadelijk hè, dan wil iedereen weer reizen, iedereen wilt weer graag ergens naartoe en de Caribbean is toch wel ook een hotspot.

Bas: Zeker.

Bram: Hè, in de vakantiewereld, dus het is allemaal mogelijk hè dus ja, daarin de dromen, wat betreft de dromen hebben we de lat hoog liggen.

Bas: Ja, goed, dan bel mij maar als je een stukje land te koop hebt dan.

Bram: Dat gaan we zeker doen.

Bas: Ja, leuk. Maar nou ja, ook dat hele waar jullie nu staan en waar jullie andere mensen mee helpen inderdaad, je was bezig met die reis aan het vertellen van je was in de logistiek bij, nou ja, bij verschillende bedrijven gewerkt, heb je je letterlijk opgewerkt en toen ben je andere ervaringen gaan, of zijn jullie andere ervaringen gaan opdoen om het ja, om verder te aan.

Bram: Ja, en ondernemer, ja, dat wordt je niet vandaag op morgen natuurlijk hè, dat gaandeweg in het ondernemersleven kom je van alles tegen, maak je van alles mee, leer je natuurlijk iedere dag zelf nog bij en dat maakt het ook spannend hè. Iedere dag ziet er anders uit en zeker ook omdat je ervoor moet zorgdragen dat alles op het eind van de maand weer netjes klopt hè heb je toch wel een bepaalde soort vorm van verantwoordelijkheid en een bepaald stokje achter de deur en ja, dat bevalt me wel.

Bas: Cool, dus het gaat ook meer om het avontuur toch.

Kennith: Ja, zeker.

Bram: Ja, ook een beetje avonturieren, ja.

Lastige tijden als ondernemer

Bas: Ja, en wat ik vaak interessant vind om te belichten zijn de moeilijke tijden weet je, heel veel mensen die hebben het over weet je, ik noem mijzelf ook ondernemer op slippers, maar ook ik heb stress gehad en whatever, moeilijke tijden gehad. Maar kunnen we wat inzoomen op die moeilijkere tijden en daarover praten? Ik bedoel, ik denk dat dat inspirerend is.

Bram: In 2016 raakte ik een woning kwijt van 160.000 euro.

Bas: Kwijt?

Bram: Ja, die werd mij zeg maar afgenomen omdat we alles niet meer konden betalen.

Bas: Nee joh.

Bram: Ja, dus, maar een half jaar later had ik weer een koopwoning, dus.

Bas: Maar leg me dat proces daarvoor uit dan, want er komt een proces van je kan je rekeningen niet meer betalen, je gaat persoonlijk failliet of zo of hoe moet ik het zien?

Bram: Nee, je hebt investeringen gedaan en ja, die komen natuurlijk niet allemaal uit je eigen beurs hè, je gelooft zelf 100% dat je ergens goed aan doet, je investeert het geld, het gaat mis en ja, de investeerders zijn keihard die willen hun geld terug, als jij het dan op dat moment niet meer kan betalen en je bezit waarde, ja, dan wordt het via een procedure wordt die waarde van je afgenomen en dan worden daar de schulden mee betaald en het resterende deel dat is voor jou.

Bas: Je had persoonlijke aansprakelijkheid getekend bij die lening.

Bram: Ja, hebben we nou ook, een VOF en een eenmanszaak hebben dat altijd.

Bas: Ja. Oh ja.

Bram: Dus die staan 100% met hun privé staan die garant voor de zaak.

Bas: Ja.

Bram: Hebben we nou ook weer hoor, maar ja, ik moet zeggen ik word daar ook niet echt gauw bang van of zo.

Bas: Nee, ok, maar het moet een hele stressvolle periode zijn geweest als iemand je huis zomaar afneemt.

Bram: Ja, het is, het was op dat moment was het in de relatie heel erg pittig, privé was het heel erg pittig en ja, we hadden net ook een zoontje gekregen dus dat was ook wel eigenlijk ja, dat kwam eigenlijk net niet goed uit, maar ja, dingen komen gewoon eenmaal nooit goed uit en ik heb echt heel veel steun gehad aan mijn collega hier die mij toch wel echt ook bij de lurven heeft gepakt en kom op, doorgaan, we kunnen het en we komen er wel weer op en ja, en dat was ook zo.

Bas: Maar vertel even Kennith hoe dat erbij stond toen, hoe ja, dat was dan toch dat moet ja, voor Bram een pittige periode zijn geweest, maar ook voor jou om hem te steunen.

Stappen maken naar herstel

Kennith: Ja, uiteraard, maar dat is het altijd hè, kijk in zo’n situatie. Zoals Bram het nu uit heeft gelegd, ja, het was gewoon een hele pittige situatie en dat kom je niet zomaar in een klap te boven, maar dat gaat wel in goede stappen op dat moment, toch Bram?

Bram: Ja, en zo lang je een clear vision hebt. Kijk, iemand die zijn hoofd heeft spinnen hè vanwege wat dan ook dat er aan de hand is, ziekte, andere dingen, hè, schulden, dan ja, dan breekt dat je op, dan gaat je hoofd spinnen, je weet je kan niet meer goed helder denken en dan is het fijn dat iemand jou een heldere weg uitlegt van hier, dit is de oplossing, dit gaan we doen, zo pakken we het aan. Maar hij is ook heel goed in rekenen dus hij kwam al meteen met rekenplannen aanzetten van.

Bas: Zo gaan we eruit komen.

Bram: Ja, zo gaan we eruit komen, dit is wat we gaan doen en ja, toen hebben we ook afscheid genomen van die speelgoedverkoop.

Kennith: Dat klopt inderdaad ja.

Bram: En afscheid genomen van het kledingmerk.

Bas: Ja.

Bram: En we gingen kapot aan retouren, niet overigens door de kwaliteit, maar gewoon mensen die zich drie, vier truien bestellen, eentje houden en de rest terugsturen.

Bas: Ja, fashion heeft 50% retour geloof ik.

Bram: Ja, dat is waanzinnig, dat was echt een foute keuze om daar iets mee te gaan doen. Ja, goed, en dat heeft ons dus ook gebracht bij de elektronica wat we nou ernaast een beetje–

Bas: En wat is je grootste les uit die moeilijke fase? Dat letterlijk je huis werd afgenomen en je eigenlijk niks meer had?

Bram: Ja, je voelt je verslagen. Je voelt je opeens helemaal klein, je begint aan jezelf te twijfelen van god, is het niet beter dat ik weer een ja, arbeidsslaaf word om het zo maar te noemen hè, dat ik eigenlijk weer voor een baas ga werken en mij laat vertellen wat ik moet doen de hele dag. Dat je een beetje hè, ik heb altijd het gevoel dat je dan in een routine leeft hè, dat je iedere dag van ik moet opstaan, ik moet werken, ik moet thuiskomen, ik moet eten, ik moet even mijn serie kijken en ik moet naar bed.

Bas: Ja.

Bram: Ja, en dat past mij niet. Ja, I need to fly.

Bas: Ja.

Bram: Dus ja, dat was wel even pittig kan ik je vertellen. maar gelukkig heb ik een vrouwtje thuis zitten waar ik al 20 jaar gelukkig mee ben.

Bas: Wow.

Bram: Dus zij steunt mij ook in de moeilijke tijden gelukkig.

Bas: Ja, mooi hè, het is toch, je komt er dan samen sterker uit.

Bram: Ja, absoluut, maar ik kan niet ontkennen dat het heel erg lastig was.

Bas: Ja, dus je ziet ook sommige relaties natuurlijk stuk slaan op zo’n moment dat het gewoon helemaal met alles klaar is eigenlijk en dan sta je er letterlijk helemaal alleen voor dus het is ook dan wel weer na zo’n fase weer even in je vuistjes knijpen van ik ben blij dat het–

Bram: Ja, en we zijn ook geholpen hè, Kennith heeft me geholpen en Theo, dat is mijn mannetje, mijn vaste assurantieman die mij helpt met woningen, hypotheken, die heeft daar ook veel in betekend ook bij de aankoop van de nieuwe woning dus dat is zeg maar wel daar naartoe begeleid.

Bas: Ja.

Bram: Al met al heeft het misschien een jaar geduurd dat we in die ellende zaten.

Bas: Ja, ja, jeetje. Maar goed, leerzaam altijd. Ja, ik bedoel, ik heb zelf ook pittige tijden gekend en mijn grootste les was dus gewoon zo snel mogelijk hulp zoeken met de mensen die je kunnen helpen en dat zie je op dat moment gewoon helemaal niet want je zit zelf helemaal down the drain en je hebt nergens zin in en misschien heb je wel ja, whatever, zie je het allemaal gewoon niet meer zitten.

Bram: Ja, dat is ook weer, je hoofd spint helemaal, je kan alleen nog maar denken aan wat mis gaat, wat er fout gaat en als ik mijn gezin maar niet verlies en als dit en hè, hoe gaat het nou verder. Ja, dat is wat jou dan ook van het pad afbrengt en dan heb je eigenlijk toch wel, dan doe je er goed aan om je te omringen met gelijken die dan jou erdoorheen trekken.

Online kleding verkopen

Bas: Ja, mooi zeg. Ja, mooi ook dat ja, ook dat jullie het samen kunnen delen en doen en elkaar steunen en dat soort zaken. Ja, je zei net tussen neus en lippen door jullie zijn een eigen kledingmerk gestart. Nou, vertel me hoe dat begonnen is, wat je verkocht en hoe dat geëindigd is.

Kennith: Dat is een heel verhaal.

Bram: Ja, het kwam eigenlijk voort uit Zalando.

Bas: Oh ja.

Bram: En ja, wij dachten van hé, wat zij kunnen, kunnen wij natuurlijk ook hè. Nou, en toen dachten we van nou, dan zijn we daarop gaan oriënteren en toen zijn we in gesprek gekomen met verschillende fabrikanten en met een van die fabrikanten kregen we een hele leuke connectie en echt dat we wekelijks zaten te Skypen, dat ging altijd heel leuk hè, en nou ja, goed, dat was iemand uit Pakistan, hij liet ook zien waar dat hij zat en zo en het was ook duidelijk iemand die ja, beginnend was en die de steun wel kon gebruiken en dat ja, dat trekt mij dan weer hè uit het verleden. Dus ja, we zijn met die man in zee gegaan en we hebben daar van alles en nog wat laten komen, T-shirts, hoodies, noem maar op.

Kennith: Trainingspakken, de trainingspakken moet je ook niet vergeten.

Bram: Ja, die ook ja. En ja, dat deden we eigenlijk, maar voornamelijk hoodies, dat ging het hardst.

Bas: Maar zat er een filosofie achter het merk of zo? Of was het gewoon van coole kleding?

Bram: Nee, het waren eigenlijk, het was, we vonden het zelf coole kleding.

Bas: Daar bleef het bij.

Kennith: Daar hebben we ook een wijze les uit geleerd.

Bram: Ja, nee, maar het was voornamelijk, het was ook coole kleding, vind ik nou nog eigenlijk gewoon hè.

Bas: Waarom heb je geen hoodie aan dan?

Bram: Nee, ja, we dachten we komen netjes, ik loop er natuurlijk ook niet iedere dag zo bij, maar hè, we dachten hè, dat is toch wel een speciale gelegenheid dus doe je maar eens wat speciaals aan. Nee, maar een hoodie, zeker, dat was echt van die degelijke kwaliteit, 700 grams, 800 grams, hè, wijde mutsen. Toen in die tijd was het ook echt zo dat die brede mutsen bekend werden weet je wel. Het moest drie keer zo groot zijn als je hoofd zal ik maar zeggen dan was die muts pas goed hè.

Bas: Oh ja.

Bram: En dat bracht ook hilarische gesprekken mee want ja, die meneer uit Pakistan die begreep dat allemaal niet zo van waarom dat die muts dan zo, want hij was ook de hele tijd van maar dat is oversize, dat is oversize. Ja, maar dat maakt me niet uit, wij willen dat zo weet je wel. Ja, maar dat ging wel leuk, dat was wel leuk. Daar heb ik trouwens nou nog kleding van in de kast hangen hoor. ’s Avonds trek ik dat nog, ja.

Bas: Ja, je hebt nog wat restvoorraad.

Bram: ’s Avonds trek ik me dat weleens aan en dan denk ik zo van lekker op de bank hangen.

Bas: Als jij gaat schilderen dan weet je wat je aan doet dus.

Bram: Ja, ja, inderdaad precies dat, ja.

Bas: Maar ok, er zat, geen idee hoe heette het merk of?

Bram: Kasbra, ja, het was eigenlijk ook nog heel erg interessant want het zijn gewoon de eerste drie letters van zijn naam en de eerste drie letters van mijn naam en dat aan elkaar geplakt en dat was het merk dan.

Bas: Ja, maar ok, dus jullie zijn gaan verkopen bij Zalando.

Bram: Ja, nee, dat niet, zo ver is het niet gekomen want we hebben dus een eigen webshop gemaakt en we verkochten het via Facebook, maar bij die webshop ging het al meteen fout.

Bas: Dat is niet makkelijk hè?

Bram: Nee, dat was absoluut niet makkelijk. Ik dacht ook van dat doen we wel even, je kijkt dan een paar filmpjes weet je wel, dat lijkt het alsof het heel makkelijk is hè en dan loop je tegen de lamp aan hè. Maar dat is wat gebeurd is zal ik maar zeggen en vervolgens zijn we vanuit dat verhaal maar verder gegaan met speelgoed verkopen op bol.com.

Bas: Ok, dus maar dat kledingmerk op een gegeven moment dacht je ok, dit wordt het niet en dan de voorraad maar.

Bram: Nou ja, goed, eigenlijk heb ik gewoon een beetje uitgedeeld aan vrienden die het in eerste instantie niet wilden kopen maar wel gratis wilden krijgen.

Kennith: Ja, die heb je genoeg.

Bas: Ik moet mijn auto nog poetsen, doe maar een paar.

Bram: Ja, doe maar een paar truien weet je wel.

Kennith: Precies joh.

Transitie maken naar speelgoed

Bas: Ok, en na het kledingmerk dacht je ok, ik ga maar iets anders verkopen.

Bram: Ja, ik had natuurlijk een jong zoontje hè, dus ja, ik dacht van nou, ik ben daar erg mee bezig en als je daar op dat moment mee bezig bent dan hè, misschien is dat dan toch ook wel wat voor ja, voor verder te gaan in de e-commerce want ja, e-commerce heeft gewoon wel heel goede potentie. En nou ja, goed, maar dat ging ook niet erg lekker want ja, je kwam al vaak tegen dat de grotere merken in de speelgoedbranche, ja, die hebben toch, en ook scherp geprijsd ook nog, dus soms vraag je je af hoe kan het waar zijn weet je wel, en dan kom jij met je B-merk of C-merk of wat dan ook, dat gaat niet werken.

Bas: Ja, en Kennith, was jij ook enthousiast over dat speelgoed of?

Kennith: Oh ja, zeker hoor. Kijk, het is natuurlijk een hele grote markt ook hè die je ziet en het wordt steeds meer online verkocht. Kijk, met alle respect, maar de gewone winkels hè zoals Bart Smit, Intertoys, die verkopen ook wel, maar die zitten natuurlijk in een winkelstraat en wij dachten nou, we gaan online zitten dan kunnen we het mooi met de prijzen doen weet je wel en gewoon mooi met de aanbiedingen en dergelijke. Alleen ja, toen op een gegeven moment hadden wij ook zoiets van we gaan ook maar weer iets anders doen.

Bas: Ja, en wat voor soort speelgoed gingen jullie verkopen?

Bram: Nou, waar het voornaamste om draaide was zeg maar die elektrische accu-autootjes hè voor kinderen.

Bas: Oh, echt?

Bram: Allemaal Mercedesjes, BMW’tjes weet je wel met die, ja.

Kennith: Kunnen ze lekker in zitten weet je wel, lekker rondrijden.

Bas: Jullie verkochten ook echt de Mercedesjes en de BMW’tjes of?

Bram: Ja, dat deden we verkopen inderdaad.

Bas: Maar mocht dat wel dan? Of had je een licentie op die autootjes?

Bram: Nee, nee, wij deden dat samen met handelsonderneming, ja, ik weet niet of ik zijn naam mag zeggen, Wieker, maar ja, die heeft, die doet dat–

Bas: Oh, daar kocht je ze in.

Bram: Ja, daar kochten we ze in en wij brachten ze dan online. Hij heeft lokaal een winkeltje die heel erg sterk is die ook echt zijn eigen klandizie heeft en wij hadden zoiets van nou, hoe zou je het vinden als we jouw aanbod online brengen en dat een beetje combineren met onze eigen spulletjes.

Bas: Ja, en zijn het dan die autootjes die je ook met zo’n afstandsbediening kan besturen?

Bram: Ja, precies, ja. Het waren echt van die Hummertjes en echt, ja.

Kennith: Je kon er zelfs een USB-stick op aansluiten bij sommige.

Bas: Om MP3tjes af te spelen.

Bram: Ja, ja. Mijn zoontje rijdt er nog weleens in rond.

Kennith: Ja.

Bas: Lachen zeg. Maar op een gegeven moment was het het speelgoed ook niet meer?

Bram: Nee, nee, want ja, kijk, je hebt te veel last hè van de concurrentie, het gaat niet naar wens. Je verkoopt, hè, dat wel, je haalt ook wel je geld eruit, maar laten we eerlijk zijn, niemand gaat het doen voor een duizend euro per maand. Hè, dat is niet waar je naartoe wilt en dan zou je daar al een heel grote naamsbekendheid moeten creëren of een shopbekendheid moeten creëren om dat verder te kunnen borduren en dat zou jaren hebben geduurd. En ja, boven alles is wat we, het meeste wat ik geleerd heb in mijn ondernemersleven is dat je toch wel de passie moet naleven en ja, speelgoed, hoe leuk het ook is hè om met je zoon af en toe nog eens te spelen, maar het is niet mijn passie.

Bas: Nee, jullie hebben allebei kids ook? Jij ook Kennith?

Kennith: Ik ook, ja, ik heb er ook eentje.

Bas: Ja, ja.

Kennith: Dus ook die heeft speelgoed, maar ja, die heeft wel wat ander speelgoed, die speelt graag op Nintendo Switch en dat soort dingen.

Bram: Die is ook al wat ouder.

Kennith: Ja, die is ook wat ouder, is een paar jaartjes ouder inderdaad.

Jongeren en gamen

Bas: Is dat extreem dat gamen bij jongeren of valt dat wel mee?

Kennith: Nou, ik vind het best wel tegenwoordig wat extreem. Als ik kijk naar mijn eigen jeugd dan speelde ik veel meer buiten, was ik veel meer aan het voetballen, was ik veel meer aan het buiten slenteren als het ware en mijn eigen ding aan het doen, maar tegenwoordig is het steeds meer–

Bas: Alles met schermen.

Bram: Ja, dus het is denk ik ook wel een beetje een andere kijk op de situatie. In onze tijd hè, dat wij zo jong waren had je geen mobiele telefoon, je had geen iPad dus dan ga je logischerwijs–

Bas: Dus geen keus.

Bram: Ja, en nu heb je de keuze wel dus ik denk dat dat een hele andere kijk op de zaak werkt.

Bas: Nou, dat is ook als je dan dadelijk in de Cariben zit zeg maar, weet je, we hebben ook een tijd met de kids in Bali gezeten bijvoorbeeld, ja, als het mooi weer is en je zit in een villa en alles is open en buiten en een zwembad weet je, ja, dan is de verleiding om de hele dag een filmpje te kijken op een iPad is natuurlijk een stuk kleiner ook.

Kennith: Ja, dat is ook zo ja.

Bas: Dus dat is ook, als je in een andere omgeving zit helpt het je vaak ook om meer buiten te zijn en juist meer, ja, in het moment of hoe je het ook noemt.

Bram: Dat heeft hij ook als het sneeuwt, dat vindt dan mama wat minder leuk.

Speelgoed verkopen op Bol.com

Bas: Ja, ja, ja, precies. Ja, mooi man. Maar ok, dus uiteindelijk dus kledingmerk opgebouwd en nou ja, gekilld. Daarna kwam de speelgoedspektakel, ook opgebouwd en alleen maar via de shop verkocht?

Bram: Ja, alleen maar via bol.com en ja, ook wel een tijdje, we hebben een jaar lang een webshop gehad onder een andere naam waar we eigenlijk een beetje naar voren kwamen als markthandelaar zeg maar, dat was niet echt een webshop-webshop die wat–

Bas: En dat waren de eerste ervaringen met bol met die, met dat speelgoedmerk?

Bram: Ja, dat waren de eerste ervaringen met bol.

Bas: Oh ja, en hoe ging dat?

Bram: Ja, op zich een beetje stroef in het begin en ja, merendeels was ik het er vaker ook weleens niet eens met bol. Bol is natuurlijk een miljardenbedrijf en soms lijkt het ook wel een beetje zo dat bol jou juist benadeelt hè en de klanten juist allemaal voordelen, die kunnen gratis retourneren, dit, dat, zo, zus, en dat drijft jou natuurlijk op kosten en dat zijn dus wel wat obstakels die in het begin hè als jij ergens aan begint die dan toch wel even lastig zijn, waar je dan toch weer even van moet slikken. En toen dachten we ook van nou, weet je wat we gaan doen, we gaan gewoon expertise inschakelen en we gaan opleidingen doen en dat zijn we toen ook gaan doen en ondertussen hebben we vel opleidingen gehad.

Kennith: Juist.

Bas: En wat voor opleidingen bedoel je dan?

Bram: Nou, dan de bol masterclass bijvoorbeeld.

Bas: Oh ja, ja.

Bram: En van Plazatalk zelf hebben we eigenlijk alle opleidingen.

Bas: Ja, je bent gewoon courses gaan kopen in de markt.

Bram: Ja, courses gaan kopen en dat zijn we gaan bekijken.

Bas: Juist, juist. En toen, daarna ging het beter of?

Bram: Daarna ging het wel beter want ja, je weet uiteindelijk hoe je een listing moet opbouwen, key words research, content, hè, dat is wel allemaal heel belangrijk, ook hoe je het nou bovenaan, hè, en wat deden wij van tevoren we deden een keer een stok aan de muur hangen van hier jongens, dit is hem dan, koop hem.

Bas: Ja, ja.

Bram: Hè, maar zo werkt het dus niet, je moet echt ook echt tijd, moeite en energie steken in dat soort zaken en als je dan een beetje een professionele uitstraling weet te creëren in je listing dan kom je ook wel anders naar voren en dan zul je ook zien dat de verkopen daarin ook wel beter gaan.

Bas: Ja, cool, cool. En nu inmiddels is het geen speelgoed ook meer maar zijn het elektronica producten geworden.

Bram: Ja, het zijn elektronica producten wat we eigenlijk een beetje als aanhangsel ernaast doen omdat we nog altijd eigenlijk niet klaar zijn om van e-commerce afscheid te nemen in het algemeen. Er hangt toch nog wat aan van dat we iets gaan doen met e-commerce, al weet ik nu nog niet goed welke richting dat we uit zouden willen gaan. Maar dat komt ook omdat we onze focus leggen op het huidige businessmodel en dat gaat goed. Dus ja, laten we dat ook vooral volhouden en als we dat dadelijk een beetje grotendeels geautomatiseerd hebben, we weer wat meer tijd vrij hebben dat we dan nog eens een keer een blik werpen op de e-commerce.

Logistieke business

Bas: Ja, ja, precies, want Kennith nu zitten jullie meer juist dat je andere mensen ontzorgt op het gebied van logistiek en e-commerce en hoe is dat een beetje ontstaan dan?

Kennith: Nou, dat is een beetje ontstaan uit de gedachte dat we iets wilden doen en omdat we al veel mensen kenden, we hadden namelijk een netwerk opgebouwd en die mensen die wilden graag ook met ons samenwerken. Dus wij toen op een gegeven moment hebben we gezegd van ok, wat kunnen we dan verder nog doen? Dus dan hebben we een plan gemaakt en in dat plan dat hebben wij dus logistiek meegenomen. Dat was een beetje eigenlijk de achtergrond wat we ervan hadden. We hadden het met de eerste paar mensen die we hadden.

Bram: Wat je veel merkt en wat ook veel verhalen zijn als je een tijdje bezig bent met e-commerce en je hebt wat mensen leren kennen, hè, ja, dan kun je een taartverdeling maken natuurlijk van het businessmodel en dan zul je zien hè, dat in de e-commerce het logistiek dat dat toch wel een van de grootste taartstukjes zijn die in een taartverdeling terug te vinden zijn.

Bas: Ja.

Bram: En als je daar nou eens wat op kan winnen door slim te importeren en daar helpen wij ze mee, dus ze zijn bij ons net even wat goedkoper uit. Dus hun hebben er profijt aan en wij hebben er profijt aan en iedereen blij.

Besparingen op producten importeren

Bas: En hoe, ja, leg het me het importsysteem überhaupt uit en waarom het bij jullie dan voordeliger is dan bij de buurman?

Bram: Nou, bij de buurman werkt alles op een kiloprijs hè, in de logistiek werkt alles op een kiloprijs en wat wij doen is wij verstreken de opdracht die de klant aan ons verstrekt verstrekken wij aan alle forwarders en die gaan met elkaar gaan die bekvechten.

Bas: Een soort van een veiling.

Bram: Ja, een soort van veiling ja, tegen elkaar opbieden en degene met de beste prijs die koppelt het dan terug en dat is dan ook vrijblijvend en die prijs koppelen wij weer terug met onze marge er bovenop gerekend natuurlijk naar de klant toe en daar kan de klant mee akkoord gaan of niet en dan gaan we zaken doen.

Bas: Ja, interessant, en hoe groot zijn de potentiële besparingen dan als je het op deze manier gaat doen?

Bram: Nou, als ik kijk maandelijks, jaarlijks, het hangt natuurlijk ook van het businessmodel af wat jij hebt hè. Je hebt startende ondernemers, gevorderde ondernemers, afhankelijk van hoeveel dat jij importeert. Maar als jij een beetje in de middenweg hangt zal ik maar zeggen dan kun je jaarlijks toch wel gauw 400 tot 1.000 euro uitsparen op een ordertje.

Bas: Ja, per order.

Bram: Ja, containerorders hè zijn dat dan, dus.

Bas: Ja, ja.

Bram: Omdat ja, die zijn dan ook van omvang wat groter en dan hebben we het niet meer over 50 doosjes dan heb je het over een container.

Bas: En is het vliegen en boot of en trein ook? van alles wat?

Bram: Ja, van alles wat. Alles erop, erin en eraan.

Bas: Ja, en zit er ook nog een mix tussen snelheid en prijs natuurlijk.

Bram: Ja, je hebt eigenlijk de domestic of wel de standaard levering en je hebt express. Je ziet dat vaak in de luchtvracht hè, dan kun je dus kiezen voor een gewone, normale zending en dan is die ongeveer tussen de 14 en de 20 dagen afhankelijk van de luchtmaatschappij is die onderweg. Hè, en bij express merk je toch wel dat de bel al rinkelt na 7 dagen, 8 dagen staat die bij je aan de deur. Dus daar zit wel wat verschil in, maar ik moet zeggen dat er in prijs ook wel wat verschil in zit, en wat wij dan ook doen als extra service wij gaan onze klanten helpen met een stukje supply chain management en we proberen eigenlijk een vaste stroom aan goederen te creëren zodat zij het niet nodig hebben om express te boeken. Een goede supply chain zorgt ervoor dat jij geen rare sprongen hoeft te maken.

Bas: Ja, nee, vertel mij wat. Ik heb de eerste misschien wel 5 jaar of zo van mijn business alles gevlogen en ook nog alles met DHL, dat was de duurste, maar die was wel het snelste en ik wilde altijd alles snel en het moest meteen eruit en ja, ik bedoel ik ben in de early days natuurlijk begonnen en alles kon je nog met idiote marges verkopen dus het on uit, maar nu, ja, de concurrentie wordt groter en je moet steeds scherper op de snede moet je inkopen en elke cent maakt uit natuurlijk. Dus en daar–

Bram: Zeker, iedere dollar in het begin uitgespaard is twee euro op het eind in de broekzak.

Fouten bij het importeren van producten

Bas: Ja, en welke klassieke fouten zie je nou mensen maken die starten met importeren uit Azie bijvoorbeeld?

Bram: Nou, mensen die het gewoon uit zich eigen doen en die denken van nou, laat ik eens iets importeren waar een accuutje in zit of wat dan ook en die vragen niks aan. In China is bijvoorbeeld niet verplicht dat er een pakbon op de doos zit, hier in Europa weer wel. Hè, er moet altijd te allen tijde bij import moet het te allen tijde verifieerbaar zijn wat er in die doos zit. Die doos moet ook te allen tijde verifieerbaar zijn bij welke zending dat die hoort. Dus als jij 50 dozen hebt dan moet er ook aangegeven worden op iedere doos dat die bij die zending hoort. Hè, dat zijn allemaal dingen die weet een beginner niet en daar sturen wij dan wel op aan. Wij gaan dan ook echt even een zoomsessie van hé, let hier even op, let daar even op en ons systeem op de website is er ook op ingericht om mensen daarop te attenderen.

Kennith: Mensen weten ook vaak niet wat Incoterms zijn bijvoorbeeld.

Bram: Dat ook, ja.

Bas: Ja, leg even voor de leek uit wat Incoterms zijn.

Bram: Nou, Incoterms zegt eigenlijk wat meer over de risico’s hè, de risicoverdeling tussen jou als koper, de fabrikant en de vervoerder. Hè, je kan bijvoorbeeld meerdere Incoterms kiezen. Je hebt een Incoterm bij wijze van om een voorbeeld te stellen heb je een Incoterm EXW die zodra die de deur van de fabrikant verlaat–

Bas: Ja, EXW, ja.

Bram: Ligt dat, ligt het risico bij jou.

Bas: Ja.

Bram: Of die boot nou zinkt of er in de tussentijd wat mee gebeurt, dan liggen de risico’s bij jou.

Bas: Ja, dat is exworks, ja,

Bram: Ja, exwork ja, inderdaad. En dan heb je natuurlijk nog DAP, DDU, DDP, dat is allemaal door to door delivery zoals ze dat noemen, dan komt het bij jou thuis aan of in ieder geval het adres dat jij opgeeft en dan houden daar ook pas de risico’s op. Het verschil dan tussen DDU en DDP is–

Bas: Ja, leg de termen anders even uit voor de leek.

Bram: Nou, Delivered At Places bijvoorbeeld, DAP, DDP is Delivered Duty Paid. Dat wil zeggen dat alle belastingen zijn afgedragen, douane is afgedragen en je, bij DAP gebeurt dat niet automatisch hè. Je moet alle producten die je gaat importeren moet je sowieso aangeven bij de douane.

Bas: Helaas wel.

Bram: Dat is, maar of je nou iets moet betalen of niet, want daar zit vaak ook een misbegrip in hè, mensen denken van oh, maar ja, maar dit product hoeft niet betaald te worden want hè, ja, maar je moet hem wel aangeven, je moet altijd alles wat je doet als ondernemer, wat je importeert moet je aangeven.

Bas: Ja.

Bram: En dan gaan ze zelf wel kijken of er een heffing over komt of niet.

Bas: Ja.

Bram: Dat is DAP, maar als jij gebruik maakt van DDP, Delivered Duty Paid dan gaat er iemand anders in het land waar dat jij het besteld hebt gaat voor jou die inklaring doen.

Bas: Juist.

Bram: Maar je bent zelf vaak wel nog gewoon verantwoordelijk want zij moeten een verantwoordelijke opgeven.

Bas: En wie is verantwoordelijk? Degene die het ontvangt of verstuurt of?

Bram: Vaak is het de ontvanger want in Europa is het gewoon zo een wet hè, als jij binnen Europa iets koopt bij een fabrikant dan is het vaak gewoon zo dat die fabrikant ongeacht wat het is die blijft verantwoordelijk voor de goederen die die geproduceerd heeft. Maar koop jij buiten de Europese Unie goederen dan is dat dus niet het geval. Hè, dan kunnen ze daar ook niet van aangaan, dat zijn andere wetgevingen en wat zegt de EU dan, dan ben jij als importeur ben je eigenlijk verantwoordelijk en kun je gezien worden als fabrikant van die goederen. Hè, zo word je hier dan ook aangemerkt en daar zit dan ook een verzekeringsverschil in vaak hè. Dus dat is waar mensen vaak ook de mist in gaan. En dan bestellen ze DDP, niet wetende wat ze zijn aan het doen hè, maar dat is eigenlijk niet de juiste manier van werken. De juiste manier van werken is zeker ook bij grotere orders is juist die DAP en importeer je regelmatig dan zou je kunnen gebruikmaken van artikel 23 en dat is natuurlijk de ontheffing van de BTW betalen in het begin en dan verleg je de BTW naar de kwartaalaangifte.

Meest gebruikte Incoterm

Bas: Ja, exact, ja, wij leggen dat ook die kun je bij de douane aanvragen en dan kun je je BTW verleggen bij invoer. En welke Incoterm gebruiken jullie het meest dan of wat zie je het meest gebruikt worden bij e-commerce?

Bram: De starters, wij doen voornamelijk voor de startende ondernemers doen wij zaken en de starters gebruiken vaak DDP.

Bas: Ja, dat gewoon alles ontzorgd is.

Bram: Ja, dat alles ontzorgd is, maar dat kan bij DAP ook hoor, alleen betaal je er dan net even wat extra’s voor. Daar heb je goede bureaus voor waar wij ja, mee in connectie staan waar wij een contract mee hebben die dat voor jou kunnen doen. Hè, dus dan wordt er een extra fee bovenop het bedrag gerekend om dat te kunnen doen en dat doe je dan eigenlijk als je halve containers of hele containers gaat importeren dan begin je daarmee en als je dat regelmatig doet dat je toch wel eigenlijk eens per twee maanden zo’n containertje naar Nederland haalt dan is het wel wijs om ook artikel 23 aan te vragen.

Bas: Ja, exact. En nu hebben we natuurlijk met Coronatijd vraag en aanbod ging, ja, er was heel veel vraag naar transport en het aanbod was beperkt geloof ik en er was ook nog het Suezkanaal dicht geslibd een tijdje.

Bram: En Brexit niet te vergeten.

Bas: En Brexit ook nog. Dan gaan die prijzen omhoog, hoe blijf je dat spel dan nog ja, zo goed mogelijk spelen dat je in ieder geval nog goedkoper bent dan de duurste.

Bram: Nou, dat is een beetje tricky, we mogen dan ook wel geen namen noemen, maar ik bundel vaak zendingen hè met de grote spelers op de markt. Dus het is dan zo dat wij dan niet losse voorwaarden gaan inschakelen, maar dan bundelen we de zending bij iemand die heel veel importeert voor een bepaalde winkel of een bepaalde keten en die krijgt dan zeg maar bulkinkoopprijzen waardoor de prijs dan eigenlijk zakt. Hè, maar ook wij zijn mee moeten stijgen de afgelopen keer, daar kwamen we niet aan onderuit hè, dus ook wij hebben dat moeten doen en we proberen scherpe tarieven te hanteren. Dat wil niet zeggen dat wij de beste tarieven hebben misschien, misschien zijn er andere die betere tarieven hebben, dat weet ik niet, in hun klappers kan ik niet kijken, maar wij halen altijd het onderste uit de kan voor onze klanten.

Bas: Ja, nee, en want kun je ook die containerprijzen vastzetten voor het hele jaar of zo en is dat ook wat die grote klanten waar jij dus mee consolideert die dat doen die zeggen gewoon ik doe whatever, 500 containers en ik wil een vaste prijs per container over het hele jaar.

Bram: Ja, zie het als een strippenkaart he, een buskaart van vroeger waar je een paar knipjes in krijgt.

Bas: Stempels.

Bram: Ja, stempels.

Kennith: De ouderwetse manier hè.

Bram: Ja, de ouderwetse manier bijvoorbeeld, maar zo moet je het eigenlijk bekijken hè, die bedrijven beginnen allemaal ergens en werken in beginsel altijd met een forwarder hè of zoals jij zegt DHL Express, UPS, FedEx, TNT, noem het maar op. En daar werk je dan in beginsel mee, je groeit, naarmate groeit jouw business en dan ga je steeds meer verzenden, importeren en dan kun je dus ook weer scherpe contracten afsluiten.

Bas: Ja.

Bram: Hè, en uiteindelijk kom je dan op een punt waar dat je dan zaken doet voor grotere bedrijven waar dat je echt ja, maandelijks ik geloof dat ie zei dat hij op iets van 40.000 tot 60.000 containers per jaar zat en die andere, ja, dat is ook een hele grote speler, maar dan meer in de Aziatische markt. Dus dat ja, die doen ook heel veel zaken en die krijgen dan gewoon goedkopere prijzen want die kijken gewoon heel cru van ok, wat hebben we vorig jaar verzonden hè en dat heeft een bepaalde massa en die massa kopen we in voor het nieuwe jaar en dan gaan ze kijken of ze daarmee uitkomen. Dan gaan ze halverwege het jaar gaan ze er nog eens naar kijken. Komen ze er niet in uit dan kopen ze nog bij.

Bas: Ja, ja, precies.

Bram: En zo ja, maken zij zeg maar die prijs en ja, zo’n bedrijf als een starter of een e-commerce ondernemer die kan dat niet, dat kan zo contracten niet afsluiten.

Trends in de logistieke wereld

Bas: Zie je nog bepaalde logistieke trends of zo in de afgelopen tijd of?

Bram: Ja, ikzelf gok de laatste tijd het meeste op de zee. Je ziet dat op het spoornetwerk het een behoorlijke grote chaos is, veel schade ook.

Bas: Schade aan?

Bram: Ja, aan de zending, er wordt flink gegooid met dozen bij het spoor en dan moeten ze weer dat lossen op dat terminaltje en dan moet dat weer ontkoppeld worden en daar komen zoveel tussenstops bij kijken waar die container mee vervoerd wordt dat de kans op schade gewoon dermate groter is als bij zeevracht. Daar wordt een container op een boot gezet en die boot die vaart en die container wordt pas eraf gehaald als die op de plaats van bestemming is en dat is bij een treinvracht is dat niet altijd zo. Ja, ook de Corona natuurlijk hè, bij een treinvracht is het zo dat je verschillende landen doorkruist en dan heb je ook met ieder land te maken Coronamaatregelen en hè, waar je tegenop loopt, minder bezetting op terminals, plaatsen waar dat gelost moet worden en dat zorgt allemaal voor oponthoud, oponthoud, oponthoud totdat het bij jou aankomt en als je treinvracht kiest dan is Nederland een van de laatste landen waar dat je komt hè. Dus ja, dan kun je op drie vingers uittellen dan ben je altijd aan het wachten en ja, vaak is mijn ervaring dat de zeevracht daar kan je wel redelijk op bouwen.

Kennith: Zeker ook omdat we een van de betere havens hebben.

Bram: Tenzij iemand natuurlijk een boot vast vaart in het Suezkanaal, dan is het wat anders.

Bas: Ja, dan moet je omvaren.

Kennith: Over het algemeen omdat we hier in Nederland een hele goede haven hebben kan je veel exporteren naar het achterland, het is beter om het via de zee te laten gaan.

Bram: Ja, zeker trots op Rotterdam want zonder Rotterdam had Nederland nooit zo groot kunnen zijn als handelsland.

Kennith: Klopt.

Bram: Laten we niet vergeten dat Rotterdam–

Bas: Ja, dat begon bij de VOC al hè.

Bram: Ja, dat klopt, maar dat is meer een periode waar we misschien niet zoveel van afweten, maar althans, ik dan, hè, dat is een beetje voor mijn tijd.

Kennith: Ik iets meer.

Kennith van Santen, de financiële man

Bas: Ja, ja, en jij bent duidelijk de logistieke man Bram, en Kennith, jij, wat doe jij allemaal in de business?

Kennith: Ik doe facturatie, ik doe administratie, ik hou het geld ook bij allemaal en dergelijke.

Bas: Jij bent de cijferman.

Kennith: Ik ben de cijferman inderdaad ja. Dus mijn taak is het ook om het bedrijf helemaal gezond te houden.

Bas: Ja, mooi.

Kennith: Laat ik het daar maar even op houden inderdaad.

Bas: Ja, ja, jullie zijn een goede combo om een beetje in evenwicht te houden.

Kennith: Nou, dat wel inderdaad. Dat is ook wel noodzakelijk hè. Kijk, je kan heel goed draaien, maar er kan ook heel veel uit gaan bijvoorbeeld en dat is ook niet altijd even goed. Het is wel wijs, wat ik geleerd heb is altijd dat het wijs is om je geld goed te investeren in heel veel zaken. Dus je moet altijd goed kijken van goh, waar kan ik het in investeren, wat voor rendement levert het op en hoe ziet de lange termijn trend eruit. Ja, goed, en dat is niet anders met ons geld, ik denk ook niet dat het anders is met heel veel andere mensen hun geld om het zo maar te zeggen. Ik denk dat het heel belangrijk is om goed met je geld om te gaan in dat opzicht.

Bram: Ja, en ik ben niet goed met cijfertjes. Ik zeg ook I am the big spender van de company hè.

Kennith: Ja, ik wou het eigenlijk hier niet zeggen.

Bram: Dan zeg ik het zelf maar.

Kennith: Ja, dan zeg je het zelf maar.

Bram: Nou ja, goed, geld moet rollen toch Bas?

Bas: Ja, zo is het, naar mij toe hè?

Bram: Dat is een goeie! Nee, maar goed, het is wat je er zelf van maakt. Kijk, ik wil later gewoon genoeg kunnen achterlaten voor mijn zoontje. Ik wil alles afbetaald hebben wat ik bezit zodat hij het kan hebben en overnemen, dat hij niet dezelfde struggles heeft als ik, dat is gewoon toch wel een grote hoop van mij dat ik dat voor elkaar kan boksen allemaal en dan ben ik wat dat betreft trots genoeg op mijzelf en mocht dat eiland erin zitten, ja, dan weet je het hè, dan kun je ons daar vinden Bas.

Investeren in de business

Bas: Ja, mooi, mooi, maar ja, over investeringen gesproken, hebben jullie meer paarden in de race of doe je nog andere investeringen naast de business zeg maar die een bepaald rendement opleveren? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Bram: Dat hebben we gedaan.

Kennith: Dat hebben we weleens gedaan, maar we hebben ons nou even gefocust op de logistiek, maar het mooie is, kijk, wij wat wij hebben dat is een heel mooi boek en dat boek hebben wij opgesteld wat wij allemaal in de toekomst willen gaan doen.

Bas: Ok.

Bram: Iedereen heeft zijn eigen boek moet je dan zeggen.

Kennith: Iedereen heeft zijn eigen boek inderdaad hè, maar daarop hebben we een stappenplan gemaakt en in dat boek dat willen we gewoon gaan volgen zodat we op een gegeven moment ook op dat eiland terecht kunnen komen.

Bram: Ja, maar er zitten ook hele mooie plannen in Bas, bijvoorbeeld ja, voor bijvoorbeeld natuurbehoud en het probleem van de boeren bij wijze van daar hebben we ook over nagedacht.

Kennith: We hebben echt over heel veel dingen nagedacht.

Bram: Dat komt dan een beetje uit de politiek voort, hè, daar hebben we wel een mooi businessmodel voor gevonden eigenlijk, maar te duur voor ons om nou mee aan de gang te gaan, anders had ik dat wel willen doen hoor.

Kennith: Ja, precies.

Bram: Dat was echt een primeur geweest voor Europa.

Bas: Ja, maar ik had het dus over investeringen en dan hebben jullie een plan hoe jullie naar die, Bahama’s wilde ik zeggen, naar de Caribbean komen.

Kennith: Ja, daar zijn we ook heel enthousiast over.

Stilstaand geld

Bas: Maar nu zit de volledige focus op de business en heb je niet nog andere dingen waar je rendement op maakt en ik bedoel, ik zeg altijd stilstaand geld is dom geld zeg maar, dus is er nog stilstaand geld of probeer je dat dan te investeren?

Bram: Stilstaand geld, nou, nee, eigenlijk zijn wij opnieuw, in januari zijn we opnieuw all-in gegaan.

Bas: Juist.

Bram: Hè, we hebben vorig jaar hebben we een heel vervelend jaar moeten afsluiten waar we een hoop geld hebben verloren op marketing en een hoop geld hebben verloren op een ander businessmodel die we juist–

Bas: Ja, vertel dat verhaal nog even hoe je veel geld bent verloren op marketing. Ik vind het een klassiek verhaal, ik vind het belangrijk dat mensen snappen waarom ze dit niet moeten doen.

Bram: Nou, als je–

Kennith: Het klassieke voorbeeld ook.

Bram: Ja, dat is het ook, als je ergens geen verstand van hebt Bas of je kent iets gewoon niet goed dan ga je dat uitbesteden. Hè, dan ga je mensen zoeken die dat voor jou gaan doen. Maar als je ergens niet goed in bent dan weet je ook niet waar je het moet zoeken. Hè, en nou, zo gaan we met verschillende bedrijven om de tafel.

Kennith: Precies.

Bram: Ja, en ik ga dan de naam nu even niet opnoemen, maar die bedrijven die hebben dan ja, één ding waargemaakt en dat is geld opgemaakt, maar.

Bas: Facturen gestuurd.

Bram: Van al die hebben we nog niet één nieuwe klant toen binnengekregen.

Bas: Maar leg even uit, je bent uiteindelijk ben je op zoek gegaan, je wilde meer klanten neem ik aan want daarvoor ga je marketing doen.

Bram: We wilden meer klanten hebben.

Bas: Je bent op zoek gegaan naar bureaus van hé, regel mij meer klanten.

Bram: Ja, ja, eigenlijk ging dat een beetje wel zo ja, van goh, wij zijn die en die, we hebben er geen verstand van en ik wil meer klanten.

Agency kiezen

Bas: Ja, en wat voor keuzes heb je gemaakt bij die bureaus en wat hebben ze uiteindelijk wel gedaan of geprobeerd te doen?

Bram: Ja, ze hebben ons allemaal wel laten zien hoe ze werken. Het ging dan met name op social media en hoe ze laten werken en wat voor reviews dat ze hadden van mensen die–

Kennith: Ja, track record.

Bram: Dat is ook slecht verifieerbaar, zoiets kun je ook niet nagaan vind ik. Ik vind zoiets dat je dat slecht kan nagaan dus dan hè, ga je op het woord af van iemand. Kijk, als jij met een ondernemer staat te praten dan weet je echt wel of die lariekoek verkoopt of dat die weet waar die het over heeft hè, en het kwam wel zo over alsof die mensen dus allemaal wisten waar dat ze het over hadden en die legden ons dan ook mooie cijfertjes voor. Die zeiden tegen ons van ja, over een jaartje moet je toch wel zeker 100 nieuwe klanten hebben gekregen. Nou, en dat businessmodel was op zich goed in onze ogen, dat is wat wij ervan dachten. Dat is ook wat al onze klanten toentertijd hebben verteld. Die zijn allemaal zeer blij met ons, zeer dankbaar dat we dat gedaan hebben, hebben daar ook echt hun business op geschakeld. Ja, en toch is het heeft het niet de vormen aangenomen waarvan wij de hoop hadden gehad en nou, wij hebben het een jaar aangekeken en na een jaar zag het er ook niet echt verbeterend uit. Er was niet echt een goed verbeterplan, een vaste leidraad die we konden volgen en toen heb ik ook besloten van hé, weet je wat, dat is gewoon niet onze expertise.

Kostbare investering..

Bas: Ok, dus een jaar verder, hoe, ja, ik weetniet of je bedragen wil noemen, maar hoeveel heb je ongeveer geïnvesteerd in dat hele spektakel en wat hebben ze daarvoor gedaan?

Bram: Nou, ik heb wat zal het zijn geweest, ja, in totaal misschien hooguit 35.000 euro.

Bas: Daar kun je een mooie auto voor kopen.

Bram: Ja, daar kunnen we een mooie, ja, die heb ik ook, maar dat terzijde. Nee, maar ja, we hebben zo’n 35.000 euro ertegen gegooid. We hebben een platform laten bouwen ter waarde van 15.000 euro.

Bas: Wat voor platform?

Bram: Een ja, een platform waar klanten op kunnen inloggen, video’s kunnen bekijken.

Bas: Ok, maar dat is er wel nog of is dat er ook niet gekomen.

Bram: Ja, dat is er wel nog, maar ja, dat gaat eind deze maand gaat dat uit de lucht.

Kennith: Eind deze maand is het weg, ja.

Bas: Ok. Dus dat is ook een verloren investering geweest.

Bram: Ja, goed, ja.

Bas: Maar ik was even benieuwd naar wat die marketingpartij dan fout heeft gedaan want ze wilden dan klanten binnenhalen met social ads en je betaalt ze per uur of zo en de ads en de landingspagina’s en weet ik veel wat dingen of hoe moet ik het zien?

Bram: Nou, wat we hadden gedaan is we hadden dus die marketingbureau opdracht gegeven, eentje om verkeer naar de website toe te halen en vanuit de website moeten mensen dan overgehaald worden om ja, hè, de service te willen afnemen of in ieder geval interesse te tonen. Als er dan interesse is hè dan vullen ze vaak een formuliertje in, je kent het wel, en daar gaan we dan op reageren en dan hebben we een persoonlijk Zoomgesprek en vanuit die Zoomgesprekken daar haalden wij onze klanten uit. Dat was onze, dat was eigenlijk de funnel die wij afliepen. Hè, ja, en dat ging niet helemaal vlekkeloos want mensen kwamen wel op de website, we hadden zo’n 15.000 bezoekers per maand ongeveer.

Kennith: Ongeveer wel ja.

Bas: 15.000 per maand?

Bram: Ja, ongeveer, ja, was best veel. Dat vonden wij ook en er kwam verder geen conversie uit.

Bas: Oh ja.

Bram: Dus wat hadden we gedacht van nou, ok, misschien zit die website niet helemaal goed in elkaar. dan hebben we die hele website opnieuw laten bouwen, dus dat ondertussen ook nog.

Bas: Door diezelfde partij?

Bram: Nee, door een andere partij, dat was wel even nadenken hè. Nee, dus door een andere partij, maar die had heel goed werk geleverd, behalve de achterkant van de website was natuurlijk helemaal om zeep geholpen, de SEO, de SEA, nergens meer vindbaar, dat was echt hopeloos dus ja, toen liep ook nog een coach weg.

Kennith: Ja, klopt.

Bram: Dus ja, toen had ik zoiets van ja, nou zijn we er klaar mee, heb ik er verder ook weinig trek in om dat te moeten doorzetten, maar we hebben dat wel een jaar lang met heel veel plezier gedaan, we hebben er veel nieuwe vrienden gemaakt, een aantal mensen waar we nou daardoor ook nog altijd zaken mee doen, dus mensen die we toch hebben weten te binden aan ons bedrijf en ja, waar we wederzijds nou ook dingen bij elkaar afnemen hè. Zo laten wij content maken bij iemand die we hebben leren kennen in het businessmodel en hebben we een ambassadeur in het logistieke bedrijf die voor ons op zoek is naar klanten en met mensen praten.

Bas: Ja, maar dus laten we even gewoon kort zeggen 35.000 verloren en een marketing, proberen klanten naar binnen te trekken wat niet gelukt is.

Bram: Ja.

Bas: Ik bedoel, het stomme is ik zie het een beetje als klassiek model. Ik zie heel vaak bureaus of agencies of wat dan ook zeg maar die je misschien vaak gouden bergen beloven, die lachend 125 euro per uur factureren en at the end of the day zeg maar, ja, deliveren ze niet. Natuurlijk, er zijn ook goede agencies en goede bureaus en het is ook niet allemaal over een kam te scheren, dus maar wat heb je nu geleerd van dat geld wat toch wel een beetje zuur geld is dan wat je betaald hebt en daar zijn niet zoveel klanten uit gekomen.

Bram: Niet zomaar iedereen geloven op zijn woord. Er zijn een hoop bedrijven die zich voordoen als professioneel bedrijf en zijn dat, ja, uiteindelijk toch niet of minder of het is niet wat je ervan verwacht had terwijl er een hoop bedrijven zijn die het wel goed doen, misschien ook wel wat duurder zijn hè, wat jou dan ook doet besluiten om met die goedkopere in zee te gaan, maar ik zou het afraden, ga niet met goedkope bureaus in zee want vaak beloven die dus ook de gouden bergen.

Bas: Ok, en hoe heb je nou het probleem opgelost dan?

Bram: Nou, gewoon de boontjes doppen en afboeken.

Bas: Ja, nee, dat is stap 1, maar nu moet je alsnog nieuwe klanten binnen krijgen.

Bram: Ja, dat is het nieuwe businessmodel. Dat draait prima. Nee, het oude businessmodel hebben we afscheid van genomen, dat stopt gewoon per omgaande en dan ja, de klanten daar nemen we geen afscheid van.

Nieuw businessmodel

Bas: Wat bedoel je met het oude businessmodel en het nieuwe businessmodel?

Bram: Nou, dat is eigenlijk coaching hè, coaching, hoe bouw je een bedrijf op, hoe doe ik de administratie, hoe werkt–

Bas: Daar werkte dat marketingbureau voor?

Bram: Ja.

Bas: Oh, ik dacht dat het voor de logistieke service was.

Bram: Nee, nee, dat zijn we echt daarna pas gaan doen want dat was wel een onderdeel van ons bedrijfje als extra iets erbij, maar klanten bleven aan ons vragen van goh, ja, hè, het mag dan wel allemaal stoppen hè, maar gaat dat wel nog verder? Want ja, hè, we willen daar zaken mee doen en zo is het ook gekomen dat we daar verder mee zijn gegaan en dat ik dacht van no, misschien moet ik gewoon mijn passie gaan verkopen en daar ben ik schijnaar goed in. en ja, laat ik dat eens volhouden, dus.

Bas: Ja, nice.

Bram: Dus een nieuwe weg in geslagen, een rommelige start.

Kennith: Ja, precies.

Bram: Een vervelend jaar erachteraan en nu een nieuwe weg in geslagen.

Bas: Ja, mooi, en veel geleerd dus.

Bram: Ja, veel geleerd.

Kennith: Ja, zeker, ja, zeker.

Bram: Ja, maar opgeven is de makkelijkste weg Bas. Als je gewoon doorgaat dan strand je tenminste ergens. Waar weet niemand, hè, dat ligt aan jezelf natuurlijk, maar je doet er tenminste iets aan. En ja, goed, dit is mijn passie, dit, logistiek kan ik goed handelen.

Bas: Ja, ik vind het mooi om te zien hoe jullie je toch een beetje er doorheen husselen zeg maar hè, want ik zie heel veel mensen die ook willen starten in de e-commerce en als ik ze dan uitleg wat er allemaal bij komt kijken dan denken ze holy shit, moet ik dit allemaal gaan doen? Weet je, en dan gooien ze al direct de handdoek in de ring.

Bram: Ja, ik dacht zelf ook ik koop wat in, ik zet het op bol en hè, dan gaan we verdienen, maar zo werkt het niet hoor, echt niet.

Bas: Nee, nee.

Bram: Er komt veel meer bij kijken.

Bas: Ja, en dat is dan toch mooi om te zien en ook wat je zelf zegt is dat er maar één manier is om succes te bereiken is gewoon door te gaan. Hè, whatever happens, er gaan altijd slechte momenten komen, je gaat sowieso geld verliezen als je een business start, dat is een ding wat zeker is.

Bram: Ja, opbouwen, het opbouwen kost ook tijd hè. Mensen denken vaak van oh, ik ga het eventjes doen en achter een half jaar kan ik genieten. Nou, dat werkt niet zo, je moet toch echt wel hard werken.

Kennith: Ja, de opoffering is groot hoor.

Bram: Ja, de opoffering is groot en als je het dan goed hebt aangepakt en je bent wijs, je hebt geïnvesteerd in kennis, je gaat er 100% voor dan kan je er wat moois van maken en ja, als je dat weet vol te houden een aantal jaren lang dan zou je best weleens op een eiland kunnen eindigen.

Bas: Goed, at the end of the day is het een mentaal spelletje. Ik zeg altijd de business zal ooit groter worden dan jezelf. Dus je moet mentaal zelf groeien om je business ook te kunnen laten groeien en hoe pakken jullie dat mentale spel aan of doe je daar actief iets mee of zorg je dat je het mannetje bent en roep je elke dag tsjakka en sla je op je borst of vertel daar wat meer over.

Bram: Nee, dat niet, er zijn zeker struggles, hè, ook zeker met privé het schakelen hè tussen de dingetjes als er iets gebeurt en zo. Ja, je kan niet eigenlijk een dag 100% inplannen, dat gaat niet, er zitten altijd wel een paar haakjes en oogjes aan een dag hè die jouw dagplanning laat buigen.

Bas: Ja.

Bram: Dus dat is dat. Maar feitelijk werken we vanuit de post, hij doet gewoon puur financiën vanuit Spijkenisse en ik werk in Echt, dus iedere dag staan we op, dan ga ik kijken, zet ik die computer aan en dan zet ik mijn tas koffie en dan ga ik eens kijken van wat krijg ik vandaag allemaal op mijn bordje.

Bas: Ja.

Bram: En daar ga ik gewoon een draai aan geven.

Bas: Ja.

Bram: Net zoals dat ik dat voor ja, de bedrijven heb gedaan.

Bas: Ja, mooi, en zit er nog een bepaald ritme in, in hoe je–

Bram: Ja, dat wel. Het is ’s ochtends opstaan dan ga ik eerst kijken naar de import, mailcontacten, alles wat binnen is gekomen in de uurtjes dat ik aan het slapen was en dan ga ik kijken wat er allemaal binnen is gekomen en dat ga ik afwerken en vervolgens dus ’s middags een uurtje door fulfilment lopen, even kijken of daar alles naar wens gaat. Ja, en dan zijn we onlangs ook nog de buurtpunt hè, dat is er ook nog bij gekomen.

Kennith: Ja, het buurtpunt.

Bram: Dus om de buurt te ondersteunen weet je wel, dat ze ’s avonds wat pakketten mogen komen ophalen en dergelijke, dat ze niet hoeven te wachten tot–

Bas: Oh, een soort van drop off point?

Bram: Ja, drop off point inderdaad.

Bas: Voor de logistieke dienstverleners.

Tijd om te relaxen..

Bram: Ja, ja, inderdaad. Ja, en dus dan plan ik dat een beetje in, ’s ochtends een beetje import, ’s middags fulfilment, daarna nog even mailverkeer, ja, en contactenonderhoud en dan vervolgens de drop off en dan ’s avonds dus bankhangtijd zal ik maar zeggen.

Bas: Bankhangtijd, ja.

Bram: Althans, dat proberen we dan maar.

Bas: Ja, en wat doe je op de bank dan? kijk je nog bepaalde series of andere rare dingen?

Bram: Ja, ik begin altijd aan een serie, maar meestal is het toch ook wel zo dat we, ja, al heel snel de oogluiken dichtvallen.

Bas: Ja.

Bram: Maar ik kijk wel verschillende series. Ik vind ja, dat klinkt een beetje heel stom, maar ik vind rampenseries wel leuk om te kijken.

Bas: Rampen?

Bram: Ja.

Bas: Ja, ja, en welke ramp zit je nou?

Bram: Nou, nee, dat was 2012 wat ik gister had gezien, dat was wel een mooie film. Dat is, het zijn leuke dingen om te kijken, Netflix een beetje en zo, zo ’s avonds als je een paar uurtjes tijd hebt dan kan dat wel ervan af, maar vaak kom ik daar niet aan toe.

Bas: Nee, nee, lachen.

Bram: Jij wel?

Kennith: Nou, nee, maar ik kijk graag naar, dat klinkt ook heel erg gek, maar ik kijk graag naar die Zuid-Koreaanse series.

Bas: Zuid-Koreaanse? Wat doen ze daar dan?

Kennith: Nou, dat is simpel, dat zijn ook hele goede series. Ik zou het ook eens aanbevelen, dat is Itaewon Class, zou ik ook eens aanbevelen aan mensen als ze toch Netflix kijken, dat gaat ook over een ondernemer en die werkt zich helemaal omhoog in Zuid-Korea om de beste fast food distributeur te worden. Dat is echt een hele goede serie, ik zou eens een keer kijken.

Bas: Cool.

Kennith: Maar ze zijn er wel meer hoor, maar daar kijk ik graag naar als het nog mogelijk is.

Bas: Cool.

Kennith: De meeste tijd besteed ik toch aan de zaak, dus vandaar.

Bas: Ja, is een fascinerend land Zuid-Korea, ben je er ook weleens geweest of niet?

Kennith: Nee, nog nooit, maar het staat wel op mijn lijstje om het zomaar te zeggen.

Bas: Ja, ja, tof.

Bram: Ja, we hebben nog genoeg dromen en wensen om na te leven en om te doen.

Bas: Ja, ok mannen.

Bram: En jij? Jij doet zelf ook heel veel reizen of deed je, hoe valt hè, hoe komt het bij jou over dat je dus nou eigenlijk ja, daarin gelimiteerd bent?

Bas: Ja, het is een beetje een dubbel verhaal weet je. Ik heb inmiddels ook, de oudste is 6 en daarna komt 4 en dan komt 2. Dus ja, 6 en 4 heeft een soort van leerplicht en ik maak me daar niet zo heel druk over als ik een keer lang op reis wil dan gaat dat ook wel gebeuren en dan zijn er sowieso wel mouwen aan te passen, maar dat in combinatie met Corona zet je toch wel iets minder op het reisplan en je bent dan weer gebonden aan de schoolvakanties een soort van. Dus ja, en daar maken we ook gretig gebruik van, meestal zijn we wel een of twee maanden weg in de grote vakanties en proberen we zoveel mogelijk gewoon op pad te gaan en ja.

Bram: Je hebt al heel wat plekken gezien hè, dus de foto’s die voorbij komen.

Bas: Ja, nee, toen de kinderen nog kleiner waren, waren we een paar maanden, of ja, drie maanden op Bali gezeten en een keer een maand in Oostenrijk en dat soort dingen en ja, dat soort dingen proberen we toch wel te doen. Misschien dat ik vroeg of laat misschien nog wel een keer een grote bus koop of zo en die helemaal leegtrek en dan daar zeg maar dat we gewoon met de hele familie gewoon tot ergens in Azië rijden of zo, misschien wel verder.

Kennith: Ja, misschien zo’n mid-western toer hè?

Bas: Ja.

Bram: Ja, dat is daar inderdaad, een camper.

Kennith: Ja, kan je langs al die bekende steden hè zoals hè, noemen ze dat, Dodge?

Bas: Ja, ja.

Kennith: Dodge City was het.

Bram: Ok, ik ben niet zo thuis in, nee.

Bas: Nee, maar het is wel fijn om dadelijk weer iets meer te kunnen en te mogen reizen in ieder geval en ja, ja, een tijd niet meer in Azië geweest ook, daar kwam ik ook regelmatig. Daar nog een of andere dinge, ja, ik heb ook een bedrijf in Azië staan en die wil ik ook gaan verkopen dus daar ben ik ook nog mee bezig en daar moet ik ook vroeg of laat een keertje naartoe vliegen.

Bram: Ja, ja.

Bas: Ja, cool mannen.

Eigen fabriek

Bram: Ja, en een eigen fabriek ook hè?

Bas: Ja, ik had een eigen fabriek gestart dus die ga ik, ja, ik ben nu, ik zit in het proces om mijn huidige merk te verkopen dus ik ga de fabriek uiteindelijk ook verkopen.

Bram: Ok, ja, ja. Nice.

Bas: Waar kunnen mensen meer over jullie vinden, lezen, doen, allemaal dat soort dingen?

Bram: Nou, je kan eigenlijk naar een drietal websites gaan natuurlijk. De overkoepelende website piratelogistics.com, maar je kan ook kijken bij tas-importservices.com als jij wilt importeren, als je daar alles over wilt weten of workload-fulfilment.com en dan hebben we het over fulfilmentopslag en e-fulfilment.

Bas: Cool, mooi hoor. Nou mannen, bedankt. Ik vond het lachen.

Kennith: Dat vonden wij ook.

Bram: Ja, ik vond het ook leuk om te doen. Het was voor ons even spannend want we doen dit niet zo vaak natuurlijk dus, maar ik vond het heel erg leuk om te doen en ja, bedankt daarvoor.

Bas: Ja, jullie ook, bedankt voor jullie komst en een goede reis terug naar Limburg.

Bram: Ja, dank je wel, gaat lukken.

Bas: En nu komt er weer een jingletje hè.

Kennith: Ja, nu komt er een jingle.

Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!

Bas: Ja, zeker, dat waren Bram en Kennith van Galaxy Productions. Ik vond het een interessant gesprek, leuk, we hebben gelachen en hoogtepunten en dieptepunten met ze meegemaakt. Dank je wel voor jullie komst nogmaals en de luisteraars allemaal tot de volgende keer maar weer! Ciao-ciao!

Bram: Ciao!

Kennith: Ciao-ciao!

Place comment

arrow_drop_up arrow_drop_down