Slippertje 59: Dit is BIZAR, zo hebben wij €7,5 miljoen opgehaald met de Dwarfs
YES dames en heren, je leest het goed, €7.500.000 aan funding opgehaald. Ons avontuur met de Dwarfs begon in 2020 toen wij dankzij Robert Wilhelm op het idee kwamen om ecommerce merken op te komen om deze te laten doorgroeien.
Geld lenen bij de bank voor het financieren van voorraad blijkt in de praktijk enorm lastig te zijn voor ecommerce ondernemingen. Dit belemmerd natuurlijk de groei, en hier gaan de Dwarfs juist bij helpen..
In deze podcast vertel ik onder andere over:
– Hoe de Dwarfs zijn ontstaan
– De namen en filosofie achter de Dwarfs
– Waar de naam Dwarfs vandaan is gekomen
– De kenmerken van ecommerce ondernemingen die in aanmerking komen voor verkoop aan de Dwarfs
– Én je kunt ook nog een gratis Ebook downloaden
Laten we snel gaan beginnen aan dit hele spektakel, ik heb onwijs veel zin om dit avontuur met jullie te delen, let’s GO!
Podcast transcriptie
Dames en heren, vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast the one and only me myself and I, de ondernemer op slippers, Bas Urlings. Maar dit is niet zomaar een episode want in deze episode ga ik jou het verhaal vertellen hoe we 7,5 miljoen hebben opgehaald voor onze nieuwe startup die de Dwarfs heet. Voor de mensen die dit op YouTube zien, jullie zien het logo op de achtergrond, en hoe we dit jaar nog tientallen succesvolle e-commercebedrijven gaan opkopen en deze onder één dak over de hele wereld gaan opschalen. Ook ga ik je vertellen waarom dit het moment is om je e-commerce merk te verkopen en dat deze mark compleet on fire is op dit moment. Dat blijkt onder andere uit de meer den 5 miljard aan funding die wereldwijd in vergelijkbare bedrijven is gestoken welkom allemaal.
Je schuift je shit opzij, en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij.
Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd. Je kraakt de code van het leven met zekerheid.
Wie zijn de Dwarfs?
Yes, yes, yes, welkom allemaal en dit wordt weer een speciale episode over wat ik allemaal eigenlijk een beetje heb meegemaakt de afgelopen tijd en dit is eigenlijk nog maar één onderdeel ervan want het is nog veel meer wat ik heb meegemaakt, maar het is eigenlijk al te veel om in één episode te bevatten, maar in deze episode ga ik jullie door mijn reis nemen hoe ik, ja, hoe wij eigenlijk het voor elkaar hebben gekregen om 7,5 miljoen aan funding op te halen voor een nieuwe startup. Letterlijk dit is een ongekend iets wat er gebeurt is in Nederland in ieder geval. Je ziet het niet vaak dat een bedrijf die start in ieder geval zoveel geld ophaalt, maar ik ga jullie helemaal door het verhaal heen nemen en nou ja, in ieder geval ik vind het in ieder geval een verhaal om mijn vingers bij af te likken al en het wordt nog veel mooier. Maar goed, waar begon het allemaal?
Investeerder Robert Wilhelm
Het begon eigenlijk allemaal met een ja, persoon die mij probeerde te benaderen, dit was een doorgewinterde investeerder, zijn naam is Robert Wilhelm en hij begon een beetje te Googelen op internet want hij had een opportunity op zijn bureau liggen waar hij wel wat meer informatie voor nodig had van kenners uit de markt. Nou ja, en die opportunity dat was op dat moment een ander bedrijf in Londen, Engeland die ook een vergelijkbaar idee had om meerdere merken op te kopen en die onder een dak eigenlijk op te gaan schalen. En overigens om nog iets meer achtergrond hiervoor te geven, dit idee is eigenlijk ook een beetje on fire gegaan vanuit Amerika, daar is 3 jaar geleden een startup begonnen die Thrasio heet en dit is eigenlijk de grootste ter wereld geworden, die is in 3 jaar tijd, hou je vast, 3 miljard waard geworden en het is echt insane als je het mij vraagt hoe je in 3 jaar tijd een bedrijf kan opzetten die 3 miljard waard is. Het is de snelst groeiende winstgevende unicorn in de US ever dus dat is echt wel bizar te noemen dus dit hele businessmodel is letterlijk ja, een soort van vuur over de hele wereld. Maar goed, op een gegeven moment was Robert Wilhelm aan het googelen, hij had een vergelijkbare opportunity op zijn bureau liggen en hij dacht van ja, wie kan ik nou vragen om deze opportunities eens goed te beoordelen. Nou, zo begon hij te googelen en gelukkig kwam die bij mij uit, maar hij wilde, alleen het mooie aan dat verhaal is, is dat het natuurlijk niet zo 123 gaat.
Ik moet eerlijk zeggen weet je, ik ben redelijk gereserveerd in contact want als ik met iedereen die mij benadert ook het contact daadwerkelijk leg dan heb ik eigenlijk A) geen business meer en B) geen leven meer. Dus ik ben daar redelijk gereserveerd in dus daar zitten de nodige filters eigenlijk in mijn ja, in mijn systeem. Dus op een gegeven moment had hij namelijk contact, had hij telefonisch contact, hij had mijn boek aangeschaft Nu of Nooit op Amazon en vanuit dat boek had hij gezien van nou, deze jongen weet wel iets van Amazon af en laat ik hem eens gaan benaderen. Nou, toen heeft hij mijn team aan de lijn gehad en hij is mijn hele funnel zowat doorlopen en uiteindelijk kwam hij bij mijn team terecht en hij zei van ja, ik wil Bas Urlings spreken en zo is die uiteindelijk toch na de nodige filters bij mij terechtgekomen en heeft hij me het verhaal kort uitgelegd en toen heb ik besloten om naar hem toe te gaan om deze opportunity te gaan bekijken.
Samenwerken met Demian Beenakker
Nou, ik zit ook al wat langer in de e-commerce en nou ja, ik heb ook een goede vriend van mij die heet Demian Beenakker die zit ook al, echt, dat is ook een doorgewinterde e-commerce vogel die met name in het meubilair groot is geworden wat hij echt, ja, door heel Europa heeft verkocht en Demian die had op dat moment eigenlijk ja, had hij eigenlijk een soort van ja, pauze genomen want hij had zijn bedrijf verkocht een dik jaar geleden en hij was eigenlijk een jaarlang een beetje van alles en nog wat aan het doen, mar eigenlijk niet zoveel, maar goed, hij had een soort van tussenjaar genomen waarin hij zichzelf de rust gunde. Dus ik Demian bellen, ik zeg Demian, ik ben benaderd door een doorgewinterde investeerder en die wil graag een opportunity bekijken en hij vroeg zich af of ik daar naar wilde kijken hoe interessant dat is en aangezien jij ook wel verstand hebt van e-commerce, misschien is het leuk als jij meegaat. Nou, zo gezegd, zo gedaan en dit was nog overigens middenin het hele Coronatijd, spektakel, tijdperk.
Nou ja, toen hebben we bij hem in de tuin afgesproken. Ik had Demian meegenomen en nou, zo hadden we uiteindelijk een call met de partij waarin hij mogelijk wilde gaan investeren en nou ja, ik en Demian het verhaal aangehoord wat nou precies het businessmodel was en wat de achtergrond daarvan was en nou ja, dat klonk ons eigenlijk wel heel erg interessant in de oren en overigens deze Robert Wilhelm die is al echt al 30 jaar een doorgewinterde investeerder. Hij investeert in bedrijven over letterlijk de hele wereld en ja, ook dat was voor ons natuurlijk een heel erg interessante leercurve aangezien ja, wij ook dat hele investeerspelletje natuurlijk wel wat beter willen snappen. Maar goed. Uiteindelijk hebben we dus die opportunity daar, ja, bekeken en we zaten dus in een call met die partij uit de UK en ja, toen hebben we daarnaar gekeken en toen vonden we het eigenlijk wel mega interessant en we werden er echt mega enthousiast van. Dus zo gezegd, zo gedaan en hadden we het idee om dus eigenlijk, ja, het idee is eigenlijk meer dat je met een groep mensen dan gaat investeren in zo’n opportunity. Nou ja, toen is Robert eigenlijk bij zijn netwerk gaan peilen van ok, hoeveel animo ervoor was en ja, binnen no-time hadden we eigenlijk, ja, ongeveer een miljoen bij elkaar om in deze opportunity te investeren. Maar goed, lang verhaal kort weet je, wilden we heel graag investeren in deze opportunity maar is deze opportunity een soort van last minute afgeketst en ja, dat was eigenlijk best wel zuur want wij waren echt, ja, we zagen echt dat dit een mega groeimarkt is en dat we graag wilden deelnemen in deze partijen. Maar goed, toen zaten we intussen in de groep mensen die ook geïnvesteerd had in deze opportunity en we zaten eens even te scannen van ja, welke mensen willen er nou eigenlijk heel graag investeren? En daar zaten eigenlijk best wel bekende namen in ook in de e-commerce wereld en er komt binnenkort een persbericht uit ook dus ik kan helaas nog niet zoveel zeggen over welke mensen hier ook in zaten, maar ook in ieder geval die ook een rol in de Dwarfs gaan spelen, maar daarover ga ik je natuurlijk alles vertellen hoe dat is ontstaan. Maar in ieder geval, toen hebben we besloten eigenlijk om de koppen zelf bij elkaar te steken weet je.
Waardevolle toevoeging aan de Dwarfs
In het begin, ja, vroeg ik ook aan Robert van doe je nooit zelf een business opzetten? Nou ja, eigenlijk was dat niet per se zijn businessmodel want hij was investeerder, maar ja, deze opportunity was zo interessant dat we eigenlijk met de slimste koppen van de investeerders bij elkaar zijn gekomen. Toen zijn we een beetje gaan sparren waarom we dit businessmodel niet zelf gaan doen aangezien het ook in Nederland nog helemaal niet gebeurt. Dus eigenlijk is het super uniek dat wij deze opportunity op dat moment hadden. En dit was allemaal eind vorig jaar, dus eind 2020 hebben wij onze koppen bij elkaar gestoken en toen dachten we van ok, laten we dit nou eens bekijken en hoe zit het in elkaar. Nou, Robert die had ook een goede vriend waar die wel vaker motortripjes mee maakte in de Sahara en allemaal dat soort fratsen, en die heet Michiel van der Meer. Nou, Michiel van der Meer die is ook letterlijk een doorgewinterde ondernemer. Nou ja, is ook, Michiel is een beetje ook al wat ouder, zit al lang in het vak en Michiel heeft over de hele wereld bedrijven opgezet en met name Portugal was voor hem een groot succes. Hij heeft ook slim gekeken van welke businessmodellen in de wereld zijn er nou ja, aantrekkelijk om op te zetten en in welke landen zijn die nog niet succesvol? En zo heeft hij onder andere, nou ja, laten we zeggen een soort van kloon van Funda, dus van real estate op gezet in Portugal, maar ook de grootste autosite van Portugal heeft Michiel ook opgezet. Dus en daar is hij ook letterlijk in een kelder begonnen en in no-time zaten ze daar ook met echt bizar veel mensen en hebben ze dat echt naar torenhoge hoogtes weten te brengen en uiteindelijk hebben ze die businesses verkocht aan Naspers dat is een ander groot internationaal investeringsbedrijf geloof ik. Dus nou ja, dat was eigenlijk wel een interessante achtergrond ook. Dus we zaten eigenlijk met Robert, met Demian, met Michiel en mijzelf zaten we aan de tafel van jongens, dit is echt een mega hot markt. Dit is echt een mega opportunity die we eigenlijk nu moeten gaan aangrijpen als we dit zouden willen. Dus wij hadden zoiets van ja, weet je, laten we dit gewoon zelf gaan opzetten. En als we dat zelf zouden willen doen dan hadden we sowieso veel geld nodig want het idee bij zo’n businessmodel is dart je dus bedrijven gaat opkopen.
Proctor & Gamble model
Dus je gaat letterlijk succesvolle e-commerce merken of e-commerce bedrijven ga je opkopen en die ga je onder één dak geconsolideerd opschalen over de hele wereld. Het is eigenlijk een beetje een Proctor & Gamble idee. Kijk, een Proctor & Gamble heeft ook heel veel merken onder een dak, alleen dan ja, koop je ze gewoon aan en schaal je ze op. Het interessante aan dit model is dat je echt megasnel kan schalen. Je kan echt bizar snel in relatief korte tijd zeg maar kun je echt bizar veel omzet bij elkaar kopen, letterlijk, en dan dat opschalen over de hele wereld. Maar goed, we zaten dus met zijn vieren bij elkaar en we hadden besloten om het plan wat verder uit te diepen en Michiel was ook wel handig met businessplannen en Excel dus we hebben echt een monster vna een Excel en een businessplan gemaakt en uiteindelijk hebben we met zijn vieren besloten om het zelf te gaan opzetten. Daar zat natuurlijk nog wel de enige, ja, soort van weet je, ja, misschien wel twijfel aan vooraf, die daaraan voorafging want op dat moment weet je had ik mijn eigen e-commerce business nog, ik heb natuurlijk mijn, ja, Ondernemen op Slippers podcast, ik heb mijn Plazatalk community, ik heb een eigen fabriek in China. Dus op dat moment dacht ik van ok, is dit wel het beste moment? Maar daar ga ik later ook nog een andere episode over opnemen hoe die hele ride is gegaan want daar heb ik namelijk ook echt wel een gave episode over op te nemen, mar dat laat ik even voor later. Maar in ieder geval, we waren dus bij elkaar gekomen, we besloten uiteindelijk om ons terug te trekken in een mooi hotel in de duinen en daar hebben we echt een, ja, een meerdaagse sessie gedaan om te kijken van ok, hoe interessant is deze opportunity, kunnen we dit en hoe zouden we het aanpakken. Nou ja, een lang verhaal kort hebben we uiteindelijk daar alles doorgenomen en besloten dat we in ieder geval de fundraising wilden gaan starten.
En zo is eigenlijk eind vorig jaar, dus eind 2020 is de Dwarfs opgericht, echt letterlijk op 31 december geloof ik hebben we een krabbeltje gezet bij de notaris om de BV op te richten en hebben we een zogenaamde seedround gedaan in het begin en een seedround is vaak dat is vaak, dat is ook daarom heet het seed, dat is een zaadje, dus er wordt letterlijk een zaadje geplant in de business en hebben we besloten om met zijn vieren in ieder geval de eerste ronde geld aan kapitaal in het bedrijf te storten. Nou, dat hadden we dus gedaan, hebben we alle vier evenveel geld erin gestort waardoor we alle vier 25% van de aandelen hebben van de business.
Funding ophalen
Nou, goed, de volgende stap is eigenlijk dat we dus eigenlijk de uitdaging hadden om geld op te gaan halen en geld ophalen in ja, in een markt, weet je, het geld is relatief goedkoop op dit moment weet je, er zijn zelfs negatieve rentes, de grotere bedrijven of ja, die moeten dat geld allemaal deployen zoals dat in het Engels mooi heet, maar die moeten dat dus echt letterlijk een soort van een locatie geven om het voor hen te laten renderen want het is ja, het is simpelweg als het op je bankrekening blijft staan moet je dus in deze tijden gewoon geld betalen om hè top je bankrekening te hebben staan. Nou ja, en dat wil je natuurlijk niet, dus je wil het aan het werk zeten en zeker in die investeerderswereld weet je, kijk, ik kijk heel vaak Shark Tank en daar zit altijd Kevin O’Leary die zit vaak in het binnen. Voor mensen die niet Shark Tank kijken, dat is een soort van Dragons Den zeg maar waar mensen allemaal pitches doen over ondernemingen, echt superleuk om naar te kijken. Maar Kevin O’Leary zegt ook altijd van ik zie geld als soldaatjes, die moe tik het veld insturen en ze moeten terugkomen met meer. Nou ja, dat is precies ook hoe die investeerders daarnaar kijken en natuurlijk hoe ik zelf ook al heel lang nar geld kijk door, ja, door allemaal andere projecten te doen met vastgoed, beleggen en allemaal dat soort dingen. Maar goed, dat is ook weer een ander verhaal. Maar in ieder geval je wil het geld aan het werk zetten, daar komt het op neer en nou ja, en zo zijn we eigenlijk gestart, zo hebben we een businessplan gemaakt, zo hebben we een ja, een supermooie presentatie gemaakt en oh ja, gaandeweg in die begintijden zeg maar had Robert een of ander rare pop met een middelvinger omhoog die een soort van puntmuts op had die wel leek op een dwarf en nou ja, zo is Robert eigenlijk gekomen van ja, waarom noemen we het niet gewoon Dwarfs? Ja, we dachten Dwarfs, ja, dwergen, waar gaat dit over? Maar ja, we dachten eigenlijk vonden we het wel grappig en we dachten van ja, screw it, let’s do it, we gaan het gewoon Dwarfs noemen en ja, gewoon even gekeken welke domeinnamen er nog vrij zijn. Nou ja, toen kwamen we op Dwarfs.io die nog beschikbaar was en al vrij snel begonnen we allemaal taglines eronder te bedenken ook van ok, wat moet nou ons motto zijn en Demian heeft uiteindelijk de mooie tagline bedacht: Growing big by appreciating the small. Ja, en wat bedoelen we daar nu ook mee, dus we willen eigenlijk, we gaan zelf groot groeien door het kleine, en dat zet ik dan even tussen haakjes, te waarderen. Want we kopen dus letterlijk e-commerce businesses op, dat is eigenlijk het businessmodel. Dus we kopen succesvolle e-commerce businesses op, merken, en die schalen we onder één dak verder. Veel mensen vragen ook wel van ja, ga je die merken dan later weer verkopen? Nee, we verkopen eigenlijk geen enkel merk gaandeweg want we willen juist de merken vasthouden en ze zo groot mogelijk maken.
Het business model
Dat is eigenlijk in een notendop het businessmodel. Dus wij kopen merken op en dat doen we met name op de marketplaces zoals bol.com en Amazon omdat daar de infrastructuur al ligt om het internationaal en snel op te kunnen schalen en laat ik nou net een klein beetje kaas hebben gegeten van hoe je dat doet en hoe je dat aanpakt. Dus nou ja, zo zijn we dus eigenlijk begonnen, dus en toen was de volgende uitdaging eigenlijk in het verhaal was ja, dat we 1) het geld moesten ophalen, 2) we hadden acquisities nodig dus we moesten bedrijven zoeken die ja, bereid waren om hun business te verkopen, die mooie merken hadden met name op de marketplaces en daarna, 3) moet er natuurlijk een hele organisatie worden opgetuigd om ja, om de business in ieder geval te kunnen draaien. Dus we zijn toen begonnen met de zogenaamde series A voor te bereiden, dus na een seedround krijg je vaak een series A. Nou, ik heb ook veel geleerd hoe die hele investeerderswereld hoe dat een beetje in elkaar zit de afgelopen maanden, maar we hadden dus een series A, de series A is eigenlijk simpelweg gewoon geld ophalen om je businessmodel uit te kunnen voeren. Nou, dus wij hebben best wel een mooie presentatie gemaakt, we hadden ook allemaal nou ja, we heten dus Dwarfs dus we hadden allemaal mooie poppetjes erin getekend met dwergen en we hebben er eigenlijk een hele storyline van gemakt ook en dat is wel het mooie aan de branding vind ik zelf want met dat hele Dwarfs verhaal hadden we ook meteen een hele storyline want we hadden het over dwergen en dwergen zijn slim en dwergen gaan de mijnen in en daar minen ze letterlijk naar opportunities en die opportunities we zien die mijn zien wij een soort van als de marketplaces, daar vinden wij succesvolle e-commerce merken. Ja, daar winnen we ruwe diamanten en vervolgens kunnen we die ruwe diamanten zeg maar opschalen op de platformen zoals bol en Amazon, natuurlijk ook een e-commerce of een retail, een andere multi-channel platformen. Maar in ieder geval dat is de hele filosofie geworden van de Dwarfs weet je, dus dat is een mooie branding, vanuit branding perspectief is dat ook wel tof. Maar goed, zo hadden we dus een mooie presentatie in elkaar gezet die dat hele verhaal uitlegt ook wel met branding perspectief, de nodige tools gebruikt om een beetje te ja, te conformeren ook aan degene die mogelijk in ons zou willen investeren dat er echt mega omzetten zitten op echt enkele producten die gewoon op Amazon staan die hoog in een categorie staan en nou ja, goed, ik help best wel veel mensen met het opschalen van een merk en ik weet zelf als je bovenaan een categorie komt te staan op Amazon Duitsland of UK bijvoorbeeld dat zijn de grootste Amazonlenden in Europa, ja, dat je letterlijk met één product zeg maar, ja, gewoon een miljoen plus per jaar kan doen of misschien wel meer. Dus zo zit ook de brands die voor ons interessant zijn trouwens en dat zijn een beetje de criteria waar wij naar zoeken en waarom het model zo interessant is en ik heb het heel vaak over het Apple model, maar het is eigenlijk een simpele formule dat je 3 tot 5 producten wil hebben die je verkoopt aan dezelfde klanten met een ja, zeg maar een hoge marge. Dus de marge moet keer 4 tot keer 8 zijn. Dat betekent voor 10 euro inkopen en tussen de 40 en de 80 verkopen. Het liefst moet die verkoopprijs ook 20 euro plus zijn omdat je dan genoeg marge kan maken om je marketing goed eruit te halen. Dus dat is eigenlijk een beetje, dat zijn een beetje de criteria en daarnaast proberen we in deze fase nog niet te veel naar elektronica te kijken en helemaal niet naar fashion. Waarom niet? omdat daar veel regulatie en veel regelgeving, je hebt voor elektronica vaak andere stekkers nodig in andere landen en voor fashion zijn de retouren gewoon te groot en dat is gewoon een hele andere play. Dus we zoeken met name stabiel groeiende markten die gewoon jaar over jaar stabiel groeien en dat bedoel ik dan ook in zoekvolume en de potentie moet er gewoon zijn om van een merk echt een winnaar te maken in de categorie. Dus zolang die potentie er is, ja, kunnen wij er in ieder geval mee aan de slag en kunnen wij letterlijk gewoon land voor land wereldwijd opschalen.
Dus maar goed, mooie presentatie gemaakt, Dwarfs verhaal er helemaal in verteld met mijnen, ruwe diamanten, oppoetsen en groter maken, opschalen. Nou, toen was het tijd eigenlijk om het hele netwerk aan investeerders te zoeken en dat is ook de reden waarom natuurlijk Robert Wilhelm ook een van de founders is. Hij zit al 30 jaar in het vak of meer dan 30 jaar zelfs en hij weet gewoon hoe de hazen lopen in die hele wereld letterlijk, waar je investeerders vindt en zo zijn we begonnen met het pitchen naar investeerders toe. Dus er werd contact gelegd met die investeerders van hé, we hebben hier een interessant businessmodel, kunnen we dit verhaal vertellen. Nou ja, goed, en uiteindelijk is het ook gewoon contact zoeken en zorgen dat je, ja, voor hun neus komt te staan en hopen dat ze het dan interessant vinden. Dus ja, weet je, en dit is ook wel een mooie uitspraak trouwens van Elon Musk weet je, die zei ook een keer raising 50 million dollars is just a matter of a few phone calls. En daar ben ik dus later ook over gaan nadenken nu het dus, ja, gelukt is om 7,5 miljoen op te halen voor een startup dat ik gewoon dacht van ja, als je daarnaar terugkijkt, eigenlijk, en het is natuurlijk een ingewikkelder proces dan het zo platgeslagen is, mar eigenlijk is het dat we dus gewoon een paar Zoom sessies hebben gehad. nou ja, dat waren er wel aardig wat, maar dat we aan de hand van die Zoom sessies zeg maar uiteindelijk eruit zijn gekomen met partijen die dus in ons wilden investeren. Dus nou ja, goed, er is ook nog een ja, we hebben ook wat hulp gehad natuurlijk bij het zoeken en het netwerk van Robert gebruikt om uiteindelijk de juiste, bij de juiste partijen uit te komen die dit model interessant vinden.
Nederlandse investeerders
Ja, en zo zijn we ook uitgekomen bij een aantal Nederlandse investeerders. We zijn ook uitgekomen, maar omdat dit model internationaal is hadden wij wel het idee dat internationale investeerders mogelijk veel interessanter kunnen zijn en ook naar de toekomst toe omdat dit letterlijk een wereldwijd spel is. Maar omdat dit model dus in Nederland nog niet wordt toegepast en echt letterlijk uniek is, ja, die Nederlandse investeerders die ja, die snapten het model misschien wel, alleen die vonden de waardering bijvoorbeeld, ja, idioot in het begin en die wilden daaraan sleutelen en al dat soort dingen weet je. Terwijl als je over de wereld kijkt dan zijn er dus bedrijven die dus gewoon letterlijk, nou ja, 50 of misschien wel honderden miljoenen ophalen als een startup, precies met ditzelfde model en dart is echt bizar te noemen. Om je een idee te geven, er is al meer dan 5 miljard aan funding gegaan wereldwijd in vergelijkbare bedrijven en dit is allemaal eigenlijk door Thrasio die dus in Amerika zit ontstaan omdat zij dit succesvol binnen 3 jaar tijd naar 3 miljard waardering hebben gebracht en toen dachten andere partijen in de wereld hé, wacht even, als zij dit kunnen, dan kunnen wij dit ook. De grap van dit model is ook, dus het opkopen van succesvolle merken of e-commerce merken en het opschalen ervan is dat het niet een winner takes all markt is zoals dat heet. Dus er zijn meerdere winnaars met andere woorden want je koopt letterlijk winstgevende assets aan, dus winstgevende merken, winstgevende e-commercebedrijven aan en die schaal je vervolgens op, op de platformen zoals bol, Amazon, maar natuurlijk ook in retail of in webshops of via webshops en allemaal dat soort dingen. Dus dat is het interessante aan het model. Maar goed, toen begon dus de series A en we moesten, ja, het was een uitdaging om dat geld op te halen dus we hebben dus echt letterlijk met echt hele grote partijen zowel in Nederland als internationaal in Zoom sessies gezeten en Nederland ook aan tafel gezeten omdat dat iets makkelijker was in Nederland. Maar helaas waren de Nederlandse partijen uiteindelijk uit beeld gekomen, 1) omdat ze de waardering veel te hoog vonden, ze wilden er te veel aan sleutelen en 2) wij zagen ook veel meer upside aan de internationale partijen omdat die ook de deuren voor ons internationaal letterlijk kunnen gaan openen. Nou, zo zijn we uiteindelijk ook terecht gekomen bij een paar internationale partijen en eentje daarvan is Harland Capital. Harland Capital heeft ook in de early days geïnvesteerd in Thrasio en dat leek ons ook wel interessant om die partij aan boord te hebben. Dus daar hebben we een par calls mee gehad en ze waren echt mega, mega, mega enthousiast over ons hier en de markt in Nederland. Kijk, wat de markt in Nederland eigenlijk zo interessant maakt is dat ze, ja, dat het hier nog letterlijk een blue ocean is. Weet je, dus op bol.com is niemand die succesvolle merken opkoopt en ze onder één dak opschaalt. Internationaal gezien is er nu al meer dan 5 miljard aan funding in gegaan zeg maar die uiteindelijk ervoor zorgt dat dit soort partijen merken opkopen en ze dan vervolgens opschalen. Dus ja, dat is in ieder geval, ja, het is echt bizar te noemen en omdat er dus wereldwijd zoveel geld in dit soort vergelijkbare bedrijven gaat, zorgt het er ook voor dat alle merken dus als je succesvol bent op de marketplaces dat je dan redelijk snel wordt benaderd. Nou, zo ben ik ook benaderd door echt een flink aantal partijen voor mijn merken die ik op Amazon verkoop en zit ik daar eigenlijk ook in een heel proces, mar daar zal ik later nog een keer een mooie podcast over opnemen hoe dat hele proces is gegaan. Maar goed, dus die, ja, we hadden dat geld nodig, die series A, we hebben dus met grote internationale partijen gezeten, met een Harland Capital, een FJ Labs en allemaal dat soort grote partijen waar we mee in gesprek zijn geweest en die uiteindelijk ervoor hebben gekozen om in de Dwarfs te investeren. Nou, dat ook in combinatie, wij als founders hebben ook een deel natuurlijk geïnvesteerd en hebben uiteindelijk letterlijk aan de hand van ja, tientallen Zoom calls en een hele ride aan spektakel, mar goed, we hadden best wel een ambitieuze tijdlijn want wij snapten ook at de tijd nu is. Speed of execution is echt mega belangrijk in deze markt want doe jij het niet dan doet iemand anders het en ja, je wilt gewoon zo snel mogelijk naar buiten komen 1) met het nieuws, en zo snel mogelijk ook operationeel zijn omdat dat je op de lange termijn gewoon megaveel voordeel gaat opleveren. Dus nou ja, lang verhaal kort, het heeft ons ongeveer ja, ik denk 3 maanden geduurd eigenlijk om dit hele spektakel rond te breien en we hadden eigenlijk een nog iets ambitieuzere tijdlijn. Uiteindelijk, ja, duurt het altijd net iets langer dan dat je wilt, maar eigenlijk binnen 3 tot 4 maanden hadden we, hebben we het gewoon helemaal rond gekregen en weet je, ik had nooit kunnen bedenken bij mijzelf van ok, lat ik dit model doen, laat ik eventjes 7,5 miljoen ophalen en dit opschalen, maar het komt ook door de unieke set mensen die we bij elkaar hebben gezet dus een Demian die ook al megalang in de e-commerce zit, een Michiel van der Meer die al succesvolle bedrijven heeft opgezet in verschillende landen in de wereld en ze ook succesvol heeft verkocht. Robert die echt mega, ja, megadoorgewinterde investeerder is en gewoon precies snapt hoe dat spel werkt met geld ophalen en het opschalen van businesses en dat soort dingen. Weet je, en ik bedoel ik was altijd wel ook een grote denker weet je. Ik zeg altijd tegen mijzelf als de business die ik start niet een miljardenpotentie heeft dan moet ik eigenlijk nee zeggen, dan moet ik het niet doen en dit is echt op dit moment heb ik 100% het gevoel dat dit de eerste business is die in een relatief korte tijd nar een miljardenwaardering zou kunnen gaan weet je. En dat klinkt natuurlijk bizar groot en misschien nog wel ver weg, maar je ziet gewoon dat het in 3 jaar tijd naar 3 miljard kan gaan als je het goed aanpakt. En nou ja, dat is eigenlijk ook een beetje ja, hoe wij in de race zitten want we kunnen dit model dus gewoon supersnel opschalen.
Exit maken
Nou ja, goed, weet je, en het vinden van die opportunities is eigenlijk nu ook gewoon de challenge. Dus mocht je dit horen of luisteren en heb je zoiets van ja, ik zou een exit willen maken met mijn merk dan kun je natuurlijk gewoon je merk melden. Ik zal ook zorgen dat er trouwens een e-book te downloaden is hoe jij je moet voorbereiden op een eventuele verkoop. Dat is namelijk heel belangrijk. Als je je niet goed voorbereid dan ja, dan gaat het waarschijnlijk, dan gaat het niet goed. Dus op plazatalk.nl/verkopen kun jij een e-book downloaden waarin jij de stappen ziet hoe je je het beste kan voorbereiden op een eventuele verkoop. Dus plazatalk.nl/verkopen. Daar kun je een e-book downloaden die, ja, waar je kan zien welke stappen je even moet nemen en hoe je je het beste kan voorbereiden op een eventuele verkoop van je bedrijf. Dat gezegd hebbende kun je natuurlijk ook gewoon naar dwarfs.io gaan en daar hebben we ook een valuatietool, daarin zou je eventueel zelf kunnen kijken van hé, wat is mijn business eigenlijk waard en daar kun je eventueel ook natuurlijk contact met ons zoeken als je een interessant merk hebt die je A) zou willen verkopen en het interessante erin, ik bedoel, dat is ook waarom ik denk dat je nu, waarom nu de tijd is om je merk te verkopen. Dat heeft ook te maken met de markt, omdat de markt letterlijk on fire is omdat er, ja, omdat dit het moment is om de juiste waardering voor je merk te krijgen denk ik dat het slim is om te kijken of je een mooie exit kan maken. en welke grote zoeken we trouwens. Weet je, als jij vanaf, ja, het liefst zoveel mogelijk, maar het begint al met een paar ton omzet per jaar tot nou ja, laten we zeggen 10 miljoen en we kijken ook zelfs wel naar grotere opportunities van 20 miljoen en we hebben zelfs eentje, ja, we hebben zelfs een mogelijke samenwerking die al meer dan 80 miljoen doet, maar dus eigenlijk maakt het helemaal niet zo heel veel uit hoe groot je bent, maar het moet wel starten met een bepaalde grootte. Dus en dat is ja, die ondergrens ligt echt wel met een aantal tonnen en het liefst een half miljoen plus per jaar aan omzet. Dan is het interessant voor de Dwarfs in ieder geval om nar je opportunity te kijken. Maar goed, we zitten eigenlijk nog middenin de series A, dus all die calls gehad, Zoom calls gehad met die verschillende partijen. Ja, en uiteindelijk, ja, natuurlijk een heel papieren spektakel, het zijn allemaal internationale investeerders en we moeten allemaal samenkomen bij de notaris om dat rond te maken wat ook een heel spektakel was, maar ja, zo is het uiteindelijk ontstaan en hebben we uiteindelijk het voor elkaar gekregen om dus in totaal 7,5 miljoen bij elkaar te schrapen letterlijk om uiteindelijk gewoon deze business op te zetten. Nou ja, de tweede component die bij deze businesses komt kijken is venture debt. Wat is venture debt, venture debt is eigenlijk niet meer dan een schuld die je kan gebruiken om bijvoorbeeld in ons geval bedrijven aan te kopen en zo zijn we ook, ja, eigenlijk sideways met partijen in gesprek gegaan die venture debt verstrekken. En venture debt is vaak een component die in dit businessmodel bijvoorbeeld misschien wel een factor 4 tot ja, laten we zeggen, ja, factor 4 tot 6 of zo ten opzichte van de equity, dus de 7,5 miljoen series A dat is equity, daarvoor hebben we een deel van de aandelen weggegeven, maar de venture debt is niet meer dan een schuld die je kan gebruiken om uiteindelijk bedrijven aan te kopen.
Schuld gebruiken
Ja, waarom is het nou zo interessant om die schuld te gebruiken om die bedrijven aan te kopen? Dat is voor meerdere redenen interessant. Hè, je betaalt in de begintijd zeker als je nog, ja, nu wij een startup zijn betaal je relatief veel rente om dat geld te kunnen lenen, maar aangezien wij e-commercebedrijven snappen en ze nel weten op te schalen kunnen we, stel we kopen een business aan, ik noem even een bedrag, voor een miljoen, of die doet een miljoen omzet en die kopen we aan en laten we, ja, geen idee wat dat ongeveer, het ligt een beetje aan de EBITDA die zo’n bedrijf doet en de EBITDA is trouwens een beetje, ja, laten we zeggen een soort van de winst en daar zit vaak een soort van multiple op. Dus die multiple op die winst bepaalt uiteindelijk de waarde van je e-commercebedrijf. Het is van veel factoren afhankelijk trouwens wat die multiple precies is, maar laten we zeggen dat die ja, ongeveer een beetje tussen de ja, gemiddeld tussen de 2 en de 4 zou liggen die multiple. En het kan ook lager liggen, maar het ligt er echt aan hoe jouw business ervoor staat, hoe interessant hij is, hoe groot hij is, hoeveel merkwaarde je hebt gecreëerd, hoe uniek je producten zijn en dat soort dingen. Maar goed. Dus maar dat venture debt is dus belangrijk om die bedrijven aan te kunnen kopen en zo zijn we ook internationaal gaan kijken naar venture debt verstrekkers zoals dat heet en in ons idee hadden we dus 7,5 miljoen equity opgehaald en nou ja, hebben we ook met heel veel verschillende partijen gesproken die venture debt verstrekken en die ook nou ja, de snelste meters hebben kunnen maken naar venture debt verstrekkers die dit model al snappen en die misschien de boot hebben gemist bij een paar opportunities hiervoor en heel graag ook met een partij zoals dit in zee wilden gaan en dat heeft zeker wel geholpen dat we redelijk snel best wel serieus met bepaalde venture debt partijen aan tafel hebben gezeten en in ons geval zeg maar, ja, zat die range ongeveer omdat we 7,5 miljoen equity op hebben gehaald, als je dat dus keer 4 doet dan heb je het ongeveer over een miljoentje of 30 aan venture debt en ik moet eerlijk zeggen op dit moment is venture debt nog niet definitief, we hebben er eigenlijk heel slim denk ik aan gedaan om eerst de business te lanceren, ook al onze eerste overname gedaan te hebben, daar zal ik je dadelijk nog wat meer over vertellen, en vervolgens het venture debt stuk te finalizen.
Want ja, toen we eenmaal de series A hadden gesloten en nou ja, belangrijk voor ons was dus eigenlijk dat we simultaan met het sluiten van die series A een aankoop zouden doen met een succesvol e-commercebedrijf in Nederland. Nou ja, en ik zit zelf natuurlijk ja, ook met Plazatalk help ik andere mensen met het groeien van hun merk, maar ik zat even in mijn netwerk na te denken van ja, wie heeft er nog meer succesvolle merken die die verkoopt op bol en Amazon? Ja, en zo ben ik uiteindelijk bij Marco Coninx uitgekomen en ik ken Marco Coninx al een hele tijd persoonlijk en we hebben ook af en toe afgesproken om te sparren over de business. We hebben allebei misschien wel een beetje een vergelijkbare ride achter de rug wat betekent dat we in eerste instantie begonnen met hun webshop, daarna inzagen van nee, webshops zijn het niet, transformatie gemaakt naar marketplaces.
We begonnen met een assortiment te stapelen. Dus we begonnen met een paar producten verkopen en op een gegeven moment hadden we bizar veel sku’s en ook Marco heeft uiteindelijk een heel groot deel van zijn producten letterlijk een soort van uitverkocht om zich te focussen op alleen maar de winnaars en te focussen op alleen maar de merken en de marketplaces en ja, ook dat gezegd hebbende is dat ook een beetje de trend hoe je dat ziet hoe dat in Amerika al normaal is dat mensen een business starten op Amazon en als ik een paar jaar terugkijk in Nederland of in ieder geval in Europa zijn er de mensen die starten met een webshop en gaan dan ook verkopen op een marktplaats als een additioneel kanaal. Mar goed, de grote trend die ik zie op dit moment is dat mensen nu al starten met het verkopen op marketplaces en dat is ook hetgeen wat ik eigenlijk vaak de mensen uitleg dat dat het slimste is om te doen, bouw je eigen merken op de marketplaces only want daar bouw je 1) ook de, ja, de meest stabiele cashflow voor je bedrijf, maar ook voor een eventuele exit is dat super interessant. Hoe meer revenu jij doet, dus het liefst 90% plus op die marketplaces, ja, dat is ook superinteressant voor de Dwarfs omdat wij het vanaf dat punt zeg mar heel goed internationaal ook kunnen opschalen, plus het is operationeel gezien ook een minder hassle dan bijvoorbeeld webshops runnen in meerdere werelddelen en met alles wat daarbij komt kijken.
Marco Coninx
Dus dat is eigenlijk een beetje het model. Maar goed, dus we zijn zo bij Marco Coninx uitgekomen. Marco Coninx die heeft AMCO International en dat is een bedrijf die zit in de keukenaccessoires. Hij heeft een aantal merken in de keukenaccessoires. Nou, daar zijn we dus zo naar gaan kijken en uiteindelijk had ik Marco benaderd. Ik zeg Marco, zou je bereid zijn om je business te verkopen? Nou, dat ging een beetje op en neer en op een gegeven moment nou, hadden we met Marco afgesproken en nou ja, zijn we eens wat dieper erin gedoken en eigenlijk werd Marco ook wel heel erg enthousiast van het verhaal van de Dwarfs. Dus en eigenlijk, nou ja, hebben we hem een beetje warm gemaakt zeg maar om ook zijn business of zijn merk aan de Dwarfs te verkopen en uiteindelijk, nou ja, hij deed ongeveer trouwens 6 tot 7 miljoen aan omzet op die marketplace. Du smet name bol en Amazon, maar ook via zijn eigen webwinkel en ja, dat was een hele interessante, ja, prooi voor ons om op te nemen en buiten dat heeft Marco natuurlijk ook een aantal boeken geschreven over Amazon en is hij ook wel echt een kenner van het platform en weet hij precies wat hij daar doet. Dus ook dat was een mooie asset om erbij te hebben bij de Dwarfs. Dus nou ja, zo zijn we met hem in gesprek geraakt en uiteindelijk, ja, is de deal dus van de series A rond gekomen en hebben we ook direct de hele business van Marco gekocht en ja, hij zit met zijn bedrijf ook in het zuiden van het land in de buurt van Maastricht en ja, mijn ouders die wonen ook daar in de buurt dus dat is ook wel een leuke bijkomstigheid, maar het maakt in principe niet zoveel uit. Ja, het is gewoon supervet dat we echt met de slimste eigenlijk ondernemers bij elkaar, zo zie ik het, dit avontuur nu gestart zijn.
Dus we hebben letterlijk, ja, bij de Dwarfs zitten we allemaal met superslimme ondernemers bij elkaar die ja, eigenlijk dit model nu gaan aanpakken in Nederland. En inmiddels hebben we echt een aardige pijplijn, zijn e echt druk bezig, zijn we ook natuurlijk ook met bol zelf in gesprek, maar zijn we met name op zoek naar merken die interessant zijn voor ons om op te kopen. Dus ja, nogmaals, mocht je een merk hebben of iets die je in de e-commerce hebt en je denkt van hé, misschien is het tijd om een exit te maken dan kun je het altijd aan De Dwars verkopen. Weet je ook een van de dingen, ik zeg altijd, ik gun iedereen een vrij leven, ik weet namelijk zelf wat het is om een vrij leven te hebben en met een vrij leven bedoel ik ook gewoon dat je, ja, dat je financieel zeg mar je minder druk hoeft te maken en dat is vaak het grootste verschil voor deze, voor deze e-commerce sellers omdat de meeste e-commerce sellers die een e-commerce business bouwen hebben namelijk het grootste probleem dat ze altijd geld nodig hebben om door te groeien. En waarom is dat, omdat als je internationaal wil groeien heb je op meerdere plekken heb je je voorraad nodig en wil je op meerdere plekken je voorraad aanleggen en wil je dan in grote getallen verkopen. Dat zorgt ervoor dat je ja, dat je daar veel geld voor nodig hebt om dat uiteindelijk voor elkaar te krijgen. Dus wil je goede e-commerce heb je veel geld nodig en dat is vaak een soort van spagaat waar je als e-commerce ondernemer in komt te zitten van ja, wil ik verder groeien of ga ik mijn business verkopen. Buiten dat, in de meeste e-commerce businesses heb je zeg maar een groot werkkapitaal nodig omdat je dat werkkapitaal zeg maar nodig hebt is het zo dat er eigenlijk nooit geld op je bankrekening staat. Dus als je geld zit vaak alleen maar in voorraden die nog onderweg zijn of die nog op de plek liggen. Dat is eigenlijk één groot obstakel voor ondernemers en een goede reden ook waarom vaak ondernemers verkopen omdat ze niet heel comfortabel zijn met het aangaan van grote leningen en dat zou ook een perfect punt zijn voor de Dwarfs om in te stappen om te kijken van hé, kunnen wij jouw bedrijf kopen of jouw merk kopen en kunnen we die verder opschalen.
Internationaal handelen
Nou ja, dat is trouwens één reden, de tweede reden is ook, en dat heb ik zelf ook ervaren, internationaal handelen met alle BTW-nummers en het hele spektakel wat daarbij komt kijken. Kijk, bijvoorbeeld als je op Amazon Europees wil verkopen dan heb je als je dat via de PAN-European functie doet zoals dat heet dan wat betekent dat Amazon algoritmes jouw voorraad verspreidt over de verschillende warehouses, dan heb je dus alle BTW-nummers nodig waar Amazon een warehouse hebt en in dit geval zijn het er ongeveer 8 en misschien inmiddels 9 landen aar je dan een BTW-nummer moet aanvragen en 1) het duurde, ja, super lang voordat je al die BTW-nummers aanvraagt. Mijn langste is volgens mij Italië, dat heb ik, in totaal heeft het bijna 1,5 jaar geduurd voordat ik daar uiteindelijk finaal mijn BTW-nummer had. Weet je, op papier kan het allemaal in 6 tot 8 weken laten we zeggen, maar in de praktijk duurt het allemaal veel langer en ook voor Spanje en Italië moet je allemaal speciale documenten en stempels en handtekeningen van advocaten, notarissen en weet ik het allemaal bij elkaar verzamelen om dat voor elkaar te krijgen. Er zijn natuurlijk partijen bij die je daar ook mee kunnen helpen en die heb ik ook zeker gebruikt, alleen ja, dus het duurt gewoon lang. En dat is niet een, dus ook al heb je dan die BTW-nummers, het tweede obstakel is dat je aan alle lokale wetgevingen van heel Europa, en dat zijn dus allemaal individuele landen, dat je daaraan moet voldoen hè. Dus in Duitsland heb je andere wetgeving over wat er op een flesje moet staan, hoe het zit met techniek. Ik bedoel, stel je gaat daar whatever, fietsverlichting verkopen, dat moet aan bepaalde wetgeving voldoen, daar moet je certificaten voor halen, het moet met een bepaalde golf naar beneden schijnen of weet ik veel wat en zo zijn er echt, en ook voor verpakkingen zijn er ook allemaal regel en zo moet je dat voor elk land moet je daar compliant in zijn. Ben je dat niet, weet je, dan krijg je gewoon een dikke natrap van je concurrenten want die melden je gewoon bij die instanties en die zorgen ervoor dat jij de klos bent als je je niet aan de regels houdt. Dus dat is echt een groot obstakel, mar dus de BTW-nummers, een combinatie van lokale wetgeving door Europa weet je dat is vaak niet een hele makkelijke combinatie voor relatief kleinere e-commerce ondernemers laat ik het zo zeggen. Dus en dat is ook iets zeg maar wat wij uiteindelijk, ja, waar wij een mega schaalbare infrastructuur voor aan het opzetten zijn om ervoor te zorgen dat we de merken die we acquireren dat we die dus supersnel kunnen opschalen.
Doorgroeien
Nou ja, zo’n deal heeft ook meerdere componenten trouwens. Het is een beetje afhankelijk van hoe interessant het is om een merk over te nemen, maar het kan zijn dat wij ervoor kiezen om samen met jou of ja, om jouw merk in ieder geval groter te maken en dat wij jou mogelijk nog kunnen laten profiteren van een deel van de groei die het merk uiteindelijk maakt in de toekomst en dat is ook een beetje afhankelijk, dat is per situatie afhankelijk of we dat wel of niet doen, maar dat zou een mogelijkheid kunnen zijn want misschien heb je zoiets van ja, ik ben nu net lekker bezig, ik wil mijn merk eigenlijk niet verkopen, maar je weet eigenlijk ook wel dat als de Dwarfs het aanpakt met 1) de resources die we hebben aan geld en 2) het team wat we dadelijk hebben als wat gewoon world class marketplaces operators zijn dat je merk waarschijnlijk 30 keer harder groeit en dat als je, ja, nog zou kunnen meeprofiteren van een deel van de upside van de groei dat je daar in ieder geval, ja, mogelijk ook goed aan doet zonder dat je zelf daar veel hoofdpijn van krijgt. Maar dan om weer terug te komen bij die exit weet je, nogmaals, ik gun iedereen een vrij leven dus stel je hebt een e-commerce business, eigenlijk heb je bijna nooit geld op je rekening staan, sterker nog, je hebt geld geleend om te kunnen groeien en dan in een keer klop je bij de Dwarfs aan en kun je echt letterlijk gewoon echt geld krijgen voor je business of voor je merk die je hebt opgebouwd. En dat betekent dat je dus gewoon een exit kan maken en dat we, ja, in veel gevallen veel mensen miljonair zullen maken na een exit. En nou, dat sowieso voel ik me daar echt mega goed bij omdat ik, ja, omdat je letterlijk het verschil maakt voor die mensen aan de andere kant dat je ervoor zorgt dat mensen een ander leven kunnen hebben of kunnen leiden die ze daarvoor hadden, dat ze in een keer veel meer aandacht en tijd hebben voor hun kinderen of dat ze in een keer hun dromen kunnen verwezenlijken. Weet je, whatever je ook wil, of je nou ja, een wereldreis wil maken of dat je een huis wil bouwen of misschien wil je wel een bus opknappen en de wereld rondreizen in een camper of zo of whatever je wil, in een keer is het mogelijk nadat je dus eigenlijk je ja, je merk mogelijk hebt verkocht. Ja, en dat is dus eigenlijk waar wij het overnemen en dan nemen we letterlijk het stokje over. In veel gevallen proberen wij te kijken om in ieder geval wel het hele merk direct over te nemen en het gewoon met ons world class team in ieder geval op te schalen.
De kracht van ondernemers
En een ander ding trouwens wat ik ook zie bij veel sellers wat heel moeilijk is, is om alles goed te doen. wat bedoel ik daarmee, veel ondernemers en daar reken ik mijzelf ook onder, zijn vaak goed in één of twee of misschien drie dingen en dan moet je bijvoorbeeld denken van nou, je bent of goed in inkoop, je, ja, whatever, je kan goed inkopen, of je bent goed in branding, je kan goed de branding aanpakken, of je bent goed in nou ja, e-mailmarketing of je bent goed in fotografie of whatever it is. Maar het is eigenlijk super moeilijk om overal goed in te zijn wnat een e-commerce business heeft zoveel factoren weet je en denk aan AB-testen, zorgen dat je conversie omhoog gaat, denk aan de juiste foto’s, denk aan met influencers werken, denk aan je marketing, je pay per click gewoon goed op orde hebben. Je hebt een website nodig, je hebt ja, whatever, het is een heel breed spektakel en je wil dus ook je BTW-nummers hebben, je wil schaalbare systemen hebben, je wil je boekhouding op orde hebben. Nou j, je wil allemaal al die punten die wil je allemaal op orde hebben en het is vaak super moeilijk om als éénpitter of klein ondernemingsteam in ieder geval dit fatsoenlijk neer te zetten. Wij bij de Dwarfs hebben letterlijk A-players oftewel specialisten op elk van deze disciplines en natuurlijk zijn we het team nu aan het bouwen, we zijn nu 3 maanden bezig en we hebben al meer dan 25 man aangenomen. Het is echt bizar wat er is gebeurd de afgelopen tijd en ja, we blijven nog steeds doorgaan met het aannemen van mensen omdat we gewoon echt een world class team hier aan het bouwenzijn die gewoon ja, eigenlijk de beste operators van e-commerce bedrijven in Nederland aan het bouwen zijn. En het zorgt er ook voor dat er echt trouwens veel talent onze kaant uit komt en we zien echt mensen die ons benaderen die al weet ik hoeveel jaren bij een bedrijf zitten, die echt super goed zijn in wat ze doen en die in een keer dit als opportunity zien en zien van wow, dit is echt zo’n vet bedrijf en hier wil ik voor werken en zo hebben we echt al megaveel talent aangetrokken bij de Dwarfs. Dus ja, weet je, ik bedoel er is altijd ruimte voor super goede mensen en daarnaast is het ook een megasnel groeiend bedrijf natuurlijk en ja, we hebben al twee verschillende kantoren en we zijn nu nar het derde kantoor aan het kijken en we zijn gewoon pas, nou ja, drie, vier maanden actief. Dus het is echt bizar. Dus dat is in ieder geval als je in zo’n dynamische omgeving zit.
Grote stap in korte tijd
Is trouwens, om daar een persoonlijke noot aan te geven, het is mentaal is het best wel even schakelen als je in een omgeving terechtkomt waar je eigenlijk standaard zeg maar, waar het zo hard gaat dat je eigenlijk ook met 60-70% van de informatie 100% van de keuzes moet maken. ja, en je moet bepaalde infrastructuur neerzetten zeg maar die er nog niet is. We zijn nu op dit moment bedrijven aan het aankopen terwijl bijvoorbeeld het ERP-systeem wat echt wel, ja, best wel lange trajecten zijn om dat goed neer te zetten, nog niet staat. Dus dat is echt mega dynamisch, maar we hebben echt de slimste mensen op elke discipline zitten om natuurlijk wel het zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen. Maar ja, het is wel echt heel tof om te zien hoe we het op deze manier kunnen aanpakken. Dus kijk, onze core business van de Dwarfs is eigenlijk het acquireren en het integreren van deze merken die wij aankopen en vervolgens het doorgroeien ervan. Dat acquireren dat is ook een hele sport, dan hebben we het over M&A, ja, je wil dus zoveel mogelijk bedrijven aankopen. Nou, dan heb je ze aangekocht, iedereen werkt wel weer met een verschillend boekhoudsysteem en op andere manieren en allemaal dat soort dingen. Nou, dat moeten we vervolgens acquireren en daarna moeten we het integreren. Dus we moeten het integreren in de Dwarfs highway of business met alle tools en dingen die wij gebruiken en als het eenmaal geïntegreerd is dan moeten we het doorgroeien. Dan gaat het spel om dat we de merken internationaal kunnen doorgroeien. Maar ja, dus dat zijn best wel grote stappen die je moet nemen voordat, ja, voordat in ieder geval, ja, zo’n business echt gewoon 100% staat natuurlijk, maar het is wel, ja, mega tof om erbij betrokken te zijn en weet je, het is wel mooi om te vertellen, ze noemen mij ook wel the secret weapon bij de Dwarfs. Weet je, ik was vroeger altijd super goed in dingen bij elkaar te regelen en ja, dat ben ik natuurlijk nog steeds want ik denk ook dat daar in de early days op school mijn ondernemers skills een beetje naar boven zijn gekomen dat ik, ze noemden mij ook altijd vroeger wel de rat van de klas want ik was degene die het minste deed, maar wel altijd overal zeg maar een soort van mijn huiswerk vandaan sprokkelde en dat allemaal bij elkaar plakte en dan altijd weer mijn punten haalde zeg maar. En zo ben ik later eigenlijk ook in business gaan kijken van ok, hoe kan ik slim dingen bij elkaar sprokkelen, hoe kan ik die systemen mega schaalbaar bij elkaar zetten, hoe kan ik slimme scraping tools gebruiken of misschien wel zelf bouwen en hoe kan ik vervolgens daar een mooi geheel van maken en ja, en zeker in deze fase van de business of waarschijnlijk in elke fase van de business is het super belangrijk dat we de juiste onderdelen, de juiste dingen bij elkaar brengen, de juiste intelligentie in de software brengen, de juiste markt uit de data trekken of de juiste data uit de markt trekken om uiteindelijk onze keuze te kunnen maken om de juiste merken te kunnen acquireren, die vervolgens onze systemen in te laden, nou ja, internationale salesteams opzetten die in verschillende landen trouwens ook merken gaan acquireren en ze vervolgens integreren.
De Dwarfs
En dat is trouwens ook de reden waarom de Dwarfs eigenlijk gewoon een supermooie naam is. Dus Dwarfs, ja, zijn eigenlijk gewoon dwergen met sneeuwwitje en allemaal dat, dat is dat hele verhaal dat ken je wel denk ik. Maar Dwarfs heeft ook een mooie betekenis voor ons als Dwarf zijnde, want wij proberen in de wat kleinere landen en Nederland die rekenen we daar natuurlijk ook onder, proberen wij de merken te acquireren en vervolgens proberen we die in de wat grotere landen tussen haakjes proberen we de merken daar op te schalen. Dus denk aan dat we bijvoorbeeld stel we zouden een merk in Nederland acquireren op het platform van bol dan zullen we dat daarna internationaal met name op Amazon, ja, en dan blijven we niet alleen in Europa, later gaat het ook naar Amerika of naar Japan of nar andere landen, zullen wij dat merk gaan opschalen. Dus dat is eigenlijk een beetje ook waarom wij Dwarfs heten omdat wij de opportunities spotten in de wat kleinere landen hè, denk ook aan Scandinavië, maar ook aan Zuid-Europa en het vervolgens brengen naar de wat grotere landen en denk ook aan de grotere landen in Europa zijn bijvoorbeeld Duitsland en Engeland. Ja, en ook na de Brexit is er ook een hoop ellende ontstaan bij zo’n Amazon business want ja, voorheen had je de PAN-European functie was de, was Engeland onderdeel van de Europese Unie, kon je heel makkelijk je voorraden door allerlei landen heen laten sturen door Amazon en ook dus naar Engeland. Ja, sinds die Brexit moet je dus los voorraad sturen nar Engeland, wat ook weer zorgt ervoor dat je daar weer ja, een aparte, dat moet je weer apart managen. Ja, en in het begin kom je dan in het probleem te zitten dat als je het bijvoorbeeld eerst invoert in Nederland en het daarna naar Engeland stuurt dan moet je daar weer invoerrechten betalen. Dus dan ben je eigenlijk gewoon dubbel, ja, dubbel geld kwijt. Nou ja, we hebben het ook allemaal meegemaakt dat het Suezkanaal geblokkeerd was door een megagroot schip, de Evergiven of zo heette die volgens mij, of green, iets in die race. Het zorgde er ook voor dat het transport helemaal vast slibde en we zitten nu in Coronatijd dus we hebben sowieso, er zijn een stuk minder vluchten, dus personenvluchten en vaak worden die vluchten gecombineerd met nou, menens en goederen en omdat er een stuk minder vluchten zijn, zijn ook de transportprijzen natuurlijk ook mega omhoog gegaan en datzelfde geldt ook voor containervervoer.
Want de vraag en het aanbod bepalen uiteindelijk de prijs, net zoals de meeste markten, dus of het nou een crypto currency is, een munt of transport, vraag en aanbod bepalen uiteindelijk de prijs. Dus ja, dat is bij transport ook en nu is het zo dat door Corona die hele e-commerce business letterlijk geëxplodeerd is omdat iedereen in een keer online moest kopen omdat de winkels dicht waren, dat resulteerde erin dat er in China echt bizar hard geproduceerd moest worden, maar wat ook resulteerde in dat al die boten dus overvol zitten en dat is de reden waarom die prijzen van die containers omhoog gaan die uiteindelijk ook echt ja, bizar zijn gestegen waardoor dus weer je kostprijs van je product omhoog gaat waardoor je dus eigenlijk theoretisch als je verkoopprijs hetzelfde blijft minder marge maakt. Maar goed, er is één schrale troost, elk bedrijf heeft hetzelfde probleem. In ieder geval als je in de handel zit of in de e-commerce. Ja, hoe gaat dit spel er nu op de long term uitzien? Nou ja, weet je, ik bedoel wij gaan, op dit moment gaan wij zoveel mogelijk merken aankopen en die gaan we opschalen en waarom is het ook trouwens interessant om voor ons om die merken zo veel mogelijk te stapelen, kijk, wat we ook bij andere bedrijven in de wereld hebben gezien, dus ja, er is dus meer dan 5 miljard funding gedaan in dit soort bedrijven, er zijn ook partijen al in de UK en in Spanje en dat soort dingen die al honderden miljoenen hebben opgehaald en die ditzelfde doen met name op Amazon. Wij zijn de eerste in Nederland en op bol.com die dit, die in ieder geval merken opkopen daarvan, maar ja, waar het in de toekomst naartoe gaat is waarschijnlijk dat sommige van die bedrijven naar de beurs willen gaan en dat ze dan ook de, ja, dat ze dan concullega’s gaan opkopen. Ja, en dat is in ieder geval de longterm play die ik zie dat op een gegeven moment gaat zo’n markt gaat dat consolideren en ja, gaan er bepaalde partijen gaan er of samen of worden opgekocht door andere partijen omdat er uiteindelijk iemand een beursgang zou willen maken. maar ja, dus dit is een beetje de bizarre ride waarin ik heb gezeten de afgelopen maanden eigenlijk en nou ja, oh ja, dat is ook mooi om te vertellen, want we hadden echt, ja, we hadden echt een super goede perscampagne gelanceerd en nou ja, we hebben echt nou ja, bijna elke grote krant, e-commercetijdschrift en dat soort dingen, we hebben echt letterlijk overal in gestaan, denk over het Financieel Dagblad, Twinkle, E-merce, De Ondernemer, maar ook internationale pers heeft ons gevonden, we hebben ook internationale persberichten gelanceerd en zo zie je eigenlijk dat het echt bizar hard gaat als je zoiets dus lanceert en op de juiste manier erin zet met ook wel, met echt een goed persbureau gewerkt die dit allemaal voor elkaar heeft gekregen en dat is wel echt heel tof om te zien dat we zoveel pers coverage hebben gekregen in het begin wat ook resulteerde in weer heel veel inbound leads van mensen die hun merk wilden verkopen en die zijn naar dwarfs.io gegaan en uiteindelijk hebben ze, ja, gezegd van ik zou wel willen verkopen. Heel goed.
Zou jij willen verkopen, wil je je hierop voorbereiden, daarvoor hebben wij dus een speciale checklist gemaakt op plazatalk.nl/verkoop en daarin kun jij eventueel deze ja, deze checklist downloaden om te kijken van hé, ben ik klaar om te verkopen en ja, daar kun je in ieder geval gewoon gratis deze checklist downloaden.
Nou ja, in ieder geval, het is altijd wel leuk, ik vind het altijd wel tof om mijn eigen reis te updaten en ik krijg heel vaak van mensen te horen van ja, Bas, wat maak jij allemaal mee? In deze podcast was ik begonnen met allemaal interviews en allemaal interessante mensen, hoe ik de toekomst ga inzien, ik ga denk ik wat meer vertellen over ja, wat ik allemaal meemaak, wat er in de e-commerce wereld gebeurt, ik probeer iets meer richting e-commerce te gaan zodat mensen ook daadwerkelijk iets hebben die in de e-commerce zitten aan deze podcast en nou ja, ik ga zeker ook zeer interessante vogels uit de e-commerce op korte termijn interviewen, maar ik ga ook wat vaker mijn eigen reis delen wat ik allemaal doe en meemaak in ja, in het hele spektakel waar ik middenin zit. Binnenkort ga ik ook nog een podcast opnemen over mijn eigen merk, over hoe dat op Amazon is gelopen, hoe ik, nou ja, ik heb ook al eerder een podcast opgenomen hoe ik een fabriek heb opgezet in China en allemaal dat soort dingen. Dus verwacht daar ook wat updates over en ja, dus met de Dwarfs zijn we in ieder geval klaar om overnames te doen in Nederland. We gaan tientallen succesvolle e-commercebedrijven aankopen en onder een dak over de hele wereld opschalen en wat mij betreft is dit het moment om jouw e-commerce merk te verkopen. Dus nou ja, meld je even bij de Dwarfs of eventueel bij mij en dan kunnen we eventueel naar je merk kijken om te kijken of je een mooie exit kan maken. De markt is letterlijk on fire en ik zie het in ieder geval als een mooie opportunity voor om dit aan te grijpen als je eventueel een ja, een mooie exit wil maken en het volgende hoofdstuk van je leven in wil gaan.
Ok, heb ik nog iets overgeslagen? Geen idee eigenlijk. Dit is ja, dit was voor mij ook echt een mega ride, ook wel een stretch. Ik heb bizar veel geleerd op het gebied van funding, seed, series A, venture debt, termsheets hoe dat allemaal werkt. Nou ja, ik zal later ook nog wel wat podcasts gaan opnemen welke stappen je zou kunnen nemen, hoe je je bedrijf kan voorbereiden op een verkoop, welke stappen er zijn als je je bedrijf gaat verkopen en allemaal dat soort dingen. Ik zal ook op korte termijn wat interviews gaan doen met mensen die bij de Dwarfs werken zodat we, ja, zodat we gewoon mooie content voor jullie kunnen creëren om uiteindelijk ja, jullie te inspireren. 1) zullen we jullie ook willen helpen, of helpen met het groeien van jullie eigen merk en ja, dan hopelijk dat er vroeg of laat ook ja, dat het interessant kan zijn voor jou om je merk te verkopen aan de Dwarfs.
Ok, nou, dit was the whole story in ieder geval van de Dwarfs. In ieder geval tof om het met jou te mogen delen. Als je tot hier hebt geluisterd zeg ik nogmaals dank je wel. Het betekent veel voor mij dat je deze podcast luistert. Ik doe het met superveel plezier en ik hoop in ieder geval jou ook mogelijk snel te zien of te spreken, waar dan ook. Ik zeg super fijne zomer en geniet van alles en ik zeg tot de volgende keer maar weer.
Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!
Ja, het is altijd even wennen als ik tegen mijzelf aan het praten ben en dan moet ik ook mijn eigen outro doen, maar bij dezen. Dit was het verhaal van mijzelf hoe ik 7,5 miljoen heb opgehaald voor de Dwarfs en hoe we mogelijk nog tientallen miljoenen aan venture debt hieraan gaan toevoegen voor het opkopen van succesvolle bedrijven. We gaan letterlijk tientallen succesvolle e-commercebedrijven opkopen. Wil jij je voorbereiden of wil je weten wat er nodig is, download dan de checklist op plazatalk.nl/verkopen en daar is een gratis checklist hoe jij je kan voorbereiden of wat er nodig is om je bedrijf te verkopen of verkoopklaar te maken. Dank je wel voor het luisteren allemaal en ik zeg in ieder geval tot de volgende keer maar weer. Ciao-ciao!